Receiver til Harbo sat10+sub..
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=40884
Udskrevet den: 10-November-2024 kl. 23:12
Emne: Receiver til Harbo sat10+sub..
Skrevet af: Zepp
Emne: Receiver til Harbo sat10+sub..
Skrevet den: 11-Maj-2008 kl. 15:57
Jeg er totalt forelsket i dette sæt højtalere fra harbosound til 4500..
men.. så kommer spørgsmålet.. hvilken receiver ville passe til dette sæt? :)
jeg synes de Onkyo receivere er lidt overkill i forhold til prisen for højtalere?
jeg tænker nærmere en receiver i 3-4k klassen..
er det for billigt ? hvis ikke hvilken receiver ville i så anbefale :) ?
(Der skal også sluttes en PS3 til som bruges som blueray afspiller til mit HD tv.. samtidig skal lyden i spillene self spille :) )
Tusind tak for hjælpen på forhånd!
Mvh. Sebastian
|
Svar:
Skrevet af: bcravn
Skrevet den: 11-Maj-2008 kl. 16:41
Der er en masse tråde der passer dine kriterier, her et et par stykker inden for den seneste tid: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40655&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40655& PN=1 http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40418&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40418& PN=1 http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40516&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40516& PN=1
Mon ikke de kunne bruges, som en hjælp for hvilken vej du kunne kigge.
------------- /Bjarke
|
Skrevet den: 11-Maj-2008 kl. 19:22
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/cambri dge_540r_v3_surround_receiver_soelv.htm
ville den passe fint til højtaler systemet?
og kan der sagtens sluttes både PS3 og subwoofer og TV og måske en dvd afspiller til samtidig? :)
ville hade at skulle pille ved kabler hele tiden
|
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 11-Maj-2008 kl. 20:18
Prøv at ringe til Peter om du ikke kan få et godt tilbud på en 606 oven i Sat10 sættet
|
Skrevet den: 11-Maj-2008 kl. 21:05
hehe vil jeg da gøre.. forsøget værd.
lige et lille (lidt latterligt) side spørgsmål :D men i 606'eren hos peter... er der også blåt lys rundt om volume knappen :D ? ligesom der er i 705'eren..
det ser nemlig pisse godt ud og ville gå skide godt i spænd med et maleri jeg har ! :)
der er nemlig ikke blåt lys på billedet.. men... ?
|
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 11-Maj-2008 kl. 22:52
Det kan jeg desværre ikke lige svare på, har ikke set den "live" Om det blå lys evt ikke er der, skal ikke afholde dig fra at købe den, hehe. Men ja, det blå lys, ser da meget cool ud
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-Maj-2008 kl. 23:48
Zepp skrev:
hehe vil jeg da gøre.. forsøget værd.
lige et lille (lidt latterligt) side spørgsmål :D men i 606'eren hos peter... er der også blåt lys rundt om volume knappen :D ? ligesom der er i 705'eren..
det ser nemlig pisse godt ud og ville gå skide godt i spænd med et maleri jeg har ! :)
der er nemlig ikke blåt lys på billedet.. men... ?
|
Det er der ikke jvnf denne tråd:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40385&PN=2 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40385& PN=2
|
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 12:15
BAH! :p must have blue light! :D
arg well.. ikk ligefrem fordi jeg vil betale over 2k mere for at få blåt lys..
|
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 12:18
Lige endnu et spørgsmål :)
jeg ville foretrække
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/cambri dge_540r_v3_surround_receiver_soelv.htm
eller evt. den model endnu mindre til 2999..
men er det ringere end onkyo'en ?
jeg foretrækker cambridge mest pga. dimensionerne..
men hvis den er noget ringere end onkyoen så er der vel ikk noget valg jo :)
|
Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 12:35
Zepp, jeg har godt nok ikke Harbo højtalere men jeg har lige fået 640R V3 versionen af Cambridgen og den spiller bare pissegodt og ser skideblæret ud med dens blå displaylys og blå ring rundt om standby/tænd knappen. Der er dog ikke blå lys rundt omkring volumeknappen så vidt jeg kan se.
Jeg så Onkyoen ved siden af Cambridgen i Richer Sounds i Manchester og højdemæssigt er Cambridgen noget mindre - ellers var dimensionerne ca. det samme. Men designet er bedre så meget mere lækkert end på Onkyoen...det pynter sgu helt nu :)
|
Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 12:49
Hvad er vigtigst lyden eller designet? For jeg er SLET ikke i tvivl om hvem er Cambridge eller Onkyo der spiller bedst...
------------- De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 13:06
Lyden kommer forhåbentlig før designet. Når det så er sagt er Onkyo ikke det mest fantastiske lyd jeg har hørt. Så jeg ville da tage ud og høre dem begge, og så træffe mit valg ud fra det.
|
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 16:19
begge dele er da vigtigt!
men.. 640 moddellen er sku lige pepperet nok til at sætte sammen med et sæt højtalere+sub til 4500 :/ ?
ville 540 modellen til 4000 ikke være mere end rigeligt?
og så det store spørgmsål.. ville 340 modellen også kunne gå til systemet? eller skal jeg op i 540?
Undervurderer jeg receiveren :p ? for imo må det da være højtalerne som er mest skyld i hvilken lyd der kommer ud.. men her tager jeg nok fejl..
|
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 16:34
Zepp skrev:
begge dele er da vigtigt!
men.. 640 moddellen er sku lige pepperet nok til at sætte sammen med et sæt højtalere+sub til 4500 :/ ?
ville 540 modellen til 4000 ikke være mere end rigeligt?
og så det store spørgmsål.. ville 340 modellen også kunne gå til systemet? eller skal jeg op i 540?
Undervurderer jeg receiveren :p ? for imo må det da være højtalerne som er mest skyld i hvilken lyd der kommer ud.. men her tager jeg nok fejl..
|
JA, du tager fejl... Een ting er hæjtaleren og hvad du kan høre, detaljer, åbenhed osv. Det er BÅDE højtaler og reciever. DERFOR er en reciever vigtig.
En anden del er selve opfattelsen af surround, dvs. den måde lyden bliver genereret/forsinket/processeret på. Det sker KUN i recieveren og IGEN ANDRE STEDER.
Derfor udebliver den der wauv-effekt man gerne skulle få af surround, hvis man vælger en dårlig reciever, men en dårlig processor.
Jeg ser ingen grund til ikke at investerer i en god reciever, når man har købt gode højtalere. Og HarBo sound er gode højtalere. Derfor syntes jeg, du skal lade være med at spare på recieveren. I mine øjne og ører, der er det simpelthen for dumt!!
Så find dig en god reciever, og se om du evt. kan finde den brugt, hvis det er budgetet der trykker... Eller vent lige en månedstid eller to og køb en god!
Noget helt andet er så, hvis du også gerne ville lytte til musik på dit anlæg. Mange recievere (surround) er ikke specielt gode til at spille musik. Så hvis du også vil nyde det, ja så skal man altså op i en lidt anden prisklasse. Og overkill er det skam ikke... Jeg siger ikke du skal vælger en reciever til en 10-50K, men syntes heller ikke du skal finde en til 1-3K...
Mange hilsner
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 16:37
Kampus skrev:
Lyden kommer forhåbentlig før designet. Når det så er sagt er Onkyo ikke det mest fantastiske lyd jeg har hørt. Så jeg ville da tage ud og høre dem begge, og så træffe mit valg ud fra det. |
Hvad tænker du på, ift. surround eller stereo? Du skulle nok også have valgt en lidt større model til de højtalere, istedet for den lille knaldhætte...
Atlas Cables
|
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 16:42
mange tak for svar asklepios..
anlægget vil nok mest blive brugt til surround i film..
men det skal selvfølgelig også kunne spille musik
jeg må hellere ud og investere i en af de større onkyo eller cambridge så :)
valget kommer nok til at stå mellem cam. azur 540.. eller onkyo 606 så..(medmindre peter kan give et syper tilbud på 705'eren )
liiiii' et sidste sidespørgsmål
er de harbosat10 højtalere fine til at spille musik på ? i stereo.. hvis de fx spiller sammen med en onkyo 606/705 receiver
|
Skrevet den: 12-Maj-2008 kl. 16:49
Zepp skrev:
mange tak for svar asklepios..
anlægget vil nok mest blive brugt til surround i film..
men det skal selvfølgelig også kunne spille musik
jeg må hellere ud og investere i en af de større onkyo eller cambridge så :)
valget kommer nok til at stå mellem cam. azur 540.. eller onkyo 606 så..(medmindre peter kan give et syper tilbud på 705'eren )
liiiii' et sidste sidespørgsmål
er de harbosat10 højtalere fine til at spille musik på ? i stereo.. hvis de fx spiller sammen med en onkyo 606/705 receiver
|
Det var da så lidt...
Jeg skal ikke kunne sige det, de der har investeret i sættet har været rigtig glade. På hifi4all får de noget af en tur igennem møllen, men de er også vant til højtalere hvor stk. prisen er LANGT højere end prisen for det samlede sæt. Umiddelbart tror jeg ydelsen svarer nogenlunde til prisen, måske lidt bedre, så helt galt er det ikke... Og så er Onkyo ikke det dummeste (surround)grej at spille stereo på!
Atlas Cables
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 08:12
Asklepios skrev:
Hvad er vigtigst lyden eller designet? For jeg er SLET ikke i tvivl om hvem er Cambridge eller Onkyo der spiller bedst... |
Også i stereo? ;)
Jeg betvivler ikke at Onkyo sikkert spiller bedre surround end Cambridgen, men alle steder jeg har læst, skulle Cambridgen spille stereomusik væsentlig bedre end Onkyo. Det samme siger eksperterne i de 3 butikker jeg har været i, inkl. den i Manchester hvor jeg også kunne høre forskellen på Cambridge 640R og Onkyo 606.
Ingen tvivl om at Onkyoen er mest fremtidssikker surround-mæssigt, men hvis man benytter ens anlæg mere til musik end til surround, så tror jeg at Cambridge Audio er et rigtig godt valg. Den spiller simpelthen fantastisk og jeg har endda kun et par 12 år gamle Dali 104 fronthøjtalere sat til lige nu.
Grunden til at jeg valgte 640R fremfor 540R var blandt andet den ekstra hdmi-indgang + de ekstra surroundformater som 640R understøtter der gør den mere fremtidssikker end lillebroren 540R. Og så er der jo også mere power i 640R.
Designmæssigt er der stor forskel IMO og det er jo bare en bonus man får med. Desuden skulle Cambridgens enormt stabile frontpanel være med til at formindske vibrationer og dermed også medvirke til bedre lyd.
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 13:27
et lille side (og nok ret retarderet spørgsmål)
men.. spiller man aldrig musik i surround?
hvis jeg nu har et sat10 sæt.. så er baghøjtalerne osv jo præcis ens med fronthøjtalerne.. og så ka det vel kun være bedre at spille musik i surround?
noget musik i hvertfald..
eller er jeg heeeelt galt på den og er det direkte retarderet at gøre ?
|
Skrevet af: GreatDane
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 14:37
Overhovedet ikke retarderede spørgsmål, Zepp. Jeg følger spændt med i svarene.
Overvejer nemlig også selv de højttalere krydret med en Onkoy 606 og skal bruge det til både surround og i særdeleshed til at høre musik på så jeg håber der kommer nogle gode svar.
Cheers,
Pede
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 15:25
Har ikke 100% styr på det med musik i surround, men mener at det er en smagssag om man kan lide det eller ej. Umiddelbart ville jeg tro at det kræver en speciel skive a la dvd-audio/sacd før musik i surround bliver godt? Alternativt naturligvis en dvd-concert i dts eller dolby 5.1.
Kunne aldrig selv begynde at smide stereomusik ud i 5 højtalere i hvert fald - man får ikke den optimale lydoplevelse ud af det, som musikerne havde tiltænkt.
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 17:20
Nej CD musik lyder væmmeligt i 5 højttalere. Selvom der er modes på recieveren med 5.1 STEREO.
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 20:06
CD skal spilles i stereo, færdig...
Nej, som Kampus siger, så lyder det ikke så godt hvis man sætter ens reciever til 5.1 stereo. Man kan medfordel benytte en Pure direct funktion (hedder det på Onkyo, så vidt jeg husker), hvor alle kredsløb bliver slået fra. Ens reciever bliver således "omdannet" til en klassisk stereoreciever. Eller man kan bruge en alm. stereo, IMO lyder det ikke så godt som ovenstående, MEN tilgengæld for man subwooferen med...
SACD laves i 5.1 og her er det en fornøjelse at høre det i surround (men der er skiven også skåret til det) f.eks. Dire Straits - Brothers in Arms. Fantastisk CD...
Atlas Cables
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 20:12
petrucci skrev:
Asklepios skrev:
Hvad er vigtigst lyden eller designet? For jeg er SLET ikke i tvivl om hvem er Cambridge eller Onkyo der spiller bedst... |
Også i stereo? ;)
|
Ja, det syntes jeg, men der er jo forskel i samg. Gudske lov da...
petrucci skrev:
Jeg betvivler ikke at Onkyo sikkert spiller bedre surround end Cambridgen, men alle steder jeg har læst, skulle Cambridgen spille stereomusik væsentlig bedre end Onkyo. Det samme siger eksperterne i de 3 butikker jeg har været i, inkl. den i Manchester hvor jeg også kunne høre forskellen på Cambridge 640R og Onkyo 606.
|
De referencer/reviews jeg har læst, syntes Onkyo er fantastisk til stereo. Det kan man så være enig i eller ej, alternativerne og smag taget i betragtning...
petrucci skrev:
Ingen tvivl om at Onkyoen er mest fremtidssikker surround-mæssigt, men hvis man benytter ens anlæg mere til musik end til surround, så tror jeg at Cambridge Audio er et rigtig godt valg. Den spiller simpelthen fantastisk og jeg har endda kun et par 12 år gamle Dali 104 fronthøjtalere sat til lige nu.
|
CA'en ser da også ud til at være fremtidsiskret, så længe den kan tage PCM over HDMI, så er den hjemme... Men hvis du nu skifter dine Dali 104 ud, så tror jeg du vil få et MEGET bedre lydbillede især i stereo...
petrucci skrev:
Grunden til at jeg valgte 640R fremfor 540R var blandt andet den ekstra hdmi-indgang + de ekstra surroundformater som 640R understøtter der gør den mere fremtidssikker end lillebroren 540R. Og så er der jo også mere power i 640R.
|
HDMI indgange kan man aldrig få for mange af...!!
petrucci skrev:
Designmæssigt er der stor forskel IMO og det er jo bare en bonus man får med. Desuden skulle Cambridgens enormt stabile frontpanel være med til at formindske vibrationer og dermed også medvirke til bedre lyd.
|
1: Ja designet er meget bedre...
2: Frontpladen gør nok ikke meget fra eller til, hvis resten af kabinettet er dårligt konstrueret. Og jeg tvivler på at kontruktionen er vigtig på en reciever, f.eks. sammenlignet med en CD, DVD eller plov...
Med venlig hilsen
Atlas Cables
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 20:33
Asklepios skrev:
2: Frontpladen gør nok ikke meget fra eller til, hvis resten af kabinettet er dårligt konstrueret. Og jeg tvivler på at kontruktionen er vigtig på en reciever, f.eks. sammenlignet med en CD, DVD eller plov...
Med venlig hilsen
|
Sig mig lige Simon, var det ikke læge du læser til og ikke agronom
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 20:43
Kampus skrev:
Asklepios skrev:
Med venlig hilsen
|
Sig mig lige Simon, var det ikke læge du læser til og ikke agronom
|
Jo da, men læger bruger også plove, du skulle bare vide... Nej, jeg er jo bare "nede med det der slang", så det er en pladespiller...
Atlas Cables
|
Skrevet den: 13-Maj-2008 kl. 20:59
Cambridgen kan faktisk ikke modtage PCM via HDMI såvidt jeg har læst mig frem til. Men jeg får heller ikke brug for HD Audio anyway da jeg ikke rigtig kan høre forskel. Desuden er der nok af digitale lydindgange på receiveren...mener der er 5-6 stk coax og 5-6 stk optiske indgange. Og endda en optisk på frontpanelet også.
Cambridge 640R har også en "pure direct" funktion der ikke alene slår de andre kredsløb fra, men den booster også lige effekten så istedet for 2x100w (7x100w) så får man 2x120w effekt ud af det. Og man kan med ét tryk på remoten skifte mellem 2.0 Stereo og 2.1 (med subwoofer).
Som jeg har opfattet det, har Cambridge fokuseret en del mere på stereo/musik end de øvrige mærker har. Og jeg tror på at der er brugt bedre kvalitets-komponenter i receiveren. Selve receiveren vejer i hvert fald 3-4kg mere end bla. Onkyo 606 og har desuden det mest clean back-layout jeg nogensinde har set
Af andre specielle Cambridge 640R features kan nævnes en speciel kølerist implementeret i midten, et specielt designet lydsvagt kabinet og Cambridge Incognito multi-rums features. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det bare er kvalitetsguf. Og når den nu også koster 3k mere end Onkyo 605/606, så må der jo være et eller andet der er bedre ved den sku man tro :)
|
|