Print side | Luk vindue

Kvalitet af Stofas digitale kanaler?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Stofa digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af Zaptor og de øvrige modtagere til Telia Stofa
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=43518
Udskrevet den: 07-April-2025 kl. 22:19

Emne: Kvalitet af Stofas digitale kanaler?
Skrevet af: Allan Olesen
Emne: Kvalitet af Stofas digitale kanaler?
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 15:02
Jeg har lige købt et TV med DVB-C og kan modtage de 4 gratis digitale kanaler fra DR og TV2. På trods af diverse MPEG-fnuller m.m. er billedet samlet set en del pænere end i den analoge udgave, og jeg overvejer derfor at anskaffe CA-modul og kort, så jeg kan modtage alle kanaler digitalt.

Hvad er jeres erfaringer generelt med billedkvaliteten på øvrige digitale kanaler, sammenlignet med de 4 gratis?

Som jeg har forstået det, sendes de 4 gratis kanaler digitalt hele vejen fra TV-stationen til mig. Gælder det også for alle de andre kanaler i den fulde digitale pakke, eller modtager Stofa nogle af dem i analog udgave og digitaliserer dem, inden de sendes ud til mig?

Når jeg spørger, skyldes det blandt andet, at der er en forbløffende forskel i kvaliteten på Stofas analoge kanaler i mit område. Dette kunne måske tyde på, at Stofa ikke modtager alle kanaler i lige god kvalitet - og derfor er jeg ikke sikker på, at jeg vil være tilfreds med resultatet, hvis det viser sig, at Stofa selv foretager konvertering fra analog til digitalt.

F.eks. er SBSnet ulideligt at kigge på i analog udgave. Cirka hver 3. eller 4. billedlinie lyser meget kraftigere op end de mellemliggende, næsten som om to linier er lagt oven i hinanden i forbindelse med en dårlig skalering af billedet. Jeg kunne forestille mig, at det opstår hos Stofa, eller endda før signalet når frem til Stofa.

Svar:
Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 16:55
Stofa får alle kanalerne digitalt - og vidersende dem digitalt hele vejen. Men nogle kanaler er bare i dårlig kvalitet helt fra starten af.

Har du ikke en lokal stofa butik hvor du kan se kanalerne?

-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...

Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 17:04
Iøvrigt sendes SBS-Net kun analogt, så den vil ikke være at finde på de digitale kanaler.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Stofa får alle kanalerne digitalt - og vidersende dem digitalt hele vejen. Men nogle kanaler er bare i dårlig kvalitet helt fra starten af.

Har du ikke en lokal stofa butik hvor du kan se kanalerne?

Jeg har ikke været i Stofa-butikken endnu. Jeg ville lige høre andres erfaringer først.

Hvordan er kvaliteten af TV2 Zulu, TV2 Film, TV3 og TV3+ i digital udgave? Det er nok dem, jeg ser mest.

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Iøvrigt sendes SBS-Net kun analogt, så den vil ikke være at finde på de digitale kanaler.

Øv. Jeg havde lige håbet, at jeg kunne komme helt væk fra de analoge kanaler, så familien kunne slippe for forvirringen med at skifte mellem digital og analog, afhængigt af hvilket program man vil se.

...hvorefter jeg bevæger mig off-topic i min egen tråd:
Det er i øvrigt lidt underligt, at man overhovedet skal tænke på den slags, når man sidder og zapper på et helt ny Sony-TV. Jeg havde da troet, at man for hver fastindstillet kanal kunne angive, om den skulle findes blandt de analoge eller digitale, sådan at man ikke til dagligt skal skifte mellem to sæt kanaler. I gamle dage sad vi jo heller ikke og skiftede manuelt mellem VHF og UHF, når vi skiftede program.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 20:29

Der er jo 2 tunere i TVet, så det er jo nødvendigt at skifte mellem dem, når man vil se Analogt hhv Digitalt.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der er jo 2 tunere i TVet, så det er jo nødvendigt at skifte mellem dem, når man vil se Analogt hhv Digitalt.

Undskyld, jeg siger det, men det er altså et typisk teknikersvar.

Naturligvis er det nødvendigt at skifte mellem dem. Men der er absolut ingen naturlove, der siger, at brugeren skal gøre det. Det kunne TV'et lige så godt selv tage sig af.

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvordan er kvaliteten af TV2 Zulu, TV2 Film, TV3 og TV3+ i digital udgave? Det er nok dem, jeg ser mest.

Nu er jeg så YouSee kunde, men det er ganske givet det samme digitale signal Stofa modtager på disse kanaler. Du vil kun opleve at det analoge fnidder i baggrunden forsvinder, og det vil stadigvæk være 4:3 på alle kanalerne.

Øv. Jeg havde lige håbet, at jeg kunne komme helt væk fra de analoge kanaler, så familien kunne slippe for forvirringen med at skifte mellem digital og analog, afhængigt af hvilket program man vil se.

Det sker nok ikke før slutningen af 2009, hvor det analoge sendenet forsvinder. Det bliver så spændende om SBS-Net kommer på det digitale net, da YouSee f.eks. har udmeldt til TV2, at der kommer ikke flere SD kanaler på netværket. Alle nye kanaler skal være i HD.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 20:39

Naturligvis er det nødvendigt at skifte mellem dem. Men der er absolut ingen naturlove, der siger, at brugeren skal gøre det. Det kunne TV'et lige så godt selv tage sig af.

Nej det kan det ikke, da det jo netop er 2 forskellige Tunere, og ikke kun en til begge dele, men det løse sig jo når der ikke længere sendes Analogt, for så skal der kun anvendes en tuner, og det er den Digitale når der anvendes egen antenne. KabelTV vil være både Analogt og Digitalt i nogle år endnu.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 20:40

Enig - Hele tunersektionen er jo computerstyret, så det burde ikke være noget problem at gøre kanalsorteringen helt sømløs for brugeren.

Dårligt udviklingsarbejde, men det er Sony ikke ene om. Det samme problem eksisterer stort set på alle TV med flere tunere.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 21:44

Nej det kan det ikke, da det jo netop er 2 forskellige Tunere,

Jeg tror, din forestillingsevne med hensyn til brugerinterfaces er begrænset af din viden om, hvordan tingene fungerer under overfladen. For meget af den slags viden fører til vanetænkning.

Automatisk skift af tuner kræver kun, at udviklerne af TV'et har tænkt sig om og lavet et brugerinterface for kanalskift, som kan gøre brug af begge tunere. Så skal man bare for hver af de faste programpladser angive, hvilken tuner, der skal anvendes.

Det skulle endda ikke undre mig, hvis det med vore dages TV er et rent softwarespørgsmål.

Skrevet af: mr_keep_smiling
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 22:00

Har lige investeret i skidtet selv, cam+kortafgift 1år ca.900.- 

umiddelbart var det det værd,

Ville da bestemt kunne være bedre, men ser vi det ud fra den analoge del,

Så er der bestemt en kvalitetsforskel,

Men det fungere vist ikke helt gnidningsløst deres 16:9

Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 23:32

Nej det kan det ikke, da det jo netop er 2 forskellige Tunere,

Selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Fra http://www.hifiklubben.dk/produkter/billede/lcd_tv/nad_40a1_ 40_lcd_tv_sort_uht_og_beslag.htm
Oprindeligt skrevet af Ovenståend link Ovenståend link skrev:

Du får indbyggede http://www.hifiklubben.dk/produkter/billede/lcd_tv/nad_40a1_40_lcd_tv_sort_uht_og_beslag.htm#" class="keywords - DVB-T , http://www.hifiklubben.dk/produkter/billede/lcd_tv/nad_40a1_40_lcd_tv_sort_uht_og_beslag.htm#" class="keywords - DVB-C og http://www.hifiklubben.dk/produkter/billede/lcd_tv/nad_40a1_40_lcd_tv_sort_uht_og_beslag.htm#" class="keywords - DVB-S tunere til http://www.hifiklubben.dk/produkter/billede/lcd_tv/nad_40a1_40_lcd_tv_sort_uht_og_beslag.htm#" class="keywords - digital-tv fra både antenne, kabel og satellit (free-to-air kanaler), og du får plads til indstiksmoduler, f.eks. kortlæsere til kodet kabel-tv.* Til forskel fra de fleste andre tv er det hele endda nemt og bekvemt at bruge - du kan nemlig frit arrangere analoge og digitale stationer i din personlige kanalliste og styre det hele med én enkelt fjernbetjening. Ingen andre normale mærkevare-tv på markedet giver dig tilsvarende muligheder og betjeningskomfort. Og det er endda kun begyndelsen.

Simpelthen for tåbeligt at andre ikke har fundet ud af at det er sådan det skal gøres...

-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live

Skrevet af: detlef
Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 05:18

...og det vil stadigvæk være 4:3 på alle kanalerne.

Ikke helt rigtigt, hos Stofa er alle TV2 kanaler ægte 16:9 ( når der sendes i 16:9), TV3 kanalerne derimod, er ganske rigtigt 4:3 letterboxed når der sendes 16:9... men boxen har en fin zoom funktion.

Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 05:36
Oprindeligt skrevet af detlef detlef skrev:

Ikke helt rigtigt, hos Stofa er alle TV2 kanaler ægte 16:9 ( når der sendes i 16:9), TV3 kanalerne derimod, er ganske rigtigt 4:3 letterboxed når der sendes 16:9... men boxen har en fin zoom funktion.

TV2 Zulu og TV2 Film broadcastes i 4:3. Vil det sige at Stofa ændrer på signalet når der sendes lukkede letterboxes på de to kanaler?

-------------
Mvh Hans

Skrevet af: moho
Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 11:19
Selvfølgelig er der forskel mellem Digitalt Ægte 16:9 og så HDTV, min mistanke går på at forskellen her for de fleste vil være af mindre betydning. Og min største anke imod Zapor og YouSee's nyeste Selectorer bliver deres manglende evne til behandle både SD såvel som HD. Hvilket bliver endnu værre når Selectorer for alvor kommer med Harddiske, fordi samme nu hverken må optage Digitalt (Kopisikringen) HDTV, Endsige optage Digitalt SD.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: moho
Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 11:22
Igen at forskellen mellem analogt tv, og så digitalt ægte 16:9 er så stor eller god, at almindelige seere sagtens kan vente med HDTV ____ og hermed vente på anskaffe sig HD modtagere, og nøjes med de almindelige digitale tunere, Sagem 60 og hvad Stofa anvender i øjeblikket hos alle kunderne som endnu ikke har anskaffet sig Zaptorer. TV1000 og Canal+ (PLUS) kunderne.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Selvfølgelig er der forskel mellem Digitalt Ægte 16:9 og så HDTV

Forkert tråd?

Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Selvfølgelig er der forskel mellem Digitalt Ægte 16:9 og så HDTV, min mistanke går på at forskellen her for de fleste vil være af mindre betydning. Og min største anke imod Zapor og YouSee's nyeste Selectorer bliver deres manglende evne til behandle både SD såvel som HD. Hvilket bliver endnu værre når Selectorer for alvor kommer med Harddiske, fordi samme nu hverken må optage Digitalt (Kopisikringen) HDTV, Endsige SD.

Jeg tvivler på at man juridisk kan kalde en digital optagelse fra en TV-Station noget der bare ligner en direkte kopi af originalen.

Der er et helt broadcastled imellem original og optagelse, og der er stor forskel på den broadcastede kvalitet, både på HD og SD, og de originale medier. Det kan af samme årsag aldrig blive en 1:1 kopi.

Jeg er sikker på at TV-stationerne påberåber sig ditten og datten, men den holder ikke i retten, når vi taler om optagelser i de små hjem.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 16:15

TV2 Zulu og TV2 Film broadcastes i 4:3. Vil det sige at Stofa ændrer på signalet når der sendes lukkede letterboxes på de to kanaler?

Mener at vide at Stofa får signalet direkte fra TV2 og derfor kan levere i 16:9....

Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 16:34

Mener at vide at Stofa får signalet direkte fra TV2 og derfor kan levere i 16:9....

Ja - TV2 - Det er vi enige om, men Zulu og Film sendes i 4:3, da der kun findes det digitale signal, hvor TV2 både har et analogt og et digitalt signal.

TV2 film startede oprindeligt i 16:9 anamorfisk, men desværre var TDC medvirkende til at få det ændret til 4:3, da de modtag klager fra mange kunder som ikke kunne se kanalen i det rigtige aspekt.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 18:09
ja jeg vil jo ikke være på tværs  men ALLE TV2 kanler modtages i ægte 16:9 via Zaptor, incl Zulu og Film....

Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 18:23

ja jeg vil jo ikke være på tværs  men ALLE TV2 kanler modtages i ægte 16:9 via Zaptor, incl Zulu og Film....

Interessant. Gad vide hvor de får signalet fra, da det mig bekendt kun er tilgængelig på den sattelit som YouSee også bruger.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 19:18
... Mon ikke Stofa får et feed af alle kanaler fra TV??

Mike S, Zulfo?

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 00:13

Nu har jeg så været i Stofa-butikken og har købt et Irdeto CA-kort til fjernsynet. Således så TV2's kanaler ud hos mig i den digitale udgave for et kvarters tid siden:

TV2: Ægte 16:9

TV2 Zulu: 4:3 m. sorte kanter i top og bund (undertekster er placeret i det sorte område)

TV2 Film: 4:3

TV2 Sport: 4:3 m. sorte kanter i top og bund

TV2 News: Ægte 16:9

TV2 Charlie: 4:3

Jeg kan naturligvis ikke vide, om det er Zaptor, der snyder dig, eller mit TV, der snyder mig. Jeg kan heller ikke vide, om Charlie og Film altid sender 4:3.

Hm. Jeg modtager SBS-Net digitalt - og heldigvis i en langt bedre kvalitet end den analoge udgave.

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 05:09
Det sker at der er programmer der er letterboxed, det skyldes nok de er indkøbet for nogen tid siden. prøv at tjekke en reklame blok, de skulle gerne køre 16:9, der gør de altid her.

Tv2 sport kan jeg ikke udtale mig om da jeg aldrig ser sport.....

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 06:38

Nu har jeg så været i Stofa-butikken og har købt et Irdeto CA-kort til fjernsynet. Således så TV2's kanaler ud hos mig i den digitale udgave for et kvarters tid siden:

TV2: Ægte 16:9

TV2 Zulu: 4:3 m. sorte kanter i top og bund (undertekster er placeret i det sorte område)

TV2 Film: 4:3

TV2 Sport: 4:3 m. sorte kanter i top og bund

TV2 News: Ægte 16:9

TV2 Charlie: 4:3

Jeg kan naturligvis ikke vide, om det er Zaptor, der snyder dig, eller mit TV, der snyder mig. Jeg kan heller ikke vide, om Charlie og Film altid sender 4:3.

YouSee sender kanalerne således:

TV2: 16:9, 720x576, 4 mbps

TV2 Zulu: 4:3, 704x576, 4,9 mbps

TV2 Film: 4:3, 704x576, 3,9 mbps

TV2 Sport: 4:3, 544x576, 3,4 mbps

TV2 News, 4:3, 704x576, 3,7 mbps

TV2 Charlie: 4:3, 720x576, 3,8 mbps

Udover TV2, som ofte skifter mellem 16:9 og 4:3, ændres der ikke format på de andre TV2 kanaler. De kører altid i 4:3.

Hm. Jeg modtager SBS-Net digitalt - og heldigvis i en langt bedre kvalitet end den analoge udgave.

Så må Stofa omkode signalet og lægge det på deres digitale net, da der mig bekendt ikke findes et digitalt feed fra SBS-Net.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 06:41

Det sker at der er programmer der er letterboxed, det skyldes nok de er indkøbet for nogen tid siden. prøv at tjekke en reklame blok, de skulle gerne køre 16:9, der gør de altid her.

Tv2 sport kan jeg ikke udtale mig om da jeg aldrig ser sport.....

Det lyder mere som om du har sat noget autoformat op, end at du modtager rigtig 16:9 på andre kanaler end TV2 og News.

TV2 ændrer nemlig ikke på aspektet udover på moderkanalen.

-------------
Mvh Hans

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 09:39

Seriøst?

Mht. om kanalerne kører 16:9 eller ej: Når man sender letterbox, sender nogle kanaler et WSS signal der får de fleste 16:9 tv til automatisk at skifte til zoom, også selv om man ikke direkte har auto-format slået til. Det kan godt forlede nogen til at tro at det er ægte 16:9. Prøv at skifte manuelt til 4:3 mode (med bjælker i siderne). Hvis du i 4:3 vinduet har sorte bjælker i top og bund, så er det letterbox, hvis du har et billede der er strukket i højden, så er det 16:9.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Prøv at skifte manuelt til 4:3 mode (med bjælker i siderne). Hvis du i 4:3 vinduet har sorte bjælker i top og bund, så er det letterbox, hvis du har et billede der er strukket i højden, så er det 16:9.

Det er netop den test, jeg har udført i listen ovenfor.

Skrevet af: Viby Sjælland
Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 10:45
SBS-net findes skam digitalt sendes på SAT fra 1 grad V.
Sendes på frekvensen 11293H

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Viby Sjælland Viby Sjælland skrev:

Hmm. Gad vide hvorfor YouSee så ikke har fået fingeren ud for længe siden - Øv! 

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Seriøst?

Helt seriøst, og der er flere andre som anvender samme format, bl.a. tegneseriekanalerne, såsom Disney, Cartoon Network og Jetix.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 14:29
Mit Tv kører ikke med autozoom, og det kan boxen heller ikke.

Stofa må få signalet anderledes end YouSee, ellers ved jeg ikke hvordan det er fat.

Men jeg ved hvad jeg ser.

http://www.digitalt.tv/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2165 - LINK

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 15:02
Lige nu viser Tv2 Film den fremragende "Sidste nat med Kliken" i 16:9, og et par tryk på fjernbetjeningen så teknisk info vises siger også "aspect ratio 16:9"...

...slog mit Tv over på 4:3, og ganske rigtigt, høje mennesker og smalle biler

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 15:12

Lige nu viser Tv2 Film den fremragende "Sidste nat med Kliken" i 16:9, og et par tryk på fjernbetjeningen så teknisk info vises siger også "aspect ratio 16:9"...

...slog mit Tv over på 4:3, og ganske rigtigt, høje mennesker og smalle biler

Hmm.

-------------
Mvh Hans

Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 16:29
Stofa får mig bekendt alle TV2 kanalerne digitalt direkte via Fiber fra TV2 - så dermed undgår de alle de "ekstra" led.

-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 19:23

Oprindeligt skrevet af Viby Sjælland Viby Sjælland skrev:

Hmm. Gad vide hvorfor YouSee så ikke har fået fingeren ud for længe siden - Øv! 

Det er fordi, at SBS jo sender lokale nyheder, derfor kan sattelit signalet ikke bruges.

-------------

Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Stofa får mig bekendt alle TV2 kanalerne digitalt direkte via Fiber fra TV2 - så dermed undgår de alle de "ekstra" led.

Print side | Luk vindue