Print side | Luk vindue

Artikel: Oplev HD-lyd

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=42384
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 20:11


Emne: Artikel: Oplev HD-lyd
Skrevet af: Lars
Emne: Artikel: Oplev HD-lyd
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 18:42

 

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1498">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1498 - HD-lyd som Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio åbner nye muligheder, for biograflyd i hjemmet. Denne artikel går bag om HD-lyd, og hvordan det opleves.

Debat herunder >>>



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Svar:
Skrevet af: CrimsonLoneWolf
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 21:26
God artikkel. Tænker lidt på om afspillere der dekoder 7.1 pcm også kan indstilles til at sende et 7.1 pcm som 5.1 pcm i stedet for?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 21:45

Oprindeligt skrevet af CrimsonLoneWolf CrimsonLoneWolf skrev:

God artikkel. Tænker lidt på om afspillere der dekoder 7.1 pcm også kan indstilles til at sende et 7.1 pcm som 5.1 pcm i stedet for?

Jeg vil umiddelbart tro at valget så står imellem lossless 7.1 og Dolby Digital 5.1 eller DTS 5.1

Dette fordi det fortsat er surround forstærkerne der er udstyret med de advancerede DSP enheder (Digital Signal Processor), dem som kan lave om på lyden, fra et format til noget andet.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: OHJ-1
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 23:12

Et før omdsikuteret emne, det at film med 7.1 videresendes som pcm 7.1 til forstærkeren der er opsat til 5.1 system - har aldrig helt fået en forklaring på hvad som sker!

Bør man lade afspilleren (i mit tilfælde PS3) udsende max 5.1, eller lader man den stå med 7.1 og derved overlade omformingen til 5.1 ske i recieveren - gerne med et svar på hvorfor? 

Mvh, Ole



-------------
Samsung LE46M87BD-Harmony 525
Samsung SMT-H3106 HD Digital
PS3 60GB - Onkyo TX-SR605 - Focal JMlab
Beosound 9000 + Beoport
2xPenta mkIII 2xBeolab 8000


Skrevet af: dvdchr
Skrevet den: 14-Juni-2008 kl. 23:19

Hejsa

Med hensyn til hvilke film, der er med 7.1 surruond faldt jeg i min søgning på google følgende spændende blue ray side:

http://www.blu-raystats.com/stats.php - http://www.blu-raystats.com/stats.php

Tag et kig på denne, der er en del film med 7.1 lyd.

Så er det jo bare lige om alle kan købes som region B film.

mvh dvdchr



Skrevet af: piloten
Skrevet den: 15-Juni-2008 kl. 09:45

Hej Lars

Super artikel, lige hvad jeg manglede til opsætning af mit snart ankommende nye set up.

Thanks



-------------
Med venlig hilsen

Piloten

Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175


Skrevet af: Alland82
Skrevet den: 15-Juni-2008 kl. 12:09

Til listen af film med 7.1 lyd der kan fås i butikkerne herhjemme kan jeg tilføje "Det Gyldne Kompas"..

//Allan



-------------
Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6


Skrevet af: Scarecrow
Skrevet den: 15-Juni-2008 kl. 13:12

Ellers kan man altid gå ind på den officielle side for blu-ray film og andre nyheder. http://www.blu-ray.com - www.blu-ray.com , den har anmeldelser af både film og afspillere.

hvis man vil vide lidt om HDMI 1.3, som faktisk ikke behøves, for der er intet hardware der understøtter de nye features som HDMI 1.3 har, bør i læse denne artikel, som forklare hvorfor .... http://www.highdefdigest.com/news/show/853 - www.highdefdigest.com/news/show/853

Men en god artikel, tak for det...

mvh

Morten



Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 15-Juni-2008 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Scarecrow Scarecrow skrev:

Hvis man vil vide lidt om HDMI 1.3, som faktisk ikke behøves, for der er intet hardware der understøtter de nye features som HDMI 1.3 har, bør i læse denne artikel, som forklare hvorfor .... http://www.highdefdigest.com/news/show/853 - www.highdefdigest.com/news/show/853

Men en god artikel, tak for det...

mvh

Morten

Hej Morten,

hvis man vil bit-streame de nye lydformater, så HAR man brug for HDMI 1,3. Bitstreamning af de lydformater kan i dag godt lade sig gøre, så den feature bliver i hvert fald udnyttet.

Men Highdefdigest artiklen er også fra august 2007. Artiklen er i øvrigt også opdateret på punktet omkring. Derudover kan man også have glæde af den automatiske lip sync.



Skrevet af: Scarecrow
Skrevet den: 15-Juni-2008 kl. 14:19

har lige skrevet lidt med lars, om netop det emne har lige læst en anden artikel om 1.3 bitstream...

jeg køre selv min ps3´er via hdmi til min denon forstærker med hdmi 1.1, men ps3´eren sender jo også lyden ud i pcm..

 



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 15-Juni-2008 kl. 14:32

Hej Alle

Ja, for at køre PCM kræves der ingen speciel HDMI standard. Det klarer de allesammen.

For at køre bitstream af den "gamle" lyd (Dolby Digital og DTS) kræves der heller ingen speciel HDMI standard.

Men for at køre bitstream af HD-lyd (Dolby TrueHD og DTS-HD MA) skal man have minimum HDMI version 1.3

Der er en fin oversigt over HDMI versionerne på http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI - Wikipedia

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: -C5-
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Scarecrow Scarecrow skrev:

har lige skrevet lidt med lars, om netop det emne har lige læst en anden artikel om 1.3 bitstream...

jeg køre selv min ps3´er via hdmi til min denon forstærker med hdmi 1.1, men ps3´eren sender jo også lyden ud i pcm..

 

Er det bedre at køre med PCM frem for bitstream?

Jeg har PS3 og Denon 3808.



-------------
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Er det bedre at køre med PCM frem for bitstream?

Jeg har PS3 og Denon 3808.

Det du har er som udgangspunkt helt fint

Der kan være forskel på bitstream og intern dekodning til PCM.

På plussiden for PCM vil være muligheden for at mixe filmlyden med anden lyd (f.eks. PIP kommantar spor)

På plussiden for bitstream, er at det teknisk set kan være højere kvalitet hvis dekodningen i forstærkeren er bedre end ditto i afspilleren. Dette fordi forstærkerne typisk er udstyret med mere advancere DSP'er (Digital Signal Processor). Derudover er der den fordel, at man kan se hvad der lyttes til, i forstærkerens display.

Men udover det, så kan alle dekodere have fejl. Det kan være både afspillere og forstærkere, som fra tid til anden skal have ny firmware for at klare de seneste film. Eksempelvis har PS3 fået dekodning for DTS-HD MA nu ... men den fejler med visse film (laver 7.1 lyd til 5.1 lyd).

Så det er faktisk ikke så nemt at svare på. Om PCM eller bitstream er bedst. Det afhænger af udstyr, ønsker og behov

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Er det bedre at køre med PCM frem for bitstream?

Jeg har PS3 og Denon 3808.



Ja, hvis du bruger PCM (som også er din eneste mulighed med PS3'en), så har du mulighed for at bruge en række features i Blu-ray formatet, så som PiP og Audio Mixing, som kræver afspiller-dekodning for at virke.



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

På plussiden for bitstream, er at det teknisk set kan være højere kvalitet hvis dekodningen i forstærkeren er bedre end ditto i afspilleren.


Nej, det er ikke muligt. Der er én måde at pakke TrueHD og DTS-HD MA ud på. Det kan PS3'en gøre ligeså godt som den dyreste receiver. Det er enten eller, ligesom at den hurtigste computer i verden ikke kan pakke en zippet fil ud bedre end en langsom computer.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

(...) men den fejler med visse film (laver 7.1 lyd til 5.1 lyd).



Ja, ved nogle af de film der har 7.1 lyd. Det er ikke dem alle sammen der har denne fejl, så det må være noget man kan tage højde for når man laver film i fremtiden...


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 13:48

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er én måde at pakke TrueHD og DTS-HD MA ud på. Det kan PS3'en gøre ligeså godt som den dyreste receiver. Det er enten eller, ligesom at den hurtigste computer i verden ikke kan pakke en zippet fil ud bedre end en langsom computer.

Lyd kan påvirkes på præcis samme måde som video kan. Der er ingen forskel dér. Bare fordi det er digitalt, er det ikke ens igennem forskelligt udstyr.

Spørgsmålet er så bare om det er hørbart.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 16:45
At det KAN påvirkes er jo ikke ensbetydende med at det gør. Pointen i det jeg skriver er at TrueHD og DTS-HD MA kun kan pakkes ud (dekodes) på én måde, ulig hvad du skriver. Der kan selvfølgelig ske efterbehandling som kan påvirke lydkvaliteten, hvilket sandsynligvis er årsagen til at folk der har prøvet bitstreaming og afspillerdekodning på XE1'eren har fundet det ene bedre end det andet. Er apparaterne indstillet og/eller konstrueret ordentligt er der dog ikke nogen forskel.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 17:11

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Pointen i det jeg skriver er at TrueHD og DTS-HD MA kun kan pakkes ud (dekodes) på én måde, ulig hvad du skriver.

Hvis lyden altid pakkes ud på samme måde, så burde PS3 jo ikke have problemer med at pakke visse typer 7.1 lyd ud.

En digital stream er ikke det samme som en zip-fil. Der er tusind ting der kan gå galt i de prococoller, når signalet er en løbende strøm af data. Onkyos og Yamahas første forstærkere havde også en fejl i deres DSP chip, som gav problemer med DTS-HA MA på visse film.

Det er ikke så ligetil som du prøver at gøre det til.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hvis lyden altid pakkes ud på samme måde, så burde PS3 jo ikke have problemer med at pakke visse typer 7.1 lyd ud.


De to ting har ikke så meget at gøre med hinanden...

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

En digital stream er ikke det samme som en zip-fil. Der er tusind ting der kan gå galt i de prococoller, når signalet er en løbende strøm af data. Onkyos og Yamahas første forstærkere havde også en fejl i deres DSP chip, som gav problemer med DTS-HA MA på visse film.


Jeg har ikke sagt det er det samme som en zip-fil, jeg har bare brugt det som sammenligning for at forklare min pointe.

Som nævnt kan DTS-HD MA og TrueHD kun pakkes ud eller ej; det kan du læse mere om http://www.highdefdigest.com/news/show/1233 - her . At lydkvaliteten kan påvirkes under efterbehandling betyder ikke at man kan pakke de to nye lydformater ud mere korrekt end korrekt.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 17:28

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Som nævnt kan DTS-HD MA og TrueHD kun pakkes ud eller ej; det kan du læse mere om http://www.highdefdigest.com/news/show/1233 - her . At lydkvaliteten kan påvirkes under efterbehandling betyder ikke at man kan pakke de to nye lydformater ud mere korrekt end korrekt.

Jeg har læst artikel, og fandt ikke noget der gav dig ret.

Det er lidt snak om hvad lossless lyd er. Og lidt om at man ikke kan sammenligne to forskellige film. Egentlig meget overfladisk skrevet - tænkt teori uden nogen form for praktik (målinger, eksempler, A-B tests ect).

Og til slut nævner han, at hardwaren kan påvirke lyden (Eksemplet med Toshiba HD DVD)

  /Lars

 



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg har læst artikel, og fandt ikke noget der gav dig ret.

Så har du dælme ikke læst den særligt godt Den handler jo hele vejen igennem om hvad lossless lyd er for noget, og forklarer hvordan lyden kun kan dekodes/pakkes ud på én måde.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Og til slut nævner han, at hardwaren kan påvirke lyden (Eksemplet med Toshiba HD DVD)


Ja, det var netop det eksempel med XE1 jeg nævnte tidligere. Med mindre man indstiller den korrekt laver den noget galt med TrueHD outputtet som PCM; hvis man indstiller tingene ordentligt er der ikke forskel på PCM og bitstream.

Bare fordi det er en påvirkning et sted i hardwaren der også dekoder, er det ikke ensbetydende med at dekodning af HD-lyd kan gøres bedre end korrekt.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 18:15

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Bare fordi det er en påvirkning et sted i hardwaren der også dekoder, er det ikke ensbetydende med at dekodning af HD-lyd kan gøres bedre end korrekt.

Jeg tænker også mere på det ikke nødvendigvis er korrekt dekodet.

Men det er en lidt trættende debat det her, skal vi ikke nøjes med at konkludere at den lyd der kommer ud af afspillerne og receiverne ikke nødvendigvis altid er den samme for samme kilde. I stedet for at fluekneppe detaljer om lige hvor i hardware / software at forskellene og fejlene opstår.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg tænker også mere på det ikke nødvendigvis er korrekt dekodet.



Det kan som nævnt og forklaret med dybdegående link kun dekodes/pakkes ud på én måde.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Juni-2008 kl. 18:59

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det kan som nævnt og forklaret med dybdegående link kun dekodes/pakkes ud på én måde.

Så opstår fejlene andetsted i apparatets kæde.

EOD.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: CrimsonLoneWolf
Skrevet den: 18-Juni-2008 kl. 16:57
Lige for at vende tilbage til mit første spørgsmål (btw, tak for svaret)..

Min nuværende dvd afspiller kan indstilles til at lave et 6.1 DD signal om til 5.1 (så vidt jeg husker er der nogle få DD EX med 6.1 eller noget i den stil). Dvs. jeg kan stadig få udbytte af min "gamle" receiver der kun kan dekode DTS, DD 5.1, fordi den så stadig kan afspille et 5.1 signal der er dekodet i min DVD afspiller... Jeg går derfor ud fra at nye Blue-Ray afspillere, såsom Pana BD-50, vil kunne indstilles til at dekode lad os sige et Dolby True HD og derfor sende det som 5.1 til min receiver i stedet for det optimale 7.1, evt. som PCM? Ellers givf et link til en online manual :/


Skrevet af: Mech0z
Skrevet den: 28-Juni-2008 kl. 18:57
Kan jeg overhovdet bruge TrueHD og MasterHD til noget i et 5.1 setup? Hvis jeg nu spiller en film der er 7.1 TrueHD vil jeg så bare få et alm. dvd signal til mit 5.1 setup eller findes der også en 5.1 TrueHD version på de film? Ellers har jeg intet at bruge det til eftersom jeg ikke får 7.1 setup de næste mange år.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 28-Juni-2008 kl. 18:59

Oprindeligt skrevet af Mech0z Mech0z skrev:

Kan jeg overhovdet bruge TrueHD og MasterHD til noget i et 5.1 setup?

Ja, sagtens. I betragtning af at 99% af alle film endnu kun er i 5.1 lyd, så er det endnu det primære (og mest eftertragtede)

Oprindeligt skrevet af Mech0z Mech0z skrev:

 Hvis jeg nu spiller en film der er 7.1 TrueHD vil jeg så bare få et alm. dvd signal til mit 5.1 setup eller findes der også en 5.1 TrueHD version på de film? Ellers har jeg intet at bruge det til eftersom jeg ikke får 7.1 setup de næste mange år.

Ja, det kan du godt.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Mech0z
Skrevet den: 28-Juni-2008 kl. 20:16
Godt så, så vil jeg da med sikkerhed vente på en model med TrueHD og MasterHD  så krydser jeg bare fingre for at 806 ikke bliver meget dyrere end 805 er i tyskland nu


Skrevet af: A_Nielsen
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Mech0z Mech0z skrev:

Godt så, så vil jeg da med sikkerhed vente på en model med TrueHD og MasterHD  så krydser jeg bare fingre for at 806 ikke bliver meget dyrere end 805 er i tyskland nu

805 har da True HD og DTS HD, hvis det er det du efterspørger.


-------------


Skrevet af: Mech0z
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 10:02
Ja det fandt jeg ud af  så nu skal jeg bare lige have noget løn fra Juli så tror jeg at jeg køber. Med mindre der kommer en nyhed om at 806 vil være væsentlig køligere end 805 hvilket skulle være dens Achilles' heel. Og jeg har tænkt mig at smide den ind i et http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/20104737 - skab , men kan være jeg skal installere nogle blæsere på bagsiden af skabet


Skrevet af: Mads H
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 20:01
Hvis jeg nu køber et par nye gulvhøjtalere (2 styks), kan jeg så godt smide dem ind i mit KEF 5.1 surround sæt, så det bliver til 7.1? og så bruge de 2 nye gulvhøjtalere som front, og smide de KEF højtalere jeg bruger som front pt. ned bagved? 


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 21:11

Oprindeligt skrevet af Mads H Mads H skrev:

Hvis jeg nu køber et par nye gulvhøjtalere (2 styks), kan jeg så godt smide dem ind i mit KEF 5.1 surround sæt, så det bliver til 7.1? og så bruge de 2 nye gulvhøjtalere som front, og smide de KEF højtalere jeg bruger som front pt. ned bagved? 

Ja, det kan du godt.

Bare vær opmærksom på, at gulvhøjttalere ikke er de mest velegnede til side og baghøjttalere. Årsagen er at de sjældent laver lyden diffus nok - man vil kunne høre hvor lyden kommer fra. Hvor højttaleren står henne, i forhold til lytte positionen.

Jeg blevt noget overrasket over hvilken forskel det gav her, da jeg skiftede fra gulvhøjttalere bag ud med nogle mindre reol højttalere. Lyden blev markant bedre med reol højttalerne, mere mere "volumen" til stemningen i filmene fordi lyden fordeler sig bedre i rummet. Små højttalere har en egenskab med at kunne "falde i et med rummet" som gulvhøjttalere (normalt) ikke har. Og det gør små højttalere mere velegnede til bag - end de store.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Mads H
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 22:09

Jep, jeg vil også bruge de nye som front, når engang jeg får dem købt..

PS. Kan det passe at højtalerne (pånær centeren) i KEF. 2005.2 systemet, er ens, og derfor lige meget hvor man bruger dem henne i systemet? Der står ikke noget på dem, altså om de er front eller bag



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 22:20

Oprindeligt skrevet af Mads H Mads H skrev:

PS. Kan det passe at højtalerne (pånær centeren) i KEF. 2005.2 systemet, er ens, og derfor lige meget hvor man bruger dem henne i systemet? Der står ikke noget på dem, altså om de er front eller bag

Ja, de ser ens ud.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 10:21

Spørgsmål:

Hvis en PS3 er forbundet med en reciever der kun kan håndtere hdmi 1.2 og har et 5.1 HT setup, så vil jeg  kunne udnytte den nye HD-lyd via PCM dekodet i PS3´en, ik? Hvad hvis PS3´en sender lyden ud i PCM 7.1 (på de discs der har det), vil det så stadig være HD-lyd der kommer ud af HT eller vil recieveren lave det om til "alm." 5.1 lyd? Håber det giver mening...

 -Og lige et tillægsspørgsmål: Hvis billedet går igennem ovennævte setup og videre til skærmen, kan hdmi 1.2 så håndtere 1080p/24? (lidt uden for tråden, men det hører jo sammen)



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Hvis en PS3 er forbundet med en reciever der kun kan håndtere hdmi 1.2 og har et 5.1 HT setup, så vil jeg  kunne udnytte den nye HD-lyd via PCM dekodet i PS3´en, ik?

 

Hvis receiveren rent faktisk kan modtage PCM lyd, jo. Nogle receivere har HDMI som ren pass-through.

 

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Hvad hvis PS3´en sender lyden ud i PCM 7.1 (på de discs der har det), vil det så stadig være HD-lyd der kommer ud af HT eller vil recieveren lave det om til "alm." 5.1 lyd? Håber det giver mening...

Den vil lave det om til 5.1 HD lyd. Det er altså stadig HD.

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

-Og lige et tillægsspørgsmål: Hvis billedet går igennem ovennævte setup og videre til skærmen, kan hdmi 1.2 så håndtere 1080p/24? (lidt uden for tråden, men det hører jo sammen)

Ja - MEN! Bare fordi receiveren har HDMI 1.2, er det ikke sikkert den understøtter alle de ting HDMI 1.2 understøtter! De enkelte specs inden for HDMI 1.2 er "optional", dvs. det er ikke sikkert receiveren understøtter 1080P, det skal specifikt være understøttet af receiveren, uanset HDMI version. Du kan i princippet godt have HDMI 1.3 i receiveren, uden at den understøtter 1080P.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 16:53

Tak for svaret Otto...

Ok, så for at være sikker skal man tjekke specs. på recieveren, hvor det skal fremgå at der er tale om 1080p og modtagelse af PCM.



Skrevet af: p.las
Skrevet den: 27-September-2008 kl. 17:10

kan det passe at processorens regnekraft ikke længere har den samme betydning.da alle kanaler er seperet,altså med HD lyd.?

hvis jeg har forstået det korrekt,så skal filen udpakkes og der ud over kommer der delay , crossover,men ingen krævende processor til at sende signalet ud til de forskellige kanaler.lige netop kanalseperationen har jeg forstået skulle meget krævende,hvilket også er årsagen til at high-end proseccorer benytter flere processor når man snakker alm dolby/DTS



Skrevet af: mike dk
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 12:59

Jeg skal i næste uge købe ny surround reciever og har valgt denne model Denon AVR-2309

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_avr-2309_surround_receiver_premium_silver.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-2309_surround_receiver_premium_silver.htm

Bare lige for at være sikker; Er jeg med denne model fuldstændig klar til at se og høre film i fuld HD via HDMI (har ps3) ? Jeg har et 5.1 surround set up.



Skrevet af: Auri
Skrevet den: 14-Oktober-2008 kl. 22:07

Hej

Dette område er jeg (heller) ikke på hjemmebane i!

Lørdag kommer der et 5090h jeg har et KEF surround med 5 højtalere samt en yamaha rx-v750. Jeg regner med at købe en PS#, men er ikke helt afklaret endnu.

Recieveren har jo ikke HDMI men kan håndtere 7.1, hvor dan kan jeg udnytte mit setup bedst muligt, jeg forventer egentlig ikke at kunne få en HD-lyd el. ? skal der ikke bruges HDMI for at klare de 7 kanaler, el. skal jeg glemme alt om det og bare køre alm. surround?

Skal jeg have en blu-ray afspiller(hvilken?) der kan dekode lyde og sende den analogt til recieveren? der mener jeg bare at coax og optisk kun kan overfører 2 kanaler el. er jeg fuldstændig væk. hvilket kabel skal jeg i så fald bruge her?

7.1 er ikke et must men hvis det er klart bedre end 5.1 så vil jeg da gerne udnytte det, hvis jeg kan.

MVh Auri

 



Skrevet af: GC08
Skrevet den: 14-Oktober-2008 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Auri Auri skrev:

Hej

Dette område er jeg (heller) ikke på hjemmebane i!

Lørdag kommer der et 5090h jeg har et KEF surround med 5 højtalere samt en yamaha rx-v750. Jeg regner med at købe en PS#, men er ikke helt afklaret endnu.

Recieveren har jo ikke HDMI men kan håndtere 7.1, hvor dan kan jeg udnytte mit setup bedst muligt, jeg forventer egentlig ikke at kunne få en HD-lyd el. ? skal der ikke bruges HDMI for at klare de 7 kanaler, el. skal jeg glemme alt om det og bare køre alm. surround?


Skal jeg have en blu-ray afspiller(hvilken?) der kan dekode lyde og sende den analogt til recieveren? der mener jeg bare at coax og optisk kun kan overfører 2 kanaler el. er jeg fuldstændig væk. hvilket kabel skal jeg i så fald bruge her?

7.1 er ikke et must men hvis det er klart bedre end 5.1 så vil jeg da gerne udnytte det, hvis jeg kan.

MVh Auri

 



Nu har du jo kun 5 højttalere, så i første omgang betyder det jo ikke så meget om din BD afspilller eller receiver kan klare 5.1 eller 7.1. 

Men bortset fra det, skal du jo have en BD afspiller, der kan dekode HD lydformater, da receiveren ikke kan, og som har 5.1 (eller endog 7.1) analoge outputs. Dem kan du jo så forbinde til din receivers tilsvarende analoge inputs, og så er du kørende. Desværre har din påtænkte PS3 jo ikke analoge outputs, men kun HDMI, så den er ikke brugbar sammen med din Yamaha receiver.




Skrevet af: Auri
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 09:14

tak for det.

Ja der mangler lige et par højtalere, men så går jeg nok væk fra PS3 og på en stand alone Blu ray afspiller. Ville bare gerne kune afspille nogle af mine filer fra PS3(musik video, film..) Da jeg ikke satser på at DLNA funktionen på 5090h kan klare ret mange formater.

Jeg har en NAS(Qnap), så må jeg se om f.eks .vob kan afspilles via 5090h.

ellers tak for svar

Auri



Skrevet af: Auri
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 10:31

Hej GCO8 el. andre

For lige at være helt sikker, så vil det sige at jeg ikke engang kan få noget 5.1 surround ud af en PS3 med den reciever(RX-V750) jeg har nu el.?

 

Auri



Skrevet af: huiron
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af mike dk mike dk skrev:

Jeg skal i næste uge købe ny surround reciever og har valgt denne model Denon AVR-2309

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_avr-2309_surround_receiver_premium_silver.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-2309_surround_receiver_premium_silver.htm

Bare lige for at være sikker; Er jeg med denne model fuldstændig klar til at se og høre film i fuld HD via HDMI (har ps3) ? Jeg har et 5.1 surround set up.



Den klarer alle de nye sorround formater og har naturligvis HDMI.
Med hensyn til features kan du roligt købe den.
Lyden skal man altid bruge ørerne til.

God fornøjelse


Skrevet af: Hardy
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 18:03

Fin artikel - men der er dog nogle faktuelle fejl, som burde rettes:

Oprindeligt skrevet af Artikel: Oplev HD-lyd Artikel: Oplev HD-lyd skrev:

Den lyd som kendes fra DVD er komprimeret. Alle kanalerne fra DD5.1 og DTS ligger "pakket" sammen, så de kun fylder 2 lydkanaler. Det giver et tab i kvalitet, så den lyd man hører via surround forstærkeren ikke er den samme som originalt.

DD5.1 og DTS indeholder 6 diskrete lydkanaler, og mindst en af disse findes på de fleste DVD'er! (Dolby Pro Logic IIx og DTS Neo:6 er eksempler, hvor 5.1 eller 6.1 pakkes ned i 2 lydkanaler - men selv om disse formater anvendes på DVD, ligger der næsten altid også noget bedre...)

Oprindeligt skrevet af Artikel: Oplev HD-lyd Artikel: Oplev HD-lyd skrev:

HD-lyd er op til 8 lydkanaler (7.1) og da de gamle kendte forbindelser til digital lyd (Digital Coax og Digital Optisk) kun overfører 2 lydkanaler, så kan de ikke bruges her.

Digital Coax/Optisk overfører et digitalt signal, som sagtens kan indeholde flere lydkanaler - hvilket f.eks. er tilfældet ved overførsel fra DVD-afspillere. Der mangler dog den (copyright) sikring, som ligger i HDMI, så der er gode grunde til, at de nye lydformater kræver HDMI!

Oprindeligt skrevet af Artikel: Oplev HD-lyd Artikel: Oplev HD-lyd skrev:

Hvor der på DVD typisk er plads til en 450-600 kbit/s, så er der i Blu-ray mulighed for at udnytte op til 1,5 Mbit/s for samme lyd.

Hvad der er plads til afhænger af, hvor mange lydspor der ønskes - og hvor meget billedet komprimeres. DD tilbyder max. 448 kbit/s, og DTS går op til 1536 kbit/s (men ligger normalt på 768 kbit/s). Med Blu-ray kommer vi langt højere - helt op til 24.5 Mbit/s for DTS-HD MA!

 



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Hardy Hardy skrev:

Fin artikel - men der er dog nogle faktuelle fejl, som burde rettes:

Oprindeligt skrevet af Artikel: Oplev HD-lyd Artikel: Oplev HD-lyd skrev:

Den lyd som kendes fra DVD er komprimeret. Alle kanalerne fra DD5.1 og DTS ligger "pakket" sammen, så de kun fylder 2 lydkanaler. Det giver et tab i kvalitet, så den lyd man hører via surround forstærkeren ikke er den samme som originalt.

DD5.1 og DTS indeholder 6 diskrete lydkanaler, og mindst en af disse findes på de fleste DVD'er! (Dolby Pro Logic IIx og DTS Neo:6 er eksempler, hvor 5.1 eller 6.1 pakkes ned i 2 lydkanaler - men selv om disse formater anvendes på DVD, ligger der næsten altid også noget bedre...)

Hvis du vil overføre lyden ukomprimeret på optisk eller coax, så er det kun 2 kanaler.

Vil du overføre lyden som 5.1, så komprimeres den på hvad der svarer til 2 kanaler.

Man kan diskutere om det er 2 kanaler, eller bare den bitstrøm der svarer til 2 kanaler, men det er flueknepperi på ord. Fakta er at 5.1 lyd er stærkt komprimeret på optisk og coax, i forhold til HD lyd via HDMI (bitstream eller PCM).

 

Oprindeligt skrevet af Hardy Hardy skrev:

Oprindeligt skrevet af Artikel: Oplev HD-lyd Artikel: Oplev HD-lyd skrev:

HD-lyd er op til 8 lydkanaler (7.1) og da de gamle kendte forbindelser til digital lyd (Digital Coax og Digital Optisk) kun overfører 2 lydkanaler, så kan de ikke bruges her.

Digital Coax/Optisk overfører et digitalt signal, som sagtens kan indeholde flere lydkanaler - hvilket f.eks. er tilfældet ved overførsel fra DVD-afspillere. Der mangler dog den (copyright) sikring, som ligger i HDMI, så der er gode grunde til, at de nye lydformater kræver HDMI!

Nej. Der tager du fejl.

Det fysiske kabel muliggør det, men standarderne ikke.

De nuværende standardere for optisk og coax giver ikke mulighed for HD lyd.

 

Oprindeligt skrevet af Hardy Hardy skrev:

Oprindeligt skrevet af Artikel: Oplev HD-lyd Artikel: Oplev HD-lyd skrev:

Hvor der på DVD typisk er plads til en 450-600 kbit/s, så er der i Blu-ray mulighed for at udnytte op til 1,5 Mbit/s for samme lyd.

Hvad der er plads til afhænger af, hvor mange lydspor der ønskes - og hvor meget billedet komprimeres. DD tilbyder max. 448 kbit/s, og DTS går op til 1536 kbit/s (men ligger normalt på 768 kbit/s). Med Blu-ray kommer vi langt højere - helt op til 24.5 Mbit/s for DTS-HD MA!

Jep.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Hardy
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Hardy Hardy skrev:

Oprindeligt skrevet af Artikel: Oplev HD-lyd Artikel: Oplev HD-lyd skrev:

Den lyd som kendes fra DVD er komprimeret. Alle kanalerne fra DD5.1 og DTS ligger "pakket" sammen, så de kun fylder 2 lydkanaler. Det giver et tab i kvalitet, så den lyd man hører via surround forstærkeren ikke er den samme som originalt.

DD5.1 og DTS indeholder 6 diskrete lydkanaler, og mindst en af disse findes på de fleste DVD'er! (Dolby Pro Logic IIx og DTS Neo:6 er eksempler, hvor 5.1 eller 6.1 pakkes ned i 2 lydkanaler - men selv om disse formater anvendes på DVD, ligger der næsten altid også noget bedre...)

Hvis du vil overføre lyden ukomprimeret på optisk eller coax, så er det kun 2 kanaler.

Vil du overføre lyden som 5.1, så komprimeres den på hvad der svarer til 2 kanaler.

Man kan diskutere om det er 2 kanaler, eller bare den bitstrøm der svarer til 2 kanaler, men det er flueknepperi på ord. Fakta er at 5.1 lyd er stærkt komprimeret på optisk og coax, i forhold til HD lyd via HDMI (bitstream eller PCM).

Du kan godt kalde det flueknepperi, men din beskrivelse forvirrer begreberne! Du skriver, at lydkanalerne er pakket sammen, så de kun fylder 2 kanaler, og at det giver et tab i kvalitet. Dette er svært at forstå anderledes, end at de 6 kanaler pakkes ned i 2 kanaler (dvs. som Pro Logic mm.) - og det er jo ikke tilfældet. Der er tale om 6 separate kanaler, der kan overføres digitalt som 6 separate kanaler. Kvalitetstabet skyldes udelukkende, at kanalerne er komprimerede.

Og det er jo ikke svært at forstå, at en stærk komprimering trods alt giver et kvalitetstab - selv om det er forbløffende lille...

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Hardy Hardy skrev:

Oprindeligt skrevet af Artikel: Oplev HD-lyd Artikel: Oplev HD-lyd skrev:

HD-lyd er op til 8 lydkanaler (7.1) og da de gamle kendte forbindelser til digital lyd (Digital Coax og Digital Optisk) kun overfører 2 lydkanaler, så kan de ikke bruges her.

Digital Coax/Optisk overfører et digitalt signal, som sagtens kan indeholde flere lydkanaler - hvilket f.eks. er tilfældet ved overførsel fra DVD-afspillere. Der mangler dog den (copyright) sikring, som ligger i HDMI, så der er gode grunde til, at de nye lydformater kræver HDMI!

Nej. Der tager du fejl.

Det fysiske kabel muliggør det, men standarderne ikke.

De nuværende standardere for optisk og coax giver ikke mulighed for HD lyd.

Digital coax/optisk er jo netop kabler og ikke standarder!  Du har ret i, at S/PDIF og Toslink ikke understøtter HD lyd, men disse standarder kunne udvides (som det tidligere er sket), så man også kunne overføre HD lyd via digital coax/optisk forbindelse.



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 22:48

Oprindeligt skrevet af Hardy Hardy skrev:

Du kan godt kalde det flueknepperi, men din beskrivelse forvirrer begreberne! Du skriver, at lydkanalerne er pakket sammen, så de kun fylder 2 kanaler, og at det giver et tab i kvalitet. Dette er svært at forstå anderledes, end at de 6 kanaler pakkes ned i 2 kanaler (dvs. som Pro Logic mm.) - og det er jo ikke tilfældet. Der er tale om 6 separate kanaler, der kan overføres digitalt som 6 separate kanaler. Kvalitetstabet skyldes udelukkende, at kanalerne er komprimerede.

Lad mig omformulere: De 6 kanaler du snakker om, er komprimeret så de kun fylder som 2 kanaler der ikke er komprimeret.

Det med de 2 kanaler har jeg læst mig til .. men jeg gider ikke fluekneppe.

Jeg syntes faktisk det er nemmere at forstå, at 6 kanaler er pakket sammen til 2, end at det er x-antal kbits.

Oprindeligt skrevet af Hardy Hardy skrev:

Digital coax/optisk er jo netop kabler og ikke standarder!  Du har ret i, at S/PDIF og Toslink ikke understøtter HD lyd, men disse standarder kunne udvides (som det tidligere er sket), så man også kunne overføre HD lyd via digital coax/optisk forbindelse.

Ja, men det vil næppe ske.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Print side | Luk vindue