JVC DLA-HD1 vs. JVC DLA-HD100
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=32235
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 21:05
Emne: JVC DLA-HD1 vs. JVC DLA-HD100
Skrevet af: hedberg
Emne: JVC DLA-HD1 vs. JVC DLA-HD100
Skrevet den: 14-December-2007 kl. 20:55
Er der nogen der har set output fra begge ovenstående modeller og kan fortælle lidt om oplevelsen ?
|
Svar:
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 16-December-2007 kl. 12:41
Ja HD100 har bare mere af alt det gode, en bedre kontrast mm.![](smileys/smiley36.gif)
------------- Mvh.Christian
http://www.csn-teknik.dk -
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-December-2007 kl. 13:09
hedberg skrev:
Er der nogen der har set output fra begge ovenstående modeller og kan fortælle lidt om oplevelsen ?
|
Forskellene er egentlig ret simple: HD100 har lidt bedre sort-niveau (ikke større lysstyrke) takket være et bedre panel, samt en lille smule dybere farver. Derudover er der motoriseret zoom/focus og lens shift på HD100, hvilket gør det nemmere at sætte den præcist op.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: kanvas
Skrevet den: 16-December-2007 kl. 16:14
Så dem begge på udstillingen i København på Hotel Scandic. Det er rigtigt at HD 100 har bedre sortniveu, men jeg ville vælge HD1. Den er trods alt 15000,- billigere.
|
Skrevet af: Rytlig
Skrevet den: 17-December-2007 kl. 14:08
kanvas skrev:
Så dem begge på udstillingen i København på Hotel Scandic. Det er rigtigt at HD 100 har bedre sortniveu, men jeg ville vælge HD1. Den er trods alt 15000,- billigere. |
Jeg så ligeledes de 2 nævnte projektorer ved samme udstilling, og jeg må erklære mig enig i overstående. Selve forevisningen foregik på et godt lærred til omkring 20k-25k, hvilket hjælper med at frembringe forskellene. Personligt ville jeg i hvert fald ligge de 15.000kr et andet sted i setup'et, hvis de absolut skal fyres af ![](smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet den: 19-December-2007 kl. 01:58
Tusinde tak for svarene..
|
Skrevet af: Mads Nørskov
Skrevet den: 08-Februar-2008 kl. 21:32
Hej Hedberg
Nu har du god mulighed for at se dem live samme aften: http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1520 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1520
------------- Mads Nørskov
www.imagosonas.dk
|
Skrevet den: 08-Februar-2008 kl. 22:13
Mads Nørskov skrev:
Hej Hedberg
Nu har du god mulighed for at se dem live samme aften: http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1520 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1520
|
Har skam allerede meldt mig til ![](smileys/smiley1.gif)
I mellemtiden har jeg så købt en HD1 - blev monteret for et par dage og livet har ikke været helt det samme siden.
Det er et virkeligt flot billede den kan producere og jeg glæder mig meget til at se om jeg kan oplever en forskel på den og HD100.
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 09-Februar-2008 kl. 22:40
hedberg skrev:
Mads Nørskov skrev:
Hej Hedberg
|
Har skam allerede meldt mig til ![](smileys/smiley1.gif)
I mellemtiden har jeg så købt en HD1 - blev monteret for et par dage og livet har ikke været helt det samme siden.
Det er et virkeligt flot billede den kan producere og jeg glæder mig meget til at se om jeg kan oplever en forskel på den og HD100.
|
Når du så er overbevist om du skal have storebror køber jeg gerne HD1´eren for 10K ![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet af: Stuffedfrog
Skrevet den: 14-Februar-2008 kl. 21:51
Jeg har været inden og se dem begge to "in action" i dag. Nu var det så min første demo, så jeg er absolut ikke professionel på det område ![](smileys/smiley36.gif)
Lokalet var ikke helt mørkt, væggene og loftet var hvide osv. men alligevel stod de begge to ret lækkert og gav et klart og farverigt billede. Så i et helt mørkt rum, kan det jo kun blive endnu bedre ![](smileys/smiley32.gif)
Jeg synes dog at HD100 havde en smule mere dybde i billedet. Men om det er de ekstra 15.000 kr værd, det kan man så diskutere. Men hvis man har 40.000 kr at smide efter en projektor, så har man vel også 55.000 kr? ![](smileys/smiley9.gif)
Men uanset hvilken én af dem man køber, så får man en på opleveren når man ser film ![](smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 14-Februar-2008 kl. 22:00
jeg havde også fornøjelsen af denne demo - ja lidt ærgeligt at de ikke helt havde styr på mørkelægningen, så de ikke helt kom til deres ret, men flot billede var der på dem begge. Jeg så overhovedet ingen regnbuer (ved ikke om de er mindre tydelige, når rummet ikke er totalt mørkelagt?) Har tidligere set både Sim2, Optoma og Infocus, hvor jeg ellers har set lidt regnbuer)
tydeligt at se nuancer i sort på begge modeller - desværre var farvetonen på HD1 umiddelbart indstillet lidt galt, da alle var meget solbrændte (der var vist skruet lidt for meget op for farverne) - Lidt ærgeligt man ikke lige bruger lidt tid på sådanne justeringer inden sådan en demo, for det giver jo ikke helt den rigtige oplevelse.
men bestemt en overvejende god oplevelse - dejligt at kunne sammenligne 2 projektorer på samme gode lærred (Steward)
Nikolaj
|
Skrevet den: 14-Februar-2008 kl. 22:39
Var også derinde. Umiddelbart var jeg lidt ked af at jeg ikke kunne opleve nogle test billeder hvor forskellene var mere tydelige og blev forklaret eller måske 2 lærreder hvor samme materiale blev kørt fra hver projektor samtidigt.
Det er svært at se forskellene tydeligt når man ser 5 minutter fra en film på den ene og så 5 andre minutter på den anden. Jeg var iøvrigt heller ikke helt overbevist om at HD1'en var helt rigtigt indstillet.
Men jeg blev bekræftet i at HD1 var et godt valg for mig og jeg er ikke blevet ked af det setup jeg har herhjemme. På den måde var det godt at bruge en lille time derinde.
|
Skrevet af: tosa
Skrevet den: 15-Februar-2008 kl. 01:12
Var også derinde i dag.
Godt billede, men svært at se forskellene på de to projektorer. Det eneste jeg lagde mærke til, var at HD100 var lidt lysere i billedet. Men det kan jo lige så nemt have været forskel i indstillinger som en decideret forskel på projektorerne.
|
Skrevet den: 15-Februar-2008 kl. 17:02
hedberg skrev:
Det er svært at se forskellene tydeligt når man ser 5 minutter fra en film på den ene og så 5 andre minutter på den anden. Jeg var iøvrigt heller ikke helt overbevist om at HD1'en var helt rigtigt indstillet.
|
Uden at have overværet demo'en, så mener jeg det er vigtigt at man ikke ender med at vurdere forskelle, i stedet for at vurdere billedkvalitet. Derfor er jeg ikke fan af A/B sammenligninger - du får en tendens til at fokusere på hvad forskellen er på de to produkter, i stedet for om dét du ser er på dét niveau du ønsker. Derfor foretrækker jeg også at demonstrere dem én ad gangen, det er sådan du kommer til at bruge dem hjemme i stuen. Desuden kan du snyde øjet utroligt meget når du sammenligner to billeder, i stedet for at se dem én ad gangen - det er mest kendt fra TV-verdenen, hvor tv'ene justeres til at overdøve hinanden i salgslokalet, i stedet for at fungere godt hver for sig.
Du skal se sådan på det, at hvis du ikke kan se forskel med 5 minutters mellemrum, hvorfor skulle du så kunne se forskel på hvilken du har fået med hjem i stuen?
Det er også derfor at jeg aldrig bruger en anden projektor som reference for hvad "rigtigt" eller "bedst" er - jeg tager udgangspunkt i kildematerialet, og forholder mig til hvor god projektoren er til at gengive kildematerialet. Det er ikke interessant om din projektor er bedre end naboens, det interessante er hvor meget du får ud af de film du ser på den.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 15-Februar-2008 kl. 21:35
Jeg er slet ikke i tvivl om hvorvidt begge modeller er rigtigt gode hver for sig - Ikke mindst fordi jeg allerede har en HD1 og er yderst tilfreds med den. Derfor var jeg der ikke så meget i en egentligt købs situation, men mere for at se storebror og få forklaret hvad den gør for 15.000 mere.
Hvis nogle af forskellene skulle være f.eks bedre sort niveau så syntes jeg netop det skal demonstreres og ikke mindst forklares - også eventuelle ulemper ved det. Hvad gør den mindre lysstyrke f.eks i et ikke helt mørkelagt rum osv.
Om det så lige er på 1 eller 2 lærreder kan jeg godt se igennem fingre med, men så skal skiftene imellem de 2 modeller for mig helst være lidt oftere.
For mig handlere det absolut ikke om at den ene skulle gøres mindre eller dårlig - for jeg syntes de begge leverer et rigtigt flot resultat.
|
Skrevet af: tosa
Skrevet den: 15-Februar-2008 kl. 23:36
btw. er der nogen der ved hvor mange timer pæren i de modeller er normeret til at holde??
Og hvad koster en ny?
|
Skrevet den: 16-Februar-2008 kl. 02:42
2000 timer og lampen var vist omkring 28-2900,-
|
Skrevet den: 16-Februar-2008 kl. 17:07
hedberg skrev:
Hvis nogle af forskellene skulle være f.eks bedre sort niveau så syntes jeg netop det skal demonstreres og ikke mindst forklares - også eventuelle ulemper ved det. Hvad gør den mindre lysstyrke f.eks i et ikke helt mørkelagt rum osv. |
Enig, og det mener jeg godt man kan gøre én ad gangen. Specielt sort-niveau - hvis du har de to kørende samtidig, vil du have mere ambient light, som vil udviske dén fordel den bedste af dem har. Og igen, hvis du ikke kan se nogen nævneværdig oplevet forskel ved at se de to projektorer lige efter hinanden, så har du jo svaret på om det ekstra sort-niveau er 15.000,- mere værd eller ej. Personligt synes jeg forskellen er mærkbar, især fordi HD100 (i hvert fald den jeg prøvede) havde et helt jævnt sort-niveau, hvor HD1 har en lille tendens til at have lyse hjørner.
Som sagt, jeg har ikke overværet den pågældende demonstration, så jeg udtaler mig udelukkende ud fra det rent principielle. En A/B sammenligning er ikke nogen garanti for en mere eller mindre seriøs demo. Det er klart, at hvis der ikke er mørklagt ordentligt, er det ikke nemt at demonstere forskel i sort-niveau - uanset om du gør det som A/B eller single-demo.
hedberg skrev:
Om det så lige er på 1 eller 2 lærreder kan jeg godt se igennem fingre med, men så skal skiftene imellem de 2 modeller for mig helst være lidt oftere. |
Jeg er som sagt ikke enig. En direkte switch frem og tilbage vil give dig samme issue som ved en A/B med de to ved siden af hinanden - du forholder dig til forskellen, ikke til den reelle kvalitet. Eksempelvis ser et lysstærkt billede per definition mere kontrastfyldt og skarpt ud i direkte sammenligning.
Vores syn er _designet_ til at se forskelle, frem for at se absolut lysstyrke eller farve. Derfor er du langt bedre til at se forskellen mellem to apparater, end til at se hvilken af dem der er mest korrekt. Det er dét man misbruger i en A/B sammenligning - du kan få forskelle der ikke nødvendigvis vil gøre nogen som helst forskel for dig hjemme i stuen, til at virke voldsomt dramatiske, til et punkt hvor man kan få en direkte forringelse til at se ud som en forbedring (hvis man f.eks. kigger på forskellen på hvor blå himlen er, i stedet for at kigge på om billedet leverer den mest ægte gengivelse af kildematerialet).
I dette tilfælde er der naturligvis delvist lagt op til at man skal se forskellen på de to, og ikke bare se to gode projektorer, og ja, så har du måske mere ret end jeg lige ville give dig kredit for ved første øjekast... Det er selvfølgelig sat meget på spidsen, og jeg kan da ikke helt frasige mig selv at bruge A/B demo'er, når en specifik detalje skal pointeres. Men hvis du beder mig vise dig en demonstration af hvor gode to projektorer hver især er, så vil jeg hellere vise dig en masse forskelligt materiale på én projektor, og derefter vise dig det samme materiale på den anden. Hvis dét ikke er godt nok til at du kan se forskellene, så vil jeg meget hellere starte med at snakke om hvad man skal kigge efter og hvorfor, end at fremprovokere forskelle i detaljer der måske viser sig at være meget lidt afgørende.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Messi
Skrevet den: 06-April-2008 kl. 21:32
http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=4593
Hvad mener du om dette Otto?
------------- Panasonic 42" plasma
Apple TV
Toshiba XE1
Denon AVR 3806
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25131&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25131&PN=1
|
Skrevet den: 06-April-2008 kl. 23:19
Messi skrev:
http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=4593
Hvad mener du om dette Otto? |
At anmelderen tydeligvis har benene plantet i en anden del af branchen end dét produktet han tester er designet mod, og det skal man så nok ikke lægge så meget vægt på. Eksempelvis fremhæves flere gange dens evner til mobile opgaver. Who gives a sh*t? Det er ikke dét nogen af dem er designet til. Det svarer til at kritisere en Ferrari for ikke at have plads til barnevognen. Og hvis man ikke mener billedforskellen fra Z2000 til HD100 er værd at betale for, så vil jeg nok umiddelbart påstå at man ikke er kræsen nok til at være nogen særlig brugbar kilde.
Jeg vil hellere sige det sådan: Hvis du kan finde 10 anmeldelser i træk der siger at JVC'en er klart bedre end LCD-alternativerne, hvorfor så bekymre sig fordi den 11. anmeldelse siger noget andet?
Jeg bryder mig i det hele taget ikke om anmeldelser hvor man roser et produkt for at være bedre til prisen end et andet produkt der ligger i en helt anden prisklasse. Sådan kan man ikke sammenligne, da pris/ydelse vil være ekstremt individuelt. Man kan forholde sig til hvor meget man får i forhold til andre i samme prisklasse, eller hvor meget det koster at få noget tilsvarende fra andre producenter. Denne artikel stinker langt væk af at skribenten ikke har erfaring nok med sammenlignelige produkter, så man ender med at sammenligne pris/ydelse med et apparat til tre gange prisen. Det vil _altid_ falde ud til den billiges fordel, uanset kvalitetsforskellen.
EDIT: Beviset på den manglende erfaring: Hvorfor hulen sammenligner man en 20k projektor med en HD100 til 55k, når der ligger en HD1 til 40k ind imellem? Sandsynligvis fordi skribenten har set en HD100, men ikke en HD1.
Undskyld til skribenten, hvis han læser dette, for den hårde tone - men en test kan bare ikke rigtigt bruges til noget, hvis dén der tester hverken har erfaring med sammenlignelige produkter, eller er kræsen nok til at forholde sig objektivt til ydelsen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 07-April-2008 kl. 19:00
AV Precision skrev:
EDIT: Beviset på den manglende erfaring: Hvorfor hulen sammenligner man en 20k projektor med en HD100 til 55k, når der ligger en HD1 til 40k ind imellem? Sandsynligvis fordi skribenten har set en HD100, men ikke en HD1. |
Og hvorfor udtale at JVC's farver (underforstået HD100) er uovertrufne? Ikke et ordvalg jeg ville benytte .
Nå, jeg må hellere komme tilbage til min anmeldelse af HD100. Jeg har haft den stående længe nok nu.
|
|