Print side | Luk vindue

Slangen i paradiset på DR1

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=43258
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 18:21

Emne: Slangen i paradiset på DR1
Skrevet af: Pioneer540
Emne: Slangen i paradiset på DR1
Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 17:17

Hej

Er der nogen der kan hjælpe med episoden der blev sendt tirsdag aften? Altså afsnit 2!

Betaler selvfølgelig alle udgifter

Min HDD optog den helt sikkert men optagelsen er forsvundet da vi havde strømudfald idag!

På forhånd tak!

Nedenfor foregår en principiel debat og det er meget spændende altsammen

Har før set efterlysninger hvor man rent faktisk har fået kontakt til nogen der kunne/ville hjælpe så hvis der er nogen der kan/vil hjælpe mig kan I bare sende mig en PM, så kan debatten fortsætte uden at jeg forstyrrer

Svar:
Skrevet af: Nordic2007
Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Hej

Er der nogen der kan hjælpe med episoden der blev sendt tirsdag aften?

Betaler selvfølgelig alle udgifter

Min HDD optog den helt sikkert men optagelsen er forsvundet da vi havde strømudfald idag!

På forhånd tak!

http://www.amazon.co.uk/Return-Eden-6-DVD-Boxset-part/dp/B000JMKAG8 - http://www.amazon.co.uk/Return-Eden-6-DVD-Boxset-part/dp/B00 0JMKAG8

http://www.dvdcity.dk/?52X31X3531X32O60393234O603 - http://www.dvdcity.dk/?52X31X3531X32O60393234O603

http://www.imusic.dk/item/9316797421524/movie-return-to-eden-dvd - http://www.imusic.dk/item/9316797421524/movie-return-to-eden -dvd

-------------
VIDEO:
Sony 65 A1
Sony UBP-X800
Canal Digital OnePlace
AppleTV 4K

AUDIO:
Denon AVR-X1400H
Dali Concept 5.1

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 17:48
Ja og så er det fuldt lovlig, at købe en orginal udgave på DVD, så de gid
ide holde helt sikke ikke i vand, da man kun må bruge en digital kopi til
privat brug (det ville sig til sommehus, bil, den bærbar mm.) og må ikke
gives væk som fx. gave venne hjælp mm.

Er er jeg forket på den, må i enlig komme med et rigtig svar

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 18:08

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Ja, jeg mener du er forkert på den. Der er ikke tale om en digital kopi medmindre den er optaget på en sattelitmodtager med harddisk (DVB-S). Optagelser på en analog- eller DVB-T recorder går igennem en analog/digital konvertering og der er således ikke tale om digital kopiering. Der findes dog nogle få undtagelser af DVB-T recordere som optager direkte digitalt ligesom en optagelse på PC fra et digital kort også vil være en digital kopi.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 19:55

Tak for alle de gode svar indtil nu. Min kæreste ville rigtig gerne se den med de danske tekster.

For ikke at gøre noget ulovligt ville det være fint hvis jeg kunne låne en optagelse som jeg naturligvis returnerer efter at vi har set den.

Er der nogen der kan hjælpe med det hører jeg meget gerne

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Nordic2007 Nordic2007 skrev:

http://www.amazon.co.uk/Return-Eden-6-DVD-Boxset-part/dp/B00 0JMKAG8 - http://www.amazon.co.uk/Return-Eden-6-DVD-Boxset-part/dp/B00 0JMKAG8

http://www.dvdcity.dk/?52X31X3531X32O60393234O603 - http://www.dvdcity.dk/?52X31X3531X32O60393234O603

http://www.imusic.dk/item/9316797421524/movie-return-to-eden -dvd - http://www.imusic.dk/item/9316797421524/movie-return-to-eden -dvd

Det er desværre alle link til fortsættelsen fra 1986. Det drejer sig om produktionen fra 1983 som er de 3 afsnis på hver ca 90 minutter. 

Skrevet af: erla
Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 21:41

Æhm... du mener ikke man må købe en DVD original kopi og give den væk som gave ?

Uha - så har jeg begået mange ulovligheder!

Mener du så også, at de firmaer som plomberer DVD'erne for det tilfældes skyld, at modtageren af gaven (ikke køberen) vil bytte den, medvirker til ulovligheder ?

De må jo vide at der er tale om køb af et produkt der bliver givet væk som gave...

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 22:33
Jeg tror at Startrek taler om kopien - originalen må du naturligvis behandle som du vil.

Det er helt korrekt at man ikke må være en god nabo eller kollega og optage et TV program til andre (medmindre det sker på VHS som ingen bruger). Det kan straffes med op til 6 års fængsel og udvisning til USA (waterboarding på Guantanamo), så det må kraftigt frarådes.

Helping your neighbor is stealing!!!

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Æhm... du mener ikke man må købe en DVD original kopi og give den væk som gave ?

Du sludrer vist. Hvad er en "original kopi"???

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 22:36

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg tror at Startrek taler om kopien - originalen må du naturligvis behandle som du vil.

Det er helt korrekt at man ikke må være en god nabo eller kollega og optage et TV program til andre (medmindre det sker på VHS som ingen bruger). Det kan straffes med op til 6 års fængsel og udvisning til USA (waterboarding på Guantanamo), så det må kraftigt frarådes.

Jvf. hvilken dansk lov og paragraf ?

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Flemming

En original-kopi er sådan en jeg køber i en forretning. Når jeg f.eks. lige har købt "the complete Sex and the city" hos TP musik til min niece i konfirmationsgave, tvivler jeg på at nogen domstol vil definere det som en kriminel handling at forære hende box-settet.

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 22:57

OHL §12, stk 2

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
[...]
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Hvis du laver en digital kopi til naboen af et TV program, overtræder du OHL §11, stk 2, og den paragraf er nævnt i straffeparagraffen OHL §76 som i grove tilfælde bringer dig direkte over i straffeloven med en straffeeramme på 6 års fængsel. Ved forbrydelser som kan give mindst 6 års fængsel, kan justitzmutter Lene beslutte at udvise dig til retsforfølgelse i et andet land, hvis du eksempelvis har overtrådt en amerikaners ophavsret.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 22:58

En original-kopi er sådan en jeg køber i en forretning. Når jeg f.eks. lige har købt "the complete Sex and the city" hos TP musik til min niece i konfirmationsgave, tvivler jeg på at nogen domstol vil definere det som en kriminel handling at forære hende box-settet.

Hvis du har købt det uden for EØS, kan du faktisk godt få problemer. Dog er der ikke udsigt til 6 års fængsel i dette tilfælde.

-------------

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 23:14

OHL §12, stk 2

[...]
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Hvis du laver en digital kopi til naboen af et TV program, overtræder du OHL §11, stk 2, og den paragraf er nævnt i straffeparagraffen OHL §76 som i grove tilfælde bringer dig direkte over i straffeloven med en straffeeramme på 6 års fængsel. Ved forbrydelser som kan give mindst 6 års fængsel, kan justitzmutter Lene beslutte at udvise dig til retsforfølgelse i et andet land, hvis du eksempelvis har overtrådt en amerikaners ophavsret.

Her må vi så definere begrebet "digital kopi" - hvis du læser hele loven inkl. bemærkninger, er det som der menes med "digital kopi" en 1:1 digital kopi af originalen. Når noget udsendes analogt, er det ikke længere ens med originalen, og når det derefter indfanges og optages på et digitalt medie, er det stadig ikke en 1:1 kopi af originalen.

Desværre mangler der retslig p+ræcedens på området, så for dem almindelige forbruger er og vil det være en gråzone, indtil der en dag falder dom i en aktuel sag.

Jeg tror personligt ikke, at en domstol vil vurdere, at der er tale om en 1:1 digital kopi. ifb. med tv udsendelser optaget på HDD - om de så er modtaget analogt eller digitalt - de har stadigt været igennem adskillige led, så det ikke er originalen manmodtager.

Derimod kan man godt komme i karambollage med ophavsretsloven mht. DISTRIBUTION, såfremt man massedistribuerer optagelsr manhar lavet, uanset hvordan og i hvilken kvalitet man har foretaget disse optagelser - men det er noget ganske andet!

Men indtil videre er retsstatus, at ingen kan vide sig sikker - så meget har rettighedshaverne opnået - men på den anden side, kan man heller ikke sige, at det er ulovligt, jvf. bemærkningerne til loven. Det må der en domstolsafgørelse til, for at afgøre, og endnu har ingen rettighedshavere slæbt nogen i retten, for at lave en kopi til svigermor eller naboen... hvilket indtil videre efter min mening kan betragtes som en rettesnor

De har kun slæbt folk i retten for at massedistribuere over internettet, og det er jo noget ganske andet end derm efterspørges i dette indlæg.

Det er korrekt at ser man rigidt på selve lovteksten, og undlader at fotholde sig til dens bemærkninger, kan den fortolkes som du gør. Men jeg tvivler kraftigt på at den vil holde i retten - og indtil en domstol har afsagt en dom i dette spørgsmål, er min mening lige så valid som din

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 23:17

Hvis du har købt det uden for EØS, kan du faktisk godt få problemer. Dog er der ikke udsigt til 6 års fængsel i dette tilfælde.

Det har jeg så ikke, og det var ikke det StarTrek's indlæg gik på...

Og iøvrigt, mener du at hvis jeg på em rejse til New York køber en DVD med hjem, som jeg giver i gave, så er jeg kriminel ?

Jeg vil godt se en dansk domsafsigelse der underbygger dette udsagn - det er vist rent tankespind uden hold i den praktiske virkelighed...

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 23:28

Se øverst  på side 1 hvis du er i tvivl om hvad formålet med denne tråd egentlig var

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 23:34

Og iøvrigt, mener du at hvis jeg på em rejse til New York køber en DVD med hjem, som jeg giver i gave, så er jeg kriminel ?

Jeg vil godt se en dansk domsafsigelse der underbygger dette udsagn - det er vist rent tankespind uden hold i den praktiske virkelighed...

OHL §19, stk 1
§ 19. Når et eksemplar af et værk med ophavsmandens samtykke er solgt eller på anden måde overdraget til andre inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, må eksemplaret spredes videre. Når det gælder viderespredning i form af udlån eller udlejning, finder bestemmelsen i 1. pkt. også anvendelse ved salg eller anden form for overdragelse til andre uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.

Din ret til at "sprede" eksemplaret (sælge det, forære det væk, udlåne det til naboen eller din chef på arbejdet) får du af OHL §19 stk 1 (kaldet "first sale" princippet, eller konsumption i dansk litteratur), og som du kan se af paragraffen gælder det kun hvis eksemplaret er bragt ind i EØS med ophavsretshavers samtykke.

Det er uklart om OHL §19, stk 1 også gælder for ikke-erhvervsmæssigt salg. I bemærkningerne står der noget som kan fortolkes i den retning, men der er ikke belæg for det i selve lovteksten, og i de senere år er der sket en kraftig stramning, jf. sagerne mod Laserdisken. Oprindeligt var det kun meningen at paragraffen skulle dække parallelimport af film m.v. som blev solgt i Danmark, men der er for nylig afsagt fogedforbud som går langt videre end det.

Du kan også tage fogedsagen mod CD Wow sidste sommer, hvor et firma i Hong Kong (CD Wow) blev "dømt" for at overtræde §19, stk 1 (dansk lov) blot fordi deres hjemmeside havde lidt tekst på dansk. Vi kan takke Johan Schlüter for at domænerne cdwow.dk og cd-wow.dk i dag ejes af domænehajer.

I dag ser du kun R2 DVD på http://dk.cdwow.com, selvom R1+R3 titlerne dog kan bestilles fra den almindelige cdwow.com side.

Der har ikke været retssager mod privatpersoner, men Johan Schlüter jagtede på et tidspunkt online auktioner på QXL hvor privatpersoner solgte brugte DVDer fra andre regioner end R2.

Musik- og filmmafiaen vil have den totale kontrol over dit liv med DRM og forbud - og de giver ikke op før end at de har fået det! Prøv at Google på "ACTA" og se hvad deres næste skridt bliver...

-------------

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 23:41

OHL §12, stk 2

[...]

Ophavsretsloven, i den version du henviser til, siger også, at jeg ikke må kopiere flertallet af de CD'ere der er fremstillet efter årtusindskiftet, og er forsynet med en form for "kopispærre" til personligt brug - jeg må altså ikke kopiere mine egne lovligt indkøbte original-kopier af CD'ere til min egen harddisk, og afspille dem via min Squeezebox!

Politikerne anede ikke hvad de snakkede om, da de vedtog loven, og den er uden hold i virkeligheden.

Heldigvis er der en del bemærkninger til loven, hvor de giver udtryk for, at de ikke ønsker at forhindre almindelige mennesker i at bruge teknologien på almindelig og fornuftig vis. Disse bemærkninger åbner for en breddere fortolkning, som en evt. domstol er nød til at ta' i betragtning, skulle nogle finde på at anklage nogen for at overtræde loven.

Dette er (desværre) ikke sket endnu, og derfor lever vi i et juridisk limbo, med en lov der stringent læst ikke tillader os at bruge hverken Squeezeboxe eller mediacentre, men ingen rettighedshavere har endnu anklaget en forbruger for at rippe CD'ere til et personligt lager og afspille dem via Squeezebox, eller rippe DVD'ere til et mediacenter og se dem derfra (evt. via en media extender).

Men produkter til at foretage disse "ulovligheder" bliver lanceret i stadig større stil, og derfor må man som forbruger formode, at ligesom det heller ikke var politikernes mening (jvf bemærkningerne til loven) at forbyde disse, er det heller ikke denne form for forbrug rettighedshaverne ønsker at sætte en stopper for.

Ihvertfald indtil en dom viser andet.

Foreningen Digitale Forbrugere - som jeg i al beskedenhed var medstifter af - forsøge adskillige gange før, under oge efter vedtagelsen af den nye ophavsretslov, at få kulturministeriet til at konkretisere grænserne for lovlig digital kopiering tiil privat brug. Og svaret var: Det må en domstolsafgørelse vise til sin tid.

Vi er mange der ser frem til en sådan, så de spøgelser der igen og igen dukker op om hvilken straf man gør sig skyldig i ved almindelig og anstændig brug af den eksisterende teknologi, enten kan be- eller afkræftes...

Hvis du har nogle domme at henvise til, der kan danne præcedens for at det er ulovligt at optage et program på HDD og distribuere det indenfor den nærmeste vennekreds, er mere kriminelt end at gøre det samme på VHS, så vil jeg meget gerne se et link til disse domme. Det samme hvis du kan henvise til en dom der danner præcedens for, at jeg ikke til eget brug må rippe mine "kopi-sikrede" CD'ere så jeg kan afspille dem via min Squeezebox. Eller at jeg ikke må rippe mine DVD'ere og lægge dem på harddisk, så jeg kan bladre i dem via mit mediacenter.

Indtil disse domme eksisterer, har du ingen dokumentation for at det er ulovligt, jvf. kultutministeriets svar om, at "det må en domstol i sidste ende afgøre".

MVH.

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 23:44

OHL §19, stk 1
§ 19. Når et eksemplar af et værk med ophavsmandens samtykke er solgt eller på anden måde overdraget til andre inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, må eksemplaret spredes videre. Når det gælder viderespredning i form af udlån eller udlejning, finder bestemmelsen i 1. pkt. også anvendelse ved salg eller anden form for overdragelse til andre uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.

Din ret til at "sprede" eksemplaret (sælge det, forære det væk, udlåne det til naboen eller din chef på arbejdet) får du af OHL §19 stk 1 (kaldet "first sale" princippet, eller konsumption i dansk litteratur), og som du kan se af paragraffen gælder det kun hvis eksemplaret er bragt ind i EØS med ophavsretshavers samtykke.

Det er uklart om OHL §19, stk 1 også gælder for ikke-erhvervsmæssigt salg. I bemærkningerne står der noget som kan fortolkes i den retning, men der er ikke belæg for det i selve lovteksten, og i de senere år er der sket en kraftig stramning, jf. sagerne mod Laserdisken. Oprindeligt var det kun meningen at paragraffen skulle dække parallelimport af film m.v. som blev solgt i Danmark, men der er for nylig afsagt fogedforbud som går langt videre end det.

Du kan også tage fogedsagen mod CD Wow sidste sommer, hvor et firma i Hong Kong (CD Wow) blev "dømt" for at overtræde §19, stk 1 (dansk lov) blot fordi deres hjemmeside havde lidt tekst på dansk. Vi kan takke Johan Schlüter for at domænerne cdwow.dk og cd-wow.dk i dag ejes af domænehajer.

I dag ser du kun R2 DVD på http://dk.cdwow.com, selvom R1+R3 titlerne dog kan bestilles fra den almindelige cdwow.com side.

Der har ikke været retssager mod privatpersoner, men Johan Schlüter jagtede på et tidspunkt online auktioner på QXL hvor privatpersoner solgte brugte DVDer fra andre regioner end R2.

Musik- og filmmafiaen vil have den totale kontrol over dit liv med DRM og forbud - og de giver ikke op før end at de har fået det! Prøv at Google på "ACTA" og se hvad deres næste skridt bliver...

Suma sumarum: Der eksisterer ikke retslig præcedens for at jeg ikke må - uamset om Johan Schlüter så forsøger at skræmme enkeltpersoner til at tro noget andet...

Skrevet den: 02-Juli-2008 kl. 23:46

Se øverst  på side 1 hvis du er i tvivl om hvad formålet med denne tråd egentlig var

Præcis!

Der er jo ikke tale om andet end et uskyldigt ønske om en kopi til aldeles privat brug.

Det er vanvittigt at forsøge og skræmme folk fra at hjælpe hinanden i sådan et tilfælde!

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 00:40

Foreningen Digitale Forbrugere - som jeg i al beskedenhed var medstifter af - forsøge adskillige gange før, under oge efter vedtagelsen af den nye ophavsretslov, at få kulturministeriet til at konkretisere grænserne for lovlig digital kopiering tiil privat brug. Og svaret var: Det må en domstolsafgørelse vise til sin tid.

Vi er såmænd meget enige (jeg arbejder ikke for APG), men...

Problemet er bare at Johan Schlüter nærmest er lovgivende, udøvende og dømmende magt på dette område. (omfattende lobbyarbejde [1], samarbejdet med Kultur Brian om "oplysning", og en meget stor indflydelse på uerfarne dommere i foged/byretterne som dømmer i disse sager). Sagerne kommer sjældent videre end de foreløbige afgørelser i fogedretten. The Pirate Bay blokeringen bliver dog en undtagelse, som det bliver spændende at følge.

[1] Specielt i forhold til OHL §19, stk 1 er det meget interessant at sammenligne Johan Schlüters "forsikringer" til Folketinget med den praksis som hans advokatkontor har fulgt i de senere år.

-------------

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 00:45

Problemet er bare at Johan Schlüter nærmest er lovgivende, udøvende og dømmende magt på dette område. (omfattende lobbyarbejde, samarbejdet med Kultur Brian om "oplysning", og en meget stor indflydelse på uerfarne dommere i foged/byretterne som dømmer i disse sager). Sagerne kommer sjældent videre end de foreløbige afgørelser i fogedretten. The Pirate Bay blokeringen bliver dog en undtagelse, som det bliver spændende at følge.

Det er kun et problem hvis du vælger at tro på ham.

Han har ingen retspræcedens at bygge hans felttog overfor private brugeres rimelige brug af ny teknologi på!

Pirate.bay er ikke en enkelt privatbruger, så det falder udenfor kategori.

Ligeledes privatpersoner der har distribueret offentligt over internettet.

Det har jo intet at gøre med det vi snakker om her, jvf. trådstarters oprindelige spørgsmål.

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 00:50

Hvad du og jeg "tror" er ligegyldigt. Problemerne opstår hvis en domstol vælger at lægge Johan Schlüters fortolkning til grund for deres afgørelse, hvilket typisk er hvad der sker.

QXL sagerne kom aldrig videre fordi QXL slettede auktionerne. Men du kan lave en webside hvor du sælger et par hundrede brugte R1 DVD film (fra din samling). Hvis du lader siden hoste i udlandet, er Johan Schlüter nødt til at gå direkte efter dig (hvis siden hostes i DK, vælger han bare en sag mod hostingfirmaet som aldrig kommer længere end fogedretten).

Du kan jo prøve....

-------------

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 00:53

Problemet er bare at Johan Schlüter nærmest er lovgivende, udøvende og dømmende magt på dette område.

Hvornår har han fået dømt en privatperson for de tilfælde af privatbrug jeg har agiteret for her ?

Så vidt jeg ved, har han kun skræmt enkeltpersoner til at indgå forlig, i tilfælde hvor disse har delt deres digitale medier offentligt på internettet, og det er jo slet ikke det der her er tale om.

Han har svjv. aldrig fået dømt nogen for, at optage et tv program på HDD og brænde en enkelt kopi og sende denne med posten til en perifær bekendt - som var det der startede dene tråd.

Ej heller for at kopiere egne lovligt indkøbte medier til et personligt lokal-lager, mhb. på distribution indenfor hjemmet - som ellers via rigid tolknink af loven kan opfattes som ulovligt, som du gør opmærksom på.

Og jeg mindes heller ikke at ha' hørt om en dom, hvor nogen er blevet dømt for at forære en indkøbt DVD bort - om så den er indkøbt herhjemme eller i udlandet.

Men jeg giver dig ret i, at han puster sig op - men har han noget at ha' det i ?

Ikke overfor almindelige mennesker der på rimelig vis benytter sig af moderne teknologi - efter min mening - men jeg er åben overfor domstolsafgørelser der siger anderledes, skulle de eksistere...

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 01:04

Hvad du og jeg "tror" er ligegyldigt. Problemerne opstår hvis en domstol vælger at lægge Johan Schlüters fortolkning til grund for deres afgørelse, hvilket typisk er hvad der sker.

QXL sagerne kom aldrig videre fordi QXL slettede auktionerne. Men du kan lave en webside hvor du sælger et par hundrede brugte R1 DVD film (fra din samling). Hvis du lader siden hoste i udlandet, er Johan Schlüter nødt til at gå direkte efter dig (hvis siden hostes i DK, vælger han bare en sag mod hostingfirmaet som aldrig kommer længere end fogedretten).

Du kan jo prøve....

Jamen - salg af et par hundrede brugte R1 DVD film ligger jo milevidt fra det denne tråd handler om, så det er jo totalt irrelevant for diskussionen og mine pointer!

Det er jo slet ikke det der er tale om her!

Hvorfor blander du sådan et eksempel ind i diskussionen, og sidestiller trådstarters oprindelige indlæg med en handling af den karakter ???

Det er jo en fuldstændig ubegrundet skræmmekampagne du har gang i!

Uh,, vi skal alle ryste i bukserne og ta' for gode varer, hvad der står i forskriften af vores DVD'er eller påtrykt vores lovligt indkøbte CD'ere, selvom det ikke har nogen som helst juridisk hjemmel i dansk lovgivning - er det det du er ude i ?

Så er vi jo i en situation, hvor rettighedshaverne - repræsenteret ved Johan Schlüter - selv skriver ophavsretsloven, for hvad de vælger at trykke på de skiver vi køber, er lov og ret ?

Sådan forholder virkeligheden sig jo ikke !

De er hverken lovgivende, udøvende eller dømmende !

Men de er meget energisk lobbyerende, ja - men det gør ikke deres holdninger til lov og ret !

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 01:28

.Jesper Lund: Jeg har selv været i samme situation som trådstarter - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54788 - se her .

Jeg fik en enkelt henvendelse fra en venlig sjæl, men før det blev aktuelt genudsendte DR2 heldigvis mit manglende afsnit, så jeg kunne selv optage det.

Det fremgår dog ikke af tråden - og selv om den er many moons old, har jeg intet hørt fra Johan Schlüter om, at jeg skulle være i færd med at begå lovbrud, eller at evt. venlige sjæle der ville hjælpe mig i min nød, skulle være kriminelle.

So please, get your priorities right!

Det er helt hen i vejret at begynde og slå folk i hovedet med ophavsretloven og 6 års fængsel, for det som tråden her handler om!

Du kan komme med alle mulige henvisninger til lov om ophavsret, og ja, hvis man sætter produktion af Luis Veton tasker i system, så kan man komme bag tremmer i lang tid - men det har intet med emnet her at gøre!

Ej heller salg af flere hundrede R1 DVD'er på QXL!

At du i dit hoved kan få den samme paragraf til at dække over både kommerciel import af DVD'er og fremstilling af kopitasker, siger mere om din misforståelse af loven, end det siger om loven.

Ved godt du ikke har nævnt fremstilling af tasker - men det er dertil den høje straframme er tiltænkt, ikke til privatkopiering, og ophavsretloven dækker både immaterielle produkter som film og musik, og fysike produkter som f.eks. tasker...

Vi snakker ikke om en opfordring til at nogen skal massedistribuere et program ved at gøre det frit tilgængeligt. Vi snakker om een person, der ønsker at betale for at få tlsendt een kopi. på et fysisk medie, til sig sig og ikke til nogle andre!

Og Guantanamo ??? Come on!

Hvad er det for nogle piller du har spist, og kan jeg få nogle ? Det lyder som om de er virkelig sjove at ta', og giver en aldeles alternativ oplevelse af virkeligheden!

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 02:07

Det er helt hen i vejret at begynde og slå folk i hovedet med ophavsretloven og 6 års fængsel, for det som tråden her handler om!

Du har misset min pointe... jeg prøvede at fremhæve det totalt latterlige i at man principielt risikerer 6 års fængsel (selvfølgelig mindre i praksis) hvis man hjælper sin nabo med at optage et TV program.

-------------

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 02:32

Du har misset min pointe... jeg prøvede at fremhæve det totalt latterlige i at man principielt risikerer 6 års fængsel (selvfølgelig mindre i praksis) hvis man hjælper sin nabo med at optage et TV program.

Okay - så er vi måske principielt enige ?

Ja, læser man loven rigidt, så er der en straframme på op til seks års fængsel for piratkopiering - og rettighedshaverne skelner i deres første henvendelser til folk ikke imellem småforseelser og storkriminelle, men truer alle med den absolut hårdeste straf, som pression for at få dem til at indgå forlig, hvilket folk så gør, hvorfor der stort set ikke er nogle sager indenfor "vores område" der kommer for retten, hvilket igen medfører, at der ingen retspræcedens eksisterer, og rettighedshaverne med Johan Schlüter i spidsen, fortsat kan hævde, at selv den mindste lille fisk for selv den mindste lille forseelse, risikerer seks år i fængsel, medmindre de accepterer det foreslåede frivillige forlig - right ?

Og jeg forstår også din kobling til Guantannamo - fordi det i lyset af terrorskrækken er lykedes at overbevise politikerne om, at terroristerne der vil os alle til livs, finansieres gennem bl.a. salg af kopivarer (det er her kopi-taskerne kommer ind i billedet) og derfor var det nødvendigt at forhøje strafferammen, hvilket politikerne selvfølgelig gjorde, så snart ordet terrorist blev nævnt - right ?

Det ændrer dog ikke ved, at i praksis har der ikke været ført nogle retssager mod privatpersoner på denne baggrund siden ophavsretsloven blev "opdateret" på baggrund af "den digitale trussel" og strafferamen forhøjet med henvisning til den forhøjede terrertrussel - så det er stadig et meget spekulativt grundlag at dømme folk ud fra, og det er langt fra sikkert at domstolene vil finde folk så skyldige som APG / Johan Schlüter prædiker de vil...

Den første gang en terror-baseret stramning af lovene er blevet prøvet ved højesteret, var jo faktisk idag, hvor højesteret underkendte by- og landsrettens domme vedr. fængsling af de påståede tunesiske terrorister.

Så det er altså ikke helt umuligt i dagens danmark, at domstolene dømmer imod den udøvende magt. Heller ikke når det gælder så alvorlige forbrydelser som terrorisme (eller hvad der ifølge APG bør sidestilles hermed, piratkopiering).

Så kan anklager og PET og Johan Schlüter og vennerne sige hvad de vil - men deres fortolkninger om hvad der er lov og ret, står altså ikke for troende i et retssamfund, før de er blevet prøvet ved en uvildig domstol.

Og det er derfor jeg synes, det er forkert at missionere for APG / Johan Schlüters fortolkning af ophavsretsloven, i henseender hvor ethvert fornuftigt tænkende væsen kan se de går over deres beføjelser, som om de har ret i de postulater de slynger ud. som om det er vedtaget ved lov og de derfor utvetydigt har ret.

De fremfører kun deres fortolkning af loven - og det er de i deres gode ret til - men der er ingen beviser for, at den rent faktisk er i overensstemmelse med dansk retspraksis! Efter min mening er der derimod adskillige indicier på det modsatte, men det er så en anden sag.

So, JesperLund: Who's side are you on ?

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 08:14

Jeg gentager lige min efterlysning af Slangen i Paradiset afsnit 2 som blev sendt på DR1 i tirsdags!

For ikke at gøre noget ulovligt ville det være fint hvis jeg kunne låne en optagelse som jeg naturligvis returnerer efter at vi har set den.

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 08:22

[QUOTE=erla]

Flemming

QUOTE]

Nej selvfølgelig ikke. Det er jo heller ikke en  kopi du forærer hende, men en original. At der så findes i tusindvis af disse originaler ændrer ikke ved dette.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 08:26

Jeg gentager lige min efterlysning af Slangen i Paradiset afsnit 2 som blev sendt på DR1 i tirsdags!

Du gør ikke noget ulovligt, idet der som tidligere nævnt i langt de fleste tilfælde ikke er tale om digital kopiering ved optagelse af en tv udsendelse på en harddisk-/DVDrecorder.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 08:30

Du gør ikke noget ulovligt, idet der som tidligere nævnt i langt de fleste tilfælde ikke er tale om digital kopiering ved optagelse af en tv udsendelse på en harddisk-/DVDrecorder.

Flemming

Hej Flemming

Jeg er også helt sikker på at det ikke er ulovligt men hvis andre er i tvivl skal det ikke være det der gør at de ikke henvender sig - derfor vil jeg også gerne nøjes med at låne en optagelse 

Nu håber jeg bare at nogen henvender sig for det var ikke populært da jeg nævnte det for fruen  

Skrevet af: Nordic2007
Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 09:01

årsagen til min post var nu ikke af hensyn til lovlig/ulovlig debatten men blot for at oplyse, at man for relativt billig penge kunne købe serien ... hvis man synes, at den er det værd

-------------
VIDEO:
Sony 65 A1
Sony UBP-X800
Canal Digital OnePlace
AppleTV 4K

AUDIO:
Denon AVR-X1400H
Dali Concept 5.1

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Nordic2007 Nordic2007 skrev:

årsagen til min post var nu ikke af hensyn til lovlig/ulovlig debatten men blot for at oplyse, at man for relativt billig penge kunne købe serien ... hvis man synes, at den er det værd

desværre er det ikke de oprindelige afsnit fra 1983 men efterfølgeren fra 1986 og ihvertfald 2 af dine links er til steder hvor varen er udgået - men alligevel tak fordi du prøvede

Skrevet af: agger
Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 10:09

hej

hvis du har tålmodighed kan jeg måske skaffe den , men der vil gå et par uger, min søster optager den på vhs, de er ikke så avancerede endnu hihi. så enten kan du få en kopi af den, eller også smider jeg den på en skive til dig. men der vil gå et par til 4 uger. så ved ikke om hun har tålmodighed til at vente.

hilsen agger

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af agger agger skrev:

hej

hvis du har tålmodighed kan jeg måske skaffe den , men der vil gå et par uger, min søster optager den på vhs, de er ikke så avancerede endnu hihi. så enten kan du få en kopi af den, eller også smider jeg den på en skive til dig. men der vil gå et par til 4 uger. så ved ikke om hun har tålmodighed til at vente.

hilsen agger

Hej Agger

Jeg synes det er et flot tilbud som jeg gerne tager imod

Skulle der være nogen der henvender sig med en optagelse inden er det fint, så får du bare besked. Du kan jo lige vende tilbage når det bliver aktuelt, så kan vi lige aftale nærmere mht udgifterne 

Blot lige for at være helt sikker: det er de 3 afsnit på DR1 som gik i denne uge og som er afsluttet, ik? Bare lige så det ikke er forvekslet med den lange serie på 22 afsnit?

Skrevet den: 03-Juli-2008 kl. 12:35

op

Skrevet af: agger
Skrevet den: 04-Juli-2008 kl. 00:23

hej pioneer 540

jo det er de afsnit der har været i den her uge , det er afslutningen på hele serien.

hilsen agger

Skrevet af: pony
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 11:33

Hejsa.

Jeg kan hjælpe dig med afsnit 2 hvis du kan hjælpe mig med afsnit 1

Skulle redigere i afsnittet (fjerne ekstra optagetid i slutningen) Jeg ved ikke liiige hvad der skete, men pludselig fyldte afsnit 61 GB og kan nu hverken redigeres eller overføres til dvd.

Venlig hilsen

Pony

Skrevet af: greven
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 16:14

Hej

Jeg har afsnit 1+2 og mangler 3.

Jeg uploade den et eller andet sted og måske kan du uploade 2'eren ?

Skrevet af: greven
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 16:16

Kanon - jeg har 1+2 man mangler 3.....

Hvordan får vi lige udvekslet ??

Print side | Luk vindue