Print side | Luk vindue

Projektor og Xbox360 - jeg gir snart op

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=40023
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 10:58


Emne: Projektor og Xbox360 - jeg gir snart op
Skrevet af: alaewin
Emne: Projektor og Xbox360 - jeg gir snart op
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:31

Hej,

Har fået den fremragende idé at jeg vil investere i en projektor til min Xbox 360 (som ikke har HDMI indgang).
Jeg vil bruge ca 15.000 kr inkl lærred.
Først kiggede jeg lidt på Infocus IN76 og IN78 og så lidt på Panasonics PT-AX200 som får virkelig gode anmeldelser.
Men så begynder jeg stille og roligt at læse flere og flere beskrive at man ikke får et ordentligt billede i denne prisklasse...Så nu er jeg blevet helt i tvivl om jeg skal vente 1 år eller 2 til mulighederne er bedre.

Jeg er på ingen måder billed-ekspert men vil alligevel påstå at jeg er ret kræsen når der skal spilles spil og ses film. Stor hakken ved panoreringer generer mig feks en del.
Ved ikke om det har nogen betydning, men projektoren ville hænge ca 3.5 meter fra lærred og jeg ville selv sidde knap 3m fra lærred.

Hvad er folkets dom? Skal jeg udskyde mine drømme om en projektor lidt hvis jeg ikke vil ofre mere end ca 15.000?

Vh
David




Svar:
Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:34
DU kan få en mitsubishi HC4900, måske en 5000 til de penge, og det er ret gode projektorer.
Evt. kan det være BenQ W5000 er ved at være nede i pris nogle steder!?

Der får du i hvert fald IMO nogle rigtig gode projektorer!!

Men dertil skal du så ligge prisen til et lærrede, som burde kunne erhverves for en 4-5K (med motor) eller endnu billigere uden!

MVH

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:40

Jeg springer lige ind... kan man ikke bare lave en ramme og smække op på væggen og så male inde i den ramme den farve som et lærred nu har? Altså såfremt man har en jævn hvid væg i forvejen..

Eller tage en tynd mdfplade og smække op malet i rette farve?

Flere tusinde kroner for et lærred synes jeg lyder helt grotesk (selvom jeg godt kender prisen på de forskellige kvaliteter).. synes bare det må kunne gøres billigere og lige så godt.



Skrevet af: alaewin
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:46

HC5000 kan jeg ikke lige umiddelbart finde i DK?
BENQ W5000 ligger stadig over 20.000.

Hvad med de 3 jeg nævner?

Mht lærred så forstår jeg ikke helt idéen med motor. Er det virkelig bare for de ultra-dovne der ikke gider rejse sig eller er der andre fordele?

Tak for svar

 



Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Jeg springer lige ind... kan man ikke bare lave en ramme og smække op på væggen og så male inde i den ramme den farve som et lærred nu har? Altså såfremt man har en jævn hvid væg i forvejen..

Eller tage en tynd mdfplade og smække op malet i rette farve?

Flere tusinde kroner for et lærred synes jeg lyder helt grotesk (selvom jeg godt kender prisen på de forskellige kvaliteter).. synes bare det må kunne gøres billigere og lige så godt.



Jo da, det kan man sagtens, eller bruge et rullegardin fra IKEA...
Dog er der MEGET stor forskel i kvalitet, det er vel nærmest 30-40% af den samlede oplevelse der ligger i valget af lærredet (altså, ovenståendeløsning vs. et alm. godt lærrede!!).

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: musicus
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Jeg springer lige ind... kan man ikke bare lave en ramme og smække op på væggen og så male inde i den ramme den farve som et lærred nu har? Altså såfremt man har en jævn hvid væg i forvejen..

Eller tage en tynd mdfplade og smække op malet i rette farve?

Jo, det kan man godt. Der findes faktisk special-maling til netop dette formål. Hvor godt resultatet så bliver, vil jeg dog ikke hænges op på, da jeg aldrig selv har set det i funktion.



-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 21:31

Asklepios: Ja men ligesom der er forskelle i lærreder må man vel kunne strikke noget sammen der giver en billedekvalitet magen til?

Musicus: Det lyder spændende - kender du noget til hvad sådan noget hedder?

Teoretisk set bør en 100% plan flade malet med "projektormaling" vel give et lige så godt resultat som et lærred til flere tusinde?



Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Asklepios: Ja men ligesom der er forskelle i lærreder må man vel kunne strikke noget sammen der giver en billedekvalitet magen til?



Nej, det tror jeg sgu ikke... Lærrede er en videnskab for sig, bare prøv at gå helt tæt på et lærrede og se strukturen, det er noget af en dug!

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:


Musicus: Det lyder spændende - kender du noget til hvad sådan noget hedder?


Her er lidt fra Qualityscreen:
http://www.qualityscreen.dk/Menu/Goo%20Systems.htm - http://www.qualityscreen.dk/Menu/Goo%20Systems.htm

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:


Teoretisk set bør en 100% plan flade malet med "projektormaling" vel give et lige så godt resultat som et lærred til flere tusinde?


Det kommer nok tættere på end med noget andet hjemmelavet. Alternativt kunne man købe boget projektorlærrede pr. løbende meter og selv sætte det på en ramme!

MVH 



-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af alaewin alaewin skrev:

HC5000 kan jeg ikke lige umiddelbart finde i DK?
BENQ W5000 ligger stadig over 20.000.

Hvad med de 3 jeg nævner?

Mht lærred så forstår jeg ikke helt idéen med motor. Er det virkelig bare for de ultra-dovne der ikke gider rejse sig eller er der andre fordele?

Tak for svar

 

 

BenQ W5000 i sverige:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260067 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260067

HC5000:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=117991 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=117991


HC4900:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223823 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223823

Epson TW1000:
http://www.flatscreencenter.se/page/products/fullProductInfo.php?id=1548 - http://www.flatscreencenter.se/page/products/fullProductInfo .php?id=1548

Nej det er faktisk ikke for de ekstra dovne, de har bare et ekstra incitament i at købe et med motor.
Grunden til det er bedre med motor er, at op og nedrulning bliver mere naturlig og ens. Dermed sikrer man et mere plant lærrede, og at det holder længere...

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 22:35

Hej alaewin

Du SKAL ud og kigge på projektor.

Når du har set hvad der kan gøres i nærheden af dit budget, må du se om du vil tage de komplikationer med der (nogen gange) er ved projektor.

Sidste forår tog jeg til Otto's (AV-Precision) arrangement i Århus og så 1080p - jeg var solgt og holdt op med at se på fladskærme.

Resultatet er en Sim2 D80 i et dedikeret rum.

Jeg er ikke færdig med at få lyden på plads og det kræver mørklægning - men sikke et billede :)

AV Otto havde et arrangement med noget projektor og lærred til ca 18-19 K her i Vejle. Snak med ham og se på det.

Det aktuelle udbud og priser ændrer sig hele tiden - lad dine øjne give dig svaret - det er dem der skal se på resultatet.

God fornøjelse med opgaven :)



Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hej alaewin

Du SKAL ud og kigge på projektor.

Når du har set hvad der kan gøres i nærheden af dit budget, må du se om du vil tage de komplikationer med der (nogen gange) er ved projektor.

Sidste forår tog jeg til Otto's (AV-Precision) arrangement i Århus og så 1080p - jeg var solgt og holdt op med at se på fladskærme.

Resultatet er en Sim2 D80 i et dedikeret rum.

Jeg er ikke færdig med at få lyden på plads og det kræver mørklægning - men sikke et billede :)

AV Otto havde et arrangement med noget projektor og lærred til ca 18-19 K her i Vejle. Snak med ham og se på det.

Det aktuelle udbud og priser ændrer sig hele tiden - lad dine øjne give dig svaret - det er dem der skal se på resultatet.

God fornøjelse med opgaven :)



D80 ligger jo lidt over hans budget, men det er sgu en fed projektor...  Det var lige præcis BenQ W 5000 Otto havde på bud, hvis jeg ikke husker helt forkert...
Problemet er bare den mangler en frimware update, den kommer snart, men det ville være uklogt at købe inden den kommer!

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:04

Budget det ene eller andet er nok lidt ligemeget - forstå mig ret - selvfølgelig får man flere muligheder for flere penge.

Det jeg forsøger at sige er: "Kontakt Otto og se hvad han siger".

Hvis en firmware update er tæt på er jeg sikker på Otto tager dette med i en evt. anbefaling.



-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.


Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Budget det ene eller andet er nok lidt ligemeget - forstå mig ret - selvfølgelig får man flere muligheder for flere penge.

Det jeg forsøger at sige er: "Kontakt Otto og se hvad han siger".

Hvis en firmware update er tæt på er jeg sikker på Otto tager dette med i en evt. anbefaling.



Jamen det er jeg ikke uenig i, kontakt ham eller CSN-Teknik og se hvad de kan gøre... Dog tror jeg man kommer længst med 15000 hvis man selv køber det hele ind og står for opsætningen...
Men det kan da sagtens være de andre kan give et super tilbud, man er i hvert fald sikret en ekspertise/service udover det sædvanlige...

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:20

Hej igen

Christian leverer vel også med kalibrering?

Om man køber hjem selv og senere skal have kalibreret (og betale for det) eller om det er en del af prisen til at begynde med er en smagssag.



Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hej igen

Christian leverer vel også med kalibrering?

Om man køber hjem selv og senere skal have kalibreret (og betale for det) eller om det er en del af prisen til at begynde med er en smagssag.



Yes, det gør han... Ja, det kan MÅSKE" være der ikke er noget at hente på længere sigt, men se på priserne på div. projektorer f.eks. flatscreencenter i sverige (ligger næsten lige over broen), de er godt nok billige!!

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:29
hvad er min afstanden for en projektor

-------------
+100HD Film


Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:32
Det kommer an på hvilken en du vil have...  Ift. hvor stort et billede du vil have...

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: alaewin
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:32

Hej igen,

Fedt at I er så hjælpsomme - takker mange gange.

Men jeg må sige at alt det der bliver foreslået er en pæn slat over mit planlagte budget. Jeg vil bruge 15.000 inkl lærred, dvs projektoren skal ligge mellem 8000-13000...

Jeg har brugt de sidste par dage på at læse anmeldelse på anmeldelse og alle steder kommer Panasonic  PT-AX200U ud med fantastiske anmeldelser. Desværre ved jeg ikke hvor jeg kan se en "live" her i KBH.

Nogen der kan svare mig på hvor meget afstanden mellem projektor og lærred betyder for størrelsen på billedet? Og er der forskel i den henseende på DLP og LCD projektorer?
Hvor stort et billede ville jeg kunne få på 3.5m mellem projektor og lærred?

Edit. Og hvem er denne Otto? :)



Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:48

Hej alaewin

Otto er ham der har AV-Precision, Christian har CSN-teknik og de beskæftiger sig med at sælge projektorer mm.

De kan googles!

AV-Precision havde et tilbud for ca en måned siden på ca 18-19 K inkl projektor og lærred i forbindelse med et arrangement og det tolkede jeg som i nærheden af dit "ca 15000 kr" budget.

Udviklingen går altså stærkt - en opringning på 20 22 66 77til Otto, Christians nr har jeg ikke present.

Men google CSN-teknik og AV-Precision, ring og hør - måske kan de "et eller andet" lige i disse dage :) Who knows?

Mht. priserne i Sverige, sammenlignede jeg lige en pris på en surround receiver (nej - det er ikke projektorer jeg kigger på)Det gav under 10 procent at spare. Og det er måske også værd at gå efter - lidt afhængig af hvad der så ellers er med i pakken.

Hvis projektoren ikke skal kalibreres er det billigere på denne måde - ellers ikke!

(beklager at jeg ikke gad checke og sammenligne projektor priserne - er helt sikker på at I er et par stykker der allerede har gjort det)



-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.


Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:53

Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

hvad er min afstanden for en projektor

Det kommer an på opløsningen 720p/1080p og lysstyrke - jeg sidder ca 330 cm fra 100" 1080p.

Det er fint og jeg skal ikke meget tættere på.



-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.


Skrevet af: alaewin
Skrevet den: 22-April-2008 kl. 23:58

Det lyder godt - jeg kontakter dem i morgen - tak for info.

Hvad er al denne kalibrerings-snak for noget? Er det et specielt problem for projektorer? Det burde da være muligt at finde frem til noget fornuftigt på egen hånd? (evt med lidt hjælp fra diverse internet-forums) :)



Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 00:09

Kalibrering er en justering, der går ud på at give dig et billede der er tæt på den reference som giver dig de rigtige farver. Et billede i en typisk elektronik forretning kan være justeret ret langt ud i skoven (den grønne(blå)?) med det formål at få et display til at virke skarpere end det "ved siden af".

Kalibrering er også aktuelt for anden gengivelse end på projektorer.

Kalibrering er justering til bedst mulig gengivelse på det givne udstyr i fht. nogle givne referencer.

Otto og Christian kan give et bedre svar end overstående :)



-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.


Skrevet af: alaewin
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 00:50

Hej igen,

Jeg fik vidst ikke formuleret mig ordentligt. Jeg ved godt hvad kalibrering er, men undrer mig bare over hvis det er ekstra vigtigt/sværere på projektorer fremfor feks TV.



Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 01:33
Oprindeligt skrevet af alaewin alaewin skrev:


Hvor stort et billede ville jeg kunne få på 3.5m mellem projektor og lærred?

 

Med PT-AX200 vil du max. kunne få et 113" billede.



Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 01:34
Oprindeligt skrevet af alaewin alaewin skrev:

Hej igen,

Jeg fik vidst ikke formuleret mig ordentligt. Jeg ved godt hvad kalibrering er, men undrer mig bare over hvis det er ekstra vigtigt/sværere på projektorer fremfor feks TV.

Måske fordi billedet er en del større når du bruger en projektor. Fejl og mangler er mere synlige.

Det bliver nok svært at finde en forhandler der har en hængende. Der er ikke mange steder hvor de er seriøse med projektorer. Hvis de er seriøse, har de nok noget dyrere hængende. Hvis det lykkedes at finde de billige projektorer hos en forhandler, er billedet ofte indstillet forfærdeligt, med mindre du besøger AV-precision, CSN teknik, eller lign.  Du er bedre tjent med at spørge i div. fora om der er en der er flink til at give en demonstration.



Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 09:45
HC5000 mener jeg CSN-teknik har liggende. Jeg købte f.eks min der.

den er klart at anbefale.! roligt og naturligt billede.

Oprindeligt skrevet af alaewin alaewin skrev:

HC5000 kan jeg ikke lige umiddelbart finde i DK?
BENQ W5000 ligger stadig over 20.000.

Hvad med de 3 jeg nævner?

Mht lærred så forstår jeg ikke helt idéen med motor. Er det virkelig bare for de ultra-dovne der ikke gider rejse sig eller er der andre fordele?

Tak for svar

 



-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 11:02
Du er altid velkommen til at kigge forbi til en demo.
Jeg skulle gerne få de nye BenQ W5000 hjem i denne uge med den nye firmware.
De kommer til at ligge på 17.995kr. vejl.
Jeg smider også en til test hos recordere.dk når jeg kommer forbi det nordjyske


-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.


Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 18:53

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Jeg smider også en til test hos recordere.dk når jeg kommer forbi det nordjyske

Nok nærmere det midt-/vestjyske .



Skrevet af: Helskov
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 20:49

Mht HDMI på Xbox

http://www.gameshop.dk/shop/xcm-hdmi-1080i-6160p.html - http://www.gameshop.dk/shop/xcm-hdmi-1080i-6160p.html



-------------
-----------------------------
Best Regards


Skrevet af: slate
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Jeg smider også en til test hos recordere.dk når jeg kommer forbi det nordjyske

Nok nærmere det midt-/vestjyske .

Nåe, så der skal testes igen.... Benq W5000 med ny firmware



Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 23-April-2008 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af slate slate skrev:

Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Jeg smider også en til test hos recordere.dk når jeg kommer forbi det nordjyske

Nok nærmere det midt-/vestjyske .

Nåe, så der skal testes igen.... Benq W5000 med ny firmware

Jeps .



Skrevet af: Epsi
Skrevet den: 29-April-2008 kl. 09:09

Jeg kan kun anbefale dette motor lærred. Det koster ca. 1800 med motor. Jeg synes kvaliteten er udemærket.

Det slog i hvert fald mit IKEA med mange meter. Det kører stille og rolig ned, og stille og rolig op igen. Det er rimelig tungt så det er nogle ok komponenter der bliver brugt.

Det er vist noget der bliver lavet i Kina så leveringstiden er ret lang, men det er det værd.

De svarer rimelig hurtig på mail, men deres engelsk er ikke så godt. Tjek dem ud.

http://exclusiv-home.de/online_shop/index.php?cPath=28 - http://exclusiv-home.de/online_shop/index.php?cPath=28

Du kan desuden få en form for adaptor så lærred selv kører ned når du tænder projektoreren. Ren lir! :P




Print side | Luk vindue