Print side | Luk vindue

Sort hvid billede, forældet TV til nyere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: DVD afspillere
Forumbeskrivelse: DVD afspillere (men ikke optagere)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=34729
Udskrevet den: 21-September-2024 kl. 16:03


Emne: Sort hvid billede, forældet TV til nyere
Skrevet af: mikkel2048
Emne: Sort hvid billede, forældet TV til nyere
Skrevet den: 28-Januar-2008 kl. 22:26

Min gamle Denver er blevet erstattet af en ny Denver (DVU-1010 til 300 kr i Netto). Men det er et sort-hvid billede gennem gul-rød-hvid-stikkene til scart eller fra gul-rød-hvid-stikkene til scart. Jeg har selvfølgelig indstillet det på RGB på TV’et og DVD’en, og i det taget prøvet samtlige indstillinger (pal osv.). Mit TV er et halvgammelt Tandberg uden S-VHS. Kan det skyldes at TV’et simpelthen er forældet i forhold til nye afspillere?

 

Det skal nævnes, at både den gamle og den nye afspiller bør man slukke, mens man ser TV, fordi det forstyrrer TV-signalet. Måske denne interferens er skyld i det sorthvide billede, altså at kanalerne lapper ind over hinanden.  




Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 28-Januar-2008 kl. 22:31

 

 Det er ikke utænkeligt, at dit TV kun kan bruge CVBS i AV indgangen. Det er kun muligt at få CVBS med RCA kabler, hverken RGB eller S-Video er mulig gennem de kabler.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mikkel2048
Skrevet den: 28-Januar-2008 kl. 23:33

Enig, men den gamle Denver kunne sende signalet via RGB fra DVD'en til CVBS (Composite) i TV'et, og TV'et kunne også modtage DVD'ens CVBS via dets TV'ets RGB indgang..alt sammen i farver. 

 

 

 



Skrevet af: mikkel2048
Skrevet den: 29-Januar-2008 kl. 08:52

Jeg blander RGB ind i det ved en fejl, idet jeg er usikker på, hvad RGB er i forhold til disse stiktyper. Så derfor vil jeg hellere skrive:

Det skal forstås således, at mit TV både både har gult-stik og scart-stik, og at jeg har en scart-adapter, der kan ændre retning, se fx http://itpro.no/art/2674.html - http://itpro.no/art/2674.html  . Dette har altid fungeret med den gamle Denver i farver, uanset om jeg går fra DVD'ens scart til TV'ets gule stik eller fra DVD'ens gule stik til TV'ets scart.



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 29-Januar-2008 kl. 18:35

 

 Der skal naturligvis anvendes et Scartkabel for at få den bedste kvalitet, som jo er RGB.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 29-Januar-2008 kl. 18:58
Har du scart i både dvd og tv brug det og gerne rgb.

-------------
SVP03


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 29-Januar-2008 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af mikkel2048 mikkel2048 skrev:

Min gamle Denver er blevet erstattet af en ny Denver (DVU-1010 til 300 kr i Netto). Men det er et sort-hvid billede gennem gul-rød-hvid-stikkene til scart eller fra gul-rød-hvid-stikkene til scart.



Sort-hvid billede skyldes typisk

1) Du sender et S-video signal til et SCART stik, som ikke kan modtage S-video. Da Y-delen (luminans) af S-video bruger samme leder som composite signalet, ser du kun et sort-hvid billede.

2) Du ser en NTSC DVD på et PAL TV, som ikke kan kan modtage NTSC. På grund af forskelle i frekvensen for color carrier, vil resultatet ofte være et s/h-billede (analogt farve TV er som bekendt bagudkompatibelt med sort-hvid TV apparater).

At sende RGB over SCART til et TV/SCART stik som ikke kan modtage RGB burde ikke give anledning til s/h-billede. Normalt vil du se at composite billede i farver.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: mikkel2048
Skrevet den: 30-Januar-2008 kl. 09:49

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Har du scart i både dvd og tv brug det og gerne rgb.

Desværre ikke. Jeg har mit dyre stik fra Hifi-klubben til 600 kr, der kan sende og modtage via scart og de farvede stik, men intet normalt scart-stik med scart-stik i begge ender, hvis det er det, du mener. 



Skrevet af: mikkel2048
Skrevet den: 30-Januar-2008 kl. 09:54

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


At sende RGB over SCART til et TV/SCART stik som ikke kan modtage RGB burde ikke give anledning til s/h-billede. Normalt vil du se at composite billede i farver.

Det fik jeg læst igår og tænke, at det hele således virker uforklarligt. Jeg har også fået testet DVD'en på et andet TV, hvor alt er farver, hvorfor DVD-afspilleren intet fejler.

Jeg afleverede DVD-afspillere tilbage i går og fik pengene retur, da det virker besynderligt, uforklarligt og som et uløseligt problem. Tusind tak for alle forsøg på at hjælpe. Håber at den næste DVD-afspiller jeg køber ikke gør det samme.



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-Januar-2008 kl. 18:17

 

 Hvis du som jeg skrev tidligere anvender et Scartkabel, så er der ingen problemer, CVBS kabler bør ikke anvendes da du dermed får en dårligere kvalitet end du vil med et RGB signal.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 30-Januar-2008 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af mikkel2048 mikkel2048 skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Har du scart i både dvd og tv brug det og gerne rgb.

Desværre ikke. Jeg har mit dyre stik fra Hifi-klubben til 600 kr, der kan sende og modtage via scart og de farvede stik, men intet normalt scart-stik med scart-stik i begge ender, hvis det er det, du mener. 


Det jeg mente var at har du scart stik i tv og din nye dvd så brug kun et scartkabel, men nu har du afleveret din dvd retur.

-------------
SVP03



Print side | Luk vindue