Print side | Luk vindue

Erstatning.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=40255
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 00:10

Emne: Erstatning.
Skrevet af: rasmuzzen
Emne: Erstatning.
Skrevet den: 27-April-2008 kl. 22:17

Fik stjålet mit 3 mdr. gammelt LCD tv for ca. 1 md. siden. Det er sikkert også sket for mange af jer.

Mine skader er gjort op til 26.000 for dør og tv.

Så sender forsikringsselskabet en check på 20.300.  Er det rimeligt ?. Skal man altid skrive mere på for at få dækket det hele ind.

Har I prøvet noget lign. Jeg havde ellers kontaktet dem og fået at vide at jeg ingen selvrisiko havde.

Men det hænger bare ikke sammen.

Har en svigersøn der har venner i gråzonen. Han siger at et tv som mit udbydet til max.2500 kr. der hvor han bor. Det er godt nok dyrt for samfundet at folk ikke kan kende forskel på dit og mit.

MVH

Svar:
Skrevet af: meta
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 08:02
Kender en kollega, som havde indbrud for nylig. De fik en erstatning, som svarede til, hvad forsikringsselskabet kunne få deres stjålne varer til på en speciel hjemmeside. Kollegaen fik så adgang til hjemmesiden og kunne købe ind til en speciel lav pris.

-------------
+ 70 positive handler!

Skrevet af: van the man
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 08:05

går ud fra at der fulgte en slags opgørelse med fra dem som anslår en genanskaffelsespris på tv samt rep af dør. passer den ikke så er det vel bare at klage!

med hensyn til den samfundsbyrde der ligger i folks mangel på at kende forskel på dit og mit, så ja lidt koster det jo at have politiet beskæftiget, men jeg har bestemt ikke indtryk af at de bruger ret meget tid på indbrud af den størrelse i forhold til andre forbrydelser. og da de flest jo er forsikret så er det vel i bund og grund forsikringsselskaberne\forbrugerne selv som betaler regningen og ikke så meget samfundet.

men jeg har selv prøvet at have indbrud og det er sgu ganske let et blive rasende over når fremmede mennesker har lusket rundt i ens hjem og rodet rundt og bestjålet en 

-------------
panasonic TH-42"px80
sagem81 hdbox canaldigital.
rotel ra 985 bx.
marantz cd 63 ki signature.
Sony RDR-HX750B
avance dana

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af van the man van the man skrev:

og da de flest jo er forsikret så er det vel i bund og grund forsikringsselskaberne\forbrugerne selv som betaler regningen og ikke så meget samfundet.

Hvem er det lige du tror "samfundet" er?

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Dulciana
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 08:58

Jeg ville tage det roligt og ringe til forsikringsselskabet og spørge hvordan det hænger sammen.

Vi har aldrig haft problemer med vores forsikringsselskab med at få penge retur. Har aldrig haft indbrud i Jylland, men her i Kbh. er folk vilde med at bryde ind i bilen - det forklarer hvorfor vores forsikring steg til det dobbelte..

Du skal selvfølgelig have dækket dit indbrud, og hvis forsikringen skriver 20k så har de nok ne forklaring (ja, jeg tror det bedste om folk indtil det modsatte er bevist).

-Dulc

-------------
TV: Phillips 42PF5320 Optager: Phillips 3330H
Kamera: Canon MV830i (video) & Nicon 5000, Canon 960
Anlæg: Denon 2106 reciver + Dali højtalere & ProJect med Ortofon pickup
Computer: for mange

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 11:43

Ideen med en forsikring er, at når skaden sker, så skal du ikke stå ringere end lige inden skaden skete.

Er du utilfreds med deres vurdering, så klag. Hvis de evt. bliver ved med at insistere på, at det er prisen, så lad DEM om at skaffe dig dit/tilsvarende tv tilbage, (så kan de slås med det).. De er forpligtiget til enten at skaffe dig tilsvarende tv igen, eller at betale dig et beløb, så du selv kan anskaffe det.

Men hvis dit problem er, at du vil have dækket dine penge (26000) ind, selvom du reelt kan få et tv magen til det stjålet for mindre pris, ja så er det reelt dig der har et moralsk problem. Og det er bestemt ikke sådan almindelige forsikringer fungere.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: van the man
Skrevet den: 28-April-2008 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hvem er det lige du tror "samfundet" er?

det ka du self ha ret i ...

-------------
panasonic TH-42"px80
sagem81 hdbox canaldigital.
rotel ra 985 bx.
marantz cd 63 ki signature.
Sony RDR-HX750B
avance dana

Skrevet den: 28-April-2008 kl. 15:07

Samfundet er resourcer der skal bruges på sådan noget lort.

Hmm, det er vist mig den er helt gal med. Jeg har været rigtig uheldig med model sony 40D3500 fra http://www.bbec.dk - www.bbec.dk . HF Forsikring har bare fulgt mit link og konstateret at det er faldet fra 13.600 i november til 8.100 i april. Sådan noget møg. For jeg har købt på fødelsdagstilbud til 9999 for 14 dage siden.

MVH

Skrevet den: 29-April-2008 kl. 11:35

Ja sådan er det desværre.. Men forsikringen er i deres ret til at betale dig det som du har mistet.. Og se på den lyse siden, du får jo netop det du har mistet, og endda en sprit ny model. Du er ikke ringere stillet, selvom tvét kun koster 8.100,- nu.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: DonSilicone
Skrevet den: 29-April-2008 kl. 12:06
Muligvis kan du få et problem med at få det tv - det står som ikke på lager - desuden er prisen 8199,- lig med internetprisen (minus fragt?) - ved afhentning i butik er prisen 8499,-. Jeg vil råde dig til at finde en reel pris det sted, du gerne vil handle med, og som har tvet på lager. Hvis den pris afviger fra de 8100,- skal du kontakte forsikringsselskabet, som normalt ville være lydhør i sådanne tilfælde.

Skrevet den: 29-April-2008 kl. 13:55

Klart nok, han skal huske at tage alle omkostninger med. Og hvis der er tale om, at forsikringen har valgt et sted, hvor de ikke kan levere, ja så er det bare ud og finde et andet sted, hvor de KAN levere. Uanset om det så er i en "rigtig" forretning eller ej.

Alternativet er at bede forsikringen om, at de må leverer det til dig.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 29-April-2008 kl. 15:22

Jeg havde jo sendt regnigen med fra http://www.bbec.dk - www.bbec.dk til den lille dame hs forsikringen, dette med 200 kr. i forsendelse.

Da jeg så så beløbet i lørdags kikkede jeg ikke ind i bbec butikken og så dagsprisen. Så jeg brokkede mig til hende, men hun blev ved med at påstå at at det koster 8200 der inde. Jeg købte for 9999 for 3 uger siden på tilbud hvor man sparede 2000 - 3000, og syntes jeg gjorde et fornuftigt køb. Det var den dag 1000 kr. under den billigste internet butik (uden parallel import).

Men hun havde ret. Og hvad var der på smørresedlen fra de store formiddagsaviser den dag........ Fladskærme styrtdykker............

Ja i har ret, jeg fik samme vare, og blev yderligere straffet fordi jeg ikke ventede på checken, men hoppede til da tilbuddet var der.....

Skrevet af: DonSilicone
Skrevet den: 29-April-2008 kl. 15:48

Det der med straffet synes jeg lige er at stramme den, hvis du kan få nøjagtig samme tv, blot splinternyt. Så kan du jo i princippet være ligeglad med, hvad det koster forsikringsselskabet nu.

Men hvis butikken ikke kan levere til den annoncerede pris, synes jeg da du skal klage din nød til forsikringsselskabet med det som argumentet. Man ser jo nogle gange, at internetbutikker (og andre) lover kunstigt lave priser på en vare, de ikke har ret mange af.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 29-April-2008 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

Ja i har ret, jeg fik samme vare, og blev yderligere straffet fordi jeg ikke ventede p� checken, men hoppede til da tilbuddet var der.....

Prøv lige selv at læse dette en gang til så håber jeg du kan se det ikke hænger sammen.

"jeg fik samme vare" <> "yderligere straffet"

Er det en straf at du fik "samme vare"?  Forsikring handler om at du skal stilles i præcis samme situation som før skaden skete. Og det er lige præcis det der sker når du får den samme vare.

Skrevet den: 29-April-2008 kl. 22:48

Nej selvfølgelig blev jeg ikke straffet, følesen af at blive straffet kom ikke fra forsikringen og deres regler. De gjorde hvad de kunne. Jeg følte mig

1) straffet af idioten der brød ind og dermed påførte mig en masse arbejde.

2) lidt "straffet" af det ugunstige marked for LCD tv, sikken et dyk, vi taler om 5500 kr. siden novenber, og jeg gad ikke vente på at de fik snottet sig færdig og fik sendt pengene. Så jeg købte så det her til 9999 for 3 uger siden. Det er så lige faldet yderligere 1800 kr. på 3 uger.

Jeg har fået den samme vare, bevares og også porto.

Der hvor man er til grin er deres takst for "gør det selv" arbejde, 90 kr. i timen.

Døren der blev smadret er af fabrikat Storke. I andre forum kan jeg se at deres montører i nogen tilfælde er af anden herkomst end dansk. Det gider jeg bare ikke.... Skaderne der skal udbedres, skal udbedres af 3 faggrupper, det gider jeg sørme heller ikke. Så skal man være hjemme, osv. osv.

Undskyld min kvajede formulering.

Skal vist bare være glad for at tyven ikke tømte hele bulen, for jeg har virkelig meget elektronik kva. mit job som it konsulen.

Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 17:19
Altså for lige at tage den fra toppen...

Du får indbrud, melder det til forsikringen. De siger så at du vil få en check på fjernsynets værdi.

Du vil i midlertid ikke vente de tre uger på at få denne check fra forsikringen og køber så fjernsynet til 9999,- I øvrigt det samme sted du linker til i mailen du sender til forsikringen.

Butikken sætter så prisen ned for fjernsynet, dette tager forsikringen højde for, så du får kun 8200 for det fjernsyn du lige har givet 10k for?

Hvis det er sådan det hænger sammen, kan jeg godt forstå du føler dig snydt/straffet!

Skrevet den: 30-April-2008 kl. 22:38

Straffet og straffet, nok et forkert ord. Men ja. Jeg havde faktisk kalkuleret de 2500-3000 ind som arbejdsløn som tv'et kostede alle andre net steder end i Roskilde. Man kan jo ikke bare skrive 40 timer på til udbedring, for at få en rimelig timeløn. Som jeg har skrevet før så giver de 90 kr. i timen til gør det selv folket. Jeg skrev 20 timer.
Så det er lige de 1800 kr. som tvet yderligere er faldet (pudsigt nok). Så jeg er altså ulønnet bare fordi jeg ikke kan vente.

Havde man dog bare grebet knoglen og spurgt forsikringen "kan jeg bare gå ud og købe et nyt LCD tv nu", så havde situationen været en anden ville jeg mene.

Nå men ok, tak for jeres opmærksomhed på tråden.

MVH

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 03-Maj-2008 kl. 08:35
Jamen du kan jo så tænke over, hvor godt selskab din svigersøn er/er i !!!

Skrevet den: 03-Maj-2008 kl. 20:20

Han bor på Nørrebro, og kender rigtig mange mennesker. Men det gør ham jo nødvendigvis ikke til tyv/hæler vel.....

Kender vi ikke alle sammen nogen der er hælere. Jeg gør, men kunne aldrig finde på at købe noget.

Jeg tror ikke jeg kender een eneste der ikke har et eller andet stykke piratsoftware i deres PC. Og nej det er ikke noget andet...

MVH

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 04-Maj-2008 kl. 01:29
Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

Han bor på Nørrebro, og kender rigtig mange mennesker. Men det gør ham jo nødvendigvis ikke til tyv/hæler vel.....

Kender vi ikke alle sammen nogen der er hælere. Jeg gør, men kunne aldrig finde på at købe noget.

Jeg tror ikke jeg kender een eneste der ikke har et eller andet stykke piratsoftware i deres PC. Og nej det er ikke noget andet...

MVH

Jeg har heller ikke påstået han VAR tyv/hæler .

Men det selskab han så bevæger sig i er måske ikke det bedste.

Nej jeg kender ikke nogen hæler, kendte jeg en ville vedkommende hurtigt få besøg af ordensmagten.

Du må da gerne komme og se efter på min pc .

Men klart han kan da godt være en fin fætter

Print side | Luk vindue