Blu-ray ctr HD dvd
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33923
Udskrevet den: 02-Juni-2025 kl. 07:24
Emne: Blu-ray ctr HD dvd
Skrevet af: conelly
Emne: Blu-ray ctr HD dvd
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 08:34
Jeg går i overvejelser omkring anskaffelse af en ny afspiller. Jeg har haft kig på Phillips Ambisound, men jeg vil høre, om folk synes, at det er spild af penge i den forstand, at DVD´en vil blive udkonkurreret af en af de to formater. Hvad er folks mening?
|
Svar:
Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 08:38
Blu-ray ser ud til at blive en klar vinder af formatkrigen, især efter Warner er gået kun blu-ray. så det er da værd at overveje en blu-ray afspiller, den kan jo også afspille dine dvd'er.
|
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 09:07
ashdk skrev:
Blu-ray ser ud til at blive en klar vinder af formatkrigen, især efter Warner er gået kun blu-ray. så det er da værd at overveje en blu-ray afspiller, den kan jo også afspille dine dvd'er. |
tusind tak for svaret, men har du nogen idé hvilket retning udviklingen vil tage i forhold til dvd afspillere? Hvor skal jeg kigge efter en afspiller blu-ray?
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 09:27
conelly skrev:
Jeg går i overvejelser omkring anskaffelse af en ny afspiller. Jeg har haft kig på Phillips Ambisound, men jeg vil høre, om folk synes, at det er spild af penge i den forstand, at DVD´en vil blive udkonkurreret af en af de to formater. Hvad er folks mening? |
Det ville være nemmere hvis du prøvede at beskrive dine behov samt en max. pris 
Det der forvirrer mig er nemlig at du spørger på en DVD afspiller, men nævner et helt anlæg med kunstig surround (incl. DVD formoder jeg).
Så er det en DVD afspiller, et surround system, eller begge dele du leder efter ?
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 10:27
Hej Lars
Det jeg leder efter i første omgang er en Blu-ray afspiller. Spørgsmålet er bare, om det kan betale sig at investere i et ambisound anlæg, fordi DVD afspilleren på sigt vil blive udkonkurreret af den nye format
|
Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 11:14
Jeg vil sige: kom i gang med Blu-ray hurtigst muligt, det er så meget bedre end DVD. Jeg sammenlignede lige spiderman2 i weekenden. DVD'en mindede mig om VHS.
|
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 12:04
tusind tak for alt den gode feedback, det hjælper jo lidt, når kæresten skal overtales
|
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 14:16
Hvis du vælger at investere i Blu-ray, så behøver du i hvert fald ikke
bruge for mange penge på et godt lydanlæg da Blu-ray alligevel ikke
understøtter det ukomprimerede Dolby-HD lydspor.
Mit råd er, for at du ikke træder din kæreste over tæerne, at du ofrer dine surt sammensparede sparepenge i et godt
lydanlæg med gode tilslutningsmuligheder, der bl.a. understøtter
Dolby-HD, samt diverse "ældre" komprimerede lydspor og så afvente at
producenterne af "hardwaren" tager sig sammen og få produceret nogle
gode kombi-afspillere og så købe en af dem.
For den almindelige forbruger og så sandelig også for producenterne, har fanatikerkrigen den ulempe at langt de fleste forbrugere (over 90%) er afventende (eller uinteresserede) og ikke kun til der er en afklaring, men også til prisen er væsentligt lavere end den er idag, hvor en Blu-ray film koster 40% til 50% mere (Spiderman 3, DVDoo den 15-01-2008) end en tilsvarende DVD udgave. At prisen skulle falde er dog højest usandsynligt (snarere tværtimod) da Blu-ray er opbygget omkring et royalty- og returkommissionsprogram.
Vclarke Du sammenligner Spiderman 3 i 1920*1080p og 720*480p, mener du selv at der er et sammenligningsgrundlag? Hvad med at du sammenligner en Mercedes fra 1986 med en fra 2006 og så træffer en beslutning om hvilken du helst vil have. Det bliver måske straks lidt sværere at vælge mellem den samme model fra 2006 i 2 forskellige farver, men det er ikke interessant for dig? Eller også er det bare ikke muligt eftersom Spiderman 3 ikke er udgivet på HD-DVD. Men hov, var Spiderman 3 netop ikke den film der (også) indeholdt en "lille" fejl på Blu-ray?  Men det har de sikkert (også) fået ændret.
Så Conelly, det her handler mere om en fanatikerkrig end hvad der er godt for dig som forbruger, så kig på hvad der fungerer for dig og vælg med omtanke før du begiver dig ud i at ofre mange penge på det her, for DVD'en forsvinder ikke imorgen og eftersom Blu-ray er et optisk format, men ikke et DVD format, så står det ikke til at afløse noget som helst.
|
Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 14:33
Kim Jespersen skrev:
Hvis du vælger at investere i Blu-ray, så behøver du i hvert fald ikke bruge for mange penge på et godt lydanlæg da Blu-ray alligevel ikke understøtter det ukomprimerede Dolby-HD lydspor. |
Det var da ellers noget af en påstand. Fordi det ikke er mandatory betydet det ikke at det ikke er understøttet.
Umiddelbart vil jeg faktisk mene at Blu-Ray film generelt tilbyder flere lossless lydspor på deres udgivelser end der er på mange HD-DVD udgivelser.
De HD-DVD'er jeg har indtil videre har faktisk "kun" det lossy Dolby Digital+ hvor rigtigt mange af mine Blu-Ray har DTS-HD Master Audio og eller PCM og et par stykker har Dolby TrueHD.
|
Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 14:36
Nu blev der spurgt om hvad folks mening var og min er at jeg nu står med en masse DVD film som jeg ikke gider se på mere, så mit råd var at lade være med at hælde flere penge i DVD og så komme videre. Men hvis man kan "nøjes" med DVD må man da selv om det! - iøvrigt var det spiderman2
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 14:53
hedberg skrev:
Kim Jespersen skrev:
Hvis du vælger at investere i Blu-ray, så behøver du i hvert fald ikke bruge for mange penge på et godt lydanlæg da Blu-ray alligevel ikke understøtter det ukomprimerede Dolby-HD lydspor. |
Det var da ellers noget af en påstand. Fordi det ikke er mandatory betydet det ikke at det ikke er understøttet.
Umiddelbart vil jeg faktisk mene at Blu-Ray film generelt tilbyder flere lossless lydspor på deres udgivelser end der er på mange HD-DVD udgivelser.
De HD-DVD'er jeg har indtil videre har faktisk "kun" det lossy Dolby Digital+ hvor rigtigt mange af mine Blu-Ray har DTS-HD Master Audio og eller PCM og et par stykker har Dolby TrueHD.
|
Du nævner http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_pulse_code_modulation - PCM som er et kodec under værdighed for ethvert (fremtids)medie og http://en.wikipedia.org/wiki/DTS-HD - DTS-HD er ikke ukomprimeret, men dog i en højere bitrate end "almindeligt" DTS og jeg må indrømme, at baggrunden til det jeg skrev omkring lyden, er fordi jeg endnu ikke har kunnet finde en film (dansk udgivelse) med de pågældende lydspor.
|
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 14:57
#Kim Jespersen
Jeg må ærligt indrømme, når man har et tv som vclarke så vil man da ikke "nøjes" med noget ,men jeg kan da godt se at man ikke kan samligne 1920*1080p og 720*480p lige mod hinanden, men det passer vidst meget godt med kvalitets forskellen mellem VHS & DVD svarer til dvd & HD kvalitet.
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 15:12
vclarke skrev:
Nu blev der spurgt om hvad folks mening var og min er at jeg nu står med en masse DVD film som jeg ikke gider se på mere, så mit råd var at lade være med at hælde flere penge i DVD og så komme videre. Men hvis man kan "nøjes" med DVD må man da selv om det! - iøvrigt var det spiderman2
|
Til det markerede: Hehe ups! 
Men til det andet, jeg er delvist enig med dig i det med at komme videre. Der jeg er uenig er at Blu-ray ikke er forbrugervenligt af flere grunde, hovedsageligt omkring prisen, men der er flere mindre ting og en af dem er at markedet for DVD'er er helt stabilt både med hensyn til leje og salg, hvorimod markedet for HD-discs er ustabilt og absolut ikke fremtidsikret uanset om man vælger det ene eller det andet. Dels fordi Blu-ray stadig udvikles og dels fordi "software" producenterne ikke støtter begge formater, hvorfor forbrugeren er tvunget til at investere massivt eller frasige sig muligheden for at kunne benytte en bestemt softwareproducents produkter.
Men jeg er enig i at vi skal komme videre, men vi, som forbrugere, skal være afventende til der er fundet en løsning på disse problemer ellers ender halvdelen med, om et par år, at have købt en værdiløs ting som alligevel ikke var fremtidssikret og her tænker jeg på Laserdisks som fik små 10 år på markedet og kostede de daværende forbrugere mange penge (heriblandt mig), Betamax maskiner som blev værdiløse fra den ene dag til den anden og nu også DVB-T tunere.
Der er en rivende udvikling og jeg er ikke enig i at det er forbrugerne der skal betale for at producenterne ikke kan bestemme sig, så er den ene softwareproducent til det ene format og forbrugerne investerer lystigt, så er de pludseligt til det andet format osv. Det er heller ikke gavnligt at ældre Blu-ray afspillere allerede nu er uddateret for BD+ pludseligt skulle introduceres.
Men for min skyld må folk betale alt det de har lyst til for at de kan føle sig fremtidssikret, men sandheden er at ingen kan føle sig sikker på fremtiden, særligt ikke hvis det er HD-Discs de vil investere i og jeg ved ikke om det kun er mig, men 3000 til 5000 kr. for noget man måske kan smide ud om 2-3 år, er mange penge før man begynder at købe software, så man også kan bruge sin investering.
Glemte lige noget. Derfor mener jeg også, at ønsker man at investere i HD-Discs som markedet er idag, så er den eneste forbrugervenlige beslutning at afvente en Kombiafspiller i god kvalitet og til fornuftige penge.
|
Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 15:24
Kim Jespersen skrev:
Du nævner http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_pulse_code_modulation - PCM som er et kodec under værdighed for ethvert (fremtids)medie og http://en.wikipedia.org/wiki/DTS-HD - DTS-HD er ikke ukomprimeret, men dog i en højere bitrate end "almindeligt" DTS og jeg må indrømme, at baggrunden til det jeg skrev omkring lyden, er fordi jeg endnu ikke har kunnet finde en film (dansk udgivelse) med de pågældende lydspor.
|
Hvorfor mener du det er "under værdighed for enhvert (fremtids) medie" ?.
Faktisk dekoder afspilleren ofte til netop dette format for så at overføre det til afspilleren. Alternativt er der selvf. bitstream så det er forstærkeren der dekoder signalet.
DTS-HD Master Audio er lossless. Dvs. det er komprimeret, men udpakket er der ikke kvalitetstab som ved lossy kompression der traditionelt har været benyttet. Den maksimale bitrate er også højere for dette format på Blu-Ray end på HD-DVD, men det er den også for Dolby TrueHD og video materialet sådan generelt.
Så der er alt muligt grund til at have et ordenligt anlæg til ens Blu-Ray og/eller HD-DVD afspiller.
Men det kræver selvf. der ligger et ordenligt lydspor på skiven til at starte med. Jeg har ikke rigtigt nogen fornemmelse af hvad der er på danske udgivelser da jeg udelukkende køber film i USA og/eller England.
Den seneste film herfra som nok er omkring 25 år gammel (Blade Runner Final Cut) på blu-ray leveres befriende nok med et Dolby TrueHD 5.1 lydspor.
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 15:34
Kenzo85 skrev:
#Kim Jespersen
Jeg må ærligt indrømme, når man har et tv som vclarke så vil man da ikke "nøjes" med noget ,men jeg kan da godt se at man ikke kan samligne 1920*1080p og 720*480p lige mod hinanden, men det passer vidst meget godt med kvalitets forskellen mellem VHS & DVD svarer til dvd & HD kvalitet. |

Nej Plasmafolket er et lidt kræsent folkefærd og det er jo også altid op til folk selv om de vil købe en Plasma til 25000,- eller et til 10000,-, til trods for at jeg ikke er sikker på at det første er 15000,- kr ekstra værd, men det er hele tiden en afvejning af hvad man selv syntes, så jeg forstår da også godt Vclarkes forskelsargumentation, men hvor han nu har et Plasma han hele tiden kan bruge, så gør det sig bare ikke nødvendigvis gældende for hans HD afspiller.
Men jeg forstår og er enig i kvalitetssbetragtningen som du også beskriver meget godt, der hvor vi betragter det forskelligt er med hensyn til pengepungen, hvor det er et område vi kan blive ved med at betale til uden egentligt at være rigtigt fremtidssikret.
Alt omkring om man skal investere i HD-Discs er i og for sig blot et spørgsmål om, hvor risikovillig man er med sine penge, for de er langt fra sikkert placeret i enten det ene eller det andet format og der er det så jeg måske virker lidt på tværs, for jeg kan godt lide at mine penge er bare nogenlunde sikkert placeret, selvom jeg nu har en DVB-T tuner som ikke kan bruges efter år 2012, så håber jeg da stadig mit tv kan de basale funktioner som jeg købt det for også til trods for at basalfunktionen måske er lettere uddateret.
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 15:50
hedberg skrev:
Kim Jespersen skrev:
|
Hvorfor mener du det er "under værdighed for enhvert (fremtids) medie" ?.
Faktisk dekoder afspilleren ofte til netop dette format for så at overføre det til afspilleren. Alternativt er der selvf. bitstream så det er forstærkeren der dekoder signalet. |
Jeg har lige tilladet mig at klippe noget væk, for du svarer faktisk selv for mig mht. PCM. Den korte er at det er udviklet i starten 1900 tallet og det er selve kodningen i PCM eller LPCM (Lineær PCM). Du kan læse mere om "problemerne" ved det, i det link der er i mit oprindelige indlæg, men selve essensen er at det ikke er udviklet til det brug, som vi har idag. Det gør det ikke forkert at bruge, det gør bare uhensigtsmæssigt i mine øjne, da vi stiller væsentligt større krav til kvaliteten idag.
|
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:09
vclarke skrev:
|
hvad var der galt med spiderman 2?
jeg har den selv og har ikke set noget.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:32
Kim Jespersen skrev:
Det gør det ikke forkert at bruge, det gør bare uhensigtsmæssigt i mine øjne, da vi stiller væsentligt større krav til kvaliteten idag. |
Jeg kan nu ikke se "problemer" på den side du linker til, og hvorfor mener du det er uhensigtsmæssigt?
Derudover af LPCM lydsporet på Blu-ray filmene identiske med DTS HD MA og Dolby TrueHD lydsporene.
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:36
flemming larsen skrev:
vclarke skrev:
|
jeg har den selv og har ikke set noget. |
Jeg tror ikke der er noget galt med Spiderman 2, jeg mener det var Spiderman 3, hvor overførslen var et forskudt billede.
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:42
Det var PoTC 1, der havde en beskæringsfejl i en scene.
Fejlen er rettet og man kan få byttet sin disc gratis hvis man kontakter Disney.
Det har så i ævrigt intet med Blu-ray kontra HD DVD at gøre.
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:43
Kim Jespersen skrev:
flemming larsen skrev:
vclarke skrev:
|
jeg har den selv og har ikke set noget.
|
Jeg tror ikke der er noget galt med Spiderman 2, jeg mener det var Spiderman 3, hvor overførslen var et forskudt billede.
|
der er åbenbart lidt tvivl om det er spiderman 2 eller 3.
nå men uanset hvilken så har jeg ikke lagt mærke til noget på nogen af mine. det er det vigtigste.
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:49
lunddal skrev:
Fejlen er rettet og man kan få byttet sin disc gratis hvis man kontakter Disney.
Det har så i ævrigt intet med Blu-ray kontra HD DVD at gøre. |
jeg kan godtnok ikke finde ud af hvilken film der var fejl på. hvis det var potc 1. ved du så hvor i filmen det skulle være?
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:54
Jeg kan ikke lige tidskoderne, men det er fægtekampen mellem Sparrow og Turner.
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:59
lunddal skrev:
Jeg kan ikke lige tidskoderne, men det er fægtekampen mellem Sparrow og Turner. |
så må jeg se den igen. men det er jo også en fornøjelse i den kvali.
hvis der er noget så var det disney man skal kontakte? det burde være sådan at men kunne gøre det der hvor man har købt den.
tak for hjælpen.
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 16:59
lunddal skrev:
Det har så i ævrigt intet med Blu-ray kontra HD DVD at gøre. |
Det er der da heller ikke nogen der har sagt, er der?
|
Skrevet den: 15-Januar-2008 kl. 18:12
Kim Jespersen skrev:
Det er der da heller ikke nogen der har sagt, er der? |
Hvad handler tråden om?
|
Skrevet den: 16-Januar-2008 kl. 00:43
lunddal skrev:
Kim Jespersen skrev:
Det er der da heller ikke nogen der har sagt, er der? |
Hvad handler tråden om?
 |
"Jeg går i overvejelser omkring anskaffelse af en ny afspiller. Jeg har
haft kig på Phillips Ambisound, men jeg vil høre, om folk synes, at det
er spild af penge i den forstand, at DVD´en vil blive udkonkurreret af
en af de to formater. Hvad er folks mening?"
Så vidt jeg kan se så handler det om et lydsystem og en DVD afspiller og så var spørgsmålet om et af de 2 HD formater vil overtage for DVD og det er DVD mediet for stort til, så det kommer ikke til at ske indenfor en overskuelig fremtid og slet ikke sålænge de ikke kan finde ud af hvilket af de 2 formater der skal være fremtidens format.
|
Skrevet den: 16-Januar-2008 kl. 00:46
Det har så heller intet med PoTC 1 at gøre, men fint nok.
Jeg vil hellere høre mere om hvorfor LPCM er uhensigtsmæssigt (og hvorfor du mener at det er over 100 år gammelt?).
|
Skrevet den: 16-Januar-2008 kl. 00:48
lunddal skrev:
Det har så heller intet med PoTC 1 at gøre, men fint nok.
Jeg vil hellere høre mere om hvorfor LPCM er uhensigtsmæssigt (og hvorfor du mener at det er over 100 år gammelt?). |
Jeg skrev nu PCM
|
Skrevet den: 16-Januar-2008 kl. 00:50
Når der tales om PCM lyd i forbindelse med Blu-ray film, så er det LPCM.
Men hvad er ulemperne, og hvad ville være bedre?
|
|