Print side | Luk vindue

Nye højtalere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=34256
Udskrevet den: 01-Juni-2024 kl. 23:00


Emne: Nye højtalere
Skrevet af: Aqaitas
Emne: Nye højtalere
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 22:41

Hejsa.

Jeg står og skal til og udskifte mine gamle højtalere ud men nogle nye. Problemet er bare jeg ikke ved  ret meget om højtalere, så det vil være lidt af et sats fra min side af at bare købe nogle. Så ville høre om der er nogle i vil anbefale mig til max 6-7000kr.

Vil gerne ha et 7.1 system men 5.1 kan også gøre det, så kan jeg bare opgradere senere.

På forhånd tak. Mark (Aqaitas)

 



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!



Svar:
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 22:44

Jeg har et sæt Dali Suite (se min profil) som jeg er ved at skifte ud.

Der er front ,center og bag. Nypris 16 k. min pris 8 k. som nye.



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 22:48

Tak for tilbuddet, men jeg ser lige tiden an og ser hvad folk ellers anbefaler



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 23:28
Selvfølgelig

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: magiske
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 23:30

Hifi-Klubben har deres egne "billige" Argon højtaler serie.

Det er good value for money. Men en klar fordel du kan høre dem der nede.. Køb under alle omstændighedder ikke højtaler du ikke har hørt.

Typisk er det en smagssag om man kan lide lyden fra et bestemt mærke..

 

/M



Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 23:33

Er der nogen som kender Cerwin vega?

Har luret på det her sæt. Teksten til dem lyder jo fint men hva siger i?

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/cerwin-vega_hd63_hoejttalersystem_71_system.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/cerw in-vega_hd63_hoejttalersystem_71_system.htm



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 23:35

Oprindeligt skrevet af Aqaitas Aqaitas skrev:

Er der nogen som kender Cerwin Vega?

Det er højttalere til teenageværelset, så medmindre du er i den alder, så bør du nok kigge efter noget andet.

Edit: Kender dog ikke deres surroundsæt.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 23:42
Ok, godt du siger det, jeg vil selvfølgelig ha mest lyd for pengene. Når man har et fint tv, og en fin forstærker, så er det træls at skulle ha sin surround oplevelse ødelagt af crappy højtalere.

-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 23:48
PS.  Dali spiller rigtigt godt med Onkyo.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 23:51

Evt., så prøv at kikke på KEF 2005.2 de koster ca. 6995,- for et helt sæt 5.1. De lyder rigtigt rigtigt godt, uden at fylde hele rummet med højt.



Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 19-Januar-2008 kl. 23:58

til Skyum:

Hvorfor skifter du dine Dali?



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 00:02

Jeg er flyttet til nyt hus hvor der er B & O link, så der skal nogle beolab højttalere op

De er som sagt som nye og spiller vildt godt med min Onkyo 805



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 00:06

Nice.. Det lydder lækkert



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 00:11
Og kan selvfølgelig ses/høres

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Evt., så prøv at kikke på KEF 2005.2 de koster ca. 6995,- for et helt sæt 5.1. De lyder rigtigt rigtigt godt, uden at fylde hele rummet med højt.

Mener jeg har hørt dem i elgiganten, kan det passe??



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 00:29
Nej det tror jeg ikke. de er fra HiFi Klubben.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Aqaitas Aqaitas skrev:

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Evt., så prøv at kikke på KEF 2005.2 de koster ca. 6995,- for et helt sæt 5.1. De lyder rigtigt rigtigt godt, uden at fylde hele rummet med højt.

Mener jeg har hørt dem i elgiganten, kan det passe??

Ja det kan vist godt passe, at de også har dem.



Skrevet af: cktoft
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 11:59
 Det er ikke Hifiklubben, men Fona der forhandler KEF. Har ikke hørt det pågældende sæt, men der er ikke andet at gøre end rende ned i den nærmeste Fona og så håbe de har en ordentlig forstærker at sætte til 


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 12:05
Fuldstændig rigtigt  Jeg så ikke indlæget med Kef og troede det var min Dali der blev spurgt til

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 13:21
He He...  Jeg er sikker på at jeg ikke havde været i tvivl hvis det var Dali jeg havde set.  

-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: slettet.18124
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 13:30

Har du set disse, er i prisklassen.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/dali_concept_6_hoejttalersystem.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/dali _concept_6_hoejttalersystem.htm



-------------




Skrevet af: Kizz
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 13:35

#Aqaitas   med Dali suite går du ikke galt i byen :)

Og en god vej til god lyd til billige penge er at købe brugt.

Argon som bliver nævnt er ok og billige men det er self. heller ikke i samme klasse som dali B&W osv. Men det kommer jo an på hvad man forventer. Gå ud og hør lidt forskelligt, hvis du falder og nogle forholdsvis dyre højtalere kan du se om du kan finde dem brugt i dit prisleje.

Men hvad er det du leder efter ?     sataliter, kompakt eller gulvhøjtalere ?



Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 13:35

Jo, jeg har kigget lidt på dem og indtil vidre tror jeg også de ligger nummer 1 på min liste. Alternativet må indtil vidre nok være KEF 2005.2

Er der nogen der har hørt concept højtalerne spille??



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Kizz Kizz skrev:

#Aqaitas   med Dali suite går du ikke galt i byen :)

Og en god vej til god lyd til billige penge er at købe brugt.

Argon som bliver nævnt er ok og billige men det er self. heller ikke i samme klasse som dali B&W osv. Men det kommer jo an på hvad man forventer. Gå ud og hør lidt forskelligt, hvis du falder og nogle forholdsvis dyre højtalere kan du se om du kan finde dem brugt i dit prisleje.

Men hvad er det du leder efter ?     sataliter, kompakt eller gulvhøjtalere ?

Det er mere eller mindre ligemeget om højtalerne er store eller små. Det jeg er mest interesseret i er at få den bedste surround lyd for pengene...



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 14:03

Du får HELT KLART bedre lyd fra store højttalere, men kan da også få acceptabel lyd fra så.

Ved at købe brugt får du jo meget for pengene



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 14:07
he he he...

-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: slettet.18124
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 14:11

 

Jeg overvejer selv DALI Concept 6 højttalersystem , men jeg er lun på DALI Concept 8 fronthøjtalerne, så jeg skal finde nogle baghøjtaler og en centerhøjtaler dertil.



-------------




Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 14:21
Jeg chekker lige koncept 8

-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Kenneth
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 20:27

Jeg har købt disse for en lille uges tid siden og er rigtig glad for dem. Det er "kun" 5.1 men mon ikke man kan supplere med de sidste to satelitter hen ad vejen:

http://www.nbradio.dk/shop/jamo-a-405hcs5-4514p.html - http://www.nbradio.dk/shop/jamo-a-405hcs5-4514p.html

Jeg bruger en Onkyo 605 sammen med dem.



Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 20-Januar-2008 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Kenneth Kenneth skrev:

Jeg har købt disse for en lille uges tid siden og er rigtig glad for dem. Det er "kun" 5.1 men mon ikke man kan supplere med de sidste to satelitter hen ad vejen:

http://www.nbradio.dk/shop/jamo-a-405hcs5-4514p.html - http://www.nbradio.dk/shop/jamo-a-405hcs5-4514p.html

Jeg bruger en Onkyo 605 sammen med dem.

Det er uden tvivl gode højttalere,men du må ikke sammenligne dem med store højttalere. De leverer dog rimelig god surround-lyd,men knap så overbevisende musikoplevelse    (Min mening )



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Kenneth
Skrevet den: 21-Januar-2008 kl. 10:07

Citér
Det er uden tvivl gode højttalere,men du må ikke sammenligne dem med store højttalere. De leverer dog rimelig god surround-lyd,men knap så overbevisende musikoplevelse    (Min mening )

Jeg er ganske tilfreds med både musik & film oplevelsen på de højtalere men jeg skal jo heller ikke spille et mindre diskotek op



Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 21-Januar-2008 kl. 10:58

Ja men det er eg da enig i,men HVIS du sammenligner direkte i en test vil en større højttaler ofte have en bedre lyd. Alt er jo relativt, og man kan sagtens blive tilfreds med lyden, men ville du evt. blive gladere for en traditionel højttaler ??   Behovet spiller også en stor rolle, og her er et stort spørgsmål også hvad man primært bruger sine højttalere til, hvilken musik hører man osv.

Har man pladsen ville jeg til en hver tid vælge traditionelle højttalere, men jeg er enig i at KEF er et rigtigt godt valg hvis pladsen ikke er til "rigtige" højttalere.

Det er "lidt" lige som at sammenligne appelsinjuice og friskpressede appelsiner. Det smager rigigt godt begge dele, men de friskpressede appelsiner har lidt flere detaljer,nuancer så helhedsbilledet bliver lige en tand bedre....

IGEN bare MIN mening



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: slettet.18124
Skrevet den: 21-Januar-2008 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Ja men det er eg da enig i,men HVIS du sammenligner direkte i en test vil en større højttaler ofte have en bedre lyd. Alt er jo relativt, og man kan sagtens blive tilfreds med lyden, men ville du evt. blive gladere for en traditionel højttaler ??   Behovet spiller også en stor rolle, og her er et stort spørgsmål også hvad man primært bruger sine højttalere til, hvilken musik hører man osv.

Har man pladsen ville jeg til en hver tid vælge traditionelle højttalere, men jeg er enig i at KEF er et rigtigt godt valg hvis pladsen ikke er til "rigtige" højttalere.

Det er "lidt" lige som at sammenligne appelsinjuice og friskpressede appelsiner. Det smager rigigt godt begge dele, men de friskpressede appelsiner har lidt flere detaljer,nuancer så helhedsbilledet bliver lige en tand bedre....

IGEN bare MIN mening

Du har mange meninger.  Men jo jeg mener også at der er klart forskel på lyden på små og så store højtalere, derfor vil jeg også have store gulvhøjtaler til fronten, især når jeg skal spille musik, lyder klart helt anderledes.

Efter min mening.  



-------------




Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 21-Januar-2008 kl. 11:31
Fuldstændig enig

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 22-Januar-2008 kl. 13:07

Jeg takker for de mange inputs som folk har givet mig. Jeg vil nu begynde og tage ud og høre de forskellige højtalere. Og forhåbentlig snart få udskiftet de crappy JVC plastic højtalere som jeg har nu.

Takker mange gange...

Aqaitas (Mark)



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: nsane206
Skrevet den: 22-Januar-2008 kl. 13:56

Hej Mark

Jeg købte selv for 2 år siden Concept 8 højtalerne og resten af Concept serien til hjemmebio og god stereo, jeg syntes at C8 leverer god bund og samtidig har en rigtig god detaljegrad når det kommer til fin guitar og andet. er rigtig glad for de højtalere..

 Det eneste minus ved dem er størrelsen. de fylder sku lidt mere hjemme i stuen end de gjorde i Hifiklubben 

 



-------------
Pioneer, Onkyo, Panasonic, Dali Mentor


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 22-Januar-2008 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af nsane206 nsane206 skrev:

Hej Mark

Jeg købte selv for 2 år siden Concept 8 højtalerne og resten af Concept serien til hjemmebio og god stereo, jeg syntes at C8 leverer god bund og samtidig har en rigtig god detaljegrad når det kommer til fin guitar og andet. er rigtig glad for de højtalere..

 Det eneste minus ved dem er størrelsen. de fylder sku lidt mere hjemme i stuen end de gjorde i Hifiklubben 

 

Jeg tror umidlbart jeg vil gå efter et sæt som dit. Jeg Har ivertfalg kigget meget på concept 8 som fronter og concept 1 el. 2 som bag og så concept sub..  Så skal skillingerne lige være på plads også...



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 04-Februar-2008 kl. 21:10

Hej igen folkens.. Jeg tænkte på om man i en surroundsound opstilling kan have højtalere med forskellig Impedans. Som feks 6 ohm fronter og 8 ohm center?

Hilsen Mark



-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 04-Februar-2008 kl. 23:11
Det kan du godt, blot de overholder de grænser forstærkeren sætter.

-------------
mvh Christian


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Februar-2008 kl. 00:24
Højttalere må IKKE være LAVERE ohm end forstærker udgang. Min forstærker kan f.eks. sættes til 6 eller 8 ohm. Hvis udgangstrinnet ikke belastes korrekt brændes det langsomt af og dør.


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 05-Februar-2008 kl. 00:34
okay det var lidt det jeg ville vide.. Det fordi jeg fik en center højtaler på 8 ohm og mine andre er 6 ohm. Min forstærker er en onkyo Tx-sr 705 og den har nemlig også muglighed for at vælge imellem 6 og 8 ohm i menuen.. Kan jeg lade min nye center være tilsluttet eller skal jeg vente til jeg også har de andre 8 ohm højtalere...

-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 05-Februar-2008 kl. 12:37
Blot sæt den på 6 ohm, og spil løs.

-------------
mvh Christian


Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 05-Februar-2008 kl. 13:34
Mange tak... Det var også den konklusion jeg selv nåede frem til...

-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!



Print side | Luk vindue