Lydniveau i biografer
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=44083
Udskrevet den: 30-Maj-2025 kl. 01:57
Emne: Lydniveau i biografer
Skrevet af: kennethbrdk
Emne: Lydniveau i biografer
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 10:16
Kan huske, at der på et tidspunkt var en debat herinde med lydniveauet når man er i biffen og Apollon i Struer imødekommer nu dem der gerne vil opleve en film med det lydniveau som var tiltænkt
http://www.1148.dk/default.asp?bio=struer&url=%2Fcms%2Easp%3Fbio%3Dstruer%26id%3D112%26type%3D2 - http://www.1148.dk/default.asp?bio=struer&url=%2Fcms%2Ea sp%3Fbio%3Dstruer%26id%3D112%26type%3D2
Jeg og nogle venner har reserveret billet til på mandag til hancock og vil da lige give en tilbagemelding på oplevelsen.
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 17:54
Lyder som en god ide! Lidt på linie med at ikke rygere kan vælge røgfri restauranter
|
Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 17:57
Umiddelbart lyder det jo sindsygt hvis 4,5 er normalen og de så skruer op til 7. :D
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 18:06
Tænk på hjemmebiografe som jo gerne skulle værre justret til 75 db. og
får at få korrekt lyd niveauet skal forærker stå på 0 db. og det er meget
højt, sikke samme spring som biografen fra 4,5 til 7.
Bare synd for dem der mixer film lyd.
|
Skrevet af: musicus
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 18:09
kennethbrdk skrev:
Kan huske, at der på et tidspunkt var en debat herinde med lydniveauet når man er i biffen og Apollon i Struer imødekommer nu dem der gerne vil opleve en film med det lydniveau som var tiltænkt.
|
Ja, tak for advarslen, Kenneth!
Så kan alle dem, der gerne vil bevare deres hørelse intakt, nemlig holde sig langt væk. Det skulle såmænd ikke undre mig, om lyden alligevel er kraftig nok til at også kunne høres svagt, fra min 5-sals lejlighed i Århus på en vindstille dag. 
Niveau 7 - tak for kaffe!
------------- LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 20:04
Hvis anlægget er tip top lækkert så vil det være en fryd at høre på!
Har arbejde ved siden af, på et lokalt spillested hvor der bliver holdt store indendørs koncerter. Der må vi spille 103db foh. Og det er en fryd!
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 20:51
Reminder til mig selv: husk at købe aktier i virksomheder som fremstiller høreapparater når børsen åbner på mandag. Der kommer gang i salget... 
EDIT: ooops, det skulle ikke være postet her, men nu er ideen givet videre...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Stefan V
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 15:24
Arhhh, hvorfor sker sådan noget kun ì jylland???
er der nogen der kender et sted på sjælland, hvor de gør det samme?
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 15:32
Ja, jeg siger bare god fornøjelse til de kommende tinitus patienter. Jeg er desværre selv en af de nuværende.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 15:43
SandSand skrev:
Umiddelbart lyder det jo sindsygt hvis 4,5 er normalen og de så skruer op til 7. :D |
Det er netop dét der er misforståelsen. Det er 7 der er "normalen", og de 4.5 der er lavt. Ja, det er højt, men det er ikke så højt at der er fare for høreskader medmindre man da ser 5 Michael Bay film i træk fire gange om ugen. Vi taler om peaks på EDIT:105 dB, og 115 dB i bassen, og et gennemsnitligt lydtryk noget lavere. Ja, det er højt, men så er det altså heller ikke værre. Jeg kan sagtens forholde mig til at dét er ubehageligt for dem der har høreskader i forvejen, men det er altså ikke i biografen man får dem. Familiefar der aldrig ser film ved højere lydstyrke end at han kan høre om lillemand laver ballade i baggrunden, vil sikkert også opleve det som en noget overvældende oplevelse.
At det ikke er alle biografer der lyder godt ved det niveau fordi udstyret ikke har headroom til det, det er så en anden ting. I Hollywood er Level 7 standard, og så har man SPL nights ved level 8... Ved 4.5 går man ganske enkelt glip af mange detaljer ved stille passager, fordi filmene er mixet til level 7. Så dem der skal afsted: Læg lige så meget mærke til hvordan de stille passager opleves, som hvor meget knald der er på de heftigste sekvenser.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 15:44
Ja kan sige det samme her. Når først hyletonen fra prøvebilledet er brændt fast i ørerne, kan man godt undvære at komme i enhver biograf, level 7 eller 4,5 det gør ingen forskel, det vil alligevel altid være for højt
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-Juli-2008 kl. 16:56
AV Precision skrev:
dét er ubehageligt for dem der har høreskader i forvejen, men det er altså ikke i biografen man får dem
|
Det har du helt sikkert ret i. Det er nærmere på diskotekerne og til rockkoncerter, og så har jeg altid haft et særdeles potent stereoanlæg både hjemme og i bilen, så det skulle der bare fyres op under, for det med tinitus - det er jo kun noget der rammer naboen. Nej, jeg blev desværre klogere.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 22-Juli-2008 kl. 18:37
Lige en tilbagemelding på oplevelsen igår.
Ja det var højt men ikke overdrevet højt.
Det der var den største oplevelse var rent faktisk at lydeffekterne kom mere til deres ret. Dialogen var en del tydeligere i forhold til normalt og subwooferen var bedre med end normalt uden at være dominerende.
Alt i alt vil jeg foretrække, at se filmene som level 7.
Til dem der mener at lydniveauet er højt ved normalt (4,5), skal selvfølgelig ikke gå ind til en level 7 forestilling, men det positive er jo at man har et valg - i hvertfald i Struer.
|
Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 22-Juli-2008 kl. 19:16
Håber en fra imperial eller cinemaxx læser med her :)
|
Skrevet den: 22-Juli-2008 kl. 20:31
Hvordan opnår man Level 7, i Hjemmebiografe, hvad skal vol. stå på ?
Og som "nitrotg" skrive, så håber jeg også at mperial eller cinemaxx læser
med her, så vi i København også kan opleve Level 7. ikk
|
Skrevet den: 22-Juli-2008 kl. 21:08
Startrek skrev:
Hvordan opnår man Level 7, i Hjemmebiografe, hvad skal vol. stå på ?
Og som "nitrotg" skrive, så håber jeg også at mperial eller cinemaxx læser med her, så vi i København også kan opleve Level 7. ikk  |
Prøv med MAX
|
Skrevet af: Stefan V
Skrevet den: 22-Juli-2008 kl. 21:26
Max volumen er altid den bedste løsning
Hvis vi så gerne vil have et "level" 7 arrangement i hovedstaden, skal vi så bare ikke skrive til fx imperial og høre hvad de siger til forslaget?
Ellers kan vi jo stable et fælleskøb af en biograf-tur på benene, altså en recordere special
Fælleskøb--->det plejer jo at virke
|
Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 22-Juli-2008 kl. 22:59
Nu er jeg blevet nysgerrig: 7 hvad? Er det på Scoville skalaen? 
Spøg til side. Er der en som har et link eller to med info om denne skala? En søgning herinde og på Google gav ikke rigtig noget.
|
Skrevet den: 22-Juli-2008 kl. 23:14
Startrek skrev:
Hvordan opnår man Level 7, i Hjemmebiografe, hvad skal vol. stå på ? |
Det afhænger af hvilket system man har jo... Og hvordan det er kalibreret.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 22-Juli-2008 kl. 23:25
Stefan V skrev:
Max volumen er altid den bedste løsning |
Trods smiley'en, bliver jeg lige nødt til at fremhæve at "Level 7" ikke drejer sig om at spille så højt som muligt, men om at spille ved det rigtige niveau. Såvel biograferne som mange hjemmebio'er vil kunne spille højere end dét, men det kan ikke anbefales.
Når man taler om "Level 7", så er det fordi dén Dolby CP650 processor der bruges i groft sagt alle større biografer normalt kalibreres sådan at reference-niveauet ligger på "7" på volumen-skalaen. Derudover betyder det sådan set ikke noget bestemt, det kunne lige så godt have heddet "Level 48", hvis skalaen tilfældigvis var lavet sådan... Lydtrykket svarer til at du tager f.eks. en Radioshack lydmåler og justerer din receiver sådan at den indbyggede test-tone i receiveren (hvis den er lavet ordentligt), eller fra en DVD som f.eks. DVE, gengives med 75 dB i lyttepositionen. Det svarer til et maksimalt lydtryk ved fuld udstyring på 105 dB per kanal, plus 115 dB for LFE kanalen. Men ikke alle systemer kan levere det, især ikke i et stort rum. Det er ikke noget man skal prøve med sit 4999,-s alt-i-et surround-system...
http://www.dolby.com/professional/motion_picture/products_so undprocessors.html - http://www.dolby.com/professional/motion_picture/products_so undprocessors.html
(bemærk at produktfoto'et "tilfældigvis" er taget med volumenknappen på 7,0... )
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 07:42
AV Precision skrev:
SandSand skrev:
Umiddelbart lyder det jo sindsygt hvis 4,5 er normalen og de så skruer op til 7. :D |
Vi taler om peaks på EDIT:105 dB, og 115 dB i bassen, og et gennemsnitligt lydtryk noget lavere. |
Hvor meget lavere er gennemsnittet?
105 db lyder af meget, når man kigger på arbejdsstyrelsen anbefalinger. Selv ved en påvirkning af 94 db i en time anbefales høreværn.
85 dB(A) |
8 timer |
88 dB(A) |
4 timer |
91 dB(A) |
2 timer |
94 dB(A) |
1 time |
97 dB(A) |
30 min. |
100 dB(A) |
15 min. |
103 dB(A) |
7 1/2 min. |
106 dB(A) |
3 3/4 min. |
109 dB(A) |
ca. 2 min. |
112 dB(A) |
ca. 1 min |
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 08:22
kaizer skrev:
Hvor meget lavere er gennemsnittet? |
Godt spørgsmål, men det afhænger nok meget af hvad det er for en film jo... Jeg har ikke umiddelbart udstyret til at kunne måle gennemsnitlig lydstyrke over tid. Men selv i en godt pakket action-film som Hancock er der mange scener med stille passager. Jeg kunne forestille mig at film som Bourne trilogien eller National Treasure 2 ligger højest.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 08:44
Googlede mig lige til en artikle her med målinger:
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/341446.html - http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/341446.html
Gennemsnit i en THX biograf: 85 dB for THX intro'en, 70-78 dB for filmene. Jeg ved ikke om disse målinger er troværdige og/eller retvisende, det er bare det eneste jeg kunne finde. Det lyder troværdigt i mine ører.
Når vi taler om reference-niveauer, så er det værd at bemærke at der er forskel på Dolby's standard for test-toner, og THX' standard for test-toner. Dolby bruger -20 dB, og skal derfor justeres til 85 dB, mens THX bruger -30 dB, og skal justeres til 75 dB. Jeg har set en del der blander det sammen, fordi de har læst en anvisning om hvordan man bruger AVIA's test-toner (AVIA var den første udbredte test-DVD), og derfor justerer til 85 dB uanset hvilken test-tone de bruger. Hvis test-tonen så er -30 dB, så spiller man 10 dB for højt - og DET er højt... (og kan i en hjemmebio meget nemt ødelægge højttalerne).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 09:10
Når jeg siger 105 dB, at det er tallet for det absolut maksimale peak lyden kan indeholde, det betyder ikke at du sidder og lytter til 105 dB to timer i træk. Lyden kalibreres netop ikke efter peak'et, men som sagt enten efter -20 eller -30 dB, fordi det alt efter firmaet bag er dét der er vurderet til at være gennemsnittet for en film. Vi burde altså under alle omstændigheder ikke nå over 85 dB i gennemsnit, og skulle således så rigeligt ligge inden for grænseværdierne. Men som sagt, det er klart at det kan lade sig gøre at pakke en action-film så hårdt at den bliver problematisk. Men der skal vi så igen huske at
Hvis man går lige til støj-grænserne på jobbet i forvejen, skal man dog huske at biograf-besøget skal lægges til regnskabet, men det kan vi dog ikke klandre biograferne for.
Bemærk iøvrigt at jeg ikke er fortaler for at tvinge alle mennesker til at høre filmene ved reference-niveau. Jeg er fortaler for at man har valget, og ikke mindst at hvis man reklamerer med THX, så leverer man THX - og det indebærer reference-lydstyrke. Hvis man bruger en THX godkendt sal til ikke-THX forestillinger (dvs. spiller for lavt med vilje), så bør man efter min mening skilte med hvilke film der leveres som "THX" - ligesom Megascope og Struer-biffen (og sikkert andre) gør med Level 7 konceptet.
Til sjællænderne der (som sædvanligt ) brokker sig over at alt det sjove sker i Jylland, så kan jeg kun sige: Send nogle mails til Imperial om at I også vil have Level 7 forestillinger bare en gang imellem, og henvis gerne til at Megascope har været næsten fyldt hver gang jeg har været til Level 7 forestilling, så er jeg sikker på de er kommercielle nok til at få det på programmet...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 16:11
AV Precision skrev:
Til sjællænderne der (som sædvanligt ) brokker sig over at alt det sjove sker i Jylland, så kan jeg kun sige: Send nogle mails til Imperial om at I også vil have Level 7 forestillinger bare en gang imellem, og henvis gerne til at Megascope har været næsten fyldt hver gang jeg har været til Level 7 forestilling, så er jeg sikker på de er kommercielle nok til at få det på programmet...
|
Jeg er sjællænder og har set ret mange film i Imperial igennem de sidste 20 års tid. Jeg kan slet ikke forstå, hvis nogen synes at Imperials lyd ikke er rigeligt høj. Jeg er ret sikker på, at de har overholdt THX normen siden certificeringen i 1998, også hvad lydstyrken angår.
Jeg mindes umiddelbart to film i Imperial, hvor jeg ligefrem fik ondt i ørerne (eller hovedet rettere sagt), og nej, jeg sad ikke på forreste række, vælger altid plads midt i salen; I filmen U-571, hvor de smider dybvandsbomber til den helt store guldmedalje, og her for nylig til 70 mm festivallen i filmen 2001: A Space Odyssey, hvor man hører den sygeste skingre tone ved monolitten på månen. Det er sgu for meget, når man må holde sig for ørerne - og jeg er ellers ikke sart.
Jeg synes med andre ord, at Imperial generelt spiller rigeligt højt sammenlignet med Cinemaxx og alle de andre biografer i Danmark. Tilgengæld oplevede jeg verdenspremieren på Star Wars Episode III i en THX biograf i USA, hvor lyden var alt for lav... 
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 16:56
AV Precision skrev:
.......Lydtrykket svarer til at du tager f.eks. en Radioshack lydmåler og justerer din receiver sådan at den indbyggede test-tone i receiveren (hvis den er lavet ordentligt), eller fra en DVD som f.eks. DVE, gengives med 75 dB i lyttepositionen. Det svarer til et maksimalt lydtryk ved fuld udstyring på 105 dB per kanal, plus 115 dB for LFE kanalen. |
Er den den audiotest på DVE der hedder "Full Bandwidth Pink Noice"? Har lige prøvet den på min aldrende Sony receiver. Hen i sofaen med en kop kaffe og en Brüel & Kjær dB måler: For at få 75dB i sofaen skal jeg op på "20". Og det er GODT NOK HØJT. MEGET HØJT.
Hvis mine naboer ikke er hjemme, skruer jeg op til "13". Det er 60dB. Så lyder det også fedt når Terminator 2 fyres af. Den mere nabo venlige indstilling er "9" på 53 dB. Det er egentligt for lavt til mine ører, men hvad gør man ikke for nabofredens skyld :-)
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 17:04
Hehe, din nabo er vel mere til en vol. på 0, ikke
Men hvordan er vol. på en normal surrund forærker indstillet til ?
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 17:10
Tarkin skrev:
Jeg er sjællænder og har set ret mange film i Imperial igennem de sidste 20 års tid. Jeg kan slet ikke forstå, hvis nogen synes at Imperials lyd ikke er rigeligt høj. Jeg er ret sikker på, at de har overholdt THX normen siden certificeringen i 1998, også hvad lydstyrken angår. |
Enig. Det er min opfattelse, at Imperial spiller så højt som certificeringen kræver. Nogen gange lidt for højt for min smag.
En klog mand (En Psyko akustiker ude fra DTU) fortalte mig engang, at det er 15 række, sæderne 1 og 2 der er "sweetspot" i Imperial. Han havde som en del af uddannelsen været inde og måle i salen. Hans mening var at Imperial var en super THX sal og at de fleste andre københavnske biografer burde sagsøges for dårlig lyd (Det var omkring år 2002) og have flået alle deres THX skilte ned af vægen. Jeg ser nu en del film i Cinemaxx og der er lyden fin nok til mit behov, de spiller dog ikke Level 7.
|
Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 17:36
Måske jeg mangler noget i min forståelse.. men hvad _er_ Level 7?
Altså jeg tænker lidt på når naboen fortæller han spiller musik med volumen på 7 - jamen hvad kan jeg bruge det til når jeg med min forstærker kan spille højere på 5..
4,5, 7, 10, whatever giver ingen mening for mig - lidt det samme som at sige man har kørt med speederen i bund hvor jeg er kommet hurtigere frem med halv speederfod pga. en kraftigere motor...
Jeg er med så langt at Level 7 må være "efter bogen", de 105/115dB, men hvis nabo-biffen sætter hans volume på 7 er det så samme lydtryk eller hvad? Det er vel kun hvis de har samme udstyr? Og hvad nu hvis volumen hos den ene bif "går til" 10, men hos naboen går den til 20, så kan "level 7" vel ikke sammenlignes?
Hmmm.... 
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 17:59
Prøve på en anden måde, hvad skal en vol. stå på, når det er tale om en
Onkyo forærker for at opnår leve 7, er det 7 eller 0 ?
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 18:02
Ja... og hvis jeg må tilspørge (hmm...lol) .. _kan_ en fx. 705'er overhovedet levere varen? Den er jo THX-godkendt, men er det blot til at tørre røv i eller har den kræfter til det?
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 18:04
Hehe, man kan jo altid, smide nogle store effekt blokke på en Onkyo 705
og nogle tunge højtale, så må det værre mulige at opnår Level 7, der
hjemme, eller hvad
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 19:07
MartinJohansen skrev:
Jeg er med så langt at Level 7 må være "efter bogen", de 105/115dB, men hvis nabo-biffen sætter hans volume på 7 er det så samme lydtryk eller hvad? Det er vel kun hvis de har samme udstyr? Og hvad nu hvis volumen hos den ene bif "går til" 10, men hos naboen går den til 20, så kan "level 7" vel ikke sammenlignes?
Hmmm.... 
|
Du har ret, de kan ikke sammenlignes. Vi tager lige min måling (Se tidligere)
" 9" på min receiver = 53dB
"13" på min receiver = 60 dB
"20" på min receiver= 75 dB = Level 7
Det er når lydklippet fra DVE disken afspilles. Som du selv konkluderer, så gælder dette kun for mit grej. Vil du vide hvad Level 7 er på dit, så kræver det en lydtryksmåler og en test DVD/BD.
|
Skrevet af: pr76
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 19:09
AV Precision skrev:
Startrek skrev:
Hvordan opnår man Level 7, i Hjemmebiografe, hvad skal vol. stå på ? |
Det afhænger af hvilket system man har jo... Og hvordan det er kalibreret.
|
Og hvordan finder man frem til det?
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 21:52
pr76 skrev:
Og hvordan finder man frem til det? |
Bruger en lydmåler, og måler en test-tone som man ved hvordan er designet. Som regel er test-tonerne der er indbygget i receiverne -30 dB ligesom dem på DVE. Så juster lyden så test-tonen spilles ved 75 dB, så har du reference-niveauet.
Husk at hvis du bor i lejlighed er risikoen for et blåt øje fra naboen væsentligt højere end risikoen for høreskader... 
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 22:00
Tarkin skrev:
Jeg er sjællænder og har set ret mange film i Imperial igennem de sidste 20 års tid. Jeg kan slet ikke forstå, hvis nogen synes at Imperials lyd ikke er rigeligt høj. Jeg er ret sikker på, at de har overholdt THX normen siden certificeringen i 1998, også hvad lydstyrken angår. |
Jeg er ikke bare "sikker", jeg _ved_ det ikke er tilfældet. Men det er ikke umuligt at de "snyder" mindre end de andre, og det kan også sagtens være at de alt efter forestilling rent faktisk holder referencen ind imellem. Jeg kan sagtens finde mig i at man skruer lidt ned, bare det ikke er så meget at det går markant ud over oplevelsen. Niveau 6 er f.eks. fint med mig, jeg vil jo heller ikke være urimelig. Jeg har ikke set så mange film i Imperial at jeg kan sige noget generelt om oplevelsen, men jeg har indtryk af at filmene tages lidt mere seriøst her end mange andre steder. Så måske skal netop Imperial ikke være helt så meget med i kritikken?
Tarkin skrev:
Jeg synes med andre ord, at Imperial generelt spiller rigeligt højt sammenlignet med Cinemaxx og alle de andre biografer i Danmark. Tilgengæld oplevede jeg verdenspremieren på Star Wars Episode III i en THX biograf i USA, hvor lyden var alt for lav... 
|
USA generelt er på ingen måde bedre end herhjemme. Det er samme diskussion som alle andre steder. Men hvis det var i LA, vil jeg være overrasket.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 22:09
Jwin skrev:
Er den den audiotest på DVE der hedder "Full Bandwidth Pink Noice"? |
Jeg er lidt usikker sådan lige på rygraden her, men jeg mener den hedder "band limited pink noise", det skal være den hvor du kan vælge højttalerne enkeltvis.
Du skal iøvrigt passe meget på med at forsøge at opnå dette lydtryk med et anlæg som dit. Udover at du synes det er meget højt, så er der afgjort en risiko for at ødelægge dine højttalere, som jeg allerede har nævnt én gang i denne tråd. Har du en high-end bif, så giv den gas og oplev hvordan det skal være, men ellers er 10 dB under reference-niveauet "passende højt" i en almindelig hjemmebio. Derudover er der andre issues med lydkvaliteten der gør det mindre behageligt at spille så højt: Hvis dine højttalere bliver pressede ved det lydtryk, bliver det ubehageligt. Desuden er Dolby Digital på en DVD mere komprimeret end Dolby Digital i biografen, både hvad digital komprimering angår og alt efter filmen måske også mht. dynamisk kompression, der kan få det til at lyde højere (fordi du hæver det gennemsnitlige lydtryk). Med HD lyd vil du kunne spille højere uden at opleve at lyden bliver presset. Altså, for prins knud: Jeg vil ikke anbefale alle og enhver at forsøge at efterligne biografens lydtryk.
Og ja, som jeg har sagt mere end én gang: Ref. level ER højt. Men det er fordi det SKAL være højt, og går jeg ind til en THX forestilling, så er det designet til at være højt. At have en hjemmebio betyder jo i sagens natur at man selv kan bestemme, derfor vil jeg ikke være firkantet og sige at folk bare skal høre film ved dét og dét niveau. Det bestemmer man fuldstændigt selv. Problemet i biografen er at man reklamerer med én ting og leverer en anden. De må gerne spille lavt i biografen, så skal de jo bare ikke reklamere med at de spiller "højt" (hvad jeg kalder højt, men ikke for højt).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 22:16
Startrek skrev:
Prøve på en anden måde, hvad skal en vol. stå på, når det er tale om en Onkyo forærker for at opnår leve 7, er det 7 eller 0 ? |
Det kommer fuldstændigt an på hvilke højttalere du sætter til, og hvor stort et rum du sætter dem i.
Det er dérfor jeg siger det afhænger af kalibereringen: Dét du gør, er at du tager førnævnte test-signal, og så justerer du lydniveauet for hvér enkelt højttaler i menuen, så du rammer 75 dB på test-tonen. Det kan f.eks. være at skrue ned for alle højttalere, eller at skrue op for alle højttalere. Når man har gjort dét, så har du ref. level på 0.
EDIT: Jeg tror jeg forstod dit spørgsmål nu: Hvis biografen er kalibreret korrekt, og din Onkyo er kalibreret korrekt, så er "7" i biografen lig med "0" på Onkyo'en.
Det er det samme man gør i biografen, så svar til Martin: "Level 7" er bare et bestemt punkt på volumen-knappen på Dolby's cinema controller, og Dolby anviser netop dette punkt som "reference level". Internt i apparatet justerer man så lyden således at operatøren ved hvor højt "level 7" er, uanset hvilken biograf han går ind i. Det gælder hvis salen er godkendt af enten THX eller Dolby, hvis udstyret er kylet mere eller mindre tilfældigt ind, kan der godt være forskel på hvor højt det er når du skruer op på "7". Med andre ord, så er det lidt en tilfældighed, de kunne lige så godt have lavet volumenknappen så den virker ligesom på f.eks. en Onkyo, så "reference" er 0. Måske lyder "Level 7" bare sejere end "Level 0"... 
(En ting mange hjemmebio-entusiaster ikke er klar over, er at Dolby står bag en række kvalitets-godkendelser i bio-sammenhæng, meget lig THX, men dette arbejde har de bare aldrig ført over i hjemmebio, her sidder THX ret tungt på dét marked).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 22:19
Jwin skrev:
" 9" på min receiver = 53dB
"13" på min receiver = 60 dB
"20" på min receiver= 75 dB = Level 7
Det er når lydklippet fra DVE disken afspilles. Som du selv konkluderer, så gælder dette kun for mit grej. Vil du vide hvad Level 7 er på dit, så kræver det en lydtryksmåler og en test DVD/BD.
|
Præcis - og derudover skal det nævnes at volumenknappen ikke nødvendigvis er lineær. -10 på receiveren er ikke nødvendigvis nøjagtigt 10 dB lavere end 0. Og hvis det er, så behøver -50 ikke være nøjagtigt 10 dB lavere end -40.
Men igen: Det er lidt teoretisk i de fleste hjemmebio'er, da de ikke er dimensioneret til opgaven.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 23-Juli-2008 kl. 23:10
AV Precision skrev:
Du skal iøvrigt passe meget på med at forsøge at opnå dette lydtryk med et anlæg som dit. Udover at du synes det er meget højt, så er der afgjort en risiko for at ødelægge dine højttalere, som jeg allerede har nævnt én gang i denne tråd. |
Bare rolig. Jeg gik forsigtigt frem og har både grejet og hørelsen i god behold :-) Det var i øvrigt ikke helt spildt at lege; opdagede at mine bag-højtalere spillede 4 dB højere end front-højtalerne.
|
Skrevet af: MC_Disko
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 06:46
jeg arbejder som film operatør i biografen. normalt spiller vi, i min biograf. på et niveau omkring 4,5-5,2 det afhænger meget af filmen, da de fleste film er meget forskellige i lydsporet. men ja nogle film blir fyret op til 7 (men det er sjællent) på mit arbejder køre Hancock på 5,2, hvilket jeg syntes er passende. men lydniveauet afhænger os af hvor mange publikummer der er i salen.
|
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 09:25
AV Precision skrev:
Tarkin skrev:
Jeg er ikke bare "sikker", jeg _ved_ det ikke er tilfældet. Men det er ikke umuligt at de "snyder" mindre end de andre, og det kan også sagtens være at de alt efter forestilling rent faktisk holder referencen ind imellem. Jeg kan sagtens finde mig i at man skruer lidt ned, bare det ikke er så meget at det går markant ud over oplevelsen. Niveau 6 er f.eks. fint med mig, jeg vil jo heller ikke være urimelig. Jeg har ikke set så mange film i Imperial at jeg kan sige noget generelt om oplevelsen, men jeg har indtryk af at filmene tages lidt mere seriøst her end mange andre steder. Så måske skal netop Imperial ikke være helt så meget med i kritikken?
|
Hvordan kan du "vide" det ikke er tilfældet? Du lyder faktisk lidt usikker med det du skriver... Du har måske noget insider viden???
Jeg har da også oplevet film i Imperial som ikke forekom mig med så høj lydstyrke, men der er jo også forskel på lyden i fx komedier og actionfilm. Talen skulle jo gerne stå lige højt begge typer film, men der jo klart mere knald på lyden i actionfilm (musikken og lydeffekter)!
AV Precision skrev:
Tarkin skrev:
|
USA generelt er på ingen måde bedre end herhjemme. Det er samme diskussion som alle andre steder. Men hvis det var i LA, vil jeg være overrasket.
|
Tæt på. Det var i the biggest showtown of all showtowns - Las Vegas.
|
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 09:29
MC_Disko skrev:
jeg arbejder som film operatør i biografen. normalt spiller vi, i min biograf. på et niveau omkring 4,5-5,2 det afhænger meget af filmen, da de fleste film er meget forskellige i lydsporet. men ja nogle film blir fyret op til 7 (men det er sjællent) på mit arbejder køre Hancock på 5,2, hvilket jeg syntes er passende. men lydniveauet afhænger os af hvor mange publikummer der er i salen. |
Hvis du arbejder i Imperial Bio er jeg meget overrasket! Gør du det?
|
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 09:46
Tarkin skrev:
Hvordan kan du "vide" det er tilfældet? Du lyder faktisk lidt usikker med det du skriver... Du har måske noget insider viden??? |
Lige præcis. Jeg har ikke info om hvor højt der spilles, men jeg har fået bekræftet at det sjældent er 7 (hvilket som sagt heller ikke er strengt nødvendigt for at få en god oplevelse)
Tarkin skrev:
|
Jeg har ikke været i biffen i Vegas, men af alle steder i verden er det vel dér man skal forvente at de giver køb på det kunstneriske, for at tækkes de betalende kunder...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 10:27
AV Precision skrev:
Tarkin skrev:
|
Jeg har ikke været i biffen i Vegas, men af alle steder i verden er det vel dér man skal forvente at de giver køb på det kunstneriske, for at tækkes de betalende kunder...
|
I de andre shows (ej film) jeg så i Las Vegas, var der ellers fuld drøn på lydanlægene. Ved Gladys Knight showet (spørg mig ikke om hvorfor jeg så det) tænkte jeg faktisk, at showet helt bestemt måtte henvende sig til nærmest døve pensionister... Musikken var sindsygt høj 
|
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 11:35
min oplevelse som operatør er at det svinger meget med hvor højt lydniveau folk ønsker filmen skal køre med. jeg har oplevet mange gange at folk har sagt efter filmen at den enten var meget lav, eller os for høj.. niveauet er meget svært at stille. da mange film jo alligevel hopper rundt i lydniveauerne (især action film, med eksplosioner, skyderriger osv) jeg prøver selv så godt muligt at vælge det mest passende lydniveau, til det publikum som er inde og se forrestillingen.
har sågar prøvet at en familie gik, fordi de mente at lyden var for høj til en børnefilm (jeg mente dog at den var passende, og absolut ikke for høj; omkring de 4,2) men tilbude selvfølgelig at skrue lidt ned.
|
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 13:38
MC_Disko skrev:
har sågar prøvet at en familie gik, fordi de mente at lyden var for høj til en børnefilm
|
Apropos det, er det så ikke lidt en "joker" at den nye actionmættede batmanfilm vises som babybio i bl.a. BioCity 
Det må være lidt antiklimaks at se sådan en film, med lyden skruet meget ned af hensyn til babyerne...
|
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 14:06
MC_Disko skrev:
min oplevelse som operatør er at det svinger meget med hvor højt lydniveau folk ønsker filmen skal køre med. jeg har oplevet mange gange at folk har sagt efter filmen at den enten var meget lav, eller os for høj.. niveauet er meget svært at stille. da mange film jo alligevel hopper rundt i lydniveauerne (især action film, med eksplosioner, skyderriger osv) jeg prøver selv så godt muligt at vælge det mest passende lydniveau, til det publikum som er inde og se forrestillingen.
har sågar prøvet at en familie gik, fordi de mente at lyden var for høj til en børnefilm (jeg mente dog at den var passende, og absolut ikke for høj; omkring de 4,2) men tilbude selvfølgelig at skrue lidt ned.
|
Det er jo netop dér jeg mener at man som biograf bare må indse at man ikke kan tilfredsstille alle. Og ja, lydniveauerne svinger i løbet af en film, det er jo ligesom meningen! Tag nu en god gammel film som Legends of the Fall. Starten af filmen er meget baseret på dialog, og der sker ikke det store rent action-mæssigt. Så kommer der en meget pludselig, heftig scene med borgerkrig, med kanoner, riffelskud og hele dynen. Der er KNALD PÅ, det er krig for hulen... Det er meningen at det skal være en overvældende og overrumplende, ja måske endda ikke særligt behagelig oplevelse. Så vil det da være et problem hvis der f.eks. blev skruet op og ned for filmen, fordi operatøren var bange for at skræmme en enkelt midaldrende madamme der har forvildet sig i biografen for første gang i 14 år.
Jeg oplevede engang på en hifi-udstilling i Sverige at sælgeren stod og talte stolpe op og stolpe ned om den fantastiske dynamik i de hersens højttalere. Så sætter han en plade på (Joe Bonamassa) som jeg tilfældigvis kender, og det lød sådan set fint. Men da nummeret efter et par minutter skifter karakter, og bliver lidt mere kompliceret, skruer han lige 3-4 dB ned for at det ikke skal lyde for pågående! Flot demonstration af dynamik, mester...
Nå, det er et sidespring. Problemet som jeg ser det, er at det ikke engang er flertallet der får lov til at bestemme (såvidt jeg ved). Det er dem der brokker sig mest, der bestemmer mest. Jeg forstår godt at man gerne vil yde en vis service, og undgå utilfredse kunder, men når man henvender sig til en gruppe af kunder ad gangen, så må man altså affinde sig med at alle ikke kan være glade. Hvis det virkelig er så svært at vurdere, har man så forsøgt at lave nogle kunde-undersøgelser om hvorvidt man synes lyden var for høj, passende eller for lav, eller lytter man bare til hvad responsen er fra kunderne når de selv henvender sig?
En kunde der ikke klager men bliver væk næste gang, har du jo mistet lige så meget som den kunde der klager og bliver væk næste gang.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: argiex
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 14:46
Nu har jeg lige set et par scener fra Transformers ved reference (Level 7) niveau, efter at have kalibreret mit anlæg til 75dB lydtryk ved 0dB på receiveren.
Damn det er højt, jeg tror jeg foretrækker et sted mellem -5dB til -10dB, og endnu lavere når kæresten skal se med.
Det eneste der blev presset ved ref. niveau var min lille hornsub, jeg tror ikke forstærkeren er kraftig nok, eller også kan den lille 8" enhed bare ikke mere 
Front og centerhøjtalerne på ca.100dB følsomhed cruisede afsted, og baghøjttalerne på 92dB fulgte også pænt med.
I morgen prøver jeg lige at se hvad lydmåleren siger når receiveren står på 0dB, og det er midt i en af kampscenerne.
Selvom jeg ikke vil se film ved dette niveau, fandt jeg dog nogle ting der skal ændres ved mit anlæg.
Der skal nye bag og side højttalere op med en højere følsomhed, 2 nye subwoofer, og så skal bass-shaker´ne skiftes ud med en Buttkicker.
Hvis bare pengene groede på træerne 
------------- Denon 3806 7.1 receiver
Pi7 front, center højttaler
Coral CX-5 baghøjttaler
Optoma HD72i projektor
Toshiba HD-EP35 HD-DVD
PS3 Bluray
Xbox360
Nintendo Wii
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 06:44
AV Precision skrev:
Det er jo netop dér jeg mener at man som biograf bare må indse at man ikke kan tilfredsstille alle. Og ja, lydniveauerne svinger i løbet af en film, det er jo ligesom meningen! Tag nu en god gammel film som Legends of the Fall. Starten af filmen er meget baseret på dialog, og der sker ikke det store rent action-mæssigt. Så kommer der en meget pludselig, heftig scene med borgerkrig, med kanoner, riffelskud og hele dynen. Der er KNALD PÅ, det er krig for hulen... Det er meningen at det skal være en overvældende og overrumplende, ja måske endda ikke særligt behagelig oplevelse. Så vil det da være et problem hvis der f.eks. blev skruet op og ned for filmen, fordi operatøren var bange for at skræmme en enkelt midaldrende madamme der har forvildet sig i biografen for første gang i 14 år.
Jeg oplevede engang på en hifi-udstilling i Sverige at sælgeren stod og talte stolpe op og stolpe ned om den fantastiske dynamik i de hersens højttalere. Så sætter han en plade på (Joe Bonamassa) som jeg tilfældigvis kender, og det lød sådan set fint. Men da nummeret efter et par minutter skifter karakter, og bliver lidt mere kompliceret, skruer han lige 3-4 dB ned for at det ikke skal lyde for pågående! Flot demonstration af dynamik, mester...
Nå, det er et sidespring. Problemet som jeg ser det, er at det ikke engang er flertallet der får lov til at bestemme (såvidt jeg ved). Det er dem der brokker sig mest, der bestemmer mest. Jeg forstår godt at man gerne vil yde en vis service, og undgå utilfredse kunder, men når man henvender sig til en gruppe af kunder ad gangen, så må man altså affinde sig med at alle ikke kan være glade. Hvis det virkelig er så svært at vurdere, har man så forsøgt at lave nogle kunde-undersøgelser om hvorvidt man synes lyden var for høj, passende eller for lav, eller lytter man bare til hvad responsen er fra kunderne når de selv henvender sig?
En kunde der ikke klager men bliver væk næste gang, har du jo mistet lige så meget som den kunde der klager og bliver væk næste gang.
|
nej man kan ikke tilfredstille alle. nu er det heller ikke sådan, at når jeg er på arbejde, så skruer jeg op og ned hele tiden. for at behage en enkelt midaldrende madamme.. når jeg er på arbejde så vurdere jeg efter hvordan jeg syntes det lyder. og må da sige at mange film har et forholdsvis højt lydspor.
til en info. kan jeg fortælle at jeg igår kørte batman på 5,6 (hvilket var rigeligt højt) kørte mama mia på 5,8 (apropo, så kom en gammel dame op og sagde at hendes film oplevelse var blevet ødelagt fordi det havde været for højt. flot når alle andre i salen var i rigtig godt humør, og syntes det havde været helt fint, af hvad man kunne se på dem ) Hancock kørte på 4,8.
alle disse tal er på en Dolby enhed hvor reference volumen er 7.. på en sony enhed er reference volumen 0
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 11:00
MC_Disko skrev:
til en info. kan jeg fortælle at jeg igår kørte batman på 5,6 (hvilket var rigeligt højt) kørte mama mia på 5,8 (apropo, så kom en gammel dame op og sagde at hendes film oplevelse var blevet ødelagt fordi det havde været for højt. flot når alle andre i salen var i rigtig godt humør, og syntes det havde været helt fint, af hvad man kunne se på dem ) |
Tak for info. Den gamle dame må så se den igen når den kommer på DVD. Jeg har også med kunder at gøre, og det er aldrig rart ikke at kunne gøre alle tilfreds, men sådan er det bare nogle gange. Så må man fokusere på de 300 glade mennesker, og tænke på at skulle du tækkes den ene, så havde du måske haft 5 i stedet for én, der havde været utilfreds.
Af ren nysgerrighed: Hvorfor Hancock på 4.8 og Mamma Mia på 5.8, klager folk mere over at det er højt når det er action-film eller hvad? Action-film skulle man jo tro var dér hvor folk netop gerne ville have knald på, så jeg troede faktisk man ville have gjort det omvendt.
Jeg så iøvrigt Narnia i går, i en mindre sal (på den usleste, mest slidte 35mm rulle jeg har set længe...). Der blev spillet MEGET lavt, det dræbte fuldstændigt dynamikken - det kan jeg egentlig godt forholde mig til, det er en familie-film og der var mange børn i salen - jeg havde trods alt valgt 18.15 forestillingen, jeg kunne godt forestille mig at man vælger at skrue mere op til de sene forestillinger?
For the record: 5.8 synes jeg er et glimrende kompromis. Det er et lydniveau hvor jeg godt kan nyde filmen og få noget ud af dynamikken (sikkert alt efter filmen, som du selv er inde på). Under 5 synes jeg er kriminelt, og jeg er overbevist om at når Megascope på deres hjemmeside skriver 4.5, så er det dér de ligger ret ofte - Narnia var lavt nok til at dét nok skal passe.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 12:01
AV Precision skrev:
Af ren nysgerrighed: Hvorfor Hancock på 4.8 og Mamma Mia på 5.8, klager folk mere over at det er højt når det er action-film eller hvad? Action-film skulle man jo tro var dér hvor folk netop gerne ville have knald på, så jeg troede faktisk man ville have gjort det omvendt.
Jeg så iøvrigt Narnia i går, i en mindre sal (på den usleste, mest slidte 35mm rulle jeg har set længe...). Der blev spillet MEGET lavt, det dræbte fuldstændigt dynamikken - det kan jeg egentlig godt forholde mig til, det er en familie-film og der var mange børn i salen - jeg havde trods alt valgt 18.15 forestillingen, jeg kunne godt forestille mig at man vælger at skrue mere op til de sene forestillinger?
For the record: 5.8 synes jeg er et glimrende kompromis. Det er et lydniveau hvor jeg godt kan nyde filmen og få noget ud af dynamikken (sikkert alt efter filmen, som du selv er inde på). Under 5 synes jeg er kriminelt, og jeg er overbevist om at når Megascope på deres hjemmeside skriver 4.5, så er det dér de ligger ret ofte - Narnia var lavt nok til at dét nok skal passe.
|
hancock har et forholdsvis højt lydspor. hvor mama mia er lidt lavere. derfor. lydstyrken under de to film var stort set den samme (efter mine øre)
det med slitte 35mm ruller kender jeg alt for godt til fatter virkelig ik hvordan folk behandler dem. nogle af de kopier vi får ligner at de har været end tur ud på hele gulvet, for så at blive spolet op igen men når man så får en sprit ny kopi, og man får indstillet optikken helt perfekt. så står billedet os bare knivskarpt 35mm skulle efter sigende svare til 3-4 x fullHD, hvilket jo entelig ikke er meget når man tænker på hvor stort et billede det skal skydes op i. det lækkert med sådan helt ny 35mm cinema scoop kopi.. dejligt med et stort bredt billede 
Jeg har fundet lidt info omkring lydformater osv. smider jeg lige lidt op af, i eftermiddag når jeg engang kommer hjem fra arbejde (biografen er bare et fritids-hygge-job, som man enda får penge for )
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 12:28
MC_Disko skrev:
hancock har et forholdsvis højt lydspor. hvor mama mia er lidt lavere. derfor. lydstyrken under de to film var stort set den samme (efter mine øre) |
Skal den nødvendigvis være dét? Det er jo sådan set netop dén holdning jeg har et problem med. Nu har jeg ikke set Mamma Mia, men jeg formoder at der er knapt så mange ting der springer i luften... Talen skulle jo gerne være på samme niveau i de to film. Dét der er problemet når der spilles for lavt, er faktisk at man skruer ned for at det ikke skal være for højt i de kraftige passager, og så går det ud over lydstyrken under alt det andet. Dvs. for eksempel at talen bliver sværere at følge i de stille passager, eller at der er små nuancer der går tabt. Jeg har svært ved at tro på at talen under Hancock har været lige så klar og tydeligt ved dét niveau som talen under Mamma Mia.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 12:53
AV Precision skrev:
Talen skulle jo gerne være på samme niveau i de to film. |
Er det en standard, eller blot et ønske? Kunne man ikke forestille sig en film hvor talen bevidst var lavet højere eller lavere? F.eks. vil jeg mene at dialogen typisk er højere i en action film, end i en mere stille film.
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:02
Kasper_J skrev:
Er det en standard, eller blot et ønske? Kunne man ikke forestille sig en film hvor talen bevidst var lavet højere eller lavere? F.eks. vil jeg mene at dialogen typisk er højere i en action film, end i en mere stille film.
|
Jeg vil sige det sådan at det er en standard, som man kan ønske at producenterne overholder... Jeg ved ikke hvor godt det bliver overholdt i praksis, men det er dét man har "dialogue normalization" til på en surround-receiver f.eks. Hvis det er implementeret rigtigt i softwaren, så gengives tale altid ens, uanset hvor højt det ligger på lydsporet.
Hvis filmen er godkendt af Dolby, DTS eller THX (det kan du se nederst i rulleteksterne), så kan man være rimeligt sikker på at lydsporet er lavet så talen ligger hvor den skal (med dén individuelle kunstneriske frihed der nu vil være, det er klart at ALT tale ikke skal være lige højt, alt efter om de hvisker eller råber i filmen... )
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:18
AV Precision skrev:
Kasper_J skrev:
|
Jeg vil sige det sådan at det er en standard, som man kan ønske at producenterne overholder... Jeg ved ikke hvor godt det bliver overholdt i praksis, men det er dét man har "dialogue normalization" til på en surround-receiver f.eks. Hvis det er implementeret rigtigt i softwaren, så gengives tale altid ens, uanset hvor højt det ligger på lydsporet.
Hvis filmen er godkendt af Dolby, DTS eller THX (det kan du se nederst i rulleteksterne), så kan man være rimeligt sikker på at lydsporet er lavet så talen ligger hvor den skal (med dén individuelle kunstneriske frihed der nu vil være, det er klart at ALT tale ikke skal være lige højt, alt efter om de hvisker eller råber i filmen... )
|
min udtagelse med at de to havde samme lydniveau ved min indstilling, var ved gengivelsen af tale. ingen bomber eller nået her men ja. de burde ligge ens i det omtalte, men er ikke alle film der gør det.
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 14:40
Anyway: Nu har jeg - dels af faglig interesse, dels fordi det er en fed film og jeg blev inviteret - set The Dark Knight to gange, først i Megascope i Horsens ved Level 7 forestillingen, dernæst i sal 2 i Cinemaxx i Århus. Cinemaxx spillede markant lavere (ikke nogen overraskelse), men dog ikke så lavt som jeg har oplevet Megascope gøre det på flere film, Narnia f.eks. (jeg tror jeg springer over at se TDK tredje gang... ). Det korte af det lange er at det gjorde temmeligt meget forskel på oplevelsen af den film. Oplevelsen ville måske være anderledes hvis jeg havde hørt det lave niveau først, men generelt var der slet ikke samme effekt i de forskellige chok-effekter, pistolskud osv, og det kunne faktisk direkte aflæses af publikums reaktioner. Begge gange var salen stort set fyldt, men hvor hele salen nærmest hoppede når der var nogle overraskende, høje lydeffekter til Level 7 forestillingen, var stemningen noget mere "casual" i Cinemaxx.
Som jeg har nævnt tidligere i tråden, så var det dog egentlig ikke så meget i eksplosioner osv at der for alvor savnes noget lydtryk, men ved almindelig tale, hvor det blev sværere at følge samtalerne, og musikken havde slet ikke samme dramatiske effekt. Og så vil jeg garantere at der er masser af små detaljer, storby-lyde osv, der ganske enkelt forsvinder ved det lavere niveau.
Jeg vil ikke sige det sådan at lyden i Cinemaxx var decideret problematisk lav, de fleste vil nok synes der er fint knald på effekterne, men ikke desto mindre vil jeg fremover gå målrettet mod Level 7 forestillingerne, og opfordre biograferne til at få flere af dem på programmet. Så kan jeg godt leve med at de ikke spiller højt nok hver gang, bare jeg får valgmuligheden.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: erla
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 15:24
Tarkin skrev:
...og her for nylig til 70 mm festivallen i filmen 2001: A Space Odyssey, hvor man hører den sygeste skingre tone ved monolitten på månen. Det er sgu for meget, når man må holde sig for ørerne - og jeg er ellers ikke sart |
Jo du er 
Jeg var også til den forestilling, og ja, det var dælme højt! Men det er jo en del af effekten, at man fysisk føler med forskerne der står og holder sig for ørene...
Var i Imperial og se den nye Batman igår - der var også pænt knald på lyden - hoppede i sædet flere gange undervejs 
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 15:42
Hehe, den skingre tone ved monolitten på månen, er nu også slem på
DVD og især på Blu-ray (man skal ikke skruge for højt op)
|
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 16:11
I synes lyden i biografen er for LAV!??
Ok, den havde jeg ikke overvejet.
Hvad bliver det næste? - at popcornene er for billige?
Anyway, jeg må så konkludere, at jeg er blevet for gammel til biografer(33).
Ad. ottos indlæg: kunne det ikke tænkes, at samtalen i filmen er svær at følge, ikke fordi lyden er for høj, men fordi deres højttalere og lydsystem enten er for ringe eller - måske mere sandsynligt - bygget til at sprænge ting i luften?
Jeg har én gang oplevet en Springsteen-koncert vist i en ellers veludstyret biograf. Hjælp, det lød ringe. Kunne det tænkes, at dialog ligesom musik ikke er højeste prioritet?
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 22:28
Tro at der rigtig mange biografer der stadig har gammle (og ringe, med
dages standart) lyd anlæge (ikke digital), plus alle biografe bruge jo
hornhøjtale og meget lange kable træk (Effekt blok står jo i opratør rummet)
og mange spare af få biografe målet efter.
Hvis biografer skal overleve idag, så er det noget med først klasse´s udstyr
og biograf stole også af først klasse kvalitet med rigtig god benplads, de
først VIP biograf sale, er da ved at dukke op.
|
Skrevet af: JesperBM
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 23:24
Jeg har også været inde og se The Dark Knight 2 gange.
I Cinemax sal 1 række H midt for og igen her til aften i Imperial række 13 sæde 3 (Lige foran det sweetspot Jwin nævnte)
Og der var godt nok væsentlig forskel på lydstyrken, og dermed også oplevelsen.
Selvom det var anden gang jeg så den i aften var indlevelsen og chok-efekten væsentlig større i Imperial.
Syntes dog også at lyden var højere end normalt, praktisk talt alle mine biograf film bliver set i Imperial række 12-13-14 midt for.
Det er en af de bedste film jeg har set længe iøvrigt....  
Jesper
|
Skrevet af: Klausen
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 12:44
Når man har tinitus og gerne vil i biffen engang imellem, så håber da ikke lvl 7 niveau bliver standarden :)
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 13:01
Klausen skrev:
Når man har tinitus og gerne vil i biffen engang imellem, så håber da ikke lvl 7 niveau bliver standarden :) |
Og hvis man ikke har tinitus (og gerne vil undgå det fremover), skal man også holde sig væk...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 14:03
Vanderlay skrev:
Ad. ottos indlæg: kunne det ikke tænkes, at samtalen i filmen er svær at følge, ikke fordi lyden er for høj, men fordi deres højttalere og lydsystem enten er for ringe eller - måske mere sandsynligt - bygget til at sprænge ting i luften? |
Det kunne det godt, men nu har jeg som sagt set filmen to gange, og det er indiskutabelt at filmen blev afviklet for lavt i forhold til hvad filmen er designet til. Hvis man ville have den gengivet ved dét niveau jeg hørte i Cinemaxx, så er det intet problem for producenten at justere talen højere. Højttalerne i Megascope er ikke bedre end i Cinemaxx, om noget tror jeg faktisk det er de samme (såvidt jeg ved er de to biografer bygget af samme firma). Fakta er at filmen kom meget mere til sin ret i Megascope.
Jeg er ikke i tvivl om at en hel del vil synes at "Level 7" er alt for højt, men det er _indiskutabelt_ at biograferne generelt spiller for lavt, i forhold til hvad filmene er designet til. Det er ikke bare en personlig holdning, det er et faktum som biograferne ikke selv lægger skjul på.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 14:04
JesperLund skrev:
Og hvis man ikke har tinitus (og gerne vil undgå det fremover), skal man også holde sig væk...
|
Man får IKKE høreskader af at gå i biografen ved Level 7, hvilket jeg har argumenteret for tidligere i tråden.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 14:07
AV Precision skrev:
JesperLund skrev:
|
Man får IKKE høreskader af at gå i biografen ved Level 7, hvilket jeg har argumenteret for tidligere i tråden. |
Det er der ingen af os som ved... Jeg satser på det sikre og holder mig væk, specielt fra Level 7 fremvisninger.
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 14:08
Klausen skrev:
Når man har tinitus og gerne vil i biffen engang imellem, så håber da ikke lvl 7 niveau bliver standarden :)
|
Jeg har intet imod at der er valgmuligheder. Men jeg har noget imod at dem med tinnitus skal bestemme over dem der ikke har tinnitus. "Standard" burde være dét filmen er designet til, og så kan man vælge at have tinnitus forestillinger, børne-forestillinger, pensionist-forestillinger, "uha-nej-det-må-da-endelig-ikke-være-sådan-at-jeg-bliver-emo tionelt-berørt-når-jeg-går-i-biografen-forestillinger" eller hvad der nu kan være af særlige behov. Hvorfor skal man LEDE efter en mulighed for at se filmen gengivet sådan som den er designet til at blive gengivet?
Jeg er 100% overbevist om at som det er i dag, så får 10% af de besøgende lov til at bestemme over de 90%. Jeg kan kun håbe at der bliver succes med Level 7 forestillingerne, så der kommer flere af dem. Så kan jeg godt leve med at det kun er f.eks. 10% af forestillingerne der er Level 7, men det er for ringe at det er et par enkelte biografer en gang eller to om måneden, der er i stand til at fremvise filmene korrekt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 04-August-2008 kl. 14:55
Otto du har fat i den lange ende. (som sædvanlig )
Så en film hjemme den anden dag - højere volume end normalt da jeg ville have lidt "level 7" (uden overhovedet at have kalibreret noget som helst).
Jeg fik så meget mere ud af filmen - visse steder var det måske på grænsen til ubehageligt men det var scenen i filmen sq også. Halv gyser halv aktion jeg har sjældent siddet så meget på stikkerne som der.
Konen bad mig skrue ned fordi hun blev skræmt af monstrene.. "jamen for pokker skat det er jo meningen med det" .. "nåh ja... " og så blev det accepteret. Og hun fik selv mere ud af det.
Så nu skal lortet sq kalibreres og så finder jeg ud af om det overhovedet kan holde/yde til ægte level7. Jeg har ihvertfald opdaget der er noget om snakken.
Er volumen for høj i biffen så er jeg næsten sikker på der ikke står nogle store dørmænd og truer en til at komme indenfor.. ergo har man mulighed for at holde sig væk. Det vil jeg selv gøre af og til - det afhænger af filmen. Men så har jeg da i det mindste VALGET.
|
Skrevet den: 08-Juni-2009 kl. 11:09
Så skal der ses ny terminator film som level 7 i Apollon i Struer i aften - kan kun blive godt
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 11:14
jeg ved et er en gammel tråd , men...........når level7 er reference. hvor mange DB under reference er level 4,5 så????
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 11:27
p.las skrev:
jeg ved et er en gammel tråd , men...........når level7 er reference. hvor mange DB under reference er level 4,5 så???? |
Uden at vide det, så vil mit rent subjektive gæt være omkring 15, måske mere.
Det skal siges at ikke alle biografer kører på 4,5 som standard, og det kan svinge fra film til film. Klovborg har f.eks. spillet ved OK niveau (dog ikke ref level) de gange jeg har været der, de ligger nok mindre end 10 dB under. Megascope har vist brugt Level 7 forestillingerne som undskyldning til at ligge på den lave side til de andre forestillinger...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 11:37
det sjove er at biograferne har forskelligt niveau fra sal til sal (her i byen i hvert fald), men også filmens lyd spiller jo ofte en rolle.
jeg var inde og se armadillo, fint niveau ved tale, og skud, men når man en gang imellem fik et dybt hug fra en mortergranat eller lignende kunne man ikke lade være med at tænke "ja tak, mere af det, og højere"
------------- Crown - there is no substitute.
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 11:55
kim olsen skrev:
det sjove er at biograferne har forskelligt niveau fra sal til sal (her i byen i hvert fald), men også filmens lyd spiller jo ofte en rolle.
jeg var inde og se armadillo, fint niveau ved tale, og skud, men når man en gang imellem fik et dybt hug fra en mortergranat eller lignende kunne man ikke lade være med at tænke "ja tak, mere af det, og højere" |
Nu har jeg ikke set den endnu (shame on me), men spørgsmålet er hvor meget dynamik mikrofonerne har været i stand til at hive med i den slags optagelser. Og iøvrigt, så har jeg stået 50 meter bag ved en Leopard 1 der skyder med skarpt. Det kan en biograf, eller nogen som helst anden højttaler, _ikke_ på nogen måde gengive realistisk...  Det redefinerer godt nok éns opfattelse af "dynamik".
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 12:03
AV Precision skrev:
kim olsen skrev:
jeg var inde og se armadillo, fint niveau ved tale, og skud, men når man en gang imellem fik et dybt hug fra en mortergranat eller lignende kunne man ikke lade være med at tænke "ja tak, mere af det, og højere" |
Nu har jeg ikke set den endnu (shame on me), men spørgsmålet er hvor meget dynamik mikrofonerne har været i stand til at hive med i den slags optagelser. Og iøvrigt, så har jeg stået 50 meter bag ved en Leopard 1 der skyder med skarpt. Det kan en biograf, eller nogen som helst anden højttaler, _ikke_ på nogen måde gengive realistisk...  Det redefinerer godt nok éns opfattelse af "dynamik". |
Otto.det er sku da for dumt at stå bag en Leopard der skider med skarp
jeg er overrasket over at det er SÅ meget under reference. jeg har lige hørt /set avatar på reference niveau. det syntes jeg sku var for højt..........så jeg skruede 4-5db ned. Men det er så stadigvæk højere end hvad jeg hørte den til i klovborg bio.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 12:18
p.las skrev:
[Otto.det er sku da for dumt at stå bag en Leopard der skider med skarp |
Nej, det er sådan set meget underholdende. Dét der er for dumt, det er at stå bag ved OTTE Leo1'ere og fire selvkørende haubitzere, der skyder med skarpt samtidigt i en halv time - og have glemt ørepropperne. DET er dumt! Men sjovt 
Steen Duelund, som garvede hifi-entusiaster vil vide hvem er, sagde engang at definitionen på dynamik er når du ved at der kommer en udladning, men alligevel kan du ikke lade være med at blinnke med øjnene når den kommer. Dén vil jeg skrive under på, og forhøje med: Når du efter en halv time stadig farer sammen med hele kroppen så du ikke kan holde et kamera stille, når det siger BANG - så er det småhøjt...
Det er iøvrigt en oplevelse jeg vil anbefale til lyd-entusiaster - MED ørepropper. Skriv 10. august i kalenderen og tast oksbøl ind i GPS'en 
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Aim
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 12:22
Det er da bedre end at stå foran
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 12:28
Aim skrev:
Det er da bedre end at stå foran
|
Det må man sige ja til...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 12:43
AV Precision skrev:
p.las skrev:
[Otto.det er sku da for dumt at stå bag en Leopard der skider med skarp |
Nej, det er sådan set meget underholdende. Dét der er for dumt, det er at stå bag ved OTTE Leo1'ere og fire selvkørende haubitzere, der skyder med skarpt samtidigt i en halv time - og have glemt ørepropperne. DET er dumt! Men sjovt 
Steen Duelund, som garvede hifi-entusiaster vil vide hvem er, sagde engang at definitionen på dynamik er når du ved at der kommer en udladning, men alligevel kan du ikke lade være med at blinnke med øjnene når den kommer. Dén vil jeg skrive under på, og forhøje med: Når du efter en halv time stadig farer sammen med hele kroppen så du ikke kan holde et kamera stille, når det siger BANG - så er det småhøjt...
Det er iøvrigt en oplevelse jeg vil anbefale til lyd-entusiaster - MED ørepropper. Skriv 10. august i kalenderen og tast oksbøl ind i GPS'en  |
nåee............jeg troede det var et kattedyr
jeg var ellers sikker på at avatar fremvisningen , jeg var inde til var på reference level 
|
Skrevet af: .FTH'
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 13:41
Efter at have læst denne tråd igennem, kom jeg til at tænke på 2 ting.
1. Er min Onkyo TX-NR808 i stand til at levere reference lyd? Mener at THX Select 2 plus har reference lydniveau på 82db.
2. Er der nogle københavnske biografer, der afspiller på det omtalte '7' lydniveau ?
------------- JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 13:42
p.las skrev:
Nåee............jeg troede det var et kattedyr
|
Otto>Fail. Jeg troede bare du skrev forkert - 1-0 til dig 
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 13:59
AV Precision skrev:
p.las skrev:
Nåee............jeg troede det var et kattedyr
|
Otto>Fail. Jeg troede bare du skrev forkert - 1-0 til dig  |
1-0????? ........kan det gøre det? vi snakkes
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 14:56
ok 75dBa i gennemsnit er jo let nok.
men 105dBa i peaks, tror nok at jeg lige skal have skaffet mig en ny forstærker
samt får helt sikkert sofaen for mig selv :-)
jeg har tilfældigvis en kalibreret lydtryks måler, og når jeg fyre den godt af i stereo mode
så bruger jeg 2 x 100W og måler så 100dBa peaks i sofaen,
jeg tør ikke tænke på hvor mange watt der skal til for at levere 105dBa i sofaen
må nok stille højtalerne meget tættere på.
alt efter frekvensen så gør det faktisk ondt, samt når det kommer LFE på,
falder sofaen nok fra hinanden.
sjov anekdote:
forleden var min gamle far på besøg og skulle lige imponeres med grejet, så jeg spillede noget musik med lækkert lavfrekvent bas i, og så sidder han og hopper op og kikker på mobil telefonen
der er i lommen som han tror ringer hehe tiden, rystelser, ya tak !
jeg er ham der vil have lyden i film højest, men alle andre vil hellere have det langt lavere
ÆV siger jeg bare, må nok vænde mig til at se film alene
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 15:05
.FTH' skrev:
1. Er min Onkyo TX-NR808 i stand til at levere reference lyd? Mener at THX Select 2 plus har reference lydniveau på 82db.
|
Det kommer helt an på dine højttalere og rummet. En ting man skal være opmærksom på, er at man skal bruge fire gange så mange watt, hvis du bevæger dig dobbelt så langt væk fra højttaleren. Så sidder du 6 meter i stedet for 3 meter fra højttalerne, så kan det gøre forskellen på om du skal bruge 200 eller 50 watt på at nå ref. level.
Når man taler om 75 dB som reference-niveauet, så er det med et test-spor der ligger ved -30 dB. Det betyder at det maksimale lydtryk som leveres, er 105 dB. Og det er ikke nogen helt enkel sag at opnå, når rummet er over 15-20 kvadratmeter. Slet ikke hvis der også skal være lidt headroom så det også lyder godt...
Der er iøvrigt ikke forskel på referenceniveauet alt efter hvilken THX godkendelse vi taler om. THX godkendelserne drejer sig (blandt andet) om hvor stort et rum du kan opnå ref.level i. Med THX Ultra udstyr kan du opnå ref level i større rum end med THX Select udstyr.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 15:14
hvilken blueray eller dvd film har sådan et -30dB test tone signal ?
og hved hvilken frekvens eller er det støj man måler ved ?
det ville være fedt at have check på om min volume 0dB skala giver de 75dBa
jeg mener at der plejer at stå ca -10dB på min volume ved de fleste film,
og konen sidder stadig og klager over at jeg nok genere naboerne
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 15:18
TommyBoy skrev:
hvilken blueray eller dvd film har sådan et -30dB test tone signal ?
og hved hvilken frekvens eller er det støj man måler ved ? |
Pink noise, fra HD Basics f.eks., men de fleste receivere, og alle THX receivere, har den indbyggede test-tone placeret ved -30 dB. Ældre udstyr og visse test-skiver, Avia f.eks, har niveauet ved -18 eller -20 dB, så det skal man lige være obs på.
TommyBoy skrev:
det ville være fedt at have check på om min volume 0dB skala giver de 75dBa
jeg mener at der plejer at stå ca -10dB på min volume ved de fleste film,
og konen sidder stadig og klager over at jeg nok genere naboerne |
Ref. level er højt - og det er specielt højt hvis man presser sit anlæg for at nå det. Det er ikke specielt praktisk at spille ved ref. level i en etage-ejendom... ------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 15:22
Nu når i snakker dB, så vær opmærksom på at dB er et udtryk for den relative forskel mellem 2 lydtryk. Det er altså ikke et lydniveau i sig selv.
En forskel på ca. 10dB, vil de fleste mennesker opfatte som en fordobling/halvering af lydniveauet.
For nemhedens skyld, har man dog defineret at 0dB (20 uPascal) er det laveste niveau som kan høres af det menneskelige øre. For at sætte det lidt i perspektiv, så er f.eks. 120dB en million gange kraftigere end 0dB.
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 15:37
Pallec skrev:
Nu når i snakker dB, så vær opmærksom på at dB er et udtryk for den relative forskel mellem 2 lydtryk. Det er altså ikke et lydniveau i sig selv.
En forskel på ca. 10dB, vil de fleste mennesker opfatte som en fordobling/halvering af lydniveauet.
For nemhedens skyld, har man dog defineret at 0dB (20 uPascal) er det laveste niveau som kan høres af det menneskelige øre. For at sætte det lidt i perspektiv, så er f.eks. 120dB en million gange kraftigere end 0dB. |
Hvis vi endelig skal fluekneppe med dét, så er dB ikke nødvendigvis noget der handler om lyd. dB er, som du siger, en angivelse af en relativ forskel, men den angiver en forskel i energi. Den menneskelige opfattelse af forskellen er imidlertid anderledes end forskellen i energi. Derfor, hvor 10 dB angiver en tidobling af energien, så angiver det "kun" en fordobling af den subjektive opfattelse af lydstyrke (hvordan man så end har fastsat en fast værdi af en subjektiv opfattelse, det skal man nok ikke bryde sit hoved med...).
Så hvis vi skal kigge på hvor meget kraftigere 120 dB er i forhold til 0 dB, så må vi jo starte med at kigge på om vi taler subjektivt eller energimængde. Hvis vi taler om energimængden, så er det ikke en million, men en billion gange kraftigere - du gør energien ti gange kraftigere 12 gange. 10^12 = 1.000.000.000.000.
Med andre ord, hvis du vil spille 10 dB højere, skal du pumpe 10 gange så mange watt ind - også selv om det "kun" opfattes som en fordobling af lydstyrken.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 15:44
Iøvrigt, så er der mange der ikke helt har forstået betydningen af at skalaen er logaritmisk. Forskellen på 0 og 60 dB opfattes ikke subjektivt særligt stor, mens forskellen på 80 og 100 dB er temmeligt væsentlig. Baggrundsstøj i en almindelig stue som man opfatter som stille, ligger typisk på 50-60 dB. Så hvis dit anlæg spiller 60 dB, er det reelt kun lige knapt hørbart.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 16:06
AV Precision skrev:
Pallec skrev:
For nemhedens skyld, har man dog defineret at 0dB (20 uPascal) er det laveste niveau som kan høres af det menneskelige øre. For at sætte det lidt i perspektiv, så er f.eks. 120dB en million gange kraftigere end 0dB. |
Hvis vi endelig skal fluekneppe med dét, så er dB ikke nødvendigvis noget der handler om lyd. dB er, som du siger, en angivelse af en relativ forskel, men den angiver en forskel i energi. Den menneskelige opfattelse af forskellen er imidlertid anderledes end forskellen i energi. Derfor, hvor 10 dB angiver en tidobling af energien, så angiver det "kun" en fordobling af den subjektive opfattelse af lydstyrke (hvordan man så end har fastsat en fast værdi af en subjektiv opfattelse, det skal man nok ikke bryde sit hoved med...).
Så hvis vi skal kigge på hvor meget kraftigere 120 dB er i forhold til 0 dB, så må vi jo starte med at kigge på om vi taler subjektivt eller energimængde. Hvis vi taler om energimængden, så er det ikke en million, men en billion gange kraftigere - du gør energien ti gange kraftigere 12 gange. 10^12 = 1.000.000.000.000.
Med andre ord, hvis du vil spille 10 dB højere, skal du pumpe 10 gange så mange watt ind - også selv om det "kun" opfattes som en fordobling af lydstyrken. |
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med 'energimængde'? Men, du har sikkert helt ret 
Jeg går ud fra lydtryk som måles i Pascal (konverteret til dB for nemhedens skyld), så det er faktisk ikke subjektivt, men kan måles. Det kan dog opfattes forskelligt fra person til person, hvorfor man siger det er subjektivt.
Når vi taler lydtryk, så er forskellen på 0db (20 uPascal) og 120dB (20.000.000 uPascal) en million gange.
Men, lad nu fluerne få fred 
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 16:20
Pallec skrev:
Når vi taler lydtryk, så er forskellen på 0db (20 uPascal) og 120dB (20.000.000 uPascal) en million gange.
|
Jeg er ikke lige vant til at arbejde med Pascal, så jeg ved ikke lige hvad regnestykket bagved er - men ifølge http://www.sengpielaudio.com/calculator-soundlevel.htm - den her omregner har du ret i at 120 dB er en million gange så meget i Pascal enheder - men en billion gange så meget i watt per m2. Og i den sammenhæng jeg umiddelbart beskæftiger mig med, nemlig hvor mange watt skal der ind, så er 120 dB en billion gange mere end 0 dB. Så vi har begge to ret 
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 16:27
>Pink noise, fra HD Basics f.eks., men de fleste receivere, og alle THX receivere, har den >indbyggede test-tone placeret ved -30 dB. Ældre udstyr og visse test-skiver, Avia f.eks, har >niveauet ved -18 eller -20 dB, så det skal man lige være obs på.
aha, jeg har en denon, og den kan rigtigt nok lave test støj men kun i en højtaler ad gangen,
så derfor bliver tallet jo forkert over i sofaen, når du måler er det vel i alle kanaler på en gang ?
når vi taler om 75dBa målt i lyttepositionen så er det et ABSOLUT lydtryk,
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel - http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
kik under SPL og dBa som er det vi bruger i Danmark.
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 16:34
nogen der har en test fil, der levere pink støj i alle 7.1 kanalerne på samme tid ?
filen skal jo levere de -30dB i forhold til fuld udstyring,
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 16:41
TommyBoy skrev:
>Pink noise, fra HD Basics f.eks., men de fleste receivere, og alle THX receivere, har den >indbyggede test-tone placeret ved -30 dB. Ældre udstyr og visse test-skiver, Avia f.eks, har >niveauet ved -18 eller -20 dB, så det skal man lige være obs på.
aha, jeg har en denon, og den kan rigtigt nok lave test støj men kun i en højtaler ad gangen,
så derfor bliver tallet jo forkert over i sofaen, når du måler er det vel i alle kanaler på en gang ?
|
Nej, ref. level ER målt på én kanal ad gangen. Så ja, det samlede lydtryk bliver højere.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 16:44
av min arm .. øh øre...
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 19:38
nu har jeg lavet en del tests og med mine højtalere og deres drifteffekt og afstand,
er det meget tæt på 0dB på volumen,
dette betyder så at når man feks ser nogle af de dolby demoer hvor der er et brag i,
så letter man helt klart med et fedt chock ! (lækkert)
samtidig så er surround følelsen langt bedre og mange flere detaljer kommer bedre frem.
men det er helt sikkert også anstrængene at lytte til i længere tid,
jeg plejer at køre 10dB lavere samt endda 15dB hvis jeg er lidt træt i hovedet.
|
Skrevet af: bony
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 20:10
Er der nogen der kan bekræfte at en Onkyo 606 sender -30 dB ud ved test tonen under kalibreringen? Eller måske en af test tonerne på "AIX Records - Audio Calibration Disc / HD Music Sampler", den medfølgende kalibrerings blu-ray ved købet af en Oppo?
Jeg kunne nemlig godt tænke mig, at rode lidt med dette område, da jeg så sent som i går sad og tænkte lidt over hvilket lydniveau filmskaberne mon havde tænkt sig, at filmen skulle være ved oprindeligt. Derfor søgte jeg på emnet og sørme om der ikke dukkede et recorder.dk indlæg op om sagen. 
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 20:43
det er fint man har lavet en standard. Men hvorfor fanden skal dialogen variere så meget i styrke. Selv avatar har en meget høj dialog i forhold til div effekter. her syntes jeg at The dark knight er mixet rigtig godt.............med en dialog der ikke er for høj ved reference niveau . men det kan jo være at mixestudierne ved at det er de færeste der spiller ved reference niveau. Man høre jo mere at folk prokker sig mere over, en alt for lav dialog i forhold til effekter
|
Skrevet den: 14-Juli-2010 kl. 21:54
åh ja, og det generalle lyd niveau er endda også mærkbart ændret fra film til film,
jeg må opgive :-)
og bare indstille til behageligt niveau efter egen smag
|
Skrevet den: 15-Juli-2010 kl. 09:06
p.las skrev:
det er fint man har lavet en standard. Men hvorfor fanden skal dialogen variere så meget i styrke. Selv avatar har en meget høj dialog i forhold til div effekter. her syntes jeg at The dark knight er mixet rigtig godt.............med en dialog der ikke er for høj ved reference niveau . men det kan jo være at mixestudierne ved at det er de færeste der spiller ved reference niveau. Man høre jo mere at folk prokker sig mere over, en alt for lav dialog i forhold til effekter |
Jeg tror desværre også at der er gået "loudness war" i filmverdenen (dog endnu ikke så slemt som med musik...). Det er dét der sker når man forsøger at tækkes flertallet, i stedet for bare at gøre det ordentligt. Først skruer biograferne ned fordi folk klager over for høj lyd, så klager folk over at de ikke kan høre dialogen, så filmproducenterne skruer op for dialogen så det ikke fungerer ved ref. level længere... Lidt ældre eksempel (men jeg har ikke lige været i biffen for nylig...), men Quantum of Solace lød meget anstrengende ved level 7, mens Dark Knight lød aldeles fremragende. Så mens det er sundt at vide hvor ref. level er henne, så er det ikke alle film der egner sig særligt godt til at blive gengivet ved det lydtryk.
------------- Mvh Otto
|
|