Print side | Luk vindue

Køb af ny blu-ray afspiller

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41872
Udskrevet den: 07-Maj-2024 kl. 16:41


Emne: Køb af ny blu-ray afspiller
Skrevet af: Motor
Emne: Køb af ny blu-ray afspiller
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:11

Jeg er nu ved at tage springet og for første gang købe et HD TV (Panasonic PX-80) og skal derfor naturligvis også have anskaffet mig en blu-ray afspiller. Dens primære formål bliver at afspille min dvd samling (ca. 200 stk) og kun engang imellem afspille de blu-rays jeg får anskaffet mig. Jeg har kigget på Samsung bd-p1400, som netop skulle være god til at opskalere. BD-P1400 er profile 1.0. Hvad betyder det i praksis? Vil jeg ikke kunne afspille alle blu-ray film? Og er der nogen der har praktisk erfaring med at afspille dvd'er på denne model?

Mvh

/John    




Svar:
Skrevet af: erla
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:15

Hej John,

Er i præcis den samme situation, og oprettede for et par dage siden en tråd med (næsten samme spørgsmål) - dog er Samsungen ikke på min liste, men du kan måske bruge nogle af de svar jeg har fået:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41794&PN=0&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41794& PN=0&TPN=1

/erla



Skrevet af: Zuma
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

Jeg er nu ved at tage springet og for første gang købe et HD TV (Panasonic PX-80) og skal derfor naturligvis også have anskaffet mig en blu-ray afspiller. Dens primære formål bliver at afspille min dvd samling (ca. 200 stk) og kun engang imellem afspille de blu-rays jeg får anskaffet mig. Jeg har kigget på Samsung bd-p1400, som netop skulle være god til at opskalere. BD-P1400 er profile 1.0. Hvad betyder det i praksis? Vil jeg ikke kunne afspille alle blu-ray film? Og er der nogen der har praktisk erfaring med at afspille dvd'er på denne model?

Mvh

/John    

Der er for ca. et halvt år siden lavet en fin anmeldelse her på sitet.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1379&zoneid=1 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1379&zoneid=1



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:19

Hej Motor, og velkommen til recordere.dk.

Jo du vil kunne afspille alle BD Disc. Det du ikke kan afspille er visse fremtidige interaktive funktioner.

P1400 er en glimrende afspiller, jeg har selv haft den.

Måske bør du også kigge på Panasonic BD 30 (profile 1,1), og måske den kommende Panasonic BD50 (profile 2.0).

Der kommer et fælleskøb på Pana BD 50 arrangeret af recordere.dk, ligesom der pt kører et medlemsarrangeret køb af denne afspiller.

God fornøjelse med dit nye TV, og valget af din BD afspiller   



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

Jeg har kigget på Samsung bd-p1400, som netop skulle være god til at opskalere. BD-P1400 er profile 1.0. Hvad betyder det i praksis? Vil jeg ikke kunne afspille alle blu-ray film? Og er der nogen der har praktisk erfaring med at afspille dvd'er på denne model?


Samsung BD-P1400 er ikke god til at opskalere. Den bruger meget billig og dårlig de-interlacing og skalering, og kan ikke engang de-interlace PAL dvd-film korrekt. Det er der i det hele taget meget få Blu-ray afspillere der kan, hvilket i mine øjne er sørgeligt.

Er den ikke profil 1.1? Uanset hvad, så kan du afspille alle Blu-ray film, alt efter profilen er der bare forskellige ekstra features du ikke vil kunne bruge.

I stedet for en af de billigere, dedikerede Blu-ray afspillere derude, vil jeg foreslå at du køber en PS3. Den er bedre end langt de fleste Blu-ray afspillere til dvd-afspilning, har profil 2.0 og dekoder både DTS-HD MA og TrueHD. Ydermere er den også ekstremt hurtig til opstart og loading, ulig de dedikerede afspillere. Og så er det også en god spillekonsol

(de fleste Blu-ray afspillere derude har lige god billedkvalitet, idet de har korrekt 1080p output. Det gælder for både PS3'en, Samsung BD-P1400 og f.eks. Panasonic BD30)



Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:20

hej john. og velkommen til recordere.

du skal da have en panasonic bd50.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295&PN=1&TPN=500 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295& PN=1&TPN=500



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:37
Nu er der ingen der har spurgt hvilken reciever du har, eller vil købe. For det har også indflydelse på hvad du skal kigge på af afspiller.


Skrevet af: Motor
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:43

Hej allesammen og tak for de mange svar. Jeg glæder mig til at læse dem igennem.

Lige et svar på det sidste: Jeg har en gammel Yamaha RX-V640 surround Receiver, som jeg ikke lige vil skifte ud som det første. Jeg vil hellere have et ordentligt 5.1 højtaler system før jeg skifter receiveren ud og så køre med DTS via optical. Med mindre andre kan overbevise mig om noget andet. Dog vil jeg ikke have mere end 5.1 lyd, da jeg synes det fylder for meget med flere højtalere.



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:43

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nu er der ingen der har spurgt hvilken reciever du har, eller vil købe. For det har også indflydelse på hvad du skal kigge på af afspiller.

Det var også min tanke efter at have skrevet mit indlæg. Så Motor fortæl lige hvilken Receiver du har?



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

Jeg har en gammel Yamaha RX-V640 surround Receiver, som jeg ikke lige vil skifte ud som det første. Jeg vil hellere have et ordentligt 5.1 højtaler system før jeg skifter receiveren ud og så køre med DTS via optical. Med mindre andre kan overbevise mig om noget andet. Dog vil jeg ikke have mere end 5.1 lyd, da jeg synes det fylder for meget med flere højtalere.

Så kunne Samsungen eller den kommende Pana BD50 være et godt valg



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:47
Hvad baserer du det på?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Juni-2008 kl. 22:51
Så er det vel oplagt at pege på en afspiller som PS3, der afkoder al HD lyd og sender det via HDMI til din reciever.


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 01:47
Ellers kan du gå efter den helt nye Samsung BD-P1500, som snart må dukke op. Den har profil v.2.0 samt alle de nye HD lyd formater. Og så har den de samme faciliteter som Panasonic BD50 har, men prisen skulle ligge på niveau med en BD30.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så er det vel oplagt at pege på en afspiller som PS3, der afkoder al HD lyd og sender det via HDMI til din reciever.


Tjo, nu var det jo primært DVD afspilning den skulle bruges til, så lyden kan sendes via optisk, derfor er buddet ikke helt ved siden af.




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 07:39

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvad baserer du det på?

Hvad tror du?



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 11:02
Ja, det ved jeg ikke, det er derfor jeg spørger! Jeg kan ikke se rationalet bag at anbefale lige præcis Samsung BD-P1400 og Panasonic BD50. Hvad har PS3'en og Panasonic BD30 gjort? Alle fire afspillere giver, på Blu-ray siden af tingene, samme ydelse med Motors nuværende setup. Men når det handler om profiler og HD-lyd er BD-P1400 og BD50 nærmest modsætninger. På den side af tingene er det jo BD50 og PS3 mod BD-P1400 og BD30.

Desuden udlægges det flere gange i tråden som om, at det afhænger af hvilken receiver han har (eller køber engang), hvad for en afspiller han skal vælge. Det får det til at lyde som om, at en BD30 med HD-lyd dekodende receiver giver samme ydelse som en PS3 eller en BD50. Men sådan forholder det sig jo ikke; hvis man vil udnytte ALLE features Blu-ray formatet har, skal man have afspiller-dekodning af HD-lyd og profil 2.0 (de to ting kommer nok til at følges ad i praksis). Så Motor må gøre det klart for sig selv, om han bare vil se filmene, eller vil kunne bruge alle de ekstra features formatet har og får i fremtiden. Kun PS3'en og BD50 garanterer dette.

Som det nævnes i første indlæg, så skal afspilleren jo også bruges som dvd-afspiller, og her er det jo kun én af de nævnte maskiner, der kan regnes for værende bedre end yderst middelmådig...


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 11:22

Jamen jeg skrev omkring Pana BD 50 og P1400 stortset ud fra hvad du selv angiver ovenfor (også i mine forrige indlæg). Altså bortset fra at jeg mener at alle de nævnte BD afspillere er glimrende, afhængig af hvad man skal benytte dem til. og ens set-up. 

Længere er den vel ikke



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 14:27

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Desuden udlægges det flere gange i tråden som om, at det afhænger af hvilken receiver han har (eller køber engang), hvad for en afspiller han skal vælge. Det får det til at lyde som om, at en BD30 med HD-lyd dekodende receiver giver samme ydelse som en PS3 eller en BD50.

Jamen det giver da den samme ydelse når vi snakker billed og lyd. Det er da rimeligt relevant at spørge til hvilken reciever han har, og han siger jo selv, at han vil beholde den lidt endnu. Og da den ikke kan afkode HD lyd, vil det vel være mest oplagt at foreslå en afspiller med indbygget afkodning.

Men sådan forholder det sig jo ikke; hvis man vil udnytte ALLE features Blu-ray formatet har, skal man have afspiller-dekodning af HD-lyd og profil 2.0 (de to ting kommer nok til at følges ad i praksis). Så Motor må gøre det klart for sig selv, om han bare vil se filmene, eller vil kunne bruge alle de ekstra features formatet har og får i fremtiden. Kun PS3'en og BD50 garanterer dette.

Helt klart et valg mellem at bruge tiden til at se film i, eller bruge tiden på at surfe på nettet via sin afspiller. Jeg ved godt hvad jeg gider bruge tiden på.

Som det nævnes i første indlæg, så skal afspilleren jo også bruges som dvd-afspiller, og her er det jo kun én af de nævnte maskiner, der kan regnes for værende bedre end yderst middelmådig...

Ja, og i erkendelse af dette foreslog jeg så PS3, da jeg ikke mener BD30/50 leverer det optimale. Men bliver nok nødt til at se med egne øjne om PS3 er bedre, for ind til nu har jeg jo kun dit udsagn for det.

Kampus



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen det giver da den samme ydelse når vi snakker billed og lyd.


Jeg snakker jo ikke blot billede og lyd; jeg snakker i det hele taget.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og da den ikke kan afkode HD lyd, vil det vel være mest oplagt at foreslå en afspiller med indbygget afkodning.


Der er ikke HDMI-indgang på hans receiver, og PS3'en har ikke analoge udgange... Men ellers er jeg selvfølgelig generelt enig i anbefalingen af PS3'en, i og med at den kan _alt_ Blu-ray kan og vil kunne. Vil han bruge analog fra afspiller til receiver nu, og få HD-lyd den vej, og ikke nøjes med optisk indtil receiveren skiftes ud, er der dog kun at vente på BD50.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Helt klart et valg mellem at bruge tiden til at se film i, eller bruge tiden på at surfe på nettet via sin afspiller. Jeg ved godt hvad jeg gider bruge tiden på.


Dette er blot et udtryk for at du ikke har forstået hvad man kan med intern dekodning. Det er ikke blot at surfe på nettet med afspilleren; det er også PiP-funktioner og for eksempel Audio Mixing, der kan tillade HD-lyd på mange forskellige sprog, uden at bruge al for meget plads, ved blot at erstatte center-kanalen med et andet sprog, på film der kun har dialog dér. Mulighederne er nærmest uendelige, men det kræver at afspilleren dekoder lyden.



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 15:16

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Helt klart et valg mellem at bruge tiden til at se film i, eller bruge tiden på at surfe på nettet via sin afspiller. Jeg ved godt hvad jeg gider bruge tiden på.


Dette er blot et udtryk for at du ikke har forstået hvad man kan med profil 2.0 og intern dekodning. Det er ikke blot at surfe på nettet med afspilleren; det er også PiP-funktioner og for eksempel Audio Mixing, der kan tillade HD-lyd på mange forskellige sprog, uden at bruge al for meget plads, ved blot at erstatte center-kanalen med et andet sprog, på film der kun har dialog dér. Mulighederne er nærmest uendelige, men det kræver at afspilleren dekoder lyden.

Jo det har jeg forstået Men jeg kan stadig ikke se "gevinsten" i forhold til profile 1.1, som også har PIP funktioner og audio på flere sprog. Her ligger det hele dog på skiven, men det ER DER!!!



Skrevet af: Puma
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 15:49

Hejsa

Nu er der også nye Sony nye BD afspillere på vej BDP-S350 + BDP-S550 som kan alt det nye incl. tilslutning til nettet. Sony har i deres presse omtale meldt meget atraktive priser ud....

PS: Jeg købte selv en BDP-S300 i foråret da SONY kørte kampange på den til 2600,- kr incl. 6 stk. Blu-ray film....Jeg har dog kæmpet lidt med SONY vedr. de "gratis" Blu-Ray film via lidt mail kommunikation.

Resultatet blev, at jeg fik 2 stk Blu-Ray film leveret i kassen ved købet  samt Jeg modtog igår hele 8 stk. Blu-Ray film med posten fra SONY´s afdeling England alle med danske undertekster ....Antallet var sat op grundet den forsinket levering i henhold til et vedlagt brev hvor i de beklage forholdet omkring den sene levering.

Ovenstående betyder, at jeg har ialt har fået 10 stk Blu-Ray film uden beregning i forbindelse med købet, hvilket betyder at jeg næsten har fået selve afspilleren "gratis" nå jeg sammenligner med danske detail priser på BLU-ray film..... Helt fin service fra SONY´s side 



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo det har jeg forstået Men jeg kan stadig ikke se "gevinsten" i forhold til profile 1.1, som også har PIP funktioner og audio på flere sprog. Her ligger det hele dog på skiven, men det ER DER!!!


Nej, du har jo ikke forstået det, hvis du tror at profile 1.1 alene er nok til PiP og den slags. Det kræver stadigvæk afspiller-dekodning af lyden for at virke.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Nu er der også nye Sony nye BD afspillere på vej BDP-S350 + BDP-S550 som kan alt det nye incl. tilslutning til nettet.


De bruger dog stadgivæk billig skalering og de-interlacing af dvd, så som dvd-afspilere egner de sig ikke så godt. Det er faktisk samme chip som man finder i f.eks. Samsung BD-P1400, så der er heller ingen korrekt de-interlacing af PAL dvd-film.


Skrevet af: Puma
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 16:24

Hej Naiera

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor man skal have PIP på ens BD afspiller. Mit fjensyn (PDP-428XD) har også denne funktion, som jeg så og sige aldrig benytter mig af i hverdagen ?



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 16:32
PiP kan f.eks. benyttes til at have instruktøren siddende nede i hjørnet og snakke om ting der foregår på det store billede, i selve filmen, samtidig. Jeg mener at PiP-funktionen i HD DVD-formatet blev brugt i udgivelsen af '300', til at vise hvordan filmen så ud uden effekter, under optagelsen. Der er mange forskellige muligheder med PiP, men hvis du f.eks. har en EP35 og bitstreamer lyden til receiveren, så er der ikke lyd på det lille billede...


Skrevet af: Puma
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 16:46

Hej Naiera

Det der der vel ikke noget ny i det findes jo allerede på nogle SD DVD som en ekstra kamera vinkel....Jeg må sige der er ikke noget jeg gør brug af.

Vedrørende de nye SONY´s afspillere må jeg sige, at min erfaring med afspilling af SD DVD på BDP-S300 ikke er helt så dårlig men at min DRM-EX87 fra Panasonis gør det lidt bedre....Jeg vil bare sige at SONY er på banen med afspiller på 2.0 profil + alt det nye HD lyd + tilkobling til internet på selv den mindste model altså et skidt længere end en tilsvarende Panasonic.

Afslutningsvis må jeg sige at min erfaring siger mig at som med HD signal generelt er der stor forskel på de enkelte Blu-ray film hvad angår billedkvaliteten, nogle køre ikke meget over 25 Mbps mens andre kan have 50 mbps.

 



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 16:50
En ekstra kameravinkel er ikke det samme som PiP.

Det med EP35, bitstreaming og manglende lyd har jeg fra en brugererfaringshistorie ovre på DAHF.dk, så der er bestemt nogen der bruger den slags. Og princippet med at der kræves afspillerdekodning af lyden for at få ting som PiP til at virke er det samme på Blu-ray.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 16:53

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo det har jeg forstået Men jeg kan stadig ikke se "gevinsten" i forhold til profile 1.1, som også har PIP funktioner og audio på flere sprog. Her ligger det hele dog på skiven, men det ER DER!!!


Nej, du har jo ikke forstået det, hvis du tror at profile 1.1 alene er nok til PiP og den slags. Det kræver stadigvæk afspiller-dekodning af lyden for at virke.

Visse vasse, tror det er dig der har fået PIP Hvis du gad at sætte dig ind det, ville du se at flere udgivelser i BD har den funktion, som virker i profile 1.1 og frem. Men hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg det er et forstyrrende element at have instruktøren til at sidde nede i hjørnet og kommentere sit kunstværk. Ville svare til at gå på kunstudstilling og have en mand til at gå og forklare hvad malerierne forestiller



Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 17:05
jeg ville da gerne have en med, som fortæller hvad malerierne forestiller. det er ikke altid man ved det i dag.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 17:06

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

jeg ville da gerne have en med, som fortæller hvad malerierne forestiller. det er ikke altid man ved det i dag.

Vrøvl med dig Flemming - lidt udfordringer skader ikke - altså forarbejdet mener jeg



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 17:12

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

jeg ville da gerne have en med, som fortæller hvad malerierne forestiller. det er ikke altid man ved det i dag.

Det jo netop pointen. Du skal selv bruge de små grå, Flemming. Ellers visner de og dør



Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 17:20

hey hey. jeg synes i to, er gode til at rotte sig sammen mod mig.

bare vent, hævnens time er nær.



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis du gad at sætte dig ind det, ville du se at flere udgivelser i BD har den funktion, som virker i profile 1.1 og frem.



Det betvivler jeg jo heller ikke! Men lyden skal stadig dekodes i afspilleren for at PiP kan virke.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg det er et forstyrrende element at have instruktøren til at sidde nede i hjørnet og kommentere sit kunstværk. Ville svare til at gå på kunstudstilling og have en mand til at gå og forklare hvad malerierne forestiller


Man kan jo godt se film flere gange, og nogle derude er jo interesserede i selve skabelsen af film. Det er her sådanne kommentarspor, nu med billede, kommer ind i, ja, billedet.



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis du gad at sætte dig ind det, ville du se at flere udgivelser i BD har den funktion, som virker i profile 1.1 og frem.



Det betvivler jeg jo heller ikke! Men lyden skal stadig dekodes i afspilleren for at PiP kan virke.

Nej da, det er ikke nødvendigt. Så læs dog på lektien, så ville jeg jo ikke kunne se og høre kommentatorsporet samtidig med PIP billedet

http://www.highdefdigest.com/news/show/1186 - http://www.highdefdigest.com/news/show/1186

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg det er et forstyrrende element at have instruktøren til at sidde nede i hjørnet og kommentere sit kunstværk. Ville svare til at gå på kunstudstilling og have en mand til at gå og forklare hvad malerierne forestiller


Man kan jo godt se film flere gange, og nogle derude er jo interesserede i selve skabelsen af film. Det er her sådanne kommentarspor, nu med billede, kommer ind i, ja, billedet.

Ja det kan ikke udelukkes at jeg også ved 2. gennemsyn af filmen vil synes at det er interessant. Så er det jo godt at denne feature understøttes i profile 1.1 på min BD30

Kampus



Skrevet af: Motor
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 19:53

Hej allesammen og tak for de mange svar

Efter at have læst dem, tror jeg jeg blev klogere på et par ting. Bare ret mig, hvis jeg tager fejl.

1. Der er pt. ingen BD afspillere, som er lige så gode som deciderede DVD-afspillere til at opskalere alm. DVD. Nogle enkelte kommer i nærheden, men der er nogen uenighed om hvilke mærker/modeller, der er gode og hvilke der ikke er.

2. BD-afspillere er rent kvalitetsmæssigt tæt på hinanden omkring afspilningen af blu-ray. Der hvor det varierer er profile, evnen til at opskalere alm. DVD og opstartstid.

Derfor har jeg nu overvejet at købe en DVD afspiller til at afspille min DVD'ere og senere når jeg begynder at købe blu-ray så købe en BD-afspiller til dette formål (hvis jeg er heldig er BD-afspillere på det tidspunkt måske også blevet gode til at afspille DVD). Så er spørgsmålet så bare hvilken DVD afspiller i kan anbefale. Prisleje 2500-3000,-



Skrevet af: Fedtmule
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

Hej allesammen og tak for de mange svar

Efter at have læst dem, tror jeg jeg blev klogere på et par ting. Bare ret mig, hvis jeg tager fejl.

1. Der er pt. ingen BD afspillere, som er lige så gode som deciderede DVD-afspillere til at opskalere alm. DVD. Nogle enkelte kommer i nærheden, men der er nogen uenighed om hvilke mærker/modeller, der er gode og hvilke der ikke er.

2. BD-afspillere er rent kvalitetsmæssigt tæt på hinanden omkring afspilningen af blu-ray. Der hvor det varierer er profile, evnen til at opskalere alm. DVD og opstartstid.

Derfor har jeg nu overvejet at købe en DVD afspiller til at afspille min DVD'ere og senere når jeg begynder at købe blu-ray så købe en BD-afspiller til dette formål (hvis jeg er heldig er BD-afspillere på det tidspunkt måske også blevet gode til at afspille DVD). Så er spørgsmålet så bare hvilken DVD afspiller i kan anbefale. Prisleje 2500-3000,-

Det var en rigtig god beslutning, Motor.

Læs også mit budskab her http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41794&PN=1&TPN=3 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41794& PN=1&TPN=3  hvor snakken går på PS3 kontra BD30.

Mht. en DVD afspiller i det nævnte prisleje vil jeg kaste et blik på Panasonic DVD-S100 eller forgængeren som efter min vurdering er bedre mht. performance. En mulighed er også er at gå på den "Blå", hvor du måske kan finde en nyere brugt Denon til samme pris. Denon kan altså et eller andet med deres DVD afspillere.



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

1. Der er pt. ingen BD afspillere, som er lige så gode som deciderede DVD-afspillere til at opskalere alm. DVD.


Bortset fra PS3'en...


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:17

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

1. Der er pt. ingen BD afspillere, som er lige så gode som deciderede DVD-afspillere til at opskalere alm. DVD.


Bortset fra PS3'en...

Og folk der rent faktisk har haft både PS3 og BD30 har ikke alle den opfattelse...



Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

1. Der er pt. ingen BD afspillere, som er lige så gode som deciderede DVD-afspillere til at opskalere alm. DVD.


Bortset fra PS3'en...

Og folk der rent faktisk har haft både PS3 og BD30 har ikke alle den opfattelse...



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:20

Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

1. Der er pt. ingen BD afspillere, som er lige så gode som deciderede DVD-afspillere til at opskalere alm. DVD.

Det kommer jo nok an på hvordan man definerer "deciderede DVD-afspillere" - en 300 kroners DVD fra Føtex er nok ikke bedre end en BD afspiller til at afspille DVD... Men en high end DVD er sandsynligvis bedre end en BD afspiller i den lavere ende af skalaen.

/erla



Skrevet af: Motor
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:25

Hvad med DVD afspillere i det nævnte prisleje (2500-3000). Er de bedre end BD afspillere i samme prisleje til DVD afspilning?



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej da, det er ikke nødvendigt. Så læs dog på lektien, så ville jeg jo ikke kunne se og høre kommentatorsporet samtidig med PIP billedet


Med high definition lyd, jo, så skal der dekodes i afspilleren! End of discussion. Det kan godt være du har fået det til at virke med andet end TrueHD eller DTS-HD MA, men det er jo selvsagt en anden sag.

Og hvad er det jeg skal læse op på, på det link? Det beviser jo ikke dine påstande.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så er det jo godt at denne feature understøttes i profile 1.1 på min BD30



Ja ja, bare uden HD-lyd...


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Og folk der rent faktisk har haft både PS3 og BD30 har ikke alle den opfattelse...



Næh, men det har Otto/AV Precision som jeg ser det givet udtryk for (som skrevet i det indlæg jeg linkede til i den anden tråd), og hans holdning vægter jeg ærligt talt højere end så godt som alle andres. PS3'en sammenlignes med dedikerede dvd-afspillere i 3-4k klassen; dét kan ikke siges om BD30.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

Hvad med DVD afspillere i det nævnte prisleje (2500-3000). Er de bedre end BD afspillere i samme prisleje til DVD afspilning?



Ja, det er de helt sikkert. Dedikerede afspillere i den prisklasse er nok nogenlunde så gode som PS3'en, men den kan selvfølgelig ikke gøres regionsfri, hvis man har brug for dét. Blandt andet derfor bruger jeg da også en Panasonic S97 til alle de dvd'er jeg stadig ser.


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Og folk der rent faktisk har haft både PS3 og BD30 har ikke alle den opfattelse...



Næh, men det har Otto/AV Precision som jeg ser det givet udtryk for (som skrevet i det indlæg jeg linkede til i den anden tråd), og hans holdning vægter jeg ærligt talt højere end så godt som alle andres. PS3'en sammenlignes med dedikerede dvd-afspillere i 3-4k klassen; dét kan ikke siges om BD30.

Så må jeg lige ha' det link igen, hvor Otto udtaler sig om BD30 vs PS3 ?



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:45
Et stykke nede på side et i http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41610 - denne tråd udtaler han sig om PS3'en som dvd-afspiller. Og det er selvfølgelig bare ét eksempel; der er andre gamle tråde, både her og på andre fora, hvor PS3'en som dvd-afspiller, efter de tidlige firmwareopdateringer der gjorde dvd-afspilningen væsentligt bedre end den var fra starten, har fået temmeligt positive ord med på vejen.

Alene det at PS3'en ikke halverer opløsningen på de fleste PAL dvd'er burde jo afgøre det (dvs. 'kampen' mod f.eks. BD30 som dvd-afspiller) alene...



Skrevet af: Fedtmule
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Motor Motor skrev:

Hvad med DVD afspillere i det nævnte prisleje (2500-3000). Er de bedre end BD afspillere i samme prisleje til DVD afspilning?

Det kan siges meget kort ... JA! 



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 21:59

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Et stykke nede på side et i http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41610 - denne tråd udtaler han sig om PS3'en som dvd-afspiller. Og det er selvfølgelig bare ét eksempel; der er andre gamle tråde, både her og på andre fora, hvor PS3'en som dvd-afspiller, efter de tidlige firmwareopdateringer der gjorde dvd-afspilningen væsentligt bedre end den var fra starten, har fået temmeligt positive ord med på vejen.

Alene det at PS3'en ikke halverer opløsningen på de fleste PAL dvd'er burde jo afgøre det (dvs. 'kampen' mod f.eks. BD30 som dvd-afspiller) alene...

Det jeg ikke kan få til at hænge sammen i din argumentation er, at du argumenterer med at PS3 har fået gode anmeldelser, men du kan kun henvise til "dårlige chips" når du skal argumentere for at f.rks. BD30 er dårlig og "halverer opløsningen".

At en chip i en sammenhæng er udnyttet dårlig, betyder jo ikke at den i en anden ikke kan være udnyttet anderledes, og give et bedre resultat. Faktisk siger det intet om en afspillers formåen, hvilken chip der er brugt - selv en superchip kan programmeres elendigt, og give et dårligt resultat.

Derfor lytter jeg mere til dem der rent faktisk har set de forskellige afspillere i praksis, end til folk der vurderer dem udfra et produktblads oplysninger om hvilken chip der er brugt.

Mht. BD30 er der åbenbart også blandt anmeldere delte meninger - men en anmelder skriver "For the Preisklasse outstanding Upscaling of normal DVDs on 1.080p " - http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.areadvd.de%2Fhardware%2F2008%2Fpanasonic_dmp_bd30_1.shtml&lp=de_en&btnTrUrl=Translate - test oversat af babelfish - netop det du siger den absolut ikke kan, alene baseret på din vurdering af hvilken chip der er brugt og hvad du har læst om denne chip i andre sammenhænge (så vidt jeg forstår din argumentation her og i andre tråde).

Jeg har bestemt også stor respekt for Otto - men er nød til at gentage mit spørgsmål: Hvor er det han siger BD30 er dårlig ?

/erik



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det jeg ikke kan få til at hænge sammen i din argumentation er, at du argumenterer med at PS3 har fået gode anmeldelser, men du kan kun henvise til "dårlige chips" når du skal argumentere for at f.rks. BD30 er dårlig og "halverer opløsningen".


Det kan jeg bare ikke gøre for. De chips der bruges til skalering i BD-P1400 osv. ér dårlige, og de kan ikke bruges bedre og pludselig komme til at kunne skalere PAL dvd-film korrekt.

Synes du virkelig ikke, at halvveret opløsning på de fleste PAL dvd-film er et stort problem? Er det virkelig ikke i sig selv nok til, at PS3'en nemt kan kåres til at være en bedre dvd-afspiller? At så mange herinde er vilde med dvd-afspilningen på alle de der halvbillige afspillere, der ikke kan de-interlace en PAL dvd-film korrekt, siger altså en del om deres standarder. Det med 'dårlige chips' er jo ikke noget jeg har fundet på; du kunne selv se listen som linket til inde i din egen tråd. Kun tre eller fire af afspillerne på den relativt lange liste havde de-interlacing/skaleringschips der er i stand til at de-interlace PAL dvd-film korrekt.

For at sætte det lidt i perspektiv, så skal man op omkring 2k for en dvd-afspiller før man kan finde nogle der kan dette. Eksempelvis står Panasonic S99 mellem 2000,- og 2500,-, så vidt jeg husker fra da jeg tjekkede Pricerunner forleden. Det er efterfølgeren til min egen dvd-afspiller, og det er en meget fornuftig en af slagsen. Selvom maskinen er pænt grim Andre med højere standarder ville nok kalde S97 'middel' eller sågar måske endda 'under middel'; personligt ville jeg da også helst have en Denon 2930 eller 3930


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:17

Kære Naiera,

Misforstå mig nu ikke - jeg er ikke i tvivl om at PS3 er en fremragende maskine!

Din argumentation for, at den er så meget bedre end alle andre BD afspillere, hænger simpelthen bare ikke sammen og du har endnu ikke underbygget den med troværdig dukomentation.

I det link du refererer til, fortæller Otto om hans oplevelse af PS3, men jeg synes du lægger ham ord i munden, når du bruger det som dokumentation for, at PS3 er den eneste BD afspiller der kan SD DVD i en fornuftig kvalitet - han er jo faktisk, som jeg læser det, ret forbeholden overfor PS3's kvaliteter.

Men lad os ikke diskutere ud fra fortolkninger af hvad vi mener Otto har sagt og ment - det er hverken fair overfor debatørrer i denne tråd eller Otto.

Jeg er faktisk meget fristet til at købe både en PS3, og en BD50 når den kommer, for ved selvsyn at vurdere, om PS3 virkelig er så meget bedre end alt andet, som du påstår... hvis PS3 er så fantastisk, kan jeg vel sælge den igen med minimalt tab om en måned... eller beholde den og bruge BD30 i soveværelset...

Så det er altså, som sagt, ikke fordi jeg ikke tror PS3 er en god maskine - din argumentation om hvorfor alt andet er noget lort, holder som sagt bare ikke i mine ører.

MVH,

erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg har bestemt også stor respekt for Otto - men er nød til at gentage mit spørgsmål: Hvor er det han siger BD30 er dårlig?


Jeg mener faktisk ikke jeg decideret har skrevet, at Otto har sagt at den er dårlig (til dvd-afspilning). Det kan meget vel være han har skrevet det et sted, men jeg husker det ikke. Du kan dog bide spids på, at hvis han blev bedt om at vurdere BD30'eren som dvd-afspiller, så ville den nok få dumpekarakter. Alene det med PAL dvd-film og de-interlacing...

En anden der ser de her omtalte Blu-ray-afspillere som dårlige dvd-afspillere findes i øverste indlæg http://www.dahf.dk/viewtopic.php?f=17&t=26976&start=19 - her . Han er filminstruktør (som du kan se i hans signatur), og også temmelig meget inde i det der med hi-fi...


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Din argumentation for, at den er så meget bedre end alle andre BD afspillere, hænger simpelthen bare ikke sammen og du har endnu ikke underbygget den med troværdig dukomentation.


Jeg kan kun sige at jeg er dybt uenig. Det hænger fint sammen, og der er leveret rigeligt med dokumentation. Det virker for mig som om, at intet er godt nok til at få dig overbevist. Du lytter til det der passer dig bedst.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

I det link du refererer til, fortæller Otto om hans oplevelse af PS3, men jeg synes du lægger ham ord i munden, når du bruger det som dokumentation for, at PS3 er den eneste BD afspiller der kan SD DVD i en fornuftig kvalitet - han er jo faktisk, som jeg læser det, ret forbeholden overfor PS3's kvaliteter.


PS3'en sammenlignes jo med dedikerede afspillere i 3-4k klassen. Ja, han er forbeholden overfor PS3'en som dvd-afspiller, men det er fordi han kræver mere end at det blot er i hans øjne 'fornuftigt'.

Og jeg har netop aldrig skrevet, at PS3'en er den eneste Blu-ray-afspiller der kan vise dvd-film i fornuftig kvalitet; der er i hvert fald én maskine fra Denon og Marantz der kan afspille dvd i mere end fornuftig kvalitet. Hvis ikke de er på markedet nu, så er de på vej. Samsung BD-P1200, som nu er en udgået model der aldrig nåede til Europa, havde også skalering/de-interlacing i klassen over Faroudja DCDi (som er det der sidder i Panasonic S99, f.eks.).




Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:25

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det jeg ikke kan få til at hænge sammen i din argumentation er, at du argumenterer med at PS3 har fået gode anmeldelser, men du kan kun henvise til "dårlige chips" når du skal argumentere for at f.rks. BD30 er dårlig og "halverer opløsningen".


Det kan jeg bare ikke gøre for. De chips der bruges til skalering i BD-P1400 osv. ér dårlige, og de kan ikke bruges bedre og pludselig komme til at kunne skalere PAL dvd-film korrekt.

Der er noget du grundlæggende har misforstået, hvis du tror chippen alene er det afgørende.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Synes du virkelig ikke, at halvveret opløsning på de fleste PAL dvd-film er et stort problem?

Jo - men jeg tror ikke, at fordi nogle producenter har brugt en chip, så kan andre - eller den samme producent i en senere model - ikke bruge den samme chip bedre.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Er det virkelig ikke i sig selv nok til, at PS3'en nemt kan kåres til at være en bedre dvd-afspiller? At så mange herinde er vilde med dvd-afspilningen på alle de der halvbillige afspillere, der ikke kan de-interlace en PAL dvd-film korrekt, siger altså en del om deres standarder

Men du har ingen dokumentation for, at de afspillere andre bruger, ikke kan de-interlace ordentligt, udover at du har læst hvilken chip der bliver brugt, og derud af konkluderer, at maskinen som helhed ikke kan de-interlace.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det med 'dårlige chips' er jo ikke noget jeg har fundet på; du kunne selv se listen som linket til inde i din egen tråd. Kun tre eller fire af afspillerne på den relativt lange liste havde de-interlacing/skaleringschips der er i stand til at de-interlace PAL dvd-film korrekt.

Nej, det kunne jeg faktisk ikke læse - jeg kunne læse hvilke chips de forskellige producenter benytter, men jeg kan ikke læse, hvordan de har programmeret chippen!

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

For at sætte det lidt i perspektiv, så skal man op omkring 2k for en dvd-afspiller før man kan finde nogle der kan dette. Eksempelvis står Panasonic S99 mellem 2000,- og 2500,-, så vidt jeg husker fra da jeg tjekkede Pricerunner forleden. Det er efterfølgeren til min egen dvd-afspiller, og det er en meget fornuftig en af slagsen. Selvom maskinen er pænt grim Andre med højere standarder ville nok kalde S97 'middel' eller sågar måske endda 'under middel'; personligt ville jeg da også helst have en Denon 2930 eller 3930

Og hvilken chip bruger Panasonic S99 så ?

/erla



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:25

Det som jeg egentlig synes er ret problematisk i denne tråd er, at man er lykkedes med - stort set - at overtale til ikke at købe en BD afspiller.

Teoretisk er det da korrekt med det de-interlaceing - og jeg skal komme efter dig! Det man, eller nogle gør i det mindste, er at man glemmer at se på resultatet af hvad andre end PS3, kan præstere af billedkvalitet. Altså billedkvaliteten i praksis. Alt andet lige, så er det ofte detaljer der adskiller.

Jeg anerkender såmænd alle guruer på denne og andre tilsvarende sider. Det er bare ikke altid, at de tekniske forviklinger hjælper ret mange.

  



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:30
Bortset fra at selve drevet støjer lidt for meget efter min smag, er Denon DVD-1730 eller måske DVD-1740 (DivX Ultra og 1080p output) et bud.

For tiden står 1740 til 1500 kr. hos HFK så prisen fejler ikke noget.

Selv er jeg meget tilfreds med opskaleringen til 720p som mit TV er gladest for.

Da jeg kiggede på DVD var Oppo DVD'erne på http://www.opposhop.com - http://www.opposhop.com også en valgmulighed i ca. samme prisklasse og kvalitet.

I sidste ende ville det være fint hvis du kunne få lov at se 2-3 afspillere som du har set dig ud, sammen. Det er umuligt at huske hvordan afspiller A så ud i sammenligning med afspiller B hvis de ikke står lige ved siden af hinanden

Om du skal købe DVD eller BD ved jeg ikke, men der er ingen tvivl om at billedet fra enhver BD-afspiller der afspiller BD-film blæser DVD-formatet af banen med et brag.

Overvej hvor vigtigt det er at kunne se gamle DVD-film...mon ikke du vil se nye BD-film?!


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Der er noget du grundlæggende har misforstået, hvis du tror chippen alene er det afgørende.

Jo - men jeg tror ikke, at fordi nogle producenter har brugt en chip, så kan andre - eller den samme producent i en senere model - ikke bruge den samme chip bedre.



Det er ikke noget jeg har misforstået. De pågældende chips kan ikke programmeres til at kunne de-interlace PAL dvd-film korrekt. Hvis de kan, så er det i hvert fald endnu ikke bevist, og de er ikke brugt på den måde i de pågældende afspillere.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det som jeg egentlig synes er ret problematisk i denne tråd er, at man er lykkedes med - stort set - at overtale til ikke at købe en BD afspiller. 



Jeg anbefaler jo PS3'en i et væk, fordi den netop er god til både Blu-ray og dvd, og har mange andre fordele som f.eks. en BD30 ikke har. Hvis man så vælger helt at se bort fra PS3'en, af forskellige årsager, det kan jeg jo ikke rigtig gøre så meget ved...


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Og hvilken chip bruger Panasonic S99 så ?


Panasonic S97, S99 og så vidt jeg husker også S100, samt Denon 1940, bruger Faroudja DCDi (selve chippen hedder vist noget mere specifikt, som jeg ikke kan huske hvad er, på stående fod). Det gør den første fra OPPO også. De kan alle de-interlace PAL dvd-film korrekt...

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Men du har ingen dokumentation for, at de afspillere andre bruger, ikke kan de-interlace ordentligt, udover at du har læst hvilken chip der bliver brugt, og derud af konkluderer, at maskinen som helhed ikke kan de-interlace.


Chippen i sig selv er dokumentationen...



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:36

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg har bestemt også stor respekt for Otto - men er nød til at gentage mit spørgsmål: Hvor er det han siger BD30 er dårlig?


Jeg mener faktisk ikke jeg decideret har skrevet, at Otto har sagt at den er dårlig (til dvd-afspilning). Det kan meget vel være han har skrevet det et sted, men jeg husker det ikke. Du kan dog bide spids på, at hvis han blev bedt om at vurdere BD30'eren som dvd-afspiller, så ville den nok få dumpekarakter. Alene det med PAL dvd-film og de-interlacing...

Åh - så du tror du ved hvad Otto tænker, og føler derfor du kan tillade dig at udtale dig på hans vegne ? Meget tynd argumentation, og slet ikke noget der kommer i nærheden af seriøs dukomentation - uanset hvad man så mener om Otto.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

En anden der ser de her omtalte Blu-ray-afspillere som dårlige dvd-afspillere findes i øverste indlæg http://www.dahf.dk/viewtopic.php?f=17&t=26976&start=19 - her . Han er filminstruktør (som du kan se i hans signatur), og også temmelig meget inde i det der med hi-fi...

ja, det er da muligt han er meget inde i hifi, men...

1. Han forudsætter at en chip kun kan bruges på en måde, hvilket er fejlagtigt.

2. Han forudsætter ar Panasonic bruger en anden chip en de rent faktisk bruger

3. Nu synes jeg ikke vi skal slå hinanden i hovedet med "titler", men som redigeringstekniker/klipper, med 20 års erfaring i den danske film- og tv-branche, vil jeg i al beskedenhed mene, at jeg har en relevant baggrund for at udtale mig om, hvordan den samme teknologi kan udnyttes med forskelligt resultat af forskellige producenter, og at jeg har mødt mange instruktører, der ikke var specielt inde i det tekniske, da deres interesse ligger i det endelige produkt, og teknik "bare skal fungere", hvilket er meget fornuftigt når man er instruktør. Men som teknikker er man nød til at sætte sig lidt dybere ind i tingene, end bare på brugerniveau ;-)

4. Ovenstående medfører alt i alt, at jeg ikke fæster specielt meget lid til bemeldte instuktørs udtalelser, og slet ikke i forhold til en dedikeret hjemmebio entusiast, der rent faktisk har prøvet tingene i praksis overfor hinanden.

/erla



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Der er noget du grundlæggende har misforstået, hvis du tror chippen alene er det afgørende.

Jo - men jeg tror ikke, at fordi nogle producenter har brugt en chip, så kan andre - eller den samme producent i en senere model - ikke bruge den samme chip bedre.



Det er ikke noget jeg har misforstået. De pågældende chips kan ikke programmeres til at kunne de-interlace PAL dvd-film korrekt. Hvis de kan, så er det i hvert fald endnu ikke bevist, og de er ikke brugt på den måde i de pågældende afspillere.

Dokumentation ???



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det som jeg egentlig synes er ret problematisk i denne tråd er, at man er lykkedes med - stort set - at overtale til ikke at købe en BD afspiller. 



Jeg anbefaler jo PS3'en i et væk, fordi den netop er god til både Blu-ray og dvd, og har mange andre fordele som f.eks. en BD30 ikke har. Hvis man så vælger helt at se bort fra PS3'en, af forskellige årsager, det kan jeg jo ikke rigtig gøre så meget ved...

Jamen jeg er - sikkert ganske overraskende - slet ikke enig med dig. Valget mellem de 2 afspillere står på hvilket behov man har. Om man er til PIP og PAP, instruktør intervie osv. Hvis man går efter tilfredsstillende billedkvalitet, næsten lyd afspiller osv., så foretrækker jeg Pana´en any time. Ellers så havde jeg sørme købt en PS3 Naiera.

Og jeg vil æde 2 stegte rødspætter på, at kun 2 ud af måske 50 personer kan se forskel på billedkvaliteten på SD afspilning mellem PS3 og Pana´en



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Dokumentation ???



Hold nu op! Chipnavnet i sig selv er rigeligt med dokumentation. De kan ikke programmeres til at de-interlace PAL dvd-film korrekt. Eller skalere som en DVDO VP50, for den sags skyld. Det er billige, integrerede løsninger, der skal spare producenten penge. Som vi kan se ud fra disse tråde, så er mange, desværre, hvis du spørger mig, godt tilfredse med dvd-afspilningen alligevel.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Åh - så du tror du ved hvad Otto tænker, og føler derfor du kan tillade dig at udtale dig på hans vegne ? Meget tynd argumentation, og slet ikke noget der kommer i nærheden af seriøs dukomentation - uanset hvad man så mener om Otto.


Jeg har aldrig påstået at vide præcis hvad jeg tænker, eller præsenteret noget som decideret dokumentation. Det var såmænd bare mit (synes jeg selv, kvalificerede) bud. Alt andet lige, så får man ikke en hi-fi ekspert som ham til at acceptere en dvd-afspiller (jeg har dog set ham anbefale BD30 som Blu-ray-afspiller!) der ikke kan de-interlace en PAL dvd-film korrekt, hvis han har alternativer der kan. Det er blot sund fornuft.



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Dokumentation ???



Hold nu op! Chipnavnet i sig selv er rigeligt med dokumentation. De kan ikke programmeres til at de-interlace PAL dvd-film korrekt. Eller skalere som en DVDO VP50, for den sags skyld. Det er billige, integrerede løsninger, der skal spare producenten penge. Som vi kan se ud fra disse tråde, så er mange, desværre, hvis du spørger mig, godt tilfredse med dvd-afspilningen alligevel.

Okay - hvis du mener en chip kun kan programeres på een måde, og det derfor er det eneste afgørende for om en afspiller kan levere et korrekt signal, så fører videre diskution ikke til noget.

Jeg forbeholder mig dog ret til, at modsige dig og gøre opmærksom på din inkompetance, når/hvis du fremover forsøger at mislede folk ud fra dette faktuelt forkerte udgangspunkt.

Det er RENT vrøvl!



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

3. Nu synes jeg ikke vi skal slå hinanden i hovedet med "titler", men som redigeringstekniker/klipper, med 20 års erfaring i den danske film- og tv-branche, vil jeg i al beskedenhed mene, at jeg har en relevant baggrund for at udtale mig om, hvordan den samme teknologi kan udnyttes med forskelligt resultat af forskellige producenter, og at jeg har mødt mange instruktører, der ikke var specielt inde i det tekniske, da deres interesse ligger i det endelige produkt, og teknik "bare skal fungere", hvilket er meget fornuftigt når man er instruktør. Men som teknikker er man nød til at sætte sig lidt dybere ind i tingene, end bare på brugerniveau ;-)


Så undrer det mig da meget, at du har gidet bruge en Pioneer 696 i længere tid. Men jeg er sådan set også ligeglad; køb en BD30 eller 50, som jo er vildt gode til både Blu-ray og dvd! Det er jo bevist i de tråde her, for billige skaleringschips kan jo alt, hvis man bare tror på det. Jeg er som nævnt i sidste ende fuldstændig ligeglad med hvad du køber, jeg præsenterer bare den viden jeg har, i den tro at også andre end jeg selv vil have mere end at man man kan se hvad der foregår, eller hvad folks standarder nu skulle være.

Jeg tror ikke jeg kan levere noget information der skal få dig til at tro på hvad jeg skriver, så jeg tror bare jeg melder mig ud. Køb hvad I har lyst til; jeg tror efterhånden jeg har fået gjort det klart hvad jeg mener er godt og snot...

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

4. Ovenstående medfører alt i alt, at jeg ikke fæster specielt meget lid til bemeldte instuktørs udtalelser, og slet ikke i forhold til en dedikeret hjemmebio entusiast, der rent faktisk har prøvet tingene i praksis overfor hinanden.


Manden har jo netop haft i hvert fald BD-P1400 hjemme til test... Han oplevede desuden også problemer med 24 fps-outputtet ved Blu-ray afspilningen, hvilket så vidt jeg husker var årsagen til, at den røg tilbage igen.



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Okay - hvis du mener en chip kun kan programeres på een måde, og det derfor er det eneste afgørende for om en afspiller kan levere et korrekt signal, så fører videre diskution ikke til noget.


Jeg har ALDRIG skrevet at chips som disse kun kan programmeres på én måde! Jeg har skrevet at der er BEGRÆNSNINGER.

F.eks. er de relativt dyre skaleringschips i de store Onkyo AV-receivere ikke udnyttet vildt godt. De hedder alt det smarte, men de har ikke programmeret dem vildt godt.

Selvom Panasonic S97 og Denon 1920 på overfladen kan se ens ud, og begge bruger den hersens Faroudja-dims, så yder de bestemt ikke ens. Det har jeg set ved selvsyn da jeg købte en Denon 1920, i den tro at de var nogenlunde ens; jeg mener at S97'eren har mærkbart bedre billedkvalitet.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg forbeholder mig dog ret til, at modsige dig og gøre opmærksom på din inkompetance, når/hvis du fremover forsøger at mislede folk ud fra dette faktuelt forkerte udgangspunkt.

Det er RENT vrøvl!



Så er det da godt, at det ikke er mit synspunkt, men noget du har fundet på, som forklaret ovenover...


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:55

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

3. Nu synes jeg ikke vi skal slå hinanden i hovedet med "titler", men som redigeringstekniker/klipper, med 20 års erfaring i den danske film- og tv-branche, vil jeg i al beskedenhed mene, at jeg har en relevant baggrund for at udtale mig om, hvordan den samme teknologi kan udnyttes med forskelligt resultat af forskellige producenter, og at jeg har mødt mange instruktører, der ikke var specielt inde i det tekniske, da deres interesse ligger i det endelige produkt, og teknik "bare skal fungere", hvilket er meget fornuftigt når man er instruktør. Men som teknikker er man nød til at sætte sig lidt dybere ind i tingene, end bare på brugerniveau ;-)


Så undrer det mig da meget, at du har gidet bruge en Pioneer 696 i længere tid.

Den har opfyldt mit behov fint

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men jeg er sådan set også ligeglad; køb en BD30 eller 50, som jo er vildt gode til både Blu-ray og dvd! Det er jo bevist i de tråde her, for billige skaleringschips kan jo alt, hvis man bare tror på det. Jeg er som nævnt i sidste ende fuldstændig ligeglad med hvad du køber, jeg præsenterer bare den viden jeg har, i den tro at også andre end jeg selv vil have mere end at man man kan se hvad der foregår, eller hvad folks standarder nu skulle være.

Mit problem er, at du demonstrerer, at du reelt ingen viden har, men udelukkende baserer dine udtalelser på - hvad jeg vil kalde - løse rygter og selvskabte myter, uden nogen form for saglig dokumentation.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg tror ikke jeg kan levere noget information der skal få dig til at tro på hvad jeg skriver, så jeg tror bare jeg melder mig ud.

Det er jeg efterhånden også bange for

Jeg ville jo virkelig gerne kunne tro på dig - men du kan simpelthen ikke argumentere overbevisende

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Køb hvad I har lyst til; jeg tror efterhånden jeg har fået gjort det klart hvad jeg mener er godt og snot...

Det har du, og det er du naturligvis i din gode ret til

/erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg ville jo virkelig gerne kunne tro på dig - men du kan simpelthen ikke argumentere overbevisende


Dét siger vist mere om dig, end det gør om mig. Du nægter jo kategorisk at lytte til sund fornuft.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Mit problem er, at du demonstrerer, at du reelt ingen viden har, men udelukkende baserer dine udtalelser på - hvad jeg vil kalde - løse rygter og selvskabte myter, uden nogen form for saglig dokumentation.


Sikke noget vås! Det er simpelthen frækt at påstå, at jeg ingen viden har. Der er mange ting jeg ikke ved om denne verden, men lige på det her felt tror jeg nu nok jeg kan supplere med en del, f.eks. i debatter som denne. At du gider blive ved med at lave en kæmpe sag ud af det her forstår jeg ikke; du nægter som nævnt flere gange at lytte til sund fornuft, og insisterer på at lytte til dem der bliver ved med at sige, at de der Blu-ray-afspillere da er helt fine til dvd-afspilning. Det er udelukkende et spørgsmål, om at jeg ikke skriver det du gerne vil høre.


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 22:58

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Manden har jo netop haft i hvert fald BD-P1400 hjemme til test... Han oplevede desuden også problemer med 24 fps-outputtet ved Blu-ray afspilningen, hvilket så vidt jeg husker var årsagen til, at den røg tilbage igen.

Ja, men det siger jo intet om Panasonic's afspillere - selvom han fejlagtigt går ud fra, at Panasonic bruger samme chip og derfor vil være lige så dårlige - men det er jo netop en fejlagtig konklussion

/erla



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Okay - hvis du mener en chip kun kan programeres på een måde, og det derfor er det eneste afgørende for om en afspiller kan levere et korrekt signal, så fører videre diskution ikke til noget.


Jeg har ALDRIG skrevet at chips som disse kun kan programmeres på én måde! Jeg har skrevet at der er BEGRÆNSNINGER.

F.eks. er de relativt dyre skaleringschips i de store Onkyo AV-receivere ikke udnyttet vildt godt. De hedder alt det smarte, men de har ikke programmeret dem vildt godt.

Selvom Panasonic S97 og Denon 1920 på overfladen kan se ens ud, og begge bruger den hersens Faroudja-dims, så yder de bestemt ikke ens. Det har jeg set ved selvsyn da jeg købte en Denon 1920, i den tro at de var nogenlunde ens; jeg mener at S97'eren har mærkbart bedre billedkvalitet.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg forbeholder mig dog ret til, at modsige dig og gøre opmærksom på din inkompetance, når/hvis du fremover forsøger at mislede folk ud fra dette faktuelt forkerte udgangspunkt.

Det er RENT vrøvl!



Så er det da godt, at det ikke er mit synspunkt, men noget du har fundet på, som forklaret ovenover...

Jamen - hvordan kan du så afvise, at BD30's chip ikke kan programmeres til at yde et godt resultat ?

Hvordan kan du afvise, at den ikke er endnu bedre programmeret, i BD50 end i BD30 ?

Du konkluderer - på gud ved hvilket grundlag - at fordi man bruger en bestemt chip, så bliver opløsningen halveret... det er altså vanvittigt useriøst, jvnf. ovenstående!

/erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Ja, men det siger jo intet om Panasonic's afspillere - selvom han fejlagtigt går ud fra, at Panasonic bruger samme chip og derfor vil være lige så dårlige - men det er jo netop en fejlagtig konklussion



Nej, han skriver netop at det godt kan være et andet chipset. Hvilket det så også tilsyneladende er, jævnfør den liste med Blu-ray-afsiller indmad, som linket til i den anden tråd. Om det er den hersens Sigma-tingest eller Panasonics egen UniPhier tingest gør ikke den store forskel.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:06
Bare lige for at gyde noget olie på vandene, chippen der blev omtalt hedder formentlig  Faroudja DCDi EDGE

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jamen - hvordan kan du så afvise, at BD30's chip ikke kan programmeres til at yde et godt resultat?

Hvordan kan du afvise, at den ikke er endnu bedre programmeret, i BD50 end i BD30?

Du konkluderer - på gud ved hvilket grundlag - at fordi man bruger en bestemt chip, så bliver opløsningen halveret... det er altså vanvittigt useriøst, jvnf. ovenstående!

Chips der KAN programmeres til noget så vigtigt som korrekt de-interlacing af PAL dvd-film inkluderes selvfølgelig ikke, uden at de også bruges til det. Jeg kan ikke afvise at de kan programmeres bedre end i BD30 (det har jeg heller ikke gjort), men kan det ikke være ligemeget at de kan, når BD30 nu engang er som den er? Hvis du vil vente og se hvad BD50 kan, så står det dig selvfølgelig frit for at gøre.

Jeg konkluderer ikke at fordi man bruger en bestemt chip, så bliver opløsningen (på PAL dvd-film) halveret; jeg konkluderer at f.eks. Panasonic BD30 udelukkende læser flagene på filmene, som desværre oftest enten mangler eller er placeret forkert. Dérfor halveres opløsningen i de fleste tilfælde på de afspillere der bruger disse billige chipsets. Ligesom Pioneer 696 og alle andre dvd-afspillere under dem der har den hersens Faroudja-chip.



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:09

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg ville jo virkelig gerne kunne tro på dig - men du kan simpelthen ikke argumentere overbevisende


Dét siger vist mere om dig, end det gør om mig. Du nægter jo kategorisk at lytte til sund fornuft.

Nej - jeg efterspørger bare dokumentation. Sund fornuft er ikke din subjektive holdning - den har du lov at ha' og fred med det, men så længe du ikke sagligt kan underbygge den, forbliver den at være din subjektive holdning.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:



Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Mit problem er, at du demonstrerer, at du reelt ingen viden har, men udelukkende baserer dine udtalelser på - hvad jeg vil kalde - løse rygter og selvskabte myter, uden nogen form for saglig dokumentation.


Sikke noget vås! Det er simpelthen frækt at påstå, at jeg ingen viden har. Der er mange ting jeg ikke ved om denne verden, men lige på det her felt tror jeg nu nok jeg kan supplere med en del, f.eks. i debatter som denne.

Men du har jo ingen reel viden om de afspillere du rakker ned, udover at du har læst det er dårlige chips de bruger - og da du selv lige har argumenteret for, at chips kan bruges forskelligt, har du selv skudt det argument ned!

Så det du kan bidrage med - reelt - er din egen oplevelse af PS3, og der er vist ingen der er i tvivl om, at du synes det er en fed maskine. Det er jeg - uden at ha' ejet en - enig med dig i, alene ud fra det jeg har læst om den. Men jeg har ikke noget reelt at ha' det i...

Og du har intet at ha' det i, når du kritiserer andre playere - det er der filmen knækker!

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

At du gider blive ved med at lave en kæmpe sag ud af det her forstår jeg ikke; du nægter som nævnt flere gange at lytte til sund fornuft, og insisterer på at lytte til dem der bliver ved med at sige, at de der Blu-ray-afspillere da er helt fine til dvd-afspilning. Det er udelukkende et spørgsmål, om at jeg ikke skriver det du gerne vil høre.

Jamen - du skriver meget jeg gerne vil høre, om PS3! Faktisk så meget, at jeg som sagt overvejer at købe en, selvom jeg tror jeg får mere glæde ud af en dedikeret afspiller.

Så jeg kan bestemt bruge det du siger til noget. Du har stor viden om PS3 og dens muligheder, og tak for at du deler det med os andre - det ville dog klæde dig, hvis du udtalte dig mindre bombastisk, om afspillere du ikke ved noget om, og som du kun kan argumentere imod, på et grundlag du selv skyder ned.

/erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Bare lige for at gyde noget olie på vandene, chippen der blev omtalt hedder formentlig  Faroudja DCDi EDGE


Jeg mener den hedder FLI 2310.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Men du har jo ingen reel viden om de afspillere du rakker ned, udover at du har læst det er dårlige chips de bruger - og da du selv lige har argumenteret for, at chips kan bruges forskelligt, har du selv skudt det argument ned!


Nej, det her er et eksempel på manglende evne (eller i denne sag, vilje) til at drage logiske slutninger. Jeg har ikke skudt mit eget argument ned; jeg skrev at der var begrænsninger i forskellige chips, og at chips selvfølgelig stadig kan udnyttes bedre eller dårligere. Det betyder dog ikke at man kan programmere f.eks. den hersens Sigma-chip til at de-interlace PAL dvd-film korrekt. Som sagt, begrænsninger.

Det ér reel viden at f.eks. Panasonic BD-P1400 ikke kan de-interlace PAL dvd-film korrekt. Det behøver man IKKE have haft den mellem hænderne for at konkludere.



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jamen - hvordan kan du så afvise, at BD30's chip ikke kan programmeres til at yde et godt resultat?

Hvordan kan du afvise, at den ikke er endnu bedre programmeret, i BD50 end i BD30?

Du konkluderer - på gud ved hvilket grundlag - at fordi man bruger en bestemt chip, så bliver opløsningen halveret... det er altså vanvittigt useriøst, jvnf. ovenstående!

Chips der KAN programmeres til noget så vigtigt som korrekt de-interlacing af PAL dvd-film inkluderes selvfølgelig ikke, uden at de også bruges til det. Jeg kan ikke afvise at de kan programmeres bedre end i BD30 (det har jeg heller ikke gjort), men kan det ikke være ligemeget at de kan, når BD30 nu engang er som den er?

Og hvordan er den så ?

Dokumentation

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg konkluderer ikke at fordi man bruger en bestemt chip, så bliver opløsningen (på PAL dvd-film) halveret;

Okay - fremskridt! Det har du ellers sagt en del gange

Men fint vi er enige så langt - jeg har nok misforstået dig tidligere...

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

jeg konkluderer at f.eks. Panasonic BD30 udelukkende læser flagene på filmene, som desværre oftest enten mangler eller er placeret forkert. Dérfor halveres opløsningen i de fleste tilfælde på de afspillere der bruger disse billige chipsets. Ligesom Pioneer 696 og alle andre dvd-afspillere under dem der har den hersens Faroudja-chip.

Hvad er det for nogle flag du snakker om ?

Hvor er det de mangler ?

har det noget med NTSC eller ikke-region2 film at gøre ?

Jeg oplever ikke problemer med min Pioneer i det daglige, men ser også kun reg2 film købt herhjemme med danske tekster... hvis det er et problem der relaterer sig til film af mere eksotisk herkomst, I couldnt care less...

Please enlighten me

/erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

(...) det ville dog klæde dig, hvis du udtalte dig mindre bombastisk, om afspillere du ikke ved noget om, og som du kun kan argumentere imod, på et grundlag du selv skyder ned.


Jeg kan godt skrive det igen: Jeg behøver IKKE have haft afspiller X mellem hænderne, for at kunne konkludere, at den ikke kan de-interlace PAL dvd-film korrekt, når jeg ved hvad den bruger til skalering og de-interlacing.


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:22

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Men du har jo ingen reel viden om de afspillere du rakker ned, udover at du har læst det er dårlige chips de bruger - og da du selv lige har argumenteret for, at chips kan bruges forskelligt, har du selv skudt det argument ned!


Nej, det her er et eksempel på manglende evne (eller i denne sag, vilje) til at drage logiske slutninger. Jeg har ikke skudt mit eget argument ned; jeg skrev at der var begrænsninger i forskellige chips, og at chips selvfølgelig stadig kan udnyttes bedre eller dårligere. Det betyder dog ikke at man kan programmere f.eks. den hersens Sigma-chip til at de-interlace PAL dvd-film korrekt. Som sagt, begrænsninger.

Det ér reel viden at f.eks. Panasonic BD-P1400 ikke kan de-interlace PAL dvd-film korrekt. Det behøver man IKKE have haft den mellem hænderne for at konkludere.

Jamen - så kom dog med noget dukomentation!?!?!?

Hvis det er almen viden, må du da kunne hjælpe mig med et link hvor det er dokumenteret, før jeg kaster penge ud af vinduet...

Bortset altså fra, at det ikke er den model jeg er ude efter - men du har jo argumenteret for at problemet er det samme i både BD30 og BD50, da de bruger samme chip - så du må kende noget dokumentation på, at den chip BD30 og BD50 bruger, er så begrænset, at den aldrig vil kunne levere et korrekt resultat - den dokumentation vil jeg gerne se!

Er det for meget forlangt ?

/erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:


Hvad er det for nogle flag du snakker om?


De såkaldte progressive-flags på dvd'erne.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Hvor er det de mangler?

På dvd'erne.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

har det noget med NTSC eller ikke-region2 film at gøre ?

Så vidt jeg husker, så nej.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg oplever ikke problemer med min Pioneer i det daglige, men ser også kun reg2 film købt herhjemme med danske tekster... hvis det er et problem der relaterer sig til film af mere eksotisk herkomst, I couldnt care less...



Uagtet om du har oplevet problemet, så har det stadig været der. Ligesom det også var der da jeg brugte Pioneer 696 en overgang. De-interlacing af PAL dvd-film har selvfølgelig at gøre med den slags dvd-film, som jo er PAL, man køber i de danske butikker.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jamen - så kom dog med noget dukomentation!?!?!?



Der var f.eks. den liste over Blu-ray-afspillere og hvilke chipsets de bruger, som blev linket til i den anden tråd.

Her er lidt fra en respekteret side, som alle kigger på når der skal sættes tal på en dvd-afspillers performance:

http://www.hometheaterhifi.com/cd-dvd-player-product-reviews/dvd-players/panasonic-dmp-bd30-blu-ray-player---full-review.html - Panasonic BD30 anmeldelse (jeg kan godt lide det der står nederst på side 2: "People looking to use this player as their primary DVD playback device may want to consider other options. There are sub-$100 DVD players on the market that would do a far better job.")

http://www.hometheaterhifi.com/cd-dvd-player-product-reviews/dvd-players/panasonic-dmp-bd30-blu-ray-player-benchmark-review.html - Panasonic BD30 benchmark http://www.hometheaterhifi.com/cd-dvd-player-product-reviews/dvd-players/panasonic-dmp-bd30-blu-ray-player-benchmark-review.html - anmeldelse

Eftersom siden er amerikansk sætter de dog ikke direkte ord på problemet med PAL dvd'er, men kritikken af den som dvd-afspiller burde være åbenlys... PAL dvd-film bruger det såkaldte 2:2 pulldown, og den test bestås ikke. Mere om den slags http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine - her .


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:24

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

(...) det ville dog klæde dig, hvis du udtalte dig mindre bombastisk, om afspillere du ikke ved noget om, og som du kun kan argumentere imod, på et grundlag du selv skyder ned.


Jeg kan godt skrive det igen: Jeg behøver IKKE have haft afspiller X mellem hænderne, for at kunne konkludere, at den ikke kan de-interlace PAL dvd-film korrekt, når jeg ved hvad den bruger til skalering og de-interlacing.

Hvordan kan du det ?

Hvor er dokumentationen for, at det den bruger til skalering og de-interlacing, er så begrænset i sin ydelse, at det ikke er muligt at opnå et korret resultat med pågældende chips ?

Så vidt jeg kan se, baserer du udelukkende din påstånd på anmeldelser af tidligere implementationer af pågældende chips, ikke på chippenes potentielle formåen. Dermed er din argumentation useriøs ..

/erla



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:


Hvad er det for nogle flag du snakker om?


De såkaldte progressive-flags på dvd'erne.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Hvor er det de mangler?

På dvd'erne.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

har det noget med NTSC eller ikke-region2 film at gøre ?

Så vidt jeg husker, så nej.

Hvad så ?



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jamen - så kom dog med noget dukomentation!?!?!?



Der var f.eks. den liste over Blu-ray-afspillere og hvilke chipsets de bruger, som blev linket til i den anden tråd.

Det kan som sagt ikke anderkendes som dokumentation for de enkelte chips potentiale, hvilket du selv har argumenteret for.

Jeg snakker om dokumentation for de specifikke chips "begrænsninger", som du påstår de har.

/erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:34
Jeg har opdateret mit første indlæg på denne side...


Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jamen - så kom dog med noget dukomentation!?!?!?



Der var f.eks. den liste over Blu-ray-afspillere og hvilke chipsets de bruger, som blev linket til i den anden tråd.

Her er lidt fra en respekteret side, som alle kigger på når der skal sættes tal på en dvd-afspillers performance:

http://www.hometheaterhifi.com/cd-dvd-player-product-reviews/dvd-players/panasonic-dmp-bd30-blu-ray-player---full-review.html - Panasonic BD30 anmeldelse (jeg kan godt lide det der står nederst på side 2: "People looking to use this player as their primary DVD playback device may want to consider other options. There are sub-$100 DVD players on the market that would do a far better job.")

http://www.hometheaterhifi.com/cd-dvd-player-product-reviews/dvd-players/panasonic-dmp-bd30-blu-ray-player-benchmark-review.html - Panasonic BD30 benchmark http://www.hometheaterhifi.com/cd-dvd-player-product-reviews/dvd-players/panasonic-dmp-bd30-blu-ray-player-benchmark-review.html - anmeldelse

Eftersom siden er amerikansk sætter de dog ikke direkte ord på problemet med PAL dvd'er, men kritikken af den som dvd-afspiller burde være åbenlys... PAL dvd-film bruger det såkaldte 2:2 pulldown, og den test bestås ikke. Mere om den slags http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine - her .

Jamen... når vi snakker PAL DVD'er, så er evt. pull down jo foretaget af filmselskabet, ellers ville det jo ikke være en PAL DVD ?

Der skal altså ikke foretages nogen form for pull down i afspilleren, hvis vi snakker PAL DVD - enig ?

/erla



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:42

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg har opdateret mit første indlæg på denne side...

Ja, der er tale om en amerikansk test - og en europæisk test kommer frem til, at mht. skalering er afspilleren "outstanding" - hvilket bekræftes af brugere der rent faktisk har set den - så hvor meget skal vi lægge i den test ?

/erla



Skrevet af: erla
Skrevet den: 03-Juni-2008 kl. 23:51

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Eftersom siden er amerikansk sætter de dog ikke direkte ord på problemet med PAL dvd'er, men kritikken af den som dvd-afspiller burde være åbenlys... PAL dvd-film bruger det såkaldte 2:2 pulldown, og den test bestås ikke. Mere om den slags http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine - her .

Altså - den test kan jo kun være foretaget med ikke-PAL materiale, right ?

Dermed er det jo underordnet, hvis man ser PAL DVD'er, right ?

For evt. pull down på PAL DVD'er foretages af producenten, og kvaliteten heraf er derfor ikke noget slutbrugeren har nogen indflydelse på, uanset afspiller, right ?

/erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:20
2:2 pulldown testen er relevant nok uanset hvad. Det er ikke underordnet hvis man ser PAL dvd-film. Tvært imod. Som der også står.

Pulldown foretages i afspiller eller display. Ellers ville du jo ikke teste det i en test som denne.

Men det er da sjovt at du stadigvæk skal betvivle det, når nu det står, sort på hvidt, i en af de absolut mest troværdige anmeldelser du kan finde (gratis) på nettet. Endda med måletests og det hele; ikke bare en anmeldelse på 'øjemål', hvor der bare står 'når jeg smider en dvd-film i ser det kanon godt og 3d-agtigt ud'. Det beviser vel ikke andet end at du ikke vil acceptere det jeg hele tiden har haft som pointe, nemlig at de der dedikerede Blu-ray-afspillere ikke er gode dvd-afspillere


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:23
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Ja, der er tale om en amerikansk test - og en europæisk test kommer frem til, at mht. skalering er afspilleren "outstanding" - hvilket bekræftes af brugere der rent faktisk har set den - så hvor meget skal vi lægge i den test ?


Den europæiske test du snakker om er ærligt talt ikke meget værd. Mens resten af verden var enige om at f.eks. Toshiba HD-XE1 og Samsung BD-P1400 begge havde problemer med 24 fps-output ved Blu-ray afspilning, mente AreaDVD at det bare kørte fantastisk. Det er bare ét eksempel på at de ikke ligefrem er referencemateriale.

Brugere der mener at BD30 er ENESTÅENDE eller FANTASTISK til at skalere er ærligt talt heller ikke nogen jeg ville lytte til. Nogle mennesker har bare ikke specielt høje standarder, og kan blæses væk af ting med store tekniske mangler!


Skrevet af: erla
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:30

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

2:2 pulldown testen er relevant nok uanset hvad. Det er ikke underordnet hvis man ser PAL dvd-film. Tvært imod. Som der også står.

Pulldown foretages i afspiller eller display. Ellers ville du jo ikke teste det i en test som denne.

Hvordan vil du lave Pull down af PAL materiale ? Fra 25 fps til ???

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men det er da sjovt at du stadigvæk skal betvivle det, når nu det står, sort på hvidt, i en af de absolut mest troværdige anmeldelser du kan finde (gratis) på nettet. Endda med måletests og det hele; ikke bare en anmeldelse på 'øjemål', hvor der bare står 'når jeg smider en dvd-film i ser det kanon godt og 3d-agtigt ud'. Det beviser vel ikke andet end at du ikke vil acceptere det jeg hele tiden har haft som pointe, nemlig at de der dedikerede Blu-ray-afspillere ikke er gode dvd-afspillere

Men er de dårlige ?

Halverer de opløsningen ?

Dokumentation !



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Mht. BD30 er der åbenbart også blandt anmeldere delte meninger - men en anmelder skriver "For the Preisklasse outstanding Upscaling of normal DVDs on 1.080p " - http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.areadvd.de%2Fhardware%2F2008%2Fpanasonic_dmp_bd30_1.shtml&lp=de_en&btnTrUrl=Translate - test oversat af babelfish - netop det du siger den absolut ikke kan, alene baseret på din vurdering af hvilken chip der er brugt og hvad du har læst om denne chip i andre sammenhænge (så vidt jeg forstår din argumentation her og i andre tråde).


Nu tager jeg fat i noget ret gammelt, men hvad er det lige du har gang i her? Du blander vidt forskellige ting sammen. Der står i anmeldelsen, uanset om man er enig i at skaleringen er god eller ej, at de synes den opskalerer skidegodt til 1080p, men siden hvornår jeg har dog sagt at den ikke kan det!?

Det jeg hele tiden har skrevet er, at den ikke kan de-interlace PAL dvd-film korrekt. Det udelukker på ingen måde at den kan opskalere dvd-film til 1080p, uagtet hvor godt eller dårligt den så kan det.

Jeg synes det er ret frækt at du beskylder mig for ingen viden at have, når du tilsyneladende ikke kan kende forskel på de-interlacing af PAL dvd-film og opskalering til 1080p.


Skrevet af: erla
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:33

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Ja, der er tale om en amerikansk test - og en europæisk test kommer frem til, at mht. skalering er afspilleren "outstanding" - hvilket bekræftes af brugere der rent faktisk har set den - så hvor meget skal vi lægge i den test ?


Den europæiske test du snakker om er ærligt talt ikke meget værd. Mens resten af verden var enige om at f.eks. Toshiba HD-XE1 og Samsung BD-P1400 begge havde problemer med 24 fps-output ved Blu-ray afspilning, mente AreaDVD at det bare kørte fantastisk. Det er bare ét eksempel på at de ikke ligefrem er referencemateriale.

Brugere der mener at BD30 er ENESTÅENDE eller FANTASTISK til at skalere er ærligt talt heller ikke nogen jeg ville lytte til. Nogle mennesker har bare ikke specielt høje standarder, og kan blæses væk af ting med store tekniske mangler!

Jeg har ikke hørt nogen sige de er ENESTÅENDE eller FANTASTISKE - jeg har bare hørt folk sige, at BD30 er rimelig god, og bestemt ikke dårlig.

Du, derimod, forsøger at argumentere for, at den er direkte dårlig, men har STADIG ikke leveret troværdig dokumentation for denne påstand...

/erla



Skrevet af: erla
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:36
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

(...) det ville dog klæde dig, hvis du udtalte dig mindre bombastisk, om afspillere du ikke ved noget om, og som du kun kan argumentere imod, på et grundlag du selv skyder ned.


Jeg kan godt skrive det igen: Jeg behøver IKKE have haft afspiller X mellem hænderne, for at kunne konkludere, at den ikke kan de-interlace PAL dvd-film korrekt, når jeg ved hvad den bruger til skalering og de-interlacing.

Hvordan kan du det ?

Hvor er dokumentationen for, at det den bruger til skalering og de-interlacing, er så begrænset i sin ydelse, at det ikke er muligt at opnå et korret resultat med pågældende chips ?

Så vidt jeg kan se, baserer du udelukkende din påstånd på anmeldelser af tidligere implementationer af pågældende chips, ikke på chippenes potentielle formåen. Dermed er din argumentation useriøs ..

/erla

Kom nu med den dokumentation for "begrænsninger" i specifikke chips, som du bygger dine angreb på, frem for anmeldelser af praktiske implementationer, som iøvrigt ikke er lavet under forhold der kan sammenlignes med vores (PAL).

/erla



Skrevet af: erla
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:40

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Pulldown foretages i afspiller eller display. Ellers ville du jo ikke teste det i en test som denne.

Der er noget du helt har misforstået - man laver ikke pull down af PAL materiale for at kunne vise det på et PAL display.

Det er relevant for amerikanske brugere, men ikke for europæiske. Det er relevant for en afspiller i USA at kunne foretage korrekt pull down, men ikke for europæiske, hvis man holder sig til PAL DVD'er.

Derfor er det relevant i anmelderens hjemland, men ikke her - medmindre man importerer og ser film fra USA.

/erla



Skrevet af: erla
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:41

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Mht. BD30 er der åbenbart også blandt anmeldere delte meninger - men en anmelder skriver "For the Preisklasse outstanding Upscaling of normal DVDs on 1.080p " - http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.areadvd.de%2Fhardware%2F2008%2Fpanasonic_dmp_bd30_1.shtml&lp=de_en&btnTrUrl=Translate - test oversat af babelfish - netop det du siger den absolut ikke kan, alene baseret på din vurdering af hvilken chip der er brugt og hvad du har læst om denne chip i andre sammenhænge (så vidt jeg forstår din argumentation her og i andre tråde).


Nu tager jeg fat i noget ret gammelt, men hvad er det lige du har gang i her? Du blander vidt forskellige ting sammen. Der står i anmeldelsen, uanset om man er enig i at skaleringen er god eller ej, at de synes den opskalerer skidegodt til 1080p, men siden hvornår jeg har dog sagt at den ikke kan det!?

Det jeg hele tiden har skrevet er, at den ikke kan de-interlace PAL dvd-film korrekt. Det udelukker på ingen måde at den kan opskalere dvd-film til 1080p, uagtet hvor godt eller dårligt den så kan det.

Jeg synes det er ret frækt at du beskylder mig for ingen viden at have, når du tilsyneladende ikke kan kende forskel på de-interlacing af PAL dvd-film og opskalering til 1080p.

Men hvor står der at den ikke kan de-interlace ?

/erla



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Men er de dårlige?

Halverer de opløsningen?

Dokumentation!



Helt ærligt. Du beviser bare min pointe. Ligemeget hvad jeg kommer med som dokumentation, så finder du et eller andet du mener invaliderer den dokumentation, fordi jeg skriver ikke det du gerne vil høre. Anmeldelsen har tydeligt bekræftet, ud fra en vurdering fra en meget erfaren anmelder og en test der sætter tal og 'pass/fail' på tingene, at den er pænt dårlig til dvd-afspilning generelt.

Når f.eks. BD30 ikke består 2:2 pulldown testen er det, så vidt jeg har forstået (og sjovt nok består min egen afspiller, der kan de-interlace PAL dvd-film korrekt, 2-2 pulldown testen fint) det samme som ikke at kunne de-interlace PAL dvd-film korrekt, hvilket med de fleste film giver halv opløsning når de-interlaceren slår over i video mode. http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part-5-progressive-10-2000.html - Her er en længere smøre om de-interlacing generelt, der også nævner os Europæere, 2-2 pulldown, Faroudja DCDi og meget mere.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:47
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg har ikke hørt nogen sige de er ENESTÅENDE eller FANTASTISKE - jeg har bare hørt folk sige, at BD30 er rimelig god, og bestemt ikke dårlig.


Enestående og fantastisk er det samme som OUTSTANDING, som er bekræftet af brugere der rent faktisk har set den. Altså dem du vælger at lytte til.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Du, derimod, forsøger at argumentere for, at den er direkte dårlig, men har STADIG ikke leveret troværdig dokumentation for denne påstand...


Jeg har leveret rigeligt med dokumentation, du gider bare ikke acceptere dokumentationen fordi den ikke siger det du gerne vil høre!


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:53
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Der er noget du helt har misforstået - man laver ikke pull down af PAL materiale for at kunne vise det på et PAL display.


Det gør man for at vise det på et progressivt display.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 00:54

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg har leveret rigeligt med dokumentation, du gider bare ikke acceptere dokumentationen fordi den ikke siger det du gerne vil høre!

Har du prøvet Panasonic BD30 & BD50 ?

Har du prøvet andet end PS3 ?

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Print side | Luk vindue