Print side | Luk vindue

Ny bærbar defekt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=32696
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 00:14


Emne: Ny bærbar defekt
Skrevet af: Kække_Pepe
Emne: Ny bærbar defekt
Skrevet den: 26-December-2007 kl. 15:18

Hej

Købte i fredags ny http://www.merlin.dk/Alle_bærbare_PC-809.aspx?PID=2599&ProductID=13884 -

Desværre viser det sig at den har store problemer med både display og batteri. Skærmen viser ganske simpelt ingen billede, og den kan ikke køre på batteriet, dvs den skal hele tiden have strøm. Jeg har prøvet diverse forslag til at afhjælpe problemet, også fra Toshibas egen supportside, uden held, så er nået til den overbevisning at jeg desværre har købt en defekt Notebook. J

 

Jeg har selvfølgelig ikke åbnet hardware eller på anden måde foretaget ændringer i produktet, ligesom jeg har fulgt alle anvisninger fra bruger håndbogen vedr. opstart og installation.

I morgen tidlig er jeg den første kunde i Merlin, men hvad er mine rettigheder?

Vil allerhelst at de bytter produktet umiddlebart så jeg undgår en langvarig "reparation" af et splinternyt produkt, hvordan håndterer jeg denne situation i butikken så jeg får det bedst mulige resultat?

Håber en kan hjælpe evt med tidligere erfaringer eller henvisninger til juraen på området, jeg er godt træt af situationen og en smule ængstelig for det videre forløb.

 



-------------
Kække_Peppe si´r:
reality.sys corrupted - reboot world? Y/N



Svar:
Skrevet af: johnny57
Skrevet den: 26-December-2007 kl. 15:27
Hvis forhandleren er ok bør han ombytte til en ny, men ret til det har du ikke, forhandleren kan vælge at sende den til repr. Hvis du har ombytningret f.eks inden for 8 dage kan du blot bytte den, men så sender du sorteper videre til næste kunde.

-------------
Med venlig Hilsen

Johnny


Skrevet af: Kække_Pepe
Skrevet den: 26-December-2007 kl. 15:43

 

I princippet er det vel forhandleren der sender sorteper videre?

En ombytningsret skal den fremgå af kvittering eller er der en generel passus om dette i købeloven?

Jeg er vel i ond tro hvis jeg kræver ombytning uden at oplyse at produktet sandsynligvis er defekt? Den situation giver mig vel også et forklaringsproblem mht hvorfor jeg gerne vil have et nyt produkt ombyttet til det samme nye produkt?

 



-------------
Kække_Peppe si´r:
reality.sys corrupted - reboot world? Y/N


Skrevet af: Dulciana
Skrevet den: 26-December-2007 kl. 20:29

Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig hen til Merlin og bytte den - vi har æige måtte slæbe dem igennem forbrugerklagenævnet (venter på svar fra Merlin) fordi vores batteri gik i stykker 5 gange ( på 2 år)og hver gang skiftede de batteri og lader ud.

De ville ikke bytte opg vi ville ikke gå med til flere reperationer (efter 6 måneders reperation på 1 år var det nok!). Byt så hurtigt du kan - det er kun dig, der kan komme til at sidde i klemme.

Du har ret til fortryde købet, og det kan du jo gøre ved at henvise til at prosuktet er defekt. Så er forretningen klar over det og du har ret til en ny...

-Dulc (som ikke er fan af Merlin i øjeblikket)



-------------
TV: Phillips 42PF5320 Optager: Phillips 3330H
Kamera: Canon MV830i (video) & Nicon 5000, Canon 960
Anlæg: Denon 2106 reciver + Dali højtalere & ProJect med Ortofon pickup
Computer: for mange


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 26-December-2007 kl. 20:44

Oprindeligt skrevet af Kække_Pepe Kække_Pepe skrev:

...men hvad er mine rettigheder?

Det er som udgangspunkt kunden (dig) der kan vælge, om du vil have din bærbar repareret eller ombyttet, men forhandleren kan afvise at ombytte produktet, hvis dette står i (økonomisk) misforhold til de omkostninger han vil have hermed, i forhold til at sende den til reparation. Dette betyder reelt, at forhandleren næsten altid, kan afvise foretage ombytning og hermed sende til en reparation, så det må du nok stille dig tilfreds med. Det hjælper dog ofte at brokke sig meget og højlydt i butikken, men forhandleren har kun pligt til at sende den til reparation.

Hvis din bærbar bliver sendt til reparation, skal du være opmærksom på, at forhandleren ikke har ubegrænsede tid, til at reparere din bærbar. Reparationen skal ske inden rimelig tid, hvilket normalt vil være et sted mellem 4-5 uger for en bærbar. Hvis de overskrider denne tidsperiode, kan du kræve at få en ny bærbar eller få pengene tilbage.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 26-December-2007 kl. 20:48

Oprindeligt skrevet af Dulciana Dulciana skrev:

Du har ret til fortryde købet, og det kan du jo gøre ved at henvise til at produktet er defekt.

Der er kun en lovbestemt fortydelsesret ved fjernsalg (køb hvor køber og sælger ikke mødes fysisk), hvorfor det kun er muligt, at fortryde køb i fysiske butikker, hvis denne service tilbydes af sælgeren.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Kække_Pepe
Skrevet den: 02-Januar-2008 kl. 20:40

Skylder forresten at sige at Souschefen i Merlin kiggede en gang på Toshibaen OG BYTTEDE TIL NY.....DEJLIGT!!!

 

Den nye fungerer upåklageligt, så jeg må have fået en mandags udgave i første ombæring. Super dejlig Subnote til en overkommelig pris.



-------------
Kække_Peppe si´r:
reality.sys corrupted - reboot world? Y/N



Print side | Luk vindue