Print side | Luk vindue

Ændre / Annullere køb

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=43746
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 18:36


Emne: Ændre / Annullere køb
Skrevet af: MJC1
Emne: Ændre / Annullere køb
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 15:24

Hej

Hvis man har bestilt og betalt (i midten af juni) for en vare, men ikke modtaget den endnu (først 1/8), har man så mulighed for at ændre eller annullere købet? Der er jo gået over de 2 uger man normalt har.




Svar:
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 15:27
du har 14 dages returret, fra den dag du modtager produktet.

-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: M.W.
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 16:04
jeg går ud fra det er et internet køb, siden du skriver om 14 dages returret. For det er kun her den gælder ved lov. Men så burde du heller ikke have betalt endnu, da pengene ikke må trækkes på kontoen før varen er afsendt.

hvad og hvor har du købt, og er der særlige aftaler mellem dig og sælger ?


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 16:39
Hvis det er internetkøb, er det først ved afsendelsen af varen, at pengene må hæves (i Danmark)

-------------
mvh Christian


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 12-Juli-2008 kl. 16:51

+ at de 14 dage gælder fra modtagelse af varen.



Skrevet af: MJC1
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 13:12

Jeg har betalt for varerne nede i en butik. Men da det drejer sig om et stort fladskærmstv, har jeg valgt først at få det leveret d. 1 august, da jeg flytter.

Nu fandt jeg så det samme tv 1500kr billigere et andet sted, og spørgsmålet er som om jeg ville kunne annullere købet hvis sælgeren ikke var til at snakke med.



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 13:27
Med mindre butikken ønsker at yde denne service er det ikke noget du har krav på.


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 13:30
Juridisk set kan du ikke. Købet er afsluttet den dag du betalte for varen (og reklamationsretten starter også denne dag), med mindre andet er aftalt.

At du først får den leveret (efter egen anmodning) på en senere dato ændrer ikke på dette.

Men mon ikke de er til at snakke med? Hvis det er en lagervare du har købt (og altså ikke en de har bestilt specielt hjem til dig), så bør det jo ikke betyde noget for dem. Men er den bestilt hjem til forretningen på baggrund af dit køb, så skal du ikke regne med, at du kan ophæve købet - prøv i stedet for at se om du kan få nedslag i prisen, evt. ved at få noget tilbehør gratis med fjernsynet (gode HDMI-kabler eller lign.)

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: jessmoeller
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 14:09

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Juridisk set kan du ikke. Købet er afsluttet den dag du betalte for varen (og reklamationsretten starter også denne dag), med mindre andet er aftalt.

Reklamationretten starter først den dag varen er overdraget til køber

 

Til trådstarter

Som mange andre ha været inde på, du har ikke mulighed for at annullere købet, da købet er sket i fysisk butik

Men start en dialog med forhandleren, det kan godt være at han er til at snakke med. Hvis en butik har en returretspolitik, så burde det være muligt



Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Købet er afsluttet den dag du betalte for varen (og reklamationsretten starter også denne dag)

Oprindeligt skrevet af jessmoeller jessmoeller skrev:

Reklamationretten starter først den dag varen er overdraget til køber

Korrekt - jeg mener dog, at overdragelsen er foregået på betalingstidspunktet, men at forretningen efter overdragelsen har indvilliget i at opbevare varen for kunden (ligesom hvis kunden havde modtaget varen fysisk og indleveret den til et opmaganiseringsbureau).

Det skal dog siges, at jeg ikke er jurist, og derfor ikke kender de finere juridiske aspekter. Det kommer også an på præcis, hvordan handlen er foretaget og hvad der er aftalt...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: jessmoeller
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 15:41

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Købet er afsluttet den dag du betalte for varen (og reklamationsretten starter også denne dag)

[QUOTE=jessmoeller]Reklamationretten starter først den dag varen er overdraget til køber

Korrekt - jeg mener dog, at overdragelsen er foregået på betalingstidspunktet [QUOTE]

Betalingstidpunkt og overdragelser er ikke nødvendigvis dete samme.

Trådstarter skriver selv at levering skal ske d. 1. august efter aftale med sælgeren. I henhold til Købelovens § 73, så sker overdragelse først på det tidspunkt



Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 17:36
Det kommer jo an på, hvad aftalen helt præcis er...

Hvis aftalen er, at kunden har købt varen, men at forretningen har tilbudt at opbevare den indtil d. 1/8, så er det jo en juridisk vurdering, der afgør om der er foregået levering iht. købeloven allerede på købstidspunktet, og at forretningen blot er et opbevaringssted i stil med et opmaganiseringshotel, eller om levering i juridisk forstand først foregår d. 1/8.

Men som sagt - jeg er ikke jurist (og det er du vist heller ikke ), og da vi ikke kender den nøjagtige aftale mellem kunde og forretning, så er det ikke muligt definitivt at sige, hvordan retstilstanden er...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 18:14

Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:

Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?

M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.

M.v.h.



Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 13-Juli-2008 kl. 18:52
Som nævnt ovenfor, så kommer det helt an på, hvad aftalen er.

Men jeg mener ikke, at man på nogen måde kan sige, at levering er foretaget, hvis forretningen ikke har den på lager på købstidspunktet.

Men har de den på lager (så du rent faktisk kunne have fået den med i hånden/bilen), og du frivilligt og på eget initiativ aftaler en senere fysisk overdragelse, så kommer det som sagt an på, hvad aftalens reelle ordlyd er...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:

Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?

M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.

M.v.h.

Inden i får rodet en hel masse sammen:

1. 14 dages returret gælder KUN internethandel. Der er ingen som helst krav om returret fra en fysisk forretning. Dog er der fysisk forretninger som reklamere med dette. Dette skal betragtes som en ekstra service som forretningen SELV tilbyder.

2. Reklamationsret gælder ALLE former for handler. Der er ALTID 2 års reklamationsret på en vare, uanset hvor den er købt, (fysisk forretning eller internethandel).

3. Både 14 dages returret og reklamationsret starter FØRST den dag varen overdrages til forbrugeren, uanset hvornår handlen er gennemført/betalt, og uanset hvor den er udført, (fysisk forretning eller internethandel).

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 14:39

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Som nævnt ovenfor, så kommer det helt an på, hvad aftalen er.

Men jeg mener ikke, at man på nogen måde kan sige, at levering er foretaget, hvis forretningen ikke har den på lager på købstidspunktet.

Men har de den på lager (så du rent faktisk kunne have fået den med i hånden/bilen), og du frivilligt og på eget initiativ aftaler en senere fysisk overdragelse, så kommer det som sagt an på, hvad aftalens reelle ordlyd er...

Det vil efter min overbevisning kræve, at køberen underskriver en aftale om, at varen er leveret, for ellers starter reklamationsret og returret først, når den bliver leveret. Det kan der ikke rykkes ved.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:

Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?

M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.

M.v.h.

Inden i får rodet en hel masse sammen:

1. 14 dages returret gælder KUN internethandel. Der er ingen som helst krav om returret fra en fysisk forretning. Dog er der fysisk forretninger som reklamere med dette. Dette skal betragtes som en ekstra service som forretningen SELV tilbyder.

2. Reklamationsret gælder ALLE former for handler. Der er ALTID 2 års reklamationsret på en vare, uanset hvor den er købt, (fysisk forretning eller internethandel).

3. Både 14 dages returret og reklamationsret starter FØRST den dag varen overdrages til forbrugeren, uanset hvornår handlen er gennemført/betalt, og uanset hvor den er udført, (fysisk forretning eller internethandel).

 

Lige en bemærkning til pkt. 3.

Det er fuldstændigt underordnet, om pakken evt. har været flere dage/uger eller år undervejs med posten. Det er først den dag pakken/varen overdrages til køberen, at nedtællingen starter!

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Print side | Luk vindue