Print side | Luk vindue

8x medier i DVR-5100H?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=3863
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 19:10

Emne: 8x medier i DVR-5100H?
Skrevet af: JesperD
Emne: 8x medier i DVR-5100H?
Skrevet den: 24-Januar-2005 kl. 16:35
Jeg har en Pioneer 5100H. Den kan brænde DVD-R med 4x speed.

Nu har jeg lige købt en hel masse blanke DVD-R'er, og dem jeg kunne få var 8x speed ("Verbatim 8x photo-printable" - jeg har indtil i forgårs aldrig haft andet end positive oplevelser med Verbatim-medier).

Mit første forsøg med at brænde sådan én var ikke en success: filmen begynder ok, men hvis jeg går hen i slutningen hakker afspilningen og stopper helt på et tidspunkt.

Kan der være problemer med at brænde nye medier i drev som kun kan lave hastigheder? Eller har jeg bare været meget uheldig (jeg har brændt omkring 150 DVD-R'er tidligere med den 5100H, og jeg har aldrig oplevet at DVD'en ikke blev brændt korrekt)?

(Jeg har også en pc med et Toshiba-drev som kun kan brænde 2x - men den har jeg endnu ikke prøvet med de nye medier.)

Svar:
Skrevet af: MichaelS
Skrevet den: 24-Januar-2005 kl. 17:01

Tekniskset burde der ikke være noget problem. Har du prøvet med mere end en skive ?

Selv Verbatim kan lave en dårlig skive, selvom det er sjældent.

Skiverne burde også kunne brændes i din PC med 2x uden problemer, dog kan der være en firmware begrænsning der sætter max hastighed til 1x.

/MichaelS

-------------
mvh MichaelS

Skrevet den: 24-Januar-2005 kl. 19:26
Tak for svaret, Michael.

Jeg vil prøve nogle flere skiver.

Lige nu sidder jeg og tænker på hvor dejligt det ville være hvis 5100H havde en "tjeklæs DVD efter skrivning"-mulighed man kunne slå til. Der går ofte måneder fra jeg optager og brænder en film til jeg ser den, så det er lidt ubehageligt hvis man ikke kan stole temmelig meget på skrivningen.

Måske vil jeg give mig til at tjeklæse dem på pc'en rutinemæssigt.

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 15:40
Efter at den første DVD fejlede dengang, prøvede jeg én til, og det virkede.

Så troede jeg at det bare var en enkelt syg DVD.

Nu har jeg imidlertid brugt mig restlager af gamle 4x skiver op, og begyndt at bruge disse 8x Verbatim-DVD-R'er for alvor.

Og det går ikke spor godt. I den første 10-styks pakke var der i alt 5 der ikke kunne læses igen. Jeg tror ikke på at problemet er drevet, da restlageret af 4x medier slet ikke havde problemer.

Jeg er nu nået til den anden 10-styks pakke, og én af de to første DVD'er i den var også syg.

De fejler tilsyneladende alle langt inde. De første godt 3GB går tilsyneladende konsekvent fint. Af de 5 der godt fra den første pakke, var 2 ikke skrevet ret langt ind, så jeg ved strengt taget ikke om de også ville have haft problemet hvis jeg havde fyldt dem.

Der er advarsler på pakken om at 8x-medierne kan kræve firmwareopgradering, men så vidt jeg kan se på diverse websider, inkl. Pioneers, så er det - vistnok! - kun meget gamle drev der har det behov. Pioneer har i hvert fald ikke en opgradering til 5100H.

Er det helt helt sikkert at drevet i Pioneer 5100H skal kunne skrive Verbatims 8x medier uden problemer?

Hvis det er det, bliver jeg jo nødt til at returnere dem - men jeg har meget lidt lyst til at gøre det for derefter at opdage at de næste har samme problem.

De medier det her handler om, er mere præcist:
Media ID MCC02RG20
Verbatim DataLifePlus
Photo Printable
DVD-R
8x Certified
Advanced AZO
Reorder 43272

De er leveret individuelt indpakket i uåbnet plastik.

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 17:35
Nærmere analyse af 3 fejlbrændte DVD'er viser at det syge område på 2 af dem begynder på præcis samme adresse: sektor 1e02e0 (hex).

Så jeg har efterhånden en kraftig mistanke om at de simpelthen ikke er kompatible med drevet.

Hvis det er rigtigt, hvad i alverden gør man så for at skaffe medier af ordentlig kvalitet som kan skrives i det drev? Jeg købte jo kun 8x-medier fordi det var dem jeg kunne få.

At min 5100H i praksis skulle være ubrugelig 15 måneder efter at jeg købte den fordi man ikke kan få medier til dens gamle drev, finder jeg ikke acceptabelt.

Jeg fandt Verbatims liste over deres medier
http://www.verbatim-europe.com/index/product_view.php?article_id=56&lang_id=1 - her . Den udmærker sig dels ved ikke at nævne de medier jeg har (43272), og dels ved at indeholde advarsler om brug af gamle drev til en hel masse af medierne.

Men sjovt er der også nogle 8x- og endda 16x-medier som slet ikke har sådan en advarsel.

Er der nogen her der har ordentlig forstand på medie/drev-kompatibilitet og/eller kan en reference til en brugbar redegørelse?

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 17:56

Hej Jesper

Jeg har tilladt mig at flytte dit emne over i Pioneer-forummet, da det nu ikke længere handler om medier som sådan men den maskine specifikt.

Oprindeligt skrevet af JesperD JesperD skrev:

Hvis det er rigtigt, hvad i alverden gør man så for at skaffe medier af ordentlig kvalitet som kan skrives i det drev? Jeg købte jo kun 8x-medier fordi det var dem jeg kunne få.

Som Michael skriver, så burde der ikke være problemer med at skrive på de hurtigere medier.

Jeg har desværre lige afhændet min 5100H, til min lillebror, men næste gang jeg kommer forbi skal jeg prøve at brænde hhv. en 8x og en 16x Verbatim skive på den.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 18:12
Hej Lars,

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg har tilladt mig at flytte dit emne over i Pioneer-forummet, da det nu ikke længere handler om medier som sådan men den maskine specifikt.

Det er fint nok. Jeg ved ikke om andre maskiner har lignende problemer, men jeg vil i hvert fald gerne høre fra 5100H-ejere der kender til situationen.

Som Michael skriver, så burde der ikke være problemer med at skrive på de hurtigere medier.

Er I helt sikre på det? Det der bekymrer mig lidt, er alle de ufatteligt vage advarsler rundt omkring.

På etiketterne på jewelboksene står der "This media is for use in 8x DVD-R/RW drives and DVD-R/RW video recorders. Earlier DVD-R/RW drives and video recorders require a firmware upgrade".

På den anden side er den eneste opgradering Pioneer har til en recorder, en sag fra længe før der var noget der hed 5100H.

Jeg har desværre lige afhændet min 5100H, til min lillebror, men næste gang jeg kommer forbi skal jeg prøve at brænde hhv. en 8x og en 16x Verbatim skive på den.

Det vil jeg meget gerne høre resultatet af. Husk at de skal brændes nogenlunde fulde før jeg ser problemerne (over 4GB giver typisk problemet). Selve brændingen sker uden fejlmeddelelser, men hvis man enten ser filmen eller læser alle filerne på en pc, kommer der læsefejl (som ved visning på en 5100H desværre ikke giver en fejlmeddelelse, men kun huller og flimmer i filmen).

I mellemtiden har jeg ikke rigtig nogen idé om hvad jeg egentlig skal gøre for at finde nogle medier som min harddisk kan tømmes ud på. Er der nogle 5100H-ejere som kan fortælle om nogle velfungerende medier, gerne af høj kvalitet, der stadig kan købes?

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 18:27

Hej Jesper

Det der bekymrer mig lidt, er alle de ufatteligt vage advarsler rundt omkring.

På etiketterne på jewelboksene står der "This media is for use in 8x DVD-R/RW drives and DVD-R/RW video recorders. Earlier DVD-R/RW drives and video recorders require a firmware upgrade".

Men er det ikke noget de bare skriver, for en sikkerheds skyld ?

På den anden side er den eneste opgradering Pioneer har til en recorder, en sag fra længe før der var noget der hed 5100H.

Du skal nok lede efter ny firmware til Pioneer DVR-106 brænderen, det er sådan en der sidder i. Kan se i "Firmware Service" hos http://www.recordere.dk/sponsor/discsonline.dk - DiscsOnline  at der er en nyere firmwares til DVR-106 brænderen ... gad vide om man bare kan putte den på. 

Er der nogle 5100H-ejere som kan fortælle om nogle velfungerende medier, gerne af høj kvalitet, der stadig kan købes?

Måske Ritek. De er ligeså dyre som Verbatim. De fås stadig som 4x hos ovennævnte forhandler.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 00:54
Hej Lars,

Det der bekymrer mig lidt, er alle de ufatteligt vage advarsler rundt omkring. På etiketterne på jewelboksene står der "This media is for use in 8x DVD-R/RW drives and DVD-R/RW video recorders. Earlier DVD-R/RW drives and video recorders require a firmware upgrade".

Men er det ikke noget de bare skriver, for en sikkerheds skyld ?

Det troede jeg det var - indtil jeg oplevede alle disse problemer.

Du skal nok lede efter ny firmware til Pioneer DVR-106 brænderen, det er sådan en der sidder i. Kan se i "Firmware Service" hos http://www.recordere.dk/sponsor/discsonline.dk - DiscsOnline at der er en nyere firmwares til DVR-106 brænderen ... gad vide om man bare kan putte den på.

Nu har jeg også fundet den på http://www.pioneer-eur.com/eur/support_software.jsp?category=support/software - Pioneers websider . Men deres http://wwwbsc.pioneer.co.jp/product-e/ibs/device_e/dev00002r_e.html - "Change History" antyder at ændringerne ikke har noget med 8x understøttelse at gøre.

Desuden ved jeg ikke hvor nemt det er at pille drevet ud og sætte det til en pc så man kan opgradere det.

Måske Ritek. De er ligeså dyre som Verbatim. De fås stadig som 4x hos ovennævnte forhandler.

Tak for forslaget. Det kan være jeg køber nogle af dem. Men det er jo nok en stakket frist hvis de langsomme hastigheder er ved at udgå.

I den sidste ende tror - og håber - jeg at det vil blive meget svært at sælge DVD-optagere i stort antal hvis køberne ikke kan stole på at de kan få medier i ganske mange år fremover.

Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 06:36

Hej Jesper

I den sidste ende tror - og håber - jeg at det vil blive meget svært at sælge DVD-optagere i stort antal hvis køberne ikke kan stole på at de kan få medier i ganske mange år fremover.

Jeg tror ikke du behøver se så sort på det endnu. Hvis det viser sig at være et problem, så må vi lægge pres på Pioneer for at de kommer med en løsning.

Som du selv skriver tidligere, så skal deres apparater gerne kunne bruges i mere end 1½-2 år. Måske ikke 8-10 år som vi har været vant til med den seneste generation af VHS-maskiner, men så minimum de 3-4 år som IT relateret hardware normalt forældes på.

Og misforstå mig ikke. Efter de første 3-4 år bør den stadig kunne bruges, ligesom en gammel PC kan, men efter den tid kan man bedre acceptere at udviklingen har overhalet teknikken så meget at anvendelsen begrænses.

Til den tid har du såmen nok allerede købt endnu en, så du kan brænde dual layer/double layer, optage ægte 5.1 lyd fra det digitale DVB-T sendenet og hvad der ellers måtte være af nye features til den tid. Og med endnu en recorder stående ved siden af den "gamle" 5100, så kan du bruge den nye recorder til at brænde for den gamle (evt. via firewire forbindelsen).

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: bsjens
Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 14:34

Hej Jesper o.a.

Det er lidt træls/uhyggeligt hvis ikke de 8x dvd-r virker i  5100H. Har tidligere forespurgt om problemer. Uden reaktion fra de sandsynligvis mande 5100H ejere udover Lars. Antog derfor no problems. Kan det eventuelt skyldes at DVD'erne er Printable, men hvorfor dog det ??

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3998&PN=5 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3998&P N=5

Da jeg skulle bestille medier ved http://www.billigmedien.de - www.billigmedien.de ville jeg bestille 8X, men opdagede at de havde 4x dvd-r Verbatim color i slimcase til 65 kr for 10 stk og synes det kunne være sjovt. -- Så jeg har endnu ikke prøvet 8x dvd-r.

Nu er jeg så kommet til at bestille en Pioneer 720  optager og er spændt på hvordan medierne spiller sammen. Meningen var jo at kunne optage på begge HDD og overføre til DVD-R på begge maskiner.

Håber du finder en løsning, for maskinen 5100H skulle da gerne kunne bruges i nogle år endnu - da den ellers er OK++++++

Venlig hilsen

-------------
Birgit
Er så glad for mine Pioneer Recordere

Skrevet af: 2jur
Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 17:20

Hej Jesper

Jeg har en pio 520 og har haft fejlbrændinger med Verbatim 4 + 8x. Troede i starten det var medierne, men nu mener jeg det er Pioen. I øjeblikket mistænker jeg Navi Mark. Har du evt. brugt NM. ?.

Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 20:41
Hej Birgit,

Oprindeligt skrevet af bsjens bsjens skrev:

Kan det eventuelt skyldes at DVD'erne er Printable, men hvorfor dog det ??

Næppe. Jeg har skrevet omkring 100 4x-skiver som også var printable, helt uden problemer.

Oprindeligt skrevet af bsjens bsjens skrev:

Håber du finder en løsning, for maskinen 5100H skulle da gerne kunne bruges i nogle år endnu - da den ellers er OK++++++

Ja, jeg er også godt tilfreds med den - bortset fra det her.

Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 20:44
Hej 2jur,

Oprindeligt skrevet af 2jur 2jur skrev:

Jeg har en pio 520 og har haft fejlbrændinger med Verbatim 4 + 8x. Troede i starten det var medierne, men nu mener jeg det er Pioen. I øjeblikket mistænker jeg Navi Mark. Har du evt. brugt NM. ?

Ja, det gør jeg altid. Og helt uden problemer med 4x-medier. Når du også har problemer med 4x, så er det nok ikke det samme fænomen.

Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 22:50
Hej Lars,

Jeg tror ikke du behøver se så sort på det endnu. Hvis det viser sig at være et problem, så må vi lægge pres på Pioneer for at de kommer med en løsning.

Som du selv skriver tidligere, så skal deres apparater gerne kunne bruges i mere end 1½-2 år. Måske ikke 8-10 år som vi har været vant til med den seneste generation af VHS-maskiner, men så minimum de 3-4 år som IT relateret hardware normalt forældes på.

Min ca. 10 år gamle video virker fint med nutidens bånd. Min 12 år gamle laserprinter har vel været udgået i ca. 10 år, men jeg har da kunnet købe toner til den hver gang jeg havde brug for det. Svjv kan man stadig skrive de mest moderne CD'er med de ældste CD-brændere.

En af mine venner prøver at skrive et par af mine skiver i hans mere moderne DVD-brænder. Det første forsøg gik godt, hvilket stærkt antyder at problemet faktisk er manglende kompatibilitet og ikke syge medier.

Jeg synes der er noget galt når medier kompatible med et apparat som for 15 måneder siden var en splinterny model, allerede er ved at forsvinde fra forhandlerne.

Og jeg synes det er ikke bare galt, men rablende sindssygt at man ikke nemt kan finde ud af hvilke medier der er kompatible med hvilke apparater. Hvorfor har Pioneer ikke en nemt tilgængelig webside med vejledning om hvilke typer medier man kan og ikke kan bruge i deres apparater? Hvorfor sælger forhandlerne medier tilsyneladende ud fra en antagelse om at jo hurtigere medier er, jo bedre?

Jeg har ikke lyst til at skulle købe alle de DVD'er jeg vil bruge i de kommende adskillige år, nu. Bl.a. fordi jeg ikke aner hvor mange det er.

Nu ender det jo nok med at jeg køber en del 4x medier nu, og så håber at når jeg har brugt dem er problemet blevet iøjnefaldende nok til at der er fundet en holdbar løsning.

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 23:39

Jeg synes der er noget galt når medier kompatible med et apparat som for 15 måneder siden var en splinterny model, allerede er ved at forsvinde fra forhandlerne.

Ja, vi er helt enige - jeg synes da også du skal prøve at præsentere Pioneer for problemet, det kan ikke være et helt ukendt problem for dem (og de bør frigive en opdateret firmware for at få drevet til at genkende og skrive korrekt på de nye medier).

Og jeg synes det er ikke bare galt, men rablende sindssygt at man ikke nemt kan finde ud af hvilke medier der er kompatible med hvilke apparater.

Tjaee... der findes jo et utalt af fabrikater og Pioneer kan ikke blive ved med at teste med nye medier der kommer på markedet (så skulle din optager have kostet det dobbelte).

Vi er dog helt enige i at dette er en helt urimelig og uholdbar situation. Jeg har set at Plextor i deres nye drev ( http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?ArticleId=11953 - PX-716A ) har en rutine til at forsøge at afgøre karakteristika for et medie så den kan tilpasse sig til kommende medier (AutoStrategy). Man kan håbe at dette fungerer og bliver standard i alle fremtidige brændere (men det hjælper dig selvfølgelig ikke i din nuværende situation).

Jeg har ikke lyst til at skulle købe alle de DVD'er jeg vil bruge i de kommende adskillige år, nu. Bl.a. fordi jeg ikke aner hvor mange det er.

En praktisk løsning kunne være at investere i DVD-RW medier (ver. 1.1) og overføre til dem - for derefter at overføre fra dem til de hurtige medier på en PC (en DVD brænder kan jo idag fås for ca. kr. 500,-).

Men som sagt - prøv at råbe Pioneer op!

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 00:12
Hej Lars,

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Ja, vi er helt enige - jeg synes da også du skal prøve at præsentere Pioneer for problemet, det kan ikke være et helt ukendt problem for dem (og de bør frigive en opdateret firmware for at få drevet til at genkende og skrive korrekt på de nye medier).

Har du bud på hvordan man kontakter Pioneer? Jeg har en ækel mistanke om at et brev til Pioneer i DK ikke vil have nogen som helst effekt.

Og jeg synes det er ikke bare galt, men rablende sindssygt at man ikke nemt kan finde ud af hvilke medier der er kompatible med hvilke apparater.

Tjaee... der findes jo et utalt af fabrikater og Pioneer kan ikke blive ved med at teste med nye medier der kommer på markedet (så skulle din optager have kostet det dobbelte).

Jeg ville nu ikke forlange at de skulle teste. Men en udtalelse om at de nye 8x-medier ikke nødvendigvis kan forventes at virke i en 5100H, ville jeg finde ret naturlig. (Ligesom jeg ville finde en udtalelse om at den faktisk er kompatibel med 4x-medier naturlig - det kan man jo heller ikke vide medmindre man tilfældigvis ved det...)

En praktisk løsning kunne være at investere i DVD-RW medier (ver. 1.1) og overføre til dem - for derefter at overføre fra dem til de hurtige medier på en PC (en DVD brænder kan jo idag fås for ca. kr. 500,-).

Ja - den variant har jeg også overvejet. Men det vil jo gøre manøvren ganske meget mere omstændelig - dels brænder 5100H jo RW'er med halv hastighed i forhold til R'er, dels er der besværet ved pc'en bagefter. Så det må være nødløsningen til når alt andet fejler.

Forresten kan jeg nu rapportere dels at min pc's drev (Toshiba SD-R5002, som tilsyneladende heller ikke har firmware opdatering til 8x) heller ikke kan skrive dem pålideligt, og dels at en af mine venner uden problemer har brændt to af de skiver, heraf én meget fuld, i en moderne brænder. Så jeg er nu overbevist om at det er et kompatibilitetsproblem og ikke syge eksemplarer af skiverne.

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Jeg Jeg skrev:

(Ligesom jeg ville finde en udtalelse om at den faktisk er kompatibel med 4x-medier naturlig - det kan man jo heller ikke vide medmindre man tilfældigvis ved det...)

Sikke noget vås - jeg havde vist lige et øjeblik forvekslet den med min pc's brænder, som kun er en 2x og alligevel fint brænder 4x (men ikke 8x) medier.

Det jeg har svært ved overhovedet at fatte, er at kompatibilitet mellem (kvalitets)medier og drev tilsyneladende er et spørgsmål om sort magi og tests. I en bare nogenlunde velordnet verden ville der være standarder som drev og medier skulle overholde, og hvis de gjorde det, så virkede de også sammen. Så ville det være dokumenteret hvilke standarder der var overholdt af hvilke drev/medier, så man uden videre kunne se om tingene burde virke sammen. Og så ville det være en regulær fejl (af typen garantirettelse og meget dårlig PR for den skyldige part) hvis de ikke virkede sammen alligevel.

Jeg har nu bestilt et restlager af 4x Verbatim medier som www.it-netsupply.dk havde (der stod "ikke på lager" efter at jeg havde bestilt). Jeg har også bestilt en moderne DVD-brænder til min pc, så jeg i det mindste kan gå den besværlige vej via RW-skiver.

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 21:07

Hej Jesper,

Jeg synes du skal prøve at kontakte Pioneer's danske kundeservice (enten på telefon eller e-mail). Du kan finde kontakt-information på deres http://www.pioneer-eur.com/eur/company_locations.jsp?category=company/locations#d - liste over lokationer .

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 30-Marts-2005 kl. 21:14

Jeg synes du skal prøve at kontakte Pioneer's danske kundeservice (enten på telefon eller e-mail).

Jeg har nu sendt dem e-post. Jeg skal nok rapportere her når jeg får svar.

Jeg har i øvrigt nu anskaffet et moderne DVD-drev til min pc. Det kan, som forventet, brænde disse 8x-medier helt uden problemer. Jeg har flyttet nogle titler fra 5100H til pc'en via DVD-RW og kopieret dem på pc'en - det virker fint, men er besværligt og tidskrævende.

Jeg har desuden prøvet at læse en del af de 8x-medier som 5100H tilsyneladende var i stand til at brænde, i nogle flere drev (diverse pc'er på min arbejdsplads). Det viser sig så at det kun er held der gør at de kan læses i enkelte drev: de kan ikke generelt læses.

Skrevet den: 31-Marts-2005 kl. 12:19
Jeg har allerede fået det første svar fra Pioneer. Det var skuffende: han havde overhovedet ikke lagt mærke til hvad mit problem egentlig er, men troede at jeg brokkede mig over at den ikke kunne den nye DVD-RW standard. (Bortset fra det var det et nydeligt svar, men altså til et helt andet spørgsmål end mit.)

Nu har jeg prøvet at gøre det meget klart at jeg er inderligt ligeglad med DVD-RW, og så håber jeg det giver bedre respons.

Skrevet af: Maria
Skrevet den: 03-April-2005 kl. 16:18

Jeg håber at du får et (positivt!) svar.

Jeg planlægger nu mit næste køb af medier. Det bliver nok Princo 4x printable som jeg har gode erfaringer med, men samtidigt køber jeg lige en stak 8x Ritex (eller andet mærke) samt en prøvepakke på 4 forskellige 8x medier som de sælger (wesellcd). Så kan jeg lige teste om 5100H vil godtage dem.
Min bror har nemlig købt en Pio 520H og har lovet at overtage 8x medierne hvis de ikke virker i min.

Jeg bliver møg-sur  hvis det viser sig at det er alle 8x medier som 5100H ikke vil brænde på og hvis det viser sig at Pioneer ikke vil/kan gøre noget ved det. Jeg har igennem et stykke tid overvejet at sælge min recorder og købe en 520H/720'er, men jeg vil så nødigt, da jeg helst vil vente med at købe en ny model til der er en større forskel på modellerne.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 04-April-2005 kl. 00:51
Hej Maria,

Når du nu prøver dine nye 8x-medier, så husk at du skal fylde dem temmelig meget for at problemet viser sig nogenlunde sikkert.

Den hurtigste måde at tjekke om problemet er der, er at læse hele DVD'en på en pc. DVDInfoPro har fx en tjeklæsefunktion - alternativt kan man bare prøve at kopiere alle filer fra DVD'en til pc'ens harddisk med en xcopy-kommando.

Man kan selvfølgelig også se filmen og lægge mærke til om der er huller eller andre problemer.

Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af det.

Jeg har selv bestilt 200 stk. 4x Ritek-medier (da det viste sig at det firma jeg naivt havde bestilt 200 Verbatim 4x-medier fra, kun havde 5 på lager). Jeg håber så at de er af ordentlig kvalitet.

Skrevet den: 04-April-2005 kl. 16:48

Hej Jesper

Når du nu prøver dine nye 8x-medier, så husk at du skal fylde dem temmelig meget for at problemet viser sig nogenlunde sikkert.

Ja, jeg fylder (næsten) altid mine medier ud, så det bliver ikke noget problem.

Den hurtigste måde at tjekke om problemet er der, er at læse hele DVD'en på en pc. DVDInfoPro har fx en tjeklæsefunktion - alternativt kan man bare prøve at kopiere alle filer fra DVD'en til pc'ens harddisk med en xcopy-kommando.

Man kan selvfølgelig også se filmen og lægge mærke til om der er huller eller andre problemer.

Jeg vil både se filmen samt bruge DVDInfoPro.

Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af det.

Jeg skal holde dig/jer opdateret. Der går dog nok lige et par uger.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 04-April-2005 kl. 20:31
Jeg har nu fået et mere indholdsrigt svar fra Pioneer. Jeg citerer:

Oprindeligt skrevet af Pioneer Pioneer skrev:

Jeg 'hører' hvad du skriver, men jeg må understrege at vi desværre ingen
magt har til at tvinge disc producenterne til noget som helst.
Omvendt er det selvfølgelig vigtigt for os at vores apparater kan bruges i
så lang tid som muligt, så vi tager selvfølgelig din henvendlese meget
seriøst.
Når det så er sagt, så tror jeg ikke at problemet er så stort trods alt.

Din forhandler må have bundet dig en historie på ærmet, hvad angår
Verbatims medier. Hvis du klikker ind på:
http://www.verbatim-europe.com/index/product_view.php?menu1=product&menu2=152&menu3=56&lang_id=1&article_id=56 - <lang URL til Verbatim>
...kan du se hele deres sortiment af DVD-R discs.
Her fremgår det at de stadig producerer/markedsfører 5 forskellige typer
1xspeed og 2xspeed discs.

TDK fører også stadig DVD-R medier som de lover kan køre i 1xspeed og
2xspeed drev
http://www.tdk.com/support/recmedia/index.html#

Så måske du bare skulle prøve at købe discs et andet sted!

Imidlertid kan jeg godt se hvorfor du 'frygter for fremtiden'.
Jeg vil prøve at forespørge vores europæiske hovedafdeling om der er
mulighed for ændringer, med udgangspunkt i dine oplevelser.
Men det er der højst sandsynligt ikke, så jeg kan ikke love dig det svar
du håber på.

Jeg er da glad for at han viser forståelse for problemet. Jeg har svaret ham at selvom han måske har ret i at medierne stadig fremstilles, så hjælper det ikke meget når de hastigt forsvinder fra forhandlernes udvalg.

(I øvrigt har jeg nu fra discsonline.dk modtaget mine 200 stk. Ritek 4x-medier. Men de viser sig ikke at være mærkevaren med Riteks eget navn, men tværtimod at være netop de skiver som man advares voldsomt imod http://www.dvd-recordable.org/Reviews+index-req-showcontent-id-76.phtml - her . Så jeg skal lige have skrevet til discsonline.dk inden jeg evt. giver mig til at prøve dem.)

Skrevet den: 06-April-2005 kl. 15:50

Jeg er da glad for at han viser forståelse for problemet. Jeg har svaret ham at selvom han måske har ret i at medierne stadig fremstilles, så hjælper det ikke meget når de hastigt forsvinder fra forhandlernes udvalg.

Ikke så positivt et svar som man kunne have håbet på, selvom han viser forståelse. Jeg har inde på flere sites for at se efter medier og 8x medierne er klar i overtal. Det er gået noget ned at bakke med 4x medier siden jeg sidst bestilte. Jeg er spændt på om de 8x jeg ender med at bestille kan bruges.

(I øvrigt har jeg nu fra discsonline.dk modtaget mine 200 stk. Ritek 4x-medier. Men de viser sig ikke at være mærkevaren med Riteks eget navn, men tværtimod at være netop de skiver som man advares voldsomt imod http://www.dvd-recordable.org/Reviews+index-req-showcontent-id-76.phtml - her . Så jeg skal lige have skrevet til discsonline.dk inden jeg evt. giver mig til at prøve dem.)

Tak! Det havde jeg ikke læst/hørt om før. Det skal jeg lige være opmærksom på også.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 25-April-2005 kl. 10:44
Mine 8x medier skulle gerne komme i dag. Så jeg håber på at afprøve dem i løbet af et par dage og vender tilbage med forhåbentligt positivt nyt.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 01-Maj-2005 kl. 13:25

Jeg har så omsider fået tid til at afprøve det først 8x medie. Jeg har fyldt den så meget ud som muligt, brændt og finalized. Jeg har hentet DVDInfoPro, men er i tvivl om hvad jeg skal gøre nu for at tjekke disc'en??

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 01-Maj-2005 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Maria Maria skrev:

Jeg har så omsider fået tid til at afprøve det først 8x medie. Jeg har fyldt den så meget ud som muligt, brændt og finalized. Jeg har hentet DVDInfoPro, men er i tvivl om hvad jeg skal gøre nu for at tjekke disc'en??

DVDInfoPro har et menupunkt der vises nærmest som en lup, med den forklarende tekst "Test your media for CRC read errors".

Klik på den, og derefter på "Start". Så vil den læse hele skiven, og skrive en masse forhåbentlig grønne prikker undervejs. Hvis den møder fejl, vil den remse sektoradresser op og lave røde prikker.

Skrevet den: 01-Maj-2005 kl. 16:20

Tak. Den kører nu. Jeg er kommet i tvivl om jeg har fyldt disc'en nok ud.
4233 MB/4454 MB - mon det er nok? Det var det vist

Opdatering:

Første afprøvede disc: Datamart 1x-8x - fejl!!
2. Fujufilm 8x - fejl!

Flere følger...

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 01-Maj-2005 kl. 23:55
Hej Maria,

Første afprøvede disc: Datamart 1x-8x - fejl!!

Øv. Så er det nok ved at være temmelig sikkert at det ikke bare er mit eksemplar af 5100H der er sygt.

Bemærk i øvrigt at DVDInfoPros læsetest kører meget langsomt når den har fundet den første fejl. Hvis man bare vil vide om den er ok eller ej, kan man sagtens afbryde den og dømme "fejl" så snart den begynder at skrive numre på syge sektorer og/eller røde prikker.

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 16:37

Ja, jeg stoppede også efter rød prik nr. 2 efter jeg opdagede hvor lang tid det tog. LOL

Nu er jeg imidlertid for alvor forvirret. Bare sådan for sjov tog jeg lige en Princo 4x disc (som jeg aldrig har haft problemer med og jeg har brugt mange!) hvorpå jeg har optaget 6 afsnit af "Friends" på fra Zulu. Jeg har set hele dvd'en til ende og der var ingen problemer overhovedet. Den kørte jeg igennem læsetesten og sørme om den ikke også viste fejl.

Kan man så overhovedet regne med læsetesten?

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 17:04

Ja, jeg stoppede også efter rød prik nr. 2 efter jeg opdagede hvor lang tid det tog.

Jeg tror nok det der sker, er at den læser store klumper data (mange sektorer af gangen) så længe det går godt, og det går hurtigt. Når så sådan en stor klump fejler, så prøver den at læse de samme data igen, men nu én sektor af gangen for at finde de præcise syge sektorer, og det tager en evighed, bl.a. fordi selve drevet prøver flere gange inden det giver op og indrømmer at det ikke kunne læse en sektor. Hver grøn/rød prik repræsenterer mange sektorer.

Kan man så overhovedet regne med læsetesten?

Læsetesten viser om DVD'en kan læses korrekt på pc'en. Og det gør den utvivlsomt pålideligt nok.

Men dels kan forskellige DVD-drev have forskellige tolerancer: nogle af mine dårligt brændte 8x-DVD'er kunne godt læses i min pc derhjemme, men ikke i min pc på arbejde.

Dels kan din pc's DVD-drev naturligvis være direkte sygt.

Og endelig er det tænkeligt at nogle få fejlende sektorer kan være umulige at se ved afspilning, fordi afspillere kan være i stand til at vise noget der ser temmelig rigtig ud selvom der mangler lidt undervejs: en afspiller kan nok finde ud af at ignorere en syg sektor og fortsætte med den næste.

Jeg tror nok at sektorstørrelsen på DVD'er er 2048 bytes (jeg er ikke hjemme ved min DVDInfoPro lige nu). Hvis det er rigtigt, så har en enkelt sektor kun data nok til ca. 3 millisekunder (ved 5 Mbps, som svarer til ca. 2 timer på en DVD). Der kan jo nok falde adskillige 3 ms-intervaller ud uden at det er iøjnefaldende ved normal afspilning.

Men hvis der pludselig er en hel masse ulæselige sektorer, så vil afspilningen hakke synligt eller direkte mangle noget.

Alle de 4x (Verbatim-)skiver jeg har prøvet at læse i pc'er efter at de var brændt på 5100H, har dog kunnet læses på pc'en.

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 17:23
OK. Tak for forklaringen. Jeg fortsætter med at teste de 8x skiver jeg har og ser hvad der sker.

-------------
Mvh Maria

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 18:06
Det vigtige er ikke om du kan læse dem på din PC med et eller andet test-program.

Det vigtige er om din afspiller kan læse den.

Prøv at lave en disc-to-disc copy på din afspiller (du kan bare vælge "Cancel" når den vil have target disc). Så kan du se om din afspiller kan læse samtlige sektorer, der er på disken.

Alternativt så kan du prøve med en simpel XCOPY eller drag-and-drop af VIDEO_TS biblioteket på DVD'en (efter den er Finalized) for at se det samme. Drop alle de der test-programmer - du har det bedste test-program du kan få allerede - din helt normale Windows Explorer (stifinder).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det vigtige er ikke om du kan læse dem på din PC med et eller andet test-program.

Det vigtige er om din afspiller kan læse den.

Det er jeg kun delvis enig i. Det vigtige at alle de afspillere man nogensinde kan finde på at spille den med, kan. Og sandsynligheden for at de kan det, er ikke ret stor hvis det første og bedste DVD-drev man kan finde at teste i, nemlig ens pc's, ikke kan.

Prøv at lave en disc-to-disc copy på din afspiller (du kan bare vælge "Cancel" når den vil have target disc). Så kan du se om din afspiller kan læse samtlige sektorer, der er på disken.

Er du sikker på at den ikke, lige som når den afspiller en DVD, bare springer syge sektorer over og således producerer et eller andet, måske elendigt, resultat, i stedet for at komme med en fejlmeddelelse? Det er jeg ikke sikker på (jeg har ikke prøvet, så jeg ved det ikke), og derfor vil jeg ikke teste sådan.

Desuden ønsker jeg at mine DVDer kan læses i mange drev, og lige netop det drev der har skrevet en DVD, er jo nok det der har allernemmest ved at læse den (fordi jeg mistænker at visse typer fejl ophæves ved skrivning og læsning i samme drev) - og det er således det drev der giver den dårligste indikation af om DVDen kan læses i tilfældige drev.

Drop alle de der test-programmer - du har det bedste test-program du kan få allerede - din helt normale Windows Explorer (stifinder).

Det er naturligvis en præcis lige så god test med hensyn til at detektere gode/dårlige DVDer.

Min erfaring er at den tager en hel del længere tid. Jeg bruger DVDInfoPro fordi den kan gøre det hurtigere end en ordinær læsning fra filsystemet.

Resultatet er naturligvis ens uanset hvilket program på en pc man læser DVDen med: hvis drevet kan læse den, så kan alle programmer det også. DVDInfoPro har bare en nem og hurtig funktion til at gøre det med, fordi det er et program der (bl.a.) er beregnet til netop tjeklæsning - hvor stifinder er beregnet til at kopiere filer.

Jeg forstår ikke helt hvorfor man ligefrem skulle fraråde at bruge programmer der er beregnet til præcis det man vil, og stedet anbefale programmer der er beregnet til noget andet. Medmindre man ikke gider downloade fx DVDInfoPro, naturligvis - men downloadtiden vindes meget hurtigt igen hvis man vil tjeklæse mere end en enkelt eller to DVDer.

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 21:56

Er du sikker på at den ikke, lige som når den afspiller en DVD, bare springer syge sektorer over og således producerer et eller andet, måske elendigt, resultat, i stedet for at komme med en fejlmeddelelse? Det er jeg ikke sikker på (jeg har ikke prøvet, så jeg ved det ikke), og derfor vil jeg ikke teste sådan.

Jeg har før fået fejl ved kopiering af diske i afspilleren selv, så jeg kan garantere dig for, at den i hvert fald ikke ignorerer læsefejl.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 21:58
Mht. at prøve den i så mange drev som muligt, så er det komplet ligegyldigt. Jeg har haft diske, som kunne læses i samtlige af mine DVD-drev (3 recordere, 3 afspillere og 3 PC drev), og som alligevel fejlede i en anden persons afspiller.

Så disse tests er intet værd i virkeligheden, hvis man ønsker at få 100% sikkerhed for, at den kan afspilles i ALLE afspilere...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 22:52

Jeg har før fået fejl ved kopiering af diske i afspilleren selv, så jeg kan garantere dig for, at den i hvert fald ikke ignorerer læsefejl.

Det var da fornuftigt. Så har jeg gjort Pioneer uret med min mistanke om det modsatte.

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 22:55

Så disse tests er intet værd i virkeligheden, hvis man ønsker at få 100% sikkerhed for, at den kan afspilles i ALLE afspilere...

Man kan jo aldrig få 100% sikkerhed. Men hvis man kun gider tjeklæse den i ét drev, så tror jeg man har størst sandsynlighed for at opdage et problem hvis man vælger et drev som ikke er det den er skrevet i.

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 23:00

Mht. at prøve den i så mange drev som muligt, så er det komplet ligegyldigt. Jeg har haft diske, som kunne læses i samtlige af mine DVD-drev (3 recordere, 3 afspillere og 3 PC drev), og som alligevel fejlede i en anden persons afspiller.

Tillykke, det lykkedes dig at provokere mig til at svare på dit indlæg.

100% sikkerhed for nogetsomhelst er en illusion!

Hvis man testede en DVD på samtlige DVD drev i hele verden, og gjorde det hundrede gange på hver, så kunne DVD'en stadigvæk fejle næste gang man ville læse den!

Jeg må derfor erklære mig 100% uenig i din påstand at disse test intet er værd.

Hvis man tester i et par forskellige drev, og testen fejler i et af drevene, så er der næsten 100% chance for at der findes et-eller-andet tilfældigt drev hvor den også vil fejle (altså er der næsten 100% chance for at man ikke har det allerdårligste drev i hele verden!). Chancen er også høj for at mange andre drev ikke vil kunne læse DVD'en.

Hvis man derimod tester på en fornuftig måde i et par forskellige drev, og alle testene er gode, så er der en høj chance for at de fleste andre drev også kan læse DVD'en (dog ikke 100% chance).

Skrevet den: 02-Maj-2005 kl. 23:32
Mine "100%" var ikke ment som "100% af alle drev i verden" men 100% af "alle de afspillere man nogensinde kan finde på at spille den med" (JesperDs fremhævning).

Og så lige for at påpege, at selv om den passerer testen på 6 ud af 6 mulige testdrev, så kan den sagtens stadig fejle i andre drev.

Så en test er ikke brugbar til andet end at se, at man i hvert fald selv kan læse den. Og her er det vel mest interessant om man kan læse den i en afspiller mere end om man kan læse den i et PC drev...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 04-Maj-2005 kl. 13:40

Pga. hele test-debatten er her ny opdatering af testede medier:

1-8x Datamart:
Testet via dvdinfopro på 2 forsk. drev - fejl
Testet via disc-to-disc copy funktionen på recorderen - ingen fejl

8x Premium:

Up to 8x Fujifilm:
5100H ville slet ikke brænde på denne!!

8x Ritek:

Ovenstående 4 medier er fra http://www.wesellcd.com/shop/default.asp?SetLng=1 - denne prøvepakke

8x printable Ritex.

Seneste ændringer: Alle medier nu testet på 2 forskellige drev.
Også 3 stk. 4x Princo medier som tidliger er afspillet med succes på 5100H er testet med dvdinfopro på 2 forsk.drev. Alle med fejl.

Summasummarum: Som skrevet andetsteds. Jeg fortsætter som hidtil med 4x medier, stoler ikke rigtig på 8x medier pga. mine egne oplevelser samt andres her i forum. I stedet hamstres indtil videre 4x medier og så må vi se hvor længe de rækker.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 04-Maj-2005 kl. 15:08
Prøv evt. med nogle 4-speed diske og se om dvdinfopro også melder fejl på dem (bare for at udelukke, at den altid melder fejl).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 04-Maj-2005 kl. 16:09
Det har jeg gjort. (Se evt. længere oppe) Men jeg prøver lige med et par stykker mere.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 04-Maj-2005 kl. 20:45
Inspireret af Kelds og Marias oplevelser har jeg lige prøvet at læse en DVD som jeg ved er syg (den fejler under afspilning på 5100H og den kan ikke læses på pc'en) vha. 5100H's "Disc back-up"-funktion.

Resultatet er lidt interessant. Når den når til det syge område, så giver den ikke bare op: den prøver tilsyneladende at kopiere én sektor ad gangen e.l., for den begynder at køre meget langsomt. Først når den har forsøgt temmelig længe, giver den op med fejlmeddelelsen "Cannot back-up this disc".

Det betyder *måske* at den er villig til at kopiere DVDer selvom de har nogle få fejlende sektorer - ellers er der vel ikke meget mening i den opførsel.

Undervejs kan man more sig over dens bud på hvor længe der er tilbage af læseoperationen. Nedenstående er nogle eksempler: første kolonne er antallet af minutter efter at den begyndte, anden kolonne er dens bud på hvor mange minutter der er tilbage. Bemærk også at den sommetider tilsyneladende kører hurtigere end forventet:

0: 13
4: 8
9: 26 (her kom tydeligvis et læseproblem)
11: 24
14: 10 (men her indhentede den 11 minutter)
15: 9
17: 17 (endnu et problem)
20: 14
24: 10
27: 8
29:     Efter 29 minutter gav den op.

Skrevet den: 05-Maj-2005 kl. 00:25

Det betyder *måske* at den er villig til at kopiere DVDer selvom de har nogle få fejlende sektorer

Nej... det betyder, at den ikke giver op bare fordi en enkelt sektor en enkelt (eller få) gange giver læsefejl. Det er på ingen måde unormalt på hjemmebrændte CD/DVD skiver, at en læser er nødt til at lave et par retries for at læse en sektor. Nøjagtigheden for hjemmebrændere er ikke 100% - i modsætning til professionelle pressede skiver, der (normalt) kører gennem en ret avanceret test, som bl.a. tester afstanden mellem de enkelte pits på disken - noget et normalt læsedrev overhovedet ikke er i stand til.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 05-Maj-2005 kl. 01:13

Nej... det betyder, at den ikke giver op bare fordi en enkelt sektor en enkelt (eller få) gange giver læsefejl. Det er på ingen måde unormalt på hjemmebrændte CD/DVD skiver, at en læser er nødt til at lave et par retries for at læse en sektor.

Naturligvis laver den retry (det gør drevet sikkert helt af sig selv).

Men det interessante er jo at den gør mere end bare at prøve nogle gange. Den gør et eller andet som får dens eget estimat for den resterende tid til at springe fra 8 minutter til 26 minutter. Det antyder for mig en eller anden mere avanceret strategi end bare nogle retries.

Skrevet den: 05-Maj-2005 kl. 01:16

Men det interessante er jo at den gør mere end bare at prøve nogle gange. Den gør et eller andet som får dens eget estimat for den resterende tid til at springe fra 8 minutter til 26 minutter. Det antyder for mig en eller anden mere avanceret strategi end bare nogle retries.

Ved nærmere eftertanke behøver det forresten ikke være så interessant endda: det kan være resultatet af at dens læsehastighed falder til omkring 1/3 pga. retries. Men det virker så en smule usandsynligt at den kan fortsætte med at lykkes med retry så mange gange før den rammer en permanent fejl.

Skrevet den: 05-Maj-2005 kl. 15:06

Seneste opdatering længere oppe.

Kommentar til det hele:

Jeg må sige at jeg er noget utryg ved hele situationen. Ikke fordi dvdinfopro melder fejl ved hver disk. Der er nok andet der spiller ind der, men....jeg brænder som JesperD rigtig mange uden at se dem lige efter, så der skal helst være en nogenlunde sikkerhed for at de også kan afspilles når tid er. Helt sikker kan man selvfølgelig ikke være med nogen medier, men så høj en sikkerhed som muligt er ønskelig (som tilfældet har været hidtil).

Det er for dårligt at man allerede efter 1½ år ikke længere kan stole på at det man brænder også virker bagefter. Det bliver allerede nu fra uge til uge nærmest sværerere at få fat  4x medier (printable), så hvis jeg gerne vil beholde recorderen min. 1 år endnu inden udskifning og Pioneer stadig ikke vil/kan lave en firmware opdatering, gælder det godt nok om at få samlet sammen af medier.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 05-Maj-2005 kl. 15:27
Hej Maria,

Jeg er naturligvis helt enig i dine generelle betragtninger.

Man kan sammenligne med de gode gamle brændbare cd'er: jeg har aldrig nogensinde været ude for en mærkevare-cd som ikke uden videre kunne læses 100% pålideligt af alle de cd-drev jeg kunne finde på at læse den i - uanset hvilket drev den blev skrevet i.

Men når det er dvd'er, så lader det til at være rene udokumenterede tilfældigheder der afgør om en bestemt kombination af skrivedrev, medie, og læsedrev virker. Det er vanvittigt.

Dine ambitioner om holdbarhed er endda meget lavt sat, synes jeg. Hvis leverandørerne af disse apparater har tænkt sig at de for alvor skal erstatte VHS hjemme hos hvem som helst, så skal de kunne bruges smertefrit i allermindst en halv snes år.

Jeg har købt min som erstatning for en VHS, og jeg har ingen planer om at udskifte den de første adskillige år - medmindre jeg bliver forelsket i en der kan lave dual layer-skiver (og det gør jeg ikke før teknologien virker pålideligt), men selv da skal den gamle da kunne sælges eller foræres væk til nogen som kan have glæde af den i mange år.

Jeg har pt. givet op: jeg brænder mine film på en 2x DVD-RW, bærer den hen til pc'en, og kopierer den til en 8x DVD-R. Det virker, men det tager godt 3 gange så lang tid som direkte brænding på en 4x DVD-R og indebærer større risiko for manuelle fejl og forvekslinger fordi der er en manuel arbejdsgang mere. Det er røvirriterende.

Hvis din pc's drev giver læsefejl også på alle de 4x-medier du udsætter det for, så fejler det drev måske simpelthen noget. DvdInfoPro på min pc rapporterer ingen fejl på nogen af de 4x-medier jeg har tjeklæst med den.

Skrevet den: 05-Maj-2005 kl. 16:05

Hej Jesper,

ang. mine ambitioner om holdbarhed. Du kan tro at jeg også havde satset på flere års holdbarhed. Det år fra nu jeg nævner er kun sat pga. problemerne. Jeg håber på at der går min. 1 år før at den kan blive nødvendigt at udskifte pga. medieproblemer.

Jeg prøver lige at afprøve flere 4x skiver på et andet drev samt de 8x skiver jeg har testet.
Derefter går min strategi så på at hamstre 4x medier så jeg kan beholde recorder så længe det overhovedet kan lade så gøre. Når jeg løber helt tør og de ikke længere kan købes må jeg håbe at der er en maskine på  markedet jeg har lyst og råd til at købe og hvis specifikationer kan rimeliggøre et nyt køb. Ellers må jeg bruge samme metode som dig.

Jeg havde også håbet på at hvis/når jeg skulle udskifte 5100H at det ville være fordi at jeg var faldet for en nyere model og at jeg havde kunne sælge min videre eller forære den væk til noget familie.

Alt i alt noget møg. Forhåbetligt (men det er ønsketænkning) vågner Pioneer op og laver nyt firmware alligevel.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 06-Maj-2005 kl. 07:01

Up to 8x Fujifilm:5100H ville slet ikke brænde på denne!!

Besynderligt... Min DVR-5100 havde ingen problemer med at lave en kopiering til FujiFilm "Up to 8x" diske...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 06-Maj-2005 kl. 10:00
Sandsynligvis en dårlig skive.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 06-Maj-2005 kl. 16:18

Jeg kunne godt tænke mig at vide om dette problem med kompatible medier er noget vi fortsat skal bekymre os om i fremtiden?
Lad os sige at jeg køber en 720-H eller en af de andre nye recordere der kan brænde med 8x hastighed. Hvad sker der så når man kun kan få 16x medier i butikkerne? Vil problemet dukke op igen eller er der taget ved lære denne gang mon?

(Var i tvivl om hvorvidt jeg skulle oprette ny tråd, men skriver altså her. Flyt endelig spørgsmålet hvis det hører til andetsteds )

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 27-August-2005 kl. 15:15
Det viser sig at selvom 5100H ikke kan brænde Verbatims 8x-medier pålideligt, så kan den faktisk tilsyneladende brænde Verbatims 16x-medier pålideligt.

Jeg har i hvert fald nu prøvet med nogle stykker, heraf én skrevet temmelig tæt på fuld, og de kunne læses i alle de 3 DVD-drev jeg har i huset (2 i pc'en samt det i 5100H).

Så jeg er nu noget mere optimistisk mht. 5100H's fremtidige anvendelighed.

Men jeg synes stadig det er for dårligt at jeg skal eksperimentere mig frem til det, i stedet for at Pioneer selv giver nogle eksempler på kvalitets-DVD-R-medier som deres apparater kan bruge.

Skrevet den: 27-August-2005 kl. 15:21

Det viser sig at selvom 5100H ikke kan brænde Verbatims 8x-medier pålideligt, så kan den faktisk tilsyneladende brænde Verbatims 16x-medier pålideligt.

Jeg skulle forresten nok også lige nævne at det helt præcist er Verbatim type 43533, mediekode MCC03RG20, jeg har prøvet med held.

Skrevet den: 27-August-2005 kl. 15:26

Godt at høre Jesper og som svar til Maria:

Disse: Verbatim 16x Photo printable, Advanced AZO+ virker fint i 720'en
------------------------------------------------------------ ---------------
Unique Disc Identifier : [DVD-R:MCC 03RG20  ]
Disc & Book Type :       [DVD-R] - [DVD-R]
Manufacturer Name :      [Mitsubishi Chemical Corp.]
Manufacturer ID :        [MCC 03RG20  ]
Blank Disc Capacity :    [2,298,496 Sectors = 4,489.3MB = 4.38GB (4.71GB)]
[ DVD Identifier - http://DVD.Identifier.CDfreaks.com ]

/MichaelS

-------------
mvh MichaelS

Skrevet den: 27-August-2005 kl. 15:30
Alletiders!! Så ser det noget lysere ud. Tak begge

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 14:07

Jeg skal lige præcicere at de nævnte 16x skiver i 720'en bliver brændt ved 4x hastighed, men derudover ingen problemer.

/MichaelS

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: Mr. Burns
Skrevet den: 29-August-2005 kl. 09:09

Jeg skulle forresten nok også lige nævne at det helt præcist er Verbatim type 43533, mediekode MCC03RG20, jeg har prøvet med held.

Hej, jeg har haft samme problem med 8x... har du finalized disse 16x'er, for det er først der problemet opstår for mig... den brænder fint, og der kan afspilles, men hvis jeg finalizer og tager disken ud og sætter den i igen, kan den ikke læse det den selv har finalized !!

/Jakob

PS: Tak for den gode test af medier, Maria.

Skrevet den: 29-August-2005 kl. 19:47

Jep, jeg brænder dem ved 4x, som er det maksimale brænderen vil brænde disse skiver med uden en ny firmware, som pt ikke er tilgængelig for 320/420/520720 recorderne, finalizer dem og de spiller fint alle steder jeg prøver dem.

/MichaelS

-------------
mvh MichaelS

Skrevet den: 29-August-2005 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af Mr. Burns Mr. Burns skrev:

... har du finalized disse 16x'er, for det er først der problemet opstår for mig... den brænder fint, og der kan afspilles, men hvis jeg finalizer og tager disken ud og sætter den i igen, kan den ikke læse det den selv har finalized !!

Ja, jeg finalizer altid mine DVDer så snart jeg har brændt dem. Det går fint med 16x-medierne.

Min erfaring er jo at det er i slutningen af DVDerne, problemet opstår. Finalize skriver sikkert noget i enden af optagelsen, så det passer egentlig meget godt at finalize gør problemet værre.

Print side | Luk vindue