Print side | Luk vindue

Volume med db angivelse

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41961
Udskrevet den: 26-April-2025 kl. 09:05

Emne: Volume med db angivelse
Skrevet af: -claus-
Emne: Volume med db angivelse
Skrevet den: 04-Juni-2008 kl. 23:26

Hej

Jeg har måske et lidt pinligt spørgsmål. Men jeg har aldrig på mine gamle forstærkere, haft volumen angivet i db.  Men det gør den på min nye reciever. Jeg har haft den oppe på -4 db uden at jeg syntes den forvrænger. Jeg har ikke rigtigt haft mod på at gå længere op, men hvor langt går den op, stopper den på 0?

-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 00:28

Ja, O db er fuld skrue. db skalaen er logaritmisk, dvs den er ikke ligefrem proportional. F.eks skal der kun 6 db til en fordobling af lydtrykket.

Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 07:41

Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Jeg har haft den oppe på -4 db uden at jeg syntes den forvrænger. Jeg har ikke rigtigt haft mod på at gå længere op, men hvor langt går den op, stopper den på 0?

0 plejer at være = fuld skrue. Forstærkeren går sikkert til mellem -10 og -15.

Du kan vel sige, at - (minus) repræsenterer, hvor meget du dæmper lyden i forhold til fuld skrue.

Skrevet af: fredtoft
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Jeg har måske et lidt pinligt spørgsmål. Men jeg har aldrig på mine gamle forstærkere, haft volumen angivet i db.  Men det gør den på min nye reciever. Jeg har haft den oppe på -4 db uden at jeg syntes den forvrænger. Jeg har ikke rigtigt haft mod på at gå længere op, men hvor langt går den op, stopper den på 0?

De fleste surround receivere, inklusive din AVR-2808 har en volumen skala som går til mellem +12 og +18.

Hvis du har opjusteret enkelte kanaler i forhold til nul, kan denne skala være en smule mindre. Hvis du eksempelvis har sat din venstre front til at spille +5 dB i forhold til referencen, vil den samlede volumenskala gå til 5 dB mindre end ellers. Der burde dog næppe være grund til at presse en 2808 op på over 0.

Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 09:50

Jeg kan se at min Sony går fra -uendelig dB til +23 dB, normalt filmniveau er ml. -33 og -18 alt efter kilden.

TV 2 er naturligvis -18 dB (bortset fra deres rekvalmer)

Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Jeg kan se at min Sony går fra -uendelig dB til +23 dB, normalt filmniveau er ml. -33 og -18 alt efter kilden.

TV 2 er naturligvis -18 dB (bortset fra deres rekvalmer)

Lyder temmelig mystisk? Efter uendelig tegnet skulle den gerne starte med højeste værdi db for at slutte med et 0

Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 14:13

Det er ikke umuligt at den skulle have skrevet -100 dB, men det næstlaveste niveau er -92 dB og så går det ellers opad til +23 dB i 0,5 dB-intervaller.
Der står vel egentlig "-oo dB", hvilket jeg læste som "minus uendeligt"

I realiteteten siger den ikke meget før -55 dB-niveauet.

Skrevet af: hpetersen
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 14:21
sony, fnis 

Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 14:27

Nej min gamle Pioneer har 80 db efter uendelig tegnet og slutter på 0. Men det er så påtrykt rundt om volumen knappen. Dengang var der ikke display.

Jamen det der undrer mig er at det går over i + værdi. Fordi når 0 nåes spyttes fuld effekt ud på de fleste forstærkere.

Skrevet af: ALCFOTO
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 14:31
min kan også gå i +db

-------------
Onkyo 805
Dali Concept10/concept2/center/sub
Pioneer PDP LX5090 KALIB.
Pioneer BDP-LX71
LOGITECH HARMONY 1000
http://www.ALEXSoeGAARD.DK - Mine Blu-ray film

Skrevet af: Voodoodolphins
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 14:37
Er dit uendelig tegn to nuller ved siden af hinanden eller er det et rigtigt uendelig tegn. Når jeg skruer helt ned på min NAD er trinet efter -72 to nuller ved siden af hianden "00". 

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen det der undrer mig er at det går over i + værdi. Fordi når 0 nåes spyttes fuld effekt ud på de fleste forstærkere.

De digitale forstærkere er som oftest angivet sådan at "0" er lig med fuld udstyring af effektforstærkeren forudsat at der er fuld udstyring fra digital-kredsløbene. Plus-niveauerne er således beregnet til "headroom", til f.eks. analoge kilder med lavere udstyrings-niveau. Det kan være en fordel at kalibrere lydtrykket af de enkelte højttalere sådan at "reference level" (typisk 75 dB, alt efter kilden der benyttes), er lig med 0, så har du - hvis forstærkerens niveau-inddeling er korrekt - altid styr på hvor højt du spiller i forhold til "reference level". Det kan være en god ting, hvis nu en film f.eks. starter meget lavt, så risikerer du ikke at du kommer til at skrue for højt op, så du risikerer at futte højttalerne af når der pludselig er en jumbojet der styrter ned i en atom-ubåd...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 14:50

Tilsvarende, så er "0" på en gammel analog forstærker med "omvendt" volumenregulering, heller ikke lig med "fuld udstyring" med en korrekt, 2V signalkilde, det er som regel lig med væsentligt mere end dét, for at have headroom til kilder med lavere udgangsniveau. Du kan sammenligne "0" på de nye forstærkere med typisk "klokken 12" på analoge forstærkere, der typisk er dér hvor forstærkeren er fuldt udstyret, forudsat at kilden leverer de normerede 2V. Så rent logisk set, er det sådan set de gamle forstærkere med "0" lig med "fuld skrue", der er forkert betegnet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 17:48
Ok Otto, makes sense! Derfor er det også skide irriterende at Onkyo 605 kører med lineær retvendt skala til volumen

Skrevet af: KillerT2
Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 21:46
Citér AV Precision

De digitale forstærkere er som oftest angivet sådan at "0" er lig med fuld udstyring af effektforstærkeren forudsat at der er fuld udstyring fra digital-kredsløbene.

De fleste receivere idag har vel ikke digitale forstærkere (klasse D)? Er det ikke som oftest analoge forstærkertrin hvor styringen måske er digital?

-------------
Pioneer 508XD, Pioneer SC-2024, Panasonic BDT110, AppleTV, PCH A-200

B&W CDM9NT + CNT + XT2, BK Monolith DF

Skrevet den: 05-Juni-2008 kl. 21:55

Oprindeligt skrevet af Voodoodolphins Voodoodolphins skrev:

Er dit uendelig tegn to nuller ved siden af hinanden eller er det et rigtigt uendelig tegn. Når jeg skruer helt ned på min NAD er trinet efter -72 to nuller ved siden af hianden "00". 

På min er det -oo dB. Altså 2 o'er. Nullerne ser anderledes ud i displayet.

Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 00:19

Ok Otto, makes sense! Derfor er det også skide irriterende at Onkyo 605 kører med lineær retvendt skala til volumen

Du kan da selv vælge imellem to skalaer på en Onkyo?

Mvh Michael

-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite

Skrevet af: Voodoodolphins
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Oprindeligt skrevet af Voodoodolphins Voodoodolphins skrev:

På min er det -oo dB. Altså 2 o'er. Nullerne ser anderledes ud i displayet.

you are right, mine ligner også o'er og ikke nuller

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 12:43

Oprindeligt skrevet af KillerT2 KillerT2 skrev:

De fleste receivere idag har vel ikke digitale forstærkere (klasse D)? Er det ikke som oftest analoge forstærkertrin hvor styringen måske er digital?

Jo, dårlig formulering fra min side.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 13:04

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Mvh Michael

Ja det troede jeg også. Men på 605eren er der ikke den mulighed 

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 13:38

Mvh Michael

Ja det troede jeg også. Men på 605eren er der ikke den mulighed 

Nej det har du da ret i.

Jeg var for hurtig til at konkludere, da de to Onkyo receivere jeg har ahft begge har haft muligheden.

Underligt.

Jeg foretrækker så selv "absolute" skalaen.
Synes det er underligt at have volumen til at stå på "minus styrke".

Mvh Michael

-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 18:01

Mvh Michael

Jeg har aldrig været vant til andet, så for mig er det bagvendt med absolute skalaen (vidste ikke den hed sådan)

Skrevet den: 07-Juni-2008 kl. 00:14

Mvh Michael

Jeg har aldrig været vant til andet, så for mig er det bagvendt med absolute skalaen (vidste ikke den hed sådan)

Min Onkyo kalder i hvert fald valget for "absolute" (fra "min", som er nul, og op til Max, som er 100) eller "relative" (fra -oo, som "ligger på -82", og op til +18dB).

Mvh Michael

-------------

Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 07-Juni-2008 kl. 19:28

Tak for det. Så blev jeg lidt klogere.

Så har jeg lige et par spørgsmål til.

Inde i audissy indstillingerne under base curve copy. Sætter den efter kalibreringen, equalizer indstillingerne ved 125 hz og 250 hz, kraftigt ned. (Det variere lidt på de forskelige højtalere) Er det for at udligne mangler ved højtaleren præstationer og dermed prøve at gøre dem så neutrale som muligt?

Der er også equalizer indstilinger under audio sættings. Er det menigen at disse indstillinger vil supplere indstillingerne fra ausissy kalibreringen? Eller vil den bruge denne opsætning og ignorere audissy's egen opsæning?

Jeg kan også se der er en klassisk bass og trebble indstillings mulighed, man kan aktivere. Gælder det samme her.

-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Juni-2008 kl. 13:40

Mvh Michael

Skal du da SE hvor højt den spiller, før du kan høre det?

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Print side | Luk vindue