CIH, faq ?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=37807
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 01:13
Emne: CIH, faq ?
Skrevet af: fumper
Emne: CIH, faq ?
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 20:33
Til dem der sidder og tænker CIH ???? (Constant Image Height) hvis man har valgt den tilgang til projektorer at man vil have samme højde på sit billede, og typisk nok har valgt at ville have et lærred i 2.35:1 istedet for 16:9.
Har set lidt på de forskellige løsninger, som enten er en projektor der zoomer sig til det, en projektor der ikke udnytter hele billedelementet, eller en projektor der udnytter den fulde opløsning, skalerer billedet, og har en linse foran som strækker billedet i bredden...
Men findes der en projektor der kan lave både fattigmands løsningen og også vil kunne klare hvis man en dag bliver rig, og kan købe en af de mere eller mindre kostbare linser man skal have og sætte foran projektoren? det ville jo være en god måde at starte på, da man så kan komme igang med at se film, og så spare op til linsen...
------------- Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
http://kortlink.dk/4yzm - Lintronic 238 med Beo5! |Qnap209Pro 500gb|PS3
http://kortlink.dk/4yzg - Hjemmebio
|
Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 21:38
fumper skrev:
Men findes der en projektor der kan lave både fattigmands løsningen og også vil kunne klare hvis man en dag bliver rig, og kan købe en af de mere eller mindre kostbare linser man skal have og sætte foran projektoren? det ville jo være en god måde at starte på, da man så kan komme igang med at se film, og så spare op til linsen...
|
Det afhænger lidt af hvad du mener med "fattigmands-løsning". Hvis vi forudsætter at du skal kunne bruge et 2.35:1 lærred zoomet op, uden at skulle justere zoom hver gang du skifter format, så er der mig bekendt kun Mitsubishi (hvis vi også forudsætter at projektoren skal være billig for at være en "fattigmandsløsning..." Sim2 fra D80 og op (dvs. ikke D10) har custom aspect ratio, der ville kunne bruges). Men dét du skal være obs på, er at hvis du vil kunne bruge undertekster, vil du ofte få brug for at lave et eller andet kompromis-format, og det er svært uden at have en dedikeret scaler (eller Sim2's førnævnte custom aspects). I praksis vil du derfor være bedst stillet med at investere i en DVDO eller Lumagen scaler med det samme, den vil kunne lave dét stretch du skal bruge, både til "fattigmands-løsningen" og til når du får en anamorph optik. Har du en ekstern scaler, kan du bruge en hvilken som helst projektor.
Med en Mitsubishi kan du vælge at du har et 2.35:1 lærred, og så bruger du bare ikke dén del af chippen der går udenfor 2.35:1 feltet. Det er den absolut billigste løsning på markedet mig bekendt. Jeg er ikke 100% sikker på at den så også har vertical stretch til når du får optikken, men mon dog ikke.
Bemærk at der i virkeligheden er flere projektorer der kan arbejde sammen med en linse, end der er projektorer der kan lave zoom-løsningen som Mitsubishi. Alle projektorer der har en letterbox-mode der er aktiv med 16:9 inputs kan bruge en anamorph optik (zoom fra 16:9 til 2.35:1 er præcist den samme zoom som fra 4:3 til 16:9).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 21:52
Udover issue't med underteksterne, er en anden fordel ved en ekstern scaler ved et CIH setup at du får bedre mulighed for at tweake overscan/masking i forbindelse med forskellen på 2.35:1 og 2.39:1 film - eftersom dét du laver i hjemmebio principielt er 2.37:1... Forskellene mellem disse formater er principielt ikke vigtigt, men det er altid en fordel at kunne maskere de par centimeter der ryger uden for lærredet. Det skal dog siges at der også findes projektorer med dette indbygget, men alt i alt giver den eksterne scaler klare fordele i et CIH setup, mht. håndteringen af forskellige input aspects.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 22:35
Det der tiltaler mig, er jo at kunne starte med lærredet og projektoren, og så på sigt kunne udbygge, med evt. scaler og anamorf linse, når og hvis midlerne bliver til det...
hvorimod, hvis jeg skal have en scaler fra start, så går der lige mindst et ekstra år, sådan ca., før midlerne er til det...
------------- Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 22:40
fumper skrev:
Det der tiltaler mig, er jo at kunne starte med lærredet og projektoren, og så på sigt kunne udbygge, med evt. scaler og anamorf linse, når og hvis midlerne bliver til det...
hvorimod, hvis jeg skal have en scaler fra start, så går der lige mindst et ekstra år, sådan ca., før midlerne er til det...
|
Hvis du vil slippe for manuelt at skulle zoome når du skifter mellem 16:9 og 2.35:1, så findes der mig bekendt ikke andet end Mitsubishi. Det er den eneste løsning jeg kender hvor du kan zoome billedet op, så du bruger den fulde bredde til 2.35:1, og så når du vælger 16:9 kun bruger den midterste del af chippen. I Mitsu'ernes opsætnings-menu vælger du simpelthen at du har et 2.35:1 lærred, og så tilpasses aspect ratio'erne til dét, så billedet altid er inden for dette felt. Det betyder selvsagt at du på intet tidspunkt bruger hele chippen, det er dét du skal bruge linsen til. Men som en midlertidig løsning, til der bliver råd til linsen, er det en brugbar løsning. Bare husk at hvis du har f.eks. et 240 cm bredt 2.35:1 lærred, så får du samme lysstyrke som hvis du havde et 240 cm 16:9. Linsen giver dig 33% mere lys - det er mindst lige så afgørende en grund til at have linsen, som forskellen i opløsning. Det er bare en ting du skal være opmærksom på når du vælger lærredsstørrelse i forhold til projektor.
Jeg kigger lige i nogle manualer mht. om mitsu'erne kan "det omvendte", dvs strække lodret så du kan bruge linsen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 22:54
Hmmm... Nu bliver jeg i tvivl her - ifølge manualen får du ikke de nødvendige stretch modes til rådighed når signalkilden er 16:9... Men jeg har ikke lige en Mitsubishi ved hånden så jeg kan tjekke. Det skal definitivt være en HC5000/6000 eller én af DLP'erne, HC4900 har ikke en 2.35:1 mode. Kort sagt, så tror jeg ikke umiddelbart du finder en løsning der fungerer problemfrit _både_ med "fattigmands-løsningen" og med anamorph-løsningen - udover at zoome manuelt. Men jeg kender ikke de enkelte aspect features på samtlige projektorer på markedet...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:05
tror det er den løsning der kun bruger en del af chippen der er mest aktuel for mig, med mindre jeg kan få løsning hvor zoomen er forudindstillet, og "selv" kan skifte mellem 16:9 zoom og 2.35:1
så dvs. jeg leder efter en der enten kan skifte zoom nok til at skifte mellem de to formater "automatisk" OG har den fornødne scaling
eller en der, som mitsubishi(erne?) kan bruge mindre af panelet til at lave samme nummer, OG har scaling'en
det skal i sidste tilfælde være en 1080p for at der stadig er HD i det, jeg kan ikke helt gennemskue om det er sagen med den første løsning også
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:10
problemet med manuel zoom, er jo at jeg med garanti har glemt at tjekke hvilket format filmen er i, og når så alt er sat til rette, så skal jeg op og stå for at ændre zoom på projektoren, og skal måske endda pille en del med den for at det passer præcist...
Det lyder småligt, og dovent, men jeg ved jeg kommer til at brokke mig helt sygt hvis jeg skal op og stå efter sådan noget ![](smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:12
Kan HD100 fra JVC ikke klare det? Det må du næsten vide Otto, jeg ved godt den er dyrere end Mitsubishi HC6000
------------- Mvh.Christian
http://www.csn-teknik.dk -
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:23
CSN Teknik skrev:
Kan HD100 fra JVC ikke klare det? Det må du næsten vide Otto, jeg ved godt den er dyrere end Mitsubishi HC6000
|
Den kan lave vertical stretch, dvs. den strækker billedet lodret, så man kan strække billedet vandret med anamorph linsen efterfølgende, og så ender man med 2.35:1 (2.37:1 teknisk set). Men dét jeg læser det som om at Fumper gerne vil, er at have et setup der kan bruges uden linsen i mellemtiden, og uden at man skal zoome manuelt alt efter format (?) Det kræver at man kan sætte output formatet til 2.35:1, så billedet altid skabes inden for denne ramme, og så f.eks. vise 16:9 med sorte bjælker i siden - _indenfor_ dét 2.35:1 felt med sorte bjælker i top og bund, som man lavede for at matche lærredet. 16:9 skal altså vises med 33% sorte bjælker, både i top og bund. Det mener jeg at HC6000 kan, men efter at have læst manualen bliver jeg i tvivl om den kan gøre det med et 1080P input, og ikke mindst om den så tilsvarende kan lave vertical stretch når linsen kommer på. Måske kunne man lokke dig til at tjekke, hvis du har en HC6000 hængende p.t.? Dvs. på den ene side, så skal den vise 16:9 med sorte bjælker hele vejen rundt, når screen aspect er sat til 2.35:1, på den anden side skal den kunne strække 2.35:1 film i højden så det fylder hele 16:9 feltet i chippen (dette gøres normalt ved at sætte screen aspect til 16:9 og vælge letterbox zoom).
Der er relativt mange der kan lave letterbox zoom så man kan bruge en linse, men som sagt kan jeg ikke komme i tanke om andre end Mitsu hvor man kan vælge 2.35:1 output format.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:24
fumper skrev:
problemet med manuel zoom, er jo at jeg med garanti har glemt at tjekke hvilket format filmen er i, og når så alt er sat til rette, så skal jeg op og stå for at ændre zoom på projektoren, og skal måske endda pille en del med den for at det passer præcist...
Det lyder småligt, og dovent, men jeg ved jeg kommer til at brokke mig helt sygt hvis jeg skal op og stå efter sådan noget ![](smileys/smiley4.gif)
|
Jeg er helt enig, dét er en løsning man meget hurtigt bliver træt af.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:26
fumper skrev:
tror det er den løsning der kun bruger en del af chippen der er mest aktuel for mig, med mindre jeg kan få løsning hvor zoomen er forudindstillet, og "selv" kan skifte mellem 16:9 zoom og 2.35:1
så dvs. jeg leder efter en der enten kan skifte zoom nok til at skifte mellem de to formater "automatisk" OG har den fornødne scaling |
Findes mig bekendt ikke, og heller ikke ifølge AVSforum. I det hele taget, så check AVS, der er et forum specifikt for CIH setups - men jeg har trawlet stort set hele dét forum igennem for nyligt, og ikke faldet over nogen løsning på dit spørgsmål - udover den eksterne scaler...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:29
efter hvad jeg forstår kan HD-100 klare selve Scalingen, men ikke fattig-delen...
nu kan jeg ikke lige huske retail på den jvc skude, men det forekommer mig at den nok er lidt over mine midler...
(selvom budgettet ikke er lagt endnu)
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:38
Nu sidder jeg og tænker, er der en fornuftigt prissat receiver der kan klare scaling delen? der er jo nogen stykker af dem der har flere hdmi udgange, og ville være idéelt hvis en receiver kan klare både lyd og billed-delen...
men jeg har så også en mistanke om at dette vil kræve på den forkerte side af 15 af de store... og inddtil videre, så kan jeg sagtens klare mig med stereo ![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:51
fumper skrev:
efter hvad jeg forstår kan HD-100 klare selve Scalingen, men ikke fattig-delen...
|
Ganz genau.
Hvis vi først er i dét luftlag prismæssigt, så _tror_ jeg at D80e har dét du skal bruge, men jeg er ikke 100% på at dens custom aspect kan gøre billedet mindre, det er muligt den kun kan gøre billedet større end input aspect, ikke mindre. Det må jeg lige undersøge (har ikke lige én ved mig nu).
En detalje ved D80'eren er at du kan assigne en trigger-udgang til et bestemt aspect ratio. Dvs. har man en linse med motor, kan man sætte den til automatisk at køre linsen på plads når man vælger 2.35:1. Det ved jeg ikke på stående om man kan med en HD100, men det gør i hvert fald betjeningen noget nemmere når man kommer så langt - det betyder at man i praksis ikke behøver tænke på at linsen er der.
fumper skrev:
nu kan jeg ikke lige huske retail på den jvc skude, men det forekommer mig at den nok er lidt over mine midler...
(selvom budgettet ikke er lagt endnu)
|
55k, og det samme for Sim2'en. Så nej, det er ikke umiddelbart foreneligt med "budget-løsning", desværre...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:57
fumper skrev:
Nu sidder jeg og tænker, er der en fornuftigt prissat receiver der kan klare scaling delen? |
Nix. De eneste forstærkere jeg har hørt om med CIH scaling er Anthem, og det vil du næppe kalde "fornuftigt prissat"... Så er en Lumagen VisionHDP en væsentligt mere interessant løsning. DVDO VP20 kan også lave CIH, men som jeg forstår det ikke på 1080P/24 kilder, og der er ikke "ægte" 1080i de-interlacing. VisionHDP kan gøre det op til 1080P/24, men ikke med 1080P/50 eller 60 (det har betydning hvis man vil spille 1080P spil). Dermed er billigste løsning "med det hele" p.t. en DVDO VP50 (vejl. netop sat ned til 20k).
Gefen har iøvrigt en relativt overkommelig scaler på vej (pænt under 10k), som kunne være en mulighed for dig. Præcist hvornår den lander ved jeg dog ikke, den slags har det med at blive forsinkede.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:57
så kan man sige, at det luftlag har jeg ikke ambitioner om skulle bevæge mig i, så skal min jobsituation ihvertfald ændre sig ganske markant... (nogen der har kendskab til en direktør stilling der er ledig?)
jeg forestiller mig i øvrigt en løsning med en fast anamorf linse, jeg tror jeg får nok bevægelige dele med den lærredsløsning som jeg kommer til at benytte...
|
Skrevet den: 17-Marts-2008 kl. 23:59
forsinkelser betyder ikke så meget for mig, jeg er stadig et godt stykke ud i fremtiden med at realisere planerne, men planlægningen skal igang nu, så jeg får valgt de rigtige elementer fra start er pisse dyrt at skifte ud i sådan noget... medmindre man helt tilfældigt lige har valgt at starte et firma, så tager man jo bare fra lageret...
(EDIT)P.S. Er det ikke sjovt som obskure hifi mærker man ikke har hørt om har en tendens til at være ekstremt dyre, men kan næsten mærke det på navnet nogengange ![](smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet den: 18-Marts-2008 kl. 00:17
fumper skrev:
forsinkelser betyder ikke så meget for mig, jeg er stadig et godt stykke ud i fremtiden med at realisere planerne, men planlægningen skal igang nu, så jeg får valgt de rigtige elementer fra start er pisse dyrt at skifte ud i sådan noget... |
Så tror jeg du skal sætte din lid til Gefen, som den billigste løsning. Præcist hvilke aspect ratios der bliver mulighed for er dog lidt uklart, der bliver helt sikkert vertical stretch til når du får linsen, men om den giver "fattigmands-løsningen" har jeg ikke nogen oplysninger om. Det burde den dog gøre, da den indeholder en Realta, og Gefen's udvikler fortalte mig at alle features i chippen bliver enabled. Jeg undersøger lige om der er nyt mht. introduktionen (bliver nok først efter påske).
fumper skrev:
medmindre man helt tilfældigt lige har valgt at starte et firma, så tager man jo bare fra lageret... |
Nogle personalegoder skal der jo være, når nu julefrokosterne ikke giver helt de samme muligheder længere... ![](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 18-Marts-2008 kl. 00:22
fumper skrev:
jeg forestiller mig i øvrigt en løsning med en fast anamorf linse, jeg tror jeg får nok bevægelige dele med den lærredsløsning som jeg kommer til at benytte...
|
Det kræver så igen at projektoren (eller scaleren) kan lave både letterbox og 4:3 mode på 1080P signaler. Med en fast linse skal 16:9 signaler sættes til 4:3 i projektoren, så du får sorte bjælker, og så strækker linsen billedet til 16:9. 4:3 billeder _skal_ i sådan et setup (uden ekstern scaler med custom aspect) sendes fra kilden til projektoren som et 16:9 signal med sorte bjælker i siden, så du får "dobbelt op" på de sorte bjælker, for at kunne lave 4:3 på dit 2.35:1 lærred (ingen problem med f.eks. Casablanca, her er der sorte bjælker i kilden). Det giver dig så et issue hvis du nogensinde ser 4:3 letterbox, det vil du _ikke_ i dette setup kunne få til at fungere (håber du kan følge med...). Kort sagt: Ekstern scaler med custom aspect ratio er _klart_ at foretrække så snart du vil lege med CIH, uanset hvordan du vender og drejer det...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 18-Marts-2008 kl. 18:03
Ok, nu må jeg jo så lige tænke lidt... og se om jeg kan formulere mig så jeg spørger om det jeg mener:
Kan jeg købe 2.35:1 lærred og projektor, og være kørende, (i en eller anden forstand) og senere Købe en scaler (hvad ville jeg få ud af det) og endnu senere Købe en anamorf linse (ovenstående, er jo i sidste ende det jeg helst vil, da jeg kan forøge kvaliteten i "mindre" trin, er dog lidt i tvivl om hvad jeg kan bruge scaleren til uden linsen)
Umiddelbart syns jeg jo at jeg læser at jeg i praksis skal bruge lærred projektor og scaler på en gang, er det sådan det skal læses?
|
Skrevet den: 19-Marts-2008 kl. 10:09
fumper skrev:
Ok, nu må jeg jo så lige tænke lidt... og se om jeg kan formulere mig så jeg spørger om det jeg mener:
Kan jeg købe 2.35:1 lærred og projektor, og være kørende, (i en eller anden forstand) og senere Købe en scaler (hvad ville jeg få ud af det) og endnu senere Købe en anamorf linse (ovenstående, er jo i sidste ende det jeg helst vil, da jeg kan forøge kvaliteten i "mindre" trin, er dog lidt i tvivl om hvad jeg kan bruge scaleren til uden linsen)
|
Hvis du vil undgå manuelt zoom indtil du køber scaleren, så skal du såvidt jeg ved have fat i en Mitsubishi for at kunne bruge dén opgraderingsrækkefølge. Men så vil det også fungere.
Mht. hvad du får ud af at købe en scaler før du køber linsen, så vil du få bedre skalering, langt bedre aspect ratio control, og alt efter hvilken du køber muligvis andre fordele med i købet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 19-Marts-2008 kl. 11:34
hmm... kan man få en med motoriseret zoom der kan sættes "fast" i 2 positioner? .... kæmpe deja vu der, har jeg spurgt om det en gang?
|
Skrevet den: 19-Marts-2008 kl. 20:59
Nu vi alligevel har fået vendt emnet scaler... hvad kan jeg finde af scalere der kan håndtere et output til hhv tv/projektor/ekstra zone?
er det en idé at vælge en scaler med 2 udgange, og så bruge zone 2 i en eventuel receiver?
|
Skrevet den: 19-Marts-2008 kl. 23:32
fumper skrev:
hmm... kan man få en med motoriseret zoom der kan sættes "fast" i 2 positioner? .... kæmpe deja vu der, har jeg spurgt om det en gang? |
Det har du, men nej det kan man ikke. Selv hvis man kunne, krævede det så derefter motoriseret lens shift med tilsvarende stop. Vel ikke umuligt, men ingen har lavet det såvidt jeg ved.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 19-Marts-2008 kl. 23:33
fumper skrev:
Nu vi alligevel har fået vendt emnet scaler... hvad kan jeg finde af scalere der kan håndtere et output til hhv tv/projektor/ekstra zone?
er det en idé at vælge en scaler med 2 udgange, og så bruge zone 2 i en eventuel receiver?
|
Eller en separat splitter, det ville måske i virkeligheden nok være det bedste til dét brug. én ind, fire ud, med alle fire outputs aktive samtidig. Så kan du sende billede og lyd hvorhen du har lyst.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 20-Marts-2008 kl. 12:40
Jeg har et CIH setup med et 2.35:1 lærred. Jeg bruger "zoom metoden" med en Optoma H79. Den har fjernbetjent zoom og focus, så når jeg vil ændre format, er det bare at bruge fjernbetjeningen. Jeg arbejder dog på at automatisere denne process via PC, så PC'en justerer projektoren, når formatet skifter. Det skal dog siges, at H79 skal hænge med linsen midt for lærredet i vertikal retning, da man ellers også skal bruge lensshift for at få billedet "på plads" på lærredet. Lensshift er desværre ikke motoriseret på H79, så jeg har valgt at hænge projektoren vertikalt midt for lærredet.
Det fungerer rigtigt godt, også selvom man ikke udnytter hele opløsningen og dermed også lysstyrken. Jeg tog højde for den lavere lysstyrke, da jeg valgte lærredstørrelsen (ca. 110" i 2.35:1). Billedet skal dog heller ikke være større, da jeg så vil kunne begynde at se pixels, når der er zoomet ind.
|
Skrevet den: 22-Marts-2008 kl. 22:44
Motoriseret zoom kunne godt være en løsning, og så indstille den manuelt fra fjernbetjening... kunne jeg nok leve med i en periode, spørgsmålet er jo bare om det er et ordentligt kompromis...
Mit mål i længden er jo at kunne købe en projektor nu, og så beholde den indtil den ikke kan mere, gennem skiftende setup... hvis det var den løsning ville det jo så være zoom til at starte på, når scaleren så kom med var det "fattigmandsløsningen" deluxe, og så til sidst fuldt panel med anamorf linse, men ville det skade panelet at det ikke blev brugt fuldt ud?
Mht. flere zoner, så er tanken jo at jeg helst skal kunne vise forskellige kilder i forskellige rum, det er godt nok ikke så aktuelt pt. men bliver det hen af vejen...
|
Skrevet den: 23-Marts-2008 kl. 08:24
fumper skrev:
men ville det skade panelet at det ikke blev brugt fuldt ud?
|
Om du bruger 2.35:1 området i panelet på et 16:9 lærred, eller zoomer op så de sorte bjælker er uden for et 2.35:1 lærred, det giver jo det samme. Ved 16:9 materiale vil der så naturligvis være lidt forskel. Hvis du køber en DLP projektor, er det 100% underordnet, da der ikke er slitage på panelerne på en DLP.
Jeg HAR set LCD-projektorer der har kørt meget 4:3, hvor der er synlig forskel på slitagen i siderne i forhold til i midten.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Marts-2008 kl. 09:08
jeg er enig i at det giver det samme... men hvis jeg kun bruger 2.35:1 af et panel, så er jeg jo begrænset i mit valg til mitsubishi... hvorimod hvis jeg starter med at kunne zoome, så har jeg flere projektorer jeg kan vælge, ikke sandt? det der bekymrer mig er at hvis jeg vælger mitsubishi, så har jeg ikke friheden til at vælge den bedste projektor jeg har råd til... hvis jeg overvejer zoom løsningen til en start, så har jeg flere og måske også bedre muligheder for at vælge det rigtige...
nogen der kan gennemskue om ikke det er rigtigt at jeg leder efter noget med en zoom-faktor på omkring 1.3 for at kunne lave 16:9 til 2.35:1, det lyder for mig umiddelbart som noget der er indenfor hvad de fleste projektorer burde kunne klare? uden at vide det...
|
Skrevet den: 23-Marts-2008 kl. 10:12
fumper skrev:
nogen der kan gennemskue om ikke det er rigtigt at jeg leder efter noget med en zoom-faktor på omkring 1.3 for at kunne lave 16:9 til 2.35:1, det lyder for mig umiddelbart som noget der er indenfor hvad de fleste projektorer burde kunne klare? uden at vide det...
|
1.33 helt præcist. Der findes projektorer der ikke kan dette, og så skal du være obs på at hvis det er en projektor uden lens shift, eller lens shiften ikke er centreret, så vil billedet oftest flytte sig op eller ned når du zoomer.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Marts-2008 kl. 10:41
ja, har godt luret lidt på at jeg nok bliver nødt til at have den i samme højde som lærredet, for at kunne skifte så gnidningsfrit som muligt mellem de 2 tilstande, en bonus for mig ved at benytte dén metode, er at jeg så også føler at jeg får noget ud af scaleren når den kommer ind i billedet..
hvor skal kalibrering(er?) ligge i sådan en samling? er det nødvendigt med mere end én? jeg vil jo tro at der skal være 1 når man køber projektoren, 1 når scaleren er med (flere, og mere nøjagtige indstillingsmuligheder) men skal der også én til når linsen til syvende og sidst bliver installeret (forventer at den skal installeres proffesionelt når den tid kommer)
|
|