Print side | Luk vindue

Panasonic DVD-S100

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: DVD afspillere
Forumbeskrivelse: DVD afspillere (men ikke optagere)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33127
Udskrevet den: 21-September-2024 kl. 13:45


Emne: Panasonic DVD-S100
Skrevet af: Lars C
Emne: Panasonic DVD-S100
Skrevet den: 02-Januar-2008 kl. 17:03
Hej

Jeg har den senere tid fuldt med på sidelinjen, men efter at have erhvervet mig et Panasonic TH-42PX70EA vil jeg nu ind på banen.

Jeg skal nemlig til at købe mig en DVD afspiller og valgt faldt hurtigt på en Panasonic s99, men da fruen sagde: ”nej” grundet at den ikke fås i sort er jeg nu tilbage ved udgangspunktet.

Jeg har kunnet læse mig til at Denon 1940 og Panasonic s100 også er gode afspillere.
Jeg har fundet sidstnævnte her: http://www.easyshopping.dk/default.asp?mode=andrevare_info&i d=4804&menu=Multi&menuid=249&catid=267
Jeg er dog i tvivl om hvad de sidste tre bogstaver i navnet Panasonic DVD-S100EG-K betyder?
Altså er det den samme maskine som ”s100” eller er der nogle tekniske forskelle?

Er prisen hos easyshopping i øvrigt helt skæv og er de fornuftige at handle med?

På forhånd tak
Mvh Lars C           ;    



Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 02-Januar-2008 kl. 18:27
Det kan anbefales at finde en anden butik end Easyshopping.

Men i øvrigt er der ingen videre grund til at kigge nærmere på Panasonic S100; køb Denon 1940!


Skrevet af: Lars C
Skrevet den: 02-Januar-2008 kl. 18:38
Naiera--> Tak for rådet vedr. easyshopping. Jeg har selv handlet en del online men aldrig ved dem og butikkerne varierer jo del service mæssigt...

I forbindelse med din anbefaling af Denon 1940 er det så noget du vil uddybe?
Så vidt jeg kan se er begge maskiner udstyret med Faroudja's DCDI chip, som jeg har læst mig til skulle være sagen når man ønsker at opskalere sine DVD film. For mit vedkommende bliver det så til 720p da det vist er det mit tv kan.

Mvh Lars C


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 02-Januar-2008 kl. 21:32
Denons dvd-afspillere er normalt de mest gennemførte på markedet, og 1940'eren er en kosmetisk opgradering af 1930'eren, som nok er (eller var) den bedste overall dvd-afspiller i prisklassen. Andre (Oppo) har 'stærkere' ydelse, men så får man også en omgang plastic bambus-afspiller med verdens mest elendige fjernbetjening.

I øvrigt kan det anbefales at du bare indstiller dit tv til 576p; så få skaleringer som muligt er normalt det bedste for billedkvaliteten. Det vigtigste din afspiller skal stå for er de-interlacingen; skalering skal bare foretages så få gange som muligt, og hvis du indstiller afspilleren til 720p sker det altså to gange.



Skrevet af: Lars C
Skrevet den: 02-Januar-2008 kl. 22:11
Naiera-->
Nu går der vist lidt koks i mine begreber
Vil det sige at DVD afspilleren skal stå på 720p og tv'et på 576p så at skaleringen bliver ordnet i DVD maskinen?

Eller vil det sige at det bedste er at både tv og dvd indstilles så der kun skaleres til 576p for at undgå en extra omgang skalering op til 720p?

Jeg troede at det ønskværdige iforhold til mit tv og billede kvalitet ville være at ende med 720p?

Jeg har iøvrigt brugt 2 dåse cola'er og en special øl på at finde en online butik, udover hifi klubben, som forhandler Denon 1940 men det er endnu ikke lykkedes... Kan det virkelig passe?

Mvh Lars C



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 02-Januar-2008 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af Lars C Lars C skrev:


Vil det sige at DVD afspilleren skal stå på 720p og tv'et på 576p så at skaleringen bliver ordnet i DVD maskinen?


Nej, det er slet ikke muligt. ALT du sender til tv'et bliver vist i 1024*768, som er panelets opløsning. Dvd-afspilleren indstilles til at køre 576p, og så klarer tv'et skaleringen derfra.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 02-Januar-2008 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Lars C Lars C skrev:



Jeg har iøvrigt brugt 2 dåse cola'er og en special øl på at finde en online butik, udover hifi klubben, som forhandler Denon 1940 men det er endnu ikke lykkedes... Kan det virkelig passe?


Ja. Såvidt jeg ved er HFK importør af Denon her i landet, og det er tilsyneladende ikke et monopol de har tænkt sig at give slip på.


Skrevet af: Lars C
Skrevet den: 03-Januar-2008 kl. 15:22
Naiera--> ok Så faldt det på plads med skaleringen.

Jeg har netop været i HFK og se på Denon 1940. Gutten derinde roste den også, men talte meget for Denon 2930...
Jeg synes umiddelbart at små 7 k er meget at bruge på et "døende" format. Jeg stille mig også tvivlende overfor om man vil kunne se forskel på 1940 og 2930 på mit Panasonic TH-42PX70EA?

Jeg er istedet kommet til at tænke på om der findes en HD DVD masikine eller en Blu ray masikne der kan afspille DVD på højde med 1940?
På den måde kunne man få en af fremtidens maskiner til et relativt billige penge forstået på den måde at en sådan maskine måske lå mellem 4-6 k?

Gutten i HFK snakkede om at en sådan maskine kunne være en TOSHIBA HD-EP35. Jeg synes nu den så lidt plastik agtig ud, men det er naturligvis indholdet som er interessant. Har det noget på sig mht en TOSHIBA HD-EP35?


Mvh Lars C


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Januar-2008 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af Lars C Lars C skrev:

Jeg stiller mig også tvivlende overfor om man vil kunne se forskel på 1940 og 2930 på mit Panasonic TH-42PX70EA?


Det er et meget godt spørgsmål. Jeg har et TH-42PX60, og kunne egentlig godt tænke mig at se, om der er en forskel at spotte. Mit umiddelbare gæt er nej; skærmene er relativt små og når afspillerne ikke skalerer, hvilket vel må være 2930'erens største styrke over 1940'eren, så tror jeg at forskellene vil være små.

Men hvis jeg havde r*ven fuld af penge, så købte jeg en 3930'er


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Januar-2008 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Lars C Lars C skrev:


Gutten i HFK snakkede om at en sådan maskine kunne være en TOSHIBA HD-EP35. Jeg synes nu den så lidt plastik agtig ud, men det er naturligvis indholdet som er interessant. Har det noget på sig mht en TOSHIBA HD-EP35?


Hvis softwaren ikke er meget bedre, end den der er i HD-E1'eren, så ville jeg helt sikkert foretrække en Denon 1940'er (eller den Panasonic S97 jeg selv har), over en Toshiba HD DVD-afspiller til også at se dvd-film med.

Og hvis man skal bruge en regionsfri dvd-afspiller er der ingen garantier med Toshiba HD DVD-afspillerne på den front...


Skrevet af: Lars C
Skrevet den: 03-Januar-2008 kl. 22:17
Naiera--> Jeg har igen været igang med at studere tingene lidt nærmere og jeg vil da påstå at jeg efterhånden begynder at fatte lidt
En HD-XE1 fra Toshiba har en reon chip som skulle være tilsvarende en Faroudja's DCDI chip?
Hvis det er tilfældet var det måske en maskine der var værd at sparer lidt op til?

Jeg er dog ikke klar over om det er et bedre alternativ i en Bluray afspiller?
Det vigtigste for mig er fortsat at DVD afspilningen bliver god. Jeg tror nemlig at der kommer til at gå en rum tid inden der er en vinder af det format cirkus så om det er det ene eller det andet er mig lidt ligegyldigt...

Mvh Lars C


Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 04-Januar-2008 kl. 17:30

Oprindeligt skrevet af Lars C Lars C skrev:

Jeg stille mig også tvivlende overfor om man vil kunne se forskel på 1940 og 2930 på mit Panasonic TH-42PX70EA?

På mit Pioneer 427XD kunne jeg se forskel på DVD3930 og DVD2930, så mit umiddelbare gæt er at du vil opleve forskel på DVD1940 og DVD2930.

Men overvejer du DVD2930 bør du klart overveje en sølvfarvet DVD3930 til 7k i stedet. Det er en latterlig lav pris for en DVD-afspiller i den kaliber.



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 04-Januar-2008 kl. 18:30
Var pengene til det, ville jeg også bare smide så meget som muligt efter dvd-afspilleren. Den slags skal være i orden, og regionsfri, før man begynder på det der HD-halløj...


Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 12-Januar-2008 kl. 01:05

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Var pengene til det, ville jeg også bare smide så meget som muligt efter dvd-afspilleren. Den slags skal være i orden, og regionsfri, før man begynder på det der HD-halløj...

Har du oplevet at DVD på en kvalitets DVD afspiller slår BD/HD DVD på en af de billigere afspillere (< 5000)?

Jeg ville gætte på at HD var SD totalt overlegent. Også nede omkring de 40-42".



-------------
Kuro


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Januar-2008 kl. 03:20
Nej, jeg har ikke oplevet at dvd slår HD DVD eller Blu-ray; det kan ikke lade sig gøre, med mindre dem der har lavet hd-udgaven virkelig har haft hovedet under armen.

HD ér SD 'totalt overlegent'; jeg har aldrig skrevet eller ment andet...


Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 12-Januar-2008 kl. 20:21

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


HD ér SD 'totalt overlegent'; jeg har aldrig skrevet eller ment andet...

Så synes jeg ikke det giver mening at ville kaste store summer efter en DVD afspiller, hvis den ikke kan følge med selv den mest usle BD/HD DVD afspiller. Det skulle da lige være, hvis man ejede et større antal flyttekasser med gamle DVD og gad gense dem.



-------------
Kuro


Skrevet af: Lars C
Skrevet den: 13-Januar-2008 kl. 09:43
I lyset af den gode diskussion der har været i tråden, har jeg besluttet at droppe købet af en DVD afspiller. Jeg vil ikke bruge flere tusind på et dødt format.

Istedet har jeg undersøgt HD markedet og i lyset af den senere tids begivendheder besluttet at jeg hopper på blu-ray vognen.
Jeg har endvidere besluttet mig for at købe en PS3 i løbet af de næste par måneder, da det pt er den eneste afspiller der i mine øjne er værd at bruge penge på.
Den er med 1.1 og vil formentligt også understøtte 2.0 gejl når det bliver aktuelt.
Desuden er den billede mæssigt fuldt ud på højde med alt andet på markedet "give and take" et par %.
På SD DVD siden er den naturligvis ikke så gode som en Denon afspiller, men den vil overgå min 4 år gamle thomson afspiller ,som endda er tilsluttet mit TH-42PX70EA med scart, med flere længder.

Som jeg ser det, giver det valg mig mest smæk for skillingen.

Mvh Lars C


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Januar-2008 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

Så synes jeg ikke det giver mening at ville kaste store summer efter en DVD afspiller, hvis den ikke kan følge med selv den mest usle BD/HD DVD afspiller. Det skulle da lige være, hvis man ejede et større antal flyttekasser med gamle DVD og gad gense dem.


Jamen, der ér jo netop nogen, der ejer mange normale dvd'er. Jeg har f.eks. over 1200, og ville ikke acceptere mindre end den Panasonic S97, som jeg har nu.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Januar-2008 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Lars C Lars C skrev:


Som jeg ser det, giver det valg mig mest smæk for skillingen.


Hvis du ikke har brug for en regionsfri afspiller, så er PS3'en et rigtig godt bud. Det er umuligt at finde bedre værdi i en afspiller til de samme penge.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 23:45

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

Så synes jeg ikke det giver mening at ville kaste store summer efter en DVD afspiller, hvis den ikke kan følge med selv den mest usle BD/HD DVD afspiller. Det skulle da lige være, hvis man ejede et større antal flyttekasser med gamle DVD og gad gense dem.


Jamen, der ér jo netop nogen, der ejer mange normale dvd'er. Jeg har f.eks. over 1200, og ville ikke acceptere mindre end den Panasonic S97, som jeg har nu.

Vil du mene at der er en afgørende forskel på kvaliteten, her tænker jeg SD, fra PS3 til S97?? Jeg har nemlig selv en pænt stor samling DVD.

Kan man retfærdiggøre investeringen?? Jeg skal jo aflægge regnskab! Hehe!



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: panafreak
Skrevet den: 11-Juni-2008 kl. 18:33

Hej

Jeg har netop investeret i denne model og har lige nogle spørgsmål:

1) Er der nogle bestemte instillinger man skal gøre for at få det bedste billede? Skal lige siges at min skærm er Panasonic 42" ikke full HD men op til 1080i. Dog har jeg hørt at 720p er bedre end1080i har jeg ret?

2) under quick setup blev jeg spurgt hvor meget min digitale udgang skulle være tror nok der var disse og vælge imellem: PCM 48KHZ - PCM 96KHZ - PCM 192 KHZ. Jeg ved godt at det skulle stå i min brugsforvirring til forstærkeren, men umiddelbart kan jeg sgu ikke finde noget.

Naiera, her skal vi vist have en ekspert på banen...

Jeg takker for hjælp på forhånd



Skrevet af: panafreak
Skrevet den: 11-Juni-2008 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af panafreak panafreak skrev:

Hej

Jeg har netop investeret i denne model og har lige nogle spørgsmål:

1) Er der nogle bestemte instillinger man skal gøre for at få det bedste billede? Skal lige siges at min skærm er Panasonic 42" ikke full HD men op til 1080i. Dog har jeg hørt at 720p er bedre end1080i har jeg ret?

2) under quick setup blev jeg spurgt hvor meget min digitale udgang skulle være tror nok der var disse og vælge imellem: PCM 48KHZ - PCM 96KHZ - PCM 192 KHZ. Jeg ved godt at det skulle stå i min brugsforvirring til forstærkeren, men umiddelbart kan jeg sgu ikke finde noget.

Naiera, her skal vi vist have en ekspert på banen...

Jeg takker for hjælp på forhånd

Hallo..., er der slet ikke nogen der kan hjælpe....? samtidig spørges der også efter video...? RGB/Super video/ypbr eller hvad det nu hedder?? Skal det bruges når man bruger HDMI???

Please...anyone

 



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Juni-2008 kl. 14:37
Sæt afspilleren til at spytte 480/576p ud. Så får du kun én skalering på dvd-filmene, men du drager nytte af afspillerens fordelagtige evner indenfor de-interlacing.


Skrevet af: musicus
Skrevet den: 12-Juni-2008 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af panafreak panafreak skrev:

Hallo..., er der slet ikke nogen der kan hjælpe....? samtidig spørges der også efter video...? RGB/Super video/ypbr eller hvad det nu hedder?? Skal det bruges når man bruger HDMI???

Please...anyone

Hvis du bruger HDMI, så vil jeg anbefale dig YCbCr-indstillingen, frem for RGB. RGB-indstillingen giver nok en lidt bedre farve-gengivelse, men YCbCr (Component) giver samlet et bedre billede, synes jeg. Jeg benytter f.eks. af og til min Panasonic DVD-S97 sammen med projektoren, og jeg er nået frem til, at YCbCr (4:2:2) er det bedste output at anvende dér. Men prøv dig selv frem. Dét, som den ene synes ser godt ud på skærmen, ser muligvis helt forkert ud for den anden. Vi ser ikke fuldstændig ens på det.

Hehe. Ja, 480/576p er jo netop Naiera's kongstanke. For ham ser et 576p-billede tydeligvis meget bedre ud, end et 720p-billede. Men igen: Prøv dig lidt frem. Hvis enten 1080i- eller 720p-indstillingen ser bedre ud på dit fjernsyn, end 480/576p - ja, så er det selvfølgelig én af de to, du skal anvende. Der er desværre ikke noget endegyldigt svar på, hvilken indstilling der er 'den bedste'. Det afhænger nemlig også til dels af grejet. Og ikke mindst af gluggerne.



-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Juni-2008 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

For ham ser et 576p-billede tydeligvis meget bedre ud, end et 720p-billede.


Uanset hvor god din dvd-afspiller er til at skalere, så får du jo aldrig mere end 576p ud af en dvd, så at udlægge det på den måde der er useriøst. Der er altid tale om et 480 eller 576p billede.

Hvis man f.eks. har en projektor hvor opløsningen rent faktisk matcher det afspilleren kan skalere til, f.eks. 1280*720, så ville jeg selvfølgelig også anbefale, at man lige tog og prøvede, om afspilleren ikke skalerede bedre end displayet. Men her taler vi jo om et 1024*768 display...



Skrevet af: panafreak
Skrevet den: 12-Juni-2008 kl. 18:16
Jeg takker for svarene, men hvad med min digitale udgang...PCM 48 KHZ, 96 KHZ eller 192 KHZ? Jeg ved godt I ikke kender mit anlæg men hvad er normen, hvis man kan sige det sådan....


Skrevet af: musicus
Skrevet den: 12-Juni-2008 kl. 19:03

Oprindeligt skrevet af panafreak panafreak skrev:

Jeg takker for svarene, men hvad med min digitale udgang...PCM 48 KHZ, 96 KHZ eller 192 KHZ? Jeg ved godt I ikke kender mit anlæg men hvad er normen, hvis man kan sige det sådan....

DVD-film har en lyd-frekvens på 48 KHz (og her må du gerne korrigere mig, Naiera, hvis jeg er helt på vildspor) - de øvrige to frekvens-output (96/192 KHz) er kun relevante for afspilning af f.eks. DVD audio.

Som jeg har forstået det, så kan man roligt sætte indstillingen til 96 KHz eller 192 KHz, uden at der sker noget ved det. Hvis der ryger en alm. DVD-film i drevet vil afspilleren bare automatisk aktivere 48 KHz-outputtet.



-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge


Skrevet af: jduro
Skrevet den: 19-Juni-2008 kl. 12:29
det



Print side | Luk vindue