Nyt grafikkort.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=39220
Udskrevet den: 30-Januar-2025 kl. 23:42
Emne: Nyt grafikkort.
Skrevet af: Thorvald
Emne: Nyt grafikkort.
Skrevet den: 08-April-2008 kl. 06:25
Det ser ud til at jeg har brug for et nyt grafikkort til min stationære Amitech computer. Det grafikkort jeg har er et Radeon 9550 ATI med 256 MB Ram. Men når jeg arbejder med mine træhuse og tegner dem i mit specielle 3D Cad/Cam tegneprogram til trækonstruktioner - så med de store huse jeg tegner, er grafikkortet ikke helt stærkt nok til at vise bygningsmodellen i 3D.
Jeg har fået at vide at jeg skal have et Nvidia kort. På min bærbare har jeg Nvidia Geforce Go 7600. Det virker (endnu da) på den samme bygningsmodel som min stationære ikke kan klare - men det ser ud til at være på grænsen til at det kan trække læsset. Så det nye grafikkort til min stationære må gerne være stærkere. Men hvad skal det så være? Hvad er godt og kan trække noget tung 3D grafik (i openGL)??
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Svar:
Skrevet af: NANO.DK
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 00:22
hvilken pris leder du efter ??
|
Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 01:24
Et 8800GT så er du dækket godt ind..
|
Skrevet af: popcorn
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 09:21
Thorvald
Hvis du har fået at vide det partout skal være Nvidia så er det noget vrøvl - ATI har ligeså god opengl accelleration som Nvidia - vi taler ikke om spil performance men om CAD opengl. Det handler ikke så meget om hvorvidt det er ATI eller NVidia men om at vælge en model der passer bedre til den opgave and dit nuværende lowend radeon 9550.
Dit nuværende Radeon 9550 er et AGP kort - det fortæller mig at din computer måske ikke er helt ny og måske mangler lidt saft og kraft andre steder der også kan påvirke performance i dit CAD program - prøv at fortælle lidt mere om din computers specifikationer. Har du RAM nok ? Hvilken CPU har du ?
Det betyder også at et kort som 8800GT ikke kan bruges - det fåes kun i PCI-E - ikke som AGP (men ellers et udmærket kort)
Det betyder også at der ikke er så stort udvalg at vælge imellem - for man laver ikke ret mange grafikkort til AGP længere.
Så i virkeligheden var det måske på tide at få en ny computer istedet ?
Men ellers så skal du have noget i stil med disse
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003 - http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=376933 - http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=376933
PS: Optimalt skulle du jo have et af de CAD optimerede Opengl kort baseret på enten ATI FireGL eller Nvidia Quadro når nu du arbejder i CAD programmer - men de koster "lidt" mere og kræver også PCI-e slot.
------------- Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
|
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 10:42
Ok - så det du siger (popcorn) er altså at jeg ikke kan smide et hvilket som helst grafikkort i computeren - fordi der er nogle andre ting der skal passe sammen? Jeg kender ikke så meget til computer indmad i detaljer, selvom jeg er rimeligt meget computerminded.
Jeg overvejer NVidia Geforce 9800 GX2 - men hvis noget billigere kan gøre det lytter jeg gerne til gode råd. Jeg skal bare være opmærksom på, at jeg kan komme ud for at skulle arbejde på endnu større bygningsmodeller.
Nå men lidt om min computer - det her dækker vist:
Information om dit produkt
Din Plus Lite Amitech PL model D865PERLK er leveret med følgende konfiguration fra fabrikken.
BIOS version |
P19-0085.bio |
Thorvald.
|
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 11:44
Ja - dit motherboard har en bestemt "stiktype" til grafikkort - nemlig en AGP slot. Dvs. du kan kun bruge grafikkort med samme stiktype altså AGP
Nyere motherboards har en anden type der hedder PCI-express - og kræver grafikkort med denne type "stik"
Nvidia 9800GX2 fåes kun som PCI-express - dvs til nyere computere end din.
De to forslag jeg linkede til ovenover er nok de 2 hurtigste kort man kan få til AGP idag - som passer til din PC.
Jeg kan ikke helt gennemskue om du har 2GB ram (4x512) eller om du har 1GB (2x512) der bare er blevet skrevet 2 gange. Men har du kun 1GB bør du anskaffe 1GB mere.
Men skal vi kigge lidt frem nu du nævner muligheden for at arbejde med endnu større 3D modeller - så er det stadig spørgsmålet om det overhovedet er værd at smide 2-3-4.000 kroner efter din nuværende computer - eller om ikke det er bedre at få en ny med moderne dualcore/quadcore processor, masser af ram der kun koster halvdelen af de ram der passer til din nuværende maskine, PCI-ekspress så du kan få et endnu bedre grafikkort end dem jeg har linket til for de samme penge osv. Det ville jeg nok anbefale istedet.
(Spawn på job)
|
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 12:49
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 12:53
Der står ellers på Nvidias hjemmeside at de er til PCI-E, men det er måske nogle lidt ældre versioner du har linket til? Der står jo AGP dér.
Thorvald.
|
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 13:09
7950GT laves både til PCI-e og til AGP og ja de er meget kraftigere end det du har i idag både i din stationære og din bærbare. Og du har 2GB ram - fint - så skulle du være rimeligt godt kørende alligevel med et sådan 7950GT kort
(Spawn på job)
|
Skrevet af: frimann85
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 15:00
Hvor længe siden er det du gav 20.000 for den? :D
|
Skrevet den: 18-April-2008 kl. 23:05
Hmm, frimann85, det er jo et godt spørgsmål - 5-6 år siden.
Thorvald.
|
Skrevet den: 19-April-2008 kl. 15:24
Hvis jeg nu skulle overveje en ny computer:
Acer Aspire M5100
AMD PHENOM 9500 Quad core (2,2 GHz) 4 GB DDR2 ram 667 MHz (4x1024 MB) 960 GB SATA Harddisk 7200 rpm.(3x320 GB) GeForce 8600 GS 512/1278 MB DVI, VGA. HDTV LAN 10/100/100 WLAN 802.11 b/g Trådløst tastatur og Mus Windows Vista Home Premium
Men hvad er det for en processor / bundkort - er det godt til mit formål?? Eller måske Acer Aspire 5620?
Eller denne:
Fujitsu-Siemens Scaleo PA2664
AMD Live! Quad Core Phenom 9600 (2,3GHz) 3072 MB DDR2 ram 1 TB SATA harddisk 7200 rpm.(2X500 GB) Blu-Ray/DVD+/-Brænder ATI HD2600 PRO 512 MB HDMI FM HD audio, 11-1 kortlæser LAN 10/100/1000 Windows Vista Home Premium
Eller denne:
HP Pavilion M9180
AMD Phenom™ 9000-firekerne quad-core-processor giver dig den ægte kraftfulde quad-core-ydelse du behøver. Lavet til avanceret markedsføring og høj produktivitet. Giver god visuel visning af krævende spil og digital mediaunderholdning
Mindsker strømforbruget med op til 65%
AMD LIVE! Phenom 9500 3 GB DDR2 SD-RAM 1000 GB SATA harddisk 7200 rpm.(2x500GB) 320 GB Personal Media Drive DVD+/-Brænder med LightScribe GeForce 8800GT 512/1791 MB DVB-T/analog TV-tuner med MCE Remote WLAN 802.11 b/g, LAN 10/100 HD Audio 7.1, 15-1 kortlæser 6 x USB 2.0, 2 X FireWire
Eller denne bærbar som desktop computer:
|
Aspire 9920 |
The Aspire 9920 has been designed for home users that want the ultimate in entertainment. Powered by the latest Intel® Centrino® 2 Duo platform it features a stunning 20” wide display managed by the NVidia GeForce 8600M-GT graphics card with 512MB of dedicated VRAM. The new Aspire 9920 is the perfect, powerful and portable base for all your home entertainment. It's superb 20" screen combined with the Dolby®-certified surround sound system allows a fantastic, desktop like, gaming experience and cinematic experience when watching your (HD) DVD's or your favorite TV show. Store and organize your pictures, browse the web, burn CD's or DVD's, or communicate with your friends using the cutting-edge Voice and Video over IP capabilities, the Aspire 9920 has it all! |
Thorvald.
|
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 14:23
frimann85 skrev:
Hvor længe siden er det du gav 20.000 for den? :D |
Thorvald skrev:
Hmm, frimann85, det er jo et godt spørgsmål - 5-6 år siden. |
Hej, jeg faldt lige over købsbeviset og den er faktisk købt d. 25-01 2005 for 19.240,- inkl. 19" fladskærm og højtalere, tastatur og mus, så den er kun lidt over 3 år gammel.... Jeg overvejer at sælge den for 4.500,- og for 5.000, hvis skærm og højtalere, tastatur og mus skal gå med.
Thorvald.
|
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 14:53
Thorvald skrev:
frimann85 skrev:
Hvor længe siden er det du gav 20.000 for den? :D |
Thorvald skrev:
Hmm, frimann85, det er jo et godt spørgsmål - 5-6 år siden. |
Hej, jeg faldt lige over købsbeviset og den er faktisk købt d. 25-01 2005 for 19.240,- inkl. 19" fladskærm og højtalere, tastatur og mus, så den er kun lidt over 3 år gammel.... Jeg overvejer at sælge den for 4.500,- og for 5.000, hvis skærm og højtalere, tastatur og mus skal gå med.
|
Jeg tror desværre du vil få svært ved at sælge den overhoved, og slet ikke til den pris
Computer udstyr bliver forældet rigtig hurtigt, idag kan du få en komplet computer, der er væsenligt hurtigere end din for omkring 5000 kr, hvis man samler selv.. Man kan få en bærebar der er hurtiger end din for 5-6000 kr.. så det salg bliver nok svært..
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 14:53
@Thorvald Hvis du overvejer quadcore CPUer (4 kerner), bør du undersøge om din software kan udnytte fire kerner (eller to kerner for den sags skyld). Hvis ikke, er du nok bedre stillet med en dual core, for eksempel Intel E8400 baseret.
Jeg tvivler på at du kan få 4500 for din gamle computer. De computere som du har listet bør ikke koste mere end 6-7000 kr. og der er sket temmelig meget med computere i de sidste tre år. En realistisk pris er snarere 1000-1500 kr. (så vidt jeg husker er din CPU en rigtig strømsluger, hvilket trækker ned). Let's face it, tre år gammelt computerudstyr er næsten værdiløst, medmindre man selv kan bruge det til et eller andet.
I din situation ville jeg købe en ny computer i stedet for at blive ved med at opgradere den gamle. Men lad være med at købe Amitech... 20k for denne pakke i januar 2005 lyder meget dyrt efter min mening.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 17:02
THorwald:
Jeg gætter på at din computer frembringer temmelig meget støj, set i relation til at den kunne være næsten støjfri. Præsis den CPU du bruger er kendt for at have et højt strømforbrug og det er man nødt til fjerne med en effektiv blæser. Det støjer faktisk. Det er ikke kun en CPU blæser der støjer i dit tilfælde, det gør strømforsyningen faktisk også, da den jo også skal køles. Og strømforbruget betaler du måske ikke selv, men ellers kunne det jo godt være et problem.
Og så er der varmen der hvor du arbejder. Måske betyder det ikke noget i dit tilfælde, men i et mindre rum kan det være plagsom om sommeren.
Man er kommet langt med hensyn til et lavt strømforbrug og dermed mindre støj i dag. Og det er virkeligt et fremskridt der rykker. Det betyder mere end man aner at sidde ved siden af en støjsvag computer når man arbejder som heller ikke udvikler varme.
Du skulle alvorlig overveje at skifte til noget mere moderne. Det koster ikke alverden at lave noget bedre. Jeg mener når du nu er i gang. Det ville du nok ikke fortryde. Som JesperLund er inde på er det måske tid til noget andet end at lappe på det gamle.
Og så er der hastigheden på en ny computer af den rette slags. Der er meget stor forskel når du sidder og arbejder. Måske syntes du din CPU er hurtig, men den er langsom efter dages standard.
Du kan købe en core2 duo E8200, et Asus bundkort hertil med 775 sokkel, 2GB ram og en Sata harddisk for under 2200 kr., bragt til din dør. Så mangler du et grafikkort hertil, med PCI-E sokkel. Der skal ikke meget til for at erstatte det du har med noget meget bedre. Det kan altså ikke løbe så højt op.
Køb ikke et grafikkort der kræver for meget strøm, hvis du vil anvende i det kabinet du nu har, du har vist kun 300watt tilrådighed?
Bedst er nok at sælge det gamle og købe alt nyt, hvis det nu skulle være vejen frem. Du har været villig til at ofre 20000 på en computer på et tidspunkt, så du lyder jo ikke som manden der er bange for at bruge et beløb på sagen?
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 07:11
Pizzabager skrev:
Jeg tror desværre du vil få svært ved at sælge den overhoved, og slet ikke til den pris
Computer udstyr bliver forældet rigtig hurtigt, idag kan du få en komplet computer, der er væsenligt hurtigere end din for omkring 5000 kr, hvis man samler selv.. Man kan få en bærebar der er hurtiger end din for 5-6000 kr.. så det salg bliver nok svært.. |
Det er trods alt en ret god computer, så mon ikke jeg kan få i det mindste et sted mellem 3 - og 4.000 for den. Der er trods alt 536 GB harddisk i den, hvoraf den ene er en 10.000 rpm Western Digital system disk. Den er god til bl.a. videoredigering. Og den skal naturligvis ikke sælges til folk der samler selv, hvilket jeg heller ikke selv gør.
JesperLund skrev:
Jeg tvivler på at du kan få 4500 for din gamle computer. |
Lad os lade det komme an på en prøve - der sker jo ikke noget ved at sætte den til salg og se hvad der kommer ud af det.
JesperLund skrev:
De computere som du har listet bør ikke koste mere end 6-7000 kr. og der er sket temmelig meget med computere i de sidste tre år. |
De computere jeg har listet koster fra 7.000,- og op. Men jo, jeg bliver da også overrasket når jeg kigger på computere - 7.000 for en færdigbygget computer med qudcore, 1 TB HDD osv. er da ret ok.
JesperLund skrev:
I din situation ville jeg købe en ny computer i stedet for at blive ved med at opgradere den gamle. Men lad være med at købe Amitech... 20k for denne pakke i januar 2005 lyder meget dyrt efter min mening. |
Jeg tror jeg er enig i, at jeg ikke vil forsøge at opgradere den, jeg får mere ud af evt. at købe en ny - ellers må jeg bruge min bærbar hvor den stationære ikke kan klare det. 20k i januar 2005 - ja, men det var vist noget af det bedste jeg kunne få dengang med de specifikationer og til den pris.
JesperLund skrev:
Hvis du overvejer quadcore CPUer (4 kerner), bør du undersøge om din software kan udnytte fire kerner (eller to kerner for den sags skyld). Hvis ikke, er du nok bedre stillet med en dual core, for eksempel Intel E8400 baseret. |
Se nu begynder vi at snakke om interessante ting. Hvad mener du med min software - tænker du på software generelt eller tænker du på mit tegneprogram? Tænker du på om tegneprogrammet ikke kan køre på en quadcore computer eller tænker du på om det kan udnytte de 4 kerner og dermed blive hurtigere??
Ken_T skrev:
Jeg gætter på at din computer frembringer temmelig meget støj, set i relation til at den kunne være næsten støjfri. ... Og strømforbruget betaler du måske ikke selv, men ellers kunne det jo godt være et problem. |
Hmm., nææhh, det ved jeg ikke, det er ikke så galt. Ja hvis jeg bøjer hovedet ned under bordet kan jeg hører den står og kører. Strømmen betaler jeg selv ja. Og strømforbruget er steget siden jeg først flyttede ind i lejligheden, men mon ikke det også skyldes DVD-optagere, fjernsyn osv. Men selvfølgelig - kunne jeg mindske det ved at udskifte computeren, var det da en interessant tanke.
Ken_T skrev:
Og så er der varmen der hvor du arbejder. Måske betyder det ikke noget i dit tilfælde, men i et mindre rum kan det være plagsom om sommeren. |
Jo, der er da som regel lidt lunere på mit hjemmekontor end i resten af lejligheden - måske med undtagelse af stuen om sommeren - denne vender mod syd og kontoret mod nord.
Ken_T skrev:
Bedst er nok at sælge det gamle og købe alt nyt, hvis det nu skulle være vejen frem. |
Jo hvis jeg skulle holde op med at bruge min stationære (og sælge den) er der to muligheder:
1) Køb af ny stationær computer.
2) Eller at koble skærm og tastatur til min bærbare og så bare bruge den. Ulempe: Dennes kræfter kan også komme til kort - specielt når jeg om et par måneder er igang med det næste store projekt, der er større end det jeg sidder og arbejder på nu. Fordel: Jeg skal ikke flytte data frem og tilbage mellem stationær og bærbar når jeg skal rejse. (men med en stærkere ny computer, ville dette ikke være nogen større ulempe i forhold til den bærbares ulempe).
Ken_T skrev:
Du har været villig til at ofre 20000 på en computer på et tidspunkt, så du lyder jo ikke som manden der er bange for at bruge et beløb på sagen? |
Ja, men det kan jeg ikke så godt idag, min gæld er blevet et problem. Men jo jeg betaler gerne lidt mere for noget godt kram. Jeg har to gamle bærbare stående på bordet ved siden af mig til en samlet værdi af 50.000,- De er på vej ud efter at de har ligget i skuffen i en del år uden at virke. Jeg har nu indset at det ikke kan betale sig at gemme dem mere, endsige at ofre penge på at reparere dem - måske vil det koste 4.000,- pr. stk. at reparere dem (hvis de kan repareres med de reservedele der er tilgængelige) og det kan jeg ikke får for dem ved salg. Det er barskt. Lidt historie anekdote:
- Altima Superb, 14,2", Pentium 2 333 MHz, 64 Mb ram, 6,4 GB HDD. 29. marts 1999 - pris 30.000,-
- Vega+1850, 15", Pentium 4 2,5 GHz, 1GB ram, 60 GB HDD. 7. november 2002 - pris uden windows 20.000,-
Hvis vi skal fortsætte historien vedr. ny computer - er der nogen, der har kommentarer til de computere jeg har fundet? Jeg synes Acer Aspire Prestige serien, ser interessant ud. Men hvad er det for noget med "AMD PHENOM". Det er ikke Intel processorer vel??
Thorvald.
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 08:48
Thorvald skrev:
Hvis vi skal fortsætte historien vedr. ny computer - er der nogen, der har kommentarer til de computere jeg har fundet? Jeg synes Acer Aspire Prestige serien, ser interessant ud. Men hvad er det for noget med "AMD PHENOM". Det er ikke Intel processorer vel??
|
når jeg har købt nye dele til min computer før i tiden, har jeg aldrig valgt topmodellen, netop fordi forskellen mellem topmodellen, og den lige nede under i ydelse er måske 10% men prisen ofte 30-40%. og brugt prisen på de 2 dele er ca den samme efter 1 år.
Amd Phenom er en quad core AMD cpu.( kan også være en trippel core) og Nej det er ikke Intel.
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 09:53
Ok - Acer Aspire M5100 er heller ikke topmodellen, men den "mindste" i Prestige serien, såvidt jeg kan se.
Jens Krause fra Dietrichs skrev:
Hi Thorvald,
very few programs split up their calculations to different tasks, and Dietrich's does not, either. So we do not benefit from dual core or quad core technology. The only advantage is that you can go on working in another program without problems while Dietrichs is calculating a complex operation. I think the only reason for computer manufacturers to introduce the multi-core technology is that the CPU-speed has been pushed to the limits and they need new marketing arguments. My recommendation: If you can switch 4 processors with lower speed against two or one processors with higher speed each, you should do that.
Best regards, Jens |
Thorvald skrev:
So basically most programs uses only one of the cores in dual core, quad core processors?? And does that mean that with a 2,2 GHz quadcore the programs only take benefit from 0,55 GHz, and this is much lower than a 3 GHz single core processor?? |
Pizzabager skrev:
Amd Phenom er en quad core AMD cpu.( kan også være en trippel core) og Nej det er ikke Intel. |
Er det godt eller skidt? Jeg har aldrig prøvet andet end Intel.
Thorvald.
|
Skrevet af: jeje
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 13:24
Dit program kan altså kun bruge en kerne, så hvis du ikke vil lave andet samtidigt på computeren, så er det spild af penge at betale for 4 kerner. Hvis du vil have en hurtig processor så vælg Intel Core 2 Duo, fx E8400 3 GHz.
En Phenom processor på 2,2 GHz indeholder 4 kerner, som ved fuld belastning hver kører 2,2 GHz. Jeg vil tro sådan en kerne har lidt lavere ydelse end en Pentium 4 3,2 GHz.
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 14:51
Ok - så hver af kernerne kører med den hastighed der er angivet for processoren. Og så selvfølgelig fordi det er en nyere arkitektur, så er den enkelte kerne relativt hurtigere end en tilsvarende P4, med samme hastighedsangivelse.
En core 2 duo på 3 GHz er således også alt andet lige hurtigere på den enkelte kerne end min nuværende P4 3,2 GHz. Hvor meget hurtigere mon? Svarende til P4 4,5 GHz??
Er der nogen, der kender en webbutik, hvor man selv kan tilpasse sådanne computere som Acer's Aspire Prestige serie??
Thorvald.
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 14:57
jeje skrev:
Dit program kan altså kun bruge en kerne, så hvis du ikke vil lave andet samtidigt på computeren, så er det spild af penge at betale for 4 kerner. Hvis du vil have en hurtig processor så vælg Intel Core 2 Duo, fx E8400 3 GHz.
En Phenom processor på 2,2 GHz indeholder 4 kerner, som ved fuld belastning hver kører 2,2 GHz. Jeg vil tro sådan en kerne har lidt lavere ydelse end en Pentium 4 3,2 GHz. |
Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz.. Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ..
Nu ved jeg godt du er intel mand, men det er da at forvride tingene en hel del..
Det betyder så ikke jeg vel anbefale ham at købe en phenom, som han rigtig nok, sikkert ikke har behov for.. ikke lige nu ihvertfald.. men da den prismæssigt ligger på ca det samme som en Intel E8400, så tror jeg nu den kunne være et ligeså godt bud, hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program??
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:02
Thorvald skrev:
Thorvald skrev:
So basically most programs uses only one of the cores in dual core, quad core processors?? And does that mean that with a 2,2 GHz quadcore the programs only take benefit from 0,55 GHz, and this is much lower than a 3 GHz single core processor?? |
|
Ved ikke hvem der har skrevet den tekst, men det er da en gang HØ. man deler ikke hastigheden op så en 2,2ghz cpu med 4 kerner er på 0,55 på hver kerne.. hver kerne er på 2,2 GHZ.. så ja hver kerne på 2,2 er mindre en 3 ghz, men det er jo slet ikke det spring de snakker om..
men som manden(jens) skriver, hvis deres program ikke kan udnytte 4 kerne, er en dual core nok det bedste.. for så kan computeren bruge den ene kerne til dit program alene, og den anden til at kører windows osv..
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:24
Nu blev jeg lige nysgerrig, og måtte søge efter en sammenligning mellem ydelsen på en intel og amd cpu.. og fandt en test og sammenligning mellem phenom x4 9600, og intel Core2quad Q6600.
selvom de skriver de muligvis har en fejl på Phenom cpu'en, (ved ikke om det er den fejl de senere har fundet ud af på allesammen, så de nu har B3 versionen istedet.. så meget er jeg ikke inde i det..)
test resultater her.. Intel cpu'en kører en marginalt højere hastighed, så jeg vil sige resultater taller for sig selv, Phenom er marginalt langsommere på det hele hvilket vil sige at Intel og Amd, er ca. lige så hurtige Mhz per Mhz.. men at intel dog har lavet cpu'er med væsentlig højere GHZ end amd, dog også til væsentlige højere priser..
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/3327-amd-phenom-x4-9600-performance-preview-5.html - http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-review s/3327-amd-phenom-x4-9600-performance-preview-5.html
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:39
Pizzabager skrev:
jeje skrev:
Dit program kan altså kun bruge en kerne, så hvis du ikke vil lave andet samtidigt på computeren, så er det spild af penge at betale for 4 kerner. Hvis du vil have en hurtig processor så vælg Intel Core 2 Duo, fx E8400 3 GHz. En Phenom processor på 2,2 GHz indeholder 4 kerner, som ved fuld belastning hver kører 2,2 GHz. Jeg vil tro sådan en kerne har lidt lavere ydelse end en Pentium 4 3,2 GHz. |
Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz.. |
Ikke enig. P4 3,2 yder stort set som en Phenom kerne 2,2 og en C2D kerne 2,2.
Pizzabager skrev:
Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ.. |
Kun hvis du sammenligner de nyeste serier: C2D og Phenom. P4 er langsommere.
Pizzabager skrev:
Nu ved jeg godt du er intel mand, men det er da at forvride tingene en hel del.. |
Jeg er AMD-mand, men vil ikke afvise Intel. Ingen forvridning; derimod er det vist gået lidt for hurtigt for dig denne gang.
Pizzabager skrev:
Det betyder så ikke jeg vel anbefale ham at købe en phenom, som han rigtig nok, sikkert ikke har behov for.. ikke lige nu ihvertfald.. men da den prismæssigt ligger på ca det samme som en Intel E8400, så tror jeg nu den kunne være et ligeså godt bud, hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program?? | Men hver kerne i E8400 yder mere end hver kerne i Phenom, da klokken er højere. Derfor er E8400 bedre.
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:44
Pizzabager skrev:
Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz.. Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ..
Nu ved jeg godt du er intel mand, men det er da at forvride tingene en hel del.. |
Nu er det jo et forsøg på så at sige at sammenligne GHz'ene for de forskellige typer CPU'er - lidt ligesom man kan sige som tommelfingerregel at en pentium M 1 GHz, omtrent svarer i hastighed til en P4 2 GHz. Eller noget i den retning...
Pizzabager skrev:
hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program?? | Programmet hedder Dietrichs - http://www.dietrichs.com - www.dietrichs.com og http://user.dietrichs.com - http://user.dietrichs.com . Jeg kan da spørge om der i kommende opdateringer kommer understøttelse af 2 eller flere kerner. Men i øvrigt er der vist mange programmer, der kun understøtter én kerne. Hvad med officepakken, photoshop mm. - hvordan ser det ud med dem (også de lidt ældre versioner)?
Pizzabager skrev:
Ved ikke hvem der har skrevet den tekst, men det er da en gang HØ. man deler ikke hastigheden op så en 2,2ghz cpu med 4 kerner er på 0,55 på hver kerne.. hver kerne er på 2,2 GHZ.. så ja hver kerne på 2,2 er mindre en 3 ghz, men det er jo slet ikke det spring de snakker om.. |
Det var mig, der spurgte om det var sådan det forholdt sig - jeg vidste det jo ikke (før nu). Hver kerne er altså på 2,2 GHz, men pga. den nyere arkitektur er de 2,2 GHz vel hurtigere end en 2,2 GHz P4, f.eks.
Er der nogen, der kender en webbutik, hvor man selv kan tilpasse sådanne computere som Acer's Aspire Prestige serie??
Thorvald.
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 16:24
jeje skrev:
Pizzabager skrev:
jeje skrev:
Dit program kan altså kun bruge en kerne, så hvis du ikke vil lave andet samtidigt på computeren, så er det spild af penge at betale for 4 kerner. Hvis du vil have en hurtig processor så vælg Intel Core 2 Duo, fx E8400 3 GHz. En Phenom processor på 2,2 GHz indeholder 4 kerner, som ved fuld belastning hver kører 2,2 GHz. Jeg vil tro sådan en kerne har lidt lavere ydelse end en Pentium 4 3,2 GHz. |
Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz.. | Ikke enig. P4 3,2 yder stort set som en Phenom kerne 2,2 og en C2D kerne 2,2.
Pizzabager skrev:
Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ.. | Kun hvis du sammenligner de nyeste serier: C2D og Phenom. P4 er langsommere.
Pizzabager skrev:
Nu ved jeg godt du er intel mand, men det er da at forvride tingene en hel del.. | Jeg er AMD-mand, men vil ikke afvise Intel. Ingen forvridning; derimod er det vist gået lidt for hurtigt for dig denne gang.
Pizzabager skrev:
Det betyder så ikke jeg vel anbefale ham at købe en phenom, som han rigtig nok, sikkert ikke har behov for.. ikke lige nu ihvertfald.. men da den prismæssigt ligger på ca det samme som en Intel E8400, så tror jeg nu den kunne være et ligeså godt bud, hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program??
| Men hver kerne i E8400 yder mere end hver kerne i Phenom, da klokken er højere. Derfor er E8400 bedre. |
Okay okay, det er nok gået hurtigt, så længe vi er enige om amd og intel nye cåu'er er ca lige hurtige clock for clock, så er det fint.. og ja P4 er langsommere.
Og jeg gav dig også ret omkring dualcore cpu til hans forbrug..
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 16:28
Thorvald skrev:
Pizzabager skrev:
Nu er det jo et forsøg på så at sige at sammenligne GHz'ene for de forskellige typer CPU'er - lidt ligesom man kan sige som tommelfingerregel at en pentium M 1 GHz, omtrent svarer i hastighed til en P4 2 GHz. Eller noget i den retning...
Pizzabager skrev:
hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program?? | Programmet hedder Dietrichs - http://www.dietrichs.com - www.dietrichs.com og http://user.dietrichs.com - http://user.dietrichs.com . Jeg kan da spørge om der i kommende opdateringer kommer understøttelse af 2 eller flere kerner. Men i øvrigt er der vist mange programmer, der kun understøtter én kerne. Hvad med officepakken, photoshop mm. - hvordan ser det ud med dem (også de lidt ældre versioner)?
Pizzabager skrev:
Ved ikke hvem der har skrevet den tekst, men det er da en gang HØ. man deler ikke hastigheden op så en 2,2ghz cpu med 4 kerner er på 0,55 på hver kerne.. hver kerne er på 2,2 GHZ.. så ja hver kerne på 2,2 er mindre en 3 ghz, men det er jo slet ikke det spring de snakker om.. |
Det var mig, der spurgte om det var sådan det forholdt sig - jeg vidste det jo ikke (før nu). Hver kerne er altså på 2,2 GHz, men pga. den nyere arkitektur er de 2,2 GHz vel hurtigere end en 2,2 GHz P4, f.eks.
|
de nye amd'er og intel er ca ligeså hurtige clock for clock(p4 er rigtig nok langsommere), og en quadcore cpu vil ikke være hurtigere til programmer der kun kan bruge 1 kerne, dog en fordel at have en dualcore, da nummer 2 kerne så kan tage sig af alt det andet..
ved ikke nogen steder man kan bygge en Acer(jeg har aldrig brudt mig meget om acer) men at få bygget en pc, kan man gøre her..
http://www.shg.dk - WWW.shg.dk dog skal man selv vælge delene, og det kan være svært hvis man ikke ved så meget om det..
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 16:39
Thorvald skrev:
Ok - så hver af kernerne kører med den hastighed der er angivet for processoren. Og så selvfølgelig fordi det er en nyere arkitektur, så er den enkelte kerne relativt hurtigere end en tilsvarende P4, med samme hastighedsangivelse. |
Ja
Thorvald skrev:
En core 2 duo på 3 GHz er således også alt andet lige hurtigere på den enkelte kerne end min nuværende P4 3,2 GHz. Hvor meget hurtigere mon? Svarende til P4 4,5 GHz?? |
Det er nok udmærket som en tommelfingerregel.
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 16:56
Thorvald
Her kan man tilpasse sin computer:
http://dell.dk - dell.dk
Vælg "Små og mellemstore virksomheder".
Jeg ved ikke, om man kan få lov at købe en tilpasset model som privat. Men måske kan du købe den gennem din arbejdsgiver.
Edit: rettet link
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 17:12
jeje skrev:
Thorvald
Her kan man tilpasse sin computer:
http://dell.dk - dell.dk
Vælg "Små og mellemstore virksomheder".
Jeg ved ikke, om man kan få lov at købe en tilpasset model som privat. Men måske kan du købe den gennem din arbejdsgiver.
Edit: rettet link |
Synes faktisk dell laver nogen glimrende maskiner, og man kan vælge en del forskellige modeller..
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 17:38
Pizzabager skrev:
jeje skrev:
Thorvald Her kan man tilpasse sin computer: http://dell.dk - dell.dk Vælg "Små og mellemstore virksomheder". Jeg ved ikke, om man kan få lov at købe en tilpasset model som privat. Men måske kan du købe den gennem din arbejdsgiver. Edit: rettet link |
Synes faktisk dell laver nogen glimrende maskiner, og man kan vælge en del forskellige modeller.. |
Jeg tror, at Dells maskiner er gode til dem, som ikke skifter bundkort. Og skal man sælge en brugt computer er det sikkert en fordel, at der står Dell på den. Men man skal ikke købe en Dell, hvis man kan finde på at skifte bundkortet, for jeg har læst, at Dell ikke overholder standarden. Førhen overholdt de heller ikke standarden for strømforsyningsstik, men det er vist fortid.
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 20:51
Pizzabager skrev:
[...]hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program?? |
Er Excel 2003 oldnordisk?
Multi-threaded programmering er en non-triviel opgave. Det er ikke bare et spørgsmål om at vælge en nyere compiler. Afhængig af hvad dit program laver, skal du måske starte helt forfra med udviklingen/programmeringen.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Niels Chr
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 21:25
jeje skrev:
]
Jeg tror, at Dells maskiner er gode til dem, som ikke skifter bundkort. Og skal man sælge en brugt computer er det sikkert en fordel, at der står Dell på den. Men man skal ikke købe en Dell, hvis man kan finde på at skifte bundkortet, for jeg har læst, at Dell ikke overholder standarden. Førhen overholdt de heller ikke standarden for strømforsyningsstik, men det er vist fortid. |
Korrekt, dell maskiner har ikke standard MB, mens øvrige komponenter alle er standrd. - jeg arbejder som sys admin i en større virksomhed som udelukkende bruger Dell som stationære kontor maskiner - dells maskiner (optiplex) er yderst støjsvage, lavet til hurtigt at skifte dele (i tilfælde af repration) og har en levetid på ca. 3 år - herefter bryder de notorisk sammen....sjovt at dell tilbyde on-site garanti i 3 år...
Tilbage til tråden: jeg syntes thorvalds eget forslag med et tastatur / mus til hans bærbare og omdanne denne til en "stationær" lyder som det mest optimale (økonomiske) - hvis denne løsning her og nu dækker behovet, skal han vælge den løsning - når/hvis behovet opstår for en kraftigere maskine skal han købe den til den tid - idet han om ½-1 år får væsentlig mere for de samme penge - udviklingen stopper ikke i morgen.
I øvrigt kan jeg oplyse at Nvidias 7950 kort bestemt ikke er noget ringe kort - det har samme ydelse som deres "nyere" 8600 kort som jeg benytter til vista - hvis thorvald er sikker på at det er grafikkortet som er hans flaskehals er det da en billig opgradering.
har du prøvet at starte taskmanager samtidig med at du benytter dit CAD program ? - det kan sige noget om det er CPU eller GPU / MEM du har problemmer med (understøtter dit CAD program OpenGL ? - hvis ikke laves alle beregninger sikkert af CPU'en og er din flaskehals)
|
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 22:06
Niels Chr skrev:
Tilbage til tråden: jeg syntes thorvalds eget forslag med et tastatur / mus til hans bærbare og omdanne denne til en "stationær" lyder som det mest optimale (økonomiske) - hvis denne løsning her og nu dækker behovet, skal han vælge den løsning - når/hvis behovet opstår for en kraftigere maskine skal han købe den til den tid |
Ja, indtil videre gør jeg nok ikke noget - og hvis behovet opstår kan jeg jo som sagt bare arbejde på den stationære. Og hvis behovet opstår yderligere, så kan jeg overveje at købe ny stationær.
Dell? Jeg synes ikke mulighederne for tilpasninger var særlig stor.
Niels Chr skrev:
har du prøvet at starte taskmanager samtidig med at du benytter dit CAD program ? - det kan sige noget om det er CPU eller GPU / MEM du har problemmer med (understøtter dit CAD program OpenGL ? - hvis ikke laves alle beregninger sikkert af CPU'en og er din flaskehals) |
Jeg prøvede lige, men ved ikke helt hvad jeg skal se efter. Dog ses det at CPU ryger op på 100% så snart jeg åbner OpenGL. Se de efterfølgende billeder.
Thorvald.
|
Skrevet af: abacus
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 23:53
Angående Dell, så fik jeg tilbud på en 4 års on site garanti da jeg for nyligt købte en ny pc, så de må da være bedre end du siger
Min gamle Dell er nu over 5 år og kører trods flittig brug stadigvæk.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 01:09
Hmmm., nu bliver jeg forvirret - fra mit emne på Dietrichs forum:
Jens Krause skrev:
very few programs split up their calculations to different tasks, and Dietrich's does not, either. So we do not benefit from dual core or quad core technology. |
First you said above - and now you say this:
Jens Krause skrev:
Our Software is compatible with multi-core processors. We continually adapt our Software to the latest computer technologies and we have already made the necessary steps to divide our processes to several CPUs. |
I am not sure about what you mean. I know that Dietrichs can run on a core 2 duo t.ex. But first you say that Dietrichs can't benefit from multicore processors and now you say it does?? Or maybe you say it is comming soon??
Thorvald.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 11:21
Hvilken CPU og hvor meget RAM er der i den bærbare?
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 13:01
Hej. Det lader til at de (dem der står bag mit tegneprogram) er blevet enige om denne udtalelse:
Our Software is compatible with multi-core processors. We continually adapt our Software to the latest computer technologies and we have already made the necessary steps to divide our processes to several CPUs.
- Så det er jo fint nok.
#jeje: Min bærbare har 2 GHz core 2 duo T7200 og 3 GB Ram.
Thorvald.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 13:10
Thorvald skrev:
Hej. Det lader til at de (dem der står bag mit tegneprogram) er blevet enige om denne udtalelse:
Our Software is compatible with multi-core processors. We continually adapt our Software to the latest computer technologies and we have already made the necessary steps to divide our processes to several CPUs. | Alt software er kompatibelt med multi-core CPU... Men det er naturligvis fint hvis de arbejder for multithreaded versioner af deres software. Indtil det sker ville jeg dog -- i dine sko -- holde mig til dual core, da quad core sikkert er overkill. Quadcore bruger mere strøm end dual core, og mere strøm betyder mere varme, og større behov for køling.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 15:03
Thorvald skrev:
Niels Chr skrev:
har du prøvet at starte taskmanager samtidig med at du benytter dit CAD program ? - det kan sige noget om det er CPU eller GPU / MEM du har problemmer med (understøtter dit CAD program OpenGL ? - hvis ikke laves alle beregninger sikkert af CPU'en og er din flaskehals) <!-- Message ''"" --> |
Jeg prøvede lige, men ved ikke helt hvad jeg skal se efter. Dog ses det at CPU ryger op på 100% så snart jeg åbner OpenGL. Se de efterfølgende billeder. |
Hvis CPU'en kun er lidt belastet hjælper det ikke, at købe en hurtigere CPU. Hvis CPU'en er 100% belastet kan det være fordi, den laver en masse beregninger, og så vil det hjælpe med en hurtigere CPU. Men 100% belastning kan også skyldes, at CPU'en hele tiden står og venter på, at grafikkortet bliver færdig med kommandoerne fra CPU'en, og så vil det kun hjælpe at købe et hurtigere grafikkort.
Så vidt jeg kan på graferne og tallene i task manageren er der rigeligt med RAM.
På graferne er der flere perioder med 100% belastning. Er det fordi, du har åbnet tegningen flere gange?
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 15:32
jeje skrev:
På graferne er der flere perioder med 100% belastning. Er det fordi, du har åbnet tegningen flere gange? |
Ja.
jeje skrev:
Men 100% belastning kan også skyldes, at CPU'en hele tiden står og venter på, at grafikkortet bliver færdig med kommandoerne fra CPU'en, og så vil det kun hjælpe at købe et hurtigere grafikkort. |
Hvordan kan man se det i taskmanager, hvis man kan det? Niels Chr. snakkede om GPU / MEM - hvad det så er.
Fra min debat på forummet for mit tegneprogram - nu lader det til at stå klart:
Thorvald skrev:
So the thruth is that Dietrichs can benefit from multicore processors, and that Dietrichs is running on more than one core, if there are more than one available!!?? |
Jens skrev:
Yes, that is right. I did not have that information when I made my first response. |
Thorvald.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 16:14
Thorvald skrev:
jeje skrev:
Men 100% belastning kan også skyldes, at CPU'en hele tiden står og venter på, at grafikkortet bliver færdig med kommandoerne fra CPU'en, og så vil det kun hjælpe at købe et hurtigere grafikkort. |
Hvordan kan man se det i taskmanager, hvis man kan det? Niels Chr. snakkede om GPU / MEM - hvad det så er. |
Jeg ved ikke, om man kan se det på nogen måde. Hvis man på en eller anden måde kunne få at se, hvor meget grafikkortet er belastet, så kunne man måske få en ide om det.
CPU = Central Processing Unit
GPU = Graphics Processing Unit, dvs. grafikchippen på grafikkortet
MEM = memory = RAM
Thorvald skrev:
Fra min debat på forummet for mit tegneprogram - nu lader det til at stå klart:
Thorvald skrev:
So the thruth is that Dietrichs <SPAN style="FONT-STYLE: italic">can</SPAN> benefit from multicore processors, and that Dietrichs <SPAN style="FONT-STYLE: italic">is</SPAN> running on more than one core, if there are more than one available!!?? |
Jens skrev:
Yes, that is right. I did not have that information when I made my first response. |
|
Ja, nu er det klart. Så må du bare sikre dig, at du har en tilstrækkelig ny version af deres program til at udnytte flere kerner. Din bærbare har to kerner, måske er det derfor den er hurtigere end den stationære. Det kunne være interessant at se grafer fra task manager på den bærbare. Læg lige mærke til, hvor stor del af tiden, der er 100% belastning, fra du giver besked om at åbne tegningen og indtil den er vist komplet på skærmen.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 18:29
Hej igen.
Er er lige et tilsvarende billede fra den bærbare:
Her på den bærbare så det ud som den peakede op til 70% lige når jeg åbnede bygningsmodellen i 3D og så lander den ellers ned på omkring 60% mens jeg sidder og kigger på modellen og drejer rundt på den, zoomer osv.
På den stationære kører den op til 100% lidt i steps, mens den arbejder på at åbne modellen i 3D - og så bliver den på de 100% sålænge jeg er i OpenGL.
Det kan siges, at det var denne husmodel, der fik min computer til at chrashe - jeg tror faktisk endda at det var den bærbare der chrashede. På det tidspunkt havde jeg alle 4 etager med + underetage. Derefter splittede jeg huset op i enkelte etager for at kunne arbejde videre. Min stationære har også chrashed - det var på et andet hus måske omtrent samme størrelse - her havde jeg kun 1 etage + underetage - men her var det fordi jeg havde lavet en masse detaljer (armering i beton), der gjorde modellen tung. Nu er jeg holdt op med at lægge armering i betonelementerne i 3D-modellen - det var blot et eksperiment og ikke strengt nødvendigt mht. arbejdet. Jeg har efterhånden lært hvordan jeg bedst bygger huset i programmet sådan at jeg kan lave flere etager osv. uden at computeren dør. Men det er alligevel på grænsen og som det kan ses, ser det ud til at min bærbare p.t. bedst har kræfterne til de store modeller.
Thorvald.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 19:00
@Thorvald
Din bærbare er dual-core, mens din stationære er single-core. Den viste CPU belastning (100% på den stationære, lidt over 50% på den bærbare) tyder at dit program er single threaded, altså at det kun kan udnytte en CPU kerne.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 19:56
Og dog JesperLund? Hvis man tager i betragtning at core2duo's arkitektur gør den relativt hurtigere end Pentium4: Der er 2Ghz på hver er de to kerner, altså omtrent svarende til 3 Ghz P4 - dvs. i alt svarende til 6 Ghz P4. Den stationære er en 3,2 Ghz P4 - altså lidt over 50% "mindre" end den bærbares core2duo 2Ghz. Det kunne godt tyde på at programmet trækker på begge kerner i den bærbare.(??)
Men stadigvæk - findes der en metode til at se hvor meget der trækkes i grafikkortet - hvor hårdt udnyttet dét er på de to computere??
Thorvald.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:09
Thorvald skrev:
Og dog JesperLund? Hvis man tager i betragtning at core2duo's arkitektur gør den relativt hurtigere end Pentium4: Der er 2Ghz på hver er de to kerner, altså omtrent svarende til 3 Ghz P4 - dvs. i alt svarende til 6 Ghz P4. Den stationære er en 3,2 Ghz P4 - altså lidt over 50% "mindre" end den bærbares core2duo 2Ghz. Det kunne godt tyde på at programmet trækker på begge kerner i den bærbare.(??)
Men stadigvæk - findes der en metode til at se hvor meget der trækkes i grafikkortet - hvor hårdt udnyttet dét er på de to computere??
|
taget i betragtning af at din computer skal bruges til sådan nogen programmer som kræver så meget, så ville jeg gå efter en kraftig Core2Duo.. Som f.eks en E8400.. Hvis den kunne udnytte 4 kerner, ville sådan en Intel Core2quad Q9450 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=429431 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=429431 nok være en del bedre, men kun hvis programmet kan bruge de 4 kerner(det er der ikke mange programmer der kan endnu)
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:19
Jeg vil give Jesper ret. De to øverste kurver viser belastningen for de to kerner. Hvis man kikker på de sidste 2-3 tern (mod højre) passer kurverne godt sammen: når den ene falder stiger den anden tilsvarende og omvendt. Det kan selvfølgelig være et tilfælde, at der er brug for konstant 60% det sidste stykke, men Jespers forklaring er mere sandsynlig.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:26
Ang. hvad du skal købe, tjaa kender du ikke en der ved en smule om computer hardware, og om at samlet computere, for så kan du bare købe et Bundkort, cpu, ram og grafikkort, det passer sikkert nok i din nuværende kabinet, og med den strømsluger af en cpu du har i nu, tror jeg ikke de nye ting sluger mere strøm så din psu er sikkert fin nok..
af dele ville jeg anbefale
CPU: intel E8400 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419451 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419451
Bundkort: Gigabyte GA-P35-DS3 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385157 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385157
RAM: Corsair Xms2 2x2gb http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389226 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389226
Grafik: 8800GT 512mb. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=403911 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&a mp;a mp;a mp;ID=403911
samlet pris ca. 3600 kr. også har du en rigtig hurtig stationær igen.. så skal du muligvis have en ny windows, da den du har til din nok er en OEM version, som kun kan bruges med det bundkort der sidder i nu, men en ny Win Vista premium OEM koster 650 kr, så det vælter jo ikke bugettet..
dvs ca 4200 kr, med det hele, også tager det en lille time og sætte i, samt tid til software installation..
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:47
Først skal det undersøges, om en ny version af tegneprogrammet kan udnytte begge kerner i den bærbare.
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 22:58
Grunden til at jeg spurgte efter taskmanager, og at man ud fra dette måske kan identificere flaskehalse - og korrekt, man kan ikke dirrekte se om GPU er flaskehals, men man kan udelukke/fastslå dem som man kan se (CPU/MEM)
I dit tilfælde virker det som om det er din CPU som er flaskehalsen på den stationære (går i 100% over en periode), På den bærbare gå 1 CPU kerne sjælendt i 100%, og uanset om programmet kan udnytte 2 kerner eller ej har programmet ikke "bedt om mere" CPU tid, RAM ser heller ikke krævende ud så tilbage er typsik GPU, HDD og eller hastighedden på hukommelsen (ram er ikke bare ram).
Nu kan jeg se at din bærbare køre vista, med aero enabled - prøv lige at tjekke dette:
http://www.9down.com/Current-Windows-Vista-Aero-will-Degrade -OpenGL-Performance-5327/
I øvrigt er jeg lidt i tvivl om årsagen til dit ønske om opgradernig - er det allene et hastigheds problem som du ønsker at få løst eller har du også stabilitets problemer - du nævner den er "gået ned", både på den stationære og den bærbare når data er for store...
tjek at du har sidste nye grafikkort drivere installeret - kan have en betydning både for stabillitet og for hastigheden.
også at din software har alle tilgengelige patches
|
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:16
faldt lige over dette på nvidias forum:
OpenGL hardware acceleration is handled in exactly the same way in Windows XP and Windows Vista - through an Installable Client Driver (ICD) provided by graphics card manufacturers. Without an OpenGL ICD installed, Windows XP and Windows Vista both revert to rendering OpenGL in software on the CPU rather than using GPU acceleration |
I praksis betyder det at hvis ikke du har installeret korrekt grafikkort driver som er OpenGL enabeld, så vil både XP og vista "emulere" OpenGl - dette vil resultere i høj CPU, hvilket måske kan være dit isue...tjek derfor om der er opdaterede skræmkorts driver epå nettet.
|
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 06:40
jeje skrev:
Jeg vil give Jesper ret. De to øverste kurver viser belastningen for de to kerner. Hvis man kikker på de sidste 2-3 tern (mod højre) passer kurverne godt sammen: når den ene falder stiger den anden tilsvarende og omvendt. Det kan selvfølgelig være et tilfælde, at der er brug for konstant 60% det sidste stykke, men Jespers forklaring er mere sandsynlig. |
Aaah, jeg lagde ikke mærke til at den bærbare har to kurver og den stationære én - altså én kurve for hver kerne.
Pizzabager skrev:
...dvs ca 4200 kr, med det hele, også tager det en lille time og sætte i, samt tid til software installation.. |
Tak for forslagene Pizzabager, det kan jeg da tænke over. Jeg tror dog at jeg ville foretrække en færdigbygget computer, hvis det skulle være. Men man ved aldrig om jeg finder på at prøve selvbygger modellen...
jeje skrev:
Først skal det undersøges, om en ny version af tegneprogrammet kan udnytte begge kerner i den bærbare. |
Ja, det kræver jo blot at jeg stiller spørgsmålet til Dietrichs folkene.
#Niels Chr: Dit link http://www.9down.com/Current-Windows-Vista-Aero-will-Degrade -OpenGL-Performance-5327/ virker ikke, jeg kan ikke finde det.
Niels Chr skrev:
I øvrigt er jeg lidt i tvivl om årsagen til dit ønske om opgradernig - er det allene et hastigheds problem som du ønsker at få løst eller har du også stabilitets problemer - du nævner den er "gået ned", både på den stationære og den bærbare når data er for store... |
Det er vel lidt af hvert. Når bygningsmodellen bliver stor bliver programmet også langsommere at arbejde med også når jeg ikke arbejder i 3D. Og så er der den del af det, at den ikke arbejde i 3D når modellen når en vis størrelse.
Niels Chr skrev:
I praksis betyder det at hvis ikke du har installeret korrekt grafikkort driver som er OpenGL enabeld, så vil både XP og vista "emulere" OpenGl - dette vil resultere i høj CPU, hvilket måske kan være dit isue...tjek derfor om der er opdaterede skræmkorts driver epå nettet. |
Interessant - det skal tjekkes.
Thorvald.
|
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 10:58
Hej.
Det ser ud til at det var en dårlig idé at opgradere driveren til catalyst 8.4. Når jeg bruger OpenGL nu er den meget langsom til f.eks. at dreje huset rundt og zoome - før kørte dette dog ret glat. Men jeg har skrevet til ATI's support og deres autoresponse fortæller mig at mit næste træk må være at gå computeren igennem: Bios driver, harddisk drivere osv, osv. Hvis det så stadig ikke er fornuftigt kan jeg jo se hvad supporten så vil sige.
Thorvald.
|
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 12:14
Niels Chr skrev:
I dit tilfælde virker det som om det er din CPU som er flaskehalsen på den stationære (går i 100% over en periode) |
Enten det eller også bruger CPU'en en masse tid på at checke om GPU'en er klar til næste kommando.
Niels Chr skrev:
På den bærbare gå 1 CPU kerne sjælendt i 100%, og uanset om programmet kan udnytte 2 kerner eller ej har programmet ikke "bedt om mere" CPU tid |
De to kerner kan skiftes til at køre programmet, så det at hver kerne sjældent er belastet 100% er ikke det samme, som at programmet ikke belaster, hvad der svarer til en enkelt kerne på fuld tid.
|
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 18:17
jeje skrev:
De to kerner kan skiftes til at køre programmet, så det at hver kerne sjældent er belastet 100% er ikke det samme, som at programmet ikke belaster, hvad der svarer til en enkelt kerne på fuld tid. |
Ikke helt enig i konklutionerne. uanset om programmet benytter 1 eller flere tråde (kerner) vil det altid som minimum kunne udnytte 1 kerne op til 100% - hvilket i dette tilfælde ikke er tilfældet på noget tidspunkt - enten er programmet multitrådet (kan udnytte flere kerner) eller også trækker det på nogle OS resurcer som så belaster kerne 2.
U anset hvad viser taskmanager at ingen af de 2 kerner går i 100% over længere tid - dette indikere at der ikke er en primær flaskehals her (en hurtigere CPU vil alle dage gøre afvikling hurtigere)
Iøvrigt er det relativt nemt at test hvordan programmet opføre sig med kun 1 CPU kontra 2 - hvis det opføre sig ens, er det et single trådet program (jeg tvivler)
gør således.
1. åben programmet
2. åben en tegning
3. lav en "hastigheds test" af en eller anden art
4. åben task manager
5. find programmet i listen over processer
6. højreklik og vælg "indstil forbindelse"
7. fjern hak fra 1 af "CPU"'erne (kerner)
8. lav hastigheds testen igen
når denne test laves skal man selvfølgelig være opmærksom på at dne process som man har skiftet "forbindelse" på også er den process som benytter CPU tiden under testen....
evt. kan man også overvåge process listen, mens CPU er belastet for at få en idee om hvilke processer som sluger CPU tiden (programmet eller OS)
|
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 23:06
Det er bare næsten umuligt at få noget ud af proceslisten fordi den indeholder så mange processer, så det næsten ikke er til at finde ud af. Jeg tror nok jeg ved hvad den proces hedder, der hører til tegneprogrammet.
Thorvald.
|
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 23:27
Jeg kører noget ældre engelsk Windows, men du kan nok gøre noget, der ligner det her:
- sortere proceslisten efter CPU belastning ved at trykke på feltet "CPU".
- i fanebladet applikationer højreklik på tegneprogrammet og vælge "Gå til proces".
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 24-April-2008 kl. 00:39
For lige at vende tilbage til Dell, så kan man altså ikke helt regne med de muligheder man får opgivet på deres hjemmeside mht selv at "bygge".
I DBA er Dell bærbar m følgende konfig til salg (pris = 10k ) :
Dell Precision M6300, 2. 2 GHz, 4 GB Ram, 200 GB harddisk, Den kraftigste bærbar på markedet: Ny (kun brugt 1 måned). Stadig 2år+10mdr garanti. 17" Intel Core Duo 2, 512 mb Nvidia Quadro FX1600M, S-ata III harddisk, DVD-brænder, SD-kortlæser, abg wifi, bluetooth, firewire, DVI+VGA udgang, SmartCard, 6xUSB. Nypris 16.200 kr. Sælges da jeg synes, den vejer lidt for meget .
Fra chatten på et spørgsmål om gaming :
Jeg kender ikke spillet, men grafikkortet er et 512 mb Nvidia Quadro FX1600M - og det er umiddelbart det kraftigste grafikkort Dell kan skaffe. Jeg tror faktisk, at det er det kraftigste, som kan sidde i nogen bærbar. Grafikkortet er sat i af hensyn til engineering - altså heftigt 3D CAD konstruktionsarbejde, så det er temmelig potent.
|
Skrevet den: 24-April-2008 kl. 06:02
Lennon skrev:
For lige at vende tilbage til Dell, så kan man altså ikke helt regne med de muligheder man får opgivet på deres hjemmeside mht selv at "bygge".
Dell Precision M6300, 2. 2 GHz, 4 GB Ram, 200 GB harddisk, Den kraftigste bærbar på markedet: Ny (kun brugt 1 måned). Stadig 2år+10mdr garanti. 17" Intel Core Duo 2, 512 mb Nvidia Quadro FX1600M, S-ata III harddisk, DVD-brænder, SD-kortlæser, abg wifi, bluetooth, firewire, DVI+VGA udgang, SmartCard, 6xUSB. Nypris 16.200 kr. Sælges da jeg synes, den vejer lidt for meget .
Jeg kender ikke spillet, men grafikkortet er et 512 mb Nvidia Quadro FX1600M - og det er umiddelbart det kraftigste grafikkort Dell kan skaffe. Jeg tror faktisk, at det er det kraftigste, som kan sidde i nogen bærbar. Grafikkortet er sat i af hensyn til engineering - altså heftigt 3D CAD konstruktionsarbejde, så det er temmelig potent.
|
nu kender jeg ikke lige det quadro grafikkort, men de er nomalt meget kraftige, bare ikke beregnet til spil..
|
Skrevet den: 24-April-2008 kl. 09:23
Pizzabager skrev:
Lennon skrev:
|
nu kender jeg ikke lige det quadro grafikkort, men de er nomalt meget kraftige, bare ikke beregnet til spil..
|
Er også ved at skifte PC. Har lige købt Dells 24" skærm, som jeg vil bruge i et set up med en bærbar. Jeg gør lidt i foto, - men intet i gaming . Hvor stor betydning har grafikkortet i den sammenhæng ? - er det samme egenskaber som trådstarters (CAD), som jeg skal jagte ? ?
|
Skrevet den: 24-April-2008 kl. 16:16
Lennon skrev:
Pizzabager skrev:
Lennon skrev:
|
|
Er også ved at skifte PC. Har lige købt Dells 24" skærm, som jeg vil bruge i et set up med en bærbar. Jeg gør lidt i foto, - men intet i gaming . Hvor stor betydning har grafikkortet i den sammenhæng ? - er det samme egenskaber som trådstarters (CAD), som jeg skal jagte ? ?
|
Du kan se her hvad quadro kortene er lavet til..
http://www.nvidia.com/object/builtforprofessionals.html - http://www.nvidia.com/object/builtforprofessionals.html
priserne er så også derefter..
http://www.nvidia.com/object/quadro_fx_5600_4600.html - http://www.nvidia.com/object/quadro_fx_5600_4600.html
|
Skrevet den: 25-April-2008 kl. 10:01
Nå, de quadro grafikkort lyder da interessante - nu er der noget der hedder quadro GPU og quad CPU - er der mon nogen sammenhæng?
Bortset fra det er et sådant quadro måske at skyde over målet især mht. pris. Men jeg gad nu nok vide hvad et quadro FX1600M kort kan koste, siden det sidder i en computer der sælges til 10.000,- Mht. til Dell's tilpasning af konfiguration er spørgsmålet jo så hvordan man så kan få tilpasset computeren og tilsvarende for Acer, som jeg nok er mere hook på.
En anden ting - quadro kortene er tilsyneladende tilpasset AutoCad og det er ikke AutoCad jeg bruger - jeg tror at mit tegneprogram stiller mindre krav til hardware end AutoCad - men jeg ved det ikke.
Men til foto er det i hvert fald for meget af det gode, vil jeg tro. Her er et NVidia geforce 8800 sikkert rigeligt. Ved fotobehandling er der måske mere Ram, der bliver brugt??
Thorvald.
|
Skrevet den: 25-April-2008 kl. 10:21
Set på IT-avisen:
I motsetning til andre programmer, bruker Pixelmator grafikkprosessoren i stedet for CPU ved bildeoperasjoner. Det gjør at de med et bra skjermkort vil oppleve Pixelmator som raskt, mens de uten ikke vil få like god ytelse.
Thorvald.
|
Skrevet den: 25-April-2008 kl. 14:01
Thorvald skrev:
Nå, de quadro grafikkort lyder da interessante - nu er der noget der hedder quadro GPU og quad CPU - er der mon nogen sammenhæng?
Bortset fra det er et sådant quadro måske at skyde over målet især mht. pris. Men jeg gad nu nok vide hvad et quadro FX1600M kort kan koste, siden det sidder i en computer der sælges til 10.000,- Mht. til Dell's tilpasning af konfiguration er spørgsmålet jo så hvordan man så kan få tilpasset computeren og tilsvarende for Acer, som jeg nok er mere hook på.
En anden ting - quadro kortene er tilsyneladende tilpasset AutoCad og det er ikke AutoCad jeg bruger - jeg tror at mit tegneprogram stiller mindre krav til hardware end AutoCad - men jeg ved det ikke.
Men til foto er det i hvert fald for meget af det gode, vil jeg tro. Her er et NVidia geforce 8800 sikkert rigeligt. Ved fotobehandling er der måske mere Ram, der bliver brugt??
|
Nyprisen for nævnte bærbare er jo 16k. Ejeren synes åbenbart den er for stor - rent fysisk - og sælger den efter ca en måned for 10k (uden OS ! ).
Mht RAM kan man åbenbart slet ikke få en bærbar der har mere end 4GB ? Hvilket vistnok oven i købet kræver en 64bits version af XP eller Vista for at kunne udnyttes 100% ? ?
Hvordan skal dit "Norske" hint tolkes ? - vil man høste på nævnte grafikkort v foto ? ?
|
Skrevet den: 25-April-2008 kl. 15:40
Hmm., kan du ikke forstå norsk... Nej, spøg til side. De siger åbenbart at billedbehandlingsprogrammer normalt arbejder på CPU og ikke så meget ved hjælp af grafikkortet, hvorfor et superkraftigt og superdyrt grafikkort er spild af penge, hvis man primært skal lave billedbehandling.
Men om det så er rigtigt det de skriver i dén norske artikel ved jeg ikke.
Nyprisen for nævnte bærbare er jo 16k. Ejeren synes åbenbart den er for stor - rent fysisk - og sælger den efter ca en måned for 10k (uden OS ! ).
Nu var det faktisk fordi jeg synes det lød relativt billigt i forhold til at den har et dyrt grafikkort i sig. Derfor tænkte jeg at prisen på quadro FX1600M kortet måske ikke var så slem som de 2000 USD, der nævnes for de større modeller.
Thorvald.
|
Skrevet den: 25-April-2008 kl. 19:50
Thorvald skrev:
Hmm., kan du ikke forstå norsk... Nej, spøg til side. De siger åbenbart at billedbehandlingsprogrammer normalt arbejder på CPU og ikke så meget ved hjælp af grafikkortet, hvorfor et superkraftigt og superdyrt grafikkort er spild af penge, hvis man primært skal lave billedbehandling.
Men om det så er rigtigt det de skriver i dén norske artikel ved jeg ikke.
Nu var det faktisk fordi jeg synes det lød relativt billigt i forhold til at den har et dyrt grafikkort i sig. Derfor tænkte jeg at prisen på quadro FX1600M kortet måske ikke var så slem som de 2000 USD, der nævnes for de større modeller.
|
Oki, - så gir det lidt mening
|
Skrevet den: 25-April-2008 kl. 19:57
Mht RAM kan man åbenbart slet ikke få en bærbar der har mere end 4GB ? Hvilket vistnok oven i købet kræver en 64bits version af XP eller Vista for at kunne udnyttes 100% ? ?
Faktisk har jeg ikke umiddelbart set nogen bærbare med 4 GB Ram - det mest almindelige er 2 GB og hvis man er heldig 3 GB. Min bærbare som jeg købte for 10 måneder siden var der også kun 2 GB i, men i forbindelse med købet havde jeg mulighed for at opgradere til 3 GB. Underligt nok havde jeg ikke mulighed for at opgradere til 4 GB (selvom den understøtter det). I stationære computere ser det ud til at 4 GB er maksimum for "high end" modellerne, selvom der understøttes op til 8 GB i nogle computere. Måske bliver computerene bare så dyre, at de ikke sættes til salg med så meget Ram i, af hensyn til omsætningen.
Om det kræves 64 bit version af windows for at køre med 4 GB eller derover ved jeg ikke?
Thorvald.
|
Skrevet den: 25-April-2008 kl. 21:04
Thorvald skrev:
Om det kræves 64 bit version af windows for at køre med 4 GB eller derover ved jeg ikke? |
Hint: 2^32 er _________
(i praksis er grænsen ved 3 GB på grund af hardware I/O enheder der skal kunne adresseres inden for 4 GB).
EDIT: 4 GB grænsen og 32 bit minder mig om dengang jeg i midten af 1990'erne gik fra en 16-bit compiler til en 32-bit compiler. Hvor var det fantisk ikke længere at skulle tænke i segment:offset baner når man skulle adressere mere end 64 KB (ja, KiloBYTE). Med en 32-bit pointer kunne man adressere al memory i computeren med et flat adresserum -- HELT op til 4 GB (når det er en unsigned int). Tiderne skifter...
|
Skrevet den: 26-April-2008 kl. 06:48
JesperLund skrev:
Hint: 2^32 er _________ |
Umiddelbart forstod jeg ikke hvad dit hint havde med sagen at gøre - men 2^32 = 4295 mio. Og hvis vi snakker Mb, så er det altså 4,295 GB. Men hvad har 2 opløftet i 32 med sagen at gøre?? Er det ene eller anden matematisk regel for hvor meget Ram en 32 bit computer kan trække? Men hvorfor lige 2 opløftet i 32??
Hvad er fordelen ved en 64 bit windows iøvrigt?
Thorvald.
|
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 07:22
Grunden til 2' potens er at en computer arbejder binært - altså 2 tilstande (1 og 0), resten er ren matematik - hvis en computer havde 3 tilstande, villle det være 3'er potens.
I øvrigt afrundes de 4.295 Gb til 4 Gb i daglig tale. Dette kommer sig at at man oprindeligt startede med at afrunde 1024 bytes til 1K (kilobytes) - 1000 K svare så til 1 M (Mega) og 1000 M svare så til 1 G (Giga) - hele vejen op bliver der afrundet, hvlket er grunden til at dit resultat er noget mere - samme gør sig iøvrigt gældende for Harddisk størrelser, her benytter producenterne sig dog af den omvendte logik, og oplyser det faktisk antal bytes, som så for de fleste kommer som en overraskelse når de formatere og resultatet er noget lavere end forventet.
Windows (32bit) kan normalt ikke benytte mere end 2 Gb ram (per process) 4 Gb ialt - via et flag under opstart (boot.ini) kan man få den til at benytte lidt mere, så det er muligt at addressere op til 16 Gb (via segmentering) - dette gør dog at den totale direkte adresserebare hukommelse kommer ned på 3 Gb, til gengæld kan man så indirekkte (langsommere) adressere op til 16Gb
Skal adresseringen af RAM mængder større end 2 Gb foregå optimalt skal man skifte til 64Bit chipset/CPU/OS.
|
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 19:38
Ok - lad os komme tilbage til emnet. Dvs. emnet har måske i virkeligheden drejet retning: Nu handler det dels om at analysere min nuværende computer, dels ved at gå de forskellige ting igennem og se om diverse opdateringer betyder noget og dels ved at lave denne test foreslået af Niels Chr:
Iøvrigt er det relativt nemt at test hvordan programmet opføre sig med kun 1 CPU kontra 2 - hvis det opføre sig ens, er det et single trådet program (jeg tvivler)
gør således. 1. åben programmet 2. åben en tegning 3. lav en "hastigheds test" af en eller anden art 4. åben task manager 5. find programmet i listen over processer 6. højreklik og vælg "indstil forbindelse" 7. fjern hak fra 1 af "CPU"'erne (kerner) 8. lav hastigheds testen igen
når denne test laves skal man selvfølgelig være opmærksom på at dne process som man har skiftet "forbindelse" på også er den process som benytter CPU tiden under testen.... evt. kan man også overvåge process listen, mens CPU er belastet for at få en idee om hvilke processer som sluger CPU tiden (programmet eller OS)
På forummet for mit tegneprogram er de åbenbart lidt trætte af mig, måske forstår jeg bare ikke hvad de siger:
We use a second core if this makes sence and there is a technical possibility. You cannot divide every calculation into several parallel calculations. In most of the cases the processor is not working much and the speed of the processor is not the most important thing to get speed. To have enough RAM is more important.
En anden ting ud over at analysere min nuværende computer er, at analysere hvad for isenkram, der skal være i en ny computer, når jeg engang køber en ny. Det kunne godt se ud som om, at jeg ikke opnår den store fordel ved quadcore, ud fra udtalelserne fra Dietrichs (selvom jeg stadig er i tvivl) - og da de selv siger at processorkraft ikke er det vigtigste, så vil en god og hurtig dualcore nok være sagen. Og så snakker de om Ram - og her kan der vel både være tale om godt med Ram i grafikkortet samt computerens Ram. Så hvis jeg f.eks. får mulighed for at få en computer med 8 Gb Ram og 1 Gb i grafikkortet, vil det nok ikke være så tosset?
Jeg er stødt på @Computer, som jeg på en måde godt kan lide - er der nogen, der kender det? Min drømmecomputer ville nok være noget i denne retning:
- CPU: Dual core 2 Duo, evt. quadcore.
- Ram: F.eks. 8 GB.
- Harddisk 1: Systemharddisk, 10.000 eller 15.000 rpm disk på omkring 100 GB, evt. SSD.
- Harddisk 2: Dataharddisk, 7200 rpm disk på 320 eller 500 GB, minimum 250 GB. Evt. SSD.
- Harddisk 3: Dataharddisk, 7200 rpm disk på 320 eller 500 GB, minimum 250 GB. Evt. SSD.
- Grafikkort: Nvidia grafikkort, såsom Geforce 8800 måske to grafikkort (kan man det og hvad fordel har man af det?), evt. et Quadro kort.
- Optisk drev 1: Blu-ray / dvd-duallayer brænder.
- Optisk drev 2: DVD-rom drev, evt. dvd-brænder med Lightscribe.
- Kortlæser til bl.a. Memory Stick-Pro.
- Firewire port eller to, heraf evt. 1 i front, evt. Firewire 800.
- Et par USB-porte i front og f.eks. 4 bagpå.
- Selvfølgelig stik til internet.
- Trådløst netværkskort - jeg ved ikke helt hvad det betyder, at man så ikke har behov for en ekstern router til trådløst netværk??
- Indbygget Bluetooth.
- Pænt design - kunne godt lide @computer's bordeaux kabinet.
- God kvalitet.
- En rimelig pris.
Thorvald.
|
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 19:43
@Thorvald Hvad skal du med alle de diske? Arbejder du med datamængder på 50GB som skal swappes ud hele tiden?
Jeg ville købe en 750 GB Sata disk. Tre diske larmer mere end en, og bruger mere strøm + udvikler mere varme.
SSD er for dyrt. 32 GB i ordentlig kvalitet koster 4-5000 kr. p.t.
Med 8 GB RAM er du tvunget til at køre et 64-bit OS.
|
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 20:11
Minimum synes jeg der bør være en systemharddisk på 10.000 eller om muligt 15.000 rpm og en data harddisk. Den tredje disk bruger jeg som ekstra lager og til sikkerhedskopier. Hvis den ene disk chrasher har jeg en kopi på den anden. Systemharddisken er udelukkende til installation af software. En anden mulighed med to datadiske er, at jeg kan bruge den ene til arbejde og den anden til privat + sikkerhedskopier af arbejde. (Husk på at jeg arbejder hjemme). Men ok, jeg kunne godt acceptere to diske (én system- og én datadisk).
Ja, SSD er for dyrt endnu - men det kan jo være det er blevet mere almindeligt når jeg kommer så langt. Men hvis jeg køber nyt til sommer eller i efteråret er det næppe blevet tilstrækkeligt tilgængeligt.
Med 8 GB RAM er du tvunget til at køre et 64-bit OS. - Og det er vel ikke dårligt? Jeg mener hvorfor siger du jeg er tvunget?
Iøvrigt ser der ud til at være lidt forskellige chipsets og jeg har ingen anelse om hvad der er godt. Jeg er stødt på Intel 945GC, Intel G31 og Intel P35 - hvis vi nu holder os til Intel.
Thorvald.
|
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 20:29
Brug en ekstern harddisk i et USB/Firewire/eSata kabinet til backup. Hvis lynet slår ned i dine el-installationer, futter alle diske af. Endnu bedre: lav offsite backup over nettet, gerne til to forskellige sites.
Der er ingen som siger at der kun skal være en partition på 750 GB. Du kan lave partitioner til system/programmer, arbejde og private data.
Hvis du kører 32-bit OS med 8 GB RAM, er de sidste 4-5 GB spildte. Du kan ikke bruge dem. Derfor er 64-bit OS en nødvendighed.
|
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 20:30
Du bevæger dig godt og grundig væk fra en bærbar/transportabel løsning
Har ladet mig fortælle,at 64-bits OS kan være noget tricky ?
|
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 20:35
Thorvald skrev:
På forummet for mit tegneprogram er de åbenbart lidt trætte af mig, måske forstår jeg bare ikke hvad de siger:
We use a second core if this makes sence and there is a technical possibility. You cannot divide every calculation into several parallel calculations. In most of the cases the processor is not working much and the speed of the processor is not the most important thing to get speed. To have enough RAM is more important. |
Jeg synes da ikke, der er noget i den tekst, som tyder på, at de er trætte af dig. Der står noget i retning af dette: Vi bruger en kerne mere, hvis det kan betale sig og hvis det er teknisk muligt. Man kan ikke opdele alle beregninger i adskillige parallelle beregninger. I de fleste tilfælde er processoren kun lettere belastet og dens hastighed af mindre betydning. Det er mere vigtigt at have RAM nok.
Thorvald skrev:
Trådløst netværkskort - jeg ved ikke helt hvad det betyder, at man så ikke har behov for en ekstern router til trådløst netværk?? |
Det betyder bare at den er trådløs, på samme måde som en bærbar. En trådløs router er nødvendig.
|
Skrevet den: 29-April-2008 kl. 07:26
JesperLund skrev:
Der er ingen som siger at der kun skal være en partition på 750 GB. Du kan lave partitioner til system/programmer, arbejde og private data. |
Det er stadigvæk bedre med en selvstændig disk til installation af software, gerne en speciel hurtig disk - men derudover kunne én enkelt stor data harddisk være fint - partioneret i to dele.
JesperLund skrev:
Hvis du kører 32-bit OS med 8 GB RAM, er de sidste 4-5 GB spildte. Du kan ikke bruge dem. Derfor er 64-bit OS en nødvendighed. |
Ja, det er jeg klar over - det lød bare som om det var dårligt med 64 bit OS, siden jeg var tvunget til det.
Lennon skrev:
Du bevæger dig godt og grundig væk fra en bærbar/transportabel løsning |
He, he ja , men det er jo ikke sikkert at min bærbare er stærk nok på længere sigt. Ellers har du ret i, at det på sin vis kunne være en fordel udelukkende at have den bærbare, da jeg så ikke skal flytte data og e-mail, når jeg skal ud og rejse og når jeg kommer hjem. Til gengæld kan man få kraftigere konfigurationer til stationære.
jeje skrev:
Jeg synes da ikke, der er noget i den tekst, som tyder på, at de er trætte af dig. Der står noget i retning af dette: Vi bruger en kerne mere, ..... Det er mere vigtigt at have RAM nok. |
Ja, jeg kan godt selv oversætte... Men tak for oversættelsen alligevel. Men det var nu ikke så meget det - jeg synes bare ikke han helt svarede på emnet - om de gør det i den nuværende version af programmet - men det gør de måske nok, siden han svarer sådan. Og at de er trætte af mig udleder jeg af:
Thorvald på andet forum skrev:
We use a second core if this makes sence and there is a technical possibility.
What you mean? Is the program, programmed to use more than one core or not - and then if the program needs more processor power it uses more than one core?? |
svar på andet forum fra Joachim Neumann skrev:
I think that my answer was clear enough but perhaps you do not want to understand it and so there is no more to dicuss about it. |
Thorvald på andet forum skrev:
I am just interested in the subject. So the program (also version 7.03) does use more than one core, if it is possible (and needed) for the program? |
- og siden har der været stille.....
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 18:53
Jeg har fået tilbudt følgende:
Konfiguration 1:
Cpu : Intel Core 2 Quad - Q6600 - 8MB - 2.4Ghz
Harddisk 1 : WD Raptor 150 GB Sata 16 MB 10.000 Rpm. (Hurtigt og stabil/driftsikker systemdisk)
Harddisk 2 : Seagate Barracuda ES - 320GB - 16MB - Sata II (Dette er en 24/7 disk)
Harddisk 3 : Seagate Barracuda ES - 320GB - 16MB - Sata II (Dette er en 24/7 disk)
Drev 1 : Blu-Ray læser / DVD Brænder
Drev 2 : DVD±writer Dual Layer
Ram : 8 GB PC2-5300 (2 x 4 GB)
Grafikkort : 2 x GeForce 8800GTX - 768MB - PCI E / Lownoise (SLI)
Lydkort : Sound Blaster Audigy SE 7.1
Netkort : 10/100 Lan (Til kabel)
Wireless netkort : 54 Mbit (Trådløs netkort)
Firewire : Firewire 400
Kortlæser : 20-in-1 – Kortlæser i front af kabinet.
Kabinet : @computer's Bordeaux
Bemærk dette er uden styresystem.
Pris Incl samling og test : 16.995,- Incl moms.
Konfiguration 2:
Cpu : Intel Core 2 Duo - E4500 - 2MB - 2.2GHz
Harddisk 1 : WD Raptor 150 GB Sata 16 MB 10.000 Rpm. (Hurtigt og stabil/driftsikker systemdisk)
Harddisk 2 : Seagate Barracuda ES - 320GB - 16MB - Sata II (Dette er en 24/7 disk)
Harddisk 3 : Seagate Barracuda ES - 320GB - 16MB - Sata II (Dette er en 24/7 disk)
Drev 1 : Blu-Ray læser / DVD Brænder
Drev 2 : DVD±writer Dual Layer
Ram : 8 GB PC2-5300 (2 x GB)
Grafikkort : 1 x GeForce 9600GT - 1GB ram
Lydkort : Onboard
Netkort : 10/100 Lan Onboard
Wireless netkort : 300 Mbit
Firewire : Firewire 400
Usb : 4 x USB 2.0
Kortlæser : 20-in-1 – Kortlæser i front af kabinet.
Kabinet : @computer's Bordeaux
Bemærk dette er uden styresystem
Pris : Kr. 12.075,- Incl moms
Den første er formodentligt rigeligt dyr pga. quad processoren. Den anden har til gengæld for lille processor. Her ville jeg nok gå efter E8500 – 6 MB – 3,16 GHz, da den foreslåede knap nok er hurtigere end min nuværende P4 med hypertreathing 3,2 GHz - bortset fra at den foreslåede har to kerner.
Det er formodentligt ikke harddiskene, der er særligt dyre, så hvis man skulle justere lidt ville jeg nok ikke spare ret meget ved at gå ned på 2x250 GB eller 1x500 GB HDD for data harddiskene. Det der sætter skub i prisen er nok processor, grafikkort og Ram. Gad vide om Kingston's HyperX, KHX:DDR3 ville være godt til mit formål.
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 20:18
Undrede mig lige over priserne på de systemer, indtil jeg så de 2x4gb ram, hvad vil du dog bruge de ram til? de fleste computere klare sig fint med 2 gb, at du gerne vil have 4 gb, kan jeg til dels forstå, men 8 gb??, er der overhoved nogen programmer som kan bruge 8 gb?
ud over det, med 8 gb ram, kommer du ikke udenom Vista 64bit, er dit program ordenligt understøttet af Vista 64? der er mange programmer der ikke er, og stadig en del problemer med at finde drivere osv til div hardware..
hvis det endelig er i orden, med drivere til alt hardwaren og programmet er understøttet, så vælg da 4x2gb istedet for 2x4gb, prisen er noget der ligner det halve...
ang. den E4500 Cpu, jo den er faktisk en del hurtigere end din 3,2 ghz P4, hvis jeg skulle gætte ca 2-2½ gange så hurtig, i programmer der kan udnytte flere kerner, og kun omkring 1½ gang så hurtig i programmer der kun kan bruge 1 kerne.. men det er naturligvis et estimeret gæt..
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 20:30
Pizzabager skrev:
ang. den E4500 Cpu, jo den er faktisk en del hurtigere end din 3,2 ghz P4, hvis jeg skulle gætte ca 2-2½ gange så hurtig, i programmer der kan udnytte flere kerner, og kun omkring 1½ gang så hurtig i programmer der kun kan bruge 1 kerne.. men det er naturligvis et estimeret gæt.. |
E8400 koster 1200-1300 kr incl moms. Det er et bedre valg.
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 20:34
Udmærkede kommentarer - og de problemer med Vista 64bit er naturligvis værd at have i baghovedet. For kan min gamle programmer såsom officepakken køre på 64 bit? De kører fint på "alm." Vista, men jeg har ikke råd til at købe nye programmer. Tippet om de 4x2 GB Ram i stedet for de 2x4 GB er også helt i orden! Det skal jeg have spurgt manden om hvad prisforskellen er.
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 20:35
Jesper - ved du også hvad E8500 koster?
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 20:50
Thorvald skrev:
Jesper - ved du også hvad E8500 koster? |
Ikke præcist. Jeg vil gætte på cirkus 1800 kr, men check edbpriser.dk. Hastighedsgevinsten i forhold til E8400 er dog meget beskeden.
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 20:54
E8500
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=35&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=E8500&Equal7=&Equal31280=&Direction11=2&Sorted11=&Direction969=2&Sorted969=&Direction162=2&Sorted162=&Direction33670=2&Sorted33670=&Submit.x=14&Submit.y=8 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=35& Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0 &Max=&Soegeord=E8500&Equal7=&Equal31280=& ;Direction11=2&Sorted11=&Direction969=2&Sorted96 9=&Direction162=2&Sorted162=&Direction33670=2&am p;Sorted33670=&Submit.x=14&Submit.y=8
E8400
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=35&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=E8400&Equal7=&Equal31280=&Direction11=2&Sorted11=&Direction969=2&Sorted969=&Direction162=2&Sorted162=&Direction33670=2&Sorted33670=&Submit.x=25&Submit.y=11 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=35& Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0 &Max=&Soegeord=E8400&Equal7=&Equal31280=& ;Direction11=2&Sorted11=&Direction969=2&Sorted96 9=&Direction162=2&Sorted162=&Direction33670=2&am p;Sorted33670=&Submit.x=25&Submit.y=11
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 21:17
Vælg Antal Vare Pris Ændring I alt RAM: 2x Corsair XMS2 2 x 2 GB 560 kr. 0,00 % 1.120 kr. CPU: Core 2 Duo E8400 3 GHz 1.141 kr. 0,00 % 1.141 kr. Bundkort: Gigabyte GA-P35-DS3 616 kr. 0,00 % 616 kr. Kabinet incl PSU: Antec New Solution NSK6580-EC 595 kr. Grafikkort: Inno3D GeForce 9600 GT(512 MB) 983 kr. 0,00 % 983 kr. Blu-ray: PioneerBDC-202BK 899 kr. 0,00 % 899 kr. Harddisk: WD Raptor WD1500ADFD 150 GB 1.030kr. Harddisk: 2x WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB 496 kr. = 992 kr. DVD-Brænder LiteOn DH-20A4H (Sort)(En gros) 179 kr. &nb sp; Lydkort: Creative Sound Blaster Audigy SE 169 kr. 0,00 % 169 kr. Trådløst Netkort: TRENDnet TEW 623PI 253 kr. 0,00 % 253 kr. OS: Microsoft Windows Vista Home Premium (Dansk) 591 kr. Kortlæser: ASUS Digital Home FrontLinker 228 kr. 0,00 % 228 kr. Mindst mulige pris (excl. fragt) på valgte produkter i indkøbslisten: 8796 kr.
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 21:24
Hmm prøvede og kopiere det direkte fra edbpriser indkøbsliste, og det gik ikke så godt..
men pris med det hele ca 8700 incl Vista, som han ikke har med i.., også fragten på de 5-700 kr.. også er den lige så godt som den til 16995 kr deroppe.. så han tager da en del for at samle den...
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 22:46
Hej Pizzabager.
Ja dette er da interessant nok! Du har godt nok "kun" 4 GB ram hvor han har 8 GB - med mon de ekstra 4 GB koster 8000 - eller 4000? (og hvor meget glæde jeg har af at skifte til Vista 64 bit er jo uvist) - afhængig af hvilken af de to konfigurationer, der er sammenlignelige med din konfiguration. Det er vistnok Kingston Ram han bruger, om de er bedre og dyrere end Corsair, skal jeg ikke kunne sige. Der er en del af tingene på listen som jeg ikke helt kan gennemskue hvad er, men jeg kunne jo ved lejlighed selv prøve at tage hans konfiguration og hente priserne i EDB-priser. Det kunne jo være jeg kunne presse hans pris. - Midtdata i øvrigt.
En anden forskel er, at han har 1 GB Ram i grafikkortet. Jeg har siddet og kigget lidt på memory forbrug mens jeg arbejder og den kommer på tegneprogrammet gerne op i nærheden af 1,3 GB, når jeg sidder og arbejder i andre dele end 3D-delen. Når jeg så f.eks. skærer et stykke tømmer til, eller flytter et stykke træ f.eks. eller trykker "save", så ryger CPU op på 99% et kort øjeblik, mens den udfører jobbet. Når jeg så går over i 3D-delen og åbner modellen i OpenGL, så dykker hukommelsesforbrug til lige under 400 MB mens CPU ryger til tops.
Hvad tyder det på? At 2D-delene i programmet, såsom wall design, hvor man indsætter træstolper, gipsplader osv. i væggen er Ram-krævende og CPU-krævende. 3D-delen / OpenGL er ikke så meget Ram-krævende men formodentligt grafikkort-krævende og kræver evt. sit af Ram'en i grafikkortet, samt måske CPU-krævende - eller at CPU'en ryger til vejrs (og bliver der sålænge OpenGL er åben, selvom jeg ikke gør noget), fordi der ikke er kræfter nok i grafikkortet.
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 22:59
Thorvald skrev:
Hej Pizzabager.
Ja dette er da interessant nok! Du har godt nok "kun" 4 GB ram hvor han har 8 GB - med mon de ekstra 4 GB koster 8000 - eller 4000? (og hvor meget glæde jeg har af at skifte til Vista 64 bit er jo uvist) - afhængig af hvilken af de to konfigurationer, der er sammenlignelige med din konfiguration. Det er vistnok Kingston Ram han bruger, om de er bedre og dyrere end Corsair, skal jeg ikke kunne sige. Der er en del af tingene på listen som jeg ikke helt kan gennemskue hvad er, men jeg kunne jo ved lejlighed selv prøve at tage hans konfiguration og hente priserne i EDB-priser. Det kunne jo være jeg kunne presse hans pris. - Midtdata i øvrigt.
|
den liste jeg skrev var det 2 sæt af 2x2 gb Ialt 8 gb.
ja det er en 32 bit Vista der er skrevet med på, men hans tilbud er jo uden OS, så hvis vi fjerner det er det endnu billigere..
kingston er ikke bedre end corsair ram, det er vist meget af det samme..
kan lige skrive foran hvad tingene er..
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 23:04
Thorvald skrev:
Det kunne jo være jeg kunne presse hans pris. - Midtdata i øvrigt.
|
hehe midtdata er vist ikke en han, det er et ret stort firma..
|
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 23:14
Hov, jeg var lidt længe om at skrive en tilføjelse til min besked, fordi jeg sad og arbejdede samtidigt. (Har han ikke andet at lave kl. 11 om aftenen, tænker man måske... ).
hehe midtdata er vist ikke en han, det er et ret stort firma.. Ja, men det var en han, jeg fik tilbuddet af....
Thorvald.
|
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 00:15
Jeg tror ikke grafikkort rammene har den mindste smule at sige på ydelsen i dit program. men ved det naturligvis ikke.
at cpu når de 100% når du arbejder i dit program er der vel ikke noget galt i, programmet bruger bare alt den ydelse der er til rådighed, den vil sikkert gøre det samme med en ny større cpu..
men jeg vil ikke spå om dit program kan bruge 1 gb grafikkort ram eller det ikke kan, det kan også være efter du har købt dig fattig i udstyr at du finder ud af din bærebare kørte programmet præcis lige så godt, og at du nu har en supercomputer uden noget formål. hvem ved ?
|
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 23:07
Nu har det været et par indlæg vedr. 32 bit OS og 64 Bit OS og RAM størelse
1. et 32 bit OS kan originalt udnytte 2 Gb, og bringes til at udnytte 3 Gb via boot.ini
Dette forhindre dog IKKE at applikationerne som køre under et 32 bit OS i at bruge mere ram end de 3 Gb - microsofts egen MS SQL server (enterprise version) er et udemærket eksempel, som "out of the box" kun understøtter op til 3Gb ram, men via opsætning kan bringes til at bruge op til 16Gb (jeg har selv en kørende på 32 bit OS som udnytter 12 Gb til data cache)
dette afhænger altså mere af applikationen end af OS.
Jeg er dog 100% enig i at når man har mere ram end 3 Gb, bør man om muligt gå over til 64 Bit, idet den tilgængelige ram kan deles dynamisk mellem de kørende programmer, frem for at være dedikeret enkelte programmer, og at alle kørende programmer kan få den ønskede RAM.
(p.s. det RAM forbrug du ser i taskmgr har ikke noget med den hukomelse som benytte til 3D på grafik kortet - det er 2 forkellige ting - hvis du arbejder med 3D objekter med mange små detaljer, vil du have brug for meget hukkomelse i grafikortet - og et grafikkort med meget RAM lyder fornuftigt i mine øre til dit behov - 3D)
Når nu dette er sagt, skal vi huske på hans billeder af taskmaneger som alle viser et ram forbrug under eller omkring 1 Gb - der er alså ingen indikationer af at hans applikation eller program ønsker at få mere ram end en computer med 2-3 Gb kan levere
|
Skrevet den: 02-Maj-2008 kl. 12:21
Pizzabager skrev:
det kan også være efter du har købt dig fattig i udstyr at du finder ud af din bærebare kørte programmet præcis lige så godt, og at du nu har en supercomputer uden noget formål. hvem ved ? |
Jeg køber ikke ny computer, sådan lige. Først skal min nuværende stationære computer gennemanalyseres, opdateres drivere osv. Hjælper det markant, er det fint. Hvis den stadig ikke er stærk nok, prøver jeg nok løsningen med min bærbare - og når / hvis dén så ikke er stærk nok, kan jeg overveje en ny computer.
Thorvald.
|
Skrevet den: 03-Maj-2008 kl. 23:14
Niels Chr skrev:
Når nu dette er sagt, skal vi huske på hans billeder af taskmaneger som alle viser et ram forbrug under eller omkring 1 Gb - der er alså ingen indikationer af at hans applikation eller program ønsker at få mere ram end en computer med 2-3 Gb kan levere |
Det kan der være noget om. Så ved evt. køb af ny computer behøver jeg strengt taget ikke mere end 3-4 GB Ram og så et grafikkort med f.eks. 1 GB Ram.
Thorvald.
|
Skrevet den: 03-Maj-2008 kl. 23:27
ja, hvis du skal have nyt issenkram er "sweet spot" pt. 4 Gb - og du har ikke behov for mere.
1 Gb på grafikortet er muligvis et MUST ved komplexe 3D konstruktioner som indeholder mange små detaljer - hør evt. din software leverandør om hvilke anbefallinger de har til grafikkort hukommelse.
Om 1-2 år hvor du måske har behovet koster 8-16 Gb sikkert en brøkdel af hvad det koster i dag. og til den tid er 64 bit mere "standard/testet" også for dit 3D program.
|
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 21:32
Det vil nok vare lidt inden jeg kommer væsentligt videre i dette emne. For at få noget ud af det, bør jeg sætte mig ned en aften eller eftermiddag og koncentrere mig - et tidspunkt hvor jeg har nogle sammenhængende timer. Men jeg skal nok opdatere og det kan jo også være at jeg får flere spørgsmål.
F.eks.: Hvordan opdatere man driver til Bios? Bios er måske blot afhængig af operativsystem eller er der mere i det?
Thorvald.
|
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 21:44
Thorvald skrev:
F.eks.: Hvordan opdatere man driver til Bios? Bios er måske blot afhængig af operativsystem eller er der mere i det? |
Nej, BIOS er principielt uafhængig af OSet. Metoden til opdatering vil fremgå af motherboard manualen. Typisk skal du have adgang til BIOS config menuen under boot (ofte ved et trykke <del>), og der vil være et menupunkt som hedder biosopdatering fra diskette eller USB flash drev. Well, diskette var i de gode gamle dage, men i dag er USB som regel understøttet direkte i BIOS.
|
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 21:55
Ok - jamen hvor finder man så bios-opdateringen?
Thorvald.
|
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 22:26
Thorvald skrev:
Ok - jamen hvor finder man så bios-opdateringen? |
På motherboard producentens hjemmeside.
Men... der er generelt ingen grund til at opdatere BIOS, medmindre du har et konkret problem som et BIOS opdatering kan hjælpe på. Ligesom med firmware opdateringer er der en lille risiko for at det går galt.
|
|