Skidt PS2 billede på min nye skærm
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=31856
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 21:23
Emne: Skidt PS2 billede på min nye skærm
Skrevet af: jesper1721
Emne: Skidt PS2 billede på min nye skærm
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 10:04
Jeg har skiftet min gamle CRT-skærm ud med et Panasonic TH42-PZ700ea plasma og har i den forbindelse koblet min PS2 til den nye skærm.
Jeg har ikke gjort andet end at flytte stikket fra min gamle skærm til den nye skærm.
Billedet er ikke så godt. Jeg spiller mest Fifa07, og bogstaverne står lidt sløret. I selve gameplayet er det helt skidt. Spillerne er meget slørede, og farverne på deres trøjer uskarpe.
Skal jeg justere noget på min PS2 eller min skærm, eller hvad er der galt?
|
Svar:
Skrevet af: MichaelA
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 10:10
Hvordan har du din PS2 tilsluttet - S/VHS, Scart eller Composite (gul)..?
------------- Beovision Avant 55" Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 10:30
Det ville hjælpe meget hvis du opgraderede til RGB-Scart eller endnu bedre component, såfremt du bruger det kabel der fulgte med maskinen.
Men ellers er der nok ikke forfærdeligt meget at gøre; det er et SD-signal du smider op i 42". Det vil uværgeligt fremstå ringere end på det CRT tv du havde før, der efter al sandsynlighed var under 30".
Glem dog ikke, at alle tv'ets indgange indstilles hver for sig. Du skal huske også at kalibrere på den indgang du sætter PS2'en i. Det er klart det ser skidt ud, hvis du kører med 'normal' indstillingen, hvor f.eks. kontrast står på 100%
|
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 10:49
Naiera skrev:
Det ville hjælpe meget hvis du opgraderede til RGB-Scart eller endnu bedre component, såfremt du bruger det kabel der fulgte med maskinen.
Men ellers er der nok ikke forfærdeligt meget at gøre; det er et SD-signal du smider op i 42". Det vil uværgeligt fremstå ringere end på det CRT tv du havde før, der efter al sandsynlighed var under 30".
Glem dog ikke, at alle tv'ets indgange indstilles hver for sig. Du skal huske også at kalibrere på den indgang du sætter PS2'en i. Det er klart det ser skidt ud, hvis du kører med 'normal' indstillingen, hvor f.eks. kontrast står på 100% ![](smileys/smiley11.gif) |
Der er nogle gode ting i det du skriver her, jeg er ret blank på det der med kabler så derfor spørger jeg lige videre:
1) Det kabel jeg bruger nu er vist det der fulgte med da jeg købte min PS2, det er sat ind i en scart-adapter, som så sidder i scart-port 3 på TV'et. (nu er der sikkert nogen der får kaffen galt i halsen ) Er det bedre at sætte kablet i gul/rød/hvid indgang på TVet?
2) Jeg tror faktisk at jeg bare kørte med normalindstilling, og mener faktisk at kontrast står til 100% . Er der nogle tips/tommelfinger regler om hvordan jeg skal justere den indgang?
Jeg vil helst undgå at købe kabler, da jeg bare lige har en sæson jeg skal have afsluttet inden jeg køber PS3.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 10:58
1) Nej, det hjælper ikke noget, du skal skifte kablet helt ud med f.eks. et component kabel. Det skulle du gerne kunne finde i din lokale EBGames eller GAME. Kabler til PS3 (udover HDMI-kablerne, selvfølgelig) er også kompatible med PS2.
2) Skift til 'Biograf' og sæt kontrast og brightness på omkring 30-40%. Skru skarphed ned på NUL, og slå alle mulige ting som dynamisk støjreduktion fra. Husk så, at dette skal du også gøre, når/hvis du skifter kablet ud, og derved bruger en anden indgang! Disse indstillinger gælder faktisk for alle indgangene på tv'et, inklusive tv-tunerne.
Jeg synes ikke at du skulle undgå, at købe et nyt kabel. Det er bare ét nyt kabel, der koster omkring 150,- hvis du snupper et uoriginalt component-kabel fra GAME. Det, sammen med ordentlig indstilling af fjernsynet, er det eneste der kan forbedre billedet.
|
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 11:06
Naiera skrev:
1) Nej, det hjælper ikke noget, du skal skifte kablet helt ud med f.eks. et component kabel. Det skulle du gerne kunne finde i din lokale EBGames eller GAME. Kabler til PS3 (udover HDMI-kablerne, selvfølgelig) er også kompatible med PS2.
2) Skift til 'Biograf' og sæt kontrast og brightness på omkring 30-40%. Skru skarphed ned på NUL, og slå alle mulige ting som dynamisk støjreduktion fra. Husk så, at dette skal du også gøre, når/hvis du skifter kablet ud, og derved bruger en anden indgang! Disse indstillinger gælder faktisk for alle indgangene på tv'et, inklusive tv-tunerne.
Jeg synes ikke at du skulle undgå, at købe et nyt kabel. Det er bare ét nyt kabel, der koster omkring 150,- hvis du snupper et uoriginalt component-kabel fra GAME. Det, sammen med ordentlig indstilling af fjernsynet, er det eneste der kan forbedre billedet. |
Tak for den pædagogiske gennemgang. Jeg afprøver det iaften.
|
Skrevet af: SJ
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 11:32
Jeg er ikke enig med Naiera. Godt nok har jeg "kun" en PV60E skærm, men jeg går ikke udfra, at forskellen er særlig stor.
Til spil har jeg finjusteret "Dynamisk" indstillingen ved hjælp af DVE. At bruge en af de andre indstillinger til spil giver et ekstremt mat, farveløst og uskarpt billede og jeg forstår ikke, at folk kan holde ud at se på et sådan billede.
Til film bruger jeg en DVE finjusteret "Biograf" indstilling.
|
Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 12:39
Jeg er så uenig med SJ
Jeg har også en PV60 og kører Biograf på alt, også når jeg gamer. Det står
knivskarpt med dejlige farver.
|
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 12:42
MartinJohansen skrev:
Jeg er så uenig med SJ
Jeg har også en PV60 og kører Biograf på alt, også når jeg gamer. Det står knivskarpt med dejlige farver.
|
Der er jo heldigvis ikke så meget arbejde i at prøve begge dele.
Hvad er DVE? ![](smileys/smiley5.gif)
|
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 12:44
DVE = Digital Video Essentials = en DVD til at kalibrere dit billede bedst
mulig på egen hånd. Dog slår det ikke en ISF kalibrering som tilgengæld
også koster kassen.
|
Skrevet af: SJ
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 13:16
MartinJohansen skrev:
Jeg er så uenig med SJ
|
Den hører jeg ret tit. ![](smileys/smiley2.gif)
MartinJohansen skrev:
Jeg har også en PV60 og kører Biograf på alt, også når jeg gamer. Det står
knivskarpt med dejlige farver.
|
Det gør det ikke her hos mig. Når jeg har besøg og har vist folk forskelllen på indstillingerne, har alle valgt at spille med "Dynamisk" indstillingen.
|
Skrevet den: 06-December-2007 kl. 13:25
Folk vælger også LCD i butikken for "det står bedst".
Men men men... for at det ikke skal være helt urimeligt så vil jeg lige prøve
at indstille min Dynamisk til optimalt billede og sammenligne lidt ekstra.
|
|