Print side | Luk vindue

NTSC / PAL og DVD, HD-DVD, Blueray

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33951
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 08:05

Emne: NTSC / PAL og DVD, HD-DVD, Blueray
Skrevet af: Indigo Blue
Emne: NTSC / PAL og DVD, HD-DVD, Blueray
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 19:32

Allerførst tak for en yderst informativ side!

Jeg har et spørgsmål der måske kan synes en smule "basic" for nogen af jer. Når nu jeg spørger alligevel er det fordi jeg ikke har kunne finde svar ved at bruge søgefunktionen her på siden.

Det drejer sig om køb af DVD,HD DVD, Blueray skiver fra USA (NTSC) vs at købe skiver i Europa (PAL).

1) Køber man den samme alm DVD titel i henholdsvis Europa og USA: Så er billedkvaliteten vel ikke ens når jeg afspiller på min Europæiske DVD afspiller? Hvis jeg vil have optimal billedkvalitet (farver,flest linjer) skal jeg så købe titlen i Europa og holde mig fra USA (NTSC)?

2) Film på alm DVD skiver hvor producenten skriver at filmen er "shot in High Definition" skal jeg fortsat vælge den Europæiske (ofte dyrere) titel fremfor den tilsvarende amerikanske hvis jeg vil sikre mig bedste billedkvalitet? (altså PAL fremfor "uldent" NTSC)

3) Når vi taler om deciderede HD-DVD'er og Blueray, er der så nogen forskel på kvaliteteten om jeg køber titlen i Europa eller USA? (Influerer NTSC evt stadig negativt på billedet) selvom vi taler om HD_DVD og Blueray?

MVH

IB

Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 21:12
Der er ikke noget entydigt svar, idet det kommer an på mange forskellige ting...

Hvis vi starter med FILM - dvs. ting, der er skudt i 24fps, så har PAL fordelen i højere billedopløsning (576 linier) og 1:1-overførsel af billeder. NTSC har dårligere opløsning (480 linier) og kører med 3:2 pulldown, hvilket betyder, at ca. hvert 4 billede er "forkert", dvs. en sammensmeltning af to billeder, hvilket alt andet lige må give uskarp video (i forhold til PAL).

Snakker vi lyd, så har NTSC fordelen i, at lyden er overført 1:1, hvorimod PAL har speedet lyden op med 4% (for at kunne bevare 1:1 billede-overførsel fra 24fps til 25fps, så må man jo speed lydsiden tilsvarende op).

Snakker vi om materiale skudt på video (dvs. stort set alle TV-serier), så er det bedst at se det i det orginale format, dvs. optagelser skudt i 30fps (29.97, but who's counting?) skal ses i 30fps (og dermed NTSC), hvorimod optagelser skudt i 25fps skal ses i dette (og dermed i PAL).

Når vi kommer til HD, så bliver sagen endnu mere speget, idet der pludselig kommer 24fps ind på banen, samt om dit TV kan modtage 24fps i HD.

Som med alt andet, så gælder det primære, at det er bedst at se det i samme format det er optaget i, dvs. en biograffilm skal helst ses i 24fps, og TV-serier helst ses i 30fps eller 25fps afhængig af optagelsesstedet. Opløsningen (billedmæssigt) er den samme uanset frame rate, så det reducerer heldigvis kombinationsmulighederne.

Kan dit TV ikke vise 24fps, så vil HD-film optaget på disk i 24fps blive vist i 30fps med 3:2 pulldown, så du vil få samme ulemper som NTSC har med uskarpe billeder og/eller ryk i billedet.

Jeg mener, at alle HDTV kan vise både 25fps og 30fps HD-materiale, så for TV-serier gælder det samme som for DVD - køb det i det format det oprindeligt er optaget i.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Snakker vi om materiale skudt på video (dvs. stort set alle TV-serier), så er det bedst at se det i det orginale format, dvs. optagelser skudt i 30fps (29.97, but who's counting?) skal ses i 30fps (og dermed NTSC), hvorimod optagelser skudt i 25fps skal ses i dette (og dermed i PAL).

Amerikanske TV serier er generelt skudt på film med 24fps. De broadcastes med 2:3 pulldown (hard telecine), mens DVD udgivelserne er lavet med soft telecine (24fps encodning samt pull-down repeat flags). Visse discount DVD boxe er dog 30fps hard telecined, fordi disc producenterne åbenbart er for dumme eller dovne til at gøre det rigtigt...

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 14-Januar-2008 kl. 22:26
Skudt i 24fps - ja.

Men redigeret på video, hvilket betyder, at materialet er i 30fps efter redigering...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Print side | Luk vindue