Print side | Luk vindue

luft over receiver. (onkyo 606)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=43975
Udskrevet den: 21-September-2024 kl. 06:44


Emne: luft over receiver. (onkyo 606)
Skrevet af: Zepp
Emne: luft over receiver. (onkyo 606)
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 13:29
ja hvor meget luft skal der være til hylden ovenover uden at den brænder sammen? Den udvikler jo en del varme.

er ca 4cm nok? fra toppen af onkyo til bunden af næste hylde.

og HVIS den nu skulle blive for varm.. slukker den så selv eller noget?

så man ikke risikerer at brænde den af? :/

Mvh Sebastian



Svar:
Skrevet af: MDHell
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 13:51

Hej Sebastian

Jeg mener at set et sted herinde, mener at det var enten Christian fra CSN eller Otto fra Av precision der nævnte minimum 15cm, men jeg kan ikke lige finde det indlæg igen



-------------


Sony KD-X8505B 55" | Sony BDP-S480 | Onkyo TX-NR609 | BT-DCT110 | Harbosat10 + harbosub10 |


Skrevet af: xiuxiu
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 13:51
tror ikk 606'eren er så slem med varme som de større modeller (har min 805'er stående oven på tvbænken) men skriv en mail til Onkyo. De har før være behjælpelige over for mig i mails

-------------
Mvh Thomas

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 13:56
4 cm er ikke nok! Christian har anbefalet 15 cm når der ikke er mekanisk ventilation. Og hvis den slår fra - er det nok for stedse


Skrevet af: jrued
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 14:00

hmm jeg tror der er omkring 5 cm over min men den står så også i et åbent tv bord med tre ben så der kommer jo luft ind fra alle sider.

det må da gå an??? har ihvertfald ikke bemærket at den har været helt vildt varm efter musik eller film.



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 14:05
Ja det er mere vigtigt med luften foroven når den står i et lukket møbel hvor der ikke kommer luft i siderne. Og hvis der er en bagklædning, er det klogt at fjerne den også.


Skrevet af: MDHell
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 14:06
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41204&KW=CSN+Teknik - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41204& KW=CSN+Teknik

-------------


Sony KD-X8505B 55" | Sony BDP-S480 | Onkyo TX-NR609 | BT-DCT110 | Harbosat10 + harbosub10 |


Skrevet af: bulk
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 14:27

Oprindeligt skrevet af xiuxiu xiuxiu skrev:

tror ikk 606'eren er så slem med varme som de større modeller (har min 805'er stående oven på tvbænken) men skriv en mail til Onkyo. De har før være behjælpelige over for mig i mails

 

Mon ikke de svarer det samme som står i brugsanvisningen

 

på side 2 ...under 18

"Om apparaten placeras i en möbel, till exempel i en bokhylla eller i en stereobänk, så se till att tillräcklig ventilation tillgodoses. Se till att lämna ett utrymme på minst 20 cm ovanför och på sidorna av    apparaten och på minst 10 cm bakom apparaten. Den bakre kanten på hyllan  eller skivan ovanför apparaten bör vara placerad minst 10 cm från apparatens baksida eller väggen för att skapa ett mellanrum genom vilket varmluft kanströmma ut."



Skrevet af: xiuxiu
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 14:30
højst sandsynligt har ikk fået læst så meget af min brugsforvirring igennem selvom jeg har haft min siden november sidste år heh

-------------
Mvh Thomas

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580


Skrevet af: Zepp
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 15:20
jeg lar vær at sætte hylden ovenpå ind så :p så får den over 20cm det må være nok 


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-Juli-2008 kl. 02:11
15-20 cm er inden for normalen, men gerne mere. lige så vigtigt er det om der eairflow i rummet, hvis den grundlæggende rumtemperatur eks nærmer sig 27-28 grader, så skal der mere airflow generelt i rummet til, så hvis du som de fleste har en relativt opvarmet stue med stille stående luft er de 20 cm nok et godt bud.

-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: piloten
Skrevet den: 18-Juli-2008 kl. 08:55

Jeg har selv en meget varmegivende 905! den har 2 cm , men også 2 stk Nochtua 800o/min blæsere der blæser luft bagfra hen over toppen.  De er uhørlige og holder 905eren helt kølet ned. Så hvis man ikke har plads over kan det være en løsning.

Blæserne er i øvrigt trukket af en gl. mobil lader der giver ca. 5V og sidder i 220V udtaget direkte i receiveren, dvs. de starter sammen med.



-------------
Med venlig hilsen

Piloten

Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175


Skrevet af: dFrag73
Skrevet den: 18-Juli-2008 kl. 11:03
piloten: smart løsning! Den vil jeg selv prøve på min 606 da det ikke kan lade sig gøre for mig at have de anbefalede 15-20 cm. Min står dog i et helt åbent miljø men jeg vil gerne være på den sikre side så den ikke brænder af


Skrevet af: Lightyear
Skrevet den: 18-Juli-2008 kl. 11:53

Oprindeligt skrevet af piloten piloten skrev:

Blæserne er i øvrigt trukket af en gl. mobil lader der giver ca. 5V og sidder i 220V udtaget direkte i receiveren, dvs. de starter sammen med.

Det lyder rigtig fikst! Har du billeder eller en nærmere beskrivelse af hvordan du har gjort det? Eller er det bare at klippe stikket af laderen, og lodde blæserne fast til ledningen?



Skrevet af: bony
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 18:33
Selvom det er en gammel tråd vil jeg alligevel lige give mine foreløbige erfaringer på området.

Jeg har cirka to-tre centimeters luft ovenover min Onkyo 606 og jeg har endnu ikke mærket den varm - overhovedet. Nu har jeg lagt et termometer ovenpå for at se hvad en aften med musik og film kan få den op på. Det "lukkede" rums luft må, hvis problemet skal være til stede, opnå en vis temperatur. Men nu må vi se. Jeg har endnu ikke oplevet nogen af disse "varme-problemer" på min receiver.

Tilføjet: Nu har jeg haft den kørende et stykke tid. Den er blevet noget varmere i dag efter aftenens test. Luftrummet ovenover receiveren er i gennemsnit 34 C. Som udgangspunkt ikke noget at være nervøs over, dog en god idé at holde øje med. Jeg har endnu ikke givet forstærkeren fuld skrue, i længere tid eller i det hele taget. Så må lige se om installation af en blæser, skal være aktuelt i mit tilfælde. Efter den seneste tilføjelse af tre ekstra højttalere bliver det dog desværre nok nødvendigt..


-------------


Skrevet af: bulk
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 01:53

.



Skrevet af: staack
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 21:42

Jeg har ca 5-6cm luft over min i et åbent tvmøbel, med kun luft fra fronten, og jeg har endnu ikke mærket at den blev specielt varm, selv efter 3 film i træk.

Men nu vil jeg da lige tage et par målinger, vil nødigt have at mit lækre legetøj skulle brændesammen



-------------
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62663&PN=1 - Min Bio
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Staack - 135 Blu-ray



Print side | Luk vindue