Print side | Luk vindue

Digitalt tv helt uden kort i fremtiden

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41837
Udskrevet den: 28-Maj-2024 kl. 04:06


Emne: Digitalt tv helt uden kort i fremtiden
Skrevet af: T-teknik
Emne: Digitalt tv helt uden kort i fremtiden
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:21
Nu er jeg bekendt med, at min antenneforening allerede nu modtager digital signal, som de så komprimerer ud som analogt signal til tv uden digital modtagere.
- Vil det så ikke være muligt at sende digitalt til fremtidige tv helt uden kort, hvis blot tuneren bygget til det?
Eller er det først noget, som bliver muligt med en fiberforbindelse?



Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:28

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Nu er jeg bekendt med, at min antenneforening allerede nu modtager digital signal, som de så komprimerer ud som analogt signal til tv uden digital modtagere.
- Vil det så ikke være muligt at sende digitalt til fremtidige tv helt uden kort, hvis blot tuneren bygget til det?
Eller er det først noget, som bliver muligt med en fiberforbindelse?

Det vil da bestemt være muligt, men om antenneforeningerne og /eller udbyderne også vil gøre det er en anden sag.

Flemming



-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: avh
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 12:29
Ligesom man kan levere internetforbindelse via kabel, kunne man også levere de digitale tv-signaler på samme måde...

F.eks. leverer yousee webtv på denne måde, dvs. det er data som omsættes til billede og lyd af en PC.
TV-et kan så være en skærm på denne PC. 

Det er TV som datatrafik leveret gennem kabel-net (coax)...

-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2


Skrevet af: abacus
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:05

I  vores antenneforening (balbonet.dk) får vi et spejlet signal af de danske og svenske kanaler, d.v.s at hvis du har et tv med t-dekoder eller en boks med samme, kan du se kanalerne.

Er det det du mener?

Niels



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:14

 

 Den metode er jo OK med Koda/Gramex betalte kanaler, men det er jo ikke muligt med de kanaler hvortil der skal egenbetaling, medmindre, at muligheden for at åbne og lukke for dem ligger i boxen fremfor i et kort.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af abacus abacus skrev:

I  vores antenneforening (balbonet.dk) får vi et spejlet signal af de danske og svenske kanaler, d.v.s at hvis du har et tv med t-dekoder eller en boks med samme, kan du se kanalerne.


Er det det du mener?


Niels



Næ - digitalt spejl er jeg bekendt med.
Det har jeg også her via min yousee dekoder.
Det er nu mere som ovenfor nævnt, at det kunne være en en praktisk løsning at sende gratis digitalt ud til alle i fremtiden, når signalet i mit område alligevel er digitalt, men komprimeres til analogt tv.
Men som allerede nævnt, lader det sig nok ikke gøre.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Nu er jeg bekendt med, at min antenneforening allerede nu modtager digital signal, som de så komprimerer ud som analogt signal til tv uden digital modtagere.
- Vil det så ikke være muligt at sende digitalt til fremtidige tv helt uden kort, hvis blot tuneren bygget til det?
Eller er det først noget, som bliver muligt med en fiberforbindelse?


Den mulighed er der allerede i dag. Du skal blot nøjes med kanalerne uden kryptering; de kan modtages uden kort. Must carry kanalerne (DR1, DR2, TV2 og Tegnsprogskanalen) skal sendes uden kryptering.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: cloudy
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:19
Sålænge at der findes betalingskanaler vil der findes digitaltv+kort til at dekode kanalerne.

Mht.dvb-t i en antenneforening, så er det jo en udemærket løsning set i lyset af der er en del TV med indbygget dvb-t tuner. Ulempen er at moduleringen og frekvens anvendelsen ikke udnytter et coax kabels båndbredde så godt som dvb-c.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Næ - digitalt spejl er jeg bekendt med.
Det har jeg også her via min yousee dekoder.
Det er nu mere som ovenfor nævnt, at det kunne være en en praktisk løsning at sende gratis digitalt ud til alle i fremtiden, når signalet i mit område alligevel er digitalt, men komprimeres til analogt tv.
Men som allerede nævnt, lader det sig nok ikke gøre.


Hvis alle skal modtage signalet, er der ikke grund til at bruge kryptering (medmindre TV udbyderen gerne vil have nogle kroner i kassen med kortGEBYRER; det må være forklaringen på at grundpakke kanalerne er krypteret hos YouSee).

Hvis kun de særligt udvalgte skal kunne modtage signalet, er det nødvendigt med en eller anden form for adgangsbegrænsning. Eftersom alle modtager den samme datastrøm med DVB-C (modsat IPTV med unicast eller multicast), kan den selektive adgang kun sikres ved at kryptere og uddele dekrypteringsnøgler til de særligt udvalgte. I praksis gøres det med et smartcard.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: cloudy
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:27
Selv om man med IPTV kan sende 'kun til 1 modtager' og man derved har begrænset adgangen, så er det tvivlsomt at leverandørene lader deres signaler (indtægts kilder)  være så åbne, men man har da lov til at håbe...

Det er måske billigere at sende multicast med kortstyret adgangsbegrænsning, selvom viaccess eller andre skal have deres penge fra både kunde og udbyder...


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af cloudy cloudy skrev:

Sålænge at der findes betalingskanaler vil der findes digitaltv+kort til at dekode kanalerne.

Mht.dvb-t i en antenneforening, så er det jo en udemærket løsning set i lyset af der er en del TV med indbygget dvb-t tuner. Ulempen er at moduleringen og frekvens anvendelsen ikke udnytter et coax kabels båndbredde så godt som dvb-c.


Omvendt er der masser af kanaler at tage af...

På DVB-T området er der reel konkurrence om at producere og sælge digitale modtagere. Det giver forbrugerne valgfrihed, lavere priser, og dårlige producenter bliver automatisk fravalgt. På DVB-C og DVB-S området er forbrugerne mere eller mindre låst til en bestemt STB, og antallet af frie STBer er i hvert fald væsentligt mindre og de er dyrere. YouSee kunderne har ad flere omgange ufrivilligt måttet lege betatesterne med ikke-færdige STBer.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af cloudy cloudy skrev:

Selv om man med IPTV kan sende 'kun til 1 modtager' og man derved har begrænset adgangen, så er det tvivlsomt at leverandørene lader deres signaler (indtægts kilder)  være så åbne, men man har da lov til at håbe...

Det er måske billigere at sende multicast med kortstyret adgangsbegrænsning, selvom viaccess eller andre skal have deres penge fra både kunde og udbyder...


Jeg har meget svært ved at forstå specielt Viasats holdning til IPTV. Mit gæt er at striden i virkeligheden handler om bundling i store pakker og ikke sikring af "rettigheder" som Viasat altid ævler løs om.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Eiberg
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Den metode er jo OK med Koda/Gramex betalte kanaler, men det er jo ikke muligt med de kanaler hvortil der skal egenbetaling, medmindre, at muligheden for at åbne og lukke for dem ligger i boxen fremfor i et kort.



Metoden er da OK ligemeget hvad. Det er rigtig at lige nu skal man bruge et kort for at åbne kanalerne, men egentlig kunne udbyderen bare lade være med at kode sit signal og så er der ikke behov for kort.

Om det så sker, og hvornår digitalt TV er så almindeligt at man bare betaler sin pakke og vupti, så ryger signalet bare igennem uden kort - aner det ikke...


Skrevet af: moho
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 10:10

DTT Nettet er ikke spor andet end en Mastebåret Antenneforening med separate Dekodere. Så konkurrence bliver for mig noget utopisk. Jeg mener programudbyderne er trods alt de samme. Intetsteds fik Vi i Boligforeninger både Youssi og Stofa/anden udbyder.   



-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?



Print side | Luk vindue