Print side | Luk vindue

16:9 hvad var ideen egentlig.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=42016
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 17:22

Emne: 16:9 hvad var ideen egentlig.
Skrevet af: rasmuzzen
Emne: 16:9 hvad var ideen egentlig.
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 13:46

Nu har jeg haft 16:9 tv i snart 1/2 år. Jeg har ligeledes ca. 10 filmkanaler.

Men oplever stort set aldrig at noget sendes i 16:9, det er altid i de andre formater (letterbox, pana eller hvad de nu hedder).

Hvem søren fant på at det skulle være 16:9. Det er vel ikke det format der laves flest optagelser i kan jeg se.

bevares, jeg har en knap der kan hive i billedet så de sidste 20 % kommer med, men....

Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 15:07
16:9 DVD (anamorphic WS) har været der i 10+ år.
Digitalt SDTV i 16:9 finder du på hovedkanalerne (DRx og TV2).
Derudover er HDTV per definition i 16:9.

NB: 16:9 = ægte 16:9, aka anamorphic widescreen i ovenstående.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 15:25

Ok, men det er vel stadig væk ikke det format der bliver brugt mest når der produceres biograf film, og det var vel det der var hele ideen eller hvad.

MVH

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 15:30

Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

Hvem søren fant på at det skulle være 16:9. Det er vel ikke det format der laves flest optagelser i kan jeg se.

Du kan ikke få ét format, der kan vise alt. Men 16:9 er dog meget tættere på film end 4:3 var.

Der findes et hav af filmformater. Se evt. artiklen:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1507">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1507 - Hvorfor sorte bånd i top og bund, når man ser film på et 16:9 TV? Hvorfor virker nogle film mere "storslåede" end andre? Læs denne artikel om filmformaterne.

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 15:34

Hele min pointe var, skulle formatet ikke have været endnu bredere. Da det er mere sjældent det passer i kassen end at det ikke gør ?.

Analyserede man mon dengang på om hvilket format der blev produceret flest film i.

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 15:54

Hele min pointe var, skulle formatet ikke have været endnu bredere. Da det er mere sjældent det passer i kassen end at det ikke gør ?.

TV er ikke lavet til film som sådan. Men du har da ret, at for at vise en film i eksempelvis Cinemascope (2,35 : 1) så skal displayet været ret bredt.

Måske kommer der på et tidspunkt sådan et TV .. så vil du dog have sorte bånd i siderne når du ser almindelig TV.

Min pointe var blot, at du kan ikke finde en størrelse der kan bruges til det hele. Film er også vidt forskellige .... 2,35:1 gælder ikke alle film.

Analyserede man mon dengang på om hvilket format der blev produceret flest film i.

16:9 er ikke noget nyt format. Det blev "opfundet" tilbage i 1970'erne, og endte som det foretrukne format til HDTV. På det tidspunkt var film på 2,35 :1 mere sjældne end de er i dag. Men selvom man havde adopteret det format, ville det nok have været besværligt at lave billedrørene brede nok. Og 4:3 udsendelserne ville bare være et frimærke midt på skærmen.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 16:08
Ja, det ved jeg godt (jeg er autodidakt radiomekaniker). Det tager mere strøm at fyre en bred CRT skærm op end en 4:3.

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 16:16

Ja, det ved jeg godt (jeg er autodidakt radiomekaniker). Det tager mere strøm at fyre en bred CRT skærm op end en 4:3.

Samt at problemerne med geometrifejl bliver større i praksis...

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

16:9 er ikke noget nyt format. Det blev "opfundet" tilbage i 1970'erne, og endte som det foretrukne format til HDTV. På det tidspunkt var film på 2,35 :1 mere sjældne end de er i dag. Men selvom man havde adopteret det format, ville det nok have været besværligt at lave billedrørene brede nok. Og 4:3 udsendelserne ville bare være et frimærke midt på skærmen.

/Lars

Men jeg forstå egentligt ikke, at man ikke noget mere aggressivt satser på at sende i 16:9.  

Netop nu, hvor der omstilles til digitalt tv på både kabel og DTT og hvor  vel langt over halvdelen af alle tv er i (næsten) 16:9 format, så burde alle digitale udsendelser være i 16:9 -  SDTV eller HDTV  ALLE.

At så nogle kanaler og ældre programmer ikke kan sendes i andet end 4:3  og visse film er for brede kan der ikke gøres meget ved.

Meld dog klart ud:

Standarden for TV billedformat er 16:9 - alt digitalt TV skal sendes i denne standard !  

Lars

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 18:34
Så vidt jeg ved, så udsendes alt, hvad der kan, i 16:9 af de danske TV-stationer.

Det er som regel de kommercielle stationer, der halter bagud (Kanal4/5, TV3/3+ mv., TV2 Film/Charlie/Zulu).

Brok dig til dem - det er kun dem, der kan ændre deres adfærd. Det hjælper ikke, at du brokker dig herinde

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 20:28

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men jeg forstå egentligt ikke, at man ikke noget mere aggressivt satser på at sende i 16:9.  

Jeg synes nu nok, der satses ret aggressivt på at få udbredt 16:9 standarden. Langt størstedelen af alle tv-apparater der produceres nu er i 16:9 format. DVD bredformatfilm har, som JesperLund skriver, ligget i anamorfisk 16:9 siden slutningen af 90'erne, og de nye HD formater, HD-DVD, Blu-ray samt HDTV kører kun i 16:9 (ikke-anamorfisk). Og mht. tv-stationerne, så sender DR næsten udelukkende i 16:9 og TV2 er efterhånden kommet rigtig godt med om end de stadig sender mange film i 4:3 letterbox (sikkert fordi de er billigere i indkøb). Canal Digital eller rettere Canal+ sender også langt størstedelen af deres film i 16:9. De er faktisk så glade for formatet, at mange film i bredere formater, fx 2.35:1, tit beskæres til 16:9, blot for at glæde de mennesker, der gerne vil have billedet til at fylde hele deres 16:9 skærm ud...

Det tager tid at omstille fra 4:3 til 16:9 tv-produktion, men jeg synes faktisk de er nået ret langt efterhånden. Det er efterhånden sjældent jeg støder på 4:3 udsendelser på de seriøse stationer.

Netop nu, hvor der omstilles til digitalt tv på både kabel og DTT og hvor  vel langt over halvdelen af alle tv er i (næsten) 16:9 format, så burde alle digitale udsendelser være i 16:9 -  SDTV eller HDTV  ALLE.

At så nogle kanaler og ældre programmer ikke kan sendes i andet end 4:3  og visse film er for brede kan der ikke gøres meget ved.

Ja, alt bør udsendes i 16:9 standarden, men 2.35:1 film bør stadig vises i 16:9 letterbox på et 16:9 tv, ligesom 4:3 film/programmer bør vises i 16:9 pillarbox på et 16:9 tv - så får vi hele originalbilledet med og geometrien fastholdes!

Meld dog klart ud:

Standarden for TV billedformat er 16:9 - alt digitalt TV skal sendes i denne standard !  

Lars

Jeg melder hermed enighed i dette udsagn!

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 20:33
Kan det hele ikke løse ved at man også udgiver 2K TV og Pj. til hjemme
brug.

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 20:50

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Kan det hele ikke løse ved at man også udgiver 2K TV og Pj. til hjemme brug.

Hvis du tænker på 2K D-cinema, så er formatet faktisk meget lig HDTV (1920x1080). 2K D-cinema er i formatet 2048x1080, men det er beregnet til biografbrug, hvor de forskellige formatvarianter, fx 1.85:1, 2.35:1 m.v. fremkommer ved hjælp af forskellige optiske linser der sættes foran projektoren. Hvis dette skal efterlignes på tv-apparater, skal det foregå digitalt med op/nedscaleringer til følge, og så kan fx en 2.35 film lige så godt ligge i 16:9 letterbox, som det er tilfældet med fx Blu-ray. Men jo, hvis alle havde projektorer derhjemme med panamorp linser, så kunne problemet godt løses

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det tager tid at omstille fra 4:3 til 16:9 tv-produktion, men jeg synes faktisk de er nået ret langt efterhånden. Det er efterhånden sjældent jeg støder på 4:3 udsendelser på de seriøse stationer.

Er det ikke seriøst at sende http://www.imdb.com/title/tt0034583/ - Casablanca eller http://www.imdb.com/title/tt0031381/ - Gone with the Wind ?

Uanset at fremtiden for TV produktion hedder 16:9 og film er 1.85:1 eller bredere, vil der være en masse "arkiv" materiale som stadig er 4:3. Et af perspektiverne ved HDTV er at man kan slippe for den uendelige diskussion om hvorvidt 4:3 materiale på widescreen TV skal pillerboxes eller strækkes. Når formatet er fast 16:9, bliver man nødt til at træffe et valg i produktionen, og det kan kun blive pillarboxing.

-------------

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 21:50

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Så vidt jeg ved, så udsendes alt, hvad der kan, i 16:9 af de danske TV-stationer.

Det er som regel de kommercielle stationer, der halter bagud (Kanal4/5, TV3/3+ mv., TV2 Film/Charlie/Zulu).

Brok dig til dem - det er kun dem, der kan ændre deres adfærd. Det hjælper ikke, at du brokker dig herinde

For det første synes jeg nu ikke,  jeg 'brokker mig'  (i det mindste ikke i denne tråd).

Men jeg synes, at den fri konkurrence alene skal være på program indhold og prisen herfor - men ikke på at fastholde forskellige billedformater unødigt længe.

Alle TV2's programmer sendes jo af en offentligt ejet station - som har haft lang tid til at omstille sig - News er et lille billede midt på min skærm -  så jeg synes det er tid til 'en lodret '  - så er det NU.

Nu ser jeg ikke TV3,3+,4  og  5 ser jeg kun som 5HD ( og det er jo 16:9); men med de priser disse kanaler får på fx youSee vil jeg også sige   - så er det NU.

Jeg var faktisk af den opfattelse at CNN, BBC prime/world  overvejende blev produceret i 16:9, men  ?

Lars

PS!  Naturligvis skal all programmer vises med originalt format, evt. svagt skåret i siderne for film og med sorte kanter over/under eller i siderne.  Vore tv skal IKKE være Tivolis spejlkabinet.

-------------

Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 22:10

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Jeg synes så, at tv stationerne har fået 'tid' nok.

Mest af alt synes jeg, at det er forkasteligt at man stadig sælger 4:3 tv (især  små skærme).  Her bør der INGEN kære mor være - disse tv skærme skulle udstyres med  et sort dødningehoved, hvis tv kæderne ikke selv kan forstå det.  

Lars 

Endnu engang, naturligvis skal Casablanca vises i originalt aspect forhold - den skal heller ikke 'favelades' .

Med den film er det ikke kun 'the beginning',  men ' the continuation  of a beautiful friendship'

-------------

Skrevet af: BUGz
Skrevet den: 06-Juni-2008 kl. 22:40
cinemascope blev lavet tilbage i 50erne for at trække folk i biffen 

Skrevet af: moho
Skrevet den: 12-Juni-2008 kl. 12:09

Var det ikke noget med kunne have plads til 2 stk A4 sider på samme skærm, og så lidt ekstra, forskellen mellem 1,414 og 1,78.

16:9 vil faktisk kunne vise et Anamorfisk 2,35 billede højt og tyndt, jeg mener med nøjagtig samme mål som en 1,85 film på ens gamle 4:3 CRT.

16:9 kan dække alt fra 1,89 ned til 1,67 i formater, uden porportionerne bliver for mærkelige.

Mit problem er faktisk mere når noget sendes i 1,85 og alle involverede fastholder man netop IKKE vil ændre til almindeligt 16:9. Fastholde man fortsat skal have to tynde bjælker.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Print side | Luk vindue