Vinder af formatkrigen : DVD !
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=34358
Udskrevet den: 07-Juni-2025 kl. 23:27
Emne: Vinder af formatkrigen : DVD !
Skrevet af: Lennon
Emne: Vinder af formatkrigen : DVD !
Skrevet den: 21-Januar-2008 kl. 19:02
Her er nogle Norske betragtninger og tal :
http://www.dinside.no/php/art.php?id=504839 - http://www.dinside.no/php/art.php?id=504839
|
Svar:
Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 11:23
jeg vil godt give ret i at den forløbige vinder er dvd med de lavere og lavere prise, efter jeg skiftede min samsung blueray afspiller ud med en pioneer LX70 må jeg sige, at den er så suveræn til og håndtere dvd signal, at det så godt på skærmen, at vi lige så tit køber en dvd på tilbud som en blueray, der er ikke ret stor forskel. Især på nye film er forskellen meget lille men udviklingen med de lavere priser på dvd er også dødskramper
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 11:28
Jeg så i går Indiana Jones Jagten/ Raiders of the lost Ark! Den stod ret fantastisk! Det er en udgivelse der, som alle ved, er nogen år gammel, men som afspillet på PS3/1080p ser ganske fantastisk ud! (Selv på 50")
Gode farver, dybde i billedet og fin fin transfer i det hele taget! Der er jo seføli´ kælet lidt for den (THX osv) ligesom Starwars!
Jeg smider under alle omstændigheder IKKE mine DVD film på bålet! 
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 11:43
Lennon skrev:
Her er nogle Norske betragtninger og tal :
http://www.dinside.no/php/art.php?id=504839 - http://www.dinside.no/php/art.php?id=504839
|
Dén grad af rigtighed der er i artiklen, er at det for langt de fleste mennesker ikke er kvaliteten af mediet, men kvaliteten og størrelsen af TV'et der sætter grænsen. Hvis man antager at en gennemsnitsbruger har 50 DVD-film som han kunne tænke sig at opgradere til Blu-Ray, plus udgiften til afspilleren, plus merprisen for nye film i forhold til DVD, så når vi hurtigt op på en udgift på 10-15.000,- for at skifte fra DVD til Blu-Ray. Langt de fleste forbrugere vil få mere ud af de penge ved at købe et bedre/større tv, og/eller bare udnytte deres udstyr ordentligt.
Kort sagt, så skal Blu-Ray ikke bedømmes på om det slår DVD af banen i år eller næste år. Det skal bedømmes på om det har en støt stigende vækst, som med tiden skubber DVD ud i kulden, efterhånden som folk helt naturligt skifter deres DVD-afspillere ud med nye afspillere der tilfældigvis også har blu-ray. Det store spørgsmål er derfor mere om der er plads til Blu-Ray ved siden af et download-marked. Det tror jeg personligt at der er - downloads vil overtage en meget stor del af leje-markedet, mens købe-markedet stille og roligt vil skifte fra DVD til Blu-Ray. Men det skal ikke nødvendigvis betragtes som en fiasko, hvis der går 3-4 år endnu før fordelingen mellem dem er 50-50.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 12:06
AV Precision skrev:
Men det skal ikke nødvendigvis betragtes som en fiasko, hvis der går 3-4 år endnu før fordelingen mellem dem er 50-50. |
Hvad med 8-10 år eller mere?
Spørgsmålet er også om alle DVD film fra bagkataloget vil blive udgivet på Blu-Ray? Specielt hvis det kræver nye HD transfers fra råmaterialet.
Dermed vil det have betydning om DVD-BD fordelingen opgøres på nye film eller det samlede filmsalg.
Der er stadig VHS film som mangler at blive udgivet på DVD.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: vclarke
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 12:26
Jeg har allerede nu efter knapt et år brugt flere penge på BD film end jeg gjorde på DVD på 10 år(og jeg køber IKKE flere film på DVD). Det må da betegnes som en succes historie for BD!
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 12:41
JesperLund skrev:
Hvad med 8-10 år eller mere? |
Hvis de tjener penge på det, er der ikke noget i vejen for at have det kørende sideløbende med DVD. Jeg tror ikke der er nogen i branchen der forventer at skubbe DVD af pinden lige med det samme.
JesperLund skrev:
Spørgsmålet er også om alle DVD film fra bagkataloget vil blive udgivet på Blu-Ray? Specielt hvis det kræver nye HD transfers fra råmaterialet. |
Det gør jo ikke rigtigt nogen forskel, det er her den helt væsentlige forskel mellem VHS>DVD og DVD>blu-ray ligger. For at DVD kunne slå igennem, var forskellen i kvalitet nødt til at være stor nok til at få folk til at købe filmene igen, før de kunn smide VHS afspilleren ud. Denne gang kan folk nøjes med at skifte afspilleren, evt. som en naturlig del af deres opgradering (hvis de f.eks. vil have en ny afspiller med HDMI til deres nye fladskærms-tv, vælger de måske at gå hele vejen og købe en blu-ray, især når først Funai går i gang). De kan stadig afspille deres DVD-samling i samme kvalitet som de hele tiden har kunnet, og diverse B-film kan de stadig købe på DVD. Så længe alle de nye film udkommer på Blu-Ray, er det ikke specielt afgørende om nogle udgivelser fortsat er på DVD. Jeg mener afgjort der er plads til DVD ved siden af Blu-Ray, jeg mener ikke DVD behøver dø før Blu-Ray kan kaldes en succes. Det er da alt andet lige bedre at have alle ny-udgivelser på blu-ray og bagkatalog på DVD, end det er at have ny-udgivelser på DVD og bagkatalog på DVD? Jeg kan ikke helt se hvad det er der skal afholde folk fra at købe en billig Blu-Ray afspiller, købe de film de interesserer sig meget for på Blu-Ray, og de mindre væsentlige på DVD?
En ting jeg tror mange misforstår lidt omkring produktionen af forskellige formater: Det væsentlige i forbindelse med omkostningerne, er at nå "critical mass". Om man skal producere 1 million eller 2 millioner af en bestemt film, det påvirker ikke omkostningen per film. Hvis vi antager at "critical mass" er f.eks. 20.000 styk, så er det ret lige meget for film-producenten om de skal producere 60.000 DVD'er eller 40.000 DVD'er plus 20.000 Blu-Ray. Så kan begge formater eksistere sideløbende. Det bliver først et problem hvis de skal producere 55.000 DVD'er og 5000 BluRay, eller 55.000 BluRay og 5000 DVD'er. Så lader de ét af formaterne dø. Det nye er, at de kan tage dén beslutning for hver enkelt film. Hvis en film ikke er stor nok til at retfærdiggøre en blu-ray produktion, så nøjes de bare med at sende den ud på DVD, og så kan blu-ray afspillerne bare afspille DVD'en. Naturligvis ikke et drømme-scenarie, men det er et scenarie vi kan finde os i et pænt stykke tid endnu, indtil den almindelige forbruger har fået skiftet DVD-afspillerne ud med Blu-Ray.
JesperLund skrev:
Der er stadig VHS film som mangler at blive udgivet på DVD.
|
Og de vil næppe afgøre om Blu-Ray bliver en succes eller ej...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 12:42
vclarke skrev:
Jeg har allerede nu efter knapt et år brugt flere penge på BD film end jeg gjorde på DVD på 10 år(og jeg køber IKKE flere film på DVD). Det må da betegnes som en succes historie for BD!
|
Jeg er også tæt på (i hvert fald hvis vi regner HD-DVD med), men det er så også lige så meget fordi jeg meget hurtigt stoppede med at købe DVD, da jeg først så hvad HD var i stand til. Som jeg har sagt før, så er der meget få forbrugere der rent faktisk ved hvad HD kan.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 12:49
DVD køb stoppede for mit vedkommende i okt. 2006 da jeg fik mit pioneer 507 og downloadede en HD trailer på X-box.
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 12:52
Det er bare træls at man skal vente på at de såkaldte alm. forbrugere får fingeren ud!
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 12:59
AV Precision skrev:
JesperLund skrev:
Spørgsmålet er også om alle DVD film fra bagkataloget vil blive udgivet på Blu-Ray? Specielt hvis det kræver nye HD transfers fra råmaterialet. |
Det gør jo ikke rigtigt nogen forskel, det er her den helt væsentlige forskel mellem VHS>DVD og DVD>blu-ray ligger. For at DVD kunne slå igennem, var forskellen i kvalitet nødt til at være stor nok til at få folk til at købe filmene igen, før de kunn smide VHS afspilleren ud. Denne gang kan folk nøjes med at skifte afspilleren, evt. som en naturlig del af deres opgradering (hvis de f.eks. vil have en ny afspiller med HDMI til deres nye fladskærms-tv, vælger de måske at gå hele vejen og købe en blu-ray, især når først Funai går i gang). De kan stadig afspille deres DVD-samling i samme kvalitet som de hele tiden har kunnet [...] | Det er klart at en Blu-Ray afspiller kan tilbyde en bagudkompatibilitet som DVD ikke kunne tilbyde i forhold til VHS eller Laserdisc. På den anden side vil en ægte filmsamler (og dem er der trods alt nogle af) have DVD film fra alle regioner, og de nye Blu-Ray afspillere synes at håndhæve regionskoder både på BD og DVD medier. Med BD+ er det en risikabel affære at begynde at modificere sin afspiller så den kan afspille alle regioner. Man risikerer at man en dag ikke kan afspille film med BD+. RCE kom aldrig til at virke mod regionskodehacks, men BD+ er en farlig ting.
AV Precision skrev:
Det bliver først et problem hvis de skal producere 55.000 DVD'er og 5000 BluRay, eller 55.000 BluRay og 5000 DVD'er. Så lader de ét af formaterne dø. Det nye er, at de kan tage dén beslutning for hver enkelt film. Hvis en film ikke er stor nok til at retfærdiggøre en blu-ray produktion, så nøjes de bare med at sende den ud på DVD, og så kan blu-ray afspillerne bare afspille DVD'en. Naturligvis ikke et drømme-scenarie, men det er et scenarie vi kan finde os i et pænt stykke tid endnu, indtil den almindelige forbruger har fået skiftet DVD-afspillerne ud med Blu-Ray. |
Den kritiske masse for antal enheder må også ligge væsentligt højere for Blu-Ray sammenlignet med DVD. Den obligatoriske brug af AACS på BD-ROM medier er en betydelig fast omkostning for den lille disc udgiver, og det er "de store" som bestemmer prisstrukturen hos AACS LA. Hvis man ser på tynde DVD udgivelser ("tynde" på antal solgte enheder), er de typisk produceret uden CSS. Den mulighed har man ikke på Blu-Ray.
En verden kun med Blu-Ray bliver en fattigere verden, da mange film ikke vil blive udgivet. Så alene af den grund må man håbe at DVD overlever. Det kunne jo også være at forbrugerne ikke er helt så begejstrede for Digital Restrictions Management, som Hollywood er det, og at det ville påvirke deres forbrugsvalg...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Zavior
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 12:59
Ja det er træls at vente. Tror bare der kommet til at gå et stykke tid. De fleste jeg kender ved ikke hvad Blu-Ray er. Og endnu færre ved hvad HD-DVD er! Faktisk er der mange der tror HD-DVD er Blu-Ray! 
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:03
vclarke skrev:
Det er bare træls at man skal vente på at de såkaldte alm. forbrugere får fingeren ud!
|
Én af måderne man kan få dem til at "få fingeren ud", er ved at lade være med at overbevise dem om at Blu-Ray bare er den hellige gral uanset hvad, men tage det lidt mere fra oven, dvs. demonstrere hvordan et godt billede egentlig ser ud. Godt tv først, blu-ray bagefter. Hvis du propper en blu-ray afspiller ned i halsen på dem, og de ikke oplever at billedet er bedre end DVD (fordi de sidder med et 32" Samsung i Dynamisk indstillingen), så køber de ikke nogen blu-ray film. Den mere mainstream-prægede del af brancen (Sony, Samsung, Philips, til dels Panasonic osv), gør alt for meget ud af at _fortælle_ folk hvad der er godt, og for lidt ud af at _vise_ folk hvad der er godt. Samsung bruger en _usandsynligt_ stor pose penge på reklamer alle vegne, men hvor meget har de gjort for at folk får deres produkter at se under ordentlige forhold? Jeg har aldrig hørt om en radio/tv forhandler der har været til produkt-træning hos Samsung. Til sammenligning har Pioneer investeret en anselig sum penge i ISF-træning for nogle af deres forhandlere, samt investerer voldsomt i at fremvise produkterne ved enhver given lejlighed. Sony har gennem årene ligeledes brugt store summer på at undervise forhandlernettet i ikke bare hvilke specifikationer de nyeste produkter har, men i brede ting som hvordan man sætter et surround-anlæg op. Philips har såvidt jeg ved gjort det samme i samarbejde med Merlin for nyligt, dvs. afholdt kurser om fladskærms-tv der ikke kun drejer sig om salg af Philips, men om træning i hvordan fladskærme overhovedet fungerer. I takt med at producenter og leverandører tjener færre og færre penge, skærer de drastisk ned på denne undervisning, og det betyder at forbrugerne møder mere uvidende personale i butikkerne, og dermed får dårligere demonstration af produkterne. Dét medfører så igen at forbrugerne generelt ikke er klar over hvor meget de egentlig burde forlange af nutidens radio/tv produkter.
Nå, det var et sidespring... 
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:06
AV Precision skrev:
Jeg er også tæt på (i hvert fald hvis vi regner HD-DVD med), men det er så også lige så meget fordi jeg meget hurtigt stoppede med at købe DVD, da jeg først så hvad HD var i stand til. Som jeg har sagt før, så er der meget få forbrugere der rent faktisk ved hvad HD kan. |
Du kan naturligvis se forskel, og det kan jeg sikkert også selv (at jeg så har valgt at boykotte Blu-Ray af principielle årsager er en anden sag).
Men spørgsmålet er om den typisk forbruger i Danmark kan se forskel? Vi taler om de samme personer, som køber discount fladskærme af tvivlsomt billedkvalitet og lader dem stå i tvivlsomme fabriksindstillinger. Til dette fjernsyn tilsluttes en DVD afspiller fra Netto, som måske ikke engang står i 16:9 indstillingen.
På digital TV fronten får vi leveret programmer med en så lav bitrate at de ansvarlige burde smides i fængsel. Hvorfor skulle det bliver anderledes med HDTV, når en eller anden bean counter regner ud at man kan klemme X ekstra betalingprogrogrammer ind på satellit transponderen uden at det kan ses (synes han). I USA betyder 1080i efterhånden 1024x1080, i hvert fald hos visse satellit udbydere (aka HD lite).
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:08
Lidt mere sidespring: I Bilka i Viborg har de fået lavet en fin lille Sony Blu-ray hule og gud-hjælpe-mig om det så ikke var POTC på DVD!!! De havde sat i afspilleren - flot!!! 
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:08
JesperLund skrev:
Det er klart at en Blu-Ray afspiller kan tilbyde en bagudkompatibilitet som DVD ikke kunne tilbyde i forhold til VHS eller Laserdisc. På den anden side vil en ægte filmsamler (og dem er der trods alt nogle af) have DVD film fra alle regioner, og de nye Blu-Ray afspillere synes at håndhæve regionskoder både på BD og DVD medier. Med BD+ er det en risikabel affære at begynde at modificere sin afspiller så den kan afspille alle regioner. Man risikerer at man en dag ikke kan afspille film med BD+. RCE kom aldrig til at virke mod regionskodehacks, men BD+ er en farlig ting. |
Men er vi ikke netop i gang med at argumentere for at dét der skal gøre Blu-Ray til en succes, er den almindelige forbruger og ikke filmsamleren? Filmsamleren skal nok brokke sig over regionskoderne, men jeg tror ikke der er ret mange af dem der køber en region 1 DVD frem for en region B Blu-Ray, hvis de får valget.
JesperLund skrev:
Den kritiske masse for antal enheder må også ligge væsentligt højere for Blu-Ray sammenlignet med DVD. Den obligatoriske brug af AACS på BD-ROM medier er en betydelig fast omkostning for den lille disc udgiver, og det er "de store" som bestemmer prisstrukturen hos AACS LA. Hvis man ser på tynde DVD udgivelser ("tynde" på antal solgte enheder), er de typisk produceret uden CSS. Den mulighed har man ikke på Blu-Ray. |
Det har du ganske givet ret i.
JesperLund skrev:
En verden kun med Blu-Ray bliver en fattigere verden, da mange film ikke vil blive udgivet. Så alene af den grund må man håbe at DVD overlever.
|
My point exactly. Hvis vi har Blu-Ray til at levere max kvalitet på de store blockbusters, og DVD til at levere independent-film til lave priser, så er det vel netop film-entusiasten der vinder ved dét? Der er jo ingen grund til at sige nej til bedre kvalitet på blockbuster'ne, bare fordi independent-filmene ikke også bliver bedre samtidig?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:10
JesperLund skrev:
AV Precision skrev:
Jeg er også tæt på (i hvert fald hvis vi regner HD-DVD med), men det er så også lige så meget fordi jeg meget hurtigt stoppede med at købe DVD, da jeg først så hvad HD var i stand til. Som jeg har sagt før, så er der meget få forbrugere der rent faktisk ved hvad HD kan. |
Du kan naturligvis se forskel, og det kan jeg sikkert også selv (at jeg så har valgt at boykotte Blu-Ray af principielle årsager er en anden sag).
Men spørgsmålet er om den typisk forbruger i Danmark kan se forskel? Vi taler om de samme personer, som køber discount fladskærme af tvivlsomt billedkvalitet og lader dem stå i tvivlsomme fabriksindstillinger. Til dette fjernsyn tilsluttes en DVD afspiller fra Netto, som måske ikke engang står i 16:9 indstillingen.
|
Men netop dén forbruger er i virkeligheden måske ikke så interressant, de køber jo alligevel kun 3 film for 100 kr. så der er jo ikke den samme fortjeneste som på en premiere film til 200 kr.
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:16
vclarke skrev:
Men netop dén forbruger er i virkeligheden måske ikke så interressant, de køber jo alligevel kun 3 film for 100 kr. så der er jo ikke den samme fortjeneste som på en premiere film til 200 kr. |
Vi kører lidt i ring her... Hvis du bevæger dig væk fra dette segment (som tæller mange personer, men nok relativt få film, og endnu mindre indtjening) nærmer vi os filmsamlerne, som sætter pris på valgfriheden og hader regionskoder...
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:23
JesperLund skrev:
Men spørgsmålet er om den typisk forbruger i Danmark kan se forskel? |
På de tv den typiske forbruger sidder med i stuen: Nej. Hvis de så hvad god billedkvalitet er, og fik forklaret hvad der skal til at opnå det (uden at det behøver være ultra-highend, et ordentligt opstillet 42-50" Panasonic kan gøre det), så kan alle se forskel. Det er klart at der findes folk der er ligeglade, men de har næppe nogen relevans for blu-ray's succes alligevel.
JesperLund skrev:
Vi taler om de samme personer, som køber discount fladskærme af tvivlsomt billedkvalitet og lader dem stå i tvivlsomme fabriksindstillinger. Til dette fjernsyn tilsluttes en DVD afspiller fra Netto, |
De bruger typisk deres DVD-afspiller til en lejefilm hvert kvartal, og dén DVD der engang imellem følger med Se & Hør. Det kan være fløjtende lige meget. Dén del af disse forbrugere der rent faktisk bruger deres grej til at se film på, er bare uvidende, og netop dén gruppe jeg gerne vil have fat i. De er ikke uinteresserede, og heller ikke ude af stand til at se forskellen - de er bare uvidende om hvor godt det kan blive.
Det bedste eksempel jeg har, er mine forældre. De har haft en DVD-afspiller i et par år vil jeg tro. Indtil for nyligt har de ikke købt en eneste DVD-film, og måske brugt den 15 gange, primært til førnævnte Se & Hør DVD'er. For et par måneder siden har de købt et 42" plasma-tv, som jeg sføli har sat op for dem. De nævner _hver_ gang jeg er på besøg, hvor glade de er for deres nye, store tv, og hvor mange flere film de ser nu, fordi det bare er så lækkert. Det bliver ikke mere "Hr og Fru Danmark" end dét, men at få et fornuftigt tv til en overkommelig pris, har gjort en verden til forskel for deres hverdag. Dét skulle de have gjort for mange år siden, men de sagde hele tiden at de alligevel ikke kunne se forskel. Det kunne de så bare alligevel.
JesperLund skrev:
som måske ikke engang står i 16:9 indstillingen.
|
Dét er skam ikke noget man skal overlade til Netto-kunderne, det oplever jeg stadig jævnligt i opstillinger der koster på den forkerte side af 50.000,-. Det er i virkeligheden dét der er min største frustration: Dem der har allermest glæde af et besøg fra mig, er faktisk netop dem der ikke selv ved at de har behov for det. Forum-brugere, der tager dén slags som en selvfølge, har en tendens til at undervurdere hvor banale ting den almindelige, _kvalitetsbevidste_ forbruger gør forkert. Her taler vi ikke om Denver-ejerne, men folk der har betalt en mindre formue for et Pioneer tv, fordi de vil have det bedste, men bare ikke ved hvordan de opnår det. Det er dén gruppe af mennesker der kan afgøre om et format som blu-ray bliver en succes - de vil skam gerne betale for kvalitet, det kræver bare at nogen fortæller dem hvad det er de skal betale for, og hvad det er de får ud af det. Denne (store!) gruppe af forbrugere tabes på gulvet, hvis deres begreb om hvad et fladskærms-tv er, skabes ud fra hvad de ser i den lokale Bilka.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:23
Ja det er rigtigt nok, men de er nok desværre for svære at "nå", men nogle af dem burde da være inden for "pædagogisk" rækkevidde, de få som jeg har "demonstreret" HD og SD for, kunne da tydeligt se forskel og var lige så imponeret som jeg selv første gang jeg så HD. Men de køber altså "ingen" film, højest Klovn eller lign. tv-halløj.
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:26
JesperLund skrev:
Vi kører lidt i ring her... Hvis du bevæger dig væk fra dette segment (som tæller mange personer, men nok relativt få film, og endnu mindre indtjening) nærmer vi os filmsamlerne, som sætter pris på valgfriheden og hader regionskoder...
|
Jeg mener ikke "3 for 100" kunderne afgør blu-ray's skæbne, lige så lidt som det var dem der afgjorde DVD's skæbne. Det er gruppen jeg beskrev ovenfor, den almindeligt kvalitetsbevidste forbruger, typen der køber et Panasonic TV fordi de vil have noget godt men synes Pioneer er for dyrt, og gerne giver 2000,- for en DVD-afspiller hvis den er god, men synes 10.000,- for en forstærker er vanvittigt. Det er dém der afgør blu-ray's skæbne, og det er samtidig dém der tabes af branchen lige nu, som jeg ser det.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Timeguardian
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:26
Når vi andre alm. forbrugerer så finder ud af det ,har du alligvel til den tid fundet et andet format. Så hvor ligger problemet ??
vclarke skrev:
|
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:27
AV Precision skrev:
JesperLund skrev:
En verden kun med Blu-Ray bliver en fattigere verden, da mange film ikke vil blive udgivet. Så alene af den grund må man håbe at DVD overlever. |
My point exactly. Hvis vi har Blu-Ray til at levere max kvalitet på de store blockbusters, og DVD til at levere independent-film til lave priser, så er det vel netop film-entusiasten der vinder ved dét? Der er jo ingen grund til at sige nej til bedre kvalitet på blockbuster'ne, bare fordi independent-filmene ikke også bliver bedre samtidig? | Jo, men på grund af Blu-Ray afspillernes regionskoder (både på DVD og BD medier) kommer du ikke uden om to afspillere hvis du er filmsamler: en til DVD fra alle regioner og en til Blu-Ray region B (eller A, hvad du nu vælger). En Blu-Ray afspiller er et ringere produkt til DVD end en almindelig DVD afspiller. På grund af denne tåbelighed hos Blu-Ray er man nødt til at overveje om det er umagen værd at investere i en Blu-Ray afspiller ved siden af DVD afspilleren.
Derudover har jeg har en principiel modstand mod producenter, som bevidst forringer produktet. En ting er at de billigste afspillere ikke kan levere 1080p/24 eller har en ringere videochip end de dyrere. Det er naturligvis fair nok, for man får hvad man betaler for. Men med en Blu-Ray afspiller, dyr eller billig, har man som forbruger betalt producenten for at forringe produktet!!
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:28
Timeguardian skrev:
Når vi andre alm. forbrugerer så finder ud af det ,har du alligvel til den tid fundet et andet format. Så hvor ligger problemet ??
vclarke skrev:
|
|
At så skal jeg jo bare til at vente endnu engang
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:31
JesperLund skrev:
AV Precision skrev:
JesperLund skrev:
En verden kun med Blu-Ray bliver en fattigere verden, da mange film ikke vil blive udgivet. Så alene af den grund må man håbe at DVD overlever. |
My point exactly. Hvis vi har Blu-Ray til at levere max kvalitet på de store blockbusters, og DVD til at levere independent-film til lave priser, så er det vel netop film-entusiasten der vinder ved dét? Der er jo ingen grund til at sige nej til bedre kvalitet på blockbuster'ne, bare fordi independent-filmene ikke også bliver bedre samtidig? |
Jo, men på grund af Blu-Ray afspillernes regionskoder (både på DVD og BD medier) kommer du ikke uden om to afspillere hvis du er filmsamler: en til DVD fra alle regioner og en til Blu-Ray region B (eller A, hvad du nu vælger). En Blu-Ray afspiller er et ringere produkt til DVD end en almindelig DVD afspiller. På grund af denne tåbelighed hos Blu-Ray er man nødt til at overveje om det er umagen værd at investere i en Blu-Ray afspiller ved siden af DVD afspilleren.
Derudover har jeg har en principiel modstand mod producenter, som bevidst forringer produktet. En ting er at de billigste afspillere ikke kan levere 1080p/24 eller har en ringere videochip end de dyrere. Det er naturligvis fair nok, for man får hvad man betaler for. Men med en Blu-Ray afspiller, dyr eller billig, har man som forbruger betalt producenten for at forringe produktet!!
|
Vi har været igennem det tusind gange før men DVD er ALTSÅ REGIONSKODET, at der så er nogen der har hacket DVD afspillere er en anden sag!
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:44
vclarke skrev:
Vi har været igennem det tusind gange før men DVD er ALTSÅ REGIONSKODET, at der så er nogen der har hacket DVD afspillere er en anden sag! |
DVD er i praksis ikke regionskodet, fordi systemet ikke virker (RCE var en fiasko, eksempelvis).
Blu-Ray er i praksis regionskodet, fordi systemet virker indtil det modsatte er bevist (og med BD+ på banen kan man aldrig vide sig sikker).
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 13:57
JesperLund skrev:
En Blu-Ray afspiller er et ringere produkt til DVD end en almindelig DVD afspiller. |
Det er jeg ikke enig i. Der findes enkelte DVD-afspillere der er bedre end de bedste Blu-Ray afspillere, men ikke mange. Der findes til gengæld rigtigt mange DVD-afspillere der er ringere end de ringeste blu-ray afspillere. Set over en bred kam, er blu-ray afspillerne et fint alternativ til DVD-afspillere, hvis vi ser bort fra det rent betjeningsmæssige.
JesperLund skrev:
|
Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Der er da også væsentlig forskel på ydelsen mellem forskellige DVD-afspillere?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:01
vclarke skrev:
Vi har været igennem det tusind gange før men DVD er ALTSÅ REGIONSKODET, at der så er nogen der har hacket DVD afspillere er en anden sag! |
Når fabrikanterne udstyrer deres forhandlerne, med vejledninger til at gøre DVD afspillerne kodefri, så er det langt udover det punkt hvor ord som "hacket" kan bruges.
Kodefri løsninger til DVD er så almindelige, at systemet i praksis er sat ud af drift.
Modsat på Blu-ray, hvor eneste kendte løsning er at hacke afspillerne. Så der er i praksis et fungerende system til regionsbaseret styring af film udgivelser.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:03
DVD ER REGIONSKODET!!! - Det kan ikke diskuteres. På det tilsvarende stadie som BD er på nu kunne man da få "regionsfri" DVD afspillere?. Som en tidligere ansat i HiFi-klubben har berettet herinde så har han solgt ÉN! DVD afspiller som var gjort regionsfri i den tid han var ansat der!
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:04
Lars skrev:
vclarke skrev:
Når fabrikanterne udstyrer deres forhandlerne, med vejledninger til at gøre DVD afspillerne kodefri, så er det langt udover det punkt hvor ord som "hacket" kan bruges.
Kodefri løsninger til DVD er så almindelige, at systemet i praksis er sat ud af drift.
Modsat på Blu-ray, hvor eneste kendte løsning er at hacke afspillerne. Så der er i praksis et fungerende system til regionsbaseret styring af film udgivelser.
/Lars
|
Og hvordan kan nogen vide at noget tilsvarende ikke vil ske om x antal år på BD???
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:15
vclarke skrev:
Og hvordan kan nogen vide at noget tilsvarende ikke vil ske om x antal år på BD??? |
Det kan man ikke.
Og det var måske netop en kombination af udbredt hacking og billige kodefri Kina-afspillere, der i sidste ende "tvang" de øvrige fabrikanter til at se stort på filmselskaberne og levere kodefri løsninger, så selv DVD afspillere fra Sony kan sælges kodefri i dag (originalt).
Men indtil videre er der regionskodning på Blu-ray, omend det ikke er alle film der benytter det lige nu.
/Lars
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:21
Nu skal man vel sammenligne status på BD nu, som ca. 2 år inde i DVD'ens levetid
Så vidt jeg har læst og forstået er det endda foreskrevet at "katalog" titler skal holdes kodefri på BD(om det så bliver overholdt er en anden sag). Det har jeg aldrig hørt om på DVD, så på det område er der vel tale om fremgang i forhold til DVD.
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:23
AV Precision skrev:
JesperLund skrev:
En Blu-Ray afspiller er et ringere produkt til DVD end en almindelig DVD afspiller. |
Det er jeg ikke enig i. Der findes enkelte DVD-afspillere der er bedre end de bedste Blu-Ray afspillere, men ikke mange. Der findes til gengæld rigtigt mange DVD-afspillere der er ringere end de ringeste blu-ray afspillere. Set over en bred kam, er blu-ray afspillerne et fint alternativ til DVD-afspillere, hvis vi ser bort fra det rent betjeningsmæssige.
JesperLund skrev:
|
Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Der er da også væsentlig forskel på ydelsen mellem forskellige DVD-afspillere? |
Mit indlæg var måske lidt for kryptisk, men jeg taler alene om regionskoder. En afspiller som kun kan afspille 40-50% af min DVD samling vil jeg betegne som et ringere produkt end min nuværende DVD afspiller.
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:25
vclarke skrev:
DVD ER REGIONSKODET!!! - Det kan ikke diskuteres. På det tilsvarende stadie som BD er på nu kunne man da få "regionsfri" DVD afspillere?. Som en tidligere ansat i HiFi-klubben har berettet herinde så har han solgt ÉN! DVD afspiller som var gjort regionsfri i den tid han var ansat der! |
Her er en anden statistik: 100% af de DVD afspillere som Laserdisken har solgt kan afspille alle regioner...
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:25
vclarke skrev:
Nu skal man vel sammenligne status på BD nu, som ca. 2 år inde i DVD'ens levetid |
Ja - men med hele erfaringen fra DVD i baggagen. Der er jo ikke noget i vejen for at fabrikanterne allerede nu fulgte samme politik, men det er ikke sket endnu.
vclarke skrev:
Så vidt jeg har læst og forstået er det endda foreskrevet at "katalog" titler skal holdes kodefri på BD(om det så bliver overholdt er en anden sag). Det har jeg aldrig hørt om på DVD, så på det område er der vel tale om fremgang i forhold til DVD. |
Og andre siger det er fordi HD DVD er kodefri, at mange Blu-ray titler også er det. Men det får vi opklaret når/hvis HD DVD ikke er her mere.
/Lars
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:27
JesperLund skrev:
vclarke skrev:
DVD ER REGIONSKODET!!! - Det kan ikke diskuteres. På det tilsvarende stadie som BD er på nu kunne man da få "regionsfri" DVD afspillere?. Som en tidligere ansat i HiFi-klubben har berettet herinde så har han solgt ÉN! DVD afspiller som var gjort regionsfri i den tid han var ansat der! |
Her er en anden statistik: 100% af de DVD afspillere som Laserdisken har solgt kan afspille alle regioner...
|
Men HiFi-klubben må vel betegnes som entutiast-land, så lidt underligt at det så forholder sig sådan
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:29
vclarke skrev:
Så vidt jeg har læst og forstået er det endda foreskrevet at "katalog" titler skal holdes kodefri på BD(om det så bliver overholdt er en anden sag). Det har jeg aldrig hørt om på DVD, så på det område er der vel tale om fremgang i forhold til DVD. |
Kan vi ikke få den garanti på skrift inden vi køber dyre Blu-Ray afspillere?
Så vidt jeg husker var der tilsvarende gode intentioner med regionskodning på DVD for 10 år siden, men det blev ikke til noget. Det er nu en gang nemmere at trykke nogle flere disce fra den eksisterende master end at lave en ny uden regionskoder.
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:34
Jeg har desværre kun læst om det i div. forums og at Fox skider højt og flot på det, men hvis du mener at have hørt det samme om DVD for 10 år siden, må man jo sige at det er uændret og ikke en tilbagegang i forhold til DVD(med 10 års forskydning naturligvis).
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:44
Lars skrev:
vclarke skrev:
Nu skal man vel sammenligne status på BD nu, som ca. 2 år inde i DVD'ens levetid |
Ja - men med hele erfaringen fra DVD i baggagen. Der er jo ikke noget i vejen for at fabrikanterne allerede nu fulgte samme politik, men det er ikke sket endnu. | Fabrikanterne skal levere regionslåste afspillere, hvis de skal overholde licensaftalerne. Uden en licensaftale får du ikke dekrypteringskoder til din afspiller.
Det gælder principielt også DVD og derfor er en DVD afspiller regionslåst fra fabrikken. Selv mærkevareproducenterne har indset at det er nødvendigt at kunne levere regionsfrie løsninger, og de juridiske problemer (licensbetingelserne) løses ved at udstyre afspillerne med specielle service koder, som fjerner regionskodningen.
I gamle dage skulle man lodde chips i sin DVD afspiller for at gøre den regionsfri.
Det har givetvis spillet en stor rolle for mærkevare producenterne, at visse fabrikanter i østen har leveret afspillere som var regionsfrie fra starten af. Mit gæt vil være at disse afspillere er produceret uden licensaftaler med DVD alliancen (eller i det mindste i åbenlys strid med disse aftaler). Det er teknisk muligt fordi så godt som alle CSS dekrypteringsnøgler er kendte i dag, og der ikke effektive muligheder for at blackliste disse rogue afspillere.
Den går bare ikke på Blu-Ray, og derfor vil der næppe komme det samme pres fra regionsfrie producenter. Uden aftaler med BDA og AACS LA, kan du ikke lave en Blu-Ray afspiller.
Og hvis du ikke overholder licensbetingelserne, kan de tage retten til at producere afspillere fra dig, og din afspiller (de allerede solgte enheder) kan blive frataget retten til at afspille fremtidige film. Principielt også eksisterende film, hvis du kommer til at afspille en ny disc med blacklisting instruktioner for din afspiller.
|
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 14:48
vclarke skrev:
Jeg har desværre kun læst om det i div. forums og at Fox skider højt og flot på det, men hvis du mener at have hørt det samme om DVD for 10 år siden, må man jo sige at det er uændret og ikke en tilbagegang i forhold til DVD(med 10 års forskydning naturligvis). |
Fox må gerne udstyre deres DVD film med regionskoder. De må også gerne bruge http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_region_code#Region_Code_Enhanced - RCE . I couldn't care less - for det virker ikke.
Jeg har ikke samme optimisme med Blu-Ray regionskoderne. Sony og BDA har mange muligheder for at bekæmpe at Sony afspillere bliver modificeret og solgt som regionsfrie (well A+B samt R1+R2, hvilket kun er næsten regionsfri). Om BDA eller Sony vil bruge disse muligheder kan jeg selvfølgelig ikke vide, men personligt ville jeg ikke turde tage chancen på nuværende tidspunkt.
|
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 26-Januar-2008 kl. 15:02
vclarke skrev:
JesperLund skrev:
vclarke skrev:
DVD ER REGIONSKODET!!! - Det kan ikke diskuteres. P� det tilsvarende stadie som BD er p� nu kunne man da f� "regionsfri" DVD afspillere?. Som en tidligere ansat i HiFi-klubben har berettet herinde s� har han solgt �N! DVD afspiller som var gjort regionsfri i den tid han var ansat der! |
|
Men HiFi-klubben m� vel betegnes som entutiast-land, s� lidt underligt at det s� forholder sig s�dan |
Nej ikke spor underligt for det gælder på hardware, ikke på software. Filmfans købte deres dvd-afspillere i Laserdisken dengang i dvd'ens barndom. Der var ligefrem ventetid, afspillerne blev revet væk.
|
|