Print side | Luk vindue

Begynderspørgsmål : skrivehastighed

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=3164
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 07:40

Emne: Begynderspørgsmål : skrivehastighed
Skrevet af: havudsigt
Emne: Begynderspørgsmål : skrivehastighed
Skrevet den: 10-December-2004 kl. 11:23

Hej

Som første tak for en rigtig god hjemmeside og forum. Jeg har lige købt en Pioneer DVR 520 og skal til at investere i nogle DVD skiver.

Jeg har tænkt mig at købe nogle DVD-RW skiver, men er lidt i tvivl om det med skrivehastigheder. Har det kun betydning for hvor hurtigt man kan brænde en DVD ? Jeg kan se at 2x skiverne er billigst, så det er dem jeg har tænkt mig at købe. Er det fornuftigt ?

På forhånd tak for hjælpen.

Ingrid

Svar:
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 10-December-2004 kl. 11:51

Hej Ingrid,

Det kommer lidt an på....

Hvis du blot bruger DVD-RW skiverne direkte under optagelse, har skrivehastigheden ikke den store betydning (2x er tilstrækkeligt til at kunne lave timeshift under optagelse).

Hvis du derimod bruger DVD-RW til at overføre optagelser fra harddisken til DVD - vil hastigheden på skiverne have direkte indflydelse på hvor lang tid overførslen tager. På et 1x medie vil det tage en time at overføre 1 times optagelse i 'Fine' kvalitet (2x vil tage 30 minutter, 4x vil tage 15 minutter). Så i dette tilfælde afhænger det af din tålmodighed.

Dog, er der en ting du muligvis bør bemærke ved DVD-RW medier. Der er desværre sket en ændring i DVD medie strukturen mellem de medier der betegnes 1x-2x og dem der benævnes 2x-4x, således at 2x-4x kræver afspillere/optagere der er beregnet til denne nye type medier. Hvis du har bekendte du ønsker at kunne udveksle optagelser med (som ikke har en Pioneer x20 eller nyere optager der understøtter 2x-4x medierne), bør du benytte DVD-RW 2x skiver.

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet af: havudsigt
Skrevet den: 10-December-2004 kl. 12:36

Hej Lars

Tusind tak for dit klare svar !

/Ingrid

Print side | Luk vindue