Print side | Luk vindue

Surroundreceiver til 2.1?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=40757
Udskrevet den: 13-November-2024 kl. 07:33

Emne: Surroundreceiver til 2.1?
Skrevet af: bonhald
Emne: Surroundreceiver til 2.1?
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 21:17

Hej.

Jeg er på jagt efter en ny surroundreceiver, som skal afløse min Harman Kardon AVR8500.

Da min kæreste(og dermed også jeg) ikke længere ønsker at møblere hele stuen med højtalere, vil jeg i min nye bolig kun anvende et sæt fronthøjtalere + sub.

Er der nogen herinde som har kendskab/erfaring med en reciever som formår at skabe god surroundeffekt i et stereo setup, og samtidig kan afspille god analog stereo.

Jeg benyttet næsten udelukkende mit anlæg til at høre musik på, og hovedparten af mine dvd´er med livemusik...

Har luret lidt på Pioneer VSX-LX60 som har en speciel "front stage" surroundmode.

Er ellers også lun på Onkyos 875, men ved ikke om den har en tilsvarende feature..

Så hvis nogen har erfaringer de vil dele med mig? så HJÆLP!

Svar:
Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 21:35
HVorfor ikke bare investerer i et godt stereo sæt?? Det vil da spille MEGET bedre end en surround i stereomode??
Onkyo har det også, der hedder det direct audio...

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 21:38

Oprindeligt skrevet af bonhald bonhald skrev:

Er der nogen herinde som har kendskab/erfaring med en reciever som formår at skabe god surroundeffekt i et stereo setup, og samtidig kan afspille god analog stereo.

I dit tilfælde ville jeg helt sikker hellere købe mig en god stereo forstærker. Lad os sige der sidder 25 komponenter i stereomaskinen, som alle kun handler om stereo.

I et surround produkt vil der så sidde 100 komponenter. Nogle til lyd, nogle billed, DSP osv. Stereo komponenterne i surround produktet vil til samme pris alt andet lige ALDRIG være af samme kvalitet som et stereo produkt til samme pris. Kvaliteten vil være langt billigere faktisk. Derudover har du INTET, at bruge over halvdelen af komponenterne til i dit setup.

Hvilke højttalere skal systemet køre sammen med? Hvor mange penge vil du ofre på det? Nu slynger jeg bare et bud ud i luften:

Lyngdorf SDAI2175

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/lyngdorf_audio_sdai2175_forstaerker_platin.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/lyngd orf_audio_sdai2175_forstaerker_platin.htm

Her har du også fordelen af et stereo produkt som kan lave en rigtig god D/A konvertering. Hvis du køber et stereo produkt som kun kan modtage analog lyd og i øvrigt bruger en dårlig DVD, bliver lyden ikke bedre end dvd'en.

Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 22:07
Dertil kommer så, at mange surroundrecievere, ved deres specielle stereomode (ÌKKE alm. stereo), f.eks. Onkyos Pure direct, frakobler subwooferen... Så reelt kan man ikke bruge de specielle stereomodes hvis man ønsker en sub.

Jeg holder stadig på noget super stereo, og nogle lækre højtalere som har en god bas (så i ikke skal bruge sub.)...

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Skrevet af: -C5-
Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 22:41

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Dertil kommer så, at mange surroundrecievere, ved deres specielle stereomode (ÌKKE alm. stereo), f.eks. Onkyos Pure direct, frakobler subwooferen... Så reelt kan man ikke bruge de specielle stereomodes hvis man ønsker en sub.

Jeg holder stadig på noget super stereo, og nogle lækre højtalere som har en god bas (så i ikke skal bruge sub.)...

En forstærker har vel heller ikke nogen LEF udgang?

-------------
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON

Skrevet den: 07-Maj-2008 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Hvad tænker du på -C5- ?? Tror min hjerne er slået fra grundet eksamenslæsning...

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 07:14

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Mange nye stereo forstærkere har pre-outs. Det har den Lyngdorf som jeg linker til fx, så benytter man bare subwooferens eget delefilter, så det er intet problem

Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 14:05
Ahh... Ja, så er jeg med...  
Ja, der er mulighed for tilslutning af sub til nogle stereoforstærkere!

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 15:56

ikke længere ønsker at møblere hele stuen med højtalere, vil jeg i min nye bolig kun anvende et sæt fronthøjtalere + sub.

Har luret lidt på Pioneer VSX-LX60 som har en speciel "front stage" surroundmode.

Så hvis nogen har erfaringer de vil dele med mig? så HJÆLP!

Vil da godt lige komme med en erfaring, da jeg for tre år siden udelukkende havde stereo med to fronter. Brugte det meget til at forbedre lyden på film, men det var et problem at dialogen mellem skuespillerne kom fra begge sider. Det var simpelthen lækkert da der kom en center på, og det er også muligt at få tale tydeligere end effekter på den måde.

Ved ikke om det er den funktion du får med Pio's front stage, ellers vil jeg anbefale dig at købe surround forstærker og så nøjes med 2 fronter og en center.

Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 17:36

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Vil da godt lige komme med en erfaring, da jeg for tre år siden udelukkende havde stereo med to fronter. Brugte det meget til at forbedre lyden på film, men det var et problem at dialogen mellem skuespillerne kom fra begge sider.

Udfordringen er jo ikke anderledes end ved musik, der skal stemmerne heller ikke komme fra hver sin højttaler, så er det i hvert fald ikke et godt anlæg. Er det et kvalitets system, vil anlægget være i stand til at lave et lydbillede hvor stemmerne står flot, uden at man lytter til højttalerne men til musikken.

Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Udfordringen er jo ikke anderledes end ved musik, der skal stemmerne heller ikke komme fra hver sin højttaler, så er det i hvert fald ikke et godt anlæg. Er det et kvalitets system, vil anlægget være i stand til at lave et lydbillede hvor stemmerne står flot, uden at man lytter til højttalerne men til musikken.

Der er jeg så ikke enig! Ved et korrekt stereomix er det muligt at placere de forskellige instrumenter og sangeren skal høres midt i. Men ved film er det noget andet, fordi det er mixet til 5.1 eller 7.1 og derfor er det væsentligt at have center med for at høre dialog mellem skuespillerne.

Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 18:34

Der er jeg så ikke enig! Ved et korrekt stereomix er det muligt at placere de forskellige instrumenter og sangeren skal høres midt i. Men ved film er det noget andet, fordi det er mixet til 5.1 eller 7.1 og derfor er det væsentligt at have center med for at høre dialog mellem skuespillerne.

Jeg tror såmen vi er enige nok, jeg fik bare ikke lige skrevet "står flot midt i Jeg forstod bare på dig, at da du så film var stemmerne ikke placeret midt i?

Jeg har selv kørt uden center i noget tid indtil jeg fik råd til min center, og der stod stemmerne også placeret direkte i midten ligesom ved stereo. Ingen problemer der.

Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 19:16

Tak for jeres meninger.

Jeg har et kpl. 5,1 setup, fra Audiovectors M3 + M1 signature serie, så højtalere mangler jeg ikke. Regner med at anvende mine M1 som "room 2" højtalere.

Hvis jeg køber et rent stereoanlæg, så har jeg vel ikke mulighed for at decode mine dvd´er med musik, som jeg jo hovedsageligt anvender anlægget til?

Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 20:07

så har jeg vel ikke mulighed for at decode mine dvd´er med musik, som jeg jo hovedsageligt anvender anlægget til?

Nogle gange ligger der også et stereo spor på skiverne. Ellers burde de DVD maskine kunne klare, at lave det om til et 2 kanals stereo signal.

Skrevet af: Zuki
Skrevet den: 08-Maj-2008 kl. 21:31
hvorfor vil du have en ss forstærker , når du kun høre musik?? det er da for dumt.. køb hellere end rigtig god stereo forstærker, det får du meget mere ud af.

-------------
Onkyo 805-ps3-Elac 247-elac cc241-dali concept 2-Nordost Blue Heaven-svs pb 12 nsd-panasonic Th37px70e

Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 09-Maj-2008 kl. 08:05
Zuki,

det lyder ikke dumt i mine ører. Har selv besluttet mig for det samme. Det er *muligheden* for senere at udbygge til surround der er det vigtige her. Der findes jo faktisk en del der ikke lige har 20-30k til at købe samtlige højtalere på samme tid men udbygger løbende :)

Har selv lige været i England og hente en Cambridge Audio 640R netop pga. dens gode musik/stereo egenskaber (og bare for at være anderledes end resten der køber onkyo og denon) som skal kobles til 2 fronthøjtalere og en center her i starten. Senere kommer så en sub til og derefter et par baghøjtalere.

Skrevet den: 09-Maj-2008 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Zuki,

det lyder ikke dumt i mine ører. Har selv besluttet mig for det samme. Det er *muligheden* for senere at udbygge til surround der er det vigtige her. Der findes jo faktisk en del der ikke lige har 20-30k til at købe samtlige højtalere på samme tid men udbygger løbende :)

Har selv lige været i England og hente en Cambridge Audio 640R netop pga. dens gode musik/stereo egenskaber (og bare for at være anderledes end resten der køber onkyo og denon) som skal kobles til 2 fronthøjtalere og en center her i starten. Senere kommer så en sub til og derefter et par baghøjtalere.

Men du planlægger jo også at udvide... Så er det smart. Men trådstarter HAR HAFT et komplet surroundsæt, men "nedgraderer" nu til stereo. Derfor har han ingen planer om surround foreløbig, eller hvad...!??
Derfor, når han ikke vil have surround, så er det smart at investerer i stereo!

Ang. Ironmans kommentar om stereospor, så ligger der et 2.0 dd spor på næsten alle de CD og BD jeg har, så du kommer ikke til at få problemer tror jeg...

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 09-Maj-2008 kl. 19:37

Ang. Ironmans kommentar om stereospor, så ligger der et 2.0 dd spor på næsten alle de CD og BD jeg har, så du kommer ikke til at få problemer tror jeg...

CD er vel altid med 2.0

Skrevet den: 10-Maj-2008 kl. 02:24

CD er vel altid med 2.0

Ups...  Mente nu også DVD...  Men nogle SACD er i 5.1...

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 10-Maj-2008 kl. 12:51

CD er vel altid med 2.0

Ups...  Mente nu også DVD...  Men nogle SACD er i 5.1...

Ja det må være varmen, der spiller dig et pus...

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 10-Maj-2008 kl. 13:10

Alternativt har du overvejet de fine muligheder som eks Dali modelserier i flere klasser har specifikke surround indbygningshøjtalere så de bliver skjult.. det var måske et kompromis hun kunne leve med og som også tog hensyn til manden i huset

Følg evt http://www.dali.dk/int/page191.aspx?placement=7 - linket .. det er dem som er fremhævet med rød som er beregnet til inwall, de er meget diskrete imo.

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 10-Maj-2008 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Alternativt har du overvejet de fine muligheder som eks Dali modelserier i flere klasser har specifikke surround indbygningshøjtalere så de bliver skjult.. det var måske et kompromis hun kunne leve med og som også tog hensyn til manden i huset

Følg evt http://www.dali.dk/int/page191.aspx?placement=7 - linket .. det er dem som er fremhævet med rød som er beregnet til inwall, de er meget diskrete imo.

Det samme benytter Elac, så kan man have bag+evt. center indbygget og så have fronterne stående...

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 20:51

Tak for jeres meninger, men beslutningen om 2,1 surround-setup vs. stereo, var taget da jeg startede tråden..

Der er desværre ikke nogen som er kommet med et konkret bud på noget som kunne være interessant i mit tilfælde.

Håbede at nogle af jer som måske har en af de førstnævnte modeller, kunne ha givet mig en indikation af om det var noget for mig..

Jeg må vist bare snøre skoene, og så rundt og lytte

Skrevet af: Jakobivic
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 22:34

Jeg er i samme situation... Jeg var nede i hifiklubben og lytte til deres "nye" NAD VISO TWO som spiller 2.1 surround. Den spiller utrolig ogdt, men umiddelbart efter hørte jeg så VISO FIVE og det er altså noget helt andet med 5 kanaler!!

Så jeg er stadig på udkig, da baghøjtalere ikke er aktuelt for mig...

Skrevet den: 14-Maj-2008 kl. 02:30
Der er da også forskel i pris og ydelse! Hvorfor tager du ikke et kig/lyt på fortærkere (rene stereo, hvis du ikke planlægger udvidelse senere hen?), da de giver meget mere valuta for pengene?
Især da VISO TWO er psuodo-surround, så bliver det da ikke meget værre IMO!?

Nu er det jo jeres penge og jeres valg. Men hvis man kun vil have 2 højtalere (evt. 3 inkl. sub), så forstår jeg simplethen ikke man køber en surroundreciever. Er der noget de ikke kan, eller ikke gør så godt, så er det da at formidle musik...

Bare min mening...

MVH

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 14-Maj-2008 kl. 08:12
Det drejer sig sikkert alligevel om at man på et eller andet plan gerne vil have en fremtidssikker receiver. Selvom han ikke umiddelbart har planer om et surround-setup, kan man aldrig udelukke at lysten pludselig melder sig i fremtiden og så er han jo helgarderet.   Kan godt følge ham lidt.

Skrevet af: Eiberg
Skrevet den: 14-Maj-2008 kl. 08:23
Vil da ikke håbe man helgarderer med en surround receiver, hvis man nu lige pludselig om 3-4-5 år, vil have surround igen - det går udviklingen for hurtigt til.

Skulle jeg lave et 2.1 system, havde jeg også klart valgt at gå efter en lækker stereo forstærker, for der er langt mere valuta for pengene.

Skrevet den: 14-Maj-2008 kl. 09:05
Hvis man køber en surround-receiver der kan tage de nyeste lydformater, så er man da i hvert fald garderet om 3-4-5 år vil jeg mene.  Selvfølgelig må surround-kravene ikke være helt i top, når man tager sådan en beslutning, så vigtigheden af det nyeste-af-det-nyeste er nok ikke så stor i dette tilfælde.

Skrevet den: 14-Maj-2008 kl. 17:45

Det drejer sig sikkert alligevel om at man på et eller andet plan gerne vil have en fremtidssikker receiver. Selvom han ikke umiddelbart har planer om et surround-setup, kan man aldrig udelukke at lysten pludselig melder sig i fremtiden og så er han jo helgarderet.   Kan godt følge ham lidt.

Så køber man da bare en ny (surround)reciever og sælger sin stereo...

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 14-Maj-2008 kl. 17:48

Hvis man køber en surround-receiver der kan tage de nyeste lydformater, så er man da i hvert fald garderet om 3-4-5 år vil jeg mene.

Det behøver man jo ikke en gang, da decodningen kan ligge andetsteds. Det kræver bare at recieveren har HDMI-indgang der kan klare PCM.

Selvfølgelig må surround-kravene ikke være helt i top, når man tager sådan en beslutning, så vigtigheden af det nyeste-af-det-nyeste er nok ikke så stor i dette tilfælde.

For mig at se, og høre, så giver man mere afkald på en stereooplevelse, hvis man køber en surroundreciever istedet for en stereo - hvis man vil skifte senere hen.
syntes ikke der er sket det hel store på surround markedet, udover tek. udvikling som HDMI og HD-lydformater... Derfor kan man godt "nøjes" med en reciever der kan tage PCM over HDMI.

Med venlig hilsen

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet af: Eiberg
Skrevet den: 14-Maj-2008 kl. 18:09
Mit indlæg var heller ikke ment som, at man om 3-4 år kunne stå med en ubrugelig receiver.

Men der sker meget med HDMI standarder osv osv., bedre DAC's og diverse chips i de her sataner. (måske er indbygget DAB tuner, eller Wifi til netradio, til den tid standard, hvis man bruger sin radio? osv.)
Så skulle jeg købe nu, men måske på sigt om nogle år køre surround igen, ville jeg da klart, til den tid foretrække at få en fuldt ud up2date receiver.

Skrevet den: 14-Maj-2008 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Eiberg Eiberg skrev:

Mit indlæg var heller ikke ment som, at man om 3-4 år kunne stå med en ubrugelig receiver.

Men der sker meget med HDMI standarder osv osv., bedre DAC's og diverse chips i de her sataner. (måske er indbygget DAB tuner, eller Wifi til netradio, til den tid standard, hvis man bruger sin radio? osv.)
Så skulle jeg købe nu, men måske på sigt om nogle år køre surround igen, ville jeg da klart, til den tid foretrække at få en fuldt ud up2date receiver.

Jamen jeg er helt enig med dig Eiberg... Kan ikke forstå man køber en surroundreciever til stereo, HVIS man nu en dag LIGE PLUDSELIG og EVENTUELT skulle skifte...

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Print side | Luk vindue