Digital spejlreflekskamera 4-6000kr.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=43545
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 05:27
Emne: Digital spejlreflekskamera 4-6000kr.
Skrevet af: cklopp
Emne: Digital spejlreflekskamera 4-6000kr.
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 22:13
Hej
Jeg overvejer at anskaffe mig et digitalt spejlreflekskamera, men kan ikke lige finde ud af, hvilket et jeg skal vælge. Prisen skal max være 6000 og gerne mindre. Har haft kigget lidt på Canon EOS 400d, eller den nyeste udgave 450d, men ville høre om i kan anbefale det eller noget andet tilsvarende til en pris mellem 4-6000 kr.
|
Svar:
Skrevet af: ilu-dazed
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 22:48
Jeg har selv et 350D og et 40D.
Hvis du skal bruge et kamera som kan det meste om som er rigtig godt skal du vælge 450D
Bruger du meget tid på foto og har brug for ekstra indstillinger og funktioner skal du vælge 40D
Jeg startede med mit 350D og har brugt det i 2,5 år derefter fik jeg behovet og lysten til at kunne noget mere og har derfor købt mit 40D.
Mange vil nok anbefale dig Nikon eller Sony. Da de som udgangspunkt er billigere, mange vil også sige du skal vælge dem da de har image stabilizer indbygget i huset, hvilket da også er rigtig godt hvis du ikke har et stører zoom optik på dit hus. Canon har derimod deres IS i deres optiker, ja de er dyrere men det er der en grund til. Canons IS fungerer ved 3 optiske glas inde i optiken som stabiliserer billedet ved rysten.
Og til slut. der er en grund til at 80% af verdens sports fotografer bruger Canon :)
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 08-Juli-2008 kl. 22:55
ilu-dazed skrev:
Og til slut. der er en grund til at 80% af verdens sports fotografer bruger Canon :)
|
Det er så ovre nu ! Canon er i den grad blevet overhalet i det segment, af Nikon D3 og D300. Faktisk har 2 af de største presseburoer bekendtgjort ( AP og Reuters mener jeg), - at deres journalister skifter fra Canon til Nikon.
Men det er vist i et andet leje end vi befinder os
Jeg vil anbefale enten Canon eller Nikon bla pga det enorme objektiv- brugtmarked.
Men prøv www.fotostart.dk
|
Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 21:58
Du kan også prøve sitet:
www.digitalmagasinet.dk
Her vil du se, at mange også anbefaler Olympus E-510. Det er et lidt mindre, men meget lækkert kamera, der som standard leveres med to meget skarptegnende objektiver (imodsætning til Canons kit-objektiv). Til gengæld er det svært at købe brugte linser til, men hvad skal man også bruge det til, hvis man har både normalt zoom og tele-zoom.
Jeg har selv et (nu ældre) Nikon D70, som jeg er meget glad for, men mine to svogere, der ikke går helt så meget op i fotografering som jeg, har begge valgt Olympus efter meget grundige undersøgelser, da de valgte at gå i gang med digital spejlrefleks.
God fornøjelse med jagten og glæd dig til de første billeder: Spejlrefleks er bare så meget skarpere end normale digital fotos!
vh. Thomas
|
Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 23:24
Nikon D80 er et super kamera som pt sælges meget billigt visse steder,da der måske snart er en afløser på vej.
Ellers prøv dette link,som jeg tilfældigt kom forbi :
http://www.tek.no/finn/kamera - http://www.tek.no/finn/kamera
Meget sjovt, husk at gange m ca 10%, som kameraer typisk er dyrere i Norge ?
|
Skrevet af: LarsGeisler
Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 13:10
Hej - jeg står for at skifte mit Pentax K10D til K20D. Det er 9 måneder gammelt - og står som nyt.
Efter min mening er der mere camera i det end canon / nikon til 4-6 K.
Det var måske noget - jeg tror vi kunne finde en pris på 4500.
Hilsen Lars
|
Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 13:32
Har du overvejet et Nikon D60? Det er det mindste Nikon DSLR du kan få (dog kan du købe D40 og D40x, men D60 er afløseren for dem).
Det har fået super anmeldelser på bl.a. dpreview.com
I forhold til et Canon får du mere for pengene - det (D60) sammenlignes typisk med et Eos 450D som er ca. 1200-1500 dyrere.
Jeg har selv lige erhvervet mig et D60 hos Bingo foto. Den står til 4699 dernede, men da de giver prisgaranti fik jeg den for 4310, og det er inklusiv et Nikkor 18-55mm VR objektiv. Min personlige mening om kameraet er at det tager super billeder. Jeg havde faktisk længe (årevis) villet købe et EOS, men da pengene endelig var til det begyndte jeg at sidde og læse på nettet hvad anbefalingerne var, og det var det som resulterede i at det blev Nikon.
Her er anmeldelsen af http://www.dpreview.com/reviews/nikond60/ - D60 på dpreview og http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/ - EOS 450D
Håber at ovenstående hjælper en lille smule!
|
Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 10-Juli-2008 kl. 13:43
Har lige invisteret i et Sony A300.. Det kan jeg varmt anbefale...
evt søg på youtube på reviews af de diverse kamera
|
Skrevet af: jcoop
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 07:23
Der et langt større brugtmarkede for Canon eller Nikon, frem for Sony og Olympus, det er jo en fordel da behovet for nye objektiver ret hurtigt melder sig. Tilgengæld har Sony og Olympus indbygget billedestabilisator i huset, men jeg synes bare ikke deres objektiver er billigere selvom de er uden IS/VR. Der er desuden også bred enighed om det er bedre med det i objektivet, da man bla. kan se resultatet direkte i søgeren.
EOS 450D vs. D60: Jeg mener altså 450eren har noget nyere hardware. D60eren har vist ikke liveview bla. Desuden har 18-55mm IS kit-objektivet til Canon, fået utrolig god kritik.
------------- [URL=http://eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk/] [IMG]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk.png] [/URL]
|
Skrevet af: cklopp
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 10:43
Okay mange tak for svarene. Jeg vil prøve at kigge lidt på de forskellige nævnte modeller, selvom jeg nok stadig hælder mest til Canon, men Nikon og Sony kunne da også være en mulighed..............
Mht. til det brugte Pentax kamera, så er jeg desværre ikke interesseret, men tak for tilbuddet..........
|
Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 11:07
jcoop skrev:
EOS 450D vs. D60: Jeg mener altså 450eren har noget nyere hardware. D60eren har vist ikke liveview bla. Desuden har 18-55mm IS kit-objektivet til Canon, fået utrolig god kritik. |
Nej, D60 har ikke liveview. Men hvad vil du også bruge det til. Der er jo ikke en fotograf med respekt for sig selv som bruger liveview på et DSLR!
Til CKLOPP - endelig ikke tag liveview med i vægtningen når du kigger kamera på et DSLR.
|
Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 11:11
Hejsa
Jeg har selv et D40. Er super glad for det: billigt (pt vist omkring 3.500dkr), super let at bruge, stort udvalg i objektiver, 'kompakt'. (Kompakt i gåseøjne, da et spejlreflekskamera pr definition jo ikke er kompakt )
Ang D60; ja, det er et nyere kamera, men brug hellere pengene på et D40 og brug de penge, der er sparet, på noget mere objektiv. Se her: http://www.kenrockwell.com/nikon/d60.htm - http://www.kenrockwell.com/nikon/d60.htm . Hvad angår, at D40 "kun" er 6MP vs D60's 10MP, så kig her: http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm - http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm . Det er kun interessant, hvis du skal printe billboard reklamer (og skal du det, er du nok mere prof og skal have noget andet grej )
Generelt kan Ken Rockwells site anbefales på det varmeste, hvis du ender med et Nikon! Det er super godt og dybdegående, uden det er for anmelder-agtigt. Meget nede på jorden og alligevel hele vejen rundt!
Men personligt vil jeg anbefale Nikon, jeg er i hvert fald glad for mit!
/Martin
|
Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 11:12
Ulrikwich skrev:
jcoop skrev:
EOS 450D vs. D60: Jeg mener altså 450eren har noget nyere hardware. D60eren har vist ikke liveview bla. Desuden har 18-55mm IS kit-objektivet til Canon, fået utrolig god kritik. |
Nej, D60 har ikke liveview. Men hvad vil du også bruge det til. Der er jo ikke en fotograf med respekt for sig selv som bruger liveview på et DSLR!
Til CKLOPP - endelig ikke tag liveview med i vægtningen når du kigger kamera på et DSLR.
| HØRT!!!!!!!!
|
Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 11:50
Og især Liveview på Canon's 450D fungerer af lort..
Selve 450D huset er vist okay.. men deres kitobjektiv er ikke noget at råbe hurra for. Det samme gælder for Sony's modeller i samme prisleje.
Nikon's kitobjektiver derimod er af rigtig høj optisk kvalitet.
Hvorfor skriver jeg så det? Jo fordi du med Nikon slipper for at købe nye glas, hvor jeg næsten vil anbefale det med 450D og visse af Sony's modeller og så kommer du af med endnu flere penge.
Hvis du ikke har erfaring med DSLR så glem "hvad du hælder mest til". Bare fordi Canon laver gode Ixus og printere er ikke ensbetydende med at de også laver de bedste DSLR. Spørger du mig er det ikke helt tilfældet længere.
Det med at "80% af sportsfotograferne bruger Canon" kan du ikke bruge til noget. Ud fra det kan vi jo konkluderer at fordi 80% køber LCD, at så er LCD det bedste?? hehe nej vel.
Læs nogle anmeldelser og prøv at holde kameraet - vælg ud fra det og hvis modellen så hedder Kweurt så skid hul i det - navnet er ligegyldigt - det er kvaliteten/indholdet du skal bruge.
For mig er det pt. Nikon all the way - det kan nemt ske det ændrer sig hvis Canon tager sig sammen og får en bedre Liveview og bedre kitobjektiver. DEt kunne også være Sony hvis de smider bedre glas med i pakken.
Fælles for dem alle er dog at de leverer billeder i en kvalitet der nemt overstiger kompaktmodellerne.
Hold dig fra Olympus - ikke pga. kvaliteten (den er sq i top) men pga. du får mere end svært ved at finde noget rigtig vidvinkel. Olympus har IMHO trådt i nællerne ved at bruge deres FourThirds - Dels pga. cropfactoren på 2 og dels pga. høj-ISO ikke er på højde med de andre som bruger større sensor. Det er lidt en skam fordi Olympus har en fed liveview (for dem som ønsker dette) og en rigtig god kvalitet allround.
|
Skrevet af: suldrup
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 13:03
Personligt er jeg mere til Canon (skiftede fra 350D til 40D) men jeg mener helt klart du skal vælge Canon eller Nikon, men hvem der er bedst er et religionsspørgsmål.
Mht til Canon objektiverne har de to typer: EF - kan bruges til alle EOS modeller EF-S - kan kun bruges til de EOS modeller som som hedder noget med xxD, xxxD eller xxxxD (dvs alle som koster under 15000,-)
Kan kun anbefale at du kigger hos http://www.dpreview.com - DPreview , de reviewer alt muligt kamera relateret. Er vist et af de førende sites af den type.
Se også på http://www.flickr.com/cameras/ - flickr/cameras her har du mulighed for at se hvilke kameraer der er mest populære, hvordan billederne ser ud og deres metadata.
|
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 14:47
18-55mm IS har fået skide gode anmeldelser. Det er rigtigt det gamle 18-55mm ikker er særligt godt, det er det der fulgte med 350d og 400d, men til 450d følger IS modelen med.
http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review - http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/1 81-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review
------------- [URL=http://eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk/] [IMG]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk.png] [/URL]
|
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 16:33
Så må det være huset det er galt med... seneste dugfriske test fra Digital Camera Magazine viser at det ikke tager ret gode billeder sammenlignet med Nikon D60 m.fl.
Det kan være 1000D er bedre? Det har jeg ikke set nogle tests af endnu.
Det er lidt en skam Canon lancerer et spritny camera der skal tage kampen op med Nikon og så fejler de max :-(
|
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 22:35
1000D er en efterfølger til 400D Altså et meget meget brugervenligt kamera som skal sikre en nem vej for kompakt kamera brugere.
Det er også rigtigt at Canon aldrig har leveret særlige gode optiker med i deres kit. Det er lavet og følger med for at folk kan komme igang. Og deres kit optik er ganske fremragende til at starte med. Mit gæt er at langt de fleste efter 1-1,5 år alligevel køber et ekstra/nyt optik til sit spejlrefleks.
Og ja de er dyere til canon. Der kan dog stadig vælges sigma og tamron optiker til canon, og det laver også rigtig gode optiker.
Og ja fuck livewiew, det er en ligegyldig crowd pleaser funktion, som aldrig burde have fundet vej til spejlrefleks.
Og ja valg er et spørgsmål om religion. Så i sidste ende handler det om fornemmelse samt at stå med det i butikken.
|
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 22:38
Jeg er ikke enig i at 1000D er en efterfølger til 400D'eren.. dertil har vi 450D.
Faktisk er hele den samlede fagpresse lidt på glatis til hvad pokker 1000D overhovedet er lavet til? Hvor skal den "lægge sig" ? Dårligere specs end 450D men næsten samme pris?
Den virker utrolig malplaceret i sortimentet.. men det får vi nok at se hen over sommeren når den lige har landet ordentlig.
|
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 23:22
450D er ikke en efterfølger til 400D...
450D var efterfølger til 350D
Og 400D var efterfølger til 300D men denne serie erstates nu af 1000D og lur mig om den næste så ikke hedder 2000D
|
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 23:44
Javel :)
Jeg har altid set 300 --> 350 --> 400 --> 450 osv. Det mener jeg
stadig. xxxD-serien er entrylevel, xxD er amatør-proffen og xD er den
proffe og dem med for mange penge.
Jeg kan ud fra Canon's side ikke se andet end at jeg har ret. Og nu
kommer der så en xxxxD-serie smidt ind midt i det hele ...
I så fald du har ret så er det blot endnu mere forvirrende når priserne er
så ens..
Der er noget der ikke hænger sammen.
|
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 10:06
Jeg ved det efter jeg var en tur i bingo foto og snakke med dem.
og xxxxD skal erstatte 300-400d serien.
Så det netop bliver
xxxxD begynder
xxxD øvet
xxD semi prof/amatør
xD prof.
Men du har da ret prisen er stadig for ens. Men det kommer nok også af at 450D snart skal udskiftes til 550D og er derfor nede i pris.
|
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 10:33
Hvad er så forskellen på x5xD-serien og x0xD-serien?
Hvis du kigger på Canon's side så er der ingen forskel andet end at den ene afløser den anden. Det er også indtrykket inde i dk.fritid.foto.
Jeg har haft blandede erfaringer med de lokale fotohandlere.. den sidste vidste knapt nok hvad Nikon D40X var for en model..
450D bliver heller ikke snart udskiftet med 550D - den er jo lige kommet!
|
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 10:42
@Ilu-dazed: jeg kan godt se hvad du mener, men da 350D´erne kom, var alle enige om den afløste 300D´eren. Og da 400D´eren kom var alle enige om den afløste 350D´eren. Det var først her med 450D at der blev snak om den ikke afløste 400D, men skulle være en ny serie.
|
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 10:49
Det er da heller ikke utænkeligt at det er en ny vej de kører.
Det jeg mente før med forhandlerne var at jeg ville være forsigtig med at lytte til hvad de siger - præcis som med radio/tv så er der langt imellem dem som ved noget rigtigt. Så bare fordi de i Bingo Foto siger dit og dat er ikke ensbetydende med at det passer - jeg stoler ihvertfald ikke på min lokale Bingo - dertil har han skuffet mig for mange gange.
|
Skrevet af: Frakkel
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 18:17
MartinJohansen skrev:
Hold dig fra Olympus - ikke pga. kvaliteten (den er sq i top) men pga. du får mere end svært ved at finde noget rigtig vidvinkel. Olympus har IMHO trådt i nællerne ved at bruge deres FourThirds - Dels pga. cropfactoren på 2 og dels pga. høj-ISO ikke er på højde med de andre som bruger større sensor. Det er lidt en skam fordi Olympus har en fed liveview (for dem som ønsker dette) og en rigtig god kvalitet allround. |
Det er rigtigtnok at hvis du skal bruge en vidvinkel under 28 mm(i 35 mm) så koster det lidt for objektivet. Tilgengæld får du så et meget større arbejdsrum fra 28-300 mm(i 35mm) på de 2 kitobjektiver som følger med e520 og som koster 5000 hos kamerahuset.
Dette er umuligt så vidt jeg ved for både nikon d60 og canon 450d.
Som der ikke er blevet nævn koster objektiverne fra 2000 og opefter, anstændige objektiver koster for det meste mere end kamerahuset.
Til køberen vil jeg bare sige; tag ud og hold kamerarerne i hånden, tag et par billeder med dem se på om de objektiver der er med er tilfredse i de område du gerne vil arbejde i. Uanset hvad du vælger vil du helt sikkert blive glad.
|
Skrevet af: raunso
Skrevet den: 22-August-2008 kl. 11:59
Hvad med det nye Olympus E-420? Hvad er godt og dårligt ved det?
VH Jakob
|
Skrevet den: 22-August-2008 kl. 15:04
Objektivt set så er det gode en fantastisk byggekvalitet, ligger godt i hånden (synes jeg) og har en god teknik.
Dårligt set så har det en mindre sensor dvs den har mere støj ved høj ISO samt mindre dynamik.
Jeg ville pga. det dårlige vælge Olympus fra. Det har skudt sig selv i foden - fordelen ved spejl er sq en billedekvalitet der overstiger de små - og så vælger de en mindre sensor end "de fleste andre".
Men tjek nogle reviews og spørg dig selv om du kan leve med støjen. For selve kameraet er sq fedt!
|
Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 13:35
Fuck, jeg staar med samme problem som OP. Og er godt nok paa herrens mark, da jeg slet ikke har forstand paa DSLR. Skal nok faa laest lidt teori foerst.
Men,
Canon 450D, Nikon D60 og Olympus E-520 skal der vaelges imellem. Jeg har kort kigget paa konklusionerne paa DPreviews og det er sgu svaert da de alle har mest positive sidder, og ligger meget taet paa hinanden.
Ligemeget hvad i siger, saa er det hos mig (som amatoer) et ummidelbart minus at D60 ikke har LiveView, da jeg godt kan forestille mig nogle situationer hvor jeg vil bruge det. Jeg har haft den i haanden og soegeren virkede OK.
F.eks. naevnes der at E-520 har en for lille soeger paa dpreviews. men den lyder tiltalende alligevel. Bl.a. faar den positiv kritik paa behandling af RAW filerne til JPEG hvilket egentlig har en del betydning.
Alligevel, udelukkende paa billedkvaliteten, vinder Canon, men de 10% den maaske er bedre er jeg ikke sikker at jeg kan se. Og der er alligevel 1200DKK op til Canon.
Hvilken forskel er der i, om IS sidder i objektivet eller i huset?
-------------
BORING!
|
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 13:42
Grunden til, at det er svært at vælge mellem de tre mærker er vel også ganske enkelt, at de alle tre er ret gode og at man ikke går galt i byen ved at vælge den, man bedst kan lide.
Så vidt jeg har læst mig til, er IS ikke bedre eller værre afhængigt af hvor det sidder, men hvis det er i linsen begrænser det selvfølgelig udvalget af linser.
Jeg købte for nylig et Nikon D40 kit på tilbud i ElMutanten. Jeg synes det er værd at medtænke prisforskellen, fordi man hurtigt får brug for en masse ekstra, ikke bare linser, men også en ekstern flash (kæmpe forskel), tasker, filtre og hvad ved jeg - også selvom jeg er lallende amatør
|
Skrevet af: Letten
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 13:48
Det ekstra "nul" i modelbetegnelsen på 1000D indikerer at der er tale om en modelrække under 450D, bare se på de dyrere profesionelle modeller fra Canon 50D, 5D. Flere nuller lig lavere modelrække.
Jeg mener at den er sat i verden for at lukke hullet fra 450D og ned til de billigste DSLR fra Sony og lign.
Den er nok lidt for dyr i vejl. udsalgspris, men lur mig om ikke den hurtigt falder til et pænt stykke under 450D.
|
Skrevet af: prinder
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 14:09
Da jeg købte DSLR for nogle måneder siden kiggede jeg også på Olympus og var faktisk næsten helt overbevist om at jeg ville have en E-420. Men så fandt jeg ud af at den optager i 4:3 format. Altså som gamle TV og gamle computerskærme - det var ganske simpelt uacceptabelt for mig. Jeg endte med en Sony a200 som jeg er meget glad for. Den koster dog under 4000,- men så kan man jo tage en større model med live view eller evt. et andet objektiv.
/Peter
-------------
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 14:12
De er en ny Canon på vej, nemlig 50D
- 15,1 MP APS-C CMOS-sensor
- 6,3 bps kontinuerlig optagelse i serier på op til 90 JPEG-billeder på
UDMA-kort
- DIGIC IV processor
- ISO 100-3200, kan udvides til ISO 12800
- 9-punkts AF med bred dækning
- 3.0” Clear View VGA LCD med 920.000 pixels
- Live View & Face Detection Live AF
- EOS Integrated Cleaning System
- HDMI-tilslutning for optimal gengivelse på High Definition TV
Det må især bemærkes, at kameraet er udstyret med en DIGIC IV-
processor og at højeste ISO er 12.800.
Kameraet kommer til at koste 11.199 kr. inklusiv moms (vejledende pris)
og forventes leveret fra november.
Kilde: http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/index.php?
id=10691
Og Nikon med en D90
- CMOS-sensoren i DX-format med 12,3 megapixels gør det muligt at
tage billeder med utrolig mange detaljer og lave fantastisk skarpe
forstørrelser. Den indbyggede selvrensende billedsensor minimerer
problemer med støv.
- EXPEED-billedbehandlingsystemet giver optimal ydelse og maksimal
billedkvalitet.
- Høj ISO-følsomhed (200-3200) med mulighed for udvidelse til op til
ISO 6400 (ækvivalent) og ned til ISO 100 (ækvivalent). Gør det muligt at
bruge korte lukkertider, så risikoen for slørede billeder mindskes
væsentligt ved fotografering af motiver i hurtig bevægelse eller ved
fotografering i svagt lys.
- Aktiv D-Lighting bevarer detaljerne i højlys og skygger, så du får flotte
billeder med naturlig kontrast. Funktionen kan aktiveres manuelt eller
automatisk, og den kan indstilles til fire forskellige niveauer, herunder
"Ekstra høj".
- Picture Control-systemet giver dig mulighed for at give dine billeder
deres eget udtryk og egen stemning. Vælg mellem seks indstillinger:
Standard, Levende, Neutral, Monokrom, Portræt og Landskab.
System til motivgenkendelse med ansigtsgenkendelsessystem kombinerer
data fra kameraets lysmålings- og AF sensorer, hvilket giver præcis
eksponering og knivskarpe billeder. Systemet genkender ansigter på
portrætter og gruppebilleder, så resultatet bliver naturligt udseende
hudfarve.
- Avanceret autofokus sammen med det alsidige Multi-CAM100-system
med 11-punkts autofokus giver en hurtig og præcis autofokusdækning
hen over billedet. Indstillingerne af autofokus kan klare de fleste
optageforhold og omfatter 3D-tracking AF der gør det muligt at justere
billedekompositionen, efter at du har fokuseret på motivet.
Live View med autofokus der gør det nemt at komponere billeder ved
hjælp af LCD-skærmen. Der understøttes tre AF-indstillinger:
Ansigtsprioriteret AF til portrætter (genkender op til fem ansigter på et
billede), Bredt område-AF til håndholdt optagelse og Normalt område-AF
til optagelser med et stativ.
- Innovativ funktion D-film der bruges til at optage filmklip i motion-
JPEG-format*. Kameraets store billedsensor (sammenlignet med et typisk
videokamera) og høje ISO-følsomhed giver filmklippene uovertruffen
billedkvalitet. Benyt fototeknik til at lave filmklip ved hjælp af det store
udvalg af udskiftelige NIKKOR-objektiver, lige fra fiskeøje- og
vidvinkelobjektiver til supertele-objektiver, ja det er endda muligt at tage
nærbilleder fra meget kort afstand med Micro NIKKOR-objektiver.
LCD-skærmen på 3" med 920.000 punkter og høj opløsning og en
betragtningsvinkel på 170 grader gør det nemt at bruge Live View-
funktionen.
- Avancerede motivprogrammer optimerer automatisk
kameraindstillingerne, herunder Picture Control og aktiv D-Lighting, til
almindelige fotografiske stilarter, effekter og steder. Vælg mellem
Portræt, Landskab, Nærbillede, Sport eller Aftenportræt.
Lys pentaprismesøger med søgerdækning på 96 % og et øjepunkt på 19,5
mm sikrer præcis komposition.
- Hurtig respons: med en opstartstid på ca. 0,15 sekund, en
udløserforsinkelse på 65 millisekunder og 4,5 billeder pr, sekund**.
Omfattende retoucheringsmenu med en række fotoeffekter, herunder
fiskeøje, forvrængningskontrol og opretning. Det originale billede
forbliver intakt, og kameraet opretter hurtigt og nemt en kopi af billedet,
som du kan redigere og forbedre med kameraet.
- Omfattende billedvisningsfunktioner herunder indbygget Pictmotion-
lysbilledshow, thumbnailvisning af 72 billeder, kalendervisning og
histogramvisning med histogrammer for forstørrede dele af et billede.
Pris: 8095 kroner for huset alene. 9995 kroner med 18-105 objektivet
bliver prisen.
Kameraet bliver sat til salg 18. september.
Kilde: http://www.nikon.dk/product/da_DK/products/broad/1617/
overview.html
|
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 15:00
Spændende!
Hvad kommer Nikon'en til at koste?
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 15:06
Nikon D90 Pris: 8095 kroner for huset alene. 9995 kroner med 18-105
objektivet bliver prisen.
Kameraet bliver sat til salg 18. september.
Kilde: http://www.zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=662?
utm_source=ekstrabladet&utm_medium=rss
Tro at det blive meget svært for Canon at sælge 50D, da Nikon D90 er
beder og billiger.
Bladt Prof. fotogrfer er der også ved at ske et skift tilbag fra Canon til
Nikon, bla. så kan Canon EOS1d Mk. III og Canon Eos 10D ikke stille skabt
og prof. service på Canon skulle værre en hel del ringer en fra Nikon.
id=10559
id=10629
|
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 20:39
Det ser ud til at være nogle rigtig fantastiske kameraer.
Jeg har desværre kun budget til at ende omkring 6000 kr. Jeg har læst denne review:
http://www.pcworld.dk/art/10150?page=1
hvor Olympus E-520 vinder.
Jeg har lidt svært ved at få det til at passe med påstanden om, at Olympus har skidt i nælderne med 4:3 formatet. Og billedkvaliteten bliver jo rost. Men skal man alligevel passe på? Vinder de kun fordi der er 2 objektiver med i pakken?
Skal man købe Olympus E-520, Nikon D60, Canon 1000D eller Canon 450D?
|
Skrevet den: 27-August-2008 kl. 22:37
Mig bekendt er Olympus feks ikke specielt god under dårlige lysforhold .Og PC World m fototest. . . ? ! !
Har ikke læst hele tråden igennem.Men mit bud er Canon eller Nikon pga kvalitet og i særdeleshed pga udbredelse. Når begge lige nu introducerer spritnye modeller plejer det at få en positiv priseffekt på de modeller der skal afløses (feks Nikon D80). .
Hvad med et brugt kamerahus og et par fede objektiver ? ? Der er rigtig meget økonomi at hente på (let) brugt ! !
Valgte selv et billigt(!)Nikon D50 kamerahus, i sin tid, - og ofrede lidt mere på brugte kvalitetsobjektiver. Og det har jeg ikke fortrudt .
Har du chekket fotostart.dk ?
|
Skrevet den: 28-August-2008 kl. 02:29
raunso skrev:
Jeg har lidt svært ved at få det til at passe med påstanden om, at Olympus har skidt i nælderne med 4:3 formatet. Og billedkvaliteten bliver jo rost. Men skal man alligevel passe på? Vinder de kun fordi der er 2 objektiver med i pakken?
|
Der ligger to ting i det:
1. Det er min egen personlige mening mere end en påstand. Hvis man intet bagkatalog har at tage hensyn til hvorfor udvikler man så noget som er _ringere_ end konkurrenterne? Det giver absolut ingen mening i min verden. Det er da netop her man skal sige: "DRENGE.. NU skal vi satme sætte Canon og Nikon til vægs.."
2. En mindre sensor har notorisk dårligere ydeevne i dårligt lys. Derfor mener jeg blandt andet de har skidt i nælderne. Spejl er jo netop kendt og elsket for deres gode ydeevne, bl.a. i dårligt lys og så er det da den forkerte vej at gå med mindre sensor...
Det er blot min holdning og indgang til tingene. Der må være noget andet der ligger til grund for deres formatvalg for ellers synes jeg bare ikke det er logisk.
|
|