Print side | Luk vindue

Skal skiverne hvile?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=4207
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 15:39

Emne: Skal skiverne hvile?
Skrevet af: clausewitz
Emne: Skal skiverne hvile?
Skrevet den: 19-Februar-2005 kl. 10:26

Er der nogen der ved om man bør lade brændte medier (CD/DVD) hvile lidt før man tager dem i brug og evt. hvor lang tid (ca.)? Jeg giver skiverne nogle minutter men ved ikke om det er unødvendigt.

Claus   

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Februar-2005 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Er der nogen der ved om man bør lade brændte medier (CD/DVD) hvile lidt før man tager dem i brug og evt. hvor lang tid (ca.)? Jeg giver skiverne nogle minutter men ved ikke om det er unødvendigt.

Claus   

Det betyder intet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 19-Februar-2005 kl. 12:43

Tak for svaret. Årsagen til min tvivl skyldes at der jo er tale om en brænding og derved opvarmning af skiverne.

Claus

Skrevet af: Ronnio
Skrevet den: 22-Februar-2005 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Tak for svaret. Årsagen til min tvivl skyldes at der jo er tale om en brænding og derved opvarmning af skiverne.

Claus

Hej Claus m.fl.

Grunden til at afkøling ikke er nødvendig, er at der ikke er tale om en brænding.

Det som sker med CD/DVD-R og  CD/DVD+R er at et tyndt lag af stoffet cyanin udsættes for laserlys af en bestemt frekvens, hvilket gør at dette lag ændrer farve. I den forbindelse udsættes skiven samtidigt for varme, men dette er en sideeffekt. Undersøgelser har vist at denne varme kan resultere i en mindre deformering af polycarbonaten (plasten), men der er ikke tale om hverken huller eller brænding.

Hvad angår CD/DVD-RW og  CD/DVD+RW, så er der tale om et stof som kan antage 2 forskellige faser (ordet og uordnet). Skiftet mellem de 2 faser styres af opvarmning og afkøling. Selvom temperaturen kan komme helt op på 500-700 grader, så er det ikke nok til at man kan tale om en brænding og afkølingen sker umiddelbart i forbindelse med skrivningen.

Ronnio   

-------------
Ejer af en Pioneer DVR-720 og super tilfreds

Skrevet af: arne persen
Skrevet den: 04-Marts-2005 kl. 19:05

Hej alle Recordere - forum deltagere.

Jeg står i en situation hvor jeg er ny bruger af forum'et, men kan fornemme, at der er folk som er mere kendte med DVD-mediet end mig.

Jeg har et spørgsmål som jeg il høre om I kan besvarer:

Hvad er forskellen mellem CD-r og CD+r og hvad er forskellen mellem DVD-r og DVD+r????

Jeg er bekendt med at CD og DVD skal kunne afspille disse, men jeg har købt en DVD-brænder, og vil nu brænde film og evt. CD til brug i sommerhuset.

Min DVD-afspiller kan (i henhold til brugermanual) afspille DVD-r og jeg har brændt et par DVD+r - betyder det at de ikke kan bruges i min DVD-afspiller (jeg har ikke prøvet  - sommer sæsonen er jo ikke begyndt endnu)

Hilsen fra Arne

-------------
arne

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Marts-2005 kl. 09:58

Hej Arne.

Prøv at læse dette indlæg fra Forummet´s FAQ:

Spørgsmål :
Hvad kan de forskellige DVD formater?

Svar :
Vælg det rigtige format. Indenfor DVD optagere, er funktionaliteten på en række områder afhængig af hvilket format man vælger.

DVD-RAM er det bedste, også til redigering. Det er samtidig det dyreste, og svært at dele resultatet med andre. DVD-RAM kan kun afspilles i en DVD afspiller lavet til at afspille det format.

DVD-RAM tillader tidsforskudt afspilning, at man kan afspille noget andet end det der indspilles. Det betyder at man kan pause live TV, eller blot se udsendelse forskudt i tid.

DVD-R er godt til at dele med andre, det samme er DVD+R. Begge formater kan afspilles på de fleste almindelige DVD afspillere og computere. Men ingen af de to formater kan man redigere på. Det er engangsoptagelser, og når først noget er optaget så ligger det der. DVD+R tillader dog lidt flere ændringer efter optagelse, bl.a. ændring af kapitel-mærkerne.

DVD-RW er genskrivelig og god til redigering hvis man benytter VR mode. Optagelser i VR mode kan dog ikke afspilles i almindelige afspillere. Det er det samme som med DVD-RAM, at DVD afspilleren skal være lavet til at afspille DVD-RW i VR mode, og det er de færreste almindelige DVD afspillere. Benyttes derimod videomode så vil optagelser på DVD-RW kunne afspilles i almindelige DVD afspillere. Mht. redigering er mulighederne med Videomode noget begrænsede.

DVD-RW tillader tidsforskudt afspilning ved brænde hastigheder på 2x eller højere på DVD optagere som understøtter tidsforskydning. Pioneer laver flere modeller.

DVD+RW er genskrivelig og på mange måder et godt kompromis format til en ren DVD optager. Formatet minder meget om et videobånd. Man kan indspille noget, slette det igen, og så bliver der et hul som kan genbruges til en ny indspilning. Som på et videobånd, kan man dog ikke indspille længere end hullets længde, før man begynder at overskrive de optagelser som ligger efter.

DVD+RW skal ikke færdiggøres (finalizes) først, før de kan afspilles i de fleste almindelige DVD-afspillere. Der er simple redigeringsfaciliteter som beskrevet ovenfor, men man kan ikke flytte rundt på optagelsernes rækkefølge.

Har man et behov for at dele optagelser med andre, så er DVD+RW formatet en fordel fordi det tillader en form for redigering, samtidig med at det kan afspilles i de fleste almindelige DVD afspillere.

Køber man derimod en DVD optager med harddisk i, så bliver alt det med formater nærmest ligegyldigt. For her kan man optage på harddisk, redigere det dér, og kopiere det til billige medier som DVD-R eller DVD+R bagefter. Og så betyder det ingenting, at de billige engangsformater ikke tilbyder redigering.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Print side | Luk vindue