Fakturafejl til min fordel?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=40740
Udskrevet den: 05-Februar-2025 kl. 23:57
Emne: Fakturafejl til min fordel?
Skrevet af: nicolais
Emne: Fakturafejl til min fordel?
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 16:01
Hejsa,
Jeg købte d. 12. juli 2007 et bundkort og et grafikkort online, og jeg betalte med Dankort via deres online webshop.
I dag (d. 7. maj 2008 - knap 10 mdr. senere) får jeg nu en mail omkring, at de kun har hævet for bundkortet (plus kortgebyr og fragt).
Jeg købte en del hardware i den tid, da jeg samlede en stor PC til mig selv. Af samme årsag skal jeg ærligt erkende, at jeg ikke dobbeltcheckede mit kontoudtog 100%, da det var en del posteringer. Set i bakspejlet burde jeg nok have gjort det, da det jo kunne tænkes, at nogen havde hævet for meget!
Hvordan forholder jeg mig til dette? Er det ikke lige lovligt sent at komme og opkræve denne betaling?
Jeg ved der er flere herinde, der har ret godt styr på online handel og relaterede emner, så jeg håber at nogen kan give mig lidt indsigt i normal praksis :)
Jeg fandt noget lign. på http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/telefoner/sen-regning/ - forbrug.dk
På forhånd tak
- Nicolai
EDIT: Rettede dum stavefejl :)
|
Svar:
Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 16:10
Umiddelbart: Nej.
Almindeligvis er der 5 års forældelsesfrist, så med mindre, der skulle gælde helt særlige regler for online handel, tror jeg bare, at du skal betale og sige tak for næsten et års gratis kredit.
Forestil dig i øvrigt, at det var den omvendte situation: At du pludselig opdagede, at de havde trukket penge for grafikkortet to gange.
|
Skrevet af: nicolais
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 16:10
Jeg har lige snakket med en god kammerat i England, og derovre har butikker angiveligt 6 uger til at gøre indsigelse til et online køb.
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 16:22
ThomasP skrev:
Umiddelbart: Nej.
Almindeligvis er der 5 års forældelsesfrist, så med mindre, der skulle gælde helt særlige regler for online handel, tror jeg bare, at du skal betale og sige tak for næsten et års gratis kredit. |
Jeg er som udgangspunkt enig i din konklusion (men vil undersøge sagen nærmere når jeg kommer hjem). Lov om forældelsesfrister er blevet ændret (mener den trådte i kraft 1. januar 2008), hvorefter forældelsesfristen for simple fordringer er ikke længere 5 år, men derimod kun 3 år, men det ændre nu ikke på, at fordringen ikke er forældet på nuværende tidspunkt.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 16:51
Skulle lige have løsrevet min hjerne fra lejeret (læser til eksamen), men synes nu ikke der kan være så meget tvivl omkring din retsstilling.
Forhandleren er fuld ud berettiget til at gøre sit krav gældende, så længe dette ikke er forældet, hvilket ikke er tilfældet. Du bør dog sikre dig, at beløbet faktisk ikke er blevet hævet tidligere. Sælger har pligt til at levere inden 30 dage (medmindre andet er aftalt), men der er intet beskyttelseshensyn omkring forbrugerens betaling, da en senere opkrævning, kun kommer forbrugeren tilgode, da forbrugeren herved har fået en kredit, han ikke var lovmæssigt berettiget til.
Den afgørelsen du har fundet på forbrugerstyrelses hjemmeside, afviser kravet på grund af, at kravet blev opkrævet efter forbrugeren havde modtaget og betalt slutopgørelsen. Forbrugeren havde derfor, med rette, kunne forvente, at alle krav mellem de to parter var afsluttet.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: nicolais
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 19:16
Sandal skrev:
Forhandleren er fuld ud berettiget til at gøre sit krav gældende, så længe dette ikke er forældet, hvilket ikke er tilfældet. Du bør dog sikre dig, at beløbet faktisk ikke er blevet hævet tidligere. Sælger har pligt til at levere inden 30 dage (medmindre andet er aftalt), men der er intet beskyttelseshensyn omkring forbrugerens betaling, da en senere opkrævning, kun kommer forbrugeren tilgode, da forbrugeren herved har fået en kredit, han ikke var lovmæssigt berettiget til. |
Selvfølgelig vil jeg checke det hele op...
Sandal skrev:
Den afgørelsen du har fundet på forbrugerstyrelses hjemmeside, afviser kravet på grund af, at kravet blev opkrævet efter forbrugeren havde modtaget og betalt slutopgørelsen. Forbrugeren havde derfor, med rette, kunne forvente, at alle krav mellem de to parter var afsluttet. |
Ja, jeg ved godt at den sag var langt fra sammenlignelig, men det var alligevel den sag der var tættest på - som jeg lige kunne finde.
Er der et sted online, hvor jeg kan læse om denne forældelsesfrist, og at denne også gælder for online-handler... og at der ikke er andre (særlige) regler her?
Hvis jeg nu ikke har pengene til at betale for denne vare (her og nu), hvad gør jeg så? Kan jeg levere varen tilbage - eller er det nærmere et spørgsmål til butikken og deres lokale procedurer?
Og tak for jeres input :)
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 19:31
nicolais skrev:
Er der et sted online, hvor jeg kan læse om denne forældelsesfrist, og at denne også gælder for online-handler? |
Forældelsesloven kan du finde her (men den kan være vanskelig at læse):
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655
Men kan sige med meget store sikkerhed, at der ikke findes særlige bestemmelser om dette. Hvis en sådan eksisterede, burde den være i lov om visse forbrugeraftaler, da denne indeholde indeholde de væsentlige bestemmelser omkring fjernsalg.
nicolais skrev:
Hvis jeg nu ikke har pengene til at betale for denne vare (her og nu), hvad gør jeg så? Kan jeg levere varen tilbage - eller er det nærmere et spørgsmål til butikken og deres lokale procedurer? |
Pengemangel giver aldrig beføjelser (altså er det forbrugerens eget problem), så hvis du ikke har penge, så må du fremskaffe nogle, ellers vil sælgeren muligvis forsøge at inddrive pengene med hjælp fra fogedretten.
Men prøv eventuelt at kontakte sælgeren og hør om du ikke kan vente med at betale til primo juni.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: lebon1971
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 19:41
nicolais skrev:
Sandal skrev:
Forhandleren er fuld ud berettiget til at gøre sit krav gældende, så længe dette ikke er forældet, hvilket ikke er tilfældet. Du bør dog sikre dig, at beløbet faktisk ikke er blevet hævet tidligere. Sælger har pligt til at levere inden 30 dage (medmindre andet er aftalt), men der er intet beskyttelseshensyn omkring forbrugerens betaling, da en senere opkrævning, kun kommer forbrugeren tilgode, da forbrugeren herved har fået en kredit, han ikke var lovmæssigt berettiget til. |
Selvfølgelig vil jeg checke det hele op...
Sandal skrev:
Den afgørelsen du har fundet på forbrugerstyrelses hjemmeside, afviser kravet på grund af, at kravet blev opkrævet efter forbrugeren havde modtaget og betalt slutopgørelsen. Forbrugeren havde derfor, med rette, kunne forvente, at alle krav mellem de to parter var afsluttet. |
Ja, jeg ved godt at den sag var langt fra sammenlignelig, men det var alligevel den sag der var tættest på - som jeg lige kunne finde.
Er der et sted online, hvor jeg kan læse om denne forældelsesfrist, og at denne også gælder for online-handler... og at der ikke er andre (særlige) regler her?
Hvis jeg nu ikke har pengene til at betale for denne vare (her og nu), hvad gør jeg så? Kan jeg levere varen tilbage - eller er det nærmere et spørgsmål til butikken og deres lokale procedurer?
Og tak for jeres input :)
|
Undskyld, men jeg er nødt til at komme med et opstød. Udover juraen er der vel også det moralske element?!?: Du har fået en vare - og må derfor betale for den. Butikken har begået en fejl.....men det ændrer vel ikke ved at du har fået en vare og dermed må betale for den. Jeg er sikker på, at butikken har forståelse for at betalingsevnen kan være dårlig - og dermed vil acceptere en forlænget betalingsfrist...eller alternativt en afdragsordning. Men jeg synes ærligt talt at alt den snak om hvorvidt man kan slippe for at betale for en leveret vare nærmer sig det uanstændige.....blot en mening!
|
Skrevet af: nicolais
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 19:56
lebon1971 skrev:
Undskyld, men jeg er nødt til at komme med et opstød. Udover juraen er der vel også det moralske element?!?: Du har fået en vare - og må derfor betale for den. Butikken har begået en fejl.....men det ændrer vel ikke ved at du har fået en vare og dermed må betale for den. Jeg er sikker på, at butikken har forståelse for at betalingsevnen kan være dårlig - og dermed vil acceptere en forlænget betalingsfrist...eller alternativt en afdragsordning. Men jeg synes ærligt talt at alt den snak om hvorvidt man kan slippe for at betale for en leveret vare nærmer sig det uanstændige.....blot en mening! |
Du behøver nu ikke undskylde - jeg blev i første omgang nok bare lidt harm over, at jeg ikke havde fået dette at vide for 6, 7, 8 måneder siden...
Ret skal være ret - og det er derfor jeg også spørger her.
Jeg har på ingen måde i sinde at forsøge på at snyde denne butik, men sætter bare spørgsmålstegn ved, om de virkelig har 3-5 år om at finde ud af, at de har nosset i deres faktureringssystem.
Mine første formuleringer bærer nok lidt præg af mine første tanker, og ikke den rationelle og reelle person, som jeg nu faktisk synes jeg er ;)
Jeg kunne nok have nøjes med at spørge meget direkte: hvor lang tid efter et online køb må en forhandler vente med at opkræve penge... svaret er åbenbart 3 eller 5 år :)
Mange tak for input og tilbagemeldinger
- Nicolai
|
Skrevet af: nicolais
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 19:59
Noget andet er så, at deres mail til mig ikke er ret godt sat sammen - og de slutter af med at skrive, at de vil sende mig en mail mere med oplysninger omkring betaling og en kopi af deres kontoudtog.
Denne har jeg så ikke set noget til endnu... men der går nok 10 mdr. mere, inden jeg ser denne ;)
|
Skrevet af: nicolais
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 20:08
lebon1971, bare for at gå lidt ud i ekstremerne... hvad ville du så sige til, at du havde købt en vare til 350.000 kr. for 20 år siden, men ved en fejl havde betalt 20.000 for lidt.
Sælger skriver i kontrakten, at ved evt. udestående vil der falder renter på (pålydende rente i Denmark + 5%, som de har lov til, altså 4,25+5=9,25).
20 år senere får du en korrektion til betaling: 107.000 DKK.
Det er sgu da lidt surt - vil du ikke sige det? ;)
Selv efter 5 år vil det have beløbet sig til godt 28.500, altså 8.500 oveni hatten...
Så man kan sige, at jeg er i bund og grund glad for, at de "allerede" kontakter mig nu, og ikke om 5 år - med en "bonus" i for at renters rente.
- Nicolai, nu knap så harm ;)
EDIT: Rettet bold 20 fra 30 - ups :)
EDIT: Og nej, de har (endnu) ikke givet udtryk for, at de vil have renter af beløbet, bare lige for en god ordens skyld.
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 20:38
Nicolais, nu blander du vist tingene lidt sammen.
Butikken har selvfølgelig ikke lov til at afkræve dig renter af noget, så længe du har stillet beløbet "til rådighed" som aftalt - og det må man sige, at du har ved at give dem dit dankortnummer (hvis der er dækning)
Jeg går heller ikke ud fra, at butikken har bedt om renter, men blot hævet det beløb, som du skylder dem.
Jeg er bortset fra det enig dig i, at det er uheldigt, at de er så langsomme. Dermed kommer du i klemme. Men du sidder altså mindst ligeså meget i klemmen, fordi du ikke har holdt ordentligt styr på din økonomi og dine betalinger - og det er selvsagt ikke butikkens problem.
-Hvis du ikke har dækning på dit dankort længere, så kan det blive butikkens problem, da de så ikke kan få deres betaling.
Med forbehold for, at jeg ikke er jurist, så vil jeg dog stadig mene, at du kommer til at hænge på den. Tager man dén til det ekstreme, så kan de gå til inkasso, og bede om at der bliver gjort udlæg i dit indbo eller dit hus - eller ligefrem få dig erklæret konkurs.
-Nu snakker vi igen teoretisk - men jeg fornemmer, at du også gerne vil have den principielle diskution
Jeg kan så tilføje, at udlæget i dit indbo ikke behøver at begrænse sig til den vare du har købt. - Lad os sige, at du har købt en fladskærm til 20.000kr. Den er nu 10.000kr værd (for princippets skyld) - så kan de "tage" varer til en brugtpris på 10.000kr yderligere i huset.
Men, men, men. Nu blev det jo temmeligt teoretisk. Jeg tror, at den billigste løsning er at spørge din bank om en "afdragsordning", hvis du ikke umiddelbart har dækning
...Ole
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 20:47
God/ond tro ?
Du var vel klar over at de ikke havde trukket det fulde beløb dengang ?
Grafikkortet er vel den dyreste del af de to varer ?
|
Skrevet af: lebon1971
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 21:27
nicolais skrev:
lebon1971, bare for at gå lidt ud i ekstremerne... hvad ville du så sige til, at du havde købt en vare til 350.000 kr. for 20 år siden, men ved en fejl havde betalt 20.000 for lidt.
Sælger skriver i kontrakten, at ved evt. udestående vil der falder renter på (pålydende rente i Denmark + 5%, som de har lov til, altså 4,25+5=9,25).
20 år senere får du en korrektion til betaling: 107.000 DKK.
Det er sgu da lidt surt - vil du ikke sige det? ;)
Selv efter 5 år vil det have beløbet sig til godt 28.500, altså 8.500 oveni hatten...
Så man kan sige, at jeg er i bund og grund glad for, at de "allerede" kontakter mig nu, og ikke om 5 år - med en "bonus" i for at renters rente.
- Nicolai, nu knap så harm ;)
EDIT: Rettet bold 20 fra 30 - ups :)
EDIT: Og nej, de har (endnu) ikke givet udtryk for, at de vil have renter af beløbet, bare lige for en god ordens skyld.
|
Hej igen!
Jeg kan sagtens forstå at det er surt at opdage, at der ikke er fuldt betalt....og jo jeg ville naturligvis også blive rasende hvis butikken - p.g.a. en fejl fra DERES side opkrævede mig omkostninger p.g.a. for sen betaling. Men som jeg har forstået de tidligere indlæg er det blot det oprindelige beløb du er blevet opkrævet.
Butikken bør beklage fejlen - og det bør så være det.
Håber du finder en løsning med butikken.
|
Skrevet af: nicolais
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 22:31
Pade2204 skrev:
God/ond tro ?
Du var vel klar over at de ikke havde trukket det fulde beløb dengang ?
Grafikkortet er vel den dyreste del af de to varer ?
|
Hvis du læser hvad jeg har skrevet, så vil du se, at jeg netop ikke havde checket mit kontoudtog 100%.
Jeg var ved at samle en ny PC, og købte dele fra 3 danske butikker og en engelsk. Den omtalte butik lavede en masse rod i min bestilling, og det endte med at jeg fik 5 forskellige fakturaer.
Nu har jeg været inde og checke mit kontoudtog, og kan nu se, at omtalte faktura, som de nu opkræver fra, rent faktisk først blev hævet fra min konto 60 dage efter købsdato. Så selv på købstidspunktet kan man ikke sige, at de har haft styr på det.
Det ændre ikke på fakta - jeg har et udestående med dem - og jeg betaler naturligvis ned til sidste øre. Jeg har aldrig undladt at betale noget - betaler mine regninger til tiden - og tager f.eks. TDC's uendelig mange fuckups med et smil efterhånden... og har bare indset, at en fejl kommer sjældent alene :)
Så et kort svar: Nej, jeg var ikke klar over, at de havde lavet ENDNU en fejl.
Min PC stod i ca. 20k, så jeg opdagede faktisk ikke, at der manglede et mindre beløb i det totale billede.
- Nicolai
|
Skrevet af: nicolais
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 22:36
lebon1971 skrev:
Jeg kan sagtens forstå at det er surt at opdage, at der ikke er fuldt betalt....og jo jeg ville naturligvis også blive rasende hvis butikken - p.g.a. en fejl fra DERES side opkrævede mig omkostninger p.g.a. for sen betaling. Men som jeg har forstået de tidligere indlæg er det blot det oprindelige beløb du er blevet opkrævet.
Butikken bør beklage fejlen - og det bør så være det.
Håber du finder en løsning med butikken. |
Jeg ved faktisk ikke helt hvad de har tænkt sig at opkræve mig endnu, for jeg har som sagt ikke modtaget omtalte mail, der netop skulle bevise hvad de har fundet, og ydermere oplyse mit et kontonummer, osv. - går jeg ud fra.
Og så har du også lidt ret i, at butikken måske nærmere burde have undskyldt, at de havde lavet rod i faktura samt opkrævning, i stedet for at skrive en åndsforladt mail, hvor de bare oplyser, at der øjensynligt er sket en fejl på ordre XXXXXXX, og jeg vil blive opkrævet beløbet i en senere mail.
Selvfølgelig finder jeg en løsning, og den hedder nok, at jeg bare betaler, når de engang får sig nosset sammen til at skrive en mail til mig...
|
Skrevet af: nicolais
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 22:42
Ole skrev:
Butikken har selvfølgelig ikke lov til at afkræve dig renter af noget, så længe du har stillet beløbet "til rådighed" som aftalt - og det må man sige, at du har ved at give dem dit dankortnummer (hvis der er dækning)
Jeg går heller ikke ud fra, at butikken har bedt om renter, men blot hævet det beløb, som du skylder dem. |
Korrekt, der er ikke noget der tyder på, at de opkræver renter. Det manglede da også bare! Mit eksempel var som sagt ude i ekstremerne for eksemplets skyld.
Ole skrev:
Jeg er bortset fra det enig dig i, at det er uheldigt, at de er så langsomme. Dermed kommer du i klemme.Men du sidder altså mindst ligeså meget i klemmen, fordi du ikke har holdt ordentligt styr på din økonomi og dine betalinger - og det er selvsagt ikke butikkens problem.
-Hvis du ikke har dækning på dit dankort længere, så kan det blive butikkens problem, da de så ikke kan få deres betaling.
Med forbehold for, at jeg ikke er jurist, så vil jeg dog stadig mene, at du kommer til at hænge på den. Tager man dén til det ekstreme, så kan de gå til inkasso, og bede om at der bliver gjort udlæg i dit indbo eller dit hus - eller ligefrem få dig erklæret konkurs.
-Nu snakker vi igen teoretisk - men jeg fornemmer, at du også gerne vil have den principielle diskution |
Du har ret - det blev, for mig, meget hurtigt et spørgsmål om princip og procedure for mit vedkommende. Der er slet ikke et problem med de likvide midler - men det er nu stadig surt, at skulle betale for noget, som jeg troede var betalt for snart 10 mdr. siden.
Ole skrev:
Men, men, men. Nu blev det jo temmeligt teoretisk. Jeg tror, at den billigste løsning er at spørge din bank om en "afdragsordning", hvis du ikke umiddelbart har dækning |
Igen - de skal nok få deres penge, og min bank behøver ikke indblades for sådanne beløb :)
- Nicolai
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 22:54
nicolais skrev:
Korrekt, der er ikke noget der tyder på, at de opkræver renter. Det manglede da også bare! |
De må ikke opkræve renter, så det er nok grunden til, at de ikke gør det. Renter kan tidligst kræves fra forfaldsdagen og når en sådan ikke er fastsat, kan renter først tilskrives 30 dage efter krav om betaling er fremsat (rentelovens § 3, stk. 2).
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: bøllebobb
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 13:27
Jeg er enig med jer alle, at nicolaj skal betale grafikkortet, men ikke renter i den mellemliggende periode.
Jeg har lige en kommentar, som måske kan være relevant i netop dette forum: Hvis fogedretten tager udlæg i indbo kan de ikke tage dit fjernsyn, med mindre det er meget fint (B&O el. lign.) Ellers er det omfattet af trangsbenificiet i Retsplejelovens § 507 eller deromkring. Grunden til, at de kan tage et B&O er, at så kan de sælge det og give debitor et andet farvefjernsyn...
|
Skrevet af: Ole
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 15:57
Bøllebob:
Ja, du har ironisk nok ret - selv i forhold til mit eksempel (tror jeg)
Altså (i mit eksempel): Du køber et fjernsyn, som du ikke kan betale, og så kommer fogeden og tager dit indbo, men må ikke røre fjernsynet
Nå, men nu kom det til at lyde som om nicolais er på randen af fallit - og det fremgår jo tydeligt af hans indlæg, at han ikke er det.
Nicolais: Jeg har nu heller ikke læst dine indlæg som om du på noget tidspunkt skulle have haft lyst til at rende fra din gæld. - Bare lige for at få det på det rene
...Ole
------------- Moderator, recordere.dk
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 16:44
bøllebobb skrev:
Hvis fogedretten tager udlæg i indbo kan de ikke tage dit fjernsyn, med mindre det er meget fint (B&O el. lign.) |
Du har ret i, at hvis husstanden kun har et fjernsyn, er dette omfattet af trangsbeneficiet (RPL § 509), medmindre dette har en høj værdi (f.eks. B&O). Men hvis der er mere end et fjernsyn i husstanden (hvad der efterhånden er hovedregel) må fogedretten gerne tage alle de andre fjernsyn der er i husstanden, f.eks. det i sove- eller børneværelset.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|