Print side | Luk vindue

TomTom GO 720T vs. Garmin Nüvi 660

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=36012
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 14:57

Emne: TomTom GO 720T vs. Garmin Nüvi 660
Skrevet af: dagger
Emne: TomTom GO 720T vs. Garmin Nüvi 660
Skrevet den: 16-Februar-2008 kl. 22:40

Hejsa

Jeg skal købe ny navigation, og valget står mellem de to ovenstående modeller.

Fordele ved Nüvi 660: Lidt billigere, TMC modtager (som dog ikke virker ordentligt i Danmark) 

Fordele ved GO720T: Map-Share, lidt nyere, måske sidder sugekop-holderen ikke så godt(?).

Er der nogen der har erfaringer eller meninger I vil dele?

/Dagger

Svar:
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 17-Februar-2008 kl. 22:01

Garmin 660 er en gammel model,der er blevet afløst af Garmin 760.

Hos mig dumpede Tom Tom pga en lidt kluntet enhed, plus mangelen af at kunne navigere på "vej før by"

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 17-Februar-2008 kl. 22:48

Hvis sugekoppen til 720 er den samme type som til de andre Go enheder, så er den ELENDIG! Min faldt konsekvent af for hver 10 km, så jeg købte til sidst en ny. Jeg benytter ikke rigtigt mapshare, men til gengæld så kan jeg bedre lide Toms måde at vise navigeringen på.

På de Garmins jeg har prøvet fyldte pilen på kortet alt for meget, så når man kom til en motorvejsfletning med flere afkørsler (måske ikke så superofte det sker i DK) så kunne man ikke se hvilken bane man skulle ligge i. Det var et kæmpe irritationsmoment for mig.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet den: 17-Februar-2008 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Garmin 660 er en gammel model,der er blevet afløst af Garmin 760.

Nogen der ved hvad forskellen er på de to?

Skrevet den: 17-Februar-2008 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Hvis sugekoppen til 720 er den samme type som til de andre Go enheder, så er den ELENDIG! Min faldt konsekvent af for hver 10 km, så jeg købte til sidst en ny.

Jeg har læst en anmeldelse hvor de sviner TomTom sugekoppen til, og jeg har læst en hvor de er begejstrede for den. Er der nogle der har erfaringer med holderen / sugekoppen til GO 720?

Jeg benytter ikke rigtigt mapshare...

Er dr nogen der har benyttet Map Share, og har erfaringer med det?

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 03:57

Jeg har lige tjekket TomToms hjemmeside og det ER den samme holder der følger med. Visse anmeldere punker Tomtom for at der ikke er strømstik i holderen, men personligt er jeg ret ligeglad med dette - det er ikke derfor jeg hader den.

Den er simpelthen alt for svag til at holde sig selv fast i forruden, især hvis du sætter den på en kold forrude. Jeg har én eneste gang fået den til at holde i de 400 km jeg kører fra Pennsylvania til New York! Tomtom laver en anden type holder med en justerbar arm og en sugekop, der ikke skal "trykkes" på plads, men derimod har en modspænde. Den er en must hvis du køber dette kit.

Mine forældre har 720 modellen og jeg må indrømme at jeg synes det er en lækker lille maskine - også ift. min egen Tomtom One.

Downsides på min egen Tomtom Go:
Jeg har enkelte gange haft lidt bøvl med at GPS'en tror jeg befinder mig i den modsatte kørebane på motorvejen (!), men det er altid det samme sted på vejen det sker, så jeg gætter på at der er noget i landskabet, der fremprovokerer fejlen.

Jeg har også prøvet en enkelt gang at den tabte signalet fuldstændigt på et vejstykke og var uden signal i 5 minutter.

Skulle jeg købe en ny GPS i dag, så var det nok 720'eren jeg ville gå efter. Hvis du altså lige får en anden holder med

-------------

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 10:18

En ting der bla også afholdt mig fra TT, - var at jeg i en test af  netop 720´eren - læste, at man meget kluntet skal ind over undermenuer for at annulere en rute ? ! 

Og når man kører service, med løbende ændringer i destinationer - dur sådanne arbejdsgange simpelthen ikke !    

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 16:48

Hvis sugekoppen til 720 er den samme type som til de andre Go enheder, så er den ELENDIG! Min faldt konsekvent af for hver 10 km, så jeg købte til sidst en ny.

Jeg har ikke noget problem med sugekop holderen til min TomTom GO 720; den sidder som svejset fast til forruden.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

En ting der bla også afholdt mig fra TT, - var at jeg i en test af  netop 720´eren - læste, at man meget kluntet skal ind over undermenuer for at annulere en rute ? ! 

Og når man kører service, med løbende ændringer i destinationer - dur sådanne arbejdsgange simpelthen ikke !    

For at slette den aktive rute trykker man een gang på skærmen, derefter to gange på ">" ikonet, derefter på "Slet Rute" og så på "Ja" knappen. Så må du selv vurdere om det er for besværligt.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 16:58

Downsides på min egen Tomtom Go:
Jeg har enkelte gange haft lidt bøvl med at GPS'en tror jeg befinder mig i den modsatte kørebane på motorvejen (!), men det er altid det samme sted på vejen det sker, så jeg gætter på at der er noget i landskabet, der fremprovokerer fejlen.

Det er sandsynligvis selve kort materialet fra Tele Atlas den er gal med; prøv at gå ind på maps.google.com og se hvordan vejbanerne på kortet ligger i forhold til sattelit fotos på samme sted (man kan se veje overlejret på sattelit fotos). Visse veje ligger noget forskudt på kortet i forhold til i virkeligheden, f.eks. Vejleåvej i Ishøj.

-------------

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 17:05

Ved godt,at man skal tage sine forbehold når man læser test. Og nu synes jeg også at TT 720 er lige stor nok rent fysisk. Men at den ikke skulle kunne navigere "vej før by" og nedenstående test fra PC WORLD var ligesom dråben. . :

". . .TomToms helt store force er den simple brugergrænseflade, som kun matches af Garmins.

Det er utrolig let at indtaste adresser og især at bruge interessepunkter til at navigere efter. Der er ingen, der vil have problemer med at bruge en TomTom GPS til det mest basale.

Men den simple brugergrænseflade har desværre også nogle ulemper. Eksempelvis undrer det os, at TomTom konsekvent gemmer vigtige funktioner væk i besværlige menuer.

Hvis man eksempelvis vil annullere en rute, så skal man først ind i indstillingerne og aktivere "Skjulte menuer", og derefter kræver det hele fire tryk på skærmen, før man har annulleret en rute. Meget irriterende, når man kører.

Et andet problem ligger i Håndfri-via-Bluetooth-funktionen. Det er ganske smart på papiret, men vi oplevede, at flere telefoner simpelthen ikke var understøttet, og desuden var kvaliteten af mikrofonen så dårlig, at det praktisk talt var ubrugeligt, når man kører mere end 40 km/t.

Bluetooth-forbindelsen skal også bruges for at få forbindelse til TomTom PLUS-funktionerne. Det betyder, at man skal betale for at modtage trafikinformationer, hvor man på eksempelvis Navigon 7110 og flere Garmin-modeller får det gratis via TMC. . ."

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 18:40

[/QUOTE]

Jeg har ikke noget problem med sugekop holderen til min TomTom GO 720; den sidder som svejset fast til forruden.

[/QUOTE]

Det kunne lyde lidt til at det måske også afhænger af bilens rude og muligvis krumningen på denne, eller hvor på ruden man sætter GPS'en fast...

Jeg har læst et sted (husker desværre ikke hvor) at enheden skulle "ryste meget når man kører, så det skulle være svært at læse hvad der står på skærmen. Er der nogen der har erfaringer med det?

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 18:42

Tomtom laver en anden type holder med en justerbar arm og en sugekop, der ikke skal "trykkes" på plads, men derimod har en modspænde. Den er en must hvis du køber dette kit.

Har du nogen idé om hvor man kan købe den, og evt hvad den koster?

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 18:50
Jeg købte min på Amazon.com, men jeg bor også i USA i øjeblikket, så det var jo ret nemt. Jeg gav 15 dollars for den i sin tid. Den ser således ud:
http://www.amazon.com/TomTom-9A00-007-One-Alternative-Mount/dp/B000LC51F6/ref=sr_1_14?ie=UTF8&s=electronics&qid=1203356979&sr=8-14 - http://www.amazon.com/TomTom-9A00-007-One-Alternative-Mount/ dp/B000LC51F6/ref=sr_1_14?ie=UTF8&s=electronics&qid= 1203356979&sr=8-14

-------------

Skrevet af: Fusser
Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 21:06

Hej

Har TOMTOM ONE

Har ikke nogen problemer med holderen falder af, har bl.a monteret den i frostvej, no problem. Jeg synes det er en lille fiks sag og ikke noget der ligner et helt nodestativ

Maps share funktionen er OK men den kræver vist at du hele tiden har den senest kortversion på TOMTOM og hvem vil købe ny kort hvert år medmindre der er tale om firmaordning

Fusser

-------------
jk

SONY KDL46W4500
DENON AVR-1908
BOSE Acoustimass 10
JVC DR-MH30S
YOUSEE Samsung HDD Boks

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Fusser Fusser skrev:

Hej

Har TOMTOM ONE

Har ikke nogen problemer med holderen falder af, har bl.a monteret den i frostvej, no problem. Jeg synes det er en lille fiks sag og ikke noget der ligner et helt nodestativ

Maps share funktionen er OK men den kræver vist at du hele tiden har den senest kortversion på TOMTOM og hvem vil købe ny kort hvert år medmindre der er tale om firmaordning

Fusser

Hov, det er da vist en ting jeg ikke har tænkt på: er der nogen der ved hvad det koster at opdatere kort på de to modeller? Er nogen der kan bekræfte om det er korrekt at det skal være den nyeste kortversion for at kunne bruge map share? -Og hvor tit kommer der i øvrigt nye kort?

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 23:55

Oprindeligt skrevet af dagger dagger skrev:

Hov, det er da vist en ting jeg ikke har tænkt på: er der nogen der ved hvad det koster at opdatere kort på de to modeller? Er nogen der kan bekræfte om det er korrekt at det skal være den nyeste kortversion for at kunne bruge map share? -Og hvor tit kommer der i øvrigt nye kort?

Opdatering af f.eks. Vest Europa kort til TomTom GO 720 koster €79,95 (£59,95) i øjeblikket.

Kortene opdateres hver tredje måned efter hvad jeg har læst, men jeg har ikke haft min så længe.

Map Share rettelser er specifikke for et bestemt kort og en bestemt version, så Map Share rettelser til Vest Europa v7.10 bliver ikke delt med andre som har Vest & Central Europa v7.10 eller Vest Europa 7.15. Det betyder samtidigt at du vil blive med med at kunne få Map Share opdateringer så længe der er andre, som laver rettelser til samme kort-version som du har.

-------------

Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af dagger dagger skrev:

Tomtom laver en anden type holder med en justerbar arm og en sugekop, der ikke skal "trykkes" på plads, men derimod har en modspænde. Den er en must hvis du køber dette kit.

Har du nogen idé om hvor man kan købe den, og evt hvad den koster?

Getmore har den listet http://getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=9M00%2E003&GroupGuid=5040&SelectedGroup=5040 - hér til 149,- men den er ikke lager-vare.

-------------

Print side | Luk vindue