hopgreve skrev:
Så kom jeg til at tænke lidt på at hvordan skal man egentlig forholde sig hvis man IKKE modtager sine ting man har bestilt og pengene er trukket? |
Det væsentlige er https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27697 - lov om visse betalingsmidler og http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/ - forbrugerombudsmandes retningslinjer vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med betalingskort , specielt punkt 5 og 6.
Forbrugerombudsmandens retsningslinjer er normalt kun vejledende, men netop disse retningslinjer er fastsat i samarbejde med alle væsentlige parter, så disse har næsten lovkraft.
Forbrugerombudsmandens retningslinjer punkt 5:
Gør kortindehaveren gældende,
a) [...] b) [...] c) at den bestilte ydelse ikke er leveret, eller d) [...]
skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed undersøges. [...] Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.
hopgreve skrev:
...og hvad hvis man ikke modtager det man har bestilt i udlandet? |
Så længe betalingskortet er udstedt af et dansk pengeinstitut, så finder overstående retsningslinjer anvendelse, uanset om købet er sket i udlandet.
hopgreve skrev:
...er der en frist hvor jeg skal bede banken om at trække beløbet tilbage? |
Forbrugerombudsmandens retningslinjer punkt 6:
Kortindehaverens ret til at fremkomme med de under punkt 5 nævnte indsigelser må ikke begrænses af reklamationsfrister i kortindehaverreglerne.
Der er således ingen egentlig frist, men hvis der går lang tid, så kan pengeinstitutet påberåbe sig dansk rets almindelige retsgrundsætninger/retsregler om fortabelse af indsigelser som følge af passivitet eller forældelse.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|