Print side | Luk vindue

Hvem får først gennemført GTA lV?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=40384
Udskrevet den: 27-April-2025 kl. 17:45

Emne: Hvem får først gennemført GTA lV?
Skrevet af: frimann85
Emne: Hvem får først gennemført GTA lV?
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 09:26

Opdatér din procent-gennemført i denne tråd :) Hvem når først igennem liberty city? - Lad være med at snyde! :)

- Ærgerligt for os der går på arbejde haha.. - Jeg er kun på 4,5% ca!

Svar:
Skrevet af: HanZi75
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 09:27

Jeg er nået 10%, så er dobbelt så langt som dig ;-)

-------------
Setup:
Panasonic TH42-PZ70EA | Panasonic SA-XR59 EG-K | SVS SBS-01 | SVS PB10-NSD | Sony PS3 | Philips Stremium SLA5520 |
http://www.kortlink.dk/5qn6 - Min hjemmebio

Skrevet af: Insaniac
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 11:54
Jeg er  nået 6,67%. Har ikke fået spillet så meget. Et par timer måske.

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 16:11
Hvis I kort tid efter start, stopper en sølvfarvet Delorean  laver en u-vending og ca. 100m længere nede af vejen drejer til venstre, sætter farten op så den er 88 Mph når I rammer  elkablerne ved gangbroen, vil I have gennemført spillet .

Skrevet af: Miths
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 16:52
Jeg er på 9,77% efter fem timer igår. Men når jeg engang er færdig (hvis man virkelig kan tale om at man nogensinde rigtigt bliver det med et open world spil), så regner jeg sandelig med der ligger en pokkers masse multiplayer timer og venter forude .

Skrevet af: Voodoodolphins
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Hvis I kort tid efter start, stopper en sølvfarvet Delorean  laver en u-vending og ca. 100m længere nede af vejen drejer til venstre, sætter farten op så den er 88 Mph når I rammer  elkablerne ved gangbroen, vil I have gennemført spillet .

he he du mener lige som det http://www.youtube.com/watch?v=pyGhmcqR5Ws - her

Skrevet af: Jonfer
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 18:04
23.58% her..... eeeelsker de strippere, don't hate the player hate roman :P
utroligt så hurtig tiden går når man først er igang med det spil heh.

Skrevet af: Dæncker
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 18:29

Nu har jeg ikke selv spillet eller en PS3 endnu. Venter til efter sommeren. (satser på godt sommervejr)

Men er det ikke ærgeligt at "skynde" sig med at få så mange procenter som muligt? Nyd da spillet!  

Skrevet den: 30-April-2008 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af Dæncker Dæncker skrev:

Nu har jeg ikke selv spillet eller en PS3 endnu. Venter til efter sommeren. (satser på godt sommervejr)

Men er det ikke ærgeligt at "skynde" sig med at få så mange procenter som muligt? Nyd da spillet!  

hvis jeg ser en film vil jeg os gerne se slutningen ;) gta er som en go gammel godfather film hehe.
det er vel lidt svært at undlade at komme igennem spillet, hvis man har brugt mange timer på det. selvfølgelig kunne man gå i krig online, men jeg vil personligt gerne se historien færdigt før jeg ser på hvordan multiplayer er.

Skrevet af: Mr. Pioneer
Skrevet den: 30-April-2008 kl. 19:29
21.63% er endelig kommet til manhatten

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 00:39
Får man aldrig andet fisse end hende Michelle med mindre man samler en mere skummel kvinde op?

Skrevet af: uffidon
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 06:12
Har I tilmeldt jer http://socialclub.rockstargames.com/ - Rockstars Socialclub ? Jeg var derinde og så noget om Liberty City Marathon - en af opgaverne var at svømme 40 miles... og da jeg er en tåbelig person synes jeg det var en perfekt ting at give sig i kast med.
Svømningen begyndte igår aftes kl 23:39 og jeg er lige blevet færdig, jeg har ikke lavet andet end at svømme siden.

Nu er jeg mega træt... goodnat herfra og godmorgen til dem som ikke har spillet GTA hele natten.

Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 10:59
Nasgash jo du kan godt få andet fisse, det der dating gøgl inde på internet'et... men du skal først lige ha dig en profil derinde som roman fixer for dig i en af missionerne :)

haha uffidon, hvor vildt - har du så bare siddet i flere timer og trykket x, x,x ,x ,x, x, x, x, hehehe ?? vandt du så

Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 12:24
Jonfer, jeg tror når man har svømmet hurtigt i nogle miles hvor man tapper x,x,x,x hele tiden, så kommer Niko i form og svømmer lige hurtigt hvis man bare holder knappen inde. De sidste 4 timer af min svømmetur holdte jeg bare knappen inde.

Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 12:28

Her er iøvrigt mit svømmediplom lidt mystisk med at tiden siger 000:00:00:00...

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 13:26
Ja, det var da pænt hurtigt

Skrevet af: beauville
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:

Jonfer, jeg tror når man har svømmet hurtigt i nogle miles hvor man tapper x,x,x,x hele tiden, så kommer Niko i form og svømmer lige hurtigt hvis man bare holder knappen inde. De sidste 4 timer af min svømmetur holdte jeg bare knappen inde.

Se det er tosset...

-------------
/Christian

'I stick my neck out for nobody'

Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af beauville beauville skrev:

Se det er tosset...

Ja det er svært at være uenig i... men skal vi ikke bare kalde det dedikeret?

Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 14:16

Oprindeligt skrevet af beauville beauville skrev:

Se det er tosset...

Ja det er svært at være uenig i... men skal vi ikke bare kalde det dedikeret?

Kan du stave til I D I O T I ?

Var det ikke nemmere med et stykke tape og så i seng og sove

Men hver sin lyst, er imponeret over din udholdenhed .

Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 14:58

Desværre kan man ikke bare tape controlleren til og svømme uden at være der... det ville ellers have været nemt. Niko bliver meget træt og skal have fast land under fødderne for hver cirka 0,7 miles han svømmer, ellers dør han af udmattelse.

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 15:24

Desværre kan man ikke bare tape controlleren til og svømme uden at være der... det ville ellers have været nemt. Niko bliver meget træt og skal have fast land under fødderne for hver cirka 0,7 miles han svømmer, ellers dør han af udmattelse.

Shit mand!!

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 18:14
Er ikke helt med på hvorfor du gjorde det. var det en quest man skal igennem for at få 100 % eller er det noget andet?

Skrevet den: 01-Maj-2008 kl. 20:31
Ja der er noget som hedder Liberty City Marathon, en af disciplinerne er 40 mil svømning... end anden er at stæle 2400 biler, fyre 120000 patroner af etc etc., se mere på http://socialclub.rockstargames.com - Rockstars Socialclub .

EDIT: men det er ikke noget som er nødvendigt at gøre for at nå de 100% gennemførelse af spillet.

Skrevet af: Frederik2000
Skrevet den: 02-Maj-2008 kl. 00:14

Ja der er noget som hedder Liberty City Marathon, en af disciplinerne er 40 mil svømning... end anden er at stæle 2400 biler, fyre 120000 patroner af etc etc., se mere på http://socialclub.rockstargames.com - Rockstars Socialclub .

EDIT: men det er ikke noget som er nødvendigt at gøre for at nå de 100% gennemførelse af spillet.

Jeg synes det du har gjort er VILDT imponerende, og der er sikkert få der ville ta´det hele i et stræk. Ved bare min dame ville hive stikket ud(på flere måder) hvis jeg prøvede såden noget.

-------------
Peter Griffin 4 president

X-BOX gamertag: FREDERIK PAULSE

FIFA 08
GTA IV

Panasonic TH-42PX80

Ønskeliste:
B&W CM7 x 2

Skrevet den: 02-Maj-2008 kl. 02:19

Ja kender godt rockstar social club, men den har været yderst buggy på min comp (uanset hvilken renderingsmotor jeg kører siden i). får man noget ud af at gennemfører de ting du gør eller er det noget med bare at være den første der gør det? BTW sår jeg først min udgave  morgen med posten, derfor de lidt nooby Q's

Skrevet den: 02-Maj-2008 kl. 10:13
uffidon du er for vild ... tager jeg hatten af for 

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 09:05

Så nåede jeg omkring de 15% - og jeg nyder det i fulde drag :)

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 09:26

ca 8%, men det har nu ikke imponeret mig endnu .

Styring af bilerne er rent skod. Det er noget nemmere, at håndtere en motorcykel.

Det var nu meget sjovt at tage en stor tung lastbil og så bare køre løs  (manglede den sgu her til morgen, trafikken på Køge bugt motorvejen og Ring 3 stinker).

PS: Hvordan fanden kommer man ind på en stripbar, man må ikke have våben med og jeg kan jo ikke smide dem . Men nøj hvor kom politiet efter mig da jeg  skød dørmanden (og et par andre).

Kan man sælge de biler man stjæler ?

Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 09:34
Jeg er under 5%, og kommer ligesom ikke videre.

Jeg har konstant for lidt penge, fætteren giver mig ikke opgaver, eller også har jeg misset et eller andet. Efter jeg slog ham der ihjel oppe i huset, har der ikke været flere missioner.

Er det mig der er dum eller ....

Jeg drøner rundt og stjæler biler og slår i ny og næ en ned for at få småpenge til en pølse, så mit spørgsmål er jo nok. Hvor er de "store penge".

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 09:42
hummelmose hvad var den sidste mission du gennemførte?

Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 09:44
Åh.

Kan det passe at det var den hvor jeg slog ham der ihjel, der røg ned i havnen.

Så har jeg været sammen med Michelle 3-4 gange, og ringet til fætteren en hel del gange. Så måske har jeg overset en mission, og derfor står jeg stille.

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 09:57
Efter denne mission burde du få nye missioner fra en gut ved navn Faustien. Er der ikke et "F" på din radar?

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 10:00
Jeg kan iøvrigt anfale denne http://www.bogpriser.dk/q-0744009332/ - bog som har walkthrough af missionerne og masser af kort over hvor man kan finde våben, amour, due placeringer etc.

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 10:10

Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Jeg er under 5%, og kommer ligesom ikke videre.

Jeg har konstant for lidt penge, fætteren giver mig ikke opgaver, eller også har jeg misset et eller andet. Efter jeg slog ham der ihjel oppe i huset, har der ikke været flere missioner.

Er det mig der er dum eller ....

Jeg drøner rundt og stjæler biler og slår i ny og næ en ned for at få småpenge til en pølse, så mit spørgsmål er jo nok. Hvor er de "store penge".

Du burde da få nye opgaver via mobiltelefon ?

Jeg har heller ikke tjent ret mange penge, aner ikke hvordan man gør, men det lader til man får bedre og bedre betalte opgaver, efterhånden som man kommer længere ind i spillet.

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 11:06

Ja - når du har nakket Vlad kommer der et F for Faustien (Mikhael) der var chefen til ham du smed i havnen.. (det kommer efter du finder din fætter i containeren og I bliver fanget) 

Faustien giver dig ret i, at Vlad var en idiot men at du nu arbejder for ham.. Så begynder opgaverne at give 2-300 dollars + at du får foræret dit første våben af Faustien. (der bliver åbnet for våbenforretningen)

Hummelmose > Hvad med Little Jacob? Ham reggae-fyren der skal have ordnet nogle småting.. Ham kan du også arbejde for.

Hans j -> Jeg synes styringen er OK faktisk... Ifht. de ældre udgaver af GTA.. Hvor du blandt andet hev lygtepæle med, stort set uden at skade bilen hehe

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 11:10
Her er et top-dollar google map kort over http://grandtheftauto.ign.com/maps/1/Liberty-City-Map - liberty city . Det kan bruges til at finde våben, biler etc. etc.

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 11:46

PS: Hvordan fanden kommer man ind på en stripbar, man må ikke have våben med og jeg kan jo ikke smide dem . Men nøj hvor kom politiet efter mig da jeg  skød dørmanden (og et par andre).

Du skal vælge dine næver som våben - så er de rigtige våben skjult for dørmanden. Har I iøvrigt forsøgt at gå op på scenen til stripperne - det bliver dørmændene ikke glade for

Kan man sælge de biler man stjæler ?

Ikke rigtig, men når du kommer til missionerne med Brucie vil han sende dig emails med biler du skal stjæle, og han betaler rimelig godt for levering af bilerne hvis de er i god stand.

Skrevet af: jobs
Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 11:54

Jeg fatter ikke det med de biler man skal stjæle via SMS.

Man får en SMS med et billede af bil der skal stjæles, men lokationen af den er ikke vist på kortet.

Hvordan finder man ud af hvor bilen er henne?

NB! Dette er ikke Brucies missioner. Dem her får man efter man har nakket alle biler Brucie vil have.

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af jobs jobs skrev:

Man får en SMS med et billede af bil der skal stjæles, men lokationen af den er ikke vist på kortet.

NB! Dette er ikke Brucies missioner. Dem her får man efter man har nakket alle biler Brucie vil have.

Jeg har ikke prøvet det selv, men kunne det ikke tænkes du selv skal kigge efter bilmodellen på vejene?

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 12:25

Jeg har ikke prøvet det selv, men kunne det ikke tænkes du selv skal kigge efter bilmodellen på vejene?

Han beder om en specifik bil. Sender et billede med af den og skriver den er ved de 2 twin towers. Det er dog ikke en lokation der kan findes på kortet lader det til.

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 12:49

Han beder om en specifik bil. Sender et billede med af den og skriver den er ved de 2 twin towers. Det er dog ikke en lokation der kan findes på kortet lader det til.

Har du kigget på Uffidons link lidt højere oppe..? De to tårne kan måske spottes der? Kunne forestille mig det var på manhatten delen :=)

Skrevet den: 05-Maj-2008 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af frimann85 frimann85 skrev:

Har du kigget på Uffidons link lidt højere oppe..? De to tårne kan måske spottes der? Kunne forestille mig det var på manhatten delen :=)

Kan kun se 1 af de biler stevie vil have, på det kort. Jeg må vel bare igang med at finkæmme byen :)

Skrevet af: Jens-Fup
Skrevet den: 06-Maj-2008 kl. 19:12
står der ikke et vejnavn over hvor bilen skulle befinde sig, så kan du kigge på det kort der skulle følge med spillet, der er vist områder og gadenavne..

Skrevet af: jake51
Skrevet den: 06-Maj-2008 kl. 19:23

Jeg har gennemført Crysis

Men vent, det er vist noget andet...

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Skrevet den: 06-Maj-2008 kl. 20:03
Crysis, det er ingenting, jeg har gennemført hjerterfri, se det er en præstation....

Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 06-Maj-2008 kl. 20:05

Crysis, det er ingenting, jeg har gennemført hjerterfri, se det er en præstation....

Samme her, det er kun de helt hardcore gamer der kan lave den præsentration

Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 18:48

Så er jeg også gået i gang med at svømme de 40 mil.

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet af: Glaede
Skrevet den: 18-August-2008 kl. 13:01

Hiver lige en ældre tråd frem.. Hvor langt er i efterhånden kommet?

Er selv på 32,xx% nu

Skrevet af: dstruct
Skrevet den: 18-August-2008 kl. 14:04
52,xx % og er lige kommet over den halve million dollar på kontoen :)

-------------
Pana 50" PX70E
Pana HT550 1000W
Kiss dp-558
PlayStation 3
Asus V1JP-AK042E

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 18-August-2008 kl. 14:47
Saa har du ikke set nok ludere

-------------

BORING!

Skrevet den: 18-August-2008 kl. 15:39
Er det hele spillet der tale om at gennemføre, eller hun historien?

-------------

Skrevet af: Tobbermand
Skrevet den: 18-August-2008 kl. 17:30

færdig med historien, og er så småt igang med alle de ekstra missioner, er på 66%

FFS der er langt til 100

Skrevet af: fumper
Skrevet den: 18-August-2008 kl. 19:27
47.26% og 430k

og nu begynder det at ligne et spil :)

-------------
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
http://kortlink.dk/4yzm - Lintronic 238 med Beo5! |Qnap209Pro 500gb|PS3
http://kortlink.dk/4yzg - Hjemmebio

Skrevet af: Mutzer
Skrevet den: 19-August-2008 kl. 09:46

Jeg synes da at huske at jeg lå lige omkring de 100% da jeg gennemførte historien for noget tid tilbage.. endte med lidt over 800.000$

Lige nu er der kun tilbage at køre rundt i en politi bil sådan set...så begyndte forfra.. dog uden den helt store interesse mere :-) Men ville prøve at tage nogle andre beslutninger spillet igennem, for at se hvad der så skete.

Hvor finder i iøvrigt ludere...kunne da være meget sjovt at se hvad der sker ;-)

-------------
Mutzer

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 19-August-2008 kl. 10:53

Jeg har efter min HDD nedbrud og tabte save games, kun naaet op paa en 30%. Det er kedeligt at spille de samme missioner igen, isaer naar de er nemme i starten.

Har til gaengeld brugt mange timer paa "pure mayhem" Fuck det er sjovt bare at "lege".

Hvor finder i iøvrigt ludere...kunne da være meget sjovt at se hvad der sker ;-)

Jeg kender ikke et specifikt sted, men stoedte paa nogen en gang. Du kan koebe dig til sex i bilen. Eller bare en blowjob. Hvis du er fattig kan du bare ploekke luderen bagefter. Gimme da money bitch! eller noget...

-------------

BORING!

Skrevet den: 19-August-2008 kl. 11:33

Mutzer.
Historien giver ikke 100%. Der skal du gennemføre en masse andre ting også. F.eks. alle hop på banen osv. (alle og alle, du skal ihvertfald en masse igennem) der en række ekstra ting før du har gennemført 100%.

Historien er vist kun 66% eller sådan noget?

Plus at du burde være fortsat og skaffe 200K til. Så kunne du join 1 million club i SocialClub GTA ;)

-------------

Skrevet den: 19-August-2008 kl. 13:47
Hvis bare man havde tiden til det :) - Er stadig blot ved en 30-35 procent så har langt igen. Meen det er nu også meget rart ikke at skulle lægge det helt fra sig endnu.

Skrevet af: Mutzer
Skrevet den: 21-August-2008 kl. 10:19

Jeg har gennemført en række missioner som ikke virkede som om de havde noget med historien at gøre.... nakke alle biler brucie beder om fx.. til sidst stopper det, gå hen til en tlf boks hvor man kan ringe til en ukendt og få et job som lejemorder.. stopper også efter noget tid osv.

Gennemført alle hop på banen? Er det sådan noget stunt halløj eller? Har nemlig set i det meget detaljerede stats at hop osv, men har intet lavet af det. Var vist heller ikke på 100%, men tæt på da jeg gennemførte.. mener at huske at have set 98% ihvertfald.

Damn manglede kun 140.000$ for at nå miliionen.. og havde ikke engang brugt noget på ludere ;-) Kun lidt tøj og den slags... lidt på strip også.

-------------
Mutzer

Skrevet den: 25-August-2008 kl. 09:05

Jeg har taget historien før jeg begyndte at nakke biler for Steve. Og før jeg begyndte at arbejde fra manden i telefonboksen. Så er der også noget glæde efter historien.

Det godt nok en super fed historie ! .. Mangler omkring 190 flying rats, og nok lidt over halvdelen af de jumps man skal igennem. Derud over mangler jeg vist 8 af Steve' biler og så nogle enkle mennesker der står rundt omkring i byen.  Det må bare ikke gå for stærkt ;p

-------------

Skrevet af: sickchild
Skrevet den: 26-August-2008 kl. 08:44
låner lige tråden, jeg skal have købt spillet har spillet det meget hos min familie så har derfor ikke selv fået købt det endnu, men nu skal det være.
Men altså jeg har både PS3 og Xbox360 og jeg føler nu mest for at spille det på min PS3 da jeg kan spille gratis online der og så ja er det min favorit af de 2 konsoller.  Men så kommer det andet problem der kommer jo exstra content til xbox versionen. vil man kunne købe det selvom man måske ikke ejer spillet men bare downloader det, og så spiller det når man kan låne en kopi af spillet af en ven en dag.

Skrevet den: 26-August-2008 kl. 09:59
HVorfor ikke oprette din egen tråd ang dette da andre måske også gerne vil vide dette?

Skrevet af: DonJensen
Skrevet den: 12-September-2008 kl. 10:44
Jeg er ikke nået så langt, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal spille det.
Når man nu bliver fanget, eller "dør" og starter på hospitalet igen, skal jeg så
bare spille videre, eller skal jeg loade igen?
Altså, er der noget jeg går glip af hvis jeg ikke loader......hvad gør i
hardcore gamers?

-------------
http://bfbc2.elxx.net/stats/ps3/K-Gaard">

Skrevet af: sickchild
Skrevet den: 12-September-2008 kl. 10:55
Du kan bare spille videre du vil nok miste penge og
vågen.. så nogen gange kan det måske bedre betale sig at
loade et gammelt save, men du går ikke glip af noget ved
at spille videre.

Skrevet den: 12-September-2008 kl. 11:31

Altså.. Jeg har gennemført historie og kun blevet anholdt en gang. (en gang loadede jeg da jeg ikke gad miste alle mine våben). Når du dør, skal du betale lidt for at komme ud af hospitalet - du mister _ikke_ dine våben. Når du derimod bliver taget af politiet, tager de dine våben, og du skal samtidig betale.. Altså er det federe at blive nakket af dem. Våben koster trods alt en sjat - og man har jo ikke så mange penge lige i starten.

Jeg har gået rundt med Pistol, Automat riffel, sniper og en bazooka igennem det meste af spillet. Sniperen er virkelig effektiv i mange af banerne. Kan klart anbefales at have.

Men når de vil anholde dig, stik af.. det mit råd. Det bedre at blive nakket end at få taget sine gadgets ;)

-------------

Print side | Luk vindue