Print side | Luk vindue

merlin = ingen service

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=43390
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 20:14

Emne: merlin = ingen service
Skrevet af: Shooter DK
Emne: merlin = ingen service
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 04:59

ja vil bare fortælle om da jeg skulle i merlin med min xbox360 til reparation da den ikke mere gad læse mine spil eller noget andet.

mig: hej min xbox virker ikke mere for den gider ikke mere at aflæse mine spil eller noget andet så vil gerne have den til reparation.

merlin fyr: det er ikke noget vi normalt tager os af for du skal selv ringe til microsoft men ser hvad jeg kan gøre.

mig ok

lidt efter....

ham: ja jeg kan intet gøre det skal du selv ordne med microsoft

mig: kan da ikke passe når jeg har købt den her i merlin?

ham: jo for det har vi en regl om.

mig: det er meget muligt men hvad med købeloven?

ham: ja men microsoft er større end den danske købelov

mig: det ved du jo godt er noget pis det der men så må jeg jo hellere inddrage forbrugerklagenævnet eller evt. poli anmeldse.

ham: ja du ligger bare sag an kammerat

mig: JA DER ER JO IKKE ANDET AT GØRE DIN ARROGANTE NAR HVIS MERLIN TILSYNELADENDE IKKE GIDER FØLGE KØBELOVEN!

ham: du skal ikke stå og hidse dig op foran de andre kunder men du kan snakke med min chef for jeg har ikke mere tid til dig.

han siger så at han får chefen til at komme hen til mig om lidt så jeg står bare og venter. der sker ikke rigtig noget så jeg spørger en anden merlin fyr om han gider hente chefen.

da jeg så minimum har ventet 15 min. kommer chefen og spørger hvad det drejer sig om?

mig: ja en af dine medarbejder gider ikke tage imod min defekte xbox.

jeg har så også en lang snak med ham hvor jeg så også bliver nød til at true med købeloven og først der tager han imod den.

og til dem der synes jeg ikke taler ordenligt til ham vil jeg lige sige at under næsten hele samtalen talte ned til mig.

The End

spørgsmål: er dette bare normal standard i dansk detail ? for dette er ikke første gang jeg oplever denne ringe service sidste gang var dog elgiganten hvor jeg måtte vente 5-6 mdr. med reparation af en mobil er dette som sagt bare dansk detail service standard eller er jeg bar uheldig?

endelig kom med jeres svar og i er også velkommen til at dele jeres dårlige oplevelser hvis i har nogen der minder om mit tilfælde med merlin.

peace out

Theis Jensen (Shooter DK)

Svar:
Skrevet af: nuaa
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 06:36
Fatter slet ikke du vil aflever den ind til merlin og så forlænger din reparetion tid med op til uger. :S

MS support er for det meste bedste valg. De betaler porto, kommer til døren efter den og smider også af ved døren igen.(min reperation tid tog kun 9 dage). Og allerede ved 2 problem for man gratis gave(RROD + død drev = gratis wireless controller til mig :p)

Danske butikker har været ringe i et stykke tid (Udover de små og lidt dyrer privat butikker).

Anyway, ALTID bruge produceten til reperation vis det er muligt!(Som her er microsoft)

Heldigvis så ringe jeg bare til min far vis jeg har problemmer. Han sgu altid været god til det crap.(givet Ebgames og TDC omgang og de gav op :p )

-------------
Også kendte som dpl på andre forummer.
Panasonic 42pz85
Xbox 360 rød RE4 elite
Playstation 3 40GB

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 08:22

Oprindeligt skrevet af nuaa nuaa skrev:

Fatter slet ikke du vil aflever den ind til merlin og så forlænger din reparetion tid med op til uger. :S

MS support er for det meste bedste valg. De betaler porto, kommer til døren efter den og smider også af ved døren igen.(min reperation tid tog kun 9 dage). Og allerede ved 2 problem for man gratis gave(RROD + død drev = gratis wireless controller til mig :p)

Danske butikker har været ringe i et stykke tid (Udover de små og lidt dyrer privat butikker).

Anyway, ALTID bruge produceten til reperation vis det er muligt!(Som her er microsoft)

Heldigvis så ringe jeg bare til min far vis jeg har problemmer. Han sgu altid været god til det crap.(givet Ebgames og TDC omgang og de gav op :p )

Det er meget muligt at det er "nemmere" at gå direkte til Microsoft support, men det burde ikke være nødvendigt, og som Theis forklarede dem i butikken, så er det ikke i tråd med købeloven, det er Merlin der har solgt Xbox'en, så det er Merlin der har forpligtelsen med at få den til reperation.

Dog er en trusel om politianmeldelse nok lige i overkanten :)

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: hpetersen
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 09:48
Skriv til deres hovedkontor/direktør, det kan vel ikke være normal procedyre.

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 10:06
Jeg tror bare det er Fona og Merlin generelt som gør sit bedste for at undgå købeloven - og deres egne regler!

Jeg har for eksempel fået et gavekort til Fona (Hjørring) efter jul, og skal så ind og bruge det.

Fint nok..

Men det viser sig faktisk at være svært siden ekspedienten konstaterer at jeg selv har lavet gavekortet (forfalsket), og de 150 kroner som der står på det ikke kan bruges.

Det ender så med at jeg tager toget til Aalborg, hvor jeg endelig kan bruge mit gavekort. Og det var så på et tidspunkt hvor jeg boede hjemme 40 km. fra Aalborg, og var nød til at tage toget for at indløse gavekortet

Merlin har jeg heller ikke nogen respekt for. Det har så med det at gøre, at mine søstre for laaang tid siden var inde og købe et videokamera som var på tilbud. Det er penge som er blevet skrabet sammen vha. job som avisbud til 1000 kr/md. Videokameraet koster så 3k, hvilket vil sige 3 måneders arbejde for to piger på 13 og 11 år (ja, den ene var mindreårig, men det var før reglerne om aldergrændsen på 13 år).

Ekspedienten får så manipuleret mine søstre til at købe ekstra batteri, taske, plastic etui, ekstra lense og en masse bånd til at optage på.

Degt vil sige at mine søstre kom af med 2000 kroner mere end hvad de havde at gøre godt med, og ekspedienten fik dem så til at tage et lån(!).

Da min far så finder ud af dette tager han personligt op til Merlin, og kaster kameraet i hovedet på butikschefen - og får self. pengene tilbage.

Mage til sælgere har jeg siden ledt længe efter.

Skrevet af: nekolas
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 10:15
det er selvfølgelig utrolig ubehageligt hvis fyren snakkede ned til dig.. men ellers synes jeg ikke at det er helt forfærdeligt det der sker.. arbejder selv med service, og som normal medarbejder er der desværre nogle gange hvor man har fået en procedure af vide at følge, og hvis der er nogle "specielle" problemer kan man ikke gøre andet end at sende kunden til chefen.. (fx i dette tilfælde, ser det ud til at medarb. ikke kan tage imod en 360'er pga microsoft selv tager sig af det, men da du bliver ved kan han ikke gøre andet end sende dig videre til chefen)

fyren fortæller dig jo at det skal gå igennem microsoft, hvorfor prøver du så ikke lige at give det en chance? da jeg sku have min zepto bærbar til reparation som var købt et andet sted end zepto selv, skulle jeg også kontakte zepto direkte .. der gik jeg da ikke små amok, men prøvede at gøre hvad jeg blev fortalt - og sjovt nok var der ingen problemer <.<

microsoft ser endda ud til at være et fantastisk firma mht. deres reparationer af 360 konsoller (noget med de også har forlænget garantien pga red ring of death?). en anden gang du måske skulle holde hovedet lidt mere koldt inden du begynder at true.. ?

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

[...]to piger på 13 og 11 år[...]ekspedienten fik dem så til at tage et lån(!).[...]kaster kameraet i hovedet på butikschefen

Det havde han nu ikke behøvet - unge under 18 år må ikke stifte gæld, så lånet er ugyldigt, og det er forretningen, der hænger på den...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af nekolas nekolas skrev:

microsoft ser endda ud til at være et fantastisk firma mht. deres reparationer af 360 konsoller (noget med de også har forlænget garantien pga red ring of death?). en anden gang du måske skulle holde hovedet lidt mere koldt inden du begynder at true.. ?

Det hele blev nok kørt af sporet ved en ret uheldig formulering fra ekspeditientens side:

"merlin fyr: det er ikke noget vi normalt tager os af for du skal selv ringe til microsoft men ser hvad jeg kan gøre.

mig ok

lidt efter....

ham: ja men microsoft er større end den danske købelov"

Jeg ville også reagere på samme måde, da ovenstående på mig kun virker som om at få skubbet aben over i en anden lejr. Havde gutten fortalt mig, at MS ordner det hele i et snuptag, og måske ovenikøbet giver mig et telefonnummer til dem, havde sagen været en helt anden, men ovenstående er et klassisk eksempel på arrogant kundebetjening af værste skuffe.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 10:32
nå så er vi mennesker vel forskellige på den måde. efter medarb. var kommet tilbage og havde sagt "du skal selv ringe til microsoft" og "ham: ja jeg kan intet gøre det skal du selv ordne med microsoft" , ville jeg nok sige "okay tak for hjælpen, hav en god dag" - smuttet hjem og fundet nummeret til microsoft og vupti..? hvis det ikke var "vupti", havde jeg ringet til merlin og forklaret sagen.. og måske der kunne jeg så godt begynde at blive sur hvis de ikke gav mig mere hjælp

Skrevet af: jnvir
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af Shooter DK Shooter DK skrev:

...

merlin fyr: det er ikke noget vi normalt tager os af for du skal selv ringe til microsoft men ser hvad jeg kan gøre.

...

Måske var Merlin-medarbejderen blot venlig. Se artiklen i linket (3.juli 2008):

http://www.comon.dk/news/kreditproblem.kan.give.merlin.tomme.hylder_36807.html - http://www.comon.dk/news/kreditproblem.kan.give.merlin.tomme .hylder_36807.html

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 11:10

Oprindeligt skrevet af nekolas nekolas skrev:

det er selvfølgelig utrolig ubehageligt hvis fyren snakkede ned til dig.. men ellers synes jeg ikke at det er helt forfærdeligt det der sker.. arbejder selv med service, og som normal medarbejder er der desværre nogle gange hvor man har fået en procedure af vide at følge, og hvis der er nogle "specielle" problemer kan man ikke gøre andet end at sende kunden til chefen.. (fx i dette tilfælde, ser det ud til at medarb. ikke kan tage imod en 360'er pga microsoft selv tager sig af det, men da du bliver ved kan han ikke gøre andet end sende dig videre til chefen)

Hvis du som almindelig medarbejder ikke tillader dig at stille spørgsmål til firmaets politik med hensyn til at følge købeloven, så er du imho. ikke bedre end butikken selv.

Du har i mine øjne pligt til at spørge din chef, om ikke butikken bør følge købeloven - og hvis ikke, hvorfor det så er den politik man følger...

Citér
fyren fortæller dig jo at det skal gå igennem microsoft, hvorfor prøver du så ikke lige at give det en chance? da jeg sku have min zepto bærbar til reparation som var købt et andet sted end zepto selv, skulle jeg også kontakte zepto direkte .. der gik jeg da ikke små amok, men prøvede at gøre hvad jeg blev fortalt - og sjovt nok var der ingen problemer <.<

Det kan aldrig blive kundens problem at få bragt varen frem til leverandøren til reperation, det er butikkens.

Citér

Jeg er enig i at trusler osv. er dumt, men når man som forbruger står med et defekt produkt, og bliver pure afvist af butikken, så er det svært at holde hovedet koldt - jeg havde ikke reageret på samme måde, men de havde fået min meget klare holdning til butikken og deres politik, og de havde fået besked om at nu satte jeg min Xbox hos dem, med en forventning om, at de ville indsende den til reperation!

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 12:05

Det ENESTE rigtige ekspedienten kan gøre er at te sig på følgende måde, når han får lignende sag:

Sælger: Ja, vi kan godt sende den til reparation for dig, men det går altså meget hurtigere hvis du selv kontakter MS. De sender dig en pakke hvori du pakker maskinen og sender den. Alt på deres regning.

Som ekstra service kan man give nummeret, hvis nu kunden er flink.

Slut prut...

@Nekolas

Nu er det jo butikkens pligt at tage imod varen. I stedet for kaster de tit problemet  på producenten, men i DK er det butikken, der skal kontakte producenten ikke kunden. Af den simple grund at de bare ikke gider flere servicesager - de ved du når du nu står i service. Og jeg har selv været i branchen, som sælger. Metoderne er ikke altid pæne, men kunderne spænder dælme også.  Som sælger havde jeg bare sagt ovenstående, og der var aldrig opstået problem.

P.S. Hvordan laver man det trick med flere citater i samme indlæg?

-------------

BORING!

Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 12:31
Skulle der opstå fejl på konsollen og/eller controller, vil man opnå hurtigere ekspeditionstid, hvis man henvender sig direkte til XBOX360 hotline:
Tlf. 80 88 40 97 (fra fastnet)    Tlf. 38 48 73 93 (fra mobil)
----
Så må vi håbe alle kloge hoveder, der ved alt om købelov samt politianmeldelser, læser denne tråd før de stiller sig i butikkerne rundt om i landet med deres defekte xbox'e.

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Det ENESTE rigtige ekspedienten kan gøre er at te sig på følgende måde, når han får lignende sag:

Sælger: Ja, vi kan godt sende den til reparation for dig, men det går altså meget hurtigere hvis du selv kontakter MS. De sender dig en pakke hvori du pakker maskinen og sender den. Alt på deres regning.

Som ekstra service kan man give nummeret, hvis nu kunden er flink.

Slut prut...

@Nekolas

Nu er det jo butikkens pligt at tage imod varen. I stedet for kaster de tit problemet  på producenten, men i DK er det butikken, der skal kontakte producenten ikke kunden. Af den simple grund at de bare ikke gider flere servicesager - de ved du når du nu står i service. Og jeg har selv været i branchen, som sælger. Metoderne er ikke altid pæne, men kunderne spænder dælme også.  Som sælger havde jeg bare sagt ovenstående, og der var aldrig opstået problem.

P.S. Hvordan laver man det trick med flere citater i samme indlæg?

Det er nemt :)

For hver "paragraf" du vil Quote, laver du en startquote og en slutquote...

F.eks.

[ QUOTE ]

1. paragraf der quotes

[/ QUOTE ]

bla bla bla

[ QUOTE ]

2. paragraf der quotes

[/ QUOTE ]

Det ville komme til at se sådan ud:

Citér

1. paragraf der quotes

bla bla bla

Citér

2. paragraf der quotes

wheeee :)  - men husk at fjerne de mellemrum jeg har lavet mellem brackets og ordene "quote"...

-------------
Lars B

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 12:55

Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

Skulle der opstå fejl på konsollen og/eller controller, vil man opnå hurtigere ekspeditionstid, hvis man henvender sig direkte til XBOX360 hotline:
----
Så må vi håbe alle kloge hoveder, der ved alt om købelov samt politianmeldelser, læser denne tråd før de stiller sig i butikkerne rundt om i landet med deres defekte xbox'e.

Det er i og for sig sagen uvedkommende at der er denne hotline - det er fortsat butikkens pligt, og de skal/kan ikke bare afvise en forbruger med henvisning til denne hotline.

At det så er smart/hurtigere osv. er en anden snak!

-------------
Lars B

Skrevet af: Smurf
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 13:11
Det jo desværre en meget ubredt praksis at INGEN tager ansvar for det de sælger men blot skubber aben videre, men det gør det altså ikke mere rigtigt eller lovligt. Butikken er forpligtiget til at håndtere reperationssager og reklamationer så de kan ikke afvise det.

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
http://www.itrends.dk - Itrends.dk

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

----

Det er i og for sig sagen uvedkommende at der er denne hotline - det er fortsat butikkens pligt, og de skal/kan ikke bare afvise en forbruger med henvisning til denne hotline.

At det så er smart/hurtigere osv. er en anden snak!

En anden ting er at disse producentgarantier ikke altid er bekendt med reglerne i den danske købelov. For eksempel
1) Eventuel ombytning skal ske til en NY vare, ikke en gammel enhed som er repareret
2) Hvis man får en ny vare, starter der en ny to årige reklamationsperiode, herunder 6 måneder med formodningsregel

Jeg har selv haft en meget trist oplevelse med Viewsonic's producent"garanti". De kendte hverken til punkt #1 eller #2, og det eneste som de ville var at ombytte min defekte monitor med en anden gammel repareret monitor. Den danske købelov ville de slet ikke høre tale om. Så sagen endte alligevel hos forhandleren (der selvfølgelig kom til at hoste op med pengene!!), hvor jeg burde være startet.

Gå til butikken/forhandleren. Det er dem som I har en aftale med, og de eneste som er modtagelige for trusler om ophævelse af handelen hvis reparationen tager for lang tid eller hvis de ikke vil følge købelovens regler for behandling af reklamationer (såsom at forsøge med at ombytte til gamle reparerede varer).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 17:08
til dem der synes det er mærkelig at jeg ikke selv ringer til microsoft har jeg følgende 2 grunde:

1: jo ved godt det går hurtigere i nogen tilfælde me har også hørt eksemplar hvor folk har ventet i flere måneder og det eneste de siger hos microsoft er at xboxen er på vej og ved henvendelse hos microsoft har jeg ikke købeloven i ryggen på samme måde som hvis jeg aflevere den i merlin.

2: tror i ikke der er en grund til at jeg købte den i merlin det tror jeg der er netop så man lige hurtigt kunne smutte ned med den når den går i stykker som man næsten er garanteret med en xbox360. hvis det var et krav at man skulle ringe til microsoft hvorfor så købe den i danmark og ikke bare i UK eller DE til mindre pris

Skrevet af: Langemor84
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 18:29

> Shooter

Ikke for at være flabet, men du er altså lidt en hat...

Ekspedienten er måske nok flabet overfor dig, men han prøver jo bare at give dig den bedst mulige service... jeg kan godt forstå han bliver sur når du truer ham med købeloven når han prøver at hjælpe dig bedst muligt. Så var jeg også blevet stædig og sur. Hvis du ikke er jurist så lad være med at bringe købeloven på banen!

Det er da altid langt bedre at få producenten til at klare det med det samme. Microsoft gør det, men også andre mærker som f.eks. HP er kendt for selv at yde den ekstra service det i virkeligheden er, at man kan ordne sager direkte med dem. Nu kommer det til at tage unødvendig lang tid for dig at få repareret din box, men det er du altså selv ude om...

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Langemor84 Langemor84 skrev:

> Shooter

Ekspedienten er måske nok flabet overfor dig, men han prøver jo bare at give dig den bedst mulige service... jeg kan godt forstå han bliver sur når du truer ham med købeloven når han prøver at hjælpe dig bedst muligt. Så var jeg også blevet stædig og sur. Hvis du ikke er jurist så lad være med at bringe købeloven på banen!

Det er da altid langt bedre at få producenten til at klare det med det samme. Microsoft gør det, men også andre mærker som f.eks. HP er kendt for selv at yde den ekstra service det i virkeligheden er, at man kan ordne sager direkte med dem. Nu kommer det til at tage unødvendig lang tid for dig at få repareret din box, men det er du altså selv ude om...

Du misser desværre bare totalt pointen med at det er forhandlerens ansvar ikke forbrugerens eller producentes ifølge den danske købelov, så derfor skal forhandleren faktisk gøre det alligevel. Dog er jeg enig i man kan kommunikerer på mange måder :)

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 18:45

til dem der synes det er mærkelig at jeg ikke selv ringer til microsoft har jeg følgende 2 grunde:

1: jo ved godt det går hurtigere i nogen tilfælde me har også hørt eksemplar hvor folk har ventet i flere måneder og det eneste de siger hos microsoft er at xboxen er på vej og ved henvendelse hos microsoft har jeg ikke købeloven i ryggen på samme måde som hvis jeg aflevere den i merlin.

2: tror i ikke der er en grund til at jeg købte den i merlin det tror jeg der er netop så man lige hurtigt kunne smutte ned med den når den går i stykker som man næsten er garanteret med en xbox360. hvis det var et krav at man skulle ringe til microsoft hvorfor så købe den i danmark og ikke bare i UK eller DE til mindre pris

Det med lange reperation tid har MS  gjordet meget hvad. haft min inde 2 gange, begge tog 9 dage, hvor 2 dage er fra DK til DE og så 2 dage mere for komme tilbage. Så 5 dage er sgu mere end fair, kender ikke mange steder der kan gøre det så hurtig.
MS har også en status side til 360 reperation nu. MS tilbyder de ting vis det tager for land tid, den været på reperation flere gang, nogen enda fået en HDMI version(som hade den gamle).

personlig ser jeg ikke en eneste fordel i bruge skod butikker som merlin, ebgames og elgiganten når det kommer til reperation. Køber personlig altid mine konsoller i DK, vi faktisk ret billig med dem nu om dags iforhold til england også videre ><

Nå ja man bestemmer enlig selv hvad man vil. Men jeg vil heller bruge MS så jeg kan bruge der reperation status side, hurtiger reperation tid og gratis ting! (elsker min gratis wireless controller). Ellers jo merlin klarede det dårligt, men han havde ret langt bedre at få MS til at hjælpe.

EDIT: Hver reperation jeg havde fik jeg enda 1 måneds gratis live. allerede der havde det betalt sig at vælge MS egen service :p

-------------
Panasonic 42pz85
Xbox 360 rød RE4 elite
Playstation 3 40GB

Skrevet af: Videbæk
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 19:14
Jeg kan også sagtens forstå ekspedienten. Han giver, såvidt jeg kan se, den bedst mulige service, indtil du går amok på ham og truer ham. At det bliver en ubehagelig oplevelse, er du helt selv skyld i.

Som flere også nævner, så er det langt det bedste at kontakte microsoft først. Det samme gælder for iøvrigt for sony's playstation 3, hvor man skal kontakte nordisk film før man gør andet.

Skrevet af: SJ
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 20:03
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at MS ikke sender en kasse, men at man selv skal finde/købe en i passende størrelse.

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 20:03
ja jeg har temprament JA men skal det forhindre ham i at følge købeloven NEJ og nej er ikke jurist men betyder det jeg ikke må n?vne loven når han tilsyndeladende ikke kender den? jo jeg må du er da godt nok på svampe eller sådan noget med den udtagelse!

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af Videbæk Videbæk skrev:

Jeg kan også sagtens forstå ekspedienten. Han giver, såvidt jeg kan se, den bedst mulige service, indtil du går amok på ham og truer ham. At det bliver en ubehagelig oplevelse, er du helt selv skyld i.

Som flere også nævner, så er det langt det bedste at kontakte microsoft først. Det samme gælder for iøvrigt for sony's playstation 3, hvor man skal kontakte nordisk film før man gør andet.

jo men jeg vil ikke have hans ekstra service kan du ikke læse eller hvad for det har pointeret før? hvis han havde fattet bare lidt af loven havde jeg ikke hidset mig op.

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 20:23
nuaa hvis DK er så billig så endelig fortæl hvor du finder en xbox360 elite til 2200-2400 kr som i UK?

Skrevet af: skipper
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 20:36
Kommunikation og retningslinier er vel nøgleordene i denne problemstilling.

Du har et problem som du ønsker løst, og du ved at http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/ - KL forpligter forhandleren til at udbedre problemet, så er det naturligt at gå til forhandleren, hvis man ønsker at undersøge andre alternativer (fx Microsoft support).

Retningslinier
Merlin er så åbenbart ikke vant til at håndtere RMA sager på xbox360, da Microsoft har oprettet en effektiv RMA service for at håndtere de utallige fejlramte konsoler. Det medarbejderen fortalte dig var så om denne support fra Microsoft, så du kvit og frit kunne sende konsolen ind og modtage den på din egen adresse, så du ikke skulle ned i butikken igen. Personligt ville jeg foretrække det, at det blot er at oprette RMA sag og så ellers vente på at modtage produktet retur. Fint det ønsker du ikke. Så burde de tage konsolen og lave RMA for dig. Så de sender den og modtager den retur, for så at ringe til dig = længere ventetid for dig.

Kommunikation
Måske har medarbejderen været dårlig til at kommunikere eller så har du? Jeg har selv arbejdet i kundeservice og der er en kæmpe forskel på at hjælpe folk, der ikke flipper ud og så dem som har forståelse. Skal du stå og nævne KL, så burde du have et godt kendskab til de paragrafer du vil anvende, det vil virke noget stærkere. Dette specielt tilfældet hvis du er en knægt på 15-16 år, ellers vil det virke som en tom trussel. Hvori problemet er for dit vedkommende ved jeg ikke?

Hvis du vil læse lidt om KL, så er det fra §42 og frem (mangler)

/Skipper

-------------
/Skipper

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af skipper skipper skrev:

Ahem, handelskøb != forbrugerkøb,

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 21:48
shooter, eller theis, du skal vidst lige lære at bruge EDIT knappen, og derefter kan du måske lære at slappe af og ikke være defensiv (med møg-opførelse) bare fordi alle ikke giver dig ret?

sku træls at du starter et topic her i forummet hvor du skriver "endelig kom med jeres svar", når så du svarer på denne måde:

Citér kan du ikke læse eller hvad

eller

Citér du er da godt nok på svampe eller sådan noget med den udtagelse!

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:04

> Shooter

Og du bedes venligst holde en ordentlig tone!

Citér

Det hjælper ikke at du kalder personer der ønsker at gøre brug af deres reklamationsret i den butik de har købt en vare, for hatte!

I kan synes at det er nok så meget god service at Merlin eller andre butikker henviser direkte til Microsoft fordi de ikke er gearet til at behandle RMA, men I MÅ altså snart kunne fatte at i henhold til købeloven (forbruger køb) så er det den enkelte butiks forbandede pligt at modtage en defekt vare, og sende den til reperation.

Kunden har handlet i butikken, kunden har lagt sine penge for varen i butikken, og butikken skal overholde sin reklamationsforpligtelse og håndtere RMA'en!

Længere er den ikke - heller ikke selv om I mener at alt andet er smartere!

-------------
Lars B

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:06

Retningslinier
Merlin er så åbenbart ikke vant til at håndtere RMA sager på xbox360, da Microsoft har oprettet en effektiv RMA service for at håndtere de utallige fejlramte konsoler. Det medarbejderen fortalte dig var så om denne support fra Microsoft, så du kvit og frit kunne sende konsolen ind og modtage den på din egen adresse, så du ikke skulle ned i butikken igen. Personligt ville jeg foretrække det, at det blot er at oprette RMA sag og så ellers vente på at modtage produktet retur. Fint det ønsker du ikke. Så burde de tage konsolen og lave RMA for dig. Så de sender den og modtager den retur, for så at ringe til dig = længere ventetid for dig.

Merlins retningslinier kan forbrugeren ikke bruge til en pind - hvis han ønsker at butikken skal foretage RMA'en og modtage den defekte konsol, så retter de ind til højre, og gør dette...

Utroligt at man skal skrive det igen og igen....

-------------
Lars B

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:08
Hmm.. Bedste råd: KØB PS3!!!

Ej, jeg synes da det er under kritik den måde Merlin har opført sig på. Bør man som ekspedient ikke kunne bruge sin fine uddannelse til at snakke roligt til kunden og få denne ned på jorden?

Kan godt se at den er gal fra begge sider, men da jeg var servicemedarbejder i et SUPERMARKED (superbest) skulle vi da efter bedste formåen snakke stille og roligt med kunden for at få den bedste løsning.

Kunden frem for alt - det kan man jo ikke sige at ekspedienten i Merlin har gjort - og så har han endda fået en uddannelse i salg og service. Føj!

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:10
tak zulfo du har forstået min pointe

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Videbæk Videbæk skrev:

Og det er da helt hen i vejret! Den bedst mulige service?! Afvise at modtage konsollen med henvisning til at kunden selv skal kontakte Microsoft?

Den bedst mulige service havde været hvis ekspedienten havde sagt

"Må jeg lige se din kvittering - ja, det kan jeg godt se, den er købt for x måneder siden.

Giv mig lige din komplette fejlbeskrivelse, så noteret jeg den, og så får du dette her RMA nummer,  og så kontakter vi dig når konsollen er tilbage fra RMA. Hvis der er gået mere end 14 dage, må du gerne lige kontakte os, så følger vi op på problemet"!

Det er den bedst mulige service fra butikkens side - ikke en henvisning til en ekstern support!

-------------
Lars B

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:13
zulfo lige korrekt og hvis han havde sagt sådan havde jeg også holdt en ordenlig tone

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:30

Det kunne ikke være mere rigtigt sagt, hvorfor "bib" er det lige at danskerne er røget i fælden på det skråplan mange forhandlere og butikker bruger og henviser til deres forretningsbetingelser.

Det gør det stadig ikke mere rigtigt.

Til dem der skriver, de godt forstår Merlin ikke vil hjælpe en sur kunde, så har de da også totalt misset hvad service er, det skal håndteres proffesionelt både overfor nemme kunder og de mere "tunge", naturligvis skal man ikke finde sig i alt, men alle der bare har brugt 10 min i et service fag ved også hvordan man håndterer den slags på en god måde uden at lade sådan et forløb skride ud på det skråplan der er forelagt her i tråden, dog har vi som forbrugere også nogle ting vi skal være bedre til men det undsiger BESTEMT ikke forretningerne.

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:34

Hjalp for nogle år siden noget familie med at købe en PC - de ville gerne handle hos Merlin fordi det lå tæt på hvor de boede. Da pc'en blev sat op, var det ret tydeligt at den var brugt - faktisk ekstremt tydeligt. Det viste sig hurtigt at pc'en var den selvsamme som min mosters arbejdsplads havde leveret defekt tilbage et par dage forinden - den indeholdt endda stadig dokumenter derfra.

Ekspedienten nægtede overhovedet at kigge på pc'en, og sagde iøvrigt at det slet ikke kunne lade sig gøre at man fik en brugt PC - Da vi bad om at tale med butikschefen, stak manden en lodret løgn om at han ikke var tilstede - Han kom dog tilfældigvis selv ud i butikken umiddelbart efter.

Butikschefen klarede  sagen professionelt, pc'en blev byttet omgående, og de fik så vidt jeg husker et par spil og en mus med som kompensation - Men det er bare ikke rimeligt, at det skal være så besværligt.

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Det kunne ikke være mere rigtigt sagt, hvorfor "bib" er det lige at danskerne er røget i fælden på det skråplan mange forhandlere og butikker bruger og henviser til deres forretningsbetingelser.

Det gør det stadig ikke mere rigtigt.

Til dem der skriver, de godt forstår Merlin ikke vil hjælpe en sur kunde, så har de da også totalt misset hvad service er, det skal håndteres proffesionelt både overfor nemme kunder og de mere "tunge", naturligvis skal man ikke finde sig i alt, men alle der bare har brugt 10 min i et service fag ved også hvordan man håndterer den slags på en god måde uden at lade sådan et forløb skride ud på det skråplan der er forelagt her i tråden, dog har vi som forbrugere også nogle ting vi skal være bedre til men det undsiger BESTEMT ikke forretningerne.

Det er butikken der er de professionelle - det må og skal de altid huske.

Jeg tror at mange butiksansatte kunne have godt af et kursus i konfligthåndtering - den med "Så må du lige tale med min chef", det er selvfølgelig en løsning, men faktisk er man meget bedre stillet hvis man inden man løber helt sur i en kunde siger "ved du hvad, jeg synes at vi lige skal få dig til at tale med en af mine kolleger - og så finder I sikkert en løsning".... det giver kunden tid til lige at falde lidt ned på jorden...

Men det er selvfølgelig et problem hvis ALLE ansatte i butikken har fået udstukket retningslinier om at afvise kunden!

-------------
Lars B

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:41

Retningslinier

Merlins retningslinier kan forbrugeren ikke bruge til en pind - hvis han ønsker at butikken skal foretage RMA'en og modtage den defekte konsol, så retter de ind til højre, og gør dette...

Utroligt at man skal skrive det igen og igen....

Hvis du læser hvad jeg skriver, så er det ikke nødvendigt at skrive igen og igen.
"Fint det ønsker du ikke. Så burde de tage konsolen og lave RMA for dig. Så de sender den og modtager den retur, for så at ringe til dig = længere ventetid for dig."

Jeg mener at Merlin burde tage den til RMA og gøre det for kunden, som de ifølge loven skal. Jeg mener dog at det er en service at de oplyser kunden om at kunne lave RMA selv, hvor han evt. vil kunne få sendt konsol direkte til hans eget hjem. Her får kunden altså selv et valg om hvordan han vil gøre det.

Så vi er ikke uenige om at Merlin skal varetage RMA, hvis man som kunde ikke ønsker at benytte sig af direkte af RMA til Microsoft. Det er så op til den enkelte kunde, hvad der opfattes som den bedste service.

/Skipper

-------------
/Skipper

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:41

De enten misforståede retningslinier eller hvad man nu kan kalde dem kommer ofte de særeste steder fra og fortolkes ofte af de ansatte fordi de ikke spørger eller stiller spørgsmålstegn ved en virksomheds måde at forvalte service og gældende lovgivning på.

Som du skriver det er til slut altid dem der bør være og fremstå som de proffesionelle - dermed ikke sagt vi som forbrugere skal og kan te os som vi selv syntes :)

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd

Skrevet af: Langemor84
Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:42

Jeg skulle ikke have kaldt dig en hat Shooter. Bliver bare lidt sur når folk automatisk tror, at en ekspedient forsøger at narre dem når han i dette tilfælde egentlig bare ville hjælpe. Når man så bringer købeloven på banen selvom man ikke har ordentlig indsigt i den bliver jeg endnu mere harm... Ligesom når folk de begynder på: "Jeg har en fætter i Østrig, der er advokat og han...."

Du kan se her hvordan du nemmest klarer en reklamation på en Xbox https://service.xbox.com/servicehome.aspx?mkt=da-dk&scrx=1 - https://service.xbox.com/servicehome.aspx?mkt=da-dk&scrx =1

Du logger ind opretter en rma og så kan du følge din maskine gennem systemet på siden. Det fungerer ganske godt. Jeg er sikker på personen du har talt med i Merlin vidste at dette var den nemmeste måde at gøre det på. Måske ved han, at din box først kommer til at ligge en uge inde ved dem og så går der lang tid før den kommer retur og så bliver du rigtig sur. Det er selvfølgelig også dårlig service, hvis det sker, men det er jo det han har forsøgt at forskåne dig for. At han så nægter at tage imod den er selvfølgelig forkert. Hvis du insisterer skal han selvfølgelig tage imod den.

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:50

Jeg skulle ikke have kaldt dig en hat Shooter. Bliver bare lidt sur når folk automatisk tror, at en ekspedient forsøger at narre dem når han i dette tilfælde egentlig bare ville hjælpe. Når man så bringer købeloven på banen selvom man ikke har ordentlig indsigt i den bliver jeg endnu mere harm... Ligesom når folk de begynder på: "Jeg har en fætter i Østrig, der er advokat og han...."

Du kan se her hvordan du nemmest klarer en reklamation på en Xbox https://service.xbox.com/servicehome.aspx?mkt=da-dk&scrx=1 - https://service.xbox.com/servicehome.aspx?mkt=da-dk&scrx =1

Du logger ind opretter en rma og så kan du følge din maskine gennem systemet på siden. Det fungerer ganske godt. Jeg er sikker på personen du har talt med i Merlin vidste at dette var den nemmeste måde at gøre det på. Måske ved han, at din box først kommer til at ligge en uge inde ved dem og så går der lang tid før den kommer retur og så bliver du rigtig sur. Det er selvfølgelig også dårlig service, hvis det sker, men det er jo det han har forsøgt at forskåne dig for. At han så nægter at tage imod den er selvfølgelig forkert. Hvis du insisterer skal han selvfølgelig tage imod den.

Ehm det hele handler jo ikke om hvad der er nemmere og billigst osv. osv. der er nogle retningslinier dem kan INGEN firmaer der handler med forbrugere undsige sig, hvis kunden vil have dem til at håndtere den del SKAL DE gøre det.

Ansvaret er meget ofte lagt over til producenterne, men ifølge den danske lov er dette altså ikke korrekt selvom sælgere og kundeservicemedarbejdere gør alt for at sige fx det går hurtigere, det er nemmere og mange andre ting. De kan godt have ret i det går hurtigere og er nemmere, men for hvem? Man har handlet hos en forhandler og der er deres ansvar og opgave at have dialogen omkring defekte produkter m.m. og ikke kundens.

Kunden her ønsker jo netop Merlin skal tage sig af det, og ikke at det skal være den nemmeste hurtige vej, det handler i den grad om ansvar fra sælgers side + måske noget kommunikation fra begge parter :)

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ahem, handelskøb != forbrugerkøb,

Hvis jeg forstår dig korrekt er der her tale om et forbrugerkøb, så beklager jeg at jeg skrev en forkert §. Forbrugerkøb starter ved §72 og frem. Kunne du ikke have skrevet det i stedet for dit svar? Det hjælper da ikke nogen, hvis du har kendskab til KL?

Jeg taget mig tiden til at nærlæse samtlige paragrafer for at finde dem, der skal gøres gældende. Jeg ville bare gøre opmærksom på at det omhandler mangler, som starter fra §72, så må folk selv finde ud af hvilke andre der kan være relevante. Hvis du har et godt kendskab til de relevant § må du da meget gerne poste dem her. Jeg har haft jura 1 år som en del af mit afsluttede HA studie, men det er et par år siden, så det er ikke helt frisk i hukommelsen.
/Skipper

-------------
/Skipper

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 23:06
Hvorfor er det næsten altid de kunder som bliver sure og bringer købeloven frem, som ikke har den fjerneste anelse om, hvad der står i den ?

De selv samme kunder forventer at man skal gå ud på lageret og finde en ny enhed med det samme, eller give det oprindelige pengebeløb tilbage.

Det er måske disse kunder der egentlig ødelægger det for os andre, når vi nævner ordet defekt i en butik - så går mange ekspedienter måske i forsvarsstilling ?  Jeg ved det ikke...

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 23:17

??? skriver trådstarter netop ikke han ønsker at få den repareret? forstår slet ikke hvor du vil hen udover at skære noget ud i pap med at forbrugere er en del urimelige?

Kan ikke se noget urimeligt, I at forlange den bliver lavet og det er forhandleren der skal sørge for det, igen tonen og de ting der bliver sagt er ikke heldige for nogle af parterne, men det fritager stadig ikke forhandleren for at efterleve loven som kunden ønsker.

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd

Skrevet den: 06-Juli-2008 kl. 23:39

Hvorfor er det næsten altid de kunder som bliver sure og bringer købeloven frem, som ikke har den fjerneste anelse om, hvad der står i den ?

De selv samme kunder forventer at man skal gå ud på lageret og finde en ny enhed med det samme, eller give det oprindelige pengebeløb tilbage.

Det er måske disse kunder der egentlig ødelægger det for os andre, når vi nævner ordet defekt i en butik - så går mange ekspedienter måske i forsvarsstilling ?  Jeg ved det ikke...

Du mener de kunder der ikke bare siger undskyld i butikken - undskyld jeg var så dum at jeg kom ned i din butik, hvor jeg har købt min Xbox , og derfor også forventer at du kan hjælpe mig med min defekte Xbox ?

Det er sat på spidsen - jeg ved det godt at nogen kunder ikke er lige sjove at have med at gøre, men denne tråd handler ikke om at generalisere, men om at Shooter.dk havde et problem med at få Merlin til at tage hans defekte Xbox, og få dem til at lave RMA på den.

Jeg tror vi enten skal stoppe den der, eller smide tråden over i Jura - og så få nogle af de jura engagerede til at udtale sig...

Min eneste forudsætning for at skrive mine indlæg i denne tråd er 10 år i butik, og 10 år som telefonisk support af forskellig art - og nu som leder af en supportafdeling, så jeg mener at have en smule kendskab til både købelov, og kundebehandling - og både den gode og dårlige en af slagsen :)

-------------
Lars B

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 00:36

nuaa hvis DK er så billig så endelig fortæl hvor du finder en xbox360 elite til 2200-2400 kr som i UK?

Ok elite er ikke lige så billig i DK. Men nå ja vil aldrig købe den >< (hader den sorte farve!)

Men ellers er priser generelt meget tæt på. Kender en england jeg spillet over live med der skal have ny core(Har HDD fra hans døde premiun). han giver cirka samme pris som os.

-------------
Panasonic 42pz85
Xbox 360 rød RE4 elite
Playstation 3 40GB

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 00:44

Jeg har selv stået i butik og kunne yde den mest fantastiske service.. hvis kunden talte pænt. Der er ikke tvivl om at hvis jeg havde fået Shooter som kunde der var tændt af så hurtigt så var der ikke kommet noget godt ud af det.

Enhver der har arbejdet eller arbejder i et servicefag vil nikke genkendende til at de flinke kunder får den fine service og røvhullerne (groft sagt) får den lavest mulige. Jeg kender og kendte ihvertfald ingen der gad "stå på hovedet" for en urimelig kunde. Kunden fik ret - når han havde ret - ellers ikke.

NÅR DET SÅ ER SAGT: Så er der ingen tvivl om at Shooter har gjort det rette - Merlin må og skal tage imod den.

Som jeg ser det så kørte sagen af sporet da Shooter hidsede sig op... det fører ingen steder - uanset hvor uretfærdigt man mener man er behandlet. Jeg tror ekspedienten er blevet overrasket over den hurtige sviner han fik og derfor gået i baglås. Hvis sagen er eskaleret i tempoet beskrevet så er det IMHO lige tidligt nok at hidse sig op...

Man kommer sq noget nemmere igennem livet uden pludselige raserianfald - også i Merlin  

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 01:29

Tag en tudekiks og læs lidt i købeloven (hvis du arbejder i en butik?). De to fuldstændigt urimelige krav, som du nævner, er såmænd blandt forbrugerens mangelbeføjelser i §78, kaldet hhv. omlevering og ophævelse.

Hvis forbrugeren kræver omlevering (ny vare), kan butikken i visse tilfælde afvise dette og tilbyde afhjælpning eller ophævelse i stedet. Men kun hvis det påfører butikken uforholdsmæssige omkostninger.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

-------------

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 04:22
lad os lige slå et par ting fast:
1. jeg er klar over muligheden for kortere leverings tid ved direkte kontakt til ms.
2. da jeg har hørt om dårlige episoder ved metoden set op over takker jeg nej.
3. om det er nemmere? jeg synes det er letter at aflevere mine defekte vare hvor jeg har købt dem min mening.
4. gjorde sælgeren noget godt? ja han tilbød en alternativ løsning som mange havde v?ret glad for.
5. gjorde han noget forkert? ja han talte ned til mig og tog ikke imod min xbox efter at jeg sagde nej til hans tilbud trods at det har han juridsk ret til.
6. hvad havde det betydet hvis han ikke havde lavet de fejl og havde taget imod den som han skal? jeg havde forladt butikken glad og ville være frisk på fremtidig handel med merlin.
7. gjorde jeg noget godt? holdt en god tone indtil han ikke gad tage imod min pige (xbox)
8. gjorde jeg noget forkert? ja hidsede mig op som jeg dog synes er ok eftersom han ikke følger loven.
9. hvad var der sket hvis jeg ikke var blevet hidsig? ingen hj?lp fra ham, ingen snak med chef og jeg havde lagt sag an hvor jeg n?sten sikkert ville vinde fordi jeg jurisk står stærkest og det ville kun være noget hø for begge parter jeg skulle undvære min box endnu l?ngere og de havde mistet penge og omdømme.
10. konklussion: hvad havde virket bedst og efter loven 6 eller 9? efter min mening 6
11. skal jeg tage ved l?re? ja min måde at snakke til folk på.
12. burde merlin medarbejder tage ved l?re? ja de burde få en uddanelse hvor man får kendskab til købeloven og hvis de har en sådan uddanelse så skal der genopfriskes og de skal stoppe med komme med udtagelser som at MS er over den danske købelov for disse ting ved jeg og har kendskab til og jeg har kun taget HG.

lige en ting kan godt s?tte mig i deres sted for har selv arbejdet i blockbuster og der kom en dame som havde købt et spil til xbox360 og hun sk?ldte min kollega ud fordi hun ikke kunne afspille det i sin xbox1 så tro mig forstår godt hvordan kunder kan v?re.

så lige en sidste ting nogen max tid for rapartion iht. købeloven mener kun at kan huske noget med inden for rimelig tid er dette rigtigt eller forholder det sig anderledes?

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 07:31
I købeloven står rigtigt nok "rimelig tid", men det er ved dom fastlagt til at være i størrelsesordenen 2-4 uger, med mindre det er en helt speciel situation.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: fordfairlane
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 10:09

lige en kort kommenar omkring det at bruge leverandørganranti / RMA - selv om det i nogen situationer givet er nemmere / hurtigere, så tror jeg ikke at jeg fremadrettet vil benytte af mig af det.

Jeg har haft benyttet mig af den procedure i forbindelse med min KISS optager som er blevet ombyttet 2 gange. Når en vare ombyttes til ny, så forlænges garantiperioden ifølge dansk købelov. Men problemet er at linksys er pænt kolde over for dette - og siden at jeg ikke har fået den ombyttet via forhandleren så har jeg ikke noget dokumentation over for ham på at den er blevet ombyttet.

Så selv om det tager længere tid - mere besvær, så vil jeg fremadrettet køre RMA sager gennem det sted jeg har købt tingene. Ganske enkelt af hensyn til at have længst mulig garanti på tingene.

Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 11:04
Godt være jeg har misset det i farten, men kunne godt tænke mig at vide hvor i landet den Merlin ligger.

Bare så jeg selv, og evt andre kunne undgå den i fremtiden...

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 11:24

Nedenstående er på ingen måde et forsvar af butikkerne, blot en forklaring om hvordan tingene hænger sammen, og hvordan man kan vælge at reagere hvis man vil have mest muligt ud af sådan en situation:

Jeg har selv for en del år siden arbejdet i Fona, og derfor har jeg en vis erfaring fra den anden side af disken. Ingen af de store kæder - hverken Fona, Merlin eller nogen andre - har en generel politik der hedder hverken at yde dårlig service eller at bryde loven. Hvis du kontakter kædens hovedkontor og forklarer dem sagen, så vil du med sikkerhed få en undskyldning for din behandling (men dog ikke nødvendigvis kompensation for noget), de vil sørge for at problemet bliver løst, og pågældende medarbejder vil få en eller anden form for påtale. Med andre ord, så er det i første omgang medarbejderne der er problemet, og ikke kædens generelle holdning - men forstået på den måde at det er kæden selv der skaber sine medarbejdere og har ansvaret for at uddanne dem ordentligt.

Derfor er det i sidste ende kæden der har ansvaret hvis den enkelte medarbejder begår fejl. Kæder som Merlin har en stor opgave i at holde omkostningerne nede, og den enkelte medarbejder har det pres på skuldrene at han på den ene side skal levere "god service", på den anden side må han hverken bruge tid eller penge på at levere den. Derfor opdrages man indirekte til at se kunderne som modstandere, og ikke som medspillere, og derfor vil den service man oplever være ekstremt afhængig af hvilken medarbejder man tilfældigvis bliver mødt af.

Det er aldrig klogt at hidse sig op, heller ikke selv om medarbejderen siger noget åbenlyst forkert og behandler én åbenlyst forkert. Det klogeste er til hver en tid at gå et skridt opad i kæden: Gå til butikschefen, hjælper det ikke, så gå til hovedkontoret. Og i sidste ende er det klogeste man kan gøre at handle et andet sted fremover, for dybest set er det ikke i orden at det skal være tilfældigt om man rammer en medarbejder der har styr på tingene eller ej. Men samtidig skal man altså også lige tænke over at det er et menneske man står og taler med, og ikke en skjorte. Hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, så bløder det sjældent op på medarbejderens velvilje at råbe ad ham, uanset hvor meget ret man så har.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: mickey_nygaard
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 14:45

"Og du bedes venligst holde en ordentlig tone!"

Lol - Ro på mr.mod - En bruger blev kaldt en hat - Hvis det ikke er en ordentlig tone på et interet fora, ja så er Recordere.dk godt nok i en liga for sig.

Att: ShooterDK - Seriøst, du lyder satme heller ikke som en man gider hjælpe - Jeg har før både arbejdet med kundeservice, og med telefonsupport - Den attitude du beskriver for mig, er en som en medarbejder aldrig vil gøre en større indsats for, men hvor man holder sig 100% til punkt og prikke, selvom man muligvis ved det er forkert.

Endvidere lyder det gevaldigt som om der er blank's i din hukommelse, eller som om du har pyntet lige en tand for meget på historien i dit første indlæg.

Att: hr mod - Holdte jeg en OK tone?

Mickey

Skrevet af: Nick_S
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 14:51

Kunne ikke være mere enig med dig Otto.

Arbejder tilfældigvis selv i Merlin og jeg ved hvad en rep koster for Merlin og hvad vi tjener på en Xbox. (ikke noget kønt regnestykke). Derfor forstår jeg udmærket at den pågældende sælger har valgt at spørge dig om ikke du ville tage den via MS istedet. At han så derefter pure nægter at modtage den er selvfølgelig beklageligt. Har 1 gang i min tid hos Merlin fået af vide at jeg har givet dårlig service, (i modsætning til de vel 100 gange jeg har fået af vide at jeg har givet god service og at det var en behagelig oplevelse at komme hos mig). Den ene gang kom kunden med et fjendtligt sind ind til mig og forlangede at vi skulle gøre noget ved hans rep sag lige nu, ellers ville forbruger styrelsen og jeg ved ikke hvad blive indblandet. Så er det for mig meget svært at være tolerant særlig længe af gangen. Bare et blik af hvordan det _kan_ foregå når man svinger om sig med lovbrud og forbrugerstyrelsen. Dermed ikke sagt at en sælger skal tale ned til dig.

Angående rep tider kan du i øjeblikket forvente at det tager noget længere tid end sædvanligt da alle skal have lov til at holde sommerferie - også på et værksted :) Dog plejer det at tage dem 4-5 arbejdsdage dage at melde en Xbox død og udskrive en ombytning af maskinen (sker via Merlin butikken).

/Nick

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Nick_S Nick_S skrev:

Kunne ikke være mere enig med dig Otto.

Arbejder tilfældigvis selv i Merlin og jeg ved hvad en rep koster for Merlin og hvad vi tjener på en Xbox. (ikke noget kønt regnestykke). Derfor forstår jeg udmærket at den pågældende sælger har valgt at spørge dig om ikke du ville tage den via MS istedet. /Nick

Jeg er egentlig enig i alt du skriver pånær ovenstående.

Det kan ikke og vil aldrig være kundes problem hvor meget en kæde / forretning tjener på et produkt eller hvad det koster dem at få det repareret, set i det lys er det jo endnu mere uldent at man prøver at få kunderne til at gøre arbejdet selv, når man klart skal stå for det, det er i mine øjne ENDNU et eksempel på går den så går den mentaliteten.

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:

Lol - Ro på mr.mod - En bruger blev kaldt en hat - Hvis det ikke er en ordentlig tone på et interet fora, ja så er Recordere.dk godt nok i en liga for sig.

Kan du se nogen grund til at kalde nogen noget som helst?

I min verden taler man pænt til folk man ikke kender, og jeg går ikke ud fra at de 2 personer kender hinanden personligt, og derfor kender de ikke hinandens grænser! Men hvis vi skal diskutere mit arbejde som moderator, kan du skrive en PB til mig :)

Citér

Att: ShooterDK - Seriøst, du lyder satme heller ikke som en man gider hjælpe - Jeg har før både arbejdet med kundeservice, og med telefonsupport - Den attitude du beskriver for mig, er en som en medarbejder aldrig vil gøre en større indsats for, men hvor man holder sig 100% til punkt og prikke, selvom man muligvis ved det er forkert.

Den butiksansatte er den professionelle - kunden beder om hjælp til en defekt kontol, og bliver afvist... mener du det er reelt? Og selv om du mener det er reelt, så ændre det ikke på at kunden ikke får den hjælp som butikken er forpligtet til at give ham.

Citér

Endvidere lyder det gevaldigt som om der er blank's i din hukommelse, eller som om du har pyntet lige en tand for meget på historien i dit første indlæg.

Og du stod ved siden af ham i butikken, og ved hvad der er sagt? Hvis ikke, skulle du måske undlade dine gætterier?

Citér

Mickey

Umiddelbart virker du mest som om du troller - men jeg kan da tage fejl, det er sket før... 

-------------
Lars B

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Som jeg ser det så kørte sagen af sporet da Shooter hidsede sig op... det fører ingen steder - uanset hvor uretfærdigt man mener man er behandlet. Jeg tror ekspedienten er blevet overrasket over den hurtige sviner han fik og derfor gået i baglås. Hvis sagen er eskaleret i tempoet beskrevet så er det IMHO lige tidligt nok at hidse sig op...

Spørgsmålet er, hvem der bære ansvaret for, at forbrugeren hidsede sig op, om ophidselsen evt. var berettiget.

I langt de fleste tilfælde skyldes alle disse tåbelige sager kommunikationsvanskeligheder. Et begreb som efter min opfattelse slet ikke tages med, når der uddannes salgsassistenter. Der er heller ingen form for pædagogisk indlæring af nogen som helst art, så man som sælger i det mindste har mulighed for at holde en diskussion nede i et tilpas niveau.

Efter min mening er det forretningen der bære ansvaret. Det er til enhver tid dem der bør råde og vejlede kunderne ud fra kundernes forudsætning. I det pågældende tilfælde er situationen allerede et irretationsmoment for kunden, og dette skal man absolut ikke forsøge at gøre værre, næsten uanset hvordan kunden så end teŽr sig (NÆSTEN).

Det burde være almen sund fornuft, men alt for mange sælgere evner ikke at tænke på, at den de kommunikere med, dels allerede er irreteret over situation, og dernæst ikke aner hverken fra eller til. Der er jo en årsag til, at en kunde henvender sig til forretningen, og ikke nødvendigvis et andet sted, hvor det måske ville være bedre for alle parter.

Salgsassistenten, i det her tilfælde, er efter min mening dumpet totalt, og bør om muligt blive afskediget, eller så i det mindste sendt på en skole, hvor man lære at sætte sig ind i folks situation og problemstilling. Denne skole ville nok være fyldt med godt og vel 95% af samtlige sælgere der findes i dette land, for situationen er ikke unik på nogen som helst måde, desværre.

Det er ærgeligt med alle disse tåbelige sager, som sandsynligvis ville være løst meget nemt, hvis bare for pokker folk kunne kommunikere sammen.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 16:01

lad os lige slå et par ting fast:
8. gjorde jeg noget forkert? ja hidsede mig op som jeg dog synes er ok eftersom han ikke følger loven.
11. skal jeg tage ved l?re? ja min måde at snakke til folk på.

Nu gider jeg ikke sidde og remse op, hvordan jeg synes en salgsassisten bør opfører sig. Dels er han sandsynligvis ikke med i debatten her, og dernæst så bliver jeg ikke betalt for det (af Merlin ).

Men der er ingen tvivl om, at ovenstående 2 punkter ville du som fremtidig forbruger have enormt meget gavn af, så næste gang du kommer ud for en salgsassisten, som ikke magter det, så kan DU måske få diskussionen ned på et tilpas niveau, istedet for at være den der føre den derop, hvor det absolut ikke gavner nogen overhovdet. På den måde har du i det mindste bevist, at du er salgsassistenten langt overlegen!

Dernæst gælder det om at få det som du er berettiget til. Hvis ikke du magter det med den salgsassisten som du diskutere med, så bed om en anden, evt. chefen, men gør det i en ordentlig tone. Det virker langt mere seriøst og overbevisende, selv på en tåbelig og idiotisk salgsassisten. Han/hun bliver ganske enkelt i mange tilfælde nervøs, og nogle gange lykkes det endda at få noget fornuftigt ud af dem, alene ved at inddirekte have påpeget, at de ikke magter deres opgave, og nu agter man at informere chefen om det.

Fejler dette også, så er det hjem og overveje situationen, evt. om det er det værd, skriv evt. en mail (hvis muligt) til forretningen, klag din nød, i en god tone, og vent på deres udspil. Derefter kan du tage stilling til, hvad der skal ske. Oftest hjælper det at lige forlade butikken en gang, netop inden man ryger op i det røde felt. Ved at kunne holde en diskussion nede, så udviser du overskud og ikke mindst at du har styr på tingene. At fare op i det røde felt, så er du mindst lige så tåbelig som ham/hende du står og diskutere med, måske endda mere, hvis det er salgsassistenten som erkender over for dig, at du ikke er til at kommunikere med.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 16:02

Problemet er, at mange kunder allerede er hidsige over den dårlige service (!) inden de overhovedet er blevet betjent.. det starter allerede når de kører hjemmefra.

Og så skal der ikke meget til før de tænder fuldstændig af.. man skal bare sige et ord som de i deres forudindtagede sindstilstand misforstår før hjernen er brændt af hos dem og så er alt håb ude for en fortsat god service.

Jeg mener man som udgangspunkt skal yde en god service, men omvendt er jeg også lidt af typen "gør mod andre som de skal gøre mod dig", dvs. hvis jeg står som sælger og jeg bliver svinet.. ærlig talt så sviner jeg tilbage det er jeg pisseligeglad med - omvendt hvis det hele foregår med et smil så kan jeg også godt love dig for jeg går helt til Kina hvis det er hvad der skal til for at løse kundens problem. Men kunden lægger SELV kimen til hvilken service han får.. er han "dum" så foregår det hele spitzen efter bogen, men omvendt så får han også ekstra flødeskum på kagen.

Den der med at "kunden har altid ret" den holder ingen steder og nej det er heller ikke hvad man lærer på skolen, selvom 99% af kunderne tror det stadig er sådan. Kunden får ret - når han har ret. Ikke før.

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Med andre ord, så er det i første omgang medarbejderne der er problemet, og ikke kædens generelle holdning - men forstået på den måde at det er kæden selv der skaber sine medarbejdere og har ansvaret for at uddanne dem ordentligt.

Er der sgu ingen kæder eller forretninger der gør, efter min mening. Det er oftest unge mennesker, som stilles over for urimelige krav om, at de skal kunne håndtere enhver situation, og gerne med 70 års erfaring. Samtidig med det er de dårligt lønnet og har nogle arbejdstider som andre løber skrigende bort fra (her hentyder jeg til detailbranchen generelt).

Alt er galt i dette spil, og det er ganske få personer som skummer fløden på det, i forhold til hvor mange spillere der er indblandet.

Derfor opdrages man indirekte til at se kunderne som modstandere, og ikke som medspillere

En typisk konsekvens af ovenstående. Merlin er ikke enerådig over disse situationer.

Men samtidig skal man altså også lige tænke over at det er et menneske man står og taler med, og ikke en skjorte.

Hmm, synes din koncernchef også du var et menneske, da du arbejdede i Fona? Eller var du ikke bare endnu en skjorte for ham?

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 16:17

Problemet er, at mange kunder allerede er hidsige over den dårlige service (!) inden de overhovedet er blevet betjent.. det starter allerede når de kører hjemmefra.

Det er klart, når der er tale om en defekt vare. Det er jo et irretationsmoment i sig selv.

Jeg mener man som udgangspunkt skal yde en god service, men omvendt er jeg også lidt af typen "gør mod andre som de skal gøre mod dig",

Min gamle mor siger altid:
"Fordi andre er dumme, så behøver du ikke være det"

Jeg holder på, at i lige præcis dette tilfælde, der vil min mor nå meget længere i en ophedet debat, end du evt. ville, Martin

Men kunden lægger SELV kimen til hvilken service han får

Her dumpede du så lige i min lille teoretiske lektion.

Det er så absolut op til salgsassisten at få kunden til at forlade butikken med en god opfattelse, at yde den bedst mulige service, selv i svære situationer.
Servicniveauet bør ikke afhænge af hverken kunde eller sælger, men derimod en ganske specifik grundregl, som begge parter bør følge. Øverste skal altid stå, kommunikation. For uden den, så er efterfølgende punkter ret ligegyldige, man når ganske enkelt ikke dertil.

Den der med at "kunden har altid ret" den holder ingen steder og nej det er heller ikke hvad man lærer på skolen, selvom 99% af kunderne tror det stadig er sådan. Kunden får ret - når han har ret. Ikke før.

Kunden har ikke altid ret. Det har salgsassistenen heller ikke. Derfor er det vigtigt med nogle faste procedurer i disse tilfælde!

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 16:23

Nej det er sq ikke klart at de allerede på forhånd forventer dårlig service.. irriteret over produktet JA, men sq ikke over den service de ikke engang har fået endnu.

Jeg kan ikke få det du skriver til at hænge sammen... beklager. Men nu er jeg heller ikke i servicefaget (gad ikke dumme kunder og de gad sikkert heller ikke mig .. selvom jeg trods alt tit havde lange køer fordi de kun ville betjenes af mig.. så helt dumpet kan jeg vist ikke være Kandersen  )

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Denne skole ville nok være fyldt med godt og vel 95% af samtlige sælgere der findes i dette land, for situationen er ikke unik på nogen som helst måde, desværre.

Åhh ja, sikke da en dejlig udtalelse.

Jeg tror jeg melder mig ud af endnu en tråd på recordere.dk

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 16:44

Er der sgu ingen kæder eller forretninger der gør, efter min mening. Det er oftest unge mennesker, som stilles over for urimelige krav om, at de skal kunne håndtere enhver situation, og gerne med 70 års erfaring. Samtidig med det er de dårligt lønnet og har nogle arbejdstider som andre løber skrigende bort fra (her hentyder jeg til detailbranchen generelt).

Jamen helt enig, jeg er jo en af dem der er flygtet. Men som i samtlige vores diskussioner tidligere, så mener jeg at det i sidste ende altid falder tilbage på forbrugeren. Forbrugeren får dén behandling han gør sig fortjent til, hvis ikke direkte så indirekte: Hvorfor er kæden så dårlig til at undervise medarbejderne? Fordi det ikke kan betale sig - kunderne handler alligevel dér hvor de synes denne uges tilbud er bedst. Medarbejderne er suverænt den største udgiftspost en forretning har - jo mere man kan spare på dem, jo bedre tilbud kan man lave. Så hvis kunderne vil have kompetent personale der ved hvordan man skaber tilfredse kunder, så må man lade være med at handle i de forretninger der ikke gør.

Forbrugeren har ét redskab, og kun ét, til at styre hvilken behandling han får i butikken: De penge han lægger i dem. Hvis forbrugerne blev væk fra de butikker der gav dem en dårlig behandling (inden for rimelighedens grænser selvfølgelig, man skal ikke gå i selvsving over en enkelt uheldig episode, alle kan have en dårlig dag), og var villige til at gå forbi den billigste forretning hvis servicen ikke opfylder forventningerne, så ville butikkerne i højere grad investere i denne service.

Dén samtale der kan få enhver ekspedient til at brække sig ude i baglokalet bagefter:

"Jeres konkurrent sælger denne billigere, kan du ikke matche prisen?"

"Nej, det er den laveste pris jeg kan/vil sælge den til"

"Jamen, jeg vil hellere handle hos dig!"

"Nå, jamen så må du jo betale prisen"

"Jamen, jeg kan jo spare x kroner hos jeres konkurrent"

"Så må du jo gøre det."

"Jamen, jeg vil jo altså bare hellere handle med dig"

(Repeat indtil kunden enten betaler prisen, eller går over til konkurrenten)

Det skal ikke ses som klynk, man må bare acceptere hvis man vil være sælger at der er stor forskel på menneskers pli. Kan man ikke indrette sig efter det, så må man finde noget andet at lave. Hvis man skal hidse sig op over alle situationer der ikke er retfærdige, så får man mavesår.

Hmm, synes din koncernchef også du var et menneske, da du arbejdede i Fona? Eller var du ikke bare endnu en skjorte for ham?

Jeg var endnu en skjorte, og som sagt - kan man ikke finde sig i det, så må man jo finde et andet job. Det gælder på begge sider af disken. Jeg vil gerne gøre mit for at opdrage lidt på kunderne, for nogle af dem ER urimelige, men samtidig er det nu engang sådan at hvis man ikke kan håndtere en urimelig verden, så skal man ikke være butiksansat. Uanset hvilken side af disken du står på, er det dit eget ansvar at du får det ud af det du ønsker.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 16:45

Det er klart, når der er tale om en defekt vare. Det er jo et irretationsmoment i sig selv.

Ja fordi det er jo Merlin-manden der er skyld i at varen er defekt - klart!

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 17:02

Det er faktisk ikke helt skævt. I hvert fald har mange ekspedienter en tendens til at se rødt så snart kunden nævner ordet "købeloven", hvadenten kunden har ret eller ej. At trække jura frem i en diskussion, er et udpræget tegn på at man har opgivet enhver form for fornuftig kommunikation, og finder "hammeren" frem. Det fremmer aldrig en diskussion, og da 9 ud af 10 kunder der nævner købeloven, gør det uden at have noget som helst begreb om hvad de snakker om, så går det ud over den tiende kunde der rent faktisk har ret, ja.

Når det er sagt, så gælder det samme (igen) begge veje over disken. Har man haft 5 dårlige oplevelser med at henvende sig med en reklamation i en bestemt kæde, så er man givetvis i forsvarsposition fra starten, og så kan en ellers vældigt dygtig medarbejder blive overfuset af en vred kunde, selv om han ikke har gjort noget forkert overhovedet. Dér er der så to ting der kan undre én: At kunden bliver ved med at komme tilbage, og at medarbejderen bliver hængende.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 17:07

I min verden taler man pænt til folk man ikke kender, og jeg går ikke ud fra at de 2 personer kender hinanden personligt, og derfor kender de ikke hinandens grænser! Men hvis vi skal diskutere mit arbejde som moderator, kan du skrive en PB til mig :)

Citér

Den butiksansatte er den professionelle - kunden beder om hjælp til en defekt kontol, og bliver afvist... mener du det er reelt? Og selv om du mener det er reelt, så ændre det ikke på at kunden ikke får den hjælp som butikken er forpligtet til at give ham.

Citér

Og du stod ved siden af ham i butikken, og ved hvad der er sagt? Hvis ikke, skulle du måske undlade dine gætterier?

Citér

Mickey

Umiddelbart virker du mest som om du troller - men jeg kan da tage fejl, det er sket før... 

1. Jeg gider ikke til at tage en diskussion med dig via PB's - Jeg ville stadig mene at kalde en anden for en "hat" er noget nær det mest ligegyldige at reagere på, og virker på mig som en form for "du er ikke enig med mig = jeg udviser lidt magtliderlighed"

2. Den butiksansatte er ganske vist den professionelle, men trods alt stadig et menneske af kød og blod - Hvis jeg bliver angrebet af en eller anden der råbet op med købeloven, så går jeg også i forsvars position, og gider på ingen måde gøre en ekstra indsats for at hjælpe kunden. Om jeg mener det er reelt eller ej er underordnet - Hvis man selv starter ud med en dårlig attitude, så er det sjældent det ikke kammer over. Det hele handler om hvordan man opfører sig.

3. Hvorfor skulle jeg dog undlade at "gætte" ? - OP's indlæg er taget udfra hans hukommelse, og når man nærlæser det kan man jeg ikke undgå at tænke "mon ikke der er pyntet lidt her, eller undladt noget andet" - Man vil jo gerne se ud som om man er en engel, og at det er ham ekspedienten der bare er den største mongol til dato.

4. Nej jeg er skam ingen troll - Jeg reagerer bare på hvad jeg læser - Og det gerne med en lille spydig kommentar hist og her.

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 17:10

Det er netop internettes voksende problem.. Det er okay at kalde andre for "en hat" ??? wtf er det for en barnlig og latterlig indstilling der er ved, at brede sig...

Tal til andre som du ønsker de skal tale til dig - hvad enten det er online eller på den lokale café. Ingen navne nævnt, ingen glemt.

Er 10000% enig i dit pkt. nr.2. Det er et menneske, ikke en "programmeret" robot der skal adlyde hvert vink...

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 17:33

Det er netop internettes voksende problem.. Det er okay at kalde andre for "en hat" ??? wtf er det for en barnlig og latterlig indstilling der er ved, at brede sig...

Tal til andre som du ønsker de skal tale til dig - hvad enten det er online eller på den lokale café. Ingen navne nævnt, ingen glemt.

Er 10000% enig i dit pkt. nr.2. Det er et menneske, ikke en "programmeret" robot der skal adlyde hvert vink...

Jeg synes sq ikke "hat" er noget problem - Når man beskriver folk real life, så bruger man jo også en masse forskellige udtryk, som man sjældent mener - folk tager åbenbart bare internet indlæg (go figure) mere seriøst.

Jeg synes slet ikke det er værd at reagere på som hverken mod, eller modtager af kommentaren - men måske jeg bare ikke er så blødsøden.

Mickey

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 17:38

Tja hvis en person nede på den lokale café kaldte mig en hat så fik han 10 sekunder til at undskylde hvis ikke han ville have et sæbeøje.. så kraftigt opfatter jeg ordet "hat".

Måske det er anderledes hos andre, det er det jo nok ;)

Det er en direkte provokation i min verden (og hos alle dem jeg omgåes).

Edit: Det kommer an på om jeg kender personen. Fx. render min svoger og jeg rundt og kalder hinanden for hatte og spassere.. ganske kærligt og for sjovt.

Men hvis det er en fremmed person så opfatter jeg det negativt.

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 17:57

Mht. retorik, så er det et generelt problem med internet-diskussioner. Folk har forskellige opfattelser af hvad et givent udtryk betyder og hvor meget der ligger i det. Netop derfor er regel nummer ét i enhver form for kommunikation at det er afsenderen der bærer ansvaret for at modtageren forstår budskabet. Det er ligegyldigt hvad skribenten selv lægger i ordet "hat", når man henvender sig til en bred skare eller til en ukendt person (det giver det samme), så må man gøre en indsats for at sætte sig ind i hvordan det man siger/skriver kan blive opfattet, hvis man ikke vil misforstås.

Grunden til at jeg blander mig i dén diskussion, er at pointen også gælder for dén situation tråden her handler om: Det er ekspedientens ansvar at kunden ikke er utilfreds, OG det er kundens ansvar at give ekspedienten muligheden for det. Ingen af dem kan løse situationen alene, og først når begge parter har forstået dét, kan konflikten blive løst.

EDIT: Jeg kan også sige det på en anden måde: At ekspedienten tager fejl, betyder ikke nødvendigvis at kunden har ret.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 18:13

Mht. retorik, så er det et generelt problem med internet-diskussioner. Folk har forskellige opfattelser af hvad et givent udtryk betyder og hvor meget der ligger i det. Netop derfor er regel nummer ét i enhver form for kommunikation at det er afsenderen der bærer ansvaret for at modtageren forstår budskabet. Det er ligegyldigt hvad skribenten selv lægger i ordet "hat", når man henvender sig til en bred skare eller til en ukendt person (det giver det samme), så må man gøre en indsats for at sætte sig ind i hvordan det man siger/skriver kan blive opfattet, hvis man ikke vil misforstås.

Grunden til at jeg blander mig i dén diskussion, er at pointen også gælder for dén situation tråden her handler om: Det er ekspedientens ansvar at kunden ikke er utilfreds, OG det er kundens ansvar at give ekspedienten muligheden for det. Ingen af dem kan løse situationen alene, og først når begge parter har forstået dét, kan konflikten blive løst.

EDIT: Jeg kan også sige det på en anden måde: At ekspedienten tager fejl, betyder ikke nødvendigvis at kunden har ret.

Så afhænger det jo bare af hvor sart man er - Jeg kan for all you know, opfatte "hej" som provokerende (jaja, overdrevent i know) - Jeg tror bare man generelt, når man bevæger sig på internettet, skal tage det meste med et gran salt, og ignorere at blive kaldt "tosse, hat, fjols" etc.

Mickey

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 18:16

Men.. _hvorfor_ skal det være anderledes på nettet end på gaden? Hvorfor er internettet et greencard til at svine andre til blot fordi man ved man ikke kan risikere en på skallen over nettet.. ?

Du har da fuldstændig ret i at man skal tage ting på nettet med et gran salt.. men det er udelukkende fordi der er så mange der opfatter det som en stor legeplads hvor der ikke er plads til almen pli og dannelse.

(fuck jeg lyder som en gammel trunte nu...  )

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 18:23

Men.. _hvorfor_ skal det være anderledes på nettet end på gaden? Hvorfor er internettet et greencard til at svine andre til blot fordi man ved man ikke kan risikere en på skallen over nettet.. ?

Du har da fuldstændig ret i at man skal tage ting på nettet med et gran salt.. men det er udelukkende fordi der er så mange der opfatter det som en stor legeplads hvor der ikke er plads til almen pli og dannelse.

(fuck jeg lyder som en gammel trunte nu...  )

Nu er det sjældent lign. diskussioner opstår i div. vennekredse etc, hvor folk ikke kender hinanden - Et online fora er bare et helt andet medie.

Hvorfor er det også så anderledes fra gaden af? Hvis du stikker folk en flad hvis de kalder dig en hat.......ja så er du sku lidt en hat :) Jeg bliver ofte provokeret i byen, men har aldrig været oppe og slås - Men du vil åbenbart op og slås hvis du bliver kaldt en hat? Kan jeg ikke relatere til. Ligeledes vil jeg heller ikke op og "slås" verbalt, hvis jeg bliver kaldt en hat på internettet :) 

Skrevet af: Lynggaard
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 18:29

Tja hvis en person nede på den lokale café kaldte mig en hat så fik han 10 sekunder til at undskylde hvis ikke han ville have et sæbeøje.. så kraftigt opfatter jeg ordet "hat".

Hvis din reaktion på ordet "hat" er trusler om sæbeøje, så har du vist et problem.

I min verden vil det at bruge ordet "hat" om folk der har temperements og volds-problemer være meget meget mildt. Adskillige andre og mindre flatterende gloser vil nok passe bedre.

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 18:29

Nej det er "selvfølgelig" også groft sagt, blot en indikering af jeg ikke ville finde mig i det.

Jeg har heller aldrig været oppe og slåsse, men omvendt heller aldrig blevet kaldt for en hat.

Jeg "lider" blot lidt af konsekvenspædagogik - folk kan kalde/gøre hvad de vil, blot de er klar over der er en konsekvens bag der matcher eller overgår. Jeg er ikke typen der blot vender mig om og går min vej. Jeg er godt nok opdraget til det, men har som årene er rendt på ændret mig lidt ;)

Lidt i stil med at folk må gerne gå over for rødt.. det rager mig en høstblomst. Men hvis jeg ikke kan nå at stoppe for dem så vil jeg ikke høre noget hyl og vræl - de kunne blot have ventet til det var grønt.

Jeg _ved_ det går galt hvis jeg kører over for rødt. Bøden er jeg sq ligeglad med. Men jeg kan forårsage død og lemlestelse. Det er konsekvensen. Den ønsker jeg ikke. Hvis jeg vidste der hver gang intet skete... jamen hvorfor så holde for rødt?

Det er også den eneste grund til vi efterhånden har så meget kriminalitet.. der er ingen konsekvens...... men det er så en heeelt anden snak ;)

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 18:33

Lynggaard jeg har ingen problemer - læs mit andet indlæg.

Iøvrigt kan folk jo styre deres sprog nede i byen.. eller skal vi bare acceptere det?

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 18:45
Du er sku en hat, MartinJohansen
1
2
3
4
5
6
7
8
9

JOOOOOOKKKKKEEEE UNDSKYLD

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 19:34

Det er faktisk ikke helt skævt. I hvert fald har mange ekspedienter en tendens til at se rødt så snart kunden nævner ordet "købeloven", hvadenten kunden har ret eller ej. At trække jura frem i en diskussion, er et udpræget tegn på at man har opgivet enhver form for fornuftig kommunikation, og finder "hammeren" frem.

Det er sgu et sjovt synspunkt, eftersom købeloven regulerer aftalen mellem kunden og butikken. Hvad pokker skal kunden gøre når han/hun bliver afvist i Merlin med besked om at de ikke vil behandle reklamationen? Sige "nå", det var bare ærgerligt, men eftersom det vil være uhøfligt at nævne købeloven, så går jeg bare min vej.

-------------

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 19:36

Så afhænger det jo bare af hvor sart man er - Jeg kan for all you know, opfatte "hej" som provokerende (jaja, overdrevent i know) - Jeg tror bare man generelt, når man bevæger sig på internettet, skal tage det meste med et gran salt, og ignorere at blive kaldt "tosse, hat, fjols" etc.

Well, jeg mener så at befolkningen generelt skal lære at være bedre afsendere på internettet, så kommunikation via internettet kan bruges på samme måde som i det virkelige liv, frem for at man skal lære at der kommunikeres anderledes på internettet end i det virkelige liv. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være i orden at kalde en person for noget bestemt, bare fordi man sidder bag ved et tastatur og gør det, og ikke står foran samme person og siger det. Eller rettere, for min skyld må man gøre hvad man vil (inden for forummets rammer forstås), så længe man så accepterer at det påvirker andres opfattelse af en, og de svar man får. Man kan ikke kalde folk diverse skældsord, og så forvente at de samme folk tager én seriøst den dag man har brug for en løsning på et problem.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 19:38

Forbrugeren har ét redskab, og kun ét, til at styre hvilken behandling han får i butikken: De penge han lægger i dem. Hvis forbrugerne blev væk fra de butikker der gav dem en dårlig behandling (inden for rimelighedens grænser selvfølgelig, man skal ikke gå i selvsving over en enkelt uheldig episode, alle kan have en dårlig dag), og var villige til at gå forbi den billigste forretning hvis servicen ikke opfylder forventningerne, så ville butikkerne i højere grad investere i denne service.

Skal vi ikke lige slå fast at købeloven gælder for alle butikker, uanset om de sælger varen dyrt eller billigt, har overskud eller underskud, og uanset om de tilbyder kunden fodmassage mens han/hun ser på plasma TV.

At overholde købeloven er ikke service! Rådgivning om valg af TV eller fodmassage vil være service, og kunden kan vælge mellem butikker som tilbyder dette og dem som ikke gør. Men købeloven gælder alle steder.

Hvis butikkerne ikke kan overholde købeloven og tjene penge, så må de lukke. Så simpelt er det.

-------------

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 19:42

Det er sgu et sjovt synspunkt, eftersom købeloven regulerer aftalen mellem kunden og butikken. Hvad pokker skal kunden gøre når han/hun bliver afvist i Merlin med besked om at de ikke vil behandle reklamationen? Sige "nå", det var bare ærgerligt, men eftersom det vil være uhøfligt at nævne købeloven, så går jeg bare min vej.

Jeg mener ikke at folk skal lade være med at nævne købeloven i de situationer hvor de rent faktisk mener det hjælper, og ved hvad der står i den. Det er de andre, dem der bruger købeloven uden at vide hvad der står i den, der skal holde op med det. Det er det der er problemet med at være en flok - det er altid de andre der er nogle hatte, aldrig en selv.

Mit yndlings-filmcitat: Tommy Lee Jones i Men in Black: "A person is smart. People are dumb, panicky, dangerous animals, and you know it!"

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 19:46

Jeg mener ikke at folk skal lade være med at nævne købeloven i de situationer hvor de rent faktisk mener det hjælper, og ved hvad der står i den. Det er de andre, dem der bruger købeloven uden at vide hvad der står i den, der skal holde op med det. Det er det der er problemet med at være en flok - det er altid de andre der er nogle hatte, aldrig en selv.

Mon ikke den professionelle sælger let kan gennemskue det? De "farlige" kunder er dem som kender købeloven og har hold i deres påstande. Her kan en afvisning af reklamationen betyde en tabt sag ved Forbrugerklagenævnet, hvilket koster butikken ca. 4000 kroner i gebyr for sagsbehandlingen (foruden egne udgifter til at korrespondere med nævnet) samt erstatning til kunden (ophævelse af  købet, hvor genstandens værdi efterfølgende er faldet til nul og nix).

-------------

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 19:48

Skal vi ikke lige slå fast at købeloven gælder for alle butikker, uanset om de sælger varen dyrt eller billigt, har overskud eller underskud, og uanset om de tilbyder kunden fodmassage mens han/hun ser på plasma TV.

At overholde købeloven er ikke service! Rådgivning om valg af TV eller fodmassage vil være service, og kunden kan vælge mellem butikker som tilbyder dette og dem som ikke gør. Men købeloven gælder alle steder.

Ja, netop - det gør da om noget incitamentet til at finde et andet sted at handle dét større! Hvis man skal holde sig væk fra butikker der leverer dårlig service, så skal man da endnu mere holde sig væk fra butikker der ikke overholder lovgivningen.

Hvis butikkerne ikke kan overholde købeloven og tjene penge, så må de lukke. Så simpelt er det.

Nej, netop ikke! Sådan er vores samfundsmodel ikke skruet sammen. Det hænger sådan sammen at butikkerne først lukker når de ikke overholder købeloven, hvis det viser sig at det ikke kan betale sig. Hvis det når regnskabsåret er slut viser sig at det kan betale sig ikke at overholde lovgivningen, så fortsætter butikken i drift. Jeg har aldrig hørt om en butik der er blevet lukket af en domstol, fordi de ikke overholdt lovgivningen (i forhold til behandlingen af kunder, de kan godt lukkes hvis de ikke overholder fødevarelovgivning osv). Det er kunderne der sørger for at de butikker der ikke overholder lovgivningen stadig eksisterer, ved at fortsætte med at handle der.

Jeg tror en del per automatik forventer at jeg forsvarer butikken, og læser mine indlæg ud fra dét - det gør jeg ikke, jeg siger bare at det er kundernes eget ansvar at sørge for at de butikker bliver lukket. Der findes ikke noget moral-kodeks der bestemmer hvilke butikker der har lov til at eksistere og hvilke der ikke har. Dem der kan tjene penge nok til at eksistere, eksisterer - uanset om de opfører sig moralsk eller juridisk korrekt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 19:49

Mon ikke den professionelle sælger let kan gennemskue det?

Den professionelle sælger kommer slet ikke så langt i diskussionen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 20:01

Mon ikke den professionelle sælger let kan gennemskue det?

Den professionelle sælger kommer slet ikke så langt i diskussionen.

Men hvad er problemet så? Bevares butikken kan afvise alle reklamationer hvor kunden tillader sig at nævne købeloven, men så kommer der nok et par tabte sager ved Forbrugerklagenævnet. Og det vil koste dem på bundlinjen.

-------------

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 20:07

Nej, netop ikke! Sådan er vores samfundsmodel ikke skruet sammen. Det hænger sådan sammen at butikkerne først lukker når de ikke overholder købeloven, hvis det viser sig at det ikke kan betale sig. Hvis det når regnskabsåret er slut viser sig at det kan betale sig ikke at overholde lovgivningen, så fortsætter butikken i drift. Jeg har aldrig hørt om en butik der er blevet lukket af en domstol, fordi de ikke overholdt lovgivningen (i forhold til behandlingen af kunder, de kan godt lukkes hvis de ikke overholder fødevarelovgivning osv). Det er kunderne der sørger for at de butikker der ikke overholder lovgivningen stadig eksisterer, ved at fortsætte med at handle der.

Vi er enige om at det generelt er en dårlig ide at vælge en butik som blæser på købeloven eller udtaler til den lokale avis at de ignorerer kendelser fra Forbrugerklagenævnet. Jeg checker altid selv den sorte liste hos Forbrugerstyrelsen inden jeg køber noget.

Men det er altså ikke forbrugerens ansvar at butikken overholder købeloven. Når man begynder på argumenter ala "jamen, det var billigt, og så kan man ikke forvente at butikken overholder købeloven, for det har de ikke råd til..." så hopper kæden af, og det virker formentlig som en yderligere motivation for discount butikkerne til at blæse på købeloven.

-------------

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 20:14

Men hvad er problemet så?

At folk bliver ved med at handle i butikker hvor ekspedienterne ikke opfører sig professionelt.

Bevares butikken kan afvise alle reklamationer hvor kunden tillader sig at nævne købeloven, men så kommer der nok et par tabte sager ved Forbrugerklagenævnet. Og det vil koste dem på bundlinjen.

Det var jo heller ikke det jeg sagde at de skulle. Jeg kritiserer som sagt ikke de kunder der med rette hiver købeloven frem dér hvor det er nødvendigt. Jeg kritiserer dem der gør det uden grund, eller uden at vide hvad de taler om. Jeg vil dog samtidig sige at selv hvis man har ret, så bør man se det som sidste udvej. Der er absolut situationer hvor det er nødvendigt - der er idioter på begge sider af disken. Men det er klogt at se "hammeren" som sidste udvej, som regel får man mere ud af at bede ekspedienten om hjælp først, og så først give ham hammeren hvis han nægter at hjælpe. Man behøver altså ikke lukke af med "det skal du bare bla bla bla" som det allerførste. Hvis man har grund til at være så forudindtaget overfor den ekspedient man handler med at man er i forsvarsposition helt fra starten, så handler man de forkerte steder.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 20:22
Ang. internetsprog, så er det en udbredt misforståelse at man kan kalde hinanden for rtard og lign. JEG bliver personligt dybt provokeret hvis folk kalder mig øgenavne. Det eneste jeg kan håndtere er Trolle. Da man begyndte at synes det var sjovt at kalde mig Trolleprut (aner ikke hvorfor), dér så jeg rødt, og når jeg kør det slipper jeg 1,94 meter og 98 kg. løs, hvor jeg altså både bruger mund og kropssprog.

Det er efter min mening en uheldig udvikling som er sket med internettet - øgenavne som spasser bør kun siges venner imellem - det er ligesom med interne jokes - alle lægger noget forskelligt i ordene.

Mht. det med at være servicemedarbejder og ansigt udad til kunden, så har jeg da også fået min dosis af mødre og gamle mænd som absolut skulle skælde mig ud fordi en dåse flåede tomater var steget med én krone - og der står jeg så som under 18 med en timeløn på 58 kr før skat med en sur kunde, som ødelægger dagen for en totalt.

Det er ogå det som er grunden til at jeg ikke arbejder som servicemedarbejder for at supplere su'en - efter min mening er det simpelthen ikke det værd.

Men jeg har dog været vidne til flere gange mens jeg har handlet i NETOP Merlin (Hjørring i nordjylland) at ekspedienterne var nogle arrogante R*vhuller. Det er rigtig nok at man får som man giver, men jeg har været vidne til så mange ubehøvlede ekspedienter at jeg godt kan forestille mig at trådstarter har været offer for endnu én af disse.

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 20:28

Du er sku en hat, MartinJohansen

JOOOOOOKKKKKEEEE UNDSKYLD

SMÅKAGE

Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 20:42

Men det er altså ikke forbrugerens ansvar at butikken overholder købeloven. Når man begynder på argumenter ala "jamen, det var billigt, og så kan man ikke forvente at butikken overholder købeloven, for det har de ikke råd til..." så hopper kæden af, og det virker formentlig som en yderligere motivation for discount butikkerne til at blæse på købeloven.

Igen, det var heller ikke det jeg skrev, tværtimod. Jeg tror vi er grundlæggende enige, men du læser mine indlæg ud fra en forventning om at vi ikke er. Uanset prisen skal butikken overholde lovgivningen. Gør de ikke det, så bør du lade være med at handle der. Det udelukker ikke at du skal gå til forbrugerklagenævnet og få løst din specifikke sag, men dét der får butikken til at overholde lovgivningen, er ikke at de taber en sag i forbrugerklagenævnet. Det er at det koster dem penge hvis de taber en sag i forbrugerklagenævnet. Og det gør det først i det øjeblik folk vælger at handle et andet sted. Så længe folk kommer tilbage bare næste mandags tilbud er godt nok, så vil det kunne betale sig for butikken.

Den sorte liste har jo netop kun en værdi, hvis du bruger den til at finde ud af hvor du ikke skal handle.

Jeg kan også vende det hele rundt: Det bør jo ikke være sådan at butikkerne først overholder lovgivningen når kunderne klager over at de har fået et nej. Det bør være sådan at butikken overholder lovgivningen fra starten, fordi kunderne forsvinder hvis de ikke gør.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Frank Dux
Skrevet den: 07-Juli-2008 kl. 21:46

ja vil bare fortælle om da jeg skulle i merlin med min xbox360 til reparation da den ikke mere gad læse mine spil eller noget andet.

mig: hej min xbox virker ikke mere for den gider ikke mere at aflæse mine spil eller noget andet så vil gerne have den til reparation.

mig ok

lidt efter....

ham: ja men microsoft er større end den danske købelov

mig: det ved du jo godt er noget pis det der men så må jeg jo hellere inddrage forbrugerklagenævnet eller evt. poli anmeldse.

ham: ja du ligger bare sag an kammerat

mig: JA DER ER JO IKKE ANDET AT GØRE DIN ARROGANTE NAR HVIS MERLIN TILSYNELADENDE IKKE GIDER FØLGE KØBELOVEN!

ham: du skal ikke stå og hidse dig op foran de andre kunder men du kan snakke med min chef for jeg har ikke mere tid til dig.

han siger så at han får chefen til at komme hen til mig om lidt så jeg står bare og venter. der sker ikke rigtig noget så jeg spørger en anden merlin fyr om han gider hente chefen.

da jeg så minimum har ventet 15 min. kommer chefen og spørger hvad det drejer sig om?

mig: ja en af dine medarbejder gider ikke tage imod min defekte xbox.

jeg har så også en lang snak med ham hvor jeg så også bliver nød til at true med købeloven og først der tager han imod den.

og til dem der synes jeg ikke taler ordenligt til ham vil jeg lige sige at under næsten hele samtalen talte ned til mig.

The End

spørgsmål: er dette bare normal standard i dansk detail ? for dette er ikke første gang jeg oplever denne ringe service sidste gang var dog elgiganten hvor jeg måtte vente 5-6 mdr. med reparation af en mobil er dette som sagt bare dansk detail service standard eller er jeg bar uheldig?

endelig kom med jeres svar og i er også velkommen til at dele jeres dårlige oplevelser hvis i har nogen der minder om mit tilfælde med merlin.

peace out

Theis Jensen (Shooter DK)

Må bare igen konstatere at DK er blevet en serviceørken- så badly!

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 08:26

Citér

Citér

Citér

Mickey

Citér

1. Jeg gider ikke til at tage en diskussion med dig via PB's - Jeg ville stadig mene at kalde en anden for en "hat" er noget nær det mest ligegyldige at reagere på, og virker på mig som en form for "du er ikke enig med mig = jeg udviser lidt magtliderlighed"

Og deri ligger faren - DU mener, men som du kan læse er der flere i denne tråd alene der vcille føle sig provokerede af det, og som moderator har jeg altså et ansvar for at diskussioner bliver på et sagligt niveau, og det gør de sjældent hvis først en part er blevet provokeret.

Længere er den ikke - og når jeg beder dig tage den i PB, med henvisning til at vi ikke skal diskutere moderering i denne tråd, og du alligevel fortsætter, så udviser du egenlig en manglende respekt, mere end hvis du kaldte mig for en hat! Og at du mener at moderatorer der udøver deres hverv er magtliderelige kan jeg slet ikke tage seriøst - det næste bliver at du råber netpoliti.

Citér

2. Den butiksansatte er ganske vist den professionelle, men trods alt stadig et menneske af kød og blod - Hvis jeg bliver angrebet af en eller anden der råbet op med købeloven, så går jeg også i forsvars position, og gider på ingen måde gøre en ekstra indsats for at hjælpe kunden. Om jeg mener det er reelt eller ej er underordnet - Hvis man selv starter ud med en dårlig attitude, så er det sjældent det ikke kammer over. Det hele handler om hvordan man opfører sig.

Og du bør læse det første indlæg igen - hvem var det der angreb hvem? Forbrugeren har kun en  mulighed hvis han bliver afvist = fremhæve købeloven... hvad skulle han ellers have gjort? Stillet sig til at græde ind til de ville tage hans konsol?

Citér

3. Hvorfor skulle jeg dog undlade at "gætte" ? - OP's indlæg er taget udfra hans hukommelse, og når man nærlæser det kan man jeg ikke undgå at tænke "mon ikke der er pyntet lidt her, eller undladt noget andet" - Man vil jo gerne se ud som om man er en engel, og at det er ham ekspedienten der bare er den største mongol til dato.

Og nu kan man da tydeligt se at du overhovedet ikke har læst det første indlæg. Shooter.dk er fuld ud klar over at han ikke var en engel, men det startede med at ekspedienten slog igen :)

Citér

4. Nej jeg er skam ingen troll - Jeg reagerer bare på hvad jeg læser - Og det gerne med en lille spydig kommentar hist og her.

Og den spydige kommentar burde du måske for dine indlægs sagligheds skyld forsøge at ligge på hylden!

-------------
Lars B

Skrevet af: Deucalion
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 09:43

Det er sgu en interessant tråd

For lige at kommentere på det med at kalde hinanden øgenavne i en internet-diskussion: Jeg har en tilbøjelighed til slet ikke at tage en person seriøst, når vedkommende tyer til øgenavne eller tilsviner en anden for at fremhæve sit eget synspunkt. Man bør generelt være mere påpasselig i en tekstbaseret kommunikation, end hvis man stod ansigt til ansigt, for man kan jo ikke læse en persons kropssprog og toneleje i en tekst, og derved kan man nemt misfortolke meningen med teksten. Derfor bruger jeg altid smiley'er flittigt for at understrege meningen med det, jeg skriver. Tag min første sætning som et eksempel: Havde jeg ikke sat en glad smiley der, ville nogle udlede, at jeg var sarkastisk og mente, at hele diskussionen var åndssvag.

Med hensyn til ekspedienter og kunder, ja så har jeg selv været ekspedient et par år i en discountkæde. Jeg kan ikke bebrejde ekspedienterne i at gå i forsvarsposition, når de bliver angrebet af en sur kunde, for en del danskere har åbenbart den holdning, at det er i orden at bruge en ekspedient til at få afløb for alle sine frustrationer. Dermed ikke sagt, at ekskpedienterne ikke skal behandle kunderne korrekt og ifølge lovgivningen, for selvfølgelig skal de det. Jeg synes Shooters ekspedient har et uheldigt ordvalg, der indirekte indikerer, at butikken ikke gider hjælpe kunderne med reklamationer. Så der er ikke noget at sige til, at kunden flipper lidt ud.

Men som Otto skriver, er vi kunder selv skyld i den service vi får, for vi vil jo ofte ikke betale for den. Og vi er ikke blege for at gå ind i en specialforretning og få en ordentlig vejledning, for derefter at køre hen i discountbutikken og købe varen.

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 10:12

Tag min første sætning som et eksempel: Havde jeg ikke sat en glad smiley der, ville nogle udlede, at jeg var sarkastisk og mente, at hele diskussionen var åndssvag.

Daarligt eksempel. Jeg mener ikke den kan misforstaas, medmindre man _vil_ misfostaa og saa er man vist selv aandsvag. But I get the point.

Dog er jeg af den opfattelse af at man kan overforbruge smileys og saa bliver det svaert at afklare hvad personen egentlig mener. For det kan vaere den rigtige mening skjuler sig bag smileys.

Derfor er jeg tilhaenger af at man saa vidt som muligt skal udtrykke sig, saa det ikke kan misforstaas. Eller holde meningen tilbage, saa diskussionen ikke tager retning af at man skal forsvare sit oprindelige indlaeg fordi det er blevet misforstaaet. Jeg siger ikke at jeg er perfekt til det.

Naar alt er sagt, saa skal der vaere plads til en spoejs/ironisk/sjov kommentar efterfulgt af en smiley. Det er trods alt indernedded det her.

-------------

BORING!

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 10:53

Ja fordi det er jo Merlin-manden der er skyld i at varen er defekt - klart!

Det var bestemt ikke det jeg skrev, er jeg temmelig sikker på. Jeg ikke engang indikerede det.

Jeg KONSTATEREDE at en defektek vare er et irretationsmoment i sig selv. Hvem eller hvad der har skylden er ragende ligegyldigt. Men er man irriteret i forvejen, så er det sidste man orker, det er at diskutere med en tåbelig sælger om, hvorvidt han skal modtage den defekte vare eller ej. Der er nedfældet regler for præcis det samme, netop for at undgå disse diskussioner.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 11:01

Uanset hvilken side af disken du står på, er det dit eget ansvar at du får det ud af det du ønsker.

I det her tilfælde er det netop derfor jeg påpeger kommunikation. Men kommunikation kan ikke gøre alt, Otto. Der findes love og regler, som selv billige forretninger må og skal overholde. Det er faktisk uhyre simpelt, efter min mening, men oftest bliver det skruet op til det mest vanskelige emne, pudsigt nok for forretningerne.

Problemet med det du omtaler om, at man skal lægge sine penge hvor man får bedre service det er, at oftest kan du ikke måle deres service ordentligt, før du står med et problem (evt. en defekt vare), som der skal løses.

Når jeg render ind i en forretning for at købe noget, så er det så absolut ikke med en forventning om, at hvis de er et par hundrede kroner billigere end konkurrenten, så skal jeg ikke regne med, at de gider løse evt. problemer, såfremt varen går hen og bliver defekt. Det samme gælder, når jeg handler i en forretning hvor varen er dyrere (det gør jeg faktisk oftets, men det skyldes nu mest dovenskab). Så forventer jeg heller ikke bedre eller mere service der. Jeg forventer jeg får det jeg skal have, og jeg forventer forretningen tager mit problem seriøst, lige så vel som de tog mine penge seriøst, da jeg valgte at købe.

Vi har igennem den seneste tid, også her på forumet, set forretninger som desværre har vist sig helt anderledes i problematiske situationer, (oftest med defekte vare), forretninger som egentlig ligger i den betegnelse som værende bedre. Når det kan gå galt der, så er det jo ikke den store tiltro man har til nogen som helst mere. Hvilket får mig til at tænke på, at hvis man alligevel ikke har den store tiltro til de danske forretninger, og man kan spare en pæn slat penge ved at handle i udlandet, hvorfor så ikke gøre det. Selvom jeg tager skarpt afstand fra dette, så må jeg erkende, at det er efterhånden svært at argumentere for, at ikke gøre det.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 11:03

Nej det er sq ikke klart at de allerede på forhånd forventer dårlig service.. irriteret over produktet JA, men sq ikke over den service de ikke engang har fået endnu.

*SUK*... Det skrev jeg heller ikke

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Print side | Luk vindue