Starthjælp til Ipod Shuffle
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Bærbare medie afspillere
Forumbeskrivelse: iPod, Creative o.lign. bærbare playere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=36496
Udskrevet den: 30-April-2025 kl. 14:44
Emne: Starthjælp til Ipod Shuffle
Skrevet af: Pioneer540
Emne: Starthjælp til Ipod Shuffle
Skrevet den: 24-Februar-2008 kl. 18:21
Hej
Jeg skal til at lære at bruge en Ipod Shuffle.
Jeg vil helst kunne købe musik hos feks TDC og smide på den, evt. en cd engang imellem.
Jeg er i tvivl om, om man er nødt til at downloade programmet fra Itunes. Jeg vil helst bruge den via stifinderen.
Kan nogen give en kort intro, gerne med link til programmer der skal benyttes til at konvertere filformater hvis det er nødvendigt!
|
Svar:
Skrevet af: peejay
Skrevet den: 25-Februar-2008 kl. 21:38
Pioneer540 skrev:
Jeg vil helst kunne købe musik hos feks TDC og smide på den, evt. en cd engang imellem.
Jeg er i tvivl om, om man er nødt til at downloade programmet fra Itunes. Jeg vil helst bruge den via stifinderen.
|
Ipod Shuffle er ligesom de øvrige Ipod's beregnet til at blive brugt med Itunes. Der findes alternativer til Itunes, men stifinderen er ikke en af dem.
Nogen elsker Itunes - andre hader Itunes og afhængigheden af Apple, især til de meget simple afspillere som netop Shuffle, hvor det at skulle bruge et omfattende program som Itunes er skudt helt over målet.
Alt i alt lyder det som om at Ipod Shuffle er et dårligt valg til dit behov. Bedste råd er derfor at skille sig af med den og købe en ordentlig MP3 afspiller i stedet, f.eks. en SanDisk Clip eller en Creative Zen. Så kan du også et anvendeligt brugerinterface samtidig.
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 11:26
peejay skrev:
Alt i alt lyder det som om at Ipod Shuffle er et dårligt valg til dit behov. Bedste råd er derfor at skille sig af med den og købe en ordentlig MP3 afspiller i stedet, f.eks. en SanDisk Clip eller en Creative Zen. Så kan du også et anvendeligt brugerinterface samtidig. |
Det er kæresten der har fået den i gave så at skille sig af med den er ikke en option....
Jeg må jo bare igang med at se hvad iTunes kan gøre.......håbede bare vi slap for at være afhængig af at skulle købe musik hos dem.......
Kan man overhovedet lægge musik fra en cd ind? Og hvad med musik fra en anden købeside?
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 11:39
Hej
Må betegne peejay indlæg som ævl. Selvfølgeligt skal du ikke skille dig af med den.
Itunes er ikke noget problem. Du kan enten købe din musik i iTunes Store, ufatteligt let. Du kan selvfølgeligt også indlæse dine egne købe CD'er.
Jeg ville nok vælge at købe min online musik et andet sted og derefter indlæse dem i iTunes.
iTunes store låser deres musik filer, dvs du kan ikke bruge dem udenfor iTunes.
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 12:18
lahan skrev:
Hej
Må betegne peejay indlæg som ævl. Selvfølgeligt skal du ikke skille dig af med den.
Itunes er ikke noget problem. Du kan enten købe din musik i iTunes Store, ufatteligt let. Du kan selvfølgeligt også indlæse dine egne købe CD'er.
Jeg ville nok vælge at købe min online musik et andet sted og derefter indlæse dem i iTunes.
|
Lahan, tak for din saglige kommentar til mit objektive, velafbalancerede indlæg. Som jeg sagde: Nogen elsker iTunes - andre hader iTunes.
Pioneer540: Lad du bare kæresten beholde sin iPod Shuffle. Jeg vil stadig påstå (men nu lidt mindre provokerende) at med de forventninger du lister er Shuffle et meget dårligt valg. De ønsker du har er præcis det som en Shuffle/iTunes ikke er god til eller slet ikke kan.
Jeg har i øvrigt selv en iPod Classic (og en Zen) og bruger iTunes. iTunes har bestemt sin berettigelse, men i mange tilfælde (som dit eget) var brugeren bedre tjent uden iTunes.
Kort fortalt: jo mere kompleks din mediesamling er (musik, billeder, video, podcasts, ...) jo mere berettigelse har iTunes. Shuffle er meget simpel afspiller og derfor er koblingen til iTunes tåbelig.
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 12:29
lahan skrev:
Hej
|
OK - kort fortalt: jeg kan godt bruge egne cd'er og endda med fordel købefiler fra andre sider uden at skulle lave formatet om - det gør iTunes uden problemer?
Tak til jer begge for svaret 
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 12:32
Pioneer540 skrev:
lahan skrev:
Hej
|
OK - kort fortalt: jeg kan godt bruge egne cd'er og endda med fordel købefiler fra andre sider uden at skulle lave formatet om - det gør Itunes uden problemer?
|
Korrekt.
iTunes ændres selv automatisk formatet hvis du sætter den til det. Angående købe CD'er, så har jeg selv rippet mine CD'er med Windows Media Player og derefter indlæst dem i iTunes.
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 12:35
lahan skrev:
Pioneer540 skrev:
lahan skrev:
Hej
|
OK - kort fortalt: jeg kan godt bruge egne cd'er og endda med fordel købefiler fra andre sider uden at skulle lave formatet om - det gør Itunes uden problemer?
|
Korrekt.
iTunes ændres selv automatisk formatet hvis du sætter den til det. Angående købe CD'er, så har jeg selv rippet mine CD'er med Windows Media Player og derefter indlæst dem i iTunes.
|
Ok, smart mht cd'er
Har bare hørt at iTunes roder rundt i ens filer på pc'en men det er nok noget man må leve med......jeg må til at lege lidt med det - tak for hjælpen 
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 12:41
Pioneer540 skrev:
lahan skrev:
Pioneer540 skrev:
lahan skrev:
Hej
|
|
Korrekt.
|
Ok, smart mht cd'er
Har bare hørt at iTunes roder rundt i ens filer på pc'en men det er nok noget man må leve med......jeg må til at lege lidt med det - tak for hjælpen 
| Tja jeg har nu ikke haft de store problemer. iTunes kan selv finde det rette cover i iTunes databasen.
Hvis iTunes har problemer med at genkende en CD så har jeg selv benyttet det triks at logge ind i iTunes Store. Finde CD'en, samt snuppe info fra CD'en. Dernæst kan man skrive samme info i sin egen indlæste CD. Derefter kan det let finde det rette cover.
Men i dit tilfælde med Shuffle, kan du jo alligevel ikke se noget cover
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 12:48
lahan skrev:
Pioneer540 skrev:
lahan skrev:
Pioneer540 skrev:
lahan skrev:
Hej
|
|
Korrekt.
|
Ok, smart mht cd'er
| Tja jeg har nu ikke haft de store problemer. iTunes kan selv finde det rette cover i iTunes databasen.
Hvis iTunes har problemer med at genkende en CD så har jeg selv benyttet det triks at logge ind i iTunes Store. Finde CD'en, samt snuppe info fra CD'en. Dernæst kan man skrive samme info i sin egen indlæste CD. Derefter kan det let finde det rette cover.
Men i dit tilfælde med Shuffle, kan du jo alligevel ikke se noget cover
|
Nej, bare den kan afspille er vi begge glade 
|
Skrevet af: detlef
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 14:46
Mit råd: Hold dig langt væk fra iTunes. Det møg program har smadret mine ca 42000 sange, så jeg må starte forfra med at rippe ALLE mine cd'er. Kan ikke anbefale det til noget som helst formål. Opdater din iPod med Winamp i stedet.
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 14:51
detlef skrev:
Mit råd: Hold dig langt væk fra iTunes. Det møg program har smadret mine ca 42000 sange, så jeg må starte forfra med at rippe ALLE mine cd'er. Kan ikke anbefale det til noget som helst formål. Opdater din iPod med Winamp i stedet. |
Dvs. winamp kan det hele - hvad med filformater, giver det noget problem? Hvordan uploader man fra winamp til ipod?
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 15:05
Pioneer540 skrev:
detlef skrev:
Mit råd: Hold dig langt væk fra iTunes. Det møg program har smadret mine ca 42000 sange, så jeg må starte forfra med at rippe ALLE mine cd'er. Kan ikke anbefale det til noget som helst formål. Opdater din iPod med Winamp i stedet. |
Dvs. winamp kan det hele - hvad med filformater, giver det noget problem? Hvordan uploader man fra winamp til ipod?
|
Hej
Hvorfor ikke bare prøve at benytte iTunes med en enkelt CD. Det koster intet at prøve....
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 15:10
lahan skrev:
Pioneer540 skrev:
detlef skrev:
|
Hej
Hvorfor ikke bare prøve at benytte iTunes med en enkelt CD. Det koster intet at prøve....
|
Godt ord igen 
Jeg giver iTunes et forsøg (har lige hevet den ned) men rart at have nogle alternativer i baghånden hvis nu...........
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 17:44
Kort fortalt, ja den nye winamp kan det hele når man har fortalt den hvilken ipod man har tilsluttet. Fil formatet skal naturligvis være et ipod understøtter...
Jeg har selv brugt iTunes i omkring et år, så valgte jeg at opdatere til den seneste version, den kørte så en opdatering af mit bibliotek, og presto 42000 filer smadret ( begyndte måske at afspille rigtig, men blev så et et andet nummer senere i sangen, eller tags forsvandt i den blå luft...).
Så held og lykke med at prøve iTunes, håber ikke du får en ligende oplevelse...
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 20:22
detlef skrev:
Kort fortalt, ja den nye winamp kan det hele når man har fortalt den hvilken ipod man har tilsluttet. Fil formatet skal naturligvis være et ipod understøtter...
Jeg har selv brugt iTunes i omkring et år, så valgte jeg at opdatere til den seneste version, den kørte så en opdatering af mit bibliotek, og presto 42000 filer smadret ( begyndte måske at afspille rigtig, men blev så et et andet nummer senere i sangen, eller tags forsvandt i den blå luft...).
Så held og lykke med at prøve iTunes, håber ikke du får en ligende oplevelse...
| Damm surt.
Du havde selvfølgeligt tage en Time Machine eller ligende backup ?
|
Skrevet den: 26-Februar-2008 kl. 20:33
Jeg havde desværre kørt min månedlige backup efter opdatringen, og inden jeg opdagede problemet...
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 08:11
detlef skrev:
|
Hvis jeg lige skulle teste winamp, kan du så ikke uddybe det med filformater? Det er jo det jeg er i tvivl om, hvordan fungerer hvis man feks køber musik på en hjemmeside til download 
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 08:15
Du skal sørge for at dine filer er af et af disse formater:
Understøttede lydformater: AAC (8 til 320 Kbps), Beskyttet AAC (fra iTunes Store), MP3 (8 til 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formaterne 2, 3 og 4), WAV og AIFF
I går spurte du om hvordan man importerer sine CD'er. Kik evt på denne lille http://www.apple.com/dk/itunes/tutorials/#import - film som viser hvordan du kan gøre.
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 08:24
lahan skrev:
Understøttede lydformater: AAC (8 til 320 Kbps), Beskyttet AAC (fra iTunes Store), MP3 (8 til 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formaterne 2, 3 og 4), WAV og AIFF
I går spurte du om hvordan man importerer sine CD'er. Kik evt på denne lille http://www.apple.com/dk/itunes/tutorials/#import - film som viser hvordan du kan gøre. |
Hej Lahan
Tak for guiden. Jeg så godt at der var undervisning da jeg trak iTunes ned fra siden. Problemet er at jeg skal få det til at virke på den mest simple måde..........hvis jeg bare kan lave det på en nem måde så man kan kopiere cd'ere og købedownload over på iPod og så ellers slippe for problemer undgår jeg at skulle assistere hver gang den er i brug 
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 08:39
Pioneer540 skrev:
lahan skrev:
I går spurte du om hvordan man importerer sine CD'er. Kik evt på denne lille http://www.apple.com/dk/itunes/tutorials/#import - film som viser hvordan du kan gøre. |
Hej Lahan
Tak for guiden. Jeg så godt at der var undervisning da jeg trak iTunes ned fra siden. Problemet er at jeg skal få det til at virke på den mest simple måde..........hvis jeg bare kan lave det på en nem måde så man kan kopiere cd'ere og købedownload over på iPod og så ellers slippe for problemer undgår jeg at skulle assistere hver gang den er i brug  | Jamen det kan næsten ikke være lettere. kopiere cd'ere og købedownload ind i iTunes.
Forbind din iPod til PC'en.
Det er alt.
Husk også at det er utroligt let, hvis i lytter til podcast. Sæt iTunes til at hente disse podcast automatisk (gratis). Forbind din iPod, derefter kan du høre dit radioprogram i din iPod.
Ved iTunes kan du også oprette playlister samt programmet sørger for at FW opdatere din iPod. Sync af iPod gøres http://www.apple.com/dk/itunes/tutorials/#sync - således
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 09:44
lahan skrev:
Jamen det kan næsten ikke være lettere. kopiere cd'ere og købedownload ind i iTunes.
Det er alt.
Husk også at det er utroligt let, hvis i lytter til podcast. Sæt iTunes til at hente disse podcast automatisk (gratis). Forbind din iPod, derefter kan du høre dit radioprogram i din iPod. |
Du holder en god salgstale og iTunes er nu første valg. Jeg har nok ikke sat mig godt nok ind i det inden jeg spurgte men jeg havde indtrykket af at iTunes er meget låst. Vi prøver at se om den ikke er fin nok! 
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 09:48
Pioneer540 skrev:
lahan skrev:
Jamen det kan næsten ikke være lettere. kopiere cd'ere og købedownload ind i iTunes.
Det er alt.
Husk også at det er utroligt let, hvis i lytter til podcast. Sæt iTunes til at hente disse podcast automatisk (gratis). Forbind din iPod, derefter kan du høre dit radioprogram i din iPod. |
Du holder en god salgstale og iTunes er nu første valg. Jeg har nok ikke sat mig godt nok ind i det inden jeg spurgte men jeg havde indtrykket af at iTunes er meget låst. Vi prøver at se om den ikke er fin nok!  |
Tja synes selv at iTunes gør det let og enkelt. Må nok indrømme at jeg ikke engang har en iPod, men det virker glimrende til mit AppleTV.
Hvis du kommer til at købe låst musik i iStore, så har DVD-Jon lavet et lille program som fjerner beskyttelsen.
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 09:59
lahanTja synes selv at iTunes gør det let og enkelt. Må nok indrømme at jeg ikke engang har en iPod, men det virker glimrende til mit AppleTV. Hvis du kommer til at købe låst musik i iStore, så har DVD-Jon lavet et lille program som fjerner beskyttelsen.
[/QUOTE skrev:
Har du et link? |
Har du et link?
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 10:04
http://hymn-project.org/ - http://hymn-project.org/
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 10:25
lahan skrev:
http://hymn-project.org/ - http://hymn-project.org/ |
Ser ud til at det er fjernet......desværre
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 12:51
lahan skrev:
Må nok indrømme at jeg ikke engang har en iPod, men det virker glimrende til mit AppleTV.
|
Og du kaldte mit oprindelige indlæg for ævl.
Når man kommer med en iTunes salgstale som din er det mindste man kan forvente da at du ved hvad du taler om.
Kom igen når du har mistet 42.000 filer pga. iTunes (eller som minimum har reelle erfaringer med en iPod).
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 12:56
peejay skrev:
lahan skrev:
Må nok indrømme at jeg ikke engang har en iPod, men det virker glimrende til mit AppleTV.
|
Og du kaldte mit oprindelige indlæg for ævl.
Når man kommer med en iTunes salgstale som din er det mindste man kan forvente da at du ved hvad du taler om.
Kom igen når du har mistet 42.000 filer pga. iTunes (eller som minimum har reelle erfaringer med en iPod).
| Hej
Kalder dit indlæg for ælv, for det eneste du siger er at man skal sælge produktet og købe en plastic dims fra en anden producent.
Hvorfor ikke komme med nogle forslag, nu når spørgerens kæreste har købt denne iPod.
Jeg har pæn erfaring med iTunes, og har ikke haft nogle problemer. Nej har ikke en iPod, men et næsten identisk produkt.
Ja surt at tabe 42.000 filer, men med en korrekt backup strategi kan jeg ikke se det store problem.
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 14:41
lahan skrev:
Ja surt at tabe 42.000 filer, men med en korrekt backup strategi kan jeg ikke se det store problem. |
Ja hurra. Det er sgu godt at vide :( Men kunne de for helvede ikke lave produktet så det ikke smadrer ens filer, ja vi nørder laver backups og gud ved hvad, men tror du menigmand gør det? Næppe. Møg program, hold jer væk.
|
Skrevet den: 27-Februar-2008 kl. 16:58
|