Print side | Luk vindue

RAM harddisk

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=42368
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 17:16

Emne: RAM harddisk
Skrevet af: knudg
Emne: RAM harddisk
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 12:57

Der findes på markedet "harddiske" bygget som RAM - jeg mener de fåes op til 32 Gb i dag, men de bliver nok større.

De burde forøge performance på en hvilken som helst PC væsentligt, da de mekaniske bevægelser på harddisken elimineres.

Er der nogen, der har erfaring med køb og brug af sådanne?

Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 13:02
Det du snakker om er SSD diske.
De kan fås væsentligt størrere end 32GB.

Nogle laptop's kan fås med disse diske, de er primært interssante i laptops.
En Mac Air benytter f.x. sådan en disk.

Angående hastighed, så giver det ikke ret meget ekstra. Jeg mener PC world lavede et par tests med sådan en diske. Maskinen blev kun 10-20% hurtigere. I teorien burde den være væsentligt hurtige, men sådan gik det ikke i deres test.

Den primære fordel er nok mere at den bruger mindre strøm samt er mere holdbar.

Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 13:13

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Maskinen blev kun 10-20% hurtigere. I teorien burde den være væsentligt hurtige, men sådan gik det ikke i deres test.

Er 10-20% hurtigere ikke væsentligt? Det er det godt nok i min verden.

Denne type harddiske må da også med fordel kunne anvendes i server løsninger, pga. driftsikkerhed og flaskehalse problemer.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet af: knudg
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 13:38
Tak Lahan, - jeg kendte nok bare ikke begrebet SSD diske, men det var dem, jeg mente.  Så kan jeg finde resten på nettet, - jeg mangler dog endnu at se dem markedsført i DK til en rimelig pris.  Man snakker om 45 dlrs for 8GB, - det ville jeg da kunne lege lidt med i min gamle bærbare, - nærmest for at se forskellen.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Maskinen blev kun 10-20% hurtigere. I teorien burde den være væsentligt hurtige, men sådan gik det ikke i deres test.

Er 10-20% hurtigere ikke væsentligt? Det er det godt nok i min verden.

Denne type harddiske må da også med fordel kunne anvendes i server løsninger, pga. driftsikkerhed og flaskehalse problemer.

Jo 10-20% er ok, men de er dyre 10%.

F.x. eks koster en Mac Air ca 7.000 mere med en 64GB SSD fremfor en alm 80GB disk.

Jo det kan også bruges i Server løsningen. SUN er de eneste som har valgt at satse på SSD diske, de andre producenter har mener ikke SSD diskene er modne nok i øjeblikket. (For små og for dyre.)

Skrevet af: Mollerup
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 14:46

Skrive og læse hastigheden er som regel langsommer end gode HDD, men søge tiden er utrolig meget bedre.

Hvis man køber en Mac Air er man vel ligeglad med pris?

Print side | Luk vindue