Ny GPS
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41648
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 14:19
Emne: Ny GPS
Skrevet af: Basknudsen
Emne: Ny GPS
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 12:50
Hej
Jeg skal have mig en ny GPS. Jeg har en Navman pin570 nu, og den er jeg ikke tilfreds med. Den er længe om at logge på en satelit, hopper af i tide og utide og fryser ind imellem.
Jeg har før haft lånt en Tomtom One som jeg syntes fungerede upåklageligt, men har også hørt godt om Garmin som jeg dog ikke kender noget til andet end jeg synes grafikken er "dårligere" end på Tomtoms modeller (jeg kan dog tage fejl, nye modeller osv.).
Hvad skal jeg vælge? Jeg vil ikke bruge så mange penge på det, havde tænkt på omkring 1500-2000,- på det. Selvom Tomtom GO730 ser lækker ud.
Havde overvejet at købe med BT og TMC, men hvis BT ikke kan bruges ordentligt som erstatning for headset er det ligemeget medmindre det kan bruges til noget andet. TMC ville være lækkert, hvis det kan bruges. Dockingstation med opladning kunne være fint, men ikke et must.
Håber jeg har givet et forståeligt indtryk af hvad jeg søger.
På forhånd tak.
Mvh. Lasse
------------- Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
Svar:
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:01
jeg har lige købt den spritnye, tomtom xl europe 22. den har fastmonteret holder, som i forhold til de gamle holdere, til tomtom er rigtig god. og den er rigtig god til at finde sattelitter, selv indenfor nogen steder. så ialt er det en fed gps.
der er ikke bt i, det havde jeg i min foregående, men syntes ikke det er lige så godt som et headset.
den kan i øjeblikke købes i elgiganten til 1799,- uden, eller 2199,- med tmc.
------------- Mvh Flemming Larsen
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:18
Hvordan fungerer TMC herhjemme?
Har du et link, for jeg kan ikke finde den på deres hjemmeside.
Er der nogen forskel på den du har og de her?
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=500&Category=0&Lid=14 - http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=500&Catego ry=0&Lid=14
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=490&Category=0&Lid=14 - http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=490&Catego ry=0&Lid=14
------------- Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:19
Basknudsen skrev:
|
jeg har uden tmc. link til hvem af dem tomtom eller elgiganten?
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:21
Elgiganten
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:23
http://paperless.giganten.dk/elgiganten_dk/ - http://paperless.giganten.dk/elgiganten_dk/
den er i ugens avis, på side 13.
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:26
Tak.
Og ved du hvad forskellen er ved dem jeg har linket til i forholf til din, for din ser fin ud, men hvis de er ens bare ikke med XL skærm så kunne det sagtens blive den.
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:28
efter tomtom´s side står den til vejl. udsalgspris på 1599,- men om der er hos dem, og så med porto oveni, skal jeg ikke kunne sige.
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=482&Category=0&Lid=14 - http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=482&Catego ry=0&Lid=14
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:31
Basknudsen skrev:
Er der nogen forskel på den du har og de her?
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=500&Category=0&Lid=14 - http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=500&Catego ry=0&Lid=14
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=490&Category=0&Lid=14 - http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=490&Catego ry=0&Lid=14
|
den første har kun kort over norden, det vil sige at du ikke kan køre til tyskland, feks.
og nummer to er mindre.
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:34
Ok, så nummer to er nøjagtig magen til din, bare mindre skærm?
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:34
.
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:37
Ok, men bare mindre skærm? Der står ikke noget om 4,3" skærm på nummer to.
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:40
Basknudsen skrev:
Ok, så nummer to er nøjagtig magen til din, bare mindre skærm? |
jeg kan ikke helt finde forskellen på de to, men for mig ser den ene mindre ud.
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:41
Ja, jeg tror også de er ens den ene er bare på One-størrelse og din har XL-skærm.
Tak for hjælpen, kører nok lige ind og kigger på dem.
Mvh. Lasse
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 13:42
flemming larsen skrev:
Basknudsen skrev:
Ok, så nummer to er nøjagtig magen til din, bare mindre skærm? |
jeg kan ikke helt finde forskellen på de to, men for mig ser den ene mindre ud.
|
fandt forskellen. din nummer to er en 3.5" hvor den jeg har købt er 4.3".
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 15:23
Jeg har kigget i Elgiganten. De har kun den samme som du har, og den anden kommer først hos dem omkring d. 18. Juni.
Ved du hvordan det foregår når man bestiller fra dem indefra siden? For det er nogenlunde den pris som sælgeren mente de ville kunne sælge den til.
Kender du noget til GO730?
Mvh. Lasse
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 15:34
Basknudsen skrev:
Jeg har kigget i Elgiganten. De har kun den samme som du har, og den anden kommer først hos dem omkring d. 18. Juni.
Ved du hvordan det foregår når man bestiller fra dem indefra siden? For det er nogenlunde den pris som sælgeren mente de ville kunne sælge den til.
Kender du noget til GO730?
Mvh. Lasse
|
go730 kender jeg ikke, den er for dyr til mig.
når du bestiller noget på siden, er det lige som alle andre sider. det tager bare sin tid. bestilte en taske til den i lørdags, den er ikke kommet endnu. så det tager et par dage, så det er noget nemmere at få den i en butik.
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 16:32
Ja, det er rigtigt, men hvis de først kan levere omkring d. 18. Juni har siden noget tid at løbe på.
Tak for svar.
Mvh. Lasse
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 16:35
Basknudsen skrev:
Ja, det er rigtigt, men hvis de først kan levere omkring d. 18. Juni har siden noget tid at løbe på.
Tak for svar.
Mvh. Lasse
|
hvad var det for en som kom den 18? og var der noget galt med den jeg har?
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 17:31
du bor ikke i nærheden af taastrup?
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 21:09
Som tidligere nævnt er vi nogle der ganske ikke kan bruge TomToms produkter, - fordi de har en væsentlig mangel i forhold til feks Garmin, Mio, X-road. Nemlig at kunne navigere " vej før by". Denne feature er for mit vedkommende noget mere betydnigsfuld end diverese BT,FM transmitter,grafik,MP3,wide screen osv osv .
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 21:16
jeg kan altså ikke se problemet, med by før vej. man ved vel hvilken by man skal til eller postnummer, som er med nu på tomtom.
|
Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 22:08
Njaeh, det er nu ikke ret tit, jeg bruger det i min Garmin nüvi 350. Jeg skulle dog i embeds medfør finde Nørrehusvej 2 i Lyderslev på Stevns. Dér blev sgu snydt, for hverken Lyderslev eller Gevnø fandtes i min GPS, og der kom funktionen med vejnavn før by til sin ret.
Vedr. TMC er der ikke gode data i Danmark. Der skal man nok til Tyskland, hvis man skal have udbytte af det. I Danmark sidder man allerede i køen, når man bliver omdirigeret, og så kan man jo lige så godt vælge 'Omvej', eller hvad det nu hedder.
Hvis jeg skulle vælge GPS i dag, ville jeg tage den mindste no-nonsense-GPS med Europakort og SirfStar III (hedder det vist, men det har de vel efterhånden alle sammen) og med en small form factor ~ 4:3-skærm. Lille skærm har betydning for batterilevetiden og performance, for der er ikke ændret i grafikprocesseringen, selvom man sætter en større skærm på en ellers identisk GPS I øvrigt er det jo ikke i bredden, man ville have brug for at få vist vejen...
Og telefon og musik har vi langt bedre enheder til at klare
Alt i alt taler jeg for de mindste modeller fx. af Garmin eller TomTom, hvilket stort set er ét fedt De øvrige mærker kender jeg ikke så meget til...
Venligst Søren
------------- http://widepond.dk - Widepond
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 22:19
Det er individuelt hvordan man bruger navigation. Kører selv service, og jeg har prøvet flere gange hvor vej og by er temmelig ulogiske GPS mæssigt - i forhold til geografien. Og har du ikke lige postnr er du faktisk lidt på røven med bla TomTom og Navigon ! Her er i hvert fald Garmin og Mio meget bedre. Giv Garmin et vejnavn, - og den fortæller dig hvilke byer der har denne vej - et absolut must i min GPS verden . Jeg har så til gengæld ikke ret meget brug for POI (næsten kun tankstationer).
|
Skrevet den: 28-Maj-2008 kl. 22:55
Jeg synes da at man på tomtom kan taste om man vil taste vejnavn, by eller postnummer først, men har jo ingen så kan ikke tjekke det.
Mvh. Lasse
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 00:02
Lennon skrev:
Det er individuelt hvordan man bruger navigation. Kører selv service, og jeg har prøvet flere gange hvor vej og by er temmelig ulogiske GPS mæssigt - i forhold til geografien. Og har du ikke lige postnr er du faktisk lidt på røven med bla TomTom og Navigon ! Her er i hvert fald Garmin og Mio meget bedre. Giv Garmin et vejnavn, - og den fortæller dig hvilke byer der har denne vej - et absolut must i min GPS verden . Jeg har så til gengæld ikke ret meget brug for POI (næsten kun tankstationer).
|
Jeg har prøvet garmin i Sverige, og dette "vej" før by... Som bruger af sådanne funktion må jeg sige det ikke var den rækkefølge jeg vil foretrække.. Jeg kom ud for at den fandt adressen i flere byer, og yderligere at den gik igennem flere kommuner i nogle tiltfælde, så jeg endte op med at måtte checke kort før turen kunne starte, da jeg ikke var sikker på den pegede til den rigtige del af byen.
Med Tomtom var den ikke så usikker, når post nummer først angives, dog er de nyeste kort på tomtom ikke særlig præcise, så flere vejnumre er ikke med på nyeste kort.
Tomtom har også knapper som en stor fordel når man nu skal sidde og fumle lidt med den under kørsel, dens store knapper hjælper meget og navigering er enkelt.
Yderligere er dens stærekasse funktion også belejlig i sverige især. Det giver dog ikke sikkerheden for at lige den boks man passerer er "aktiveret" .
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 00:07
pendec, nu har man jo bare muligheden for at søge vej før by i en Garmin. Det normale er det, som man har det med TomTom. Så der ville altså ikke være nogen forskel...
Jeg tror, at man som bruger skal afgøre med sig selv, om det er en funktion, der har en betydning. Hvis ikke, så er man jo helt frit stillet mht. at vælge sig den GPS, som man synes er den bedste (til prisen)
Venligst Søren
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 00:16
Mht. kortgrundlag, så er jeg enig. Vi har været en tur på ski i Idre, og der var mange steder, som min Garmin ikke havde særligt gode data for. Der er hér ikke den store forskel på de to store, Navteq og Tele Atlas.
I Danmark har de tilsyneladende endnu ikke fundet ud af, at kommunerne er adressemyndighed, og at de skal indberette adresser til KMS (Kort og Matrikelstyrelsen) hvert år. Samtidig er mange kommuner leverandører til DAV (Dansk Adresse- & Vejdatabase)
Jeg vil opfordre alle GPS-ejere med et såkaldt 'opdateret' kortværk til fx. at finde Dalen 1 under 4652. Det er en adresse, som opstod ult. 2006 og blev videregivet til mange aktører i markedet samt naturligvis KMS og DAV i december 2006.
Så kan I se, hvad I bruger penge på IMO faktisk forargeligt - især med de priser
Venligst Søren
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 00:33
Man tar sgu næsten altid udgangspunkt i sine egne behov og erfaringer Bruger kun GPS i DK, og der har jeg som sagt "fyret" TomTom pga en håndfuld frustrerende oplevelser, - som både Garmin og Mio håndterer fuldt tilfredsstillende. Men ingen er perfekt.
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 09:05
Basknudsen skrev:
Jeg synes da at man på tomtom kan taste om man vil taste vejnavn, by eller postnummer først, men har jo ingen så kan ikke tjekke det.
Mvh. Lasse
|
nej, man skal starte med postnummer eller by først. men jeg har ikke haft noget, jeg ikke ha kunnet finde endnu.
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 09:15
flemming larsen skrev:
jeg kan altså ikke se problemet, med by før vej. man ved vel hvilken by man skal til eller postnummer, som er med nu på tomtom. |
Jeg har selv Garmin 250, og er glad for vej før by! Hvis man skal rundt i Århus eller Kbh. kører man måske gennem 3 postnumre (bynavne) på en gade! Det er jo fx. ikke lige meget om det er 8260 Viby eller 8000 Århus C...
De færreste ved jo hvor det skiller..
Derfor er det smart at kunne taste et gadenavn og så få forskellige bynavne op på skærmen, syns jeg!
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 10:05
Pede8000 skrev:
flemming larsen skrev:
jeg kan altså ikke se problemet, med by før vej. man ved vel hvilken by man skal til eller postnummer, som er med nu på tomtom. |
Jeg har selv Garmin 250, og er glad for vej før by! Hvis man skal rundt i Århus eller Kbh. kører man måske gennem 3 postnumre (bynavne) på en gade! Det er jo fx. ikke lige meget om det er 8260 Viby eller 8000 Århus C...
Derfor er det smart at kunne taste et gadenavn og så få forskellige bynavne op på skærmen, syns jeg!
|
selv om der er 3 postnumre på samme vej, hvis du så skriver brøndby og så, GL køgelandevej 277, vil den selv sige at det er forkert, da det er i hvidovre. så jeg synes ikke der er nogen forskel. og sådan kan vi blive ved.
nu skal det jo ikke blive en plasma contra lcd.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 10:34
flemming larsen skrev:
Pede8000 skrev:
flemming larsen skrev:
|
selv om der er 3 postnumre på samme vej, hvis du så skriver brøndby og så, GL køgelandevej 277, vil den selv sige at det er forkert, da det er i hvidovre. så jeg synes ikke der er nogen forskel. og sådan kan vi blive ved.
|
Ja, men du skal stadig til at taste adressen måske 3 gange, for at ramme rigtigt på den måde. Og hvad hvis du ikke ved hvad de 3 byer hedder?
M.h.t. Århus, så er det ligemeget, at en vej går gennem 3 post-nr. Man skal blot taste "Århus" på Garmin, istedet for post-nr. eller vejnavn. Når man så taster vejnavn + nummer, så finder Garmin det, uanset om det 8000 C, 8210 eller 8260...
M.v.h.
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 10:41
Henrik B. skrev:
flemming larsen skrev:
Pede8000 skrev:
flemming larsen skrev:
|
|
Ja, men du skal stadig til at taste adressen måske 3 gange, for at ramme rigtigt på den måde. Og hvad hvis du ikke ved hvad de 3 byer hedder?
M.h.t. Århus, så er det ligemeget, at en vej går gennem 3 post-nr. Man skal blot taste "Århus" på Garmin, istedet for post-nr. eller vejnavn. Når man så taster vejnavn + nummer, så finder Garmin det, uanset om det 8000 C, 8210 eller 8260...
M.v.h.
|
for det første, når du har tastet adressen en gang, så er den lige for. og du kan da også taste århus på tomtom. den kan begge dele nu. og man ved vel for h.... hvilken by man skal til.
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 11:21
Jamen, I er jo enige
Og kan vi så blive enige om, at det sjældent volder kvaler med at indtaste by før vejnavn - uanset, om det er Garmin eller TomTom
Jeg bruger det lige så sjældent, som jeg bruger fx. musikafspilleren eller alt det andet skrammel, som er i GPS'en Derfor min anbefaling af en no-nonsense-GPS
Venligst Søren
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 11:29
Breddam skrev:
Jamen, I er jo enige
Og kan vi så blive enige om, at det sjældent volder kvaler med at indtaste by før vejnavn - uanset, om det er Garmin eller TomTom
Jeg bruger det lige så sjældent, som jeg bruger fx. musikafspilleren eller alt det andet skrammel, som er i GPS'en Derfor min anbefaling af en no-nonsense-GPS
Venligst Søren
|
jeg er helt enig med dig, jeg er netop ligeglad, hvad man skal taste først.
jeg købte bare en tomtom som den første, og den har fået mig, hen til alle de steder jeg har skullet. så derfor kan jeg godt anbefale den, når der er nogen som spørger.
og nu har jeg så købt den helt nye model, som er slim, i forhold til hvad de plejer, og med en indbygget holder, som sidder skidegodt på ruden. så igen er jeg tilfreds.
|
Skrevet den: 29-Maj-2008 kl. 23:45
Man ved faktisk ikke nødvendigvis hvilken by et givent vejnavn tilhører .I tyndt befolkede områder er det ofte et problem, - men feks også i Århus kan man da også være i tvivl om hvor feks Hasle og Åbyhøj skiller . . .
Garmin har ganske enkelt et brugbart og meget logisk værktøj, som TomTom ikke har = "vej før by" !
Sakser lige mit eget indlæg fra en lignendde diskusion på et andet forum :
"Min kritik på TomTom går jo udelukkende på mangelen af,- at kunne navigere "vej før by" - hvilket er et absolut must for mig. Det jeg mener er,at hvis du har en adresse - feks "Istrupvej",Svankjær - og GPS´en ikke har nogen "Istrupvej" i Svankjær - hvad gør du så når du ikke lige har postnr ? ? Med Garmin og Mio skriver du "Istrupvej" - og ser at der(tilfældigvis) kun er en "Istrupvej" i DK, - og det er til din store forbavselse under Thisted
But who cares ? - Garmin kan nu finde destinationen "
|
Skrevet den: 30-Maj-2008 kl. 00:10
Lennon, det er ikke nogen særlig frugtbar diskussion, altså
Jeg har selv nævnt et eksempel, hvor jeg havde brug for funktionen, men et par tryk mere havde jo givet mig samme resultat med e.g. en TomTom.
Nu er der jo gjort opmærksom på forskellen, og så behøver vi jo ikke behandle den yderligere, vel? De berørte har vel fattet forskellen, ikke
Mennesker, som vælger et produkt, der ikke kan søge en vilkårlig vej uafhængigt af byen, vil måske være begrænsede i dine øjne, men de kan måske også vurdere, at de får et produkt, der er en tand bedre på nogle punkter, som for dem er vigtige, og så samtidig vurdere at de ikke behøver at kunne søg 'ud i det blå'
Jeg er ikke selv uenig med dig - jeg har jo fundet nytte af funktionen - men den er ikke for mig et kardinalspørgsmål ift den rette GPS.
De andre spørgsmål, som jeg stillede i en tidligere post, ligger mig meget mere på sinde. Vi køber en dims og senere en meget påkrævet opdatering, men vi får en meget, meget lang næse Jeg har selv lige fået en påmindelse af min GPS, om at jeg har et gammelt kort ~ ét år gammelt. Samtdig kan gribbene ikke finde ud af, hvordan de skal lave en meget simpel, og næsten gratis datafangst ift de danske adresser.
Hér er der sgu (& HELVEDE) noget at tage på vej over! Se tidligere post
Venligst Søren
|
Skrevet den: 30-Maj-2008 kl. 00:33
Som en lille opfølgning på min sidst post, så vil jeg gerne høre, om der er nogen i dette forum, som kan - ja, jeg mener det:kan - finde Dalen 1 under 4652 Hårlev Det er da vist langt, langt vigtigere ift en GPS, ikke? Dertil kan jeg tilføje et par andre vejnavne, der blev indberettet til KMS, DAV og relevante aktører 28. november 2006:
Bakkegården Bakkevænget Bøgelundsvej Byvangen Bøgevænget Drosselvænget Elmevænget Elverhøjen Eriksvej Mejsevej Højerup Skovvej Havrevej Rødvig Hovedgade N. C. Nielsens Vej Hårlev Kirkevej Kirkehaven Kærvangen Gammel Køgevej Lindevænget Lærkevænget Møllehøjen Møllegade Troldpilevej Skovvænget Præstevangen Hårlev Stationsvej Stevns Landevej Strandageren Rødvig Strandvej Åstræde Sønder Allé Søstien Strandtoften Tværhaven Vandværksvænget Dalen Vibevænget Vinkelvænget Østgade
Alle vejnavne i Stevns Kommune
Søg dem frem, og se, om du har dem i dit såkaldt nye kort (For interesserede kan jeg let tilføje et postnummer, hvis det kniber) Her har vi da vist et område, som fortjener lidt mere interesse, end lidt brugergrænseflade
BTW, så modtager jeg gerne tilbagemeldinger fra folk med nye kort, som vitterligt kan finde ovennævnte vejnavne og dermed tilbagevise min formodning
Venligst Søren
|
Skrevet den: 30-Maj-2008 kl. 00:39
Ok, jeg kan jo lige så godt give postnumrene, så folk kan teste deres data:
VEDTAGET
NY VEJNAVN |
POSTDISTRIKT |
Bakkegården |
4673 Rødvig |
Bakkevænget |
4652 Haarlev |
Bøgelundsvej |
4660 St. Hedd. |
Byvangen |
4673 Rødvig |
Bøgevænget |
4672 Klippinge |
Drosselvænget |
4671 Strøby |
Elmevænget |
4600 Køge |
Elverhøjen |
4600 Køge |
Eriksvej |
4660 St. Hedd. |
Mejsevej |
4671 Strøby |
Højerup
Skovvej |
4660 St. Hedd. |
Havrevej |
4671 Strøby |
Rødvig
Hovedgade |
4673 Rødvig |
N. C.
Nielsens Vej |
4672 Klippinge |
Hårlev
Kirkevej |
4652 Haarlev |
Kirkehaven |
4652 Hårlev |
Kærvangen |
4652 Hårlev |
Gammel
Køgevej |
4672 Klippinge |
Lindevænget |
4672 Klippinge |
Lærkevænget |
4671 Strøby |
Møllehøjen |
4660 St. Hedd. |
Møllegade |
4660 St. Hedd. |
Troldpilevej |
4600 Køge |
Skovvænget |
4660 St. Hedd. |
Præstevangen |
4671 Strøby |
Hårlev
Stationsvej |
4652 Haarlev |
Stevns
Landevej |
4660 St. Hedd. |
Strandageren |
4673 Rødvig |
Rødvig
Strandvej |
4673 Rødvig |
Åstræde |
4600 Køge |
Sønder Allé |
4660 St. Hedd |
Søstien |
4600 Køge |
Strandtoften |
4671 Strøby |
Tværhaven |
4600 Køge |
Vandværksvænget |
4672 Klippinge |
Dalen |
4652 Haarlev |
Vibevænget |
4671 Strøby |
Vinkelvænget |
4652 Haarlev |
Østgade |
4652 Haarlev |
|
|
|
|
|
| Beklager formateringen - coy/paste fra Excel
|
|
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 30-Maj-2008 kl. 21:17
Breddam skrev:
Ok, jeg kan jo lige så godt give postnumrene, så folk kan teste deres data: ... |
Alle disse veje findes på min TomTom GO 720 med Western Europe v7.10 kort (var up-to-date i Februar), men de fleste ligger med gamle vejnavne på min TomTom GO 720 med Western Europe kort v7.10 (nyeste er v7.20) ... men nu har jeg lagt de nye vejnavne ind, og de er nu delt med MapShare så de i teorien kan hentes af andre med samme kort-version (med passende indstillinger af MapShare).
Stevns Landevej ligger som Stevnsvej hos Krak men Stevns Landevej hos Eniro - jeg ved ikke hvilken der er korrekt.
Møllehøjen 4660 St. Heddinge findes ikke hverken hos Krak eller Eniro eller i min TomTom.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 30-Maj-2008 kl. 22:20
El-giganten har Tomtom GO920 til salg fra på mandag til 2499,- det bliver den jeg køber.
Bare lidt info.
Tak for svarene.
Mvh. Lasse
|
Skrevet den: 31-Maj-2008 kl. 00:39
DrageMester skrev:
Breddam skrev:
Ok, jeg kan jo lige så godt give postnumrene, så folk kan teste deres data: ... |
Alle disse veje findes på min TomTom GO 720 med Western Europe v7.10 kort (var up-to-date i Februar), men de fleste ligger med gamle vejnavne på min TomTom GO 720 med Western Europe kort v7.10 (nyeste er v7.20) ... men nu har jeg lagt de nye vejnavne ind, og de er nu delt med MapShare så de i teorien kan hentes af andre med samme kort-version (med passende indstillinger af MapShare).
Stevns Landevej ligger som Stevnsvej hos Krak men Stevns Landevej hos Eniro - jeg ved ikke hvilken der er korrekt.
Møllehøjen 4660 St. Heddinge findes ikke hverken hos Krak eller Eniro eller i min TomTom. |
Det var rart at høre Jeg kan se, at TomTom åbenbart gør mere ud af deres data end Garmin. Her er det jo så Tele Atlas, der er bedre end Navteq & Navteq er nu blevet købt af Nokia. Så må vi håbe, at de kan rette lidt op på kvaliteten.
Eller tager jeg også fejl dér? Garmins opdatering for 2008 kunne i hvert fald ikke finde fx. 'Dalen 1'. Det kunne da være interessant, hvis det var en enlig svale.
Måske nogen kunne tage et uddrag fra min liste og tjekke det?
Det er nu lidt sørgeligt med Krak (som er blevet købt af Eniro ). Jeg skrev både til Krak og Eniro og gav dem listen med nye og gamle vejnavne samt de nye vejkoder, så vores borgere kunne have så gode data som muligt (uanset, at det er private virksomheder)
Det er dæleme noget svært noget at få sådan nogle private virksomheder op i gear
Sagen for os var, at vi ifm Kommunalreformen ville få 39 redundante vejnavne i den nye kommune. Derfor ændrede vi dem til de vejnavne, som fremgår ovenfor. Det her skete altså ultimo 2006!!!! Og de fleste aktører i markedet blev adviseret direkte. At Krak så ikke kan finde fx. Stevns Landevej 50 men stadig tror, at den hedder Stevnsvej, det er altså ikke "samfundets skyld". Det er forårsaget af nogle slappe datafangstprocesser hos Krak
Venligst Søren
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 09:42
tomtom kan jo altså ikke være helt dårlig.
http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article516094.ece - http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article516094.ece
|
Skrevet af: Rosend@hl
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 10:17
Hej,
Jeg er ret itvivl om hvad der skal indkøbes...
Valget står PT mellem en Garmin 760 og en TomTom920 (Måske 930) men 920'eren er jo på tilbud i denne uge.
Jeg kan forestille mig at det er ret besværligt som der nævnes, med at man SKAL kende byen på en TomTom, frem for en Garmin.
Jeg har dog også set at Garmin vist kørte med QWERTY tastatur og ikke alle TomTom gør dette? (Er det noget man selv kan ændre?)
------------- Rosendahl
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 10:39
Rosend@hl skrev:
Hej,
Jeg er ret itvivl om hvad der skal indkøbes...
Valget står PT mellem en Garmin 760 og en TomTom920 (Måske 930) men 920'eren er jo på tilbud i denne uge.
Jeg kan forestille mig at det er ret besværligt som der nævnes, med at man SKAL kende byen på en TomTom, frem for en Garmin.
Jeg har dog også set at Garmin vist kørte med QWERTY tastatur og ikke alle TomTom gør dette? (Er det noget man selv kan ændre?)
|
jeg har den nye tomtom xl europe 21, og der kan man ændre den, til QWERTY tastatur.
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 10:57
Ok,
Jeg er også ret "hooked" på 920, specielt til "kun" 2500...
------------- Rosendahl
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:38
Rosend@hl skrev:
Ok,
|
det er også en rigtig god pris.
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 13:09
flemming larsen skrev:
Rosend@hl skrev:
Ok,
|
| Ja, nogle der umiddelbart kender forskellen på 920 og 930? Udover den der "vognbaneskift-funktion"???
------------- Rosendahl
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 13:19
Rosend@hl skrev:
flemming larsen skrev:
Rosend@hl skrev:
Ok,
|
| Ja, nogle der umiddelbart kender forskellen på 920 og 930? Udover den der "vognbaneskift-funktion"???
|
930 er ny, og har noget som hedder iQ routes. noget med at den bedre regner ud, hvornår du er fremme i følge hvor hurtigt du må køre.
http://www.tomtom.com/products/category.php?ID=0&Language=14 - http://www.tomtom.com/products/category.php?ID=0&Languag e=14
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 13:31
Ok, jep! Det var DET jeg havde glemt... ;)
------------- Rosendahl
|
Skrevet af: Seatrout
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 16:48
Hvis der er nogen der har læst tænk testen..................Hvad for en TOM TOM kommer så næst efter?? ......Det er fordi min svigerfar skal have en i farsgave..........og hans kærste vil ikke op over 2000kr...og helst ikke 1500kr. hvis det kan lade sig gøre?? Det skal være en TOM TOM jævnfør opdateringen af deres kort, som er blevet påvist i denne tråd og testen i Politikken. Jeg har kigget lidt på denne.... http://www.wupti.com/Produkter/5N01.110_Wupti1.html - http://www.wupti.com/Produkter/5N01.110_(Wupti1).html Er den ok.........og har den en god antenne i sig ala sirf III??? .....Og hvad har den ikke...... som 920'eren har???( i grove træk...og kun det der vedrører navigation...dvs. BT, musik, lysshow og alt andet tingel tangel er ligegyldigt!!!) Er det en ny gps??...dvs. har den de nyeste kort? På forhånd mange tak Michael
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 16:56
Seatrout skrev:
Hvis der er nogen der har læst tænk testen..................Hvad for en TOM TOM kommer så næst efter?? ......Det er fordi min svigerfar skal have en i farsgave..........og hans kærste vil ikke op over 2000kr...og helst ikke 1500kr. hvis det kan lade sig gøre?? Det skal være en TOM TOM jævnfør opdateringen af deres kort, som er blevet påvist i denne tråd og testen i Politikken. Jeg har kigget lidt på denne.... http://www.wupti.com/Produkter/5N01.110_Wupti1.html - http://www.wupti.com/Produkter/5N01.110_(Wupti1).html Er den ok.........og har den en god antenne i sig ala sirf III??? .....Og hvad har den ikke...... som 920'eren har???( i grove træk...og kun det der vedrører navigation...dvs. BT, musik, lysshow og alt andet tingel tangel er ligegyldigt!!!) Er det en ny gps??...dvs. har den de nyeste kort? På forhånd mange tak Michael
|
jeg har købt denne i elgiganten, til 1799,- den er helt ny på markedet,og den har det nyeste kort, efter en gratis opdatering, og der er ikke alt muligt overflødigt. og der er indbygget holder til den.
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=482&Category=0&Lid=14 - http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=482&Catego ry=0&Lid=14
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 17:11
Ok..........ser god ud....... Hvad er der af problemer med den jeg foreslog? Jeg har nemlig fundet en god pris på den incl. TMC antenne og Taske til 1499,- kr.!!!
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 17:13
Ps....kunne ikke finde din inde på "El-kæmpen"??
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 17:17
Seatrout skrev:
Ps....kunne ikke finde din inde på "El-kæmpen"?? |
forrige spørgsmål, jeg kender den slet ikke. men er skærmen ikke lidt lille?
ang min i elgi, så er den jo stadig så ny, at den ikke er kommet på. de har ikke engang alt tilbehøret endnu.
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 17:38
Tror godt han kan leve med: Dimensioner: 96 mm x 82 mm x 25 mm Er der ellers forskelle?? Mvh. Michael
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 18:02
Seatrout skrev:
Jeg har kigget lidt på denne.... http://www.wupti.com/Produkter/5N01.110_Wupti1.html - http://www.wupti.com/Produkter/5N01.110_(Wupti1).html Er den ok.........og har den en god antenne i sig ala sirf III??? .....Og hvad har den ikke...... som 920'eren har???( i grove træk...og kun det der vedrører navigation...dvs. BT, musik, lysshow og alt andet tingel tangel er ligegyldigt!!!) Er det en ny gps??...dvs. har den de nyeste kort?
|
Hvis du ønsker Europakort, så er det en rigtig god GPS. Der er ikke så meget lir med den, men den kan det, som alle i sidste ende kommer til at bruge deres GPS til allerallermest I øvrigt er en stor skærm bare en strømsluger med en ret overskuelig værdi
Vedr. nye kort, kan jeg forstå, at der findes MapShare, som kan indeholde gode opdateringer, men jeg ville nu sikre mig, at der fandtes en opdatering fra 2008 med. Det må du nok spørge forhandleren om.
Venligst Søren
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 18:11
Seatrout skrev:
Tror godt han kan leve med: Dimensioner: 96 mm x 82 mm x 25 mm Er der ellers forskelle?? Mvh. Michael
|
jeg gik fra 4,0" til 4"3 og syntes altså det ekstra 0,3" er meget godt.
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:55
Giver Breddam ret. Alt efter hvordan man bruger sin GPS kan skærmstørrelsen også blive FOR stor. Personligt er jeg god til,at ta enheden med mig(tyverisikring), og så er det altså rart at den ikke er for stor.
Mapshare er mig bekendt en feature hvor brugerne kan komme med smårettelser o.l. Men har intet med en reel kortopdatering at gøre.
TomTom har en masse fede brugerfetures- ikke mindst omkring POI. Men det kræver samtidig lidt PC kendskab at udnytte disse features.
Ud over min kæphest med "vej før by" er Garmin noget nemmere at gå til. Mere plug and play - om jeg så må sige .
|
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 21:14
Hej
Jeg har i dag fået mig en TomTom GO920T fra El-giganten. Den virker ret fed, men skal selvfølgelig prøves de næste par dage.
Mvh. Lasse
|
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:46
Hej
Til dem der har købt en GO920T, hvilken taske har i købet til den?
Mvh. Lasse
|
|