LCD.dk
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=39240
Udskrevet den: 05-Februar-2025 kl. 23:44
Emne: LCD.dk
Skrevet af: fhansen
Emne: LCD.dk
Skrevet den: 08-April-2008 kl. 13:22
Hej
LCD.dk kom jo som sikkert bekendt af mange i noget modvind fornyeligt i forummet. Umiddelbart virker det som om, at de har rettet i deres handelsbetingelser. Virker det som at de har fået styr på det nu? Et er at de har haft noget stående som ikke var iorden, det er jeg klar over, jeg ønsker bare at vide om det ser ud som om det er i orden nu? Overvejer køb hos dem.
|
Svar:
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 08-April-2008 kl. 13:27
Hvad er det du mener de har rettet? Hvorvidt de overholder købeloven skal jeg ikke kunne sige, men de overholde ikke markedsføringslovens regler om brug af ordet garanti (§ 12).
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 08-April-2008 kl. 15:27
Sandal skrev:
Hvad er det du mener de har rettet? Hvorvidt de overholder købeloven skal jeg ikke kunne sige, men de overholde ikke markedsføringslovens regler om brug af ordet garanti (§ 12). |
Der var noget med levering/afhentning i forbindelse med garantirep. Jeg sammenligner med indlæg fra (nye)gamle tråde og så den tekst de har stående nu. Kan du forklare mig hvad det er de gør galt, med hensyn til garanti. Forstår det ikke selv, og vil gerne være helt sikker på alt er i orden hos dem. Hvis de ikke er korrekt på den, så skal de jo også have en chance for at rette deres fejl, og det syntes jeg at det virkede som om at de havde gjort. Men da jeg troede at det kun omhandlede levering/afhentning, troede jeg at det var ordnet.
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 08-April-2008 kl. 15:44
fhansen skrev:
Sandal skrev:
Hvad er det du mener de har rettet? Hvorvidt de overholder købeloven skal jeg ikke kunne sige, men de overholde ikke markedsføringslovens regler om brug af ordet garanti (§ 12). |
Der var noget med levering/afhentning i forbindelse med garantirep. |
Det er korrekt, at de har rettet lidt i deres levering/afhentning i forbindelse med en reklamationssag, men du skal selvfølgelig være opmærksom på, at en ting er hvad de skriver, en anden ting er hvad de faktisk gør. Det er (desværre) sjældent det samme.
fhansen skrev:
Kan du forklare mig hvad det er de gør galt, med hensyn til garanti. |
Det fremgår af markedsføringslovens § 12, at det kun er tillladt at bruge ordet garanti, hvis:
Stk. 1: "...såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen."
Stk. 2: "Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig måde informere forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er nødvendige for at gøre garantien gældende."
LCD.dk overholder ikke overstående, da et garantitilsagn på 2 år ikke er en væsentlig bedre retstilling end den forbrugeren har efter købeloven (de 2 års reklamationsret), jf. forbrugerombudsmandens retningslinjer herom. Endvidere angiver LCD.dk ikke hvad indholdet er af den pågældende garanti.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 08-April-2008 kl. 16:22
Okay. Tak. I teorien: Hvis jeg købte et produkt og tog en kopi af den ved købet daværende handelsbetingelse, vil det så være den gældende hvis der skulle opstå problemer, eller kan forhandleren ændre på teksten/forhold som de ønsker, når de ønsker?
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 09:10
Jeg bad LCD.dk om at specificere deres "Garanti":
LCD.dk giver dig 2 års fuld garanti på alle produkter købt hos LCD.dk, uden forbehold!
Fik mail:
Hej Frank.
Tak for din mail.
De 2 års garanti følger vi 100% i henhold til købeloven, hvor vi ombytter produktet hvis det er defekt ved levering, vi sender det til reparation hvis det får en defekt indenfor de to år osv.
Kort sagt så er du dækket af købeloven ved køb hos os også selvom produktet er parralelle importeret, så står vi stadig inde for garantien.
Dette lyder for mig som at det er den alm. reklamationsret de hentyder til. Er dette korrekt.
Mvh
Frank
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 09:26
fhansen skrev:
Dette lyder for mig som at det er den alm. reklamationsret de hentyder til. Er dette korrekt? |
Ja. Det tyder på, at LCD.dk har misforstået forskellen mellem garanti og reklamationsret. De må ikke bruge betegnelsen garanti, når de blot følger købeloven.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: champen1
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 10:01
Jeg har handlet en del med http://www.lcd.dk - www.lcd.dk og de holder hvad de lover.
De giver dig altid 2 års fuld garanti og du er dermed bedre stillet end normalt.
Der er ikke noget forkert i at handle hos dem.
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 10:22
Sandal skriver ikke, at der er noget forkert i at handle hos dem, han skriver, at der er noget forkert i deres markedsføring.
De misbruger ordet garanti, når det de mener er reklamationsret. De får det dermed til at lyde som om du er væsentligt bedre stillet ved at handle hos dem, end du er ved enhver anden forhandler, og det er du ikke.
Det er dét Sandal anfægter.
...Ole
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 10:23
champen1 skrev:
De giver dig altid 2 års fuld garanti og du er dermed bedre stillet end normalt. |
Hvordan er du bedre stillet end normalt? Jeg har meget svært ved at se forskellen på deres "garanti" og den almindelige reklamationsret og det fremgår heller ikke, hvad der er omfattet af deres garantiordning...
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: Smurf
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 10:28
Som Sandal skriver, de bidrager faktisk til at folk slet ikke forstår hvad garanti er.
De tilbyder jo ikke mere end købeloven og det hedder så reklamationsret og IKKE garanti (ud fra den mail der er vist her).
------------- PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
http://www.itrends.dk - Itrends.dk
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 13:05
Skrev dette til LCD.dk:
Tak for det hurtige svar. Det vil sige at I ikke tilbyder noget ud over den alm. reklamationsret?
De svarede:
Hej Frank.
Jeg vil bare lige påpege at der jo er forskel på reklamationsret og garanti, og for dig som kunde er det er garantien der bedst at have i forhold til reklamationsretten, så derfor er de 2 års fuld garanti bedre end det købeloven forskriver.
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 09-April-2008 kl. 17:26
fhansen skrev:
(...) Fra LCD.DK
Jeg vil bare lige påpege at der jo er forskel på reklamationsret og garanti, og for dig som kunde er det er garantien der bedst at have i forhold til reklamationsretten, så derfor er de 2 års fuld garanti bedre end det købeloven forskriver.
|
Sandal skrev:
Det fremgår af markedsføringslovens § 12, at det kun er tillladt at bruge ordet garanti, hvis:
Stk. 1: "...såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen."
Stk. 2: "Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig måde informere forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er nødvendige for at gøre garantien gældende."
LCD.dk overholder ikke overstående, da et garantitilsagn på 2 år ikke er en væsentlig bedre retstilling end den forbrugeren har efter købeloven (de 2 års reklamationsret), jf. forbrugerombudsmandens retningslinjer herom. Endvidere angiver LCD.dk ikke hvad indholdet er af den pågældende garanti.
|
Forbrugerombudsmanden har altså sagt (jf Sandal) at der skal mere end blot en udvidelse af perioden for "formodningsreglen" for at forhandleren må kalde det for en garanti.
-Og mit GÆT er, at det er det LCD.dk mener med garanti.
En garanti skal indeholde mere end det.
Eksempel:
Lad os antage, at bildæk normalt holder 15.000km.
En forhandler garanterer, at du kan køre mindst 10.000km på de nye dæk.
Din bil er dårligt sporet, og derfor er dækkene slidt op efter 8.000km.
Nu kan du gå til forhandleren og bede om et par nye dæk - på garantien.
Havde han ikke givet dig garanti kunne han - hvis han kunne bevise, at det var din sporing, den var gal med - fraskrive sig ansvar.
Var der gået over 6 måneder var det dig, som forbruger, der skulle bevise, at dækkene var i en dårlig kvalitet da du købte dem.
Det ENESTE LCD.dk tilbyder ekstra (som jeg læser deres forretningsbetingelser) er, at du slipper for den sidste sætning i mit eksempel. -Det er altså dem, der har bevisbyrden i alle 24 måneder - men det bliver et gæt, for de skriver det ikke direkte på hjemmesiden, hvilket de skal §12, stk. 2. (se ovenfor)
Jeg synes lige, at jeg må tilføje, at jeg ikke anser LCD.dk som værende mere vildledende end mange andre forretninger, det er meget almindeligt at bruge ordet garanti, når de mener reklamationsret eller i bedste fald formodningsregl.
...Ole
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 10-April-2008 kl. 07:43
Skrev til LCD.dk:
Okay. Skal lige forstå det ret så. Hvis der skulle opstå noget med mit produkt, betyder Jeres garanti så at jeg ikke har nogen bevisbyrde i de 2 år?
Svar:
Ja, det er korrekt, så længe det ikke er selvtægt står vi inde for garantien i de 2 år.
|
Skrevet af: bøllebobb
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 08:43
Jeg ville mene, at det må betyde, at der er tale om egentlig garanti, som er væsentlig forskellig fra reklamationsretten.
2 års garanti er en hel del, og stiller forbrugeren væsentligt bedre end reklamationsretten.
Andre elementer, som lcd.dk kunne smide i for at gøre det rigtig godt kunne være erstatningsprodukt i reparationsperioden, ombytning i stedet for reparation, afhentning af produkt i forbindelse med reparation.
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 09:16
bøllebobb skrev:
Jeg ville mene, at det må betyde, at der er tale om egentlig garanti, som er væsentlig forskellig fra reklamationsretten. |
På hvilken måde, er denne garanti forskellig bedre fra reklamationsretten? LCD.dk skriver selv, at: de 2 års garanti følger vi 100% i henhold til købeloven. Altså er der KUN tale om reklamationsret. Endvidere er det ikke tilladt at benytte ordet garanti, hvis man ikke specificerer, hvad denne indholder (markedsføringslovens § 10).
bøllebobb skrev:
2 års garanti er en hel del, og stiller forbrugeren væsentligt bedre end reklamationsretten. |
Forbrugerombudsmanden har udtalt i sine retningslinjer, at et uspecificeret 2 årig garanti, ikke er væsentlig bedre end reklamationsretten. Så der er vel egentlig ikke så meget at diskutere.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: bøllebobb
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 21:00
Jeg tror, at medarbejderen hos lcd ikke er så sikker på juraen, som du er.
Senere siger de jo, at med mindre der er tale om selvtægt så dækker lcd.
Hvis vi går ud fra, at de ikke mener med selvtægt, at man påtager sig en
politimæssig opgave uden at have ret til det, som en jurist måske ville
forstå selvtægt, men bare, at man smadrede tingen med vilje, så er det
væsentligt bedre vilkår end en reklamationsret.
Jeg vil give dig ret i, at det havde været bedre, hvis de havde specificeret
hvordan deres garanti var bedre end købelovens reklamationsret, men du
skal huske, at bare fordi ombudsmanden har sagt noget, så kan man
stadig diskutere det. Ombydsmanden er klog, men ikke ufejlbarlig, og
hans 'afgørelser' kan ikke tvangsfuldbyrdes og tæller ikke rigtig, når man
taler om retspraksis. Men det er stadigvæk fornuftigt at holde sig til
ombudsmandens udtalelser, men lidt kritisk sans skader aldrig...
Det sidste var ikke så relevant her, men hvis du læser jura, skal du huske
rækkefølgen af dine retskilder, og her er ombudsmandens udtalelser
altså en hel del under grundloven :-)
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 21:16
bøllebobb skrev:
Jeg vil give dig ret i, at det havde været bedre, hvis de havde specificeret hvordan deres garanti var bedre end købelovens reklamationsret, men du skal huske, at bare fordi ombudsmanden har sagt noget, så kan man stadig diskutere det. |
De skal specificere hvad der er omfattet af deres garanti, det følger direkte af markedsføringsloven. Hvis de ikke gør det, vil enhver mangel som udgangspunkt være omfattet af garantien. Jeg har helt styr på rækkefølgen af vores retskilder. Forbrugerombudsmandens retninglinjer kun er vejledende (deraf navnet retningslinjer), men mig bekendt, så bliver disse almindeligvis benytte af både advokater og domstolene. Alt andet vil da også være uhensigtsmæssigt.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: Peter_J
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 21:54
Hej alle sammen.
Efter længere tids overvejelser har jeg endelig besluttet mig for at købe et 42" Panasonic PX80. Nu skal jeg bare finde ud af, hvor det skal købes...
I den forbindelse har jeg også overvejet LCD.dk (muligvis via et fælleskøb et sted). Da jeg har læst mig til, at deres tv er parallel-importeret fra Tyskland, og jeg gerne vil kunne sove så sikkert fremover som muligt, har jeg overvejet at tegne en ekstra-forsikring hos dem. Den koster 999 kr og udbydes af Securator: http://www.lcd.dk/Default.aspx?ID=71 - http://www.lcd.dk/Default.aspx?ID=71 Det er selvfølgelig en ekstra udgift, men det lyder meget rart, f.eks. at de har 4-års burn-in garanti etc.
Mine spørgsmål er nu:
Kender nogen af jer Securator, og hvad er jeres erfaringer med dette firma?
Jeg kan se, at Securator er genforsikret, kan jeg så sove roligt, hvis de må lukke eller går konkurs?
Hvis LCD.dk (eller en anden dansk internetbutik) må lukke eller går konkurs, er det så Panasonic, der overtager butikkens forpligtelser overfor kunden - hvis man eksempelvis ikke har nogen ekstraforsikring, (men kun standard DK-købelovs-rettigheder)?
Hvor meget får man for pengene, hvis man i stedet bruger den ekstra guldmønt og køber hos en dansk autoriseret Panasonic forhandler - er Panasonic garanti-periode meget bedre end standard dansk købelov foreskriver?
Jeg synes egentlig LCD.dk virker meget fornuftige, også på deres "Om os" video på deres hjemmeside. Jeg undrer mig dog over, at en butik, som efter sigende er 12 år gammel (godt nok startet under et andet navn) ikke er blevet bedømt på hifipriser's barometer funktion, som stort set alle andre store forhandlere har. Er der nogen som har yderligere for-eller-imod bemærkninger mht. køb hos dem?
Håber det er fair nok at placere alle disse spørgsmål herinde, selvom flere af spørgsmålene er mere generelle - ellers er en admin selvfølgelig velkommen til at flytte min post til rette sted.
Jeg glæder mig til at høre jeres svar.
Mvh.
Peter.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 22:31
Du skal ikke regne med at en forsikring dækker i de tilfælde hvor du kan (eller burde kunne) bruge din reklamationsret over for forhandleren. Forsikringer dækker udover reklamationsretten, for eksempel defekter efter to år, eller hvis du taber dit TV på gulvet (eller hvad der nu står i policen).
Hvis du er bekymret for værdien af din reklamationsret (i praksis) på grund af parallelimport, så køb hos en forhandler der får leveret gennem Panasonic Danmark.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 09-Maj-2008 kl. 23:50
Peter_J skrev:
Håber det er fair nok at placere alle disse spørgsmål herinde, selvom flere af spørgsmålene er mere generelle - ellers er en admin selvfølgelig velkommen til at flytte min post til rette sted.
|
Åk for mig. Syntes spøgsmålene passer fint nok her.
|
|