Print side | Luk vindue

Er PS3 god til video via LAN?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=34947
Udskrevet den: 21-Februar-2025 kl. 23:43

Emne: Er PS3 god til video via LAN?
Skrevet af: Arthur
Emne: Er PS3 god til video via LAN?
Skrevet den: 01-Februar-2008 kl. 09:39

Der er flere herinde der har rost billedkvaliteten på PS3, når den bruges til at opskalere almindelige SD DVD'er.

Er der nogen der har prøvet hvor god den er til at vise SD MPEG-2 filer, via LAN (for eksempel optagelser direkte fra DVB-T og delt ved hjælp af WMP 11, eller en anden DLNA server)?

-------------
Sony 32V2000, Pioneer DVR-545HX-S (HDMI), Pace DS810 (HDMI), Belkin 3-1 HDMI Switch, PS3 (HDMI), Pinnacle PCTV 200e, Hauppage Win TV-PVR-250, NAD C 315BEE, BEOVOX S55

Svar:
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-Februar-2008 kl. 11:40

Arthur - Dit spørgsmål er irelevant og forkert formuleret.

Uanset om PS3éren bliver fødet med en BD disc, DVD disc, Compact flash eller LAN, så alle disse "bare" transport veje for et billed/lyd signal.

Det er det som signalet indeholder, og som PS3éren skal bearbejde, som er afgørende for, hvordan det ser ud.

Sagt på en anden måde. Hvis du kan sende en BD film via LAN, så bliver det præcis ligesom hvis du afspillede den via en BD disc. Der er ingen forskel. Det er interfacets/signalvejens begrænsninger, som er begrænsningen i sig selv. Men denne er ikke afgørende for billedkvaliteten.

Håber det hjalp lidt på forståelsen.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 01-Februar-2008 kl. 12:08

Kandersen - tak for svaret.

Det er jeg naturligvis helt enig med dig i og jeg beklager hvis du synes det er irrelevant og forkert formuleret.

Baggrunden for mit spørgsmål er et ønske om at kunne vise optagelser fra DVB-T i så høj kvalitet som muligt og uden at de er blevet reencodet, som de stort set altid vil være når man bruger HDD recordere.

Det er naturligvis rigtigt at det er den samme hardware signalet skal igennem uanset mediet, men det kunne sagtens tænkes at signalbehandlingen (opskalering osv) som er bestemt af firmwaren er forskellig fra medie til medie.

Jeg har ledt meget på nettet for at finde noget om det, men det har desværre ikke været muligt at finde noget.

Derfor ville jeg høre om der var nogen der havde prøvet det i praksis og kunne fortælle noget om det.

Jeg troede at det var det http://www.recordere.dk - www.recordere.dk kunne bruges til.

-------------
Sony 32V2000, Pioneer DVR-545HX-S (HDMI), Pace DS810 (HDMI), Belkin 3-1 HDMI Switch, PS3 (HDMI), Pinnacle PCTV 200e, Hauppage Win TV-PVR-250, NAD C 315BEE, BEOVOX S55

Skrevet den: 01-Februar-2008 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Arthur Arthur skrev:

Baggrunden for mit spørgsmål er et ønske om at kunne vise optagelser fra DVB-T i så høj kvalitet som muligt og uden at de er blevet reencodet, som de stort set altid vil være når man bruger HDD recordere.

Jeg troede at det var det http://www.recordere.dk - www.recordere.dk kunne bruges til.

Det er det også. Men nu er du pludselig over i noget helt mere konkret, når du netop selv nævner reencode.

PS3éren er jo afhængig af, at den kan forstå formatet du vil føde den med. Så hvis dine DVB-T optagelser er i et format, som PS3 ikke kan forstå, så er det ligegyldigt om du sender formatet via LAN eller disc, PS3 forstår det stadigvæk ikke. Og i sådan et tilfælde er du nødtil at reencode det til et format, som PS3éren forstår.

Og det er så her dit indlæg bliver relevant igen, for vi kan sagtens snakke om, hvad format PS3éren så forstår, og dernæst hvad den er bedst til.

Hvis det var det du mente i dit første indlæg, så beklager jeg at jeg misforstod. Jeg mente blot, at det har intet med måde signalet/formatet bliver transporteret til PS3éren på.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 01-Februar-2008 kl. 12:51

Hov, kunne være jeg så også skulle komme med mit forslag

Hvis dine DVB-T optagelser er gemt i MPEG2 format, så kan du sende det direkte, eller gøre det via en UPNP (DNLA) kompatibel server, uden at du behøver at foretage en encoding. Jeg bruger Twonky Media til dette på min PS3, og er rimelig tilfreds med det.
Microsoft Media Player 11 burde også virke, men jeg kan ikke få det til at virke ordentligt efter at PS3éren er blevet opdateret sidste gang (og før det havde jeg slet ikke prøvet med Media Player). Ellers er det primære, at det skal være en DNLA kompatible server.

Du kan også vælge MP4 formatet, men det er efter min mening en skod format som har en alt for lav bitrate, (ihvertfald når jeg forsøger lave det på Pinnacle Studio). Det er samme procedure for DNLA serveren.

Jeg holder mig til MPEG2 og håber på at Sony på et tidspunkt får flere brugebare formater ind. Allerhelst ville jeg gerne have haft AVI format, men det er lidt tungt at danse med, siger de kloge, da der er mange arvearter af AVI.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: miri
Skrevet den: 01-Februar-2008 kl. 13:02

Hvad med dvb optagelse med undertekster - kan ps3 håndtere dem? Jeg ved, at PS3 er hacket, så man kan kører VLC, så det kan sikkert lade sig gøre, men kan den "out-of-the-box" vise dvb-undertekster?

-------------
miri

Skrevet den: 01-Februar-2008 kl. 13:54

Nej, jeg mener at have læst at den ikke kan vise DVB undertekster umiddelbart.

Men VLC kan jo det hele, så det er også en mulighed.

Ja, de optagelser jeg kan lave fra DVB-T er i det oprindelige MPEG-2 format og ikke reencodet på nogen måde.

Hvis man så bruger DVB viewer kan man jo ovenikøbet få flere kanaler med samtidigt, inklusive undertekster, bare de er i det samme multipleks.

(jeg har en lille fil liggende min søn har lavet - det virker fint)

Det lyder ikke godt at du ikke kan få det til at virke efter opdateringen. Men så er der jo nogle andre DLNA servere man kan bruge og jeg har også læst godt om netop Twonky Media.

Nej, det er jo ikke fordi jeg ikke er tilfreds med kvaliteten af de optagelser der kan laves med min Pioneer DVB-T recorder. Slet ikke. Det er virkelig fremragende, især når man optager med den højeste bitrate.

Men hvis nu man lige kunne gøre det lidt bedre

-------------

Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 00:10

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis dine DVB-T optagelser er gemt i MPEG2 format, så kan du sende det direkte, eller gøre det via en UPNP (DNLA) kompatibel server, uden at du

Det må jeg lige have bøjet i neon. Mine optagelser ligger i MPEG2/VIDEO_TS format. Er det rigtigt forstået at disse kan afvikles fra WLAN eller USB HDD på samme måde som hvis de lå på en DVD?

-------------
Kuro

Skrevet af: Abolsen
Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 00:42
MPEG2 er understøttet ja, og du kan sende dem direkte til PS3'en uden at skulle reencode.

-------------
http://www.minhembio.com/Abolsen - www.minhembio.com/Abolsen

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 11:47

Tak skal i have for svarene allesammen.

Nu er der jo nok kun en ting til tilbage - at se at få købt en PS3 og prøve det selv.

Og billede kvaliteten kan være på samme niveau som ved afspilning af en SD DVD (når det man optager selvfølgelig er i orden - hvad det tit er fra DR - de skulle vistnok producere i 1080p internt)?

-------------

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 12:07

Hvis din mpeg2 optagelse er i DVD kvalitet så vil den også være det ved afspilning på en PS3 - det har ikke noget med PS3'en at gøre - men udelukkende noget med kildens kvalitet at gøre.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 12:59

Ja, hvis PS3 behandler alle signalkilder ens.

Det er muligt at den gør det - det er endda sandsynligt - men jeg har ikke kunne finde noget på tryk om det.

Al den signalbehandling der sker i en PS3 er jo styret af firmwaren.

Måske har dem der har udviklet firmwaren tænkt på den måde, at det der hentes via LAN ofte vil have en lavere bitrate og derfor måske skal behandles anderledes.

Jeg ved det ikke - men hvis nogen kunne fortælle mig at de med egne øjne oplever kvaliteten som om de spillede en DVD - så må du have ret.

Og så skal jeg nok holde op - jeg tror bare vi snakker forbi hinanden.

-------------

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 13:13

PS3 behandler ikke nogen signal kilder anderledes end andre - når du afspiller en fil den understøtter - så afspilles den i sin originale form og på samme måde uanset om filen rent fysisk ligger på et netværksdrev og afspilles over lan, eller om den ligger på den interne harddisk, en dvd skive eller en usb disk.

Filer der afspilles over lan har aldrig en lavere bitrate - hverken på denne eller andre afspillere der kan afspille over netværk.

Det er kun i de særlige situationer hvor man vil afspille en filtype som en afspiller ikke selv understøtter at man kan benytte særlig server software som laver en transcodning live under selv afspilningen, men det er altså ikke noget afspilleren gør, det er noget server softwaren gør - eks. hvis man streamer med tversity der kan dette.

En dvd fil eller HD fil eller whatever ser altså nøjagtig ens ud uanset hvordan eller hvorfra den afspilles hvis afspilleren understøtter den filtype man vil afspille.

Så her har du på tryk:

Der sker ikke nogen anderledes signalbehandling fordi man afspiller en understøttet fil over LAN.

-------------

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 20:08

Ja - men jeg er enig i langt det meste du skriver spawn.

Og netto bitraten ændrer sig jo heller ikke på grund af mediet. Det er nøjagtig de samme 188 bytes pakker, der som en samlet stream bliver transporteret med forskellig indpakning. (Eller yderligere pakket ind i TCP/IP eller ATM frames - eller noget helt andet). 

Det jeg tænker på, kan jeg nok bedst illustrere med følgende eksempel:

Fra samme MPEG-2 encoder sendes det samme signal via satellit og via kabelnettet.

Man har en skærm med to tunere. En DVB-S og en DVB-C tuner.

Her er der mulighed for at ændre en masse indstillinger for hver signalkilde: Lys, Kontrast, Gamma korrektion, Farvemætning, MPEG-støjreduktion.......

Det samme kunne tænkes at være gjort i en PS3 - måske bare uden at slutbrugeren kan ændre det. LAN var i den tidligere firmware version udelukkende tænkt som adgang til internettet (der var ikke nogen DLNA client). Derfor kunne indstillingerne være optimeret til lave bitrater via internettet.

-------------

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 20:26

Jeg forstår godt hvad du mener - men det du taler om der er signalbehandling i skærmen der kan være forskellig afhængig af hvilket input man har valgt.

Selve PS3 har ingen signalbehandling der påvirker billedet i den forstand afhængig af hvor filen afspilles fra - den dekoder den digitale fil og videresender den digitale information til skærmen gennem sin HDMI tilslutning. Hvor den så finder denne fil er ligegyldigt. Den påvirker en SD fil ved at opskalere den til den opløsning du har valgt, men den gør det ens uanset hvor den finder den fil den skal opskalere.

Du skal sammenligne PS3'en med en computer på et netværk.

Hvis du afspiller en videofil på en computer så har det ingen betydning for billedet om filen den afspiller fysisk ligger på den lokale harddisk, på en dvdskive eller på et netværksshare. Ligesom et word dokument ikke ændres uanset om du åbner det fra den lokale harddisk, en dvdskive eller et netværksshare.

grafikkortet i pc'en, codecet du benytter i pc'en, afspilleren du benytter i pc'en har selvfølgelig altsammen en indflydelse på hvordan videon ser ud på din pc skærm - på samme måde har PS3'en og dens hardware og firmware indvirkning på billedkvaliteten - men placeringen af den fil der skal dekodes af PS3'en er helt ligegyldig for billedkvaliteten.

-------------

Skrevet af: Miths
Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 20:52
Jeg har faktisk lige stillet et relateret spørgsmål på det officielle Playstation forum.
Mit problem er hastigheden via trådløst netværk.

Jeg har min Vista laptop sat op til media sharing og kører trådløst netværk via en Asus WL500g Premium router, hvor forbindelsen i Vista rapporteres at være 54 Mbps - hvilket vil sige en teoretisk dataoverførselshastighed på lokalnettet på lidt under 7 MB/s.

Desværre kan jeg kun kopiere video filer til min PS3 med max. 1.2 MB/s, hvilket jo tyder på at det indbyggede trådløse netværk i PS3'en kun kan trække 10 Mbps (jeg skal ikke kunne sige hvorvidt en kabelforbindelse evt. er på 100 Mbps i stedet, det ville jo trods alt gøre en temmelig betragtelig forskel).
Mens dette noget skuffende tal dog stadig indikerer at streaming af video i selv rimelig kvalitet skulle være muligt, så oplever jeg ikke desto mindre at det er så godt som umuligt at streame de 1280x720, 4000 kbit WMV filer jeg har liggende på min PC, uden at de hakker gevaldigt, hvilket også er årsagen til at jeg har vænnet mig til at kopiere video filer - uanset kvalitet, omend det nok er overkill - over til PS3 harddisken og afspille dem derfra.

Skrevet af: bcravn
Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Miths Miths skrev:

Jeg har faktisk lige stillet et relateret spørgsmål på det officielle Playstation forum.
Mit problem er hastigheden via trådløst netværk.

Jeg har min Vista laptop sat op til media sharing og kører trådløst netværk via en Asus WL500g Premium router, hvor forbindelsen i Vista rapporteres at være 54 Mbps - hvilket vil sige en teoretisk dataoverførselshastighed på lokalnettet på lidt under 7 MB/s.

Desværre kan jeg kun kopiere video filer til min PS3 med max. 1.2 MB/s, hvilket jo tyder på at det indbyggede trådløse netværk i PS3'en kun kan trække 10 Mbps (jeg skal ikke kunne sige hvorvidt en kabelforbindelse evt. er på 100 Mbps i stedet, det ville jo trods alt gøre en temmelig betragtelig forskel).
Mens dette noget skuffende tal dog stadig indikerer at streaming af video i selv rimelig kvalitet skulle være muligt, så oplever jeg ikke desto mindre at det er så godt som umuligt at streame de 1280x720, 4000 kbit WMV filer jeg har liggende på min PC, uden at de hakker gevaldigt, hvilket også er årsagen til at jeg har vænnet mig til at kopiere video filer - uanset kvalitet, omend det nok er overkill - over til PS3 harddisken og afspille dem derfra.

Husk på, at hvis du har 2 trådløse enheder på din router, deler de båndbredden. Dvs hvis eks satte et kabel i pc eller ps3 ville du kunne køre hurtigere.
Jeg streamer fint 720p filer til min, 1080p kan den dog ikke uden at hakke hvis man hiver 5.1 lyd med. Og det er fra kablet pc til trådløs ps3

-------------
/Bjarke

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 21:21
Okay, jeg var ikke klar over det med delt båndbredde. Jeg er temmelig ny med hensyn til trådløst netværk :).

Jeg forsøger mig lige nu med en 1 GB filkopiering - ingen downloads eller andre uploads kørende på PC'en.
Ifølge Bandwidth Monitor topper uploadhastigheden ved 1.3 MB/s og ligger det meste af tiden og svinger lidt mellem ca. 800 kB/s og 1.2 MB/s, dog tæt på det sidste det meste af tiden.
Selv med delt båndbredde (og det må vel være en simpel 50/50 deling mellem PC og PS3 lige nu?) er det da stadig for langsomt? Med mindre naturligvis at den trådløse adapter i PS3'en faktisk kun kører med 10 Mbps, hvilket svarer nøjagtigt til 1.25 MB/s, som jo er hvad jeg faktisk ser.

Jeg har desværre ikke andre enheder på netværket jeg kan teste hastigheden med (det er tilsyneladende kun muligt at streame og ikke kopiere med en XBox 360 - og den kan forøvrigt heller ikke lide streaming af de 720p filer).

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 21:45
Hmm, jeg spottede lige en muligvis ikke så tilfældig forbindelse mellem denne lokalnethastighed og så min internet downloadhastighed.
Jeg har en 20 Mbit linje fra Cybercity, men er endnu aldrig nået over ca. 1,3 MB/s - hvilket jeg bare formodede var fordi den central jeg er tilkoblet faktisk ikke kan levere mere end 10 Mbit på nuværende tidspunkt.

Nu må jeg vist sige at jeg er begyndt at spekulere på om det faktisk er min trådløse router der på en eller anden måde er sat til 10 Mbps, til trods for at Vista rapporterer forbindelsen som værende 54 Mbps.
Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget hjælp med en Google søgning, og jeg er lidt faret vild i de her 802.11a/b/g betegnelser. Så vidt jeg kan se i både min routeropsætning og Windows skulle det dog være sat til det optimale.
Jeg må vist hellere lige prøve at plugge den her computer direkte ind i mit ADSL-modem og se om jeg rent faktisk har yderligere 10 Mbit ubenyttet internetforbindelse :).

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 22:02

Spekuler ikke så meget. Det er sandsynligvis din Vista som ikke kan/vil mere end det. Det er en "feature" som er rettet i den servicepack som er på vej inden så længe.

Du skal dog ikke forvente at du kan streame HD film via det trådløse net. Det skal dælme være et effektivt net for at kunne hive den nødvendige båndbrede hjem. En 54mbit trådløst netværk ligger typisk omkring 10-15mbit som absolut maksimum.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Spekuler ikke så meget. Det er sandsynligvis din Vista som ikke kan/vil mere end det. Det er en "feature" som er rettet i den servicepack som er på vej inden så længe.

Du skal dog ikke forvente at du kan streame HD film via det trådløse net. Det skal dælme være et effektivt net for at kunne hive den nødvendige båndbrede hjem. En 54mbit trådløst netværk ligger typisk omkring 10-15mbit som absolut maksimum.

Jeg har lige prøvet med kablet direkte i ADSL-modemmet - speedtest.net beretter at det godt nok kun er en 10 Mbit Internetforbindelse jeg har, men det svarer nu nok meget godt med det Cybercity siger om at de endnu ikke alle steder kan garantere 20 Mbit. Jeg bor helt ude i udkanten af Århus, så det kan være der er lidt for langt til nærmeste central.
Jeg overvejede også Fullrate.dk i stedet for Cybercity, men testen på deres hjemmeside sagde at jeg ikke skulle regne med mere end 5 Mbit til min addresse.

Nå, men efter at have søgt lidt mere information formoder jeg faktisk at der er en rimelig god chance for at både PS3, Vista og min Asus router fungerer mere eller mindre som de skal.

http://blogs.msdn.com/xboxteam/archive/2006/11/01/streaming- high-def-over-a-wireless-network.aspx

"802.11a vs. 802.11g

Yes, 802.11a and 802.11g have the same max throughput (25 Mbps not 54 Mbps as advertised due to WiFi being half-duplex communication technology). Streaming High Def usually requires about 19-24 Mbps, which means that your WiFi mode, be in a or b/g needs to be running at max throughput through the course of your video. Interference on a g network can compromise the performance of your WiFi network and thus cause degradation in performance."

De anbefaler på samme side - som også bcravn gjorde i denne tråd - at man kun bruger trådløs forbindelse til en af enhederne (ikke en god løsning for mig da jeg har modem og router parkeret i soveværelset, jeg har allerede rigeligt med grimme kabler og apparater i stuen ).
Hvis PC og PS3 reelt set kun har omkring 25 Mbps at deles om ved streaming/kopiering, er de 1.2 MB/s jeg har set faktisk heller ikke været helt ved siden af - hvor skuffende det end måtte være når man har forventet mere af trådløst netværk (jeg ser med forventning frem til den dag hvor skærme, TV, hi-fi, spillekonsoler, det hele med undtagelse af strøm, bare kan forbindes trådløst - det har været et mareridt at trække kabler i min nye lejlighed, og resultatet alligevel ikke alle steder overvældende pænt).

Nå, jeg beklager at have hijacket tråden med mine netværksproblemer , men det startede da i det mindste ud som et vel ment indlæg om potentielle båndbreddeproblemer ved PS3 media streaming.

Skrevet den: 02-Februar-2008 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg forstår godt hvad du mener - men det du taler om der er signalbehandling i skærmen der kan være forskellig afhængig af hvilket input man har valgt.

Selve PS3 har ingen signalbehandling der påvirker billedet i den forstand afhængig af hvor filen afspilles fra - den dekoder den digitale fil og videresender den digitale information til skærmen gennem sin HDMI tilslutning. Hvor den så finder denne fil er ligegyldigt. Den påvirker en SD fil ved at opskalere den til den opløsning du har valgt, men den gør det ens uanset hvor den finder den fil den skal opskalere.

Du skal sammenligne PS3'en med en computer på et netværk.

Hvis du afspiller en videofil på en computer så har det ingen betydning for billedet om filen den afspiller fysisk ligger på den lokale harddisk, på en dvdskive eller på et netværksshare. Ligesom et word dokument ikke ændres uanset om du åbner det fra den lokale harddisk, en dvdskive eller et netværksshare.

grafikkortet i pc'en, codecet du benytter i pc'en, afspilleren du benytter i pc'en har selvfølgelig altsammen en indflydelse på hvordan videon ser ud på din pc skærm - på samme måde har PS3'en og dens hardware og firmware indvirkning på billedkvaliteten - men placeringen af den fil der skal dekodes af PS3'en er helt ligegyldig for billedkvaliteten.

Tak for svar, alle, endnu engang og dine betragtninger, spawn, om PC afspilning, kan vi godt være helt enige om.

Forskellen er bare at i PC verdenen har man lidt mere styr på hvilke plugins og DLL filer der er i funktion. PS3 er meget mere en Black Box (tror jeg).

Når du og andre siger at det forholder sig sådan med signalbehandlingen i PS3, nemlig at den er uafhængig af signalkilden, (jeg går ud fra at det er konstateret i praksis også), så tror jeg selvfølgelig på det.

Det kunne være man snart skulle købe sig sådan en PS3.

Men de falder jo hele tiden i pris, i øjeblikket, så det er svært at vide hvornår man skal slå til.

-------------

Print side | Luk vindue