Print side | Luk vindue

Efterlysning

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=4319
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 01:53

Emne: Efterlysning
Skrevet af: Ulvaren
Emne: Efterlysning
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 10:57

Hej derude

Jeg skal til at bestille skiver.

Og jeg huske at for et stykke tid siden var en debat om DVD, vist nok Verbatin som man skulle købe i 25 styks pakninger et bestemt sted så fik man en super kvalitet.

Er der nogen der huske stedet eller tråden.

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 11:22
Hvad mener du med Superkvalitet, enten er det Verbatim eller også er det ikke. Du kan f.eks købe dem hos discsonline, har lige købt 25 stk. AZO 8 Speed, med forsendelse indregnet var det vist til en pris af 6,50 Kr. stykket. Det er da ingen penge for et godt medie.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Keld
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 17:51

Jeg har lige købt Verbatim 8x i http://www.burnalot.dk - www.burnalot.dk i 25 stk. spindel til 80,- kr. eller 3,20 kr. Jeg betalte 75,- kr. i porto for ialt 250 skiver, så det svarer til kr. 3,50 kr. pr. skive incl. porto.

I øvrigt ligger Burnalots priser p.t.  en del billigere end Wesellcd og Billigmedien. spindler med 25 stk. koster 80,- kr. mod 95,- i Wesellcd og lidt dyrere endnu i Billigmedien.

Keld

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 18:06

Hej Keld

Oprindeligt skrevet af Keld Keld skrev:

I øvrigt ligger Burnalots priser p.t.  en del billigere end Wesellcd og Billigmedien. spindler med 25 stk. koster 80,- kr. mod 95,- i Wesellcd og lidt dyrere endnu i Billigmedien.

De koster det samme hos http://www.recordere.dk/sponsor/discsonline.dk - DiscsOnline , hvor de dog er udsolgt for tiden - men i den forbindelse står der noget interessant på deres hjemmeside.

Verbatim 8x af de type som du nævner, er samme disk som Infiniti Samurai Electric Blue 8x DVD-R. Mediacode er den samme, og det betyder at det er præcis samme disk blot solgt under forskellige navne.

Og da Infiniti Samurai Electric Blue kun koster 69,- kr for en 25 stk. cakebox magen til Verbatims, så er der lidt ekstra penge at spare dér

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 18:17

Hej Alle

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Og da Infiniti Samurai Electric Blue kun koster 69,- kr for en 25 stk. cakebox magen til Verbatims, så er der lidt ekstra penge at spare dér

Glemte lige at nævne, at tipset gælder både DVD-R og DVD+R

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 18:23

Hej Lars.

Hvad mener du med "den type" ?  Skal jeg forstå det sådan, at skiverne der sælges i 25 stk. spindler er anderledes end dem i 50 stk. spindel?

Det har da undret mig, at det er billigere at købet 2 x 25 stk. end 1 x 50 stk. både hos Burnalot og Wesellcd.

Jeg kan nu se, at Burnalot sælger den samme Infiniti-skive til 64,- kr. for 25 stk, og fragten er den samme hos begge firmaer, men er man sikker på, at det er nøjagtig den samme slags skiver, eller kan "Infiniti" f.eks være Verbatims discount-selskab, hvor de sælger andensorteringsskiver med samme kode??

Keld

Skrevet af: norbert
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 18:35

Jeg har lige købt Verbatim 8x i http://www.burnalot.dk - www.burnalot.dk i 25 stk. spindel til 80,- kr. eller 3,20 kr. Jeg betalte 75,- kr. i porto for ialt 250 skiver, så det svarer til kr. 3,50 kr. pr. skive incl. porto.

Keld

Der burde egentlig heller ikke være noget galt med Bulkpaq-MCC , de er fremstillet af MITSUBISHI CHEMICAL Corp. (manufacturer of Verbatim). Jeg har selv købt 200 stk. Datasafe fra mitsubishi og det viste sig at det VAR Verbatim :-)

Så man kan godt være heldig at få billige skiver - og kvalitet samtidig. :-)

Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 19:36

Hej Keld

Hvad mener du med "den type" ?  Skal jeg forstå det sådan, at skiverne der sælges i 25 stk. spindler er anderledes end dem i 50 stk. spindel?

Alle skiver har en fabrikationskode, et unikt nummer kaldet mediacode. Hver type af skiver sin kode, og laver en fabrikant en ny skive skal den forsynes med en ny kode.

Der findes et stort udvalg af mærker, men kun få fabrikker. Og fabrikkerne hedder ikke Verbatim, Philips eller Infinity. De hedder Mitsubishi Chemical Corp. o.lign.

Verbatim er ikke en fabrik, men et varemærke. Nogle af deres skiver fremstilles af f.eks. Mitsubishi, mens andre af deres skiver fabrikeres af andre. Såvidt jeg ved er mediacodes der starter med MCC fra denne fabrik.

Det har da undret mig, at det er billigere at købet 2 x 25 stk. end 1 x 50 stk. både hos Burnalot og Wesellcd.

Det kan også være udbud og efterspørgsel, det kan man vist ikke helt regne med

Jeg kan nu se, at Burnalot sælger den samme Infiniti-skive til 64,- kr. for 25 stk, og fragten er den samme hos begge firmaer, men er man sikker på, at det er nøjagtig den samme slags skiver

Nej, man kan vist ikke være helt sikker. Derfor kan jeg godt lide at http://www.recordere.dk/reklamer/abmc.asp?b=10&z=6 - DiscsOnline skriver mediakoderne på hjemmesiden.

eller kan "Infiniti" f.eks være Verbatims discount-selskab, hvor de sælger andensorteringsskiver med samme kode??

Nix. Hvis mediacode er ens - så er det præcis samme skive blot solgt under to forskellige navne. Verbatim er blot et bedre navn, og derfor er skiverne dyrere når der står deres navn på.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Ulvaren
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 19:49

Hej derude

Det jeg kan huske fra den   gamle tråd, er at det gik meget på en bestemt mediacode som man fik når man købte 25 stk cake.

Det er den tråd jeg leder efter eller fabrikatet og linket til forretningen.

Vi køber vores maskiner i dyre og domme men når det kommer til skiverne skal de være billigst mulige. Vi kunne måske hjælpe os selv ved at købe kvalitetes skiver.

Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 19:50

Hej Lars.

Så har jeg lige et lille ekstra spørgsmål:  Er mediacode så en fast kode for Verbatims 8x DVD-R skive, eller er det bare en produktionskode fra Mitsubishi for en stor produktionsserie, som skifter mediacode ved næste produktion?

Keld

Skrevet af: Ronnio
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Der findes et stort udvalg af mærker, men kun få fabrikker. Og fabrikkerne hedder ikke Verbatim, Philips eller Infinity. De hedder Mitsubishi Chemical Corp. o.lign.

Verbatim er ikke en fabrik, men et varemærke. Nogle af deres skiver fremstilles af f.eks. Mitsubishi, mens andre af deres skiver fabrikeres af andre. Såvidt jeg ved er mediacodes der starter med MCC fra denne fabrik.

Ja det er en smule rodet det her med Media codes. Jeg har også forstået det på den måde at der tale om producenter som brander deres CD/DVD under bestemte navn fx Kodak. Skiven kan sagtens være produceret på en totalt ukendt fabrik på licens fra Kodak, som benytter en dye (skrivelaget som er skivens vigtigeste ingrediens) som Mitsubishi Chemical Corp. eller Ciba har patent på. Kodak garanterer altså for kvaliteten, men behøver altså ikke at have produceret disken.

Måske er det mere præcist at sige at der findes ganske få patenterede dye typer, brandet som relativt få navne som så produceres på et større antal fabrikker primært i syd-øst asien.  

Det som kan have betydning for os brugere (udover kvaliteten) er Media Codes som kan benyttes til at se om vores brændere understøtter dem (om kompatibilitet mellem medie og drev er i orden). Som eksempel kan nævnes http://www.plextor.com/english/support/support_compatability.html - http://www.plextor.com/english/support/support_compatability .html  

En af problemerne med disse Media Codes er at de kan være svære at få oplyst og at de kan hedde noget forskelligt afhængigt af hvilken geografisk område de er solgt. Media listerne er positivlister og man derfor ikke vide om en bestemt skive mangler på listen fordi den ikke er kompatibelt med drevet, eller om drevproducenten bare ikke har testet den ... 

Udover Media Code, er de fleste skiver forsynet med en batchcode som fx fortæller hvor og hvornår de er fremstillet. Batchcode kan oftest aflæses i indercirklen. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde en beskrivelse af hvordan de forskellge producenters batchcode skal tolkes .... så hvis en herfra har et link så sig til :-)

Ronnio

-------------
Ejer af en Pioneer DVR-720 og super tilfreds

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 21:27

En advarsel vedrørende mediacodes (MID):

Meningen med en MID er, at den skal identificere skiven overfor brænderen, så brænderens firmware kan vælge den rigtige hastighed og skrivestrategi for skiven.

Nogen firmaer sælger skiver med MID, som er identiske med andre skiver UDEN AT DE RENT FAKTISK ER PRODUCERET SAMME STED ELLER MED SAMME "DYE".

Officielt gøres dette for at kunne producere nye DVD'er, uden at firmware skal opdateres på alle mulige brændere, men bruges mere og mere for at narre forbrugeren til at tro, at han køber en god skive til en billig pris!

Pas på med at  tro for meget på MID på billige skiver!

Jeg ved ikke personligt om de omtalte Infiniti skiver har falske MID koder eller ej, men Taiyo Yuden (TY) og Mitsubishi/Verbatim (MCC) er de mest brugte MID koder for "forfalskede" skiver, så pas lidt på med at konkludere for meget ud fra MID informationen.

Skrevet af: habengut
Skrevet den: 27-Februar-2005 kl. 21:33
Hej. Jeg er ikke speciel aktiv (mere den passive læser) i dette forum, men kan ikke lade være med at komme med en kommentar til denne "diskussion".

Jeg vil kalde mig selv en gammel rotte i hvad brændingen af DVD medier angår og har været hele junglen igennem hvad  valg af mediefabrikater angår.

Grunden til min reaktion er, at jeg synes, at denne diskussion er ved at få en helt forkert drejning/udvikling.

For det første vil jeg sige at Verbatim uden sidestykke, statistisk set, står for den bedste kvalitet af DVD medier. Philips/Ritek er også rigtig gode, men prismæssigt foretrækker jeg personligt Verbatim.

Hvad mediacodes på DVD medier angår, er dette jo en fin ting at kunne se på div. shops hjemmesider. Mange DVD brændere (specielt NEC brændere = skod) har kompatibilitetsproblemer med nogle medier/dyes. Problemet er bare at størstedelen af de forskellige DVD "producenter" skifter dye el. kvaliteten deraf ud ligeså ofte som J-Lo skifter ægtemænd ;-)  Og man kan altså ikke altid være sikker på at medierne har den dye som shoppene annoncerer før man har checket dem i fx. et program som DVD Identifier.

Kort sagt følges pris og kvalitet ad ved valg af medier, men Verbatim medier er blevet så billige at det vil være ren idioti ikke at købe dem...

Hygge ;-)

-------------
habengut sagt måske.....

Print side | Luk vindue