Print side | Luk vindue

nedbryd monopol på tv levering

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=39847
Udskrevet den: 07-Juni-2024 kl. 19:56


Emne: nedbryd monopol på tv levering
Skrevet af: pjoska
Emne: nedbryd monopol på tv levering
Skrevet den: 18-April-2008 kl. 20:08
Jeg har længe bandet over jeg ikke selv kan bestemme hvem der skal levere tv signal til mig, da jeg har valgt og bo i boligblok. Det kan da ikke være rigtigt, at når først Stofa eller en af de andre har sat sig på blokken, så er andre muligheder udelukket. Det burde være frit for enhver og vælge hvem der skal levere til en brugere og med den teknik som findes idag, burde kablerne være åbne ligesom med strøm. Det må ved lov kunne ordnes så man selv kan vælge hvem der skal have ens penge, det vil give skærpet konkurrence med større udvalg for mindre penge på sigt



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-April-2008 kl. 20:15

 

 Jammen til næste år så har du et alternativ, for så begynder Boxer jo at levere TV, og efter forlydender mere valgfrit end de operatører der er på markedet i dag. Det er i alt fald med i mine overvejelser.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-April-2008 kl. 20:17
@pjoska

Lad os høre dine tanker om hvordan dette teknisk skulle implementeres.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-April-2008 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Jammen til næste år så har du et alternativ, for så begynder Boxer jo at levere TV, og efter forlydender mere valgfrit end de operatører der er på markedet i dag. Det er i alt fald med i mine overvejelser.



Det bliver rigtigt fedt - 2 Mbit per kanal. Værre end TV3/3+ og det ser ud som l*rt...


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 18-April-2008 kl. 20:25

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

@pjoska

Lad os høre dine tanker om hvordan dette teknisk skulle implementeres.

Ja helt tekniker er en jo ikke, men når man f.eks får lysleder kabel langt ind så har man mulighed for og vælge mellem forskellige selskaber, så der må være en mulighed for at dette kan lade sig gøre, der må være nogle teknikere i dette forum som sikkert ved hvordan.



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-April-2008 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

@pjoska

Lad os høre dine tanker om hvordan dette teknisk skulle implementeres.

Ja helt tekniker er en jo ikke, men når man f.eks får lysleder kabel langt ind så har man mulighed for og vælge mellem forskellige selskaber, så der må være en mulighed for at dette kan lade sig gøre, der må være nogle teknikere i dette forum som sikkert ved hvordan.



Du har dit eget telefonkabel (trådpar) indtil telefoncentralen. Derfor kan du få ADSL hos alle dem som har udstyr (DSLAM'er) på centralen.

Dit coax kabel (antenne) deler du derimod med alle andre i ejendommen, og sikkert også hele området. I modtager det samme signal. I teorien kunne to kabel-TV selskaber godt dele kablet, men så skulle man allokere nogle frekvenser til det ene selskab og nogle til det andre. Jeg har ikke set dette i praksis. Med analogt TV er det umuligt, men hvis alle kanaler er digitale burde det være (teknisk) muligt. Bortset fra at Stofa næppe vil give andre adgang til deres kabler, medmindre lovgivningen tvinger dem (som telefonkablet, hvor TDC skal udleje dem til andre).

Fiber: dette er sikkert TCP og UDP over IP (som "internettet"), hvor der er andre og bedre muligheder for at flere forskellige kan transmittere til dig.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 19-April-2008 kl. 09:51
Ved at kablerne i vores område er lavet på denne måde: lysleder helt hen til fordeler bokse i kælderne i hver opgang, derfra går der en kobberledning op til hver lejlighed" hvilket forøvrigt er idiotisk, at man ikke har lavet lysleder helt op", og ja det klart stofa/tdc ikke vil give adgang uden en lovgivning som siger i skal!!!! TDC ville jo heller ikke slippe andre ind i landet hvis ikke det var blevet vedtaget ved lov!!!! Hvad hvis vi forstillede os, at det ved lov blev vedtaget, at alle ejendomme med mere end 2 eller 5 lejligheder i, skulle have fiber helt til stikket, ville det  så ikke være teknisk muligt med forskellige leverandøre. Min personlige tro er, at hvis det vedtogs ved lov så ville der også være en løsning og jeg tror på, at vi vil få et bedre produkt og skærpet priskrig som vil komme os forbrugere til gode. et godt eks. på dette: mobilpriser er raslet ned, siden der blev vedtaget love på dette område.


Skrevet af: moho
Skrevet den: 19-April-2008 kl. 11:24

Jeg er så *€#3"(=&* over ADSL og andre smalbånds leveringer. Vil det sige at man ikke vil have EL selskabernes (eller andres) Fiber Net? Engang skrev jeg "Man vel måtte tillade et separat Coax Net alene for opnå plads HDTV kanalerne".

Når Boligforeningerne virkede som stopklods, hvordan kan nogen da forvente Konkurrence på disse net, jeg mener det er vel de samme programmer som skal fordeles. Her tænker jeg på DK4 og TV 2's betalbare programmer, så ordet besparelse!

Eneste mulighed for levering af HDTV er med denne klausul man først skal aftage alt det andet, eller hvad er det lige jeg misforstår.    

 



-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-April-2008 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Jeg har længe bandet over jeg ikke selv kan bestemme hvem der skal levere tv signal til mig, da jeg har valgt og bo i boligblok.


Tja, sådan er det at være i en ejer-/ejerforening. Det er flertallet der bestemmer, og det er jo ikke monopol.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-April-2008 kl. 15:35

 

 De "store" (You See og Stofa) er ved at få øjenene op for en mere individuel levering af TV, lad os håbe at man snarest ser det implementeret. Det kan vel hjælpe lidt på det.?



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 19-April-2008 kl. 19:19

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Jeg har længe bandet over jeg ikke selv kan bestemme hvem der skal levere tv signal til mig, da jeg har valgt og bo i boligblok.


Tja, sådan er det at være i en ejer-/ejerforening. Det er flertallet der bestemmer, og det er jo ikke monopol.

 vil det så sige hvis flertallet stemmer for vi alle i boligblokken skal køre Seat, så må man indrette sig efter flertallet Det jeg efterlyser, er jo netop en bedre vare og hvordan opnår man så det, jo det viser sig jo hvergang vi forbrugere kan vælge frit, så falder priserne og varen bliver bedre, fordi alle virksomheder selvfølgelig gerne vil have vores penge, det jo det de lever af



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 19-April-2008 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Jeg er så *€#3"(=&* over ADSL og andre smalbånds leveringer. Vil det sige at man ikke vil have EL selskabernes (eller andres) Fiber Net? Engang skrev jeg "Man vel måtte tillade et separat Coax Net alene for opnå plads HDTV kanalerne".

Når Boligforeningerne virkede som stopklods, hvordan kan nogen da forvente Konkurrence på disse net, jeg mener det er vel de samme programmer som skal fordeles. Her tænker jeg på DK4 og TV 2's betalbare programmer, så ordet besparelse!

Eneste mulighed for levering af HDTV er med denne klausul man først skal aftage alt det andet, eller hvad er det lige jeg misforstår.    

 

et frit market, vil jo netop nedbryde de ting, da det jo er dig og dine penge som bestemmer. Sjovt nok har jeg skrevet til Brian Mikkelsen som borgerlig, netop må kunne lide tanken om at der er frit market, ja men har manden svaret NEJ det gad han åbenbart ikke tror sgu jeg skriver til Anders Fogh næste gang



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Jeg har længe bandet over jeg ikke selv kan bestemme hvem der skal levere tv signal til mig, da jeg har valgt og bo i boligblok.
Tja, sådan er det at
være i en ejer-/ejerforening. Det er flertallet der bestemmer, og det er jo ikke monopol.


 vil det så sige hvis flertallet stemmer for vi alle i boligblokken skal køre Seat, så må man indrette sig efter flertallet Det jeg efterlyser, er jo netop en bedre vare og hvordan opnår man så det, jo det viser sig
jo hvergang vi forbrugere kan vælge frit, så falder priserne og varen bliver bedre, fordi alle virksomheder selvfølgelig gerne vil have vores penge, det jo det de lever af



Lige præcis i dette tilfælde har du jo mulighed for lav pris pga. antallet af kunder, så jeg tvivler på at det bliver billigere af at du vil have parabol, naboen fiber og overboen kabeltv.

Men jeg er enig i at det er grotesk i dag, hvor hvert enkelt selskab har egne fibre, hvilket i realiteten betyder at f.eks. ComX, Dansk Bredbånd, YouSee og andre hver især skal grave fiber ned i fortovet.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:


Jeg er så *€#3"(=&* over ADSL og andre smalbånds leveringer. Vil det sige at man ikke vil have EL selskabernes (eller andres) Fiber Net? Engang skrev jeg "Man vel måtte tillade et separat Coax Net alene for opnå plads HDTV kanalerne".


Når Boligforeningerne virkede som stopklods, hvordan kan nogen da forvente Konkurrence på disse net, jeg mener det er vel de samme programmer som skal fordeles. Her tænker jeg på DK4 og TV 2's betalbare programmer, så ordet
besparelse!


Eneste mulighed for levering af HDTV er med denne klausul man først skal aftage alt det andet, eller hvad er det lige jeg misforstår.    


 



et frit market, vil jo netop nedbryde de ting, da det jo er dig og dine penge som bestemmer. Sjovt nok har jeg skrevet til Brian Mikkelsen som borgerlig, netop må kunne lide tanken om at der er frit market, ja men har manden svaret NEJ det
gad han åbenbart ikke tror sgu jeg skriver til Anders Fogh næste gang



Markedet er jo ganske frit, og du kan sikkert også få fiber ind til dig hvis du gider betale den halve million selv.

Hvem skal finansiere fiber til alle ejendomme? Elmarkedet havde jo allerede strøm til alle ejendomme, og måske når fiber er i langt de fleste ejendomme kan dine drømme måske blive til virkelighed.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Ved at kablerne i vores område er lavet på denne måde: lysleder helt hen til fordeler bokse i kælderne i hver opgang, derfra går der en kobberledning op til hver lejlighed" hvilket forøvrigt er idiotisk, at man ikke har lavet lysleder helt op"


Hvorfor? Hvad skal du bruge selve fiberkablet til? Coaxial kan mere end du tror.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 09:54

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Ved at kablerne i vores område er lavet på denne måde: lysleder helt hen til fordeler bokse i kælderne i hver opgang, derfra går der en kobberledning op til hver lejlighed" hvilket forøvrigt er idiotisk, at man ikke har lavet lysleder helt op"


Hvorfor? Hvad skal du bruge selve fiberkablet til? Coaxial kan mere end du tror.

Ja det hører vi jo tit, men har bare ikke set bevis på det f.eks. er antallet af analog kanaler skåret ned i Helsingør pågrund af manglende plads i kobberet som jeg har forstået det, da zaptor skulle til. Jeg har opfattelsen af Fiber kan bære meget mere, men ret min opfattelse hvis det er forkert



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 10:03

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Ja det hører vi jo tit, men har bare ikke set bevis på det f.eks. er antallet af analog kanaler skåret ned i Helsingør pågrund af manglende plads i kobberet som jeg har forstået det, da zaptor skulle til. Jeg har opfattelsen af Fiber kan bære meget mere, men ret min opfattelse hvis det er forkert

Fiber kan bære mere, men coax er almindeligvis rigeligt. Årsagen til det i Helsingør er nok, at de ikke udnytter alle de tilgængelige frekvenser i coax nettet.

YouSee har ca. 80 MUX, og et MUX kan sende ca. 8 almindelige TV kanaler eller ca. 2 HDTV kanaler. Jeg skriver ca. fordi det godt kunne være højere.

Dvs. YouSee snilt kunne skaffe plads til 500 almindelige TV kanaler og 100 HDTV kanaler, hvis ikke de havde valgt at bruge pladsen for ca. 40 MUX til analog TV istedet. Men der er plads nok, til det behov vi har i dag og indenfor overskuelig fremtid.

Og fordelen ved coax, er at det er langt billigere. Ikke mindst hvis kablerne ligger der allerede. At grave fiber ned er ikke billigt.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 10:03

 lunddal skrev

[/QUOTE]

Lige præcis i dette tilfælde har du jo mulighed for lav pris pga. antallet af kunder, så jeg tvivler på at det bliver billigere af at du vil have parabol, naboen fiber og overboen kabeltv.

Men jeg er enig i at det er grotesk i dag, hvor hvert enkelt selskab har egne fibre, hvilket i realiteten betyder at f.eks. ComX, Dansk Bredbånd, YouSee og andre hver især skal grave fiber ned i fortovet.
[/QUOTE]

Det er netop de tanker du skriver som de kære TDC, Stofa og alle de andre gerne vil have vi tænker, og det var præcis det samme TDC meldte ud da regeringen ved lov nedbrød monopolet på tlf systemmet. Det jo klart at alle der sender tv, gerne vil ind i vores stue og på et frit market, vil de selvfølgelig gøre alt for og komme ind i præcis din stue og hvis de er for dyre i forhold til kvaliteten vil du jo smide dem ud igen. http://www.anthg.dk/pdffiler/brugerundersogelse.pdf - http://www.anthg.dk/pdffiler/brugerundersogelse.pdf  prøv og se priserne på de enkelte kanaler og så slå tallene sammen på de kanaler som du personligt synes er noget skrammel og så tænk over de penge er du i dag tvunget til og betale i fællesskabets navn.



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Ja det hører vi jo tit, men har bare ikke set bevis på det f.eks. er antallet af analog kanaler skåret ned i Helsingør pågrund af manglende plads i kobberet som jeg har forstået det, da zaptor skulle til. Jeg har opfattelsen af Fiber kan bære meget mere, men ret min opfattelse hvis det er forkert

Fiber kan bære mere, men coax er almindeligvis rigeligt. Årsagen til det i Helsingør er nok, at de ikke udnytter alle de tilgængelige frekvenser i coax nettet.

YouSee har ca. 80 MUX, og et MUX kan sende ca. 8 almindelige TV kanaler eller ca. 2 HDTV kanaler. Jeg skriver ca. fordi det godt kunne være højere.

Dvs. YouSee snilt kunne skaffe plads til 500 almindelige TV kanaler og 100 HDTV kanaler, hvis ikke de havde valgt at bruge pladsen for ca. 40 MUX til analog TV istedet. Men der er plads nok, til det behov vi har i dag og indenfor overskuelig fremtid.

Og fordelen ved coax, er at det er langt billigere. Ikke mindst hvis kablerne ligger der allerede. At grave fiber ned er ikke billigt.

  /Lars

Det jo sød musik i mine øre, det gør det jo kun nemmere og nedbryde monopolet  og tak for delingen af dine viden på området



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 10:10

[/QUOTE]

Markedet er jo ganske frit, og du kan sikkert også få fiber ind til dig hvis du gider betale den halve million selv.

Hvem skal finansiere fiber til alle ejendomme? Elmarkedet havde jo allerede strøm til alle ejendomme, og måske når fiber er i langt de fleste ejendomme kan dine drømme måske blive til virkelighed.[/QUOTE]

læs højere oppe, det svar vedr. kobber kapacitet løste jo allerede et problem  men du rammer noget andet, var der ikke engang noget med at elkablerne kunne bruges til og levere signaler igennem også eller er det bare noget jeg har drømt



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 De "store" (You See og Stofa) er ved at få øjenene op for en mere individuel levering af TV, lad os håbe at man snarest ser det implementeret. Det kan vel hjælpe lidt på det.?

ja det er de, fordi forbrugerne forlanger det. Vi forbrugere har meget større magt end vi udnytter, bare spørg Arla den dag i dag gør jeg meget for og undgå deres produkter, næsten ubevist



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 10:30

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Det jo sød musik i mine øre, det gør det jo kun nemmere og nedbryde monopolet  og tak for delingen af dine viden på området

Jeg glemte ulempen:

Coax er normalt ét samlet net. Altså samme adgang til de samme kanaler, pakker og øvrige muligheder for alle. Det gør det svært at have eksempelvis flere udbydere.

Coax er ikke ligesom telefoni, hvor der går et separat kabel fra centralen ud til husstanden. Coax nettet er forgrenet. Går fra boks til boks ude ved vejen, eller fra lejlighed til lejlighed i boligkomplekset.

Men det ville som sådan ikke være anderledes med fiber. Der ville det også være én leverandør.

Så for reel konkurrence skal du nok istedet se på IP-TV (som TDC TV) alternativt vente til DTT nettet udvides med udgangen af næste år, og så tage signalerne ned på en (lille) antenne. Udvidelsen af DTT nettet er netop hvad du efterlyser, nemlig konkurrence på levering af TV.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men det ville som sådan ikke være anderledes med fiber. Der ville det også være én leverandør.

Så for reel konkurrence skal du nok istedet se på IP-TV (som TDC TV) alternativt vente til DTT nettet udvides med udgangen af næste år, og så tage signalerne ned på en (lille) antenne. Udvidelsen af DTT nettet er netop hvad du efterlyser, nemlig konkurrence på levering af TV.

Hos Dong Fibernet kan du vælge mellem flere forskellige http://www.dongenergy.dk/privat/Fibernet/Tjenester_og_udbydere/index.htm - leverandører . Jeg kender ikke det tekniske setup, men jeg vil næsten tro at fiberen må være delt mellem flere leverandører til den samme kunde på noget af strækningen. Eftersom det hele er IP pakker, burde det være muligt.

Hvis der kun var digitalt TV, kunne flere leverandører også dele coax kablet, men med analoge kanaler er det ikke muligt (det vil i hvert fald kræve nogle meget specielle kanalfiltre...).



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

YouSee har ca. 80 MUX, og et MUX kan sende ca. 8 almindelige TV kanaler eller ca. 2 HDTV kanaler. Jeg skriver ca. fordi det godt kunne være højere.

Dvs. YouSee snilt kunne skaffe plads til 500 almindelige TV kanaler og 100 HDTV kanaler, hvis ikke de havde valgt at bruge pladsen for ca. 40 MUX til analog TV istedet.

En del af kapaciteten går fra til internet og VOD, afhængig af hvor mange CMTS'er YouSee har rundt omkring i landskabet.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 13:13

Fiber er ikke løsningen på alt. Her i Norge er man også like låst til en levrandør dersom man kobler seg til fiber.

I Norge bygger en del selskaper ut fiber men det er veldig dyrt å koble seg til fiberen.  Når man er koblet på fiberen så mister man også muligheten for å velge levrandør av TV siden eieren av fibernettet kun tilbyr sin egen IPTV pakke.   Man må altså betale et meget høyt beløp for at fiberselskapet skal få monopol på leveranse av internet&TV.   Det finnes åpne fibernett hvor man selv kan velge levrandør men disse er ekstremt mye dyrere å koble seg til siden man selv må betale hele kostnaden ved utbygging. Normalt sett så blir en stor del av utgiftene ved fibertilkobling subsidiert mot at man forplikter seg til å være tilkoblet i en del år (selv da er det ofte meget kostbart). EN redusert tilkoblingspris forutsetter at mange i samme området (f.eks. boligforening eller liknende) går sammen om å dele på kostnadene ved utbygging . 

Det hele er markedsstyrt og er man først tilkoblet en fiber så er det ingen andre selskaper som finner det lønnsomt å betale store summer på å legge fiber i områder hvor en annen fiberoperatør har bygget nett.  Det er langt fra alle steder fiber selskapene finner det lønnsomt å bygge ut fiber så store deler av Norge får heller ikke et slikt tilbud.

Hvis myndighetene i Norge bestemmer at alle fibernett skal være åpne
så vil antagelig tilkoblingsutgiftene øke betydelig.  Det ville kunne legge en brems på utbygging av fiber og det ønsker trolig ikke myndighetene i Norge.

For kabeltv så finnes det sikkert seriekoblet nett hvor alle i praksis får levert samme signal. I mere moderne kabelnett så er det sansynligvis direkte kabel fra til hver enkelt fra en fordelingsboks.  Hvis f.eks. alle i en boligforening selv kunne velge kabeltv levrandør så mister boligforeningen muligheten til å presse ned prisene.  Valgfriheten kan i værste fall gi dyrere TV.

Jeg vil tro at de fleste steder med kabeltv også allerede har mulighet for å gå over til IPTV over ADSL (eller ADSL2/2+) men jeg kan ikke tenke med at IPTV over ADSL er noe alternativ til kabeltv.  Andre alternativer vil da være parabol(der det er tillatt) hvor man kan velge mellom to operatører eller Boxer når DTT starter.  Boxer vil ha ekstremt dårlig kapasitet i forhold til kabel,fiber&satellit.  En DVB-S2 satellitt mux kan f.eks. i praksis gi like stor kapasitet som alle Boxer muxene til sammen.  Kabeltv skal teorien ha en kapasitet på ca. 6Gbit/s mens Boxer vil ha ca. 66Mbit/s.

Muligheten for å selv velge indivuduelle kanaler er en god ide men det kan også føre til dyrere TV.   De store populære TV kanalene ville da lett kunne bli fristet til å øke prisene.  Folk ville da satt sammen en mindre pakke med mindre totalpris og slik sett være fornøyd selv om man betaler en høyere pris pr. kanal. Det kan også føre til at små nisjekanaler som f.eks. Discovery osv. kan få trøbbel.  Man kan selv se at en del TV kanaler fra før har en meget lave seertall.  http://tvm.gallup.dk/tvm/pm/default.htm - http://tvm.gallup.dk/tvm/pm/default.htm


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 13:40
I virkeligheden er denne debat bare en enkelt tråd i et samfunds infrastruktur. Hvis vi skal imødekomme det individuelle menneskes ønske helt ud i detaljen, får det enorme økonomiske konsekvenser. Jeg mener, at hvis der arbejdes hen imod den målsætning ved alle leverencer af alle ydelser, så er vi på vej ud i et uoverskueligt morads, hvor solidaritet og samfundsstyrke er en by i Rusland.....


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I virkeligheden er denne debat bare en enkelt tråd i et samfunds infrastruktur. Hvis vi skal imødekomme det individuelle menneskes ønske helt ud i detaljen, får det enorme økonomiske konsekvenser. Jeg mener, at hvis der arbejdes hen imod den målsætning ved alle leverencer af alle ydelser, så er vi på vej ud i et uoverskueligt morads, hvor solidaritet og samfundsstyrke er en by i Rusland.....


Give me a break. Vi taler om TV pakker. Hvis en kanal som TV2 Sport eller TV2 News kun kan overleve fordi man tvangsudskriver en masse kunder i YouSee og Stofa fuldpakken, har disse kanaler ingen eksistensberettigelse.

Individuelt valg fungerer fint for telefon og ADSL fordi den tekniske infrastruktur tillader dette (vi har hvert vores trådpar til centralen). Det er lidt tricky med coax anlæg, specielt når der er analoge kanaler i spil. Det fungerer også på fibernet hos DONG, endda uden lovgivningskrav.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

 <SPAN =bold>lunddal skrev</SPAN>


Lige præcis i dette tilfælde har du jo mulighed for lav pris pga. antallet af kunder, så jeg tvivler på at det bliver billigere af at du vil have parabol, naboen fiber og overboen kabeltv. Men jeg er enig i at det er grotesk i dag, hvor hvert enkelt selskab har egne fibre,
hvilket i realiteten betyder at f.eks. ComX, Dansk Bredbånd, YouSee og andre hver især skal grave fiber ned i fortovet. [/QUOTE]


Det er netop de tanker du skriver som de kære TDC, Stofa og alle de andre gerne vil have vi tænker, og det var præcis det samme TDC meldte ud da regeringen ved lov nedbrød monopolet på tlf systemmet. Det jo klart at alle der sender tv, gerne vil ind i vores stue og på et
frit market, vil de selvfølgelig gøre alt for og komme ind i præcis din stue og hvis de er for dyre i forhold til kvaliteten vil du jo smide dem ud igen. http://www.anthg.dk/pdffiler/brugerundersogelse.pdf - http://www.anthg.dk/pdffiler/brugerundersogelse.pdf  prøv og
se priserne på de enkelte kanaler og så slå tallene sammen på de kanaler som du personligt synes er noget skrammel og så tænk over de penge er du i dag tvunget til og betale i fællesskabets navn.

[/QUOTE]

Du glemmer at priserne på kanalerne er afhængig af antallet af kunder. Derfor er kanaler, der f.eks. er i diverse udbyderes grundpakker relativt billige, da kundeunderlaget er stort.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Du glemmer at priserne på kanalerne er afhængig af antallet af kunder. Derfor er kanaler, der f.eks. er i diverse udbyderes grundpakker relativt billige, da kundeunderlaget er stort.


Hvis der er en pakkeopdeling, må grundpakken kun indeholde kanaler hvor brugerbetalingen er beskeden [1]. Derfor vil TV3/3+ aldrig kunne komme i grundpakken, hvis der er en pakkeopdeling. Hos YouSee består grundpakken af nabolandskanaler som er FTA i de respektive lande.

Denne sammenligning er dog tankevækkende:
- TV2: ingen brugerbetaling og inden reklameafbrydelser.
- TV3/3+: 20 kr per måned per kanal (gennemsnit), konstante reklameafbrydelser i udsendelserne.

Så meget kan Paradise Hotel altså ikke koste...


[1] Dokumentation: §6, stk 5 i Lov om Radio- og Fjernsynsvirksomhed

Stk. 5. Såfremt fordelingen af programmer i anlægget sker i programpakker,

1) skal samtlige pakker indeholde de programmer, der er omfattet af stk. 1, 3 og 4, og

2) der skal være mulighed for alene at købe en pakke, som enten alene indeholder de i stk. 1, 3 og 4 nævnte programmer eller alene indeholder disse programmer og andre programmer, for hvilke der betales en så begrænset pris, at prisen for disse supplerende programmer alene udgør en begrænset del af den samlede pris for pakken.




-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

 <SPAN =bold>lunddal skrev</SPAN>


Lige præcis i dette tilfælde har du jo mulighed for lav pris pga. antallet af kunder, så jeg tvivler på at det bliver billigere af at du vil have parabol, naboen fiber og overboen kabeltv. Men jeg er enig i at det er grotesk i dag, hvor hvert enkelt selskab har egne fibre,
hvilket i realiteten betyder at f.eks. ComX, Dansk Bredbånd, YouSee og andre hver især skal grave fiber ned i fortovet.


Det er netop de tanker du skriver som de kære TDC, Stofa og alle de andre gerne vil have vi tænker, og det var præcis det samme TDC meldte ud da regeringen ved lov nedbrød monopolet på tlf systemmet. Det jo klart at alle der sender tv, gerne vil ind i vores stue og på et
frit market, vil de selvfølgelig gøre alt for og komme ind i præcis din stue og hvis de er for dyre i forhold til kvaliteten vil du jo smide dem ud igen. http://www.anthg.dk/pdffiler/brugerundersogelse.pdf - http://www.anthg.dk/pdffiler/brugerundersogelse.pdf  prøv og
se priserne på de enkelte kanaler og så slå tallene sammen på de kanaler som du personligt synes er noget skrammel og så tænk over de penge er du i dag tvunget til og betale i fællesskabets navn.

[/QUOTE]

Du glemmer at priserne på kanalerne er afhængig af antallet af kunder. Derfor er kanaler, der f.eks. er i diverse udbyderes grundpakker relativt billige, da kundeunderlaget er stort.[/QUOTE]

Nej det glemmer jeg ikke, men har de så nogen eksistens ret????? Bagerbutikken osv. lukker jo også hvis vi ikke kan li deres vare. Min tro og overbevisning er stadigvæk den, at vi som forbrugere har magten og totalt frit market vil helt sikkert have indflydelse på tv kvalitet og prissammenhæng, for hvis en tv station ikke levere den vare vi forbrugere kan li, ja så forsvinder indtægtsgrundlaget og derfor vil priserne heller ikke stige, tværtom så er jeg sikker på de vil falde, men klart de vil så gerne have vi tror det modsatte. Nu er EU heldigvis begyndt og røre på sig i dette område, starten er undertekster istedet for de enkelte lande ændre sproget på filmen, personligt ser jeg frem til dette, da jeg ikke forstår særligt godt tysk, men kan jo se de sender mange gode ting, men da jeg ikke kan bruge dem som de er nu vælger jeg dem fra hvis muligt



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 21:10

Bobben skrev:

Muligheten for å selv velge indivuduelle kanaler er en god ide men det kan også føre til dyrere TV.   De store populære TV kanalene ville da lett kunne bli fristet til å øke prisene.  Folk ville da satt sammen en mindre pakke med mindre totalpris og slik sett være fornøyd selv om man betaler en høyere pris pr. kanal. Det kan også føre til at små nisjekanaler som f.eks. Discovery osv. kan få trøbbel.  Man kan selv se at en del TV kanaler fra før har en meget lave seertall. 

Hvis en kanal bliver for dyr, så har vi jo mulighed for og vælge den fra igen så jeg tror på, at de vil lære og give en ordentlig vare til den rigtige pris. Discovery, jamen igen her er sikkert mange der godt kan li dem, bla. mig selv og det vil jeg gerne betale for, men kommer der 10 discovery med genudsendelser som de jo allerede er lidt igang med, ja så ødelægger de det for dem selv, for så bliver vi forbrugere trætte af dem, og derved mister de deres indtægt



Skrevet af: Desperate
Skrevet den: 20-April-2008 kl. 22:54
Har ikke læst alle indlæg.

Jeg har svaret at det er ok. Jeg er ikke enig i at det absolut skal være den
eneste mulighed. Hvis det skal være en forretning at installerer Internet
og TV i en boligforening, er det helt okay at de laver monopol i en
periode. Udstyr, kabler og ligende skal tjenes hjem. Hvis det ikke er en
sikker forretning for udbyderen, ville udbyderne slet ikke findes.
Det er op til boligforeningerne at forhandle sig hjem til en løsning, som
gør at deres beboere ikke bliver bundet længere end nødvendigt.

Helt sikkert, der er repræsentanter i nogle boligforeninger, som sælger
sig selv alt for billigt. Det er også de mennesker der er grund nummer ét
til at man bør deltage i alle foreningsmøder, så man selv kan være med
til at tage beslutningerne og stille de kritiske spørgsmål.

I min egen boligforening er vi kommet ud af "bindingen" med TDC
(YouSee) og har i de seneste halvandet år haft mulighed for at vælge
Parknet.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis der er en pakkeopdeling, må grundpakken kun indeholde kanaler hvor brugerbetalingen er beskeden


Med grundpakker mente jeg nu bare generelt de pakker de tilbyder og ikke de separate abonnementer på kanaler.

YouSee har mange med fuldpakke abonnenter, og TV 2 Film ville koste væsentligt mere, hvis den ikke lå der.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Nu er EU heldigvis begyndt og røre på sig i dette område, starten er undertekster istedet for de enkelte lande ændre sproget på filmen, personligt ser jeg frem til dette, da jeg ikke forstår særligt godt tysk, men kan jo se de
sender mange gode ting, men da jeg ikke kan bruge dem som de er nu vælger jeg dem fra hvis muligt



Det var vist en fejlfortolkning fra Lars side. Der er så vidt jeg ved udelukkende tale om tekstning og ikke lydspor.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Nej det glemmer jeg ikke, men har de så nogen eksistens ret????? Bagerbutikken osv. lukker jo også hvis vi ikke kan li deres vare.



Dvs. at hvis ikke 100% vil se en kanal, så skal den ikke eksistere?

Frit valg vil give færre abonnenter til en given kanal, og det vil give højere priser eller dårligere kvalitet.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Nej det glemmer jeg ikke, men har de så nogen eksistens ret????? Bagerbutikken osv. lukker jo også hvis vi ikke kan li deres vare.



Dvs. at hvis ikke 100% vil se en kanal, så skal den ikke eksistere?

Frit valg vil give færre abonnenter til en given kanal, og det vil give højere priser eller dårligere kvalitet.

Nu har jeg personligt DK4 f.eks. jeg har aldrig nogensinde set noget på den, hvorfor skulle jeg så betale til den og hvis det nu f.eks. kun var 10 % af alle som betaler til den, som også ser på den, burde dem som ønsker og se de programmer så ikke betale prisen for denne kanal og de 90 % andre kunne så bruge deres penge på noget som de synes fanger dem. Jeg er helt sikker på der er masser af spildkanaler for hovedparten af tv folket. Vi kan også tage en golfkanal, den koster kassen og det siger ikke mig noget, men masser af mennesker ønsker og se dette og de vil sikkert også betale for dette og lidt til og det vil de jo gøre da, de sletter nogen af de kanaler de aldrig ser og betaler til. Personligt er jeg syg med motorsport og jo jeg vil også gerne betale kassen for dette for det er jo noget jeg ville se. Mit mål er vi vælger personligt hvem der skal have vores penge og ikke de 10 % jeg nævnte under f.eks. DK4 eller TDC og Stofa. Så jo en kanal behøves ikke 100% men den må overbevise sine f.eks. 10% kunder om at det er godt det de laver



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Nu har jeg personligt DK4 f.eks. jeg har aldrig nogensinde set noget på den, hvorfor skulle jeg så betale til den og hvis det nu f.eks. kun var 10 % af alle som betaler til den, som også ser på den, burde dem som ønsker
og se de programmer så ikke betale prisen for denne kanal og de 90 % andre kunne så bruge deres penge på noget som de synes fanger dem.



Det vil jo netop give prisstigninger. Det er jo det du siger tidligere ikke vil ske.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Nu er EU heldigvis begyndt og røre på sig i dette område, starten er undertekster istedet for de enkelte lande ændre sproget på filmen, personligt ser jeg frem til dette, da jeg ikke forstår særligt godt tysk, men kan jo se de
sender mange gode ting, men da jeg ikke kan bruge dem som de er nu vælger jeg dem fra hvis muligt



Det var vist en fejlfortolkning fra Lars side. Der er så vidt jeg ved udelukkende tale om tekstning og ikke lydspor.

Så har tv avisen også opfanget det forkert, for der blev helt klart sagt at man ville forlange et stop for ændring af original sprog og der så skulle tekst på istedet



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Nu har jeg personligt DK4 f.eks. jeg har aldrig nogensinde set noget på den, hvorfor skulle jeg så betale til den og hvis det nu f.eks. kun var 10 % af alle som betaler til den, som også ser på den, burde dem som ønsker
og se de programmer så ikke betale prisen for denne kanal og de 90 % andre kunne så bruge deres penge på noget som de synes fanger dem.



Det vil jo netop give prisstigninger. Det er jo det du siger tidligere ikke vil ske.

 En vare vil komme til og koste det den er værd. Det synes jeg er det rigtige, og igen hvis pris og kvalitet ikke hænger sammen, så vil den jo automatisk forsvinde fra vores TV ik? Du vil jo heller ikke betale for en bøf hos slagteren end du synes den er værd vel? og nej jeg tror ikke på det bliver dyrere fordi vi som forbrugere så bare fjerner den fra vores udvalg.  og det jo = nul indtægt til pågældende kanal



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 14:00

Hej Lunddal

Nu tjekkede jeg lige for sjov priser i helsingør på kanaler som jeg aldrig nogensinde ser og dem betaler jeg 116,52 pr. md for, altså 1398,24 om året, er det iorden i fællesskabets navn, at vi betaler dette ret store beløb for en vare vi slet ikke bruger, for at et mindre tal skal kunne se disse kanaler til en kunstigt lav pris? Når jeg skriver vi, er det fordi jeg tror rigtig mange vil komme frem til tal som ligner mit. For dette beløb kunne man sikkert få et personligt bedre udvalg som man endda ville lægge på sin farvoritliste på tv.et og jo nogle kanaler vil dø i frihedens navn og andre vil komme til, men det vigtigste det er os der bestemmer og ikke TDC Stofa osv efter div. aftaler over en stor middag osv.  forøvrigt fedt og se over 80 % ønsker ændring på området



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Hej Lunddal


Nu tjekkede jeg lige for sjov priser i helsingør på kanaler som jeg aldrig nogensinde ser og dem betaler jeg 116,52 pr. md for, altså 1398,24 om året, er det iorden i fællesskabets navn, at vi betaler dette ret store beløb for en vare vi slet
ikke bruger, for at et mindre tal skal kunne se disse kanaler til en kunstigt lav pris?



Men ved frit valg vil priserne stige, og hvem siger at de kanaler du vil se ikke kommer til at koste 1.398,24 mere om året - eller endnu mere?


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Hej Lunddal


Nu tjekkede jeg lige for sjov priser i helsingør på kanaler som jeg aldrig nogensinde ser og dem betaler jeg 116,52 pr. md for, altså 1398,24 om året, er det iorden i fællesskabets navn, at vi betaler dette ret store beløb for en vare vi slet
ikke bruger, for at et mindre tal skal kunne se disse kanaler til en kunstigt lav pris?



Men ved frit valg vil priserne stige, og hvem siger at de kanaler du vil se ikke kommer til at koste 1.398,24 mere om året - eller endnu mere?

For det første er der så store interresser i vi alle tror på det med stigninger, fuldstændigt som og høre TDC vedr. tlf market, og hvad er det lige der er sket der: priserne er raslet ned og produktet er blevet bedre. Udover det synes jeg det er vigtigt, at det er mig selv som bestemmer om hvor mine penge skal gå hen og ikke TDC, Stofa eller de andre, men kun mig og hvis det for mig personligt er fedt og bruger 1500,00 på en formel1 kanal i HD istedet for de andre kanaler jeg aldrig nogensinde ser på f.eks. jamen så er det mig der har besluttet at den er det værd for mig og kun mig!!!! og hvis der f.eks. er samme binding som på mobiler, ja så smider jeg dem sgu ud hvis de ikke levere varen



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

For det første er der så store interresser i vi alle tror på det med stigninger, fuldstændigt som og høre TDC vedr. tlf market, og hvad er det lige der er sket der: priserne er raslet ned og produktet er blevet bedre. Udover det synes jeg det
er vigtigt, at det er mig selv som bestemmer om hvor mine penge skal gå hen og ikke TDC, Stofa eller de andre, men kun mig og hvis det for mig personligt er fedt og bruger 1500,00 på en formel1 kanal i HD istedet for de andre kanaler jeg aldrig
nogensinde ser på f.eks. jamen så er det mig der har besluttet at den er det værd for mig og kun mig!!!! og hvis der f.eks. er samme binding som på mobiler, ja så smider jeg dem sgu ud hvis de ikke levere varen



Fint hvis du vil have 100% frit valg, men det bliver dyrt.

En tv kanal har jo udgifter til bl.a. rettigheder, tv-serier, film osv. osv., og de bliver jo ikke mindre af at halvdelen fravælger kanalen.

Telefoni er noget helt andet. Der er nogle faste omkostninger, og teknologi har det med at blive billigere og billigere, men tv-rettigheder plejer at blive dyrere og dyrere.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

For det første er der så store interresser i vi alle tror på det med stigninger, fuldstændigt som og høre TDC vedr. tlf market, og hvad er det lige der er sket der: priserne er raslet ned og produktet er blevet bedre. Udover det synes jeg det
er vigtigt, at det er mig selv som bestemmer om hvor mine penge skal gå hen og ikke TDC, Stofa eller de andre, men kun mig og hvis det for mig personligt er fedt og bruger 1500,00 på en formel1 kanal i HD istedet for de andre kanaler jeg aldrig
nogensinde ser på f.eks. jamen så er det mig der har besluttet at den er det værd for mig og kun mig!!!! og hvis der f.eks. er samme binding som på mobiler, ja så smider jeg dem sgu ud hvis de ikke levere varen



Fint hvis du vil have 100% frit valg, men det bliver dyrt.

En tv kanal har jo udgifter til bl.a. rettigheder, tv-serier, film osv. osv., og de bliver jo ikke mindre af at halvdelen fravælger kanalen.

Telefoni er noget helt andet. Der er nogle faste omkostninger, og teknologi har det med at blive billigere og billigere, men tv-rettigheder plejer at blive dyrere og dyrere.

er du spindoktor hos TDC eller Stofa hahaha   igen udbud og efterspørgelse styrer det fri marked. Teknologi har det med og blive billigere som du skriver ja og rettigheder stiger, ja men de stiger jo kun hvis der er en køber og teknologien gør jo bare tingene mere tilgænglige på sigt. så måske en dag spansk fodbold kan købes over nettet direkte fra spanien til deres pris ik? og så må den danske station jo indrette sig efter det?



Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Hej Lunddal


Nu tjekkede jeg lige for sjov priser i helsingør på kanaler som jeg aldrig nogensinde ser og dem betaler jeg 116,52 pr. md for, altså 1398,24 om året, er det iorden i fællesskabets navn, at vi betaler dette ret store beløb for en vare vi slet
ikke bruger, for at et mindre tal skal kunne se disse kanaler til en kunstigt lav pris?



Men ved frit valg vil priserne stige, og hvem siger at de kanaler du vil se ikke kommer til at koste 1.398,24 mere om året - eller endnu mere?

For det første er der så store interresser i vi alle tror på det med stigninger, fuldstændigt som og høre TDC vedr. tlf market, og hvad er det lige der er sket der: priserne er raslet ned og produktet er blevet bedre. Udover det synes jeg det er vigtigt, at det er mig selv som bestemmer om hvor mine penge skal gå hen og ikke TDC, Stofa eller de andre, men kun mig og hvis det for mig personligt er fedt og bruger 1500,00 på en formel1 kanal i HD istedet for de andre kanaler jeg aldrig nogensinde ser på f.eks. jamen så er det mig der har besluttet at den er det værd for mig og kun mig!!!! og hvis der f.eks. er samme binding som på mobiler, ja så smider jeg dem sgu ud hvis de ikke levere varen

TDC er et rigtig dårligt eksempel. Du finder ikke et område i hele EU der er mere lov reguleret end telebranchen, NETOP for at holde priserne nede.

Tag bare roaming taksterne som et eksempel, her har EU KRÆVET at teleselskaberne sænker priserne, og der er mange andre eksempler.



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Hej Lunddal


Nu tjekkede jeg lige for sjov priser i helsingør på kanaler som jeg aldrig nogensinde ser og dem betaler jeg 116,52 pr. md for, altså 1398,24 om året, er det iorden i fællesskabets navn, at vi betaler dette ret store beløb for en vare vi slet
ikke bruger, for at et mindre tal skal kunne se disse kanaler til en kunstigt lav pris?



Men ved frit valg vil priserne stige, og hvem siger at de kanaler du vil se ikke kommer til at koste 1.398,24 mere om året - eller endnu mere?

For det første er der så store interresser i vi alle tror på det med stigninger, fuldstændigt som og høre TDC vedr. tlf market, og hvad er det lige der er sket der: priserne er raslet ned og produktet er blevet bedre. Udover det synes jeg det er vigtigt, at det er mig selv som bestemmer om hvor mine penge skal gå hen og ikke TDC, Stofa eller de andre, men kun mig og hvis det for mig personligt er fedt og bruger 1500,00 på en formel1 kanal i HD istedet for de andre kanaler jeg aldrig nogensinde ser på f.eks. jamen så er det mig der har besluttet at den er det værd for mig og kun mig!!!! og hvis der f.eks. er samme binding som på mobiler, ja så smider jeg dem sgu ud hvis de ikke levere varen

TDC er et rigtig dårligt eksempel. Du finder ikke et område i hele EU der er mere lov reguleret end telebranchen, NETOP for at holde priserne nede.

Tag bare roaming taksterne som et eksempel, her har EU KRÆVET at teleselskaberne sænker priserne, og der er mange andre eksempler.

DK var en af de første lande som startede med og lovgive sig til et totalt frit marked i tlf. branchen, netop fordi man ville overholde eu regler om et frit marked. F.eks. sverige var langt senere på dette område og der gav man op til 2 kr. for en sms mens den i dk kostede 50 øre på samme tid



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

er du spindoktor hos TDC eller Stofa hahaha  



Hvad har det med det at gøre? Langt størstedelen af prisen for dit kabeltv er altså prisen på kanalerne plus Koda afgift.
 
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

igen udbud og efterspørgelse styrer det fri marked. Teknologi har det med og blive billigere som du skriver ja og rettigheder stiger, ja men de stiger jo kun hvis der er en køber og teknologien gør jo bare
tingene mere tilgænglige på sigt.



Jeg synes du roder rundt i alt muligt.

Forklar mig hvordan dit frie valg skal gøre det billigere at få rettighederne til SAS Liga fodbold? Bliver der færere kanaler der ønsker at byde på rettighederne?

I mine øjne bliver det lige modsat, for hvis en kanal ikke har mange kunder vil de måske prøve at tiltrække flere ved at købe attraktive rettigheder, og så kan det ende i budkrig og højere priser.


Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

så måske en dag spansk fodbold kan købes over nettet direkte fra spanien til deres pris ik? og så må den danske station jo indrette sig efter det?



Hvis spanierne ikke ønsker at sælge deres rettigheder til andre lande og selv streame det, skal de jo stadigvæk have mindst samme indtægt som før, medmindre de selvfølgelig ikke længere ønsker at tjene penge.

Men jeg synes debatten er gået fra frit leverandørvalg henover frit kanalvalg til nu frit tv-programvalg. Hvad er det du vil ha'?


Skrevet af: moho
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:58

Det som glæder mig er "at Grænsen nu blev nået".  Nu skulle man gå over til betaling i pakkevis.

For adskillige år siden blev vort eget anlæg ombygget til enkelt eller separate, lejligheds tilslutning, også forstået som Pakkevis muligheder. Men selvom det blev undertrykt måtte ballonen trods alt revne. 

Og ja, det bliver meget DYRT. Og kvartalshvist.



-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Hej Lunddal


Nu tjekkede jeg lige for sjov priser i helsingør på kanaler som jeg aldrig nogensinde ser og dem betaler jeg 116,52 pr. md for, altså 1398,24 om året, er det iorden i fællesskabets navn, at vi betaler dette ret store beløb for en vare vi slet
ikke bruger, for at et mindre tal skal kunne se disse kanaler til en kunstigt lav pris?



Men ved frit valg vil priserne stige, og hvem siger at de kanaler du vil se ikke kommer til at koste 1.398,24 mere om året - eller endnu mere?

For det første er der så store interresser i vi alle tror på det med stigninger, fuldstændigt som og høre TDC vedr. tlf market, og hvad er det lige der er sket der: priserne er raslet ned og produktet er blevet bedre. Udover det synes jeg det er vigtigt, at det er mig selv som bestemmer om hvor mine penge skal gå hen og ikke TDC, Stofa eller de andre, men kun mig og hvis det for mig personligt er fedt og bruger 1500,00 på en formel1 kanal i HD istedet for de andre kanaler jeg aldrig nogensinde ser på f.eks. jamen så er det mig der har besluttet at den er det værd for mig og kun mig!!!! og hvis der f.eks. er samme binding som på mobiler, ja så smider jeg dem sgu ud hvis de ikke levere varen

TDC er et rigtig dårligt eksempel. Du finder ikke et område i hele EU der er mere lov reguleret end telebranchen, NETOP for at holde priserne nede.

Tag bare roaming taksterne som et eksempel, her har EU KRÆVET at teleselskaberne sænker priserne, og der er mange andre eksempler.

DK var en af de første lande som startede med og lovgive sig til et totalt frit marked i tlf. branchen, netop fordi man ville overholde eu regler om et frit marked. F.eks. sverige var langt senere på dette område og der gav man op til 2 kr. for en sms mens den i dk kostede 50 øre på samme tid

Der er IKKE "et totalt frit marked i tlf. branchen", telebranchen er gennemreguleret som ikke er set magen til siden de gode gamle kommunist dage i Østeuropa



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 17:43
Lad os starte med at få det sådan man ikke betaler dobbelt copydan/koda- jeg betaler det både over licensen men også over min kabel-tv regning.

Jeg er også ret sikker på at hvis vi fik 100% frit kanalvalg så ville det bliver meget, meget dyrere.


-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Lad os starte med at få det sådan man ikke betaler dobbelt copydan/koda- jeg betaler det både over licensen men også over min kabel-tv regning.

Jeg er også ret sikker på at hvis vi fik 100% frit kanalvalg så ville det bliver meget, meget dyrere.


Hver kanal ville blive dyrere ja, men vi ville vælge færre kanaler, og den samlede regning ville blive billigere.

Problemet med det nuværende pakkesystem er

1) Det er et tag-selv-bord for blodsugere som Viasat og SBS der sætter prisen op hvert eneste år
2) Indholdet flyttes fra de kanaler, som der allerede er betalt for (TV3/3+ og TV2 Zulu), til nye kanaler som der opkræves ekstrabetaling for (TV2 Sport).
3) Der produceres alt for mange ligegyldige kanaler som kun få gider se, men som alle skal betale til (TV2 News).





-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 20:55

Jesper Lund: kanon svar og i gudernes navn hvor er det rigtigt det du skriver. Det jo netop der jeg gerne vil have det hen, vi forbrugere bestemmer og ikke de store selskaber.

Jeg synes det er fedt med de mange holdninger og afstemningen viser jo også at folk synes der er noget galt med det nuværende system, tænk hvis vi forbrugere kunne få sat en debat igang i landet, så ville der nok blive lyttet til os for i sidste ende er det vores penge de lever af 



Skrevet af: Ole Pihl
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 20:59

Jeg er helt enig i at der skal være frit valg , når det gælder kanaler .

Her i huset kan vi modtage ca 45 kanaler , ud af dem ser vi 6-8 kanaler ofte ,2-4 kanaler knap så meget , så vi ville fint kunne klare os med 10-12 kanaler . som vi selv kunne vælge .

Men vi bliver nød til at modtage en masse dårlige kanaler for at kunne se de 10-12 kanaler vi bryder os om .

Tænk på at det svarer til at hvis man vil købe 3 liter mælk , i supermarkedet , så skal man også købe en kasse øl og 8 pakker pølsebrød , for at kunne købe de 3 liter mælk .

Der var der ingen som ville finde sig i .

Hvorfor skal vi så finde os i det samme , når det gælder tv kanaler .



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hver kanal ville blive dyrere ja, men vi ville vælge
færre kanaler, og den samlede regning ville blive billigere.Problemet med
det nuværende pakkesystem er1) Det er et tag-selv-bord for blodsugere
som Viasat og SBS der sætter prisen op hvert eneste år2) Indholdet
flyttes fra de kanaler, som der allerede er betalt for (TV3/3+ og TV2 Zulu),
til nye kanaler som der opkræves ekstrabetaling for (TV2 Sport).3) Der
produceres alt for mange ligegyldige kanaler som kun få gider se, men
som alle skal betale til (TV2 News).


Det grænser til det naive at tro at det bliver billigere. Hvis f.eks. Viasat
ikke får den indtjening de skal have skruer de prisen op på deres
populære kanaler.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hver kanal ville blive dyrere ja, men vi ville vælge
færre kanaler, og den samlede regning ville blive billigere.Problemet med
det nuværende pakkesystem er1) Det er et tag-selv-bord for blodsugere
som Viasat og SBS der sætter prisen op hvert eneste år2) Indholdet
flyttes fra de kanaler, som der allerede er betalt for (TV3/3+ og TV2 Zulu),
til nye kanaler som der opkræves ekstrabetaling for (TV2 Sport).3) Der
produceres alt for mange ligegyldige kanaler som kun få gider se, men
som alle skal betale til (TV2 News).


Det grænser til det naive at tro at det bliver billigere. Hvis f.eks. Viasat
ikke får den indtjening de skal have skruer de prisen op på deres
populære kanaler.


Nu er det ikke nogen naturlov at vi skal modtage Viasat kanaler, som efter min mening er både dyre og dårlige. Man kan godt leve uden. Jeg har betalt min sidste krone til Viasat, og fremover nøjes jeg med grundpakken fra YouSee.

Frit valg skal selvfølgelig føre til at du vælger færre kanaler, og en naturlig konsekvens er at nogle kanaler ikke vil overleve. Det er grotesk at en kanal som TV2 News nærmest er garanteret overlevelse fordi YouSee og Stofa smider den i deres fuldpakker. Som Gordon Gekko ville sige: survival of the unfittest.

Da YouSee/TDC i slutningen af 1990'erne ville have folk til at købe digitale dekodere var et af salgsargumenterne at analoge kanaler kun kunne sælges i pakker, men at den digitale platform gav muligheder for individuelt valg. Det er teknisk korrekt. Nu har vi købt dekoderne, men hvor er det frie valg?

Og... hvad ville der i øvrigt ske ved at give kunderne valget mellem store pakker med lav pris per kanal og individuelt valg? Viasat kan sætte deres priser, og så kan kunderne vælge (til og fra). Det samme kan SBS, TCM, TV2, MTV, etc etc. Sådan er vilkårene i alle andre brancher. Hvorfor ikke på TV markedet?




-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 22:22
Nu er tv markedet ikke som så mange andre markeder.

For at f.eks. Viasat skal få folk til at se netop deres kanaler, må de have
fat i attraktive rettigheder. Det vil SBS og TV 2 også, og så ender vi med
dyrere priser på rettigheder, da der f.eks. kun er ét OL.

De udgifter skal ind igen.

Derudover kan det godt være at TV 2 News ikke er bæredygtig ved frit
valg, men TV 2 må jo så skabe samme omsætning ved at hæve prisen
på en anden kanal.

Alt i alt vil det efter min mening betyde færre kanaler for samme eller
endda flere penge.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 22:26
Ikke at jeg er imod et friere valg, men jeg tvivler bare på at det bliver
billigere, og vi vil nok også miste en del af alsidigheden, da mange nok
fravælger nichekanaler, hvis de bliver for dyre.

Og så startede denne tråd i øvrigt om frit leverandørvalg, og det er jo
noget helt andet.



Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 22:35
Okay lad os se på det - de fleste kabel-tv pakker har 40-50 kanaler.

Af disse er der følgende fordeling:

DR1, DR2, TV2 som er must carry og et lov krav. De koster ikke noget til leverandøren.

TV3,3+ - som næsten alle Danskere ser og det er også disse kanaler der koster.

Kanal 4 og 5 ved jeg ikke helt hvordan hænger sammen med de falder nok lidt sammen med nedenstående.

Som kommer der TV2 Sport, TV2 News etc. - langt størstedelen af disse kanaler koster reelt set mere at købe enkeltvis end som en samlet pakke.

Mange af selskaberne der har rettighederne til tv-kanaler sælger dem jo med nogle krav: Enten skal du købe alle vores 4-5 kanaler eller også kan du købe ingen.

Næsten alle de tyske, svenske, norske, franske kanaler der findes i tv-pakkerne er jo gratis af sende for kabel-tv selskaberne.

Det eneste punkt hvor jeg føler antenneforeninger har en berettigelse er netop i forhandlingerne med SBS/Viasat etc. - hvis vi som forbrugere købte dem som enkelte kanaler kunne vi jo ikke presse dem det mindste - men når f.eks. Århus antenneforening og AN-TV i Aalborg truer med at fjerne en kanal så kan de jo med det samme se det når der forsvindere 40-80.000 kunderne i deres foretning.



-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu er tv markedet ikke som så mange andre markeder.

For at f.eks. Viasat skal få folk til at se netop deres kanaler, må de have
fat i attraktive rettigheder. Det vil SBS og TV 2 også, og så ender vi med
dyrere priser på rettigheder, da der f.eks. kun er ét OL.

De udgifter skal ind igen.


Det er korrekt, selvom ingen er/bør være garanteret succes i en fri økonomi (Toshiba og HD-DVD er et godt eksempel).

Men vi er faktisk selv ude om at de store sportsbegivenheder er blevet så dyre. Når Viasat, SBS og TV2s betalingskanaler (TV2=Viasat snart?) er garanteret en fast indtjening fra YouSee+Stofa kunderne i mange år fremover, kan de byde mere aggressivt for disse events. Når kunderne uden videre accepterer at betale to gange (som med TV2 Sport) for den samme vare (sport), kan de byde endnu mere. Det er skruen uden ende.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

TV3,3+ - som næsten alle Danskere ser og det er også disse kanaler der koster.


Jeg er ikke klar over om næsten danskere alle ser TV3/3+ (jeg gør ikke længere), men hvis det er tilfældet, får de danske seere en ualmindelig shitty deal fra Viasat.

TV2: ingen licensbetaling, ingen reklameafbrydelser
TV3/3+: koster 20 kr/måned per kanal (gns), og udsendelserne hakkes i stumper og stykker af reklamer.

Ok, der er selvfølgelig ikke Paradise Hotel på TV2...

Men hvor mange er egentlig klar over at de betaler 500 kroner om året for TV3 og 3+ ??


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Mange af selskaberne der har rettighederne til tv-kanaler sælger dem jo med nogle krav: Enten skal du købe alle vores 4-5 kanaler eller også kan du købe ingen.


Jeg har ikke noget problem med at Viasat eller SBS forlanger at enten skal kunderne (enkeltvis) købe 5 kanaler eller ingen ting. Hvis de virkelig vil drive forretning på den tåbelige måde, så for min skyld gerne. Det bliver værst for dem selv, hvis kunderne dropper TV3/3+ fordi de ikke gider betale for 2-3 golfkanaler.

Men hvorfor er det ikke muligt hos YouSee eller Stofa at købe Viasat pakken uden at købe SBS pakken? Eller TV2 kanalerne uden at købe Viasat? Viasat har trods alt ikke overtaget konkursboet endnu. Og hvad har TCM med Viasat at gøre? Ingen ting.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-April-2008 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Det eneste punkt hvor jeg føler antenneforeninger har en berettigelse er netop i forhandlingerne med SBS/Viasat etc. - hvis vi som forbrugere købte dem som enkelte kanaler kunne vi jo ikke presse dem det mindste - men når f.eks. Århus antenneforening og AN-TV i Aalborg truer med at fjerne en kanal så kan de jo med det samme se det når der forsvindere 40-80.000 kunderne i deres foretning.


Det er en besnærende tanke med disse lokale antenneforeninger, men hvem skal bestemme hvad der skal være i pakkerne? Den oprindelige ide med brugerafstemninger i 1990'erne var ikke så smart, fordi TV kanalerne kunne skrue priserne i vejret når de var blevet valgt ind. Men jeg synes heller ikke at det er særligt smart at denne opgave er overladt til et repræsentantskab af halvgamle cigarrygende mænd m/k, eller et eller andet arbitrært seerpanel, som ikke er repræsentativt for kundemassen (alene på grund af selv-selektion).

Den eneste model, som efter min mening kan fungere, er at den enkelte kunde vælger til og fra, og bærer de økonomiske konsekvenser af sit eget valg. Sådan fungerer det i supermarkedet, som andre har påpeget i tråden. Med digitalt TV er den tekniske platform til stede for at gøre dette muligt.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis de virkelig vil drive forretning på den tåbelige måde, så for min skyld gerne. Det bliver værst for dem selv, hvis kunderne dropper TV3/3+ fordi de ikke gider betale for 2-3 golfkanaler.


Det er derfor det er vigtigt for dem at bruge mange millioner på f.eks. fodbold.

Det at de har SAS Liga, Champions League og hver anden landskamp gør at mange husstande er villige til at betale 500 kr. om året selv om de så kun ser på kanalen i få timer om ugen i de måneder der er fodbold.

Så det er absolut ikke en tåbelig måde at drive forretning på - tværtimod.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Den eneste model, som efter min mening kan fungere, er at den enkelte kunde vælger til og fra, og bærer de økonomiske konsekvenser af sit eget valg. Sådan fungerer det i supermarkedet, som andre har påpeget i tråden. Med
digitalt TV er den tekniske platform til stede for at gøre dette muligt.


At sælge pasta er relativt nemt. Du kan "nemt" lave en pastafabrik, og jo flere der er desto mere konkurrence er der. Én af tingene man kan konkurrere på er så prisen.

Samme scenarie er altså ikke muligt på tv fronten. Der er kun én SAS Liga f.eks., og derfor skal stationerne kæmpe om at få rettigheden for at tiltrække fodboldfolket, og det driver prisen op.

Det samme gælder når de skal have fat i de bedste film og serier, de bedste koncepter osv. osv.

Dvs. at konkurrence inden for tv-markedet giver den modsatte effekt - priserne stiger.

Hvis du så ikke gider at bruge alt for mange penge på tv hvert år, må du så sætte dig ned med resten af familien og vælge, og det vil som resultat give færre kanaler og mindre alsidighed for samme penge.

Så kan det godt være at du mener at det er gamle cigarrygende mænd der sidder og bestemmer (stil dog selv op ved generalforsamlingen, hvis flertallet nu ikke synes om de gamle mænd), men de forsøger trods alt at finde et alsidigt produkt for alle.

Det samme gør Stofa og YouSee, og de siger også nej til mange kanaler hvert år.

Du vil dog få friere valg fremover (banen er jo allerede kridtet op), men det bliver næppe billigere.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 09:28
sjovt nok er Telia også på det svenske marked, hvorfor er priserne og tilbudene bedre i Sverige, se f.eks. lidt på denne side fra Telia. eks. 9.- for og leje en film. Pænt udvalg af kanaler med rabat det første halve år, det heller ikke noget vi har set her hjemme hvorfor???? Jeg tror på at der er for meget kontrol med tv i danmark, da det er de store spillere som bestemmer hvad vi skal se og hvad det skal koste, uden vi brugere kan udøve vores magt til og vælge fra


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

se f.eks. lidt på denne side fra Telia. eks. 9.- for og leje en film.


Hvilken side?

OK, jeg fandt det, men prisen er fra 9 kr. Premierefilm koster 45-50 kr.

I øvrigt skal de have 500 kr. om året i kortafgift, og derudover er der jo stadigvæk ikke den valgfrihed du efterlyser.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 09:46
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/?sl=teliase_entre_tv - http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/?sl=teliase _entre_tv  ups


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 09:49
Nej jeg ved godt det ikke er det jeg efterlyser, men sjovt nok kan man da leje en film fra 9.- det kan man da mig bekendt ikke på zaptor, jeg har da heller ikke set at man kan vælge en pakke til halv pris hos stofa, men som sagt det var et lille sidespring


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Samme scenarie er altså ikke muligt på tv fronten. Der er kun én SAS Liga f.eks., og derfor skal stationerne kæmpe om at få rettigheden for at tiltrække fodboldfolket, og det driver prisen op.

Det samme gælder når de skal have fat i de bedste film og serier, de bedste koncepter osv. osv.

Dvs. at konkurrence inden for tv-markedet giver den modsatte effekt - priserne stiger.


Forbrugerne må virkelig være dumme hvis de hopper på den år efter år...

Hvis fodbold virkelig er så dyrt, kunne det passende flyttes til specielle kanaler, som de fodboldinteresserede kunne tilvælge. Så ville de betale den reelle pris. Under det nuværende koncept er en masse andre kunder (dog ikke mig) tvangsindskrevet til at subsidiere fodbold.

Det er aldrig sundt at priserne skjules for forbrugerne, som det sker p.t.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis fodbold virkelig er så dyrt, kunne det passende flyttes til specielle kanaler, som de fodboldinteresserede kunne tilvælge. Så ville de betale den reelle pris.


Hvilket så vil give dyrere kanaler - min pointe.

Det du vil se skal så også være på en speciel kanal, som så vil være dyrere end nu.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis fodbold virkelig er så dyrt, kunne det passende flyttes til specielle kanaler, som de fodboldinteresserede kunne tilvælge. Så ville de betale den reelle pris.


Hvilket så vil give dyrere kanaler - min pointe.

Det du vil se skal så også være på en speciel kanal, som så vil være dyrere end nu.


Du får det til at lyde som om at det vil blive dyrere for alle, og det kan umuligt passe.

Det vil kun blive dyrere for dem som ønsker at se alle kanaler eller de meget dyre kanaler som p.t. subsidieres af andre kanaler!

Lad os bare sige at dette er en mulig prisstruktur (jeg har bevidst overdrevet til fordel for dit synspunkt)

Fodbold                   500 kr /år (med fuld valgfrihed)
Film                         200 kr /år (med fuld valgfrihed)
Begge kanaler:       400 kr /år (uden valgfrihed, take-it-or-leave it)
Ingen:                          0 kr/år  (mit valg!!!)

Så er det rigtigt at det vil blive dyrere at se begge kanaler, og den dyre fodboldkanal vil blive dyrere for dem som ønsker den (og kun den). Men det vil blive billigere for alle andre.

Og måske kunne priserne for fodboldrettighederne falde, når det går op for kunderne hvad det reelle pris er..


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Ole Pihl
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 15:07

Vi kan hurtigt blive enige om at prisen på tv kanalerne er for høj , men hvad med kortafgiften ?.

Den ligger meget tæt på 800,00 kroner om året både hos Canaldigital og Viasat og den stiger stille og roligt hvert år .

Når man ligger kortafgiften sammen med kanal pakken , er det pludselig en meget høj pris , og ligger man så 29,00 kroner om måneden for at få lov til at betale , som nogen forlanger , så er vi meget tæt på at kunne kalde det for ågerpriser .

Udbyderne kunne jo starte med at fjerne kortafgiften , det er dyrt nok i forvejen .



Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 18:35

Kortafgiften bør kun være en afgift som dækker reelle omkostninger, og jeg nægter simpelthen at tro det koster kr. 798 (Viasat) om året at administrere sådan et kort.

Så helt enig med Ole Pihl.



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 19:49

Det jo skønt og se der er så stor en procent del som ønsker en eller anden form for ændring på dette område, gid dog de kære politikere gad og vågne op og lytte til os brugere istedet for de store selskaber



Skrevet af: Butiksassistent
Skrevet den: 29-April-2008 kl. 00:24

Det er mit gæt at elselskabernes fibernet indenfor en overskuelig fremtid bliver platform for forskellige udbydere som lejer sig ind på fibernettet. Og det er også mit gæt at der kommer en udvidet pakke fra elselskaberne med de mest populære kanaler fra Canal Digital og ViaSat.



Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 29-April-2008 kl. 17:48
Det ville også et kæmpe skridt i den rigtige retning, for som det er nu er vi tvangsbundet til hvad grundejerforeninger eller boligudlejer har valgt af udbyder


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 29-April-2008 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Det ville også et kæmpe skridt i den rigtige retning, for som det er nu er vi tvangsbundet til hvad grundejerforeninger eller boligudlejer har valgt af udbyder

Ydermere er vi tvangsbundet til at acceptere den billedkvalitet TV-stationerne sender, noget som udbyderne godt kunne slå et slag for hvis de ville. Det er faktisk kun DR og SVT som er værd at se på, og tildels Kanal4 og 5, men at sende med bitrater under 4 mbps, og kalde det for "Hul igennem med knivskarpe billeder", eller "Vi har de bedste tv-kanaler", det er er trække forbrugerne rundt ved næsen.

Den kalitet betaler vi simpelthen for meget til at acceptere, men hey - Der findes jo ikke et "ministerie for billedkvalitet", så her står vi som forbrugere med fletningerne i postkassen, og må acceptere at der sælges TV i mp3 musikkvalitet - Nu med billeder.

Mvh
Hans



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Der findes jo ikke et "ministerie for billedkvalitet", så her står vi som forbrugere med fletningerne i postkassen, og må acceptere at der sælges TV i mp3 musikkvalitet - Nu med billeder.MvhHans


Tja, nu har Radio- og TV-nævnet ved at vælge Boxer med 29 kanaler jo direkte været med til at bestemme billedkvaliteten.


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Der findes jo ikke et "ministerie for billedkvalitet", så her står vi som forbrugere med fletningerne i postkassen, og må acceptere at der sælges TV i mp3 musikkvalitet - Nu med billeder.MvhHans


Tja, nu har Radio- og TV-nævnet ved at vælge Boxer med 29 kanaler jo direkte været med til at bestemme billedkvaliteten.

Det har du jo ret i, men det virker nu ikke særlig gennemtænkt, eller også er kompetancen i rådet bare ikke stor nok.

Der er nok tidligere DR folk med i rådet, de samme som afgjorde antallet af stationer på DAB, og så forstår man det straks lidt bedre.

Det bliver godt nok en kedelig udvikling for TV vi går i møde.

Mvh
Hans



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Butiksassistent
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 10:42
Canal Digital har mistet mange tusinde parabolkunder det sidste år. Og mange er trætte af at have parabol. Så jeg kan godt forstå Canal Digital nu er interesseret i at leverer til fibernettet. Jo flere udbydere på nettet jo bedre.


Skrevet af: pjoska
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 12:50

Oprindeligt skrevet af Butiksassistent Butiksassistent skrev:

Canal Digital har mistet mange tusinde parabolkunder det sidste år. Og mange er trætte af at have parabol. Så jeg kan godt forstå Canal Digital nu er interesseret i at leverer til fibernettet. Jo flere udbydere på nettet jo bedre.

ja jo flere udbydere der kommer på fibernet, jo mere vil fibernettet brede sig. Især canal digital ville jeg personligt gerne have.



Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Butiksassistent Butiksassistent skrev:

Canal Digital har mistet mange tusinde parabolkunder det sidste år. Og mange er trætte af at have parabol. Så jeg kan godt forstå Canal Digital nu er interesseret i at leverer til fibernettet. Jo flere udbydere på nettet jo bedre.


Sannsynligvis er det blitt færre abbonenter på local pakkene i Sverige og Norge etter at Viasat&CD byttet TV kanaler. Det er mange som har hatt både Viasat+CD for å få inn alle kanalene.  Viasat er nok også rammet av dette.  Mange har også byttet til DTT i løpet av det siste året pga. DTT var eneste alternativ om man ville se de største kanalene på ett abbonement. Det er ikke lengre situasjonen i Norge og Sverige.  Resultatet av harde konkurransen med DTT i Norge og Sverige har først til at både Viasat og CD nå tilbyr grunnpakker med alle de store kanalene og til en pris  som er betydelig billigere enn DTT pakkene i Norge og Sverige.  Mange vil kunne spare penger ved å bytte tilbake fra DTT til parabol igjen.

I følge Norske Kampanje.com så har ikke reduksjonen i antall abbonenter noen økonomisk konsekvens.  Inntektene til Canal Digital økt selv om antall kunder er redusert.  Grunnen skal være at mange har byttet over til de store pakkene , sannsynligvis  pga. HDTV men også det faktum at mange nå ikke behøver å betale ekstra Viasat basis abbonement for TV3 osv.



Print side | Luk vindue