Print side | Luk vindue

Black Crush på Kanal4/5 (Yousee DVB-C)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=40751
Udskrevet den: 23-Maj-2024 kl. 10:42


Emne: Black Crush på Kanal4/5 (Yousee DVB-C)
Skrevet af: Otto J
Emne: Black Crush på Kanal4/5 (Yousee DVB-C)
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 19:39

Jeg ser sjældent kanal 4 eller kanal 5, og når jeg gør er det via analog stofa, da min antenneforening ikke tilbyder dem digitalt. Det er heller ikke de første kanaler jeg lige bruger til at bedømme billedkvalitet på når jeg er hos kunder, så det er ærligt talt rigtigt længe siden jeg har set dem digitalt... Nu faldt jeg så lige over dem hos en kunde under en kalibrering, og oplevede at såvel Kanal 4, Kanal 5 og Kanal 5 HD klippede markant i den mørke del af billedet. Eksempelvis når en person stod i mørke, var halvdelen af håret bare sort, uden detaljer, ret markant endda. Der så ikke ud til at være nogen problemer på de øvrige kanaler, så det kan næppe være tv'ets skyld. Kunden havde et Sony X3500 med Yousee DVB-C. Er der nogen der kan bekræfte lignende oplevelser, evt. også via andre udbydere og/eller modtagere? Er det i så fald noget der har stået på længe, eller har de bare en dårlig dag?

Som en sidebemærkning, så var det iøvrigt første gang jeg så Kanal 5 vs samme materiale opskaleret på Kanal 5 HD. Der er _klar_ forskel mellem de to, hvilket bekræfter mine tidligere argumenter om at dét at sende opskaleret SD i de perioder hvor man ikke har noget HD at sende, er den helt rigtige vej at gå, frem for TV2 Sport HD's evige genudsendelser - også selv om der er nogen der har ondt i r**en over at de får opskaleret SD på deres HD kanal.

Mht. min tidligere kritik af DR's lave bitrate, så kan jeg iøvrigt lige indskyde at DR påstår der ikke er ændret på noget inden for de seneste måneder, hvilket jeg vil påstå er lodret forkert. Jeg håber at få tid til at gå dem i bedene omkring dette på et tidspunkt, men det bliver ikke for øjeblikket.



-------------
Mvh Otto



Svar:
Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg ser sjældent kanal 4 eller kanal 5, og når jeg gør er det via analog stofa, da min antenneforening ikke tilbyder dem digitalt. Det er heller ikke de første kanaler jeg lige bruger til at bedømme billedkvalitet på når jeg er hos kunder, så det er ærligt talt rigtigt længe siden jeg har set dem digitalt... Nu faldt jeg så lige over dem hos en kunde under en kalibrering, og oplevede at såvel Kanal 4, Kanal 5 og Kanal 5 HD klippede markant i den mørke del af billedet. Eksempelvis når en person stod i mørke, var halvdelen af håret bare sort, uden detaljer, ret markant endda. Der så ikke ud til at være nogen problemer på de øvrige kanaler, så det kan næppe være tv'ets skyld. Kunden havde et Sony X3500 med Yousee DVB-C. Er der nogen der kan bekræfte lignende oplevelser, evt. også via andre udbydere og/eller modtagere? Er det i så fald noget der har stået på længe, eller har de bare en dårlig dag?

Det kommer lidt an på hvad du har set. F.eks. er CSI serierne de rene farvelader uden hold i virkeligheden. Der skal bare være smæk på billedet, så det ligner et oliemaleri.

Til gengæld er deres billede dejlig fri for fnidder, som f.eks. TV2's kanaler lider stærkt af.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Som en sidebemærkning, så var det iøvrigt første gang jeg så Kanal 5 vs samme materiale opskaleret på Kanal 5 HD. Der er _klar_ forskel mellem de to, hvilket bekræfter mine tidligere argumenter om at dét at sende opskaleret SD i de perioder hvor man ikke har noget HD at sende, er den helt rigtige vej at gå, frem for TV2 Sport HD's evige genudsendelser - også selv om der er nogen der har ondt i r**en over at de får opskaleret SD på deres HD kanal.

Enig. Jeg er blot lidt uenig i deres valg af 1080i, da langt de fleste nok ville få en bedre oplevelse på 720p uden nedskalering på langt de fleste TV. Der har været adskellige udsendelser på Discovery HD som stod langt flottere end K5 HD nogensinde har vist, og Discovery kører netop 720p.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Mht. min tidligere kritik af DR's lave bitrate, så kan jeg iøvrigt lige indskyde at DR påstår der ikke er ændret på noget inden for de seneste måneder, hvilket jeg vil påstå er lodret forkert. Jeg håber at få tid til at gå dem i bedene omkring dette på et tidspunkt, men det bliver ikke for øjeblikket.

Noget er der ændret. Om det er DR eller TV-udbyderne som fortynder varen er så et godt spørgsmål.

Før i tiden var det ikke ualmindeligt at se bitrater op til 8 mbps fra DR, men i dag har DR en fast bitrate på 5.5 mbps hos YouSee, og på DVB-T udgaven ligger de og svinger mellem 2.5-5 mbps, hvilket jo må siges at være en ret stor nedgang. Det kan også tydeligt ses på billedkvaliteten.



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: ALCFOTO
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 20:02
Jeg har også det indtryk at dr på dvb-t er blevet ringere efter at dr update også er kommet på.

-------------
Onkyo 805
Dali Concept10/concept2/center/sub
Pioneer PDP LX5090 KALIB.
Pioneer BDP-LX71
LOGITECH HARMONY 1000
http://www.ALEXSoeGAARD.DK - Mine Blu-ray film



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Det kommer lidt an på hvad du har set. F.eks. er CSI serierne de rene farvelader uden hold i virkeligheden. Der skal bare være smæk på billedet, så det ligner et oliemaleri.

Ingen anelse, jeg lagde ikke mærke til indholdet, jeg lagde bare mærke til at de mørke nuancer var meget slemt crushede. Det burde ikke være til at tage fejl af, uanset hvordan farverne så end er. Jeg prøver at kigge nærmere på det, næste gang jeg kommer forbi en kunde med Yousee...

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Enig. Jeg er blot lidt uenig i deres valg af 1080i, da langt de fleste nok ville få en bedre oplevelse på 720p uden nedskalering på langt de fleste TV. Der har været adskellige udsendelser på Discovery HD som stod langt flottere end K5 HD nogensinde har vist, og Discovery kører netop 720p.

Det kan vi ikke skændes om ret længe.

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Noget er der ændret. Om det er DR eller TV-udbyderne som fortynder varen er så et godt spørgsmål.

Ifølge udbyderne sender de streamen videre uden at re-encode det, hvilket de såvidt jeg er orienteret netop også SKAL gøre, så det kan ikke ligge hos dem. Desuden eksisterer problemet også på DVB-T, jeg kunne ikke se forskel på DVB-C og DVB-T (i praksis, har ikke kigget direkte på streamen, jeg har ikke en PC med DVB)

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Før i tiden var det ikke ualmindeligt at se bitrater op til 8 mbps fra DR, men i dag har DR en fast bitrate på 5.5 mbps hos YouSee, og på DVB-T udgaven ligger de og svinger mellem 2.5-5 mbps, hvilket jo må siges at være en ret stor nedgang. Det kan også tydeligt ses på billedkvaliteten.

Har du prøvet (mulighed for?) at sammenligne bitraten for DVB-T med samme udsendelse på DVB-C? De BURDE være ens, ud fra de oplysninger jeg har, som sagt.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 23:02

Her er iøvrigt svaret jeg fik fra DR:

"

DR kan på din forespørgsel til Kulturministeriet oplyse følgende:

 

Der anvendes statistisk multipleksering på de 3 video program-datastrømme i DTT nettets Multipleks 1.

Det er DR1, DR2 og Tegnsprogstolkning/DR UPDATE.

 

Videosignalet for DR1 og DR2 får i dag tildelt samme datakapacitet som tidligere, i perioden fra 17.00 til 20.00 hvor der bliver sendt tegnsprogstolkning.

 

Det er vores opfattelse at billedkvaliteten, takket være den statistiske multipleksering, stadig er væsentlig bedre på de digitale kanaler end de tilsvarende analoge, og at vi ligger i den kvalitetsmæssigt høje ende sammenlignet med digitale signaler fra andre Broadcastere."

Jeg tror jeg måske ikke har fortolket helt nok på dét svar, for er dét de skriver i bund og grund at mens billedkvaliteten hele tiden har været lavere fra 17-20 pga. tegnsprogstolkning, så er billedkvaliteten nu på dette lavere niveau HELE tiden? Så er det jo netop en (indirekte) bekræftelse af at kvaliteten er faldet. Under alle omstændigheder, så forstår jeg ikke hvorfor bitraten skal være så lav, så længe der kun er de fire kanaler på mux'en, hvoraf tegnsprogstolkning/DR Update må formodes at få en ret lav prioritet? 5.5 mbit konstant burde vel ikke være umuligt for DR1, DR2 og TV2, og så efterlade omkring 3 til tegnsprog/Update? Der må simpelthen være noget i dét her jeg ikke har fattet endnu.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 23:13

Hej , jeg vil også give dig ret , billed-kvaliteten ER blevet dårligere end tidligere , men jeg har også svært ved at tolke deres svar , de siger jo bare at de mener at kvaliteten er bedre på deres digitale net end på de tilsvarende analoge , ja vor herre bevares , det er sgu da heller ikke noget at man ønsker at sammenligne sig med...men hvis man skal tolke det sådan at det er som det hele tiden har været så passer det ikke...

MVH



-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , jeg vil også give dig ret , billed-kvaliteten ER blevet dårligere end tidligere , men jeg har også svært ved at tolke deres svar , de siger jo bare at de mener at kvaliteten er bedre på deres digitale net end på de tilsvarende analoge , ja vor herre bevares , det er sgu da heller ikke noget at man ønsker at sammenligne sig med...men hvis man skal tolke det sådan at det er som det hele tiden har været så passer det ikke...

MVH

De siger at fra 17-20 er det som det hele tiden har været, uden at sige hvordan det så er uden for dette tidsrum. Det kan jeg kun tolke sådan at uden for dette tidsrum er det ikke som det hele tiden har været, hvorfor ellers udspecificere dette tidsrum?

For mig at se virker det som om man har opgivet at levere en seriøs kvalitet i SD, og har sat sig i venteposition til HD bliver en reel mulighed for dem.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 02:41
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

De siger at fra 17-20 er det som det hele tiden har været, uden at sige hvordan det så er uden for dette tidsrum. Det kan jeg kun tolke sådan at uden for dette tidsrum er det ikke som det hele tiden har været, hvorfor ellers udspecificere dette tidsrum?


Det giver vel næsten sig selv at bitraten til DR Soundbite News ikke kan komme af ingenting, så den må skulle tages fra DR1 og DR2. Det er et rigtigt embedsmands svar, hvor der kun svares på en del af spørgsmålet, og dermed undgår man at indrømme at der er sket en forringelse (mellem 17-20 er alt som det plejer...).


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 06:14
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Ingen anelse, jeg lagde ikke mærke til indholdet, jeg lagde bare mærke til at de mørke nuancer var meget slemt crushede. Det burde ikke være til at tage fejl af, uanset hvordan farverne så end er. Jeg prøver at kigge nærmere på det, næste gang jeg kommer forbi en kunde med Yousee...

Du har helt ret. Der er en del crushing på Kanal5, men det varierer en del alt efter hvad de sender.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Ifølge udbyderne sender de streamen videre uden at re-encode det, hvilket de såvidt jeg er orienteret netop også SKAL gøre, så det kan ikke ligge hos dem. Desuden eksisterer problemet også på DVB-T, jeg kunne ikke se forskel på DVB-C og DVB-T (i praksis, har ikke kigget direkte på streamen, jeg har ikke en PC med DVB)

Jeg mener bestemt at DR, i modsætning til TV2, altid har anvendt en VBR stream, men i MUX'en hos YouSee, hvor DR1, DR2 og Kanal5 HD er samlet har DR og DR2 en konstant stream. I MUX'en hvor DVB-T udgaverne er samlet anvendes VBR på alle kanaler.

I skrivende stund er bitraterne fordelt således:

MUX'en som YouSee kunder modtager:

DR1: 5.5 mbps, DR2: 5.0 mbps, TV2 Lorry: 4.0 mbps.

DVB-T udgaven, alle VBR:

DR1: 3.7 mbps, DR2: 3.3 mbps, TV2 Lorry: 4.2 mbps, Update: 2.6 mbps.

Der er også forskel i lydsporene, da TV2 på DVB-T både har et Dolby 2.0 og et mpeg lydspor, mens YouSee kunder kun har mpeg lydsporet.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Har du prøvet (mulighed for?) at sammenligne bitraten for DVB-T med samme udsendelse på DVB-C? De BURDE være ens, ud fra de oplysninger jeg har, som sagt.

Det har jeg, og jeg vil vende tilbage når jeg har optagelser fra tidsrummet mellem 17 og 20, så vi kan se om DR's påstand holder vand.

-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 07:37

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Du har helt ret. Der er en del crushing på Kanal5, men det varierer en del alt efter hvad de sender.

Uden at nogen har klaget til Kanal5?

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:




DVB-T udgaven, alle VBR:

DR1: 3.7 mbps, DR2: 3.3 mbps, TV2 Lorry: 4.2 mbps, Update: 2.6 mbps.

Det er her kæden hopper af for mig, for hvad sker der så med de sidste 6 mbps der burde være plads til?



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Du har helt ret. Der er en del crushing på Kanal5, men det varierer en del alt efter hvad de sender.

Uden at nogen har klaget til Kanal5?

Klage til Kanal5?

Det er som at slå i en dyne. De ved bedre - Så er det sagt.

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:




DVB-T udgaven, alle VBR:

DR1: 3.7 mbps, DR2: 3.3 mbps, TV2 Lorry: 4.2 mbps, Update: 2.6 mbps.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Det er her kæden hopper af for mig, for hvad sker der så med de sidste 6 mbps der burde være plads til?


Det er et rigtigt godt spørgsmål, men lad os nu se hvad bitraterne er når jeg vender tilbage med resultatet mellem 17-20 senere.

Der er dog ingen tvivl om at TV2 står bedre på DVB-T, og DR's kanaler desværre er ringere end på YouSee's kanaler.

-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 07:56

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Klage til Kanal5?Det er som at slå i en dyne. De ved bedre - Så er det sagt.

Har du prøvet?



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Klage til Kanal5?Det er som at slå i en dyne. De ved bedre - Så er det sagt.

Har du prøvet?


Ja - Flere gange, men det var ikke relateret til billedkvaliteten, så det er måske et forsøg værd.



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg ser sjældent kanal 4 eller kanal 5, og når jeg gør er det via analog stofa, da min antenneforening ikke tilbyder dem digitalt. Det er heller ikke de første kanaler jeg lige bruger til at bedømme billedkvalitet på når jeg er
hos kunder, så det er ærligt talt rigtigt længe siden jeg har set dem digitalt... Nu faldt jeg så lige over dem hos en kunde under en kalibrering, og oplevede at såvel Kanal 4, Kanal 5 og Kanal 5 HD klippede markant i den mørke del af billedet.
Eksempelvis når en person stod i mørke, var halvdelen af håret bare sort, uden detaljer, ret markant endda. Der så ikke ud til at være nogen problemer på de øvrige kanaler, så det kan næppe være tv'ets skyld. Kunden havde et Sony X3500 med
Yousee DVB-C. Er der nogen der kan bekræfte lignende oplevelser, evt. også via andre udbydere og/eller modtagere? Er det i så fald noget der har stået på længe, eller har de bare en dårlig dag?



Ja, Kanal 4/5 har altid været både lysere end de andre kanaler samt haft færre detaljer i det mørke for mit vedkommende.

Det er som om de har skruet op for brightness.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Der er også forskel i lydsporene, da TV2 på DVB-T både har et Dolby 2.0 og et mpeg lydspor, mens YouSee kunder kun har mpeg lydsporet.


Jeg kan da sagtens modtage TV 2 i AC-3 på YouSee kabeltv.


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Der er også forskel i lydsporene, da TV2 på DVB-T både har et Dolby 2.0 og et mpeg lydspor, mens YouSee kunder kun har mpeg lydsporet.


Jeg kan da sagtens modtage TV 2 i AC-3 på YouSee kabeltv.

Det er så spørgsmålet om Samsung modtageren henter TV2 på 370 MHz. (DVB-T udgaven), eller den som ligger i MUX'en på 618 MHz. med kun et lydspor.

Kan du se det nogen steder i modtageren?



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 09:49

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Ja, Kanal 4/5 har altid været både lysere end de andre kanaler samt haft færre detaljer i det mørke for mit vedkommende.

Det er som om de har skruet op for brightness.

Enig med lunddal - jeg har observeret problemet med sortniveauet på visse udsendelser ("Ghostwhisperer") på Kanal 4 tidligere.

Mit umiddelbare indtryk er, at det svinger fra udsendelse til udsendelse.

 



-------------
/lars


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Der er også forskel i lydsporene, da TV2 på DVB-T både har et Dolby 2.0 og et mpeg lydspor, mens YouSee kunder kun har mpeg lydsporet.


Jeg kan da sagtens modtage TV 2 i AC-3 på YouSee kabeltv.
Det er så spørgsmålet om Samsung modtageren henter TV2 på 370 MHz. (DVB-T udgaven), eller den som ligger i MUX'en på 618 MHz. med kun et lydspor.Kan du se det nogen steder i modtageren?


Jeg ser den der ligger på kanal 3 på deres forskellige bokse, og jeg kan ikke se andre TV 2 udgaver.

Det er vist noget med at der er en anden hvis man bruger et bestemt netværksnummer?


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Der er også forskel i lydsporene, da TV2 på DVB-T både har et Dolby 2.0 og et mpeg lydspor, mens YouSee kunder kun har mpeg lydsporet.


Jeg kan da sagtens modtage TV 2 i AC-3 på YouSee kabeltv.
Det er så spørgsmålet om Samsung modtageren henter TV2 på 370 MHz. (DVB-T udgaven), eller den som ligger i MUX'en på 618 MHz. med kun et lydspor.Kan du se det nogen steder i modtageren?


Jeg ser den der ligger på kanal 3 på deres forskellige bokse, og jeg kan ikke se andre TV 2 udgaver.

Det er vist noget med at der er en anden hvis man bruger et bestemt netværksnummer?

Det er ganske givet den som ligger på 370 MHz. den anvender, da det er den eneste udgave med to lydspor. Hvis du også har mulighed for at slå undertekster fra er der ingen tvivl, da den anvender DVB-subtitles, hvilket ikke er tilfældet med den anden udgave på 610 MHz.

Det er iøvrigt netvæksnummer 1000 som skal anvendes for at bruge boksen uden programkort, og det er netop MUX'en på 370 MHz. med de 4 public service kanaler, men da man ikke kan se hvilken frekvens der modtages kan YouSee jo hente signalet som de lyster.


-------------
Mvh Hans


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 10:21
Både med Sagem 60 og den nye Samsung har jeg siden TV 2 gik på DVB-T modtaget den udgave. Og det er netop med DVB-T subtitles.

Jeg ved ikke hvornår de bruger den anden.


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Du har helt ret. Der er en del crushing på Kanal5, men det varierer en del alt efter hvad de sender.

Uden at nogen har klaget til Kanal5?

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:




DVB-T udgaven, alle VBR:

DR1: 3.7 mbps, DR2: 3.3 mbps, TV2 Lorry: 4.2 mbps, Update: 2.6 mbps.

Det er her kæden hopper af for mig, for hvad sker der så med de sidste 6 mbps der burde være plads til?


Efter at tegnsprogskanalen er aktiv ser bitraterne således ud:

DR1: 3.4 mbps, DR2: 3.7 mbps, TV2 Lorry: 4.2 mbps, Tegnsprog: 2.4 mbps.

Det er gennemsnitsværdier, da der anvendes VBR, men dog ikke en markant ændring i forhold til tidligere på dagen.

-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 17:44

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:



Ja, Kanal 4/5 har altid været både lysere end de andre kanaler samt haft færre detaljer i det mørke for mit vedkommende.

Det er som om de har skruet op for brightness.

Det lyder realisstisk at hvis de klipper i sort ét eller andet sted i kæden, så skruer de op for brightness for at "kompensere" for det.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Enig med lunddal - jeg har observeret problemet med sortniveauet på visse udsendelser ("Ghostwhisperer") på Kanal 4 tidligere.

Mit umiddelbare indtryk er, at det svinger fra udsendelse til udsendelse.

 

Også Yousee? Nogle der har bemærket det via Stofa eller sat?

Jeg har sendt en mail til SBS, så må vi se om de har en kommentar... Jeg forventer egentlig ikke så meget.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Også Yousee? ...

Jep - og her til aften fik jeg optaget fænomenet ved et tilfælde...

 



-------------
/lars


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 10-Maj-2008 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Enig med lunddal - jeg har observeret problemet med sortniveauet på visse udsendelser ("Ghostwhisperer") på Kanal 4 tidligere.

Mit umiddelbare indtryk er, at det svinger fra udsendelse til udsendelse.

 

Også Yousee? Nogle der har bemærket det via Stofa eller sat?

Jeg har sendt en mail til SBS, så må vi se om de har en kommentar... Jeg forventer egentlig ikke så meget.


Jeg har skrevet til dem omkring deres valg af HD format, som bestemt ikke er særlig gennemtænkt. Det skyder faktisk over målet på 99.9 % af de fladskærms-tv som står ude i de små hjem.



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 09:13
Hvorfor er 1080i ikke gennemtænkt? De modtager sikkert størstedelen af deres HD materiale i det format, og det er vel fint til film og serier, hvilket de sender mest af.


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Hvorfor er 1080i ikke gennemtænkt? De modtager sikkert størstedelen af deres HD materiale i det format, og det er vel fint til film og serier, hvilket de sender mest af.

Hvis der skal skaleres, bør det være med den bedste scaler i signalkæden, og den er jeg overbevist om står hos Kanal5.

Jeg mener ikke at deres udbud af HD udsendelser er stort nok til at rulle et så stort format ud generelt, da det er meget få seere der er gearet til at modtage fuld HD, og alle andre får et ringere resultat end hvis de sendte 720p.

Derfor er det ydermere helt pløk, at de opskalerer SD materiale til 1080i, og derefter nedskaleres der til 720p hos langt de fleste af seernes digitalmodtager med en ringere scaler. Det er ikke optimalt.

-------------
Mvh Hans


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 14:40
Langt de fleste tv skal skalere uanset hvad - fra 1920x1080/1280x720 til 1024/1366x768 - og jeg vil da klart foretrække en nedskalering i stedet for en opskalering.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 15:10

Ikke for at jeg skal gøre mig klog på noget

Hos mig syntes jeg DR1 via DVB-T står bedre end DR1 via yousee som tilmed får en tur igennem en scaler.. det er marginalt.. men syntes DVB-T står en gran bedre.

Har DR1 ind via kabelTV i 3 former analog - DVB-T (faktisk på 2 frekvenser) - Yousee digitale spejl.

Min skærm til at vurdere på en ISF kalibreret Pioneer 50"

edit slog mig lige at grunden til jeg syntes bedst om DVB-T signalet kan være fordi dette jo håndteres af skærmens interne tuner, hvor Yousee først kører igennem 2 bokse inden det havner i skærmen.. godtnok via HDMI.. men alligevel.



-------------
Mvh

René


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 15:12

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Langt de fleste tv skal skalere uanset hvad - fra 1920x1080/1280x720 til 1024/1366x768 - og jeg vil da klart foretrække en nedskalering i stedet for en opskalering.

Skaleringen har _langt_ mindre betydning end risikoen for dårlig de-interlacing. Derfor ville det have været klart at foretrække at bruge 720P frem for 1080i, også selv om det i teorien er muligt at levere bedre kvalitet med 1080i når der er tale om film-materiale, i praksis vil det være yderst få setups hvor der vil være en fordel i 1080i. Interlace teknologien bør i det hele taget modarbejdes så meget som muligt, det skulle have været lagt i graven med introduktionen af HD.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 15:24
Et lille spørgsmål i samme boldgade.

Jeg går ud fra at det meste materiale Kanal 5 HD modtager oprindeligt er 1080i60, da deres HD indtil videre kun er amerikanske serier.

Er det relativt nemt at gå fra 1080i60 til 1080i50? (og i øvrigt fra 720p30 til 720p25)


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Langt de fleste tv skal skalere uanset hvad - fra 1920x1080/1280x720 til 1024/1366x768 - og jeg vil da klart foretrække en nedskalering i stedet for en opskalering.

Jeg tror du er lidt forvent med scaleren i dit Pioneer TV.

Jeg har haft "fornøjelsen" at se en HD optagelse fra Kanal5, som jeg medbragte på min Vantage, på et mellemklasse Philips LCD TV, og der var ingen tvivl om at modtageren skulle stå på 720p for at vise det mest veldefinerede billede. PÅ 1080i forsvandt der simpelhen detaljer fra billedet.

Samme optagelse har jeg så set på en af mine venners PZ80, og det var rent øjeguf, så har man fuld HD sender de til et rent 13-tal.

Jeg har endnu ikke prøvet det samme på et PX80, som jeg nok selv investerer i, men igen er jeg ret overbevist om at 720p på modtageren vil blive foretrukket frem for 1080i.



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Langt de fleste tv skal skalere uanset hvad - fra 1920x1080/1280x720 til 1024/1366x768 - og jeg vil da klart foretrække en nedskalering i stedet for en opskalering.
Jeg tror du er lidt forvent med scaleren i dit Pioneer TV.


Måske

Nu når jeg tænker mig om, er der så ikke noget med at mange tv rent faktisk kører i en pænt lavere reel opløsning når de håndterer 1080i?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 15:34

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Et lille spørgsmål i samme boldgade.

Jeg går ud fra at det meste materiale Kanal 5 HD modtager oprindeligt er 1080i60, da deres HD indtil videre kun er amerikanske serier.

Er det relativt nemt at gå fra 1080i60 til 1080i50? (og i øvrigt fra 720p30 til 720p25)

Absolut ikke, men de fleste af disse serier er optaget i 24 fps, og så laver man bare speedup ligesom med film. Når der er behov for en egentlig konvertering fra 60>50 (f.eks. NFL), kommer der nogle RET heftige convertere i spil, udstyr i den 6-cifrede prisklasse. Selv disse convertere kan ikke trylle, så optagelser i egentlig 60 Hz vil aldrig være lige så gode som native 50 Hz optagelser.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 15:34

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:



Nu når jeg tænker mig om, er der så ikke noget med at mange tv rent faktisk kører i en pænt lavere reel opløsning når de håndterer 1080i?

Jo. Den nemmeste måde at håndtere 1080i på, er at behandle det som 540P.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 10:35

Jeg har langt om længe fået hul igennem til SBS (der producerer Kanal 4/5). Jeg ser som sagt ikke disse kanaler selv, så jeg får muligvis brug for lidt støtte undervejs, til at overbevise dem om at de gør noget forkert. Specielt Bantam og Fast2Night, kan der siges noget generelt om nogen udsendelser der konsekvent crusher sort, som jeg kan henvise til?



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg har langt om længe fået hul igennem til SBS (der producerer Kanal 4/5). Jeg ser som sagt ikke disse kanaler selv, så jeg får muligvis brug for lidt støtte undervejs, til at overbevise dem om at de gør noget forkert. Specielt Bantam og Fast2Night, kan der siges noget generelt om nogen udsendelser der konsekvent crusher sort, som jeg kan henvise til?


Det er såmænd ikke så svært at finde eksempler på crushing. Du behøver blot at følge deres Summer of crime mellem 20 og 22, hvor de sender CSI New York og Criminal Minds. De bliver også sendt i HD, så du kan sammenligne kanalerne. Førstnævnte er helt klart den værste.



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 10:48

Tak, det går jeg videre med. Jeg tror én af de situationer hvor jeg spottede det tydeligt var CSI.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Tak, det går jeg videre med. Jeg tror én af de situationer hvor jeg spottede det tydeligt var CSI.


Du mener f.eks. dette her?




-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 11:52

Hm, min laptop egner sig ikke rigtigt til at vurdere den slags, men dét billede ser langtfra så slemt ud som det jeg har oplevet.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hm, min laptop egner sig ikke rigtigt til at vurdere den slags, men dét billede ser langtfra så slemt ud som det jeg har oplevet.


Jeg prøver lige og vende tilbage med et andet eksempel, da de sender CSI Miami her om eftermiddagen, og den sæson de har gang i nu har jeg nemlig stående på DVD.

Jeg vil så prøve og finde en passende frame, så vi kan sammenligne originalen med det broadcastede. Det kunne jo tænkes at originalmaterialet allerede er crushed.




-------------
Mvh Hans


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg har langt om længe fået hul igennem til SBS (der producerer Kanal 4/5). Jeg ser som sagt ikke disse kanaler selv, så jeg får muligvis brug for lidt støtte undervejs, til at overbevise dem om at de gør noget forkert. Specielt Bantam og Fast2Night, kan der siges noget generelt om nogen udsendelser der konsekvent crusher sort, som jeg kan henvise til?

Jeg skal gøre en indsats for at lave en optagelse af det fænomen, jeg ser, hvis jeg kan ramme en udsendelse der gø det (jeg har desværre slettet den optagelse (Ghostwhisperer - ikke alle afsnittene er ramt), jeg havde lavet tidligere).

 



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 12:13

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:



Jeg vil så prøve og finde en passende frame, så vi kan sammenligne originalen med det broadcastede. Det kunne jo tænkes at originalmaterialet allerede er crushed.


You never know... Men det kunne i hvert fald være rigtigt interessant.

Dér hvor jeg synes det er mest tydeligt at der er tale om en fejl, er når folks hår nogle gange delvist bliver til én stor sort klat. Det kan tit diskuteres om der skulle have været detaljer at se i et mørkt hjørne af lokalet, men en person der er i fokus midt i billedet, vil man aldrig fra et kunstnerisk synspunkt lave så mørk at håret ikke kan ses.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:



Jeg vil så prøve og finde en passende frame, så vi kan sammenligne originalen med det broadcastede. Det kunne jo tænkes at originalmaterialet allerede er crushed.


You never know... Men det kunne i hvert fald være rigtigt interessant.

Dér hvor jeg synes det er mest tydeligt at der er tale om en fejl, er når folks hår nogle gange delvist bliver til én stor sort klat. Det kan tit diskuteres om der skulle have været detaljer at se i et mørkt hjørne af lokalet, men en person der er i fokus midt i billedet, vil man aldrig fra et kunstnerisk synspunkt lave så mørk at håret ikke kan ses.


Jeg kan sagtens følge dig, men mange scener i CSI's egne laboratorier har netop disse karakteristika, og på mig virker det helt klart som en bevidst lyssætning. Jeg har flere gange under disse scener tænkt: "Så få dog noget lys i loftet, eller skift den 15 watt pære ud med noget kraftigere".

Det skal så også nævnes at fænomenet også er tilstede på DVD, og ikke kun hos K5.


-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 12:55

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Jeg kan sagtens følge dig, men mange scener i CSI's egne laboratorier har netop disse karakteristika, og på mig virker det helt klart som en bevidst lyssætning. Jeg har flere gange under disse scener tænkt: "Så få dog noget lys i loftet, eller skift den 15 watt pære ud med noget kraftigere".

Det skal så også nævnes at fænomenet også er tilstede på DVD, og ikke kun hos K5.

Jeg har så ikke DVD'erne, men der er forskel på at lave et bevidst mørkt udseende på en scene, og decideret klippe sort. Jeg tillader mig at tvivle på at en så dyr produktion er udstyret med så dårlige teknikere.

Anyway, jeg har også set fænomenet på andre udsendelser, og også på Kanal 4.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg har så ikke DVD'erne, men der er forskel på at lave et bevidst mørkt udseende på en scene, og decideret klippe sort. Jeg tillader mig at tvivle på at en så dyr produktion er udstyret med så dårlige teknikere.

Anyway, jeg har også set fænomenet på andre udsendelser, og også på Kanal 4.


Her har jeg fundet en frame med forløb over i sort, hvor det burde være tydeligt hvis der er crushing i billedet:





Der er ikke meget forskel.


-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 23:37

Hm, det må jeg give dig ret i. Nærstuderer man billederne kan man se en smule crushing på Kanal5 billedet der ikke er der på DVD billedet, men det er i småtingsafdelingen, slet ikke lig det fænomen jeg har set. Jeg må vist sørge for at få lejlighed til at kigge lidt mere på noget Kanal5 rundt omkring...

(hvis du læser billederne ind i paint eller lignende og zoomer ind, kan du se crushing i jakken på manden til venstre på nederste billede, mens der er flere gradueringer i jakken på øverste billede, omend den ER meget mørk).



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 00:50

Bortset fra det - så er det en lækker kunstnerisk komposition i lige den scene - genspejlingen i det blanke bord giver et nærmest surrealistisk udtryk.

 

 



-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hm, det må jeg give dig ret i. Nærstuderer man billederne kan man se en smule crushing på Kanal5 billedet der ikke er der på DVD billedet, men det er i småtingsafdelingen, slet ikke lig det fænomen jeg har set. Jeg må vist sørge for at få lejlighed til at kigge lidt mere på noget Kanal5 rundt omkring...

(hvis du læser billederne ind i paint eller lignende og zoomer ind, kan du se crushing i jakken på manden til venstre på nederste billede, mens der er flere gradueringer i jakken på øverste billede, omend den ER meget mørk).


Der er en lille forskel, men på mig ser det mere ud som en anelse højere kontrast fra Kanal5 end på billedet fra DVD'en. Vi skal også tænke på at streamen fra DVD'en ligger noget højere end de 4.7 mbit som Kanal5 anvender, så alt i alt synes jeg det er flot at ligge så tæt på DVD kvaliteten.

Jeg er også overbevist om, at der ikke er nogen som går og skruer på knapper hos Kanal5 og 4, og derfor må vi gå ud fra at deres broadcast-kæde er kalibreret én gang for alle, så det tyder nok på at den crush du oplever faktisk er i de serier de afvikler, og da det ikke er ens for alle serier, underbygger det yderligere min teori.

Ydermere findes der jo mange film, som netop gør brug af kreative farvekompositioner og bevidst brug af crushing, så det er ret svært at vide hvilken idé instruktøren havde i tankerne med de forskellige sceneopsætninger, hvilket disse to klip er et glimrende eksempel på:






-------------
Mvh Hans



Print side | Luk vindue