ISO og filstørrelser
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=36060
Udskrevet den: 30-Januar-2025 kl. 22:43
Emne: ISO og filstørrelser
Skrevet af: Willads
Emne: ISO og filstørrelser
Skrevet den: 17-Februar-2008 kl. 20:31
Når jeg ændrer ISO-værdien fra eksempelvis 100 til 1600 på mit Canon EOS 350D kan der være færre billeder på CF-kortet (billederne er taget i højeste JPEG-format). Er der nogen der kan give mig en forklaring på det ?. Jeg havde nærmere forventet at en ISO-værdi på 100 ville medføre at der kunne være færre billeder på CF-kortet end ved en højere ISO-værdi.
------------- Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
Svar:
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 18-Februar-2008 kl. 11:39
Willads skrev:
Når jeg ændrer ISO-værdien fra eksempelvis 100 til 1600
på mit Canon EOS 350D kan der være færre billeder på CF-kortet (billederne
er taget i højeste JPEG-format). Er der nogen der kan give mig en forklaring
på det ?. Jeg havde nærmere forventet at en ISO-værdi på 100 ville medføre
at der kunne være færre billeder på CF-kortet end ved en højere ISO-
værdi. |
Jo flere detaljer i billedet, jo mere fylder det. Når du kører med den høje ISO
værdi, vil der komme mere støj i billedet - dvs flere detaljer.
Alt andet taget i betragtning, bør du altid køre med den lavest mulige ISO
værdi, da det giver det mest støjfrie billede. Den høje er kun til billeder
taget under dårlige lysforhold uden blitz.
/Peter
|
Skrevet den: 20-Februar-2008 kl. 23:41
pfugl skrev:
Willads skrev:
Når jeg ændrer ISO-værdien fra eksempelvis 100 til 1600 på mit Canon EOS 350D kan der være færre billeder på CF-kortet (billederne er taget i højeste JPEG-format). Er der nogen der kan give mig en forklaring på det ?. Jeg havde nærmere forventet at en ISO-værdi på 100 ville medføre at der kunne være færre billeder på CF-kortet end ved en højere ISO- værdi. | Jo flere detaljer i billedet, jo mere fylder det. Når du kører med den høje ISO værdi, vil der komme mere støj i billedet - dvs flere detaljer. Alt andet taget i betragtning, bør du altid køre med den lavest mulige ISO værdi, da det giver det mest støjfrie billede. Den høje er kun til billeder taget under dårlige lysforhold uden blitz. /Peter |
------------- Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
Skrevet den: 20-Februar-2008 kl. 23:43
pfugl skrev:
Willads skrev:
Når jeg ændrer ISO-værdien fra eksempelvis 100 til 1600 på mit Canon EOS 350D kan der være færre billeder på CF-kortet (billederne er taget i højeste JPEG-format). Er der nogen der kan give mig en forklaring på det ?. Jeg havde nærmere forventet at en ISO-værdi på 100 ville medføre at der kunne være færre billeder på CF-kortet end ved en højere ISO- værdi. | Jo flere detaljer i billedet, jo mere fylder det. Når du kører med den høje ISO værdi, vil der komme mere støj i billedet - dvs flere detaljer. Alt andet taget i betragtning, bør du altid køre med den lavest mulige ISO værdi, da det giver det mest støjfrie billede. Den høje er kun til billeder taget under dårlige lysforhold uden blitz. /Peter |
Tak for svaret. Jeg er helt med på at jeg bør vælge lavest mulige ISO pga. lavere støj, men egentlig er jeg overrasket over din betragtning omkring flere detaljer pga. mere støj. Jeg har i mellemtiden spekuleret over om årsagen til at billederne fylder mere ved højere ISO skyldes støj, men ikke ud fra en detaljeringsbetragning, men ud fra en betragtning om at støjen reducerer m uligheden for komprimering fra RAW-format til JPEG format. Har du nogen kommentarer hertil ?
|
|