Print side | Luk vindue

Ny antenneinstallation

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=36180
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 17:41

Emne: Ny antenneinstallation
Skrevet af: Penol64
Emne: Ny antenneinstallation
Skrevet den: 19-Februar-2008 kl. 15:26

Hej,

Efter en om- og tilbygning har jeg afmonteret og flyttet mit stikkabel fra YouSee. I stedet for at sætte en dåse op førte jeg kablet direkte ind i en linieforstærker og derefter i 1 2-splitter som herefter fortsætter til 2 4-splittere på hver sin streng. Det skulle jo gerne give den rigtige impedans og belastningsfordeling. Jeg har 3 børn og derfor brug for mange udtag:-)

I første omgang fungerer det hele! Efter 1 døgn brænder min forstærker af??? Jeg piller den af og kører uden forstærker og til min store overraskelse er signalet stadig helt OK på trods af alle mine splittere med deraf følgende dæmpning.

Mine spørgsmål:

Gør jeg noget forkert eftersom min forstærker brændte af?

Når jeg rører ved skærmen på mit fødekabel, snurrer det relativt meget i mine fingre. Er der noget overgang eller andet som har medvirket til min forstærkers korte liv? Hvad kan jeg eventuelt gøre ved det?

YouSee synes vel ikke om sådan en installation - den ejer vel den første dåse, som jeg så i princippet ikke har længere...

På forhånd tak

Svar:
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 19-Februar-2008 kl. 17:29
Det bedste du kan gøre er at lave en rigtig stjerne installation, hvor du fra en splitter fx. en 4 eller 6 splitter (brug den type med F-Connectore, da den er HF tæt) det er den bedste, hvis der skal sættes en forstærker ind, hvilket der skal i ca. 80% af tilfældene så sæt den ind før din splitter.
Du kan være ude for at signalet er så kraftigt hvilket det tyder på efter som du kan undværre din forstærker. Det første stik der er inde i lejligheden kan have en ekstra stor dæmpning, så når det er afmonteret virker det stadig, dog til flere tv da i din nuværende installation har en relativ stor dæmpning da du går igennem flere splittere med deres dæmpning bliver lagt oven i signalet.
Det kan sagtens være din forstærker har været af en dårlig kvalitet, eller mandags model, eller en der ikke kunne klare det store indgangs signal.

Ja You see ejer den første dåse, eller din ejendom afhænig af ejerforholdet på installationen. Så gem den til du flytter så monter den igen.

Det er meget normalt at du vil opleve en returspænding fra din installation den kommer fra forskellige apperater der ikke er ordentlig støjskærmet.
Så brug gummi hansker

Du vil få en meget bedre installation hvis du bruger HF tætte stik mm.
Det er som regel de guld/metal stik du ser på forskellige færdig kabler. Samt et ordentligt skærmet signal.
Du kan med fordel også skifte de forskellige kabler fra tv stikket til din skærm, der vil du helt sikkert opleve en forbedring

Håber du kan bruge det til noget

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet af: Penol64
Skrevet den: 19-Februar-2008 kl. 19:31

Hej igen,

Tak for din besvarelse, og jeg kan sagtens følge dine kommentarer og argumenter. Jeg anvender ordentlige splittere med F-stik osv. og har HF-tætte stik liggende klar, men eftersom kvaliteten 'allerede' er meget høj, vil det nok ikke ændre det store - men det kommer:-)

Jeg bor i et 3- plans hus og har defor valgt at lave 2 stjernenet, da det er ret uhensigtsmæssigt at trække 4 kabler til 1. salen. Min 2-splitter fordeler således mellem stueetagen og 1. sal.

Min forstærker burde være OK (Prof forstærker fra AV-connection), men om det var en mandagsmodel er jo svært at gætte på! Umiddelbart frygtede jeg noget DC-halløj p.g.a. forskelligt 'jordniveau' mellem indgangskablet og mit hus, og at det var/er det som har generet min forstærker - any comments. Om indgangssignalet er for kraftigt har jeg jo også svært ved at svare på!

Jeg tror, jeg har et meget kraftigt signal ind, da kvaliteten uden forstærker og med de mange splittere faktisk er TIP-ToP. Jeg har endda et Pio 427xd, hvor jeg pt. bruger den analoge tuner, sååååh...

Endnu en gang tak for dine svar og kommentarer.

/Michael

Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 20-Februar-2008 kl. 17:37
Du får ikke jordfejl (potientiale problemer) uden du jordforbinder dine skærme og udstyr, da du så benytter en anden jord en den som kommer fra dit kabel tv net.
Men det giver som regel problemer i form af brum hvis dit udstyr er tilsluttet en forstærker på lydsiden, som så fjernes med et mantelstroms filter

Det fleste forstærkere har DC pass througt så dette burde ikke kunne sende den i knæ

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Print side | Luk vindue