Print side | Luk vindue

Komprimering af tv-serier på købte DVD´er

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=36485
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 17:53

Emne: Komprimering af tv-serier på købte DVD´er
Skrevet af: T-teknik
Emne: Komprimering af tv-serier på købte DVD´er
Skrevet den: 24-Februar-2008 kl. 16:52
Som opfølgning til et andet indlæg under Jura, vil jeg spørge om det ikke kan være problematisk at samle for meget på en DVD?

Den nye tendens til at producenter fylder f.eks. fire til fem timer af en tv-serie på en DVD, fremfor at dele det over flere DVD´er, mener jeg ikke er lige godt.

Der findes sikkert også andre eksempler.

At selskaber som OnAir ofte går på kompromis med kvaliteten er en ting - men at større, anerkendte selskaber hopper med på den vogn, mener jeg er uforståelig.

Det seneste eksempel jeg kender til er DR i deres valg af producenter, hvilket ikke er givet på forhånd hvad køberen får på DVD.    

Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 24-Februar-2008 kl. 17:12
Kunne du ikke være lidt mere specifik?

Jeg checkede et par TV boxe (Prison Break S01, Miami Vice S01+S02, Charlies Angels S01).

En sæson er typisk 22 afsnit @ 42-43 minutter ("en time" er med rekvalmer). PB og Miami Vice var på 6 DVD disce, mens Charlies Angels var 5. Afhængig af mængden af ekstramateriale giver det 2,5 - 3 timer per DVD9, hvilket er ok. Charlies Angels S01 er dog synligt ringere end de to andre, men det virker også som et transfer der er lavet med et minimum af arbejde fra disc udgiverens side. For eksempel er Charlies Angels hard telecined (30fps encodning), mens de to andre kører med pulldown flags (24fps encodning).

Jeg har også et par engelske TV serier fra starten/midten af 1980'erne, blandt andet Dempsey og Makepeace. Sammenlignet med Miami Vice ser det ud som l*rt, og det er ikke på grund af antal disce. Transfer er formentlig lavet fra bånd uden videre digital restaurering, mens de amerikanske TV serier er skudt på film (hvilket koster kassen, så det har man ikke råd til i UK eller hos DR).

Jeg ved ikke helt hvor jura-sammenhængen kommer ind? Ovennævnte eksempler er de originale disce, som jeg dog har tilladt mig at købe i udlandet uden at spørge FDV og APG om lov.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 24-Februar-2008 kl. 18:52
Jeg har henvist til forummet Jura, hvor jeg har nævnt lidt om det. - Men da det indlæg handler mest om tilbagebetaling vedr. en fejl DVD, er det uddybet her.

Tv-serie - 3 DVD - 4 afsnit på hver. (Cirka 1 time hver afsnit)
Jeg oplever nogle fastfrysninger og spring i billedet på en DVD. Afsnit 2 på disc 1 springer fra 8 minutter frem til 22 minutter. Det midt i mellem kan slet ikke afspilles. Problemet har vist sig ved 2 DVD bokse købt et sted. Samt selvsamme disc problem ved et andet eksemplar, som jeg har fået foræret købt i en anden butik.

Mine DVD afspillere i hjemmet har ingen problemer med andre film.

Som sagt efter mit indlæg i Jura, har jeg fået lyst til teknisk uddybning på årsag. Derfor dette forum indlæg

Skrevet den: 09-Marts-2008 kl. 12:55
Efter en søgning på nettet, er jeg blevet opmærksom på via en netbutik, at nævnte DVD´er er DVD9 skiver,
hvilket nok er en medvirkende årsag til ovenfor nævnte problem.
Jeg er bekendt med at de fleste DVD´er er DVD5

Men kan nogle fortælle noget om den specifikke forskel?

Jeg ved JesperLund er kommet lidt ind på det i et indlæg ovenfor. Men jeg har altså først fanget den efter min søgning på nævnte DVD.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 09-Marts-2008 kl. 13:04

DVD5 = SL DVD9 = DL.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: OleA
Skrevet den: 09-Marts-2008 kl. 13:09

-------------
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.

Print side | Luk vindue