Print side | Luk vindue

Onkyo 606 - "reel udgangseffekt"

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41831
Udskrevet den: 18-Oktober-2024 kl. 10:35


Emne: Onkyo 606 - "reel udgangseffekt"
Skrevet af: chico
Emne: Onkyo 606 - "reel udgangseffekt"
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 11:48

Hej!

Er der nogen der ved, hvad udgangseffekten er for Onkyo 606 - sinus i 8 ohm?




Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:05

Ref denne anmeldelse levere 606 90w. Der skrives bare ikke om det er ved f.eks. 8ohm:

http://whathifi.com/home-cinema/archive/2008/05/03/exclusive-review-onkyo-tx-sr606-builds-on-award-winning-success.aspx - http://whathifi.com/home-cinema/archive/2008/05/03/exclusive -review-onkyo-tx-sr606-builds-on-award-winning-success.aspx



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:34

Synes da ellers der står en højere her:



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:35
Jo søde Kampus - men den reelle udgangseffekt. Der er jo mange måder at måle udgangseffekt på - ah....visse vasse det ved du jo godt selv

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:38
Jamen jeg er da også forvirret. For det er de samme specs der står for 605eren. Men den reelle udgangseffekt er over 100watt, for mine højttalere slår fra når 100watt nåes, og det har jeg prøvet.


Skrevet af: chico
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:46

Hej igen!

Jeg læste nedenstående i en anden tråd om nyt surround (Iron Man) om 605 og de er jo næsten identiske.

Skal  du ikke bruge en effekt del, så vælg én af de større receivere. 605'eren laver ifølge HCC's test 5*30 @ 8ohm og 5*45 @ 4 ohm. Det er ikke voldsomt godt. Selvfølgelig kan den godt yde en del mere, men så overskrider den de forvrængningsgrænser som man normalt tillader.

Derfor er jeg lidt forvirret!



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af chico chico skrev:

Hej igen!

Jeg læste nedenstående i en anden tråd om nyt surround (Iron Man) om 605 og de er jo næsten identiske.

Skal  du ikke bruge en effekt del, så vælg én af de større receivere. 605'eren laver ifølge HCC's test 5*30 @ 8ohm og 5*45 @ 4 ohm. Det er ikke voldsomt godt. Selvfølgelig kan den godt yde en del mere, men så overskrider den de forvrængningsgrænser som man normalt tillader.

Derfor er jeg lidt forvirret!

Den med de 30w, den tror jeg ikke helt på. Jeg kender godt den "opgørelse".

Fortæl hellere hvilke højtalere du har, hvor stort er dit rum, og hvad hører du af musik og film, og hvad er dine forventninger?



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: chico
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 13:32

Hej igen!

Jeg er sikker på at den er stor nok til mit behov - den stue den skal stå i er på ca. 20 kvadratmeter - højttalerne har jeg ikke bestemt mig for endnu - jeg har p.t. 2 x 60 watt sinus i 8 ohm - og det er meget passende. Jeg blev lidt forvirret af det indlæg jeg henviser til, men jeg kan også se at den kan bruge 550 watt - det er jo en del. Jeg hører meget forskelligt fra klassisk til rock - jeg kan også se, hvor mange af jer andre brugere der har 605/606 og de højttalere der er valgt til - så den burde være kraftig nok, men som nævnt ovenfor var 30 watt pludselig ikke så meget når jeg havde en forestilling om 80-90 watt.



Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 13:39

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Den med de 30w, den tror jeg ikke helt på. Jeg kender godt den "opgørelse".

Den med de 30 watt er skam god nok, men det er selvfølgelig ved en given forvrængning. Receiveren kan sikkert sagtens levere mere, bare forvrængningen stiger. Billedet af receiverens kræfter er dog ikke helt realistiske, da man kun måler ved 1kHz og 8 ohm.

Ud fra testen ser det næsten ud til, at det er strømforsyningen som ikke er kraftigt nok. Da receiveren kan levere 2 * 125 i stereo, hvilket jo faktisk er ret imponerende, men så snart den skal trække flere højttalere falder effekten drastisk til 5 * 30.

En mere krævende test, hvor billedet af receiverens kræfter ville være endnu mere korrekt med en såkaldt kube test, med forskellig impedans og faseforskydning. Det er efter dette princip NAD opgiver sin effekt.

Med disse tests har jeg set flere receivere levere helt katastrofale resultater. Fx husker jeg en SONY som var opgivet til 5*100 watt den kunne kun levere sølle 5*6 watt.

Edit: Testen af SONY'en var ikke engang en Kube test.



Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 13:41

Nu fandt jeg da det lige frem fra et af mine gamle indlæg:

Er faldet over denne output test fra tyske "Audio Video Foto Bild" december 2006. Målt med alle kanaler igang i 4 ohm og 8 ohm, lav forvrængning, ingen "phase shift". Testen viser hvor varierende kvaliteten af strømforsyningerne er i små surround receivere:

Denon AVR-1507: 5*68 watt @ 6,4 ohm
Opgivet til 7*75watt 8 ohm TEST VINDER

Pioneer VSX-516: 5*57 watt @ 6,4 ohm
Opgivet til 6*100watt 8 ohm

Kenwood KRF-V6100D: 5*55 watt @ 6,4 ohm
Opgivet til 6*100watt 6ohm

Yamaha RX-V459: 5 * 48 watt @ 6,4 ohm
Opgivet til 6*90watt 8 ohm

Onkyo TX-SR304E: 5 * 45 watt @ 6,4 ohm
Opgivet til 5*65watt 8 ohm

Sony STR-DG700: 5 * 6 (seks) watt @ 6,4 ohm
Opgivet til 5*100 8 ohm

Eller "Hemma Bio" nr. 11, december 2006: Som laver en såkaldt CUBE test, viser også store forskelle, hvor Denon AVR-1707 er den billigste i testen. Ved 2 ohm impedans, 60 graders phase skift måler man:

Denon AVR-1707: 266 watt TEST VINNER

H/K AVR140: 95 watt

Pioneer VSX-916: 28 watt



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 14:05

Hej Iron Man - jo da, men der er da i sandhed en stor forskel på de testangivelser som du nævner i dit sidste indlæg, og 30 w for en Onkyo opgivet til over 100w.

Alt andet lige, så kan min 606 lave en pokkers masse god lyd, og uden hørebare forvrængninger.  



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hej Iron Man - jo da, men der er da i sandhed en stor forskel på de testangivelser som du nævner i dit sidste indlæg, og 30 w for en Onkyo opgivet til over 100w.

Alt andet lige, så kan min 606 lave en pokkers masse god lyd, og uden hørebare forvrængninger.  

Onkyo opgiver den jo (ifølge specifikationerne længere oppe) til 140watt ved 1kHz i 6 ohm når man kun kører med 1 (en) kanal.

Det lyder jo også mest af alt som noget der så kan levere 7*50 watt i den virkelig verden. Men men derfor kan receiveren sagtens være en fantastisk maskine, og det forhindrer jo heller ikke HCC i, at give den en super anmeldelse



Skrevet af: tyros1
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 14:25

Ville 606 være stor nok til stue ca. 30 m2 med de her spændt for dls r55


Speaker characteristics R55
Type : 2.5-way bass reflex
Impedance : 4 ohms
Sensitivity : 88 dB/1m, 1W
Recommended amplifier : 30 - 200 Watts
Frequency response (-3 dB) : 42 Hz - 25 kHz
Woofer : 5" non-compress paper cone
Woofer/mid : 5" non-compress paper cone
Tweeter : 28 mm soft dome tweeter with rear chamber
- Bi-wiring    
- Sand filling compartment    
Weight : 20,5 kg per speaker



-------------
Philips 42 PF9731d/Humax XRHD Pana BDT 310 WD tv
Marantz SR6004,5.0 setup DLS M66, M60, R50
Marantz CD5001 - Panasonic MR-EH65 - Projekt debut III
Squeezebox duet/Radio og IPAD
NAS Synology 211


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 14:26

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen jeg er da også forvirret. For det er de samme specs der står for 605eren. Men den reelle udgangseffekt er over 100watt, for mine højttalere slår fra når 100watt nåes, og det har jeg prøvet.

Så præcis er sådan en sikring næppe. Men selv hvis den er, så er der væsentlig forskel på om spidserne når over 100w, eller om den kontinuerlige effekt er 100w.

Der er i det hele taget ikke noget der hedder "den reelle udgangseffekt", for hvad er "reelt"? Når man måler en given udgangseffekt, så måler man én bestemt situation. Hvilken situation der er mest retvisende overfor hvordan forstærkerens real-life performance er, det er jo i sig selv en diskussion. Alle 5 kanaler i drift på én gang kan meget vel være den strengeste test, men hvor tit er der fuld knald på alle kanaler, i hele frekvensområdet, samtidig? Hvis én forstærker har en høj kontinuerlig effekt, men ikke nævneværdigt mere i spidserne, er den så bedre eller ringere end den forstærker der ikke leverer så meget kontinuerligt, men har masser af power i spidserne? Hvad nu hvis forstærkeren leverer masser af strøm så længe det er en "nem" belastning, men så snart der er fasedrej osv, som der typisk vil være i "real-life", så knækker den sammen?

Kort sagt, en forstærkers strøm-reserver kan ikke bare opsummeres i ét tal, eller sågar i en række tal. Det bedste man kan gøre er at bruge sine ører og sin sunde fornuft: Hvis forstærkeren er solidt konstrueret, med en stor trafo og tilstrækkelige kondensatorer, og den iøvrigt lyder godt, så er der nok dén power der skal være. Om producenten så skriver 80 eller 160 watt på kassen, eller hvad forstærkeren måtte måles til i en given sammenhæng, det er mindre afgørende.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 15:45

Godt så! Jeg kan med 605eren opnå en øresønderdøvende dyb bas i alle højttalere når f.eks sandmanden i Spiderman regerer. Jeg skal ikke kunne vurdere om det er forvrængningsfrit, men det lyder som om Onkyoen har styr på det.



Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 17:01

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Der er i det hele taget ikke noget der hedder "den reelle udgangseffekt", for hvad er "reelt"? Når man måler en given udgangseffekt, så måler man én bestemt situation. Hvilken situation der er mest retvisende overfor hvordan forstærkerens real-life performance er, det er jo i sig selv en diskussion.

Jeg kan i hvert fald godt sige, hvad jeg ikke synes er reelt. Det er når en producent som SONY ved flere lejligheder sælger receivere med en påstået effekt på 5*100 watt målt på én eller måde og hvor det i test viser sig, at den kun kan levere omkring 5 *10 watt 8 ohm, 1kHz. Uanset hvordan den enkelte måling præcist er udført, så svarer det i min verden sgu til, at købe muggen brød hos bageren.

Jeg har fx en test liggende, hvor SONY påstår at receiveren yder 5*90 watt i 8 ohm, 20-20.000Hz ved 0,09% forvrængning.

I testen bliver den kun målt ved 1kHz og her yder den 5*60 watt og hele 0,1% forvrængning. Selvom testen måske ikke viser hvad receiveren "reelt" kan levere, så viser den i hvert fald at SONY IKKE er reele, specielt når resultatet ligger så langt fra deres tal

Der findes også forskellige standarder at måle en bils hestekræfter efter. Med/uden diverse pumper, med uden udstødning osv. Her kan man også diskutere hvad de er mest reelt, men det duer sgu ikke, at hvis man måler på samme måde som producenten så lander man på 50 % mindre.

I mine øjne er der kun én grund til, at fx Onkyo opgiver effekten fra 1 kanal i drift, 6 ohm og 1kHz. Det fordi det for potentielle kunder lyder imponerende. Ligesom jeg for nyligt diskuterede med én som sagde, at det vigtigste ved en fladskærm er om den har en høj dynamisk kontrast, derfor havde han netop valgt en ny Philips skærm som har en dynamisk kontrast på 1:30.000

Som tidligere sagt behøver effektmålingerne ikke påvirke lytteoplevelsen af receiveren. Lytteoplevelsen bliver dog sjældent blive ringere af en ordenlig effektdel. Jeg synes ofte Denon præsterer et godt resultat uanset hvilken type test der udføres. I mine øjne siger det noget om seriøsiteten hos det pågældende mærke i modsætning til de mærker som altid scorer lavt.

Vi bliver sikker aldrig enig, og jeg ville da aldrig i livet foretage et køb ud fra sådan en test, men jeg kunne godt finde på, at fravælge.



Skrevet af: boehlahz
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 11:51

Jeg har læst det igennem men skal lige vide da jeg ikke er helt med:

Vil det sige at en Denon AVR-1507 sender mere effekt ud pr. kanal end Onkyo 606 ???  

Jeg bliver helt depri af at læse denne tråd.



-------------
Pana TH42PZ800E, NV-HV61, Onkyo TX-SR606, Samsung BD D8200N, Pioneer DV585A, CLD1450, B&W.DM630,
DALi SWA12+TrioSpace, JVC CCS EX-TD55R, Technics C01+M02, X360H3+Slim,PS3,NMT-A200Custom, BlueTinum


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 13:02

Jeg forstår slet ikke ideen med den her debat. Den er i praksis så intetsigende, så hvis man vitterlig har behov for at vide det, så er man bedre tjent med at skrive det på kassen selv. Så kan man helt selv bestemmer, hvor meget effekt den skal afgive (på skrift).

Som Otto også er inde på, så giver det meget lidt mening at snakke om den reelle effekt, for det kræver det bliver målt ved en frekvens og en styrke, som oftest aldrig nogensinde kommer på tale, andet end under målingen.

Er man i tvivl om en forstærker er "stor" nok, så er der reelt kun een mulighed. Frem med lyttebøfferne og lyt sig til det i den lokaltion man påtænker at bruge den i. Og så skal man også lige gøre sig klar på, hvad man mener med kraftig nok.. Det er reelt ingen kunst at lave en voldsom kraftig og billig forstærker. Kunsten består i at få den til at lyde korrekt, også ved en høj belastning.

En normal dagligstue kan oftest snildt klare sig med selv billige receivere, medmindre man ligefrem går efter at fremtvinge sig selv en høreskade.

Der kan være en ide i at benytte nogle tal for at sammensætte et lydanlæg. Men ideen kan gå rivende galt, når man så får forbundet det hele og afprøvet det. Så det er og bliver en teori, indtil det er afprøvet. Sådan er det bare, med ting som disse.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 14:06

Næh, nej - jeg kan nu godt forstå spørgeren. Der kommer ind i mellem så mange forvirrende udmeldinger om ditten og datten.

Udmeldingerne er ofte tekniske korrekte, men fortæller ikke nødvendigvis den sandhed, som man i praksis oplever.

Men jeg er da enig med dig i Kim, at man kun kan få svar på et forstærkerspørgsmål ved at prøve og lytte.

Men chico, til dine 20m2, og hvis du lytter til noget der minder om normal lyd (hvad det så end er, her tager jeg et forbehold for en masse tekniske udmeldinger ), så vil 606 formentlig være alt rigeligt.

Men som sagt prøv den hjemme. Tag f.eks. kontakt med CSN-Teknik, så kommer Christian anstigende med den 



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: boehlahz
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 17:50
Jeg skulle aldrig have læst denne tråd

Hvorfor f@nden er jeg også så bl00dy nysgerrig??
Kunne jeg dog ikke bare havde ladet være og på den måde stadig tro at min Onkyo er spækket til bristepunktet med power i alle kanalerne.
Men nej, drømmen skulle kvæles


Jeg må arrangere noget kortids memory loss og undgå denne tråd fremover.
Nogen jeg kan låne en spade af?


-------------
Pana TH42PZ800E, NV-HV61, Onkyo TX-SR606, Samsung BD D8200N, Pioneer DV585A, CLD1450, B&W.DM630,
DALi SWA12+TrioSpace, JVC CCS EX-TD55R, Technics C01+M02, X360H3+Slim,PS3,NMT-A200Custom, BlueTinum


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 18:18

Oprindeligt skrevet af boehlahz boehlahz skrev:

Jeg skulle aldrig have læst denne tråd

Hvorfor f@nden er jeg også så bl00dy nysgerrig??
Kunne jeg dog ikke bare havde ladet være og på den måde stadig tro at min Onkyo er spækket til bristepunktet med power i alle kanalerne.
Men nej, drømmen skulle kvæles


Jeg må arrangere noget kortids memory loss og undgå denne tråd fremover.
Nogen jeg kan låne en spade af?

Jamen sådan er virkeligheden ikke. Du kan ikke bare sige at min AV har 200w og så er den bare powerspækket. Som Christian (CSN-Teknik) i en anden tråd skriver, så kan en AV der bare har 100w lyde bedre end en AV med 300w.

Det der er vigtigt er, om du er tilfreds med din Onkyo, og at den opfylder dine krav - så enkelt er det vel egentlig 



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 20:34

Oprindeligt skrevet af boehlahz boehlahz skrev:

Jeg skulle aldrig have læst denne tråd

Hvorfor f@nden er jeg også så bl00dy nysgerrig??
Kunne jeg dog ikke bare havde ladet være og på den måde stadig tro at min Onkyo er spækket til bristepunktet med power i alle kanalerne.
Men nej, drømmen skulle kvæles


Jeg må arrangere noget kortids memory loss og undgå denne tråd fremover.
Nogen jeg kan låne en spade af?

Sluk for komputeren og tænd for anlægget, sæt en fed skive musik på og glem alt omkring dig



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 10:04

Oprindeligt skrevet af boehlahz boehlahz skrev:

Jeg skulle aldrig have læst denne tråd

Hvorfor f@nden er jeg også så bl00dy nysgerrig??
Kunne jeg dog ikke bare havde ladet være og på den måde stadig tro at min Onkyo er spækket til bristepunktet med power i alle kanalerne.
Men nej, drømmen skulle kvæles 

Hvis du fik noget ud af drømmen, så lev på det  Præcis det samme burde du gøre med din Onkyo. Lyt og lev. Er du utilfreds med det du hører, så er det tid til at overveje noget andet. Er du tilfreds, så glem alt om tekniske beskrivelser, watt osv. Det giver unødige grå hår, og man bliver aldrig klog nok på det.




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Mech0z
Skrevet den: 25-Juni-2008 kl. 17:43
Tror jeg venter på 806 hopper på banen og køber sådan en ved hifinesse med mindre den er meget dyrere end 805, så burde jeg ihvertfald være fri for evt. bekymringer om min reciever er stærk nok iforhold til hvis jeg køber en 606.



Print side | Luk vindue