Hvad pokker sker der på recordere.dk
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41943
Udskrevet den: 26-November-2024 kl. 15:42
Emne: Hvad pokker sker der på recordere.dk
Skrevet af: meta
Emne: Hvad pokker sker der på recordere.dk
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 18:53
Er det almindelig procedure, at redaktionen (i dette tilfælde Lars) spammer andres tråde med det formål at score "kunder" til fælleskøb?
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295&PN=1&TPN=17 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295& PN=1&TPN=17
Og ikke nok med, at han gør det én gang, nej han fortsætter sørme med at spamme
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295&PN=1&TPN=20 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295& PN=1&TPN=20
i stedet kunne han da høfligt henvise folk til sin egen tråd.
Jeg synes ærlig talt det er et dårligt signal at sende, når man som "redaktion" opfører sig på den måde. Men måske er jeg langt ude i hampen med den holdning....? Meninger efterlyses....
------------- + 70 positive handler!
|
Svar:
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 18:59
Jeg er ganske enig, men jeg har det lidt ambivalent, for jo jeg synes det Lars har gang i fortiden er pisse irriterende og respektløst, men derudover så synes jeg jo at han gør et fantastisk arbejde mht til opretholdelse af recordere.dk og ikke mindst fælleskøbideen, som jo kommer os alle tilgode.
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:10
meta skrev:
Er det almindelig procedure, at redaktionen (i dette tilfælde Lars) spammer andres tråde med det formål at score "kunder" til fælleskøb?
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295&PN=1&TPN=17 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295& PN=1&TPN=17
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295&PN=1&TPN=20 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39295& PN=1&TPN=20
Jeg synes ærlig talt det er et dårligt signal at sende, når man som "redaktion" opfører sig på den måde. Men måske er jeg langt ude i hampen med den holdning....? Meninger efterlyses....
|
Dit eksempel nummer 2 svare han altså kun på et spørgsmål, alt andet ville da også være uhøflig .
Ang. spamming så vil jeg muligvis give dig ret, hvis han gjorde det på andre forums, men Lars er ejer af dette site, så han bestemmer suverænt hvordan han vil køre siden. Hvis vi andre ikke kan lide lugten i bageriet, så må vi finde andre forums.
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:11
Ja, jeg er enig i det er ambivalent. Jeg ville heller ikke være dette forum foruden - ej heller fælleskøbene.
Men jeg synes det er synd og skam, når andre prøver at stable noget på benene og så bliver tacklet med dupperne forrest
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:13
mufcdk1974 skrev:
meta skrev:
|
Dit eksempel nummer 2 svare han altså kun på et spørgsmål, alt andet ville da også være uhøflig .
Ang. spamming så vil jeg muligvis give dig ret, hvis han gjorde det på andre forums, men Lars er ejer af dette site, så han bestemmer suverænt hvordan han vil køre siden. Hvis vi andre ikke kan lide lugten i bageriet, så må vi finde andre forums.
|
I mit eksempel nr to skriver jeg netop, at han bare kan henvise til sin egen tråd.
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:16
meta skrev:
mufcdk1974 skrev:
meta skrev:
|
|
I mit eksempel nr to skriver jeg netop, at han bare kan henvise til sin egen tråd.
|
Det kunne han sikkert, men hold da op det er da at gå i små sko.
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:18
mufcdk1974: Har du læst, hvad tråden handler om?
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:22
meta skrev:
mufcdk1974: Har du læst, hvad tråden handler om? |
Ja, men jeg forstår simpelthen ikke hvordan det kan hidse dig op at Lars svare på et spørgsmål, frem for en henvisning.
Som sagt før, det kan meget vel være du syntes Lars spammer diverse tråde med fælleskøbet, men IGEN det er HANS side.
Men hvorfor ikke bare skrive en PB til Lars, er sikker på du vil få et tilfredsstillende svar fra ham?
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:24
mufcdk1974 skrev:
meta skrev:
Ja, men jeg forstår simpelthen ikke hvordan det kan hidse dig op at Lars svare på et spørgsmål, frem for en henvisning.
Som sagt før, det kan meget vel være du syntes Lars spammer diverse tråde med fælleskøbet, men IGEN det er HANS side.
Men hvorfor ikke bare skrive en PB til Lars, er sikker på du vil få et tilfredsstillende svar fra ham?
|
Nu ville Meta jo høre VORES meninger, og dem kan Lars trods alt ikke svare på
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:26
furious jt skrev:
mufcdk1974 skrev:
meta skrev:
|
|
Nemlig
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:26
furious jt skrev:
mufcdk1974 skrev:
meta skrev:
|
|
Man kan hvad man vil
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:29
mufcdk1974 skrev:
furious jt skrev:
mufcdk1974 skrev:
meta skrev:
|
|
Man kan hvad man vil
|
Uha der er meget jeg kan så
|
Skrevet af: mhelt
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:31
Jeg har ærlig talt svært ved at se problemet, recorderes fælleskøb er med til at holde sitet i live. Jeg er faktisk forundret over at der tillades så meget snak om fælleskøb som går uden om recordere (omend jeg fornyligt selv har benyttet mig af en sådan tråd). Jeg synes faktisk det er fornemt at Lars i denne sammenhæng blot høfligt gør opmærksom på et opkommende recordere fælleskøb, så kan folk jo selv tage stilling. Alternativet kunne jo være at lukke tråden om et tiltag som potentielt kan være med til at undergrave sitets indtægter....
------------- Pio 5090H
Mac mini/eyetv/pyetv/eyetv for iphone
Panasonic DMR-EX87
Sony PS3
Pioneer DVR 540HX-N
Yamaha YSP-800 + YST-FSW100
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:36
Nu er det her site jo drevet af et firma. Man er derfor afhængig af kunder i biksen i forhold til reklamekroner. Derfor kunne det også tænkes, at Lars selv var interesseret i at kende kundernes grænser.
Og ja, mine sko er ikke så store - en lille str 40
|
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:42
Man kan måske også sige at "Fælleskøb" ikke blot er Lars' idé men rent faktisk et registreret varemærke tilhørende Lars og recordere.dk (som Lars jo også ejer)
Set i det lys er alle ikke officielle "Fælleskøb" der organiseres ved benyttelse af de kommunikations ressourcer recordere.dk's forum gratis sætter til rådighed for os - uden at Lars "brokker" sig over det - faktisk en smule udnyttelse af både Lars' varemærke, idé og ressourcer
Set i det lys syntes jeg egentlig ikke det er retfærdigt at "bebrejde" Lars fordi han laver et enkelt indlæg - hvor han henviser til et officielt fælleskøb på sit eget forum, med sit eget varemærke.
Det er lidt somom vi stiller os ned i Brugsens lokaler for at samle kunder til et samlet indkøb med rabat af nogle varer hos en grossist - og så klager hvis Brugsens forpagter høfligt fortæller den forsamling vi nu har samlet at han også har indhentet et tilbud hos en grossist som kunderne kan gøre brug af - hvis de ønsker det.
------------- Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
Skrevet af: mhelt
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:45
Tjaeh, jeg synes nu Lars holder sig komfortabelt inden for min grænse som kunde i butikken :-). I betragtning af at der skal penge på bordet for at holde sitet kørende er der efter min mening en yderst lempelig politik for "udenoms" fælleskøb... men det er jo kun mine 2 eurocent...
------------- Pio 5090H
Mac mini/eyetv/pyetv/eyetv for iphone
Panasonic DMR-EX87
Sony PS3
Pioneer DVR 540HX-N
Yamaha YSP-800 + YST-FSW100
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:46
Altså nu er det jo sådan, at Lars har samme ret som alle andre til at komme med indlæg i en hvilken som helst tråd.
Det er jo heller ikke sådan, at man ikke kan "informere" for et tilsvarende produkt i en "salgstråd", som et andet medlem har oprettet. Jeg har set adskellige eksempler herpå.
Og jeg er helt enig med mhelt i, at det er fornemt, at recordere.dk lader f.eks. konkurrerne bulkkøbstråde kører sideløbende. Personlig tror jeg ikke at det er i recordere.dk´s interesse at opsætte flere restriktioner for medlemmerne end højest nødvendigt. Og det er én af grundende til - efter min mening - at recordere.dk er et så spændende, og særdeles meget benyttet site
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:46
spawn skrev:
Man kan måske også sige at "Fælleskøb" ikke blot er Lars' idé men rent faktisk et registreret varemærke tilhørende Lars og recordere.dk (som Lars jo også ejer)
Set i det lys er alle ikke officielle "Fælleskøb" der organiseres ved benyttelse af de kommunikations ressourcer recordere.dk's forum gratis sætter til rådighed for os - uden at Lars "brokker" sig over det - faktisk en smule udnyttelse af både Lars' varemærke, idé og ressourcer
Set i det lys syntes jeg egentlig ikke det er retfærdigt at "bebrejde" Lars fordi han laver et enkelt indlæg - hvor han henviser til et officielt fælleskøb på sit eget forum, med sit eget varemærke.
Det er lidt somom vi stiller os ned i Brugsens lokaler for at samle kunder til et samlet indkøb med rabat af nogle varer hos en grossist - og så klager hvis Brugsens forpagter høfligt fortæller den forsamling vi nu har samlet at han også har indhentet et tilbud hos en grossist som kunderne kan gøre brug af - hvis de ønsker det.
|
Godt argument!
Måske burde Lars i virkeligheden forbyde alt omkring bulkkøb og lign - det ville vel også være mere reelt end at spolere længere tids arbejde fra menige medlemmer
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 19:55
Jeg tror egentlig ikke tanken var at spolere det gode forarbejde fra de menige medlemmer - det handler nok blot om at nogle sponsor forretninger har set interessen og valgt at give recordere.dk et godt tilbud i den anledning.
Som sådan syntes jeg istedet derfor hellere man blot skal se det positive i at forarbejdet fra furious måske har medvirket til at dette kunne lade sig gøre - og så give furious et klap på skulderen for det gode arbejde.
furious mister jo ikke noget ved at den fortsatte byrde med et sådant arrangement løftes over på nogle andre skuldre og dem der har interesse i dette fælleskøb kan fortsat glædes over muligheden der er skabt.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 20:28
spawn skrev:
Set i det lys er alle ikke officielle "Fælleskøb" der organiseres ved benyttelse af de kommunikations ressourcer recordere.dk's forum gratis sætter til rådighed for os - uden at Lars "brokker" sig over det - faktisk en smule udnyttelse af både Lars' varemærke, idé og ressourcer |
Når du nu vil begynde at lege jurist, bør det også nævnes at værkemærkebeskyttelse kun gælder mod erhvervsmæssig anvendelse. Brugerne af recordere.dk kan roligt kalde deres fælles indkøb for fælleskøb uden at frygte henvendelser fra advokater.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 20:32
JesperLund skrev:
spawn skrev:
Set i det lys er alle ikke officielle "Fælleskøb" der organiseres ved benyttelse af de kommunikations ressourcer recordere.dk's forum gratis sætter til rådighed for os - uden at Lars "brokker" sig over det - faktisk en smule udnyttelse af både Lars' varemærke, idé og ressourcer |
Når du nu vil begynde at lege jurist, bør det også nævnes at værkemærkebeskyttelse kun gælder mod erhvervsmæssig anvendelse. Brugerne af recordere.dk kan roligt kalde deres fælles indkøb for fælleskøb uden at frygte henvendelser fra advokater.
|
Øhhh...Jesper:
Hvorfor er Fælleskøb et registreret varemærke ?
Vi var de første til at sætte denne type Fælleskøb i system via internet. Altså via en hjemmeside tilbyde at tilfældige forbipasserende kunne deltage i et fælles indkøb. Derfor har vi beskyttet ordet Fælleskøb som et varemærke (se detaljer nederst på siden).
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 20:34
spawn skrev:
Jeg tror egentlig ikke tanken var at spolere det gode forarbejde fra de menige medlemmer - det handler nok blot om at nogle sponsor forretninger har set interessen og valgt at give recordere.dk et godt tilbud i den anledning.
Som sådan syntes jeg istedet derfor hellere man blot skal se det positive i at forarbejdet fra furious måske har medvirket til at dette kunne lade sig gøre - og så give furious et klap på skulderen for det gode arbejde.
furious mister jo ikke noget ved at den fortsatte byrde med et sådant arrangement løftes over på nogle andre skuldre og dem der har interesse i dette fælleskøb kan fortsat glædes over muligheden der er skabt.
|
Jo for jeg får min afspiller gratis hvis jeg skaffer 10 købere til et bulkkøb, ahh gid det var så vel
Nej du har ret, jeg har INTET imod at recordere tager byrden herfra. Jeg var lidt pissed i starten, men det er ovre nu.
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 21:05
Hother skrev:
JesperLund skrev:
spawn skrev:
| Øhhh...Jesper:
Hvorfor er Fælleskøb et registreret varemærke ?
Vi var de første til at sætte denne type Fælleskøb i system via internet. Altså via en hjemmeside tilbyde at tilfældige forbipasserende kunne deltage i et fælles indkøb. Derfor har vi beskyttet ordet Fælleskøb som et varemærke (se detaljer nederst på siden). |
Ja, øøøøøhhh, det er ikke erhvervsmæssig anvendelse når jeg bruger ordet "fælleskøb" i en tråd her (hvis jeg lavede mit eget reklamefinansierede forum var det en anden sag).
Hvordan man kan få varemærkebeskyttet et relativt almindelig dansk ord er mig en gåde, men det er en anden sag...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 21:44
JesperLund skrev:
Brugerne af recordere.dk kan roligt kalde deres fælles indkøb for fælleskøb uden at frygte henvendelser fra advokater.
|
hehe - ja, det håber jeg så sandelig også
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 23:19
spawn skrev:
|
Helt enig! Jeg er rimelig sikker på at furious jt's fodarbejde har betydet at Recordere.dk har fået en så fin pris stablet på benene. Så keep up the good work. Vi er alle en del af en interaktiv forretning. Sagt med et efterhånden slidt slogan: Det er en ren win win sitjuasion
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 09:29
Man kunne jo også, inden man starter et "bulk-køb" op, lige konferere med Lars om der fra officiel side allerede forhandles priser og betingelser på samme vare.
På den måde kan man undgå meget dobbelt-arbejde og efterfølgende fnidder.
Alternativt kunne man indføre et gebyr på de "uautoriserede" fælleskøb på de hersens 25-50 kr. pr. kunde, som recordere.dk typisk får ved de rigtige Fælleskøb. Så vil der ikke gå noget forbi "kaffekassen". Og folk sparer jo typisk mange hundreder kroner, så de kunne nok godt undvære en skærv.
|
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 10:15
Non-Desperado skrev:
Man kunne jo også, inden man starter et "bulk-køb" op, lige konferere med Lars om der fra officiel side allerede forhandles priser og betingelser på samme vare.
På den måde kan man undgå meget dobbelt-arbejde og efterfølgende fnidder.
|
nu var der jo så også, snakket lidt med lars om dette. og på det tidspunkt furious. starter bulkkøbet op, var der ingen planer om et fælleskøb. så det var på plads.
det jeg syntes var irriterende, var at han gik ind i den anden tråd, når han har så mange muligheder, for at bare sætte det op på forsiden.
------------- Mvh Flemming Larsen
|
Skrevet af: uffidon
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 10:30
Hother skrev:
Vi var de første til at sætte denne type Fælleskøb i system via internet. Altså via en hjemmeside tilbyde at tilfældige forbipasserende kunne deltage i et fælles indkøb. Derfor har vi beskyttet ordet Fælleskøb som et varemærke (se detaljer nederst på siden). |
Kan du huske dengang under it-boomet hvor http://letsbuyit.com/ - letsbuyit.com eksisterede? Det var vel egentlig fælleskøb som du beskriver det. Man kunne melde interesse for en vare og jo flere som ville købe samme vare jo lavere var prisen.
|
Skrevet af: jaqup
Skrevet den: 25-Juni-2008 kl. 22:52
Det er kun relevant overfor feks andre forum eller
hvis det er en Erhvervsdrivende der opretter en
tråd.
Den enkelte bruger kan med god samvittighed godt bruge
ordet fælleskøb.
Mvh
Jakob
------------- Obs. opkoblet via vsat
AZ 173,2 EL 21,3 Rel 262,4
AGC 1984 61 22 74 - 002 04 78
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 25-Juni-2008 kl. 23:04
uffidon skrev:
Kan du huske dengang under it-boomet hvor http://letsbuyit.com/ - letsbuyit.com eksisterede? Det var vel egentlig fælleskøb som du beskriver det. Man kunne melde interesse for en vare og jo flere som ville købe samme vare jo lavere var prisen.
|
Med den væsentlige forskel at på Letsbuyit købte du rent faktisk varen hos firmaet, hvor Recordere.dk kun er formidler af tilbud.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: erla
Skrevet den: 25-Juni-2008 kl. 23:22
AV Precision skrev:
uffidon skrev:
|
Med den væsentlige forskel at på Letsbuyit købte du rent faktisk varen hos firmaet, hvor Recordere.dk kun er formidler af tilbud.
|
Men det var vel stadig "fælleskøb" ?
Nu ved jeg ikke om der er noget der hedder Prior art indenfor varemærker, men i så fald er recordere.dk's registrering vel invalid ?
Ikke fordi jeg har noget imod recordere.dk - fantastisk site som jeg har stor glæde af... men kan bare ikke se pointen i den varemærkeregistrering... den strider ifølge min etik imod ånden for sitet og er derfor uklædelig, men det er så ikke noget der berører mig personligt, så egentlig er jeg ligeglad... synes bare det rent principielt virker utiltalende protektionistisk.
|
Skrevet den: 25-Juni-2008 kl. 23:42
Hother skrev:
Personlig tror jeg ikke at det er i recordere.dk´s interesse at opsætte flere restriktioner for medlemmerne end højest nødvendigt. |
En ting der har undret mig - lidt off topic for denne tråd men alligevel - er recordere.dk's ekstremt restriktive administration af tråde der omhandler ripping af DVD'er.
Man bringer gladeligt nyheder om " http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1781&zoneid=5 - Nyt nederlag til blu ray beskyttelse " - men så snart nogle forsøger at søge hjælp i forumet mht. hvordan man ripper DVD'ere i praksis, så bliver trådene lukket med henvisning til, at man ikke vil ha' tråde om "ulovligheder" i forumet.
Men er det ulovligt ?
Ifølge lov om ophavsret, er det lovligt at lave en kopi af en lovligt erhvervet original kopi, til privat brug. Det er dog ikke lovligt at omgå en "teknisk kopibeskyttelse" - medmindre det er nødvendigt for at afspille det indkøbte!
Når vi snakker "distribution i hjemmet", hvor man har et central-lager hvor man opbevarer sine kopier af lovligt indkøbte original-kopier, og så afspiller disse over netværk via de nye media-extendere / afspillere, så er det jo netop nødvendigt at omgå kopi-spærringerne (regionskodning i praksis), for at kunne afspille ens lovligt indkøbte film på ens normale afspillere indenfor hjemmets fire vægge.
Dette mener jeg - iht. lov om ophavsret og dertilhørende bemærkninger - absolut er lovligt, og indtil der evt. er faldet dom om det modsatte, er det for mig bizart at opleve, at recordere.dk censurerer tråde der omhandler dette. Det er ren selvbestaltet selvcensur, uden nogen som helst relation til lov og ret.
Det er klart det er ulovligt at rippe DVD'ere for derefter at distribuere indholdet til andre - men det er jo ikke det samme som, at det er ulovligt at gøre det til sig selv, hvis formålet er, at kunne afspille film fra ens personlige centrallager til personlige afspillere indenfor husstanden!
Under lovbehandlingen af den seneste revision af lov om ophavsret, blev der af kritikere bl.a. fremført, at der under styresystemet Linux ikke er mulighed for at afspille DVD'ere uden at omgå "kopi-beskyttelsen" (DECSS) - og svaret fra kulturministeriet var, at i så fald var det lovligt at omgå den.
De samme må være gældende for afspilning via mediacentre og lokalt central-lager - indtil en evt. domstolsafgørelse siger andet. Derfor forstår jeg simpelthen ikke recordere.sk's holdning på dette punkt.
Men jeg vil meget gerne høre hvorpå recordere.dk bygger sin holdning - er det sitets tilknyttede jurastuderendes egen fortolkning af loven, eller har man fået henvendelser fra Danske Videogram Distributører, som har truet sitet til at antage denne agresive holdning overfor lovlig privat kopiering ?
MVH.
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 25-Juni-2008 kl. 23:55
erla skrev:
Når vi snakker "distribution i hjemmet", hvor man har et central-lager hvor man opbevarer sine kopier af lovligt indkøbte original-kopier, og så afspiller disse over netværk via de nye media-extendere / afspillere, så er det jo netop nødvendigt at omgå kopi-spærringerne (regionskodning i praksis), for at kunne afspille ens lovligt indkøbte film på ens normale afspillere indenfor hjemmets fire vægge. |
Det er et definitions spørgsmål.
Vi kan bare ikke tillade noget ulovligt i forummet - under nogen form. Og ripning af købte DVD'er er i sin grundform ulovligt (med de undtagelser du nævner).
Om man så kan bruge undtagelsen i loven, ved at fastholde at en server kun kan afspille filmene ved at bryde kopibeskyttelsen, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.
Men når alene det at distribuere programmer til ripning af DVD'er er ulovligt, så er det ikke noget at spøge med.
Så ud fra filosofien "Better safe than sorry" så kører vi en hård linie mod alt hvad der bare lugter af at kunne være ulovligt. Og i den forbindelse skal du tænke på, at en debat som regel altid afføder side-debatter. Så har man et emne om ripning af DVD'er, så opstår der let spørgsmål og svar som er på den forkerte side af loven - selvom det oprindelige spørgsmål ikke var.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 25-Juni-2008 kl. 23:59
erla skrev:
Nu ved jeg ikke om der er noget der hedder Prior art indenfor varemærker, men i så fald er recordere.dk's registrering vel invalid ? |
Fælleskøb er et varemærke. Det er ikke et patent.
Vi har eneretten til at bruge det navn herhjemme, indenfor nogle forskellige områder (varegrupper). Thats it.
Så andre må ikke starte et fælles indkøb op andetsteds herhjemme, og kalde det Fælleskøb. Men de må gerne kopiere selve ideen, med at gå sammen om at købe ind. Hvad der også sker fra tid til anden. Bare de ikke bruger det ord.
/Lars
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:12
Lars skrev:
erla skrev:
Når vi snakker "distribution i hjemmet", hvor man har et central-lager hvor man opbevarer sine kopier af lovligt indkøbte original-kopier, og så afspiller disse over netværk via de nye media-extendere / afspillere, så er det jo netop nødvendigt at omgå kopi-spærringerne (regionskodning i praksis), for at kunne afspille ens lovligt indkøbte film på ens normale afspillere indenfor hjemmets fire vægge. |
Vi kan bare ikke tillade noget ulovligt i forummet - unden nogen form. Og ripning af købte DVD'er er i sin grundform ulovligt (med de undtagelser du nævner).
Om man så kan bruge undtagelsen i loven, ved at fastholde at en server kun kan afspille filmene ved at bryde kopibeskyttelsen, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.
Men når alene det at distribuere programmer til ripning af DVD'er er ulovligt, så er det ikke noget at spøge med.
Så ud fra filosofien "Better safe than sorry" så kører vi en hård linie mod alt hvad der bare lugter af at kunne være ulovligt. Og i den forbindelse skal du tænke på, at en debat som regel altid afføder side-debatter. Så har man et emne om ripning af DVD'er, så opstår der let spørgsmål og svar som er på den forkerte side af loven - selvom det oprindelige spørgsmål ikke var.
/Lars
|
Så I udelukker muligheden for at lade medlemmer af forummet debatere og udveksle erfaringer med lovlig brug af deres udstyr, fordi den samme teknologi kan bruges til ulovlogheder ?
Det svarer jo til et mad-forum der ikke tillader diskution af køkkenknive, fordi kvinene kan bruges til at slå ihjel!
Den er simpelthen for tynd, efter min mening.
Og strider direkte imod det jeg oplever som formålet med recordere.dk - nemlig at skabe et forum der kan hjælpe brugerne til at få det optimale ud af deres udstyr.
En stille og rolig henvisnng om, at man naturligvis kun må udnytte teknologien til privat brug, ville være passende - og ville ydermere tjene det formål at opdrage brugerne til at respektere loven. Ved at lukke alle tråde og gøre dem utilgængelige, så snart der er noget der af nogen muligvis kan opfattes som noget der evt. kan bruges til ulovligheder, skubber i bare brugerne hen til andre fora, hvor de får svar på deres spørgsmål alligevel, og skaber antipati overfor ophavsretsloven, fordi jeres holdning og ageren, gør at folk får den opfattelse, at loven er urimelig og ikke giver dem nogle friheder til at udnytte deres teknologi på rimelig vis.
Og sidst men ikke mindst, gør I jer til dommere overfor hvad der er lovligt, uden at ha' nogen som helst baggrund herfor. Når I sletter tråde omhandlende lovlige aktiviteter, så stempler I jo disse som ulovlige!
Det mener jeg både skader jeres troværdighed. og nok endnu vigtigere, i længden ophavsretshavernes sag, der går ud på at få folk til at forstå og respektere ophavsretsloven.
Jeg går ind for ophavsret og respekterer den til fulde - men jeg vil ikke trues til at opføre mig på en måde der indskrænker mine rettigheder i forhold til den. Husk at ophavsretsloven er dualistisk og skabt med de to formål, dels at beskytte kunstnerne, og dels at udbrede kunsten i samfundet. For at opnå det sidste, er der visse indskrænkninger i den beskyttelse kunstnerne nyder, bl.a. friheder til privat brug - og disse friheder undertrykker I med jeres restiktive redaktionelle holdning, og vidste jeg ikke bedre, og lod mig guide af den holdning I ligger for dagen, ville jeg opfatte ophavsretsloven som en ensidig lov, og dermed miste respekten for den som forbruger.
Jeg mener derfor I skader den sag I foregiver at beskytte, med den holdning I praktiserer.
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:15
Lars skrev:
erla skrev:
|
Ja - det er nemlig lige det det er
I har bare ikke grundlag for at definere som I gør - eller.. jeg vil meget gerne vide på hvilket grundlag at I definerer, at al kopiering og omtale heraf - også til privat brug - er ulovligt!
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:22
erla skrev:
I har bare ikke grundlag for at definere som I gør - eller.. jeg vil meget gerne vide på hvilket grundlag at I definerer, at al kopiering og omtale heraf - også til privat brug - er ulovligt! |
Vi definerer ikke at al kopiering til privat brug er ulovlig. Vi siger blot at DVD ripning som udgangspunkt er på den forkerte side af loven, og derfor et uønsket emne i vores private forum.
/Lars
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:26
Lars skrev:
Vi kan bare ikke tillade noget ulovligt i forummet - under nogen form. Og ripning af købte DVD'er er i sin grundform ulovligt (med de undtagelser du nævner). |
Det er ikke ulovligt at tale om ripning af DVD eller Blu-Ray, og det er vel det eneste som vi gør. Der er ingen herinde som sælger programmer der skal bruges til omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger. Der er heller ingen som sælger konsulentbistand til denne opgave.
Derfor kan jeg ikke se at forumet skulle have et problem i forhold til §75c, stk 2 som siger:
Det er ikke tilladt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje,
reklamere for salg eller udlejning af eller i kommercielt øjemed
besidde indretninger, produkter eller komponenter, der [...]
Men bevares, hvis debatten hellere skal køre på usenet (dk.teknik.dvd), so be it...
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:27
Lars skrev:
erla skrev:
I har bare ikke grundlag for at definere som I gør - eller.. jeg vil meget gerne vide på hvilket grundlag at I definerer, at al kopiering og omtale heraf - også til privat brug - er ulovligt! |
Vi definerer ikke at al kopiering til privat brug er ulovlig. Vi siger blot at DVD ripning som udgangspunkt er på den forkerte side af loven, og derfor et uønsket emne i vores private forum.
/Lars
|
Hvad begrunder I opfattelse I ?
Den har for mig at se ikke hjemmel i lovgivningen, der netop siger, at kopiering til privat brug som udgangspunkt er lovligt!
Og hvis I har den opfattelse, hvorfor omtaler I så nyheder med navngivne programmer der muliggør ripning af DVD'ere - det virker noget modstridende for mig... I må godt sige det, men medlemmerne må ikke diskutere det i jeres forum ?
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:30
@erla
Omgå en teknisk foranstaltning (som CSS, AACS, BD+) er
ulovligt - hvis du vil kopiere lovligt - hvis du bare vil afspille (incl. temporære kopier der skabes ved afspilning)
AnyDVD HD har et væsentligt formål med afspilning af andre regioner end din egen, eller afspilning på ikke HDCP-egnet udstyr.
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:33
JesperLund skrev:
Lars skrev:
Vi kan bare ikke tillade noget ulovligt i forummet - under nogen form. Og ripning af købte DVD'er er i sin grundform ulovligt (med de undtagelser du nævner). |
Det er ikke ulovligt at tale om ripning af DVD eller Blu-Ray, og det er vel det eneste som vi gør. Der er ingen herinde som sælger programmer der skal bruges til omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger. Der er heller ingen som sælger konsulentbistand til denne opgave.
Derfor kan jeg ikke se at forumet skulle have et problem i forhold til §75c, stk 2 som siger:
Det er ikke tilladt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning af eller i kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller komponenter, der [...]
Men bevares, hvis debatten hellere skal køre på usenet (dk.teknik.dvd), so be it...
|
Nemlig - det eneste der opnås er afstandstagen fra ophavsretsloven som en urimelig lov, og at folk tyer til andre fora, hvor de ikke bare præsenteres for muligheden for at agere lovligt, men fristes af ulovlige tilbud.
Så hvis man fra recordere.dk's side ønsker at arbejde for ophavsretsloven og opdrage brugerne til at respektere denne, jamen så skyder man sig selv i foden, når man nedlægger alle emner der handler om lovlig privat kopiering, fordi den samme teknik kan bruges til at lave kopier der kan distribueres ulovligt.
Lad dog brugerne oplyse hinanden om hvordan de lovligt kan bruge teknologien indenfor privatsfæren, og lad dette stå som eksempel for rummeligheden i loven og afføde diskutioner om det rimelige i at betale kunstnerne for deres arbejde, ved kun at benytte lovligt indkøbte originalkopier på hjemmenetværker.
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:35
erla skrev:
Lad dog brugerne oplyse hinanden om hvordan de lovligt kan bruge teknologien indenfor privatsfæren, og lad dette stå som eksempel for rummeligheden i loven og afføde diskutioner om det rimelige i at betale kunstnerne for deres arbejde, ved kun at benytte lovligt indkøbte originalkopier på hjemmenetværker. |
Eller også skulle vi droppe alt det ophavsret-jura-fis og holde os til teknikken? Vi er hver især ansvarlig for de ting vi laver -- men der er ingen grund til at vi alle sammen skal rende rundt og lege APG-politimand.
Er der ikke rigeligt med påtvungne "downloading is stealing" rekvalmer på DVD film og i biografen?
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:41
Hej erla
Det er ikke et misforstået forsøg på at være hellig.
Men det er ulovligt at rippe en købe DVD som er beskyttet, med det formål at kopiere den. Og det er vi nødt til at tage udgangspunkt i.
Teoretiske debatter om ophavsret er derimod ok. Men når det kommer til hjælp til det praktiske, om hvordan man omgår loven, så må vi melde pas.
/Lars
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:44
JesperLund skrev:
@erla
ulovligt - hvis du vil kopiere lovligt - hvis du bare vil afspille (incl. temporære kopier der skabes ved afspilning)
AnyDVD HD har et væsentligt formål med afspilning af andre regioner end din egen, eller afspilning på ikke HDCP-egnet udstyr.
|
DET er så et definitionsspørgsmål, der ikke er blevet afprøvet ved domstolene
Hvis jeg vil afspille via mit media-center er det i praksis nødvendigt at ha' en kopi på harddisken. Dette er en situation der ikke er taget højde for i lovgivningen konkret, men som jeg er sikker på en domstol vil give mig ret i.
Du er velkommen til at ha' en anden holdning, men indtil en domstol har afsagt en dom herom, er der ingen af os der med 100% sikkerhed kan tillade os at hævde at det ene eller det andet er rigtigt.
Det er i dag muligt at købe skræddersyede hjemmebiosystemer, hvor man ripper ens DVD'ere til en harddisk. Systemet http://www.cso.dk/00258/00591/00616/ - her koster fra 100K og op - hvis det var ulovligt, kan jeg ikke forstå hvordan det kan sælges herhjemme.
En HTPC er bare en hjemmebygget udgave af det samme.
Indtil der falder dom herhjemme om, at Keleidescape er ulovligt, er der efter min mening dog præcedens for at det er lovligt, og derfor at Recordere.dk agerer på et ubegrundet grundlag - til skade for såvel brugerne af Recordere.dk som for de ophavsretshavere man fejlagtigt tror man støtter i kampen mod piratkopiering.
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 00:50
Lars skrev:
Hej erla
Det er ikke et misforstået forsøg på at være hellig.
Men det er ulovligt at rippe en købe DVD som er beskyttet, med det formål at kopiere den. Og det er vi nødt til at tage udgangspunkt i.
Teoretiske debatter om ophavsret er derimod ok. Men når det kommer til hjælp til det praktiske, om hvordan man omgår loven, så må vi melde pas.
/Lars
|
Hej Lars
Jeg takker for debatten - og som sagt tidligere synes jeg det er genialt site du kører
Men jeg savner stadig dokumentation for din påstand; "det er ulovligt at rippe en købe DVD som er beskyttet" - hvor i ophavsretsloven står det ?
Du kan ikke beuge den ene paragraf, der siger man ikke må bryde en kopispærring, uden samtidig at nævne den næste, der siger "medmindre". Og den allerførste paragraf (udgangspunktet) siger altså, at det er lovligt at lave kopier til privatbrug.
Jeg forstår heller ikke din "better safe than sorry"-argumentation - hvad er det du er bange for at blive sorry over ? At tilskynde til ulovligheder ?
|
Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 01:02
Lars skrev:
Men det er ulovligt at rippe en købe DVD som er beskyttet, med det formål at kopiere den. |
Sikker? Hvis du kun har en R2 afspiller, må du gerne rippe og kopiere egen R1 DVD til brug i eget hjem.
------------- Kuro
|
Skrevet den: 26-Juni-2008 kl. 01:07
JesperLund skrev:
@erla
|
Lad os lige ta' et andet eksempel: Jeg bruger idag Squeezebox til at høre mine CD'er, som jeg har rippet til FLAC-format.
Pladeselskaberne har i de seneste par år forsøgt med forskellige kopibeskyttelsesmetoder, at forhindre ripping af CD'ere - for at forhindre piratdistribution.
Tror du seriøst der er noget pladeselskab, der vil sagsøge mig for, at rippe mine lovligt indkøbte CD*ere, så jeg kan afspille dem på min Squeezebox ?
Det er jo ikke det som er deres formål!
Og er jeg medvirkende til kriminalitet, hvis jeg fortæller en bruger på dette forum, at jeg bruger EAC til rippe mine CD'ere, fordi det er det bedste program jeg har fundet til opgaven, der lader mig rippe alle mine CD'ere, også de så kaldt kopibeskyttede ?
Det er ikke ulovligt for mig at rippe mine CD'ere, hvis det kræves for at jeg kan afspille dem på min afspiller - det være sig min Squezebox eller min iPod eller min mobil-telefon - så længe det er til privat brug.
Men i det øjeblik jeg ligger mine kopier ud på nettet og deler dem med andre, så er det naturligvis en anden sag. Men det er, som sagt, en anden sag
Squezebox og tilsvarende netværksafspillere er efterhånden ved at vinde indpas i ganske mange hjem, og det har aldrig været i lovens ånd, at begrænse brugen af sådanne afspillere. Og det er heller ikke i rettighedshavernes interesse, at begrænse mig som privatperson, i at benytte disse. De øsnker ikke, at jeg som kriterie for mine indkøb har, om det er lovligt at afspille musikken i mit hjem via min foretrukne afspiller. De ønsker kun at jeg ikke deler min indkøbte musik med andre uden beregning.
På samme vis med DVD og de nye netværksafspillere.
Det ville klæde Recordere.dk, at gøre opmærksom på forskellen mellem lovligt privatbrug og ulovlig digital distribution, og gå forrest i opdragelsen af de digitale forbrugere herhjemme, med nøgtern oplysning, fremfor at stikke hovedet i busken og lukke enhver debat der bare perifært berører dette emne.
|
|