Skrattende højttalere når motor tændes
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=43131
Udskrevet den: 27-December-2024 kl. 11:08
Emne: Skrattende højttalere når motor tændes
Skrevet af: Fabeo
Emne: Skrattende højttalere når motor tændes
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 17:05
Jeg er rendt ind i et problem. Så ville lige høre om der er nogle som kan svare mig på hvad der muligvis kan være galt.
Jeg har fået sat mit nyanskaffede anlæg til og det lyder umiddelbart fint, dog med en lille summelyd ved lav volumen, som jeg dog regner med forsvinder når anlægget bliver indstillet korrekt. Mit problem er så at, lige så snart jeg tænder for motoren, så begynder højttalerne at skratte/hyle/pibe/summe helt vildt. En anden ting er også at når der bare er tændt for strømmen (og ikke motoren), og jeg så lige blinker med det lange lys, så giver det også lige et "skrat" fra højttalerne. Det samme sker når jeg slukker for radioen/HU'en.
Håber der er nogle som ved hvad der måske kan være galt.
|
Svar:
Skrevet af: JørgenR
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 18:31
Fabeo skrev:
Jeg er rendt ind i et problem. Så ville lige høre om der er nogle som kan svare mig på hvad der muligvis kan være galt.
Jeg har fået sat mit nyanskaffede anlæg til og det lyder umiddelbart fint, dog med en lille summelyd ved lav volumen, som jeg dog regner med forsvinder når anlægget bliver indstillet korrekt. Mit problem er så at, lige så snart jeg tænder for motoren, så begynder højttalerne at skratte/hyle/pibe/summe helt vildt. En anden ting er også at når der bare er tændt for strømmen (og ikke motoren), og jeg så lige blinker med det lange lys, så giver det også lige et "skrat" fra højttalerne. Det samme sker når jeg slukker for radioen/HU'en.
|
Har du virkelig købt et anlæg med motor i - det lyder spændende
------------- / Jørgen
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 18:48
Du skal have monteret et par kondesatorer, det kan man gøre på værkstedet.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 19:13
JørgenR skrev:
Fabeo skrev:
|
Har du virkelig købt et anlæg med motor i - det lyder spændende
|
Ja, fedt ikk'? Bar' ærgerligt det ikke virker
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 19:17
Radiomanden skrev:
Du skal have monteret et par kondesatorer, det kan man gøre på værkstedet.
|
Tak for svaret. Men har også postet dette emne i nogle andre fora. Der skriver de at det muligvis har noget at gøre med mine stelforbindelser.
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 20:09
Det du beskriver er typisk tændings og generator støj.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 20:34
Radiomanden skrev:
Det du beskriver er typisk tændings og generator støj.
|
Og det skal man så bruge en kondensator til afhjælpe?
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 20:39
Ja, mekanikkeren kan afhjælpe problemet.
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 20:42
Okay.
Jeg siger tusind tak for hjælpen.
|
Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 20:57
Den slags støj kan nu også sagtens komme af dårlige stel-forbindelser - det ville jeg checke først inden jeg begyndte med kondensatorer.
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 21:07
ClausJ skrev:
Den slags støj kan nu også sagtens komme af dårlige stel-forbindelser - det ville jeg checke først inden jeg begyndte med kondensatorer. |
Det stelkabel som er forbundet forstærkeren sidder et sted hvor der ikke er maling, så det burde egentlig sidde godt nok. Men jeg kan jo altid prøve at flytte det, og se om det løser problemet. Men det er jo også noget med at radioen/HU'en er tilsluttes stellet, så vidt jeg har forstået. Men med alle de ledninger som sidder i radioen, synes jeg godt nok det er lidt uoverskueligt (at finde frem til det rette kabel).
|
Skrevet af: Tstampe
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 21:15
Fabeo skrev:
ClausJ skrev:
Den slags støj kan nu også sagtens komme af dårlige stel-forbindelser - det ville jeg checke først inden jeg begyndte med kondensatorer. |
Det stelkabel som er forbundet forstærkeren sidder et sted hvor der ikke er maling, så det burde egentlig sidde godt nok. Men jeg kan jo altid prøve at flytte det, og se om det løser problemet. Men det er jo også noget med at radioen/HU'en er tilsluttes stellet, så vidt jeg har forstået. Men med alle de ledninger som sidder i radioen, synes jeg godt nok det er lidt uoverskueligt (at finde frem til det rette kabel).
|
Hejsa - Din stelkabel er jo temmelig sikker sort... Og ellers prøv lige at tage et kig i din manual til HU-enheden. Så skulle du ikke have nogle problemer i at lokalisere din stel.
Hvad med højttalerkabler og +-strømkabel. Løber de op og ned af hinanden?
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 21:37
Tstampe skrev:
Fabeo skrev:
ClausJ skrev:
|
Hejsa - Din stelkabel er jo temmelig sikker sort... Og ellers prøv lige at tage et kig i din manual til HU-enheden. Så skulle du ikke have nogle problemer i at lokalisere din stel.
Hvad med højttalerkabler og +-strømkabel. Løber de op og ned af hinanden?
|
Ja, det er jo man har manualer til. Har bare ikke lige selv tænkt på det.
Nej, mine højttalerkabler/signalkabel og strømkabel er kørt i hver sin side af bilen, så de ligger ikke op af hinanden. Men tilgengæld er mit strømkabel ikke specielt tryk. Har det nogen indvirkning på mit omtalte problem?
|
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 22:03
Nu har jeg lige kigget på kablerne i HU'en (men har dog stadig ikke kigget i manualen). Men problemet er at alle kablerne bliver samlet, og "forsvinder" ellers ind bag ved. Så jeg kan jo ikke rigtig se hvor stelkablet ender. Men jeg skal måske også kun kigge på hvordan det sidder i selve HU'en?
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 30-Juni-2008 kl. 23:53
hmmm, kunne du ikke nøjes med at oprette spørgsmålet engang
------------- mvh Christian
|
Skrevet af: Tstampe
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 09:25
Fabeo skrev:
Nu har jeg lige kigget på kablerne i HU'en (men har dog stadig ikke kigget i manualen). Men problemet er at alle kablerne bliver samlet, og "forsvinder" ellers ind bag ved. Så jeg kan jo ikke rigtig se hvor stelkablet ender. Men jeg skal måske også kun kigge på hvordan det sidder i selve HU'en? |
Før du skiftede HU-enhed, benyttede du så ikke samme stik og dermed kabler. Og var der dengang nogen problemer/støj der? Hvis der IKKE var, så er det jo ikke problemet...
Nu har jeg lige kigget på kablerne i HU'en (men har dog stadig ikke kigget i manualen). Men problemet er at alle kablerne bliver samlet, og "forsvinder" ellers ind bag ved. Så jeg kan jo ikke rigtig se hvor stelkablet ender. Men jeg skal måske også kun kigge på hvordan det sidder i selve HU'en?
Jeg nævnte blot denne mulighed, for at du kunne lokalisere stelkablet iblandt det "hav" af kabler som gik ind i din HU-enhed og evt. herved kunne arbejde videre med dette. Men igen hvis det virkede før med den anden HU-enhed, så er det jo ikke her problemet ligger.
Hvor lange er dit stelkabel? Den fra forstærkeren og til det sted, hvor du har fastgjort den. Den må nemlig ikke være lang, max. 1/2m - efter hvad jeg har fået at vide af fanatikere indenfor dette felt... hehe
Men hvad angår dine højttaler-kabler og Remote-kablet til forstærkeren, så ville jeg også have adskilt disse. Evt. trække remote langs med kardanboksen. Blot en mulighed for at undgå evt. unødig støj. Og din forstærker skal da, efter min mening have lidt "føde" i.f.m. strømkabel og stelkabel. Men tror ikke det er det tyndere kabel som er grunden til støj her, det vil et tykkere kabel heller ikke hjælpe med.
Ellers må du afprøve de muligheder, som andre her i det gode forum foreskriver. Evt. prøve at kigge indenfor i en forretning som forhandler nogle filtre som kan behandle den slags problemer her. Jeg har set man kan få støj-filtre, som man blot sætter på ledningen, men har ingen erfaring med disse overhovedet, så kan hverken sig for/imod disse. Men er de ikke dyre, så er det da værd at afprøve.
|
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 12:03
cnn3 skrev:
hmmm, kunne du ikke nøjes med at oprette spørgsmålet engang |
Jo, det kunne jeg selvfølgelig godt have gjort. Men grunden til at jeg postede den i det andet emne, var at jeg lige ville følge op på hvad fhansen havde skrevet. Og grunden til at jeg startede et helt nyt emne, var at jeg synes det var et problem som godt kunne stå for sig selv.
|
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 12:12
Tstampe skrev:
Fabeo skrev:
Nu har jeg lige kigget på kablerne i HU'en (men har dog stadig ikke kigget i manualen). Men problemet er at alle kablerne bliver samlet, og "forsvinder" ellers ind bag ved. Så jeg kan jo ikke rigtig se hvor stelkablet ender. Men jeg skal måske også kun kigge på hvordan det sidder i selve HU'en? |
Før du skiftede HU-enhed, benyttede du så ikke samme stik og dermed kabler. Og var der dengang nogen problemer/støj der? Hvis der IKKE var, så er det jo ikke problemet...
Jeg nævnte blot denne mulighed, for at du kunne lokalisere stelkablet iblandt det "hav" af kabler som gik ind i din HU-enhed og evt. herved kunne arbejde videre med dette. Men igen hvis det virkede før med den anden HU-enhed, så er det jo ikke her problemet ligger.
Hvor lange er dit stelkabel? Den fra forstærkeren og til det sted, hvor du har fastgjort den. Den må nemlig ikke være lang, max. 1/2m - efter hvad jeg har fået at vide af fanatikere indenfor dette felt... hehe
Men hvad angår dine højttaler-kabler og Remote-kablet til forstærkeren, så ville jeg også have adskilt disse. Evt. trække remote langs med kardanboksen. Blot en mulighed for at undgå evt. unødig støj. Og din forstærker skal da, efter min mening have lidt "føde" i.f.m. strømkabel og stelkabel. Men tror ikke det er det tyndere kabel som er grunden til støj her, det vil et tykkere kabel heller ikke hjælpe med.
Ellers må du afprøve de muligheder, som andre her i det gode forum foreskriver. Evt. prøve at kigge indenfor i en forretning som forhandler nogle filtre som kan behandle den slags problemer her. Jeg har set man kan få støj-filtre, som man blot sætter på ledningen, men har ingen erfaring med disse overhovedet, så kan hverken sig for/imod disse. Men er de ikke dyre, så er det da værd at afprøve.
|
Har faktisk ikke selv skiftet HU'en i sin tid. Men inden jeg begyndte at installere mit anlæg, var der ikke nogle problemer udover et lille problem med en gammel baghøjttaler. Men grunden til at den ikke virkede optimalt, var nok at dens højttalerkabel lå op ad strømkablet (skal siges at det ikke var mig selv som havde lavet dette).
Mit stelkabel er ikke specielt langt. Vil tro det er omkring 30-40 cm. Det kan nemlig kun lige nå over til forstærkeren.
Mit remotekalbel og højttalerkabler kører godt nok op ad hinanden, men hvad er kardanboksen?
Jeg skal faktisk ind til CARSound i Odense på torsdag, men for at få indstillet min forstærker korrekt. Så inden dette, ville det jo være rimelig rart at få det andet på plads. Så det kan godt tænkes at jeg kører der ind enten i dag eller i morgen.
|
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 14:23
Jeg har lige prøvet at flytte stelfobindelsen til forstærkeren. Men efter at have monteret den det nye sted, begyndte den (ved det nye sted) at slå gnister engang imellem. Så jeg turde ikke at sætte mig ind og sætte strøm til. Men det kan da ikke være alt for godt, eller hvad?
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 14:32
Du tager da forhåbentlig batteriet fra, når du ligger og roder med den her slags...
------------- mvh Christian
|
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 14:43
Jamen, når jeg så sætter batteriet til igen, så skal det da vel ikke slå gnister, oder was?
|
Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 14:57
Hvis den slår gnister ved den nye stel, er det fordi forbindelsen er dårlig.
|
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 15:18
Ja okay. Synes bare ikke der er så mange andre steder at sætte det til.
|
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 17:16
Har lige tjekket om summen fra højttalerne følger omdrejningerne, og det gør den faktisk. Er der nogle som ved hvad man kan gøre for at afhjælpe problemet?
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 17:41
Hej Fabeo
Jeg har selv haft problemer lidt alá dine. Hvor har du monteret din stel, for det er ikke ligemeget. Som der er skrevet tidligere er det vigtigt at stellen er så kort som muligt. Jeg har monteret min stel til en af seleholderne under bagsædet. Det skulle give den bedste stel og den korteste afstand. Det er også vigtigt at det er en god tykkelse leder.
Var problemet der før du skiftede forstærker?
Jeg har min remote liggende sammen med højttalerkablerne og det giver ikke mig problemer. Men hvis det er nogle rigtigt skod liniekabler, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om dette kan give knas.
Når du montere kabler på batteripoler, skal du altd montere stel til sidste (en fingerregel) og hvis der er et forbrug (f.x. hvis dine lygter er slået) når du monterer dem, kan der opstå gnister, fordi kredsløbet bliver lukket. Pointen er bage at der kan være et forbrug i bilen, som du ikke er klar over.
Da du købte den nye forstærker, godkende sælger så også de gamle strømkabler. Igen, VIGTIGT at du har en størrelse der er stor nok til at forsyne forstærker, ellers kan du risikere at ødelægge forstærker samt højttalere.
Du skriver at du havde problemer med en højttaler der ikke spillede ordentligt. Du skal sørge for at + går til + og - til - fra forstærker til højttalere. Ellers spiller de i modfase, og det lyder af hø.
Håber dette hjælper lidt.
|
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 17:50
Kom også lige til at tænke på at din generator måske ikke er så godt radiostøjdæmpet. Du kan også lige kigge på dine tændrør, som skal være mærket med et R for at være radiostøjdæmpet.
|
Skrevet den: 01-Juli-2008 kl. 23:35
Det "gamle" sted hvor det var forbundet, var ved bagsædet ved en form for stolpe. Det nye sted, hvor jeg nu har forbundet det, er i et rum bag en låge i bagagerummet. Her har jeg så sat den fast til en møtrik. Du skriver selv at du har din forbundet til seleholderen, men i min bil kan jeg umiddlebart ikke se det som en mulighed.
Der var et anlæg i bilen da jeg overtog den, men for det første var den kun tilsluttet subwooferen. For det andet virkede enten subwooferen eller forstærkeren ikke, så strømkablet var blevet frakoblet. Derfor ved jeg egentlig ikke om problemet var der før. Er lige kommet i tanke om noget: Ved ikke om det kan have noget at gøre med det problem jeg har nu, men den måde subwooferen ikke virkede på var at, når den var sat til så begyndte den bare at spille/slå løs helt uden at følge rytmen i musikken. Der hvor jeg mest lagde mærke til det var når jeg på radioen skiftede mellem "SUB OFF" og "SUB ON". Når man satte den til (altså SUB ON), så begyndte den bare, helt umotiveret, at dunke løs i et par sekunder.
Da jeg købte forstærkeren, sagde sælger at, i første omgang kunne det godt gå med det jeg havde, men han ville stadig anbefale mig at få det skiftet på et tidspunkt, for at få det mest optimale ud af det.
Men jeg kører ind til CARSound i morgen, og så må vi se om de kan finde en løsning.
Men indtil videre, siger jeg tusind tak for hjælpen fra jer alle.
|
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 17:58
Nu har jeg købt en ny radio/HU, og dermed er støjen forsvundet.
|
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 13:14
Fabeo skrev:
Nu har jeg købt en ny radio/HU, og dermed er støjen forsvundet. |
Det var godt. Så meget for at sætte et budget :O)
|
Skrevet af: mrtex
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 05:47
|