Print side | Luk vindue

rgb mystik

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=3821
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 15:43

Emne: rgb mystik
Skrevet af: tele
Emne: rgb mystik
Skrevet den: 21-Januar-2005 kl. 20:00
Hej!

Jeg kan ikke få et ordentligt RGB-billede på mit TV.

Jeg har et ældre sony 28" 16:9 tv som jeg egentlig er ganske godt tilfreds med.

Nu har jeg så købt en DVD-recorder og så har vi balladen.

Mit TV har to scart-indgange - den ene med RGB og den anden med y/c - begge med composite.

Altså
AV1 in
RGb in

og

AV2 in
Y/C2 in

Når jeg forbinder recorderen med indgangen med RGB (og aktiverer RGB-out) sker der det at billedet bliver uskarpt og det hvide i billedet (undertekster og så'n) bliver grå og "fede".
Både på RGB in og AV1 in.

Sætter jeg derimod scartkablet i den anden scart-indgang sker der ikke noget med billedet på AV2 in, når jeg aktiverer RGB på recorderen, men det hjælper mig jo ikke, for jeg vil have RGB som ikke er på på denne scartindgang.

Håber nogen har en idé der ikke inkluderer et nyt fjersyn.

PS. Kablet er OK

MVH

Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-Januar-2005 kl. 00:47

Hej tele

Hm, det problem har jeg ikke set før.

Hvad er det for en DVD recorder ?

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: tele
Skrevet den: 24-Januar-2005 kl. 23:45
Hej Lars!

Det er en Sharp DV-HR300. Jeg oplevede det samme problem (dog værre) med den unævnelige - Schyyhhhh sig det ikke til nogen Medion 42183.

MVH Tele

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-Januar-2005 kl. 23:50

Hej tele

Oprindeligt skrevet af tele tele skrev:

Det er en Sharp DV-HR300. Jeg oplevede det samme problem (dog værre) med den unævnelige - Schyyhhhh sig det ikke til nogen Medion 42183.

Ok, så kan vi udelukke DVD recorderne. Tilbage er TV'et og SCART kablet.

Du skriver at kablet er ok, er det fordi du har prøvet det andet sted, fordi det var dyrt eller ?

Jeg spørger fordi flere er blevet overrasket over, at det Monsterkabel de købte for 600 kr for få år siden ikke virker til DVD/RGB - men det kan man ikke gå ud fra.

Men hvis kablet er afprøvet med RGB og fundet ok, så er det kun TV'et tilbage. Desværre.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Hitzie
Skrevet den: 25-Januar-2005 kl. 15:17

Oprindeligt skrevet af tele tele skrev:

Hej!

Jeg kan ikke få et ordentligt RGB-billede på mit TV.

Jeg har et ældre sony 28" 16:9 tv som jeg egentlig er ganske godt tilfreds med.

Nu har jeg så købt en DVD-recorder og så har vi balladen.

Mit TV har to scart-indgange - den ene med RGB og den anden med y/c - begge med composite.

Altså
AV1 in
RGb in

og

AV2 in
Y/C2 in

Når jeg forbinder recorderen med indgangen med RGB (og aktiverer RGB-out) sker der det at billedet bliver uskarpt og det hvide i billedet (undertekster og så'n) bliver grå og "fede".
Både på RGB in og AV1 in.

Sætter jeg derimod scartkablet i den anden scart-indgang sker der ikke noget med billedet på AV2 in, når jeg aktiverer RGB på recorderen, men det hjælper mig jo ikke, for jeg vil have RGB som ikke er på på denne scartindgang.

Håber nogen har en idé der ikke inkluderer et nyt fjersyn.

PS. Kablet er OK

MVH

Jeg kan fuldstændig genkende dette problem (min recorder er en HX 900). Jeg har et ældre Sony tv (årgang 1996), som understøtter RGB, men hvis jeg forbinder recorderen via RGB, er billedet langt ringere end via composite. Jeg kunne også godt tænke mig at få at vide hvorfor???

Print side | Luk vindue