Print side | Luk vindue

Biograf - den digitale oplevelse eller?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=44107
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 18:19

Emne: Biograf - den digitale oplevelse eller?
Skrevet af: Sandal
Emne: Biograf - den digitale oplevelse eller?
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 21:30

Jeg var i onsdags i biografen (Cinemaxx Århus) for at se Narnia - Prins Caspian. Det var et godt stykke tid siden jeg havde været i biografen (nok mere end et år), så havde en forventning om den store digitale oplevelse med knivskape billeder og fantastisk lyd.

Lyden var bestemt også fantastisk, men var svært skuffet over billedet. Jeg troede at de analoge filmruller var afskaffet fuldstændig og alt var blevet digitalt, men desværre. Der var flere gange, hvor filmen hoppede og der var skidt på filmen (det var helt sikkert ikke en bevidst effekt). Bevars, filmen var flot, men havde forventet et knivskabt billede, men det var bestemt ikke tilfældet.

Hvorfor er biograferne ikke længere fremme mht. teknologien, når vi som privatpersoner kan se knivskape billeder med high definition i vores hjemmebiografer?

Er det bare mig der havde for høje forventninger eller valgte vi blot den eneste film der stadig var analog?

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

[...] og der var skidt på filmen (det var helt sikkert ikke en bevidst effekt).

http://en.wikipedia.org/wiki/Cue_mark - Cigarette burns ? Det er en feature ved 35mm.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 22:15

Edit

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 22:22

Er det bare mig der havde for høje forventninger eller valgte vi blot den eneste film der stadig var analog?

Det er stadig de digitale visninger der er i undertal. Jeg går godt nok ikke i biffen vanvittigt ofte, men jeg har endnu kun set én digital visning. Resten er en noget slatten omgang analog i CinemaxX0rz.

Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 22:22

Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

De kører med både analog og digital visning af en film...

Ok, så ved jeg det til næste gange, men hvorfor denne valgmulighed? Billetprisen er vel ikke højere på den digitale udgave? Alle er vel interesseret i den bedste mulige kvalitet, forudsat at prisen er den samme.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 23:00

Ok, så ved jeg det til næste gange, men hvorfor denne valgmulighed? Billetprisen er vel ikke højere på den digitale udgave? Alle er vel interesseret i den bedste mulige kvalitet, forudsat at prisen er den samme.

Hmmm. Jeg huskede vist forkert.  Nu, hvor jeg tænker nærmere efter, var det nok snarere i Bio City (Nordisk Film), at jeg har oplevet film som "Narnia" og "Sith-Fyrstens hævn" i digital visning. Sorry.

Spørgsmålet er nok, om CinemaxX overhovedet har udstyr til digital visning i Århus .... eller andre byer, for den sags skyld? (Så tror da pokker, at "Indiana Jones 4"-filmen også lignede røv og nøgler oppe på lærredet, da jeg var inde og se den i CinemaxX!)

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 19-Juli-2008 kl. 23:26
Nu går jeg i biografen temmelig ofte - i torsdags var 34 gang i år . Min favoritbiograf, Imperial i Københavnstrup, har i hvert tilfælde digitalt udstyr som er noget nær toppen af poppen. De viste da også "Narnia 2" i Digital Version, og her var bestemt ikke hoppen, slinger eller "cigarette burns". Det ændrer desværre ikke på at filmen var kedelig og forudsigelig (selv om jeg ikke har læst bøgerne).

Der er absolut mærkbar forskel på digitale og ikke digitale visninger. Desværre er det bare alt for sjældent at filmene bliver vist/lavet i digitale versioner (endnu) .

/Nils

-------------
           

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 20-Juli-2008 kl. 00:51

Billetprisen er den samme på analoge og digitale forevisninger. Der er dog kun et fåtal af biografsale i DK der har D-cinema projektorer, hvorfor analoge forevisninger stadig er det mest normale.

Spørgsmålet er nok, om CinemaxX overhovedet har udstyr til digital visning i Århus .... eller andre byer, for den sags skyld? (Så tror da pokker, at "Indiana Jones 4"-filmen også lignede røv og nøgler oppe på lærredet, da jeg var inde og se den i CinemaxX!)

Cinemaxx har ikke D-cinema i nogen af deres sale i landet, men det ændrer sig nok inden så længe. NB. Indiana Jones 4 er udelukkende vist på 35mm analoge filmkopier verdenen over, idet Steven Spielberg ikke ville tillade digitale kopier af filmen, sikkert fordi den skulle "ligne" de gamle film.

Oprindeligt skrevet af nbu001 nbu001 skrev:

Der er absolut mærkbar forskel på digitale og ikke digitale visninger. Desværre er det bare alt for sjældent at filmene bliver vist/lavet i digitale versioner (endnu) .

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at film skydes 100% digitalt, eller filmes på 35mm og scannes/efterbehandles digitalt, så de kan distribueres digitalt. 35mm filmprint er også temmelig dyre, så der er mange penge at spare. Men det kræver selvsagt at biograferne har investeret i D-cinema udstyret, og det halter desværre rigtig meget, i hvertfald i DK. Årsagen er formentlig, at det tager en del år før udstyret har tjent sig selv ind. Og mange biografer som godt kan investere i 2K D-cinema, vil hellere vente på 4K, da det er "lige om hjørnet".

En anden mere uforståelig ting, er, hvorfor de danske D-cinema biografer (Imperial, Palads m.fl.) ofte viser premierefilm i analoge 35mm kopier frem for digitale kopier, når de findes i fx USA? Måske det hænger sammen med at distributionsselskabet nogle gange vurderer, at det økonimisk set ikke rigtig kan betale sig at undertekste de digitale film versioner - der er jo ikke ret mange D-cinema biografer i DK...

Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 20-Juli-2008 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af nbu001 nbu001 skrev:

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at film skydes 100% digitalt, eller filmes på 35mm og scannes/efterbehandles digitalt, så de kan distribueres digitalt. 35mm filmprint er også temmelig dyre, så der er mange penge at spare. Men det kræver selvsagt at biograferne har investeret i D-cinema udstyret, og det halter desværre rigtig meget, i hvertfald i DK. Årsagen er formentlig, at det tager en del år før udstyret har tjent sig selv ind. Og mange biografer som godt kan investere i 2K D-cinema, vil hellere vente på 4K, da det er "lige om hjørnet".

En anden mere uforståelig ting, er, hvorfor de danske D-cinema biografer (Imperial, Palads m.fl.) ofte viser premierefilm i analoge 35mm kopier frem for digitale kopier, når de findes i fx USA? Måske det hænger sammen med at distributionsselskabet nogle gange vurderer, at det økonimisk set ikke rigtig kan betale sig at undertekste de digitale film versioner - der er jo ikke ret mange D-cinema biografer i DK...

Det er godt nok sur r**, at man kun så sjældent får mulighed for at se de digitale versioner i Imperial, når de nu har udstyret til det og filmene i vid udstrækning bliver lavet 100% digitalt. For min skyld måtte de gerne droppe underteksterne - måske lige med undtagelse af på film som "El Orfanato" og "El Laberinto del Fauno" .

/Nils

-------------
           

Skrevet den: 20-Juli-2008 kl. 01:22

NB. Indiana Jones 4 er udelukkende vist på 35mm analoge filmkopier verdenen over, idet Steven Spielberg ikke ville tillade digitale kopier af filmen, sikkert fordi den skulle "ligne" de gamle film.

Jeg kender ikke hans motiver, men et argument kunne være frygten for "pirat"kopiering, hvis en scene release gruppe får fat i den digitale udgave og dekrypteringsnøglerne. Kopiering af 35mm ruller med telecine udstyr er ikke helt ukendt (i Rusland), men her taler vi om en digital udgave som kan encodes i bedre kvalitet end Blu-Ray på et tidspunkt hvor der slet ikke er nogle Blu-Ray udgaver. Og information ønsker at være fri.

Det argument forstår jeg ikke. Det må da være væsentligt dyrere at undertekste en film på 35mm da underteksterne skal brændes ind i hver filmrulle. Ved digital visning formoder jeg at underteksterne bliver genereret on-the-fly og overlayed ala DVD Video.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: stoffer2001
Skrevet den: 20-Juli-2008 kl. 11:30
jeg var i bio igår i Aabenraa for at se Hancock. Men det var en kæmpe skuffelse, og ikke kun pga uskarpt billede, lyden var næsten ikke tilstede. Ingen bulder ved eksplosioner og dialogen lød af h..... til. Normalt går vi i bio i kolding biocenter om er THX certificeret, det er jo en helt anden oplevelse. Så jeg synes det er lidt ringe at man skal betale så meget for så lidt, næste gang venter jeg på bluray udgaven som vi kan se hjemme i sofaen istedet

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 20-Juli-2008 kl. 21:27

Oprindeligt skrevet af stoffer2001 stoffer2001 skrev:

jeg var i bio igår i Aabenraa for at se Hancock. Men det var en kæmpe skuffelse, og ikke kun pga uskarpt billede, lyden var næsten ikke tilstede. Ingen bulder ved eksplosioner og dialogen lød af h..... til. Normalt går vi i bio i kolding biocenter om er THX certificeret, det er jo en helt anden oplevelse. Så jeg synes det er lidt ringe at man skal betale så meget for så lidt, næste gang venter jeg på bluray udgaven som vi kan se hjemme i sofaen istedet

HUSK at klage til biografen når du oplever det. Årsagen til at der spilles så lavt er at folk der synes det er for højt, klager oftere end folk der synes det er for lavt.

Jeg så Hancock til "Level 7" forestilling i Megascope i Horsens, og det var en ren fornøjelse hvordan de stille passager i filmen kom meget mere til sin ret end ved almindelige forestillinger. Sjovt nok er det ikke de kraftige passager der vinder mest ved at blive spillet på det rigtige niveau, men at man stadig har alle detaljer med i de stille passager. Når det er sagt, så var det ikke den mest imponerende film jeg har oplevet rent lydmæssigt, så det kan også have spillet ind.

Mht. THX godkendelsen, så garanterer det ikke at der bliver spillet højt nok, hvilket "Level 7" forestillingerne i Horsens jo netop bevidner - det er lidt ringe at man har et THX logo på væggen, og så overholder man kun THX specs én gang om måneden.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: ARTISTEN
Skrevet den: 27-Juli-2008 kl. 19:27

Hej

Langtfra alle biografer har indstaleret digitale Projektore endnu, men det maa vere et sporgsmaal om 1 til 5 aar, saa bliver de nod til at modtage filmen digitalt. Prisen paa en biografbillet bliver stort den samme som vi kender idag. Det filmindustrien virkelig vil tjene penge paa er distriputionen af film. Jeg har hort at film kommer paa internettet til biografen. Og biografen vil altid have samme primiera dato som Hollywood. Lyd og billede vil vere i ukomprimeret digital kvalitet. Som naar vi ser BD privat.

-------------
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 27-Juli-2008 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af stoffer2001 stoffer2001 skrev:

jeg var i bio igår i Aabenraa for at se Hancock. Men det var en kæmpe skuffelse, og ikke kun pga uskarpt billede, lyden var næsten ikke tilstede.

Hæ. For måske 20 år siden var jeg i biografen i Aabenraa. De havde 2 stuehøjttalere stående ved siden af lærredet. Jeg håber trods alt, at det er blevet bedre siden da.

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 27-Juli-2008 kl. 21:01
Ved ikke, med det lade til at den kopi af India 4, der er i DK er skide
uskapet

Skrevet af: MC_Disko
Skrevet den: 29-Juli-2008 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af ARTISTEN ARTISTEN skrev:

Hej

Langtfra alle biografer har installeret digitale Projektore endnu, men det maa vere et sporgsmaal om 1 til 5 aar, saa bliver de nod til at modtage filmen digitalt. Prisen paa en biografbillet bliver stort den samme som vi kender idag. Det filmindustrien virkelig vil tjene penge paa er distriputionen af film. Jeg har hort at film kommer paa internettet til biografen. Og biografen vil altid have samme primiera dato som Hollywood. Lyd og billede vil vere i ukomprimeret digital kvalitet. Som naar vi ser BD privat.

det er ikke BARE lige at lave alle biografer digitale. der findens et xxxx antal biografer på verdensplan. og i stort set ALLE biografer bliver film vist på 35mm kopier.. overgangen til det digitale er simpelt hen for dyr på nuværende tidspunkt, Hvilket mange mindre biografer ikke har råd til.. og som der tidligere er blevet nævt så er de nuværende digitale projektere til biograf brug kun 2K D-cinema, men at der snart kommer 4K. 

Det med at det er for dårligt at filmene ikke bliver vist digitalt, det skyldes jo netop at kvaliteten er langt fra så god, som på den nuværende 35mm. en sprit ny 35mm kopi kan ved korrekt indstilling give et billede svarende til  3-4 x FULL HD.

Ja det er så korrekt at mange kopier ligner lort (hvilket skyldes nogle film operatøres håndtering af kopierne og de mange afspilninger, som os slider) jeg er selv film operatør, og jeg ser MANGE mishandlede 35mm film kopier.. det lidt trist, men en ting som er svær at undgå.. hvis man vil være sikker på at få en super kvalitet når man skal i biografen.. så tag ind til præmieren (så man 95% sikker på at filmen står kniv skarpt, da filmen er helt ny, og aldrig afspillet før)

Skrevet den: 29-Juli-2008 kl. 19:54
Det er vel kun et spørsmål om tid før at alle film selskaber kun kan lev.
biograf film digital og hvis man ønsker en analog kopi så komme det til at
koste mere for biografer i film leje (og så er det ikke sikke at der overhovde
er undertekste på).

Så hvis man ikke inden for fem år har skifte til en 2K eller 4K film Projektor
så kan det blive meget svært at drive biograf.

Og inde for Biografer så hedde fremtide 4K, stort set alle stor film selskaber
scanner i dag film ind i 4K, og derfor må der forligge en 4K biograf version
af mange film.

Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 29-Juli-2008 kl. 23:02
Radioprogrammet Harddisken, som sendes på DRs P1, har lavet et udmærket indslag om spørgsmålet. Her fortalte Anders Simonsen fra Gloria-biografen, at tingene reelt stod stille i øjeblikket, fordi biograferne ikke selv ville betale den ca. 700.000 kr., som de digitale projektorer koster. Biografejerens argument var, at det i høj grad er filmbranchen, der sparer pengene ved kopiering og distrubution. Derfor ville de have dem til at spytte i kassen - og lave et system til distribution af de elektroniske kopier.

Lyt evt. selv

http://www.dr.dk/P1/harddisken/Udsendelser/2008/05/02162008. htm

(diskussionen om digitale spillefilm ligger sidst i indslaget)

Skrevet den: 30-Juli-2008 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Radioprogrammet Harddisken, som sendes på DRs P1, har lavet et udmærket indslag om spørgsmålet. Her fortalte Anders Simonsen fra Gloria-biografen, at tingene reelt stod stille i øjeblikket, fordi biograferne ikke selv ville betale den ca. 700.000 kr., som de digitale projektorer koster. Biografejerens argument var, at det i høj grad er filmbranchen, der sparer pengene ved kopiering og distrubution. Derfor ville de have dem til at spytte i kassen - og lave et system til distribution af de elektroniske kopier.

Hehe, så skal de tårnhøje billetpriser i biografen nok sættes endnu mere op for at finansiere de digitale fremvisere. Det vil sige at det går ligesom med overgangen fra VHS til DVD: produktionsprisen for filmstudierne falder, men forbrugerne kommer til at betale mere. Go figure...

-------------

Skrevet den: 30-Juli-2008 kl. 00:22
Så længe der ikke er komme en løsning på dette problem for de små
biografer, så er der lige så sikke en langsom død for dem, i tak med at
flere og flere Blockbuster film kun blive udgivet digital, husk biografer
skal bare ikke havde en 2K eller en 4K Projektor, men også et computer
server udstyr til at afvikle film med, plus dem der ikke er gået over til
digital lyd også skal ud og havde et nyt lyd anlæge, og så er vi der hvor
der rigtig gør ond på bundlinien.

Sjovt nok så eje jo de stor filmselskab, jo de fleste stor biografer, så det
er jo en måde af få de små biograf ud af market på.

Og hvis udviklen går den vej, så blive det ikke sjovet at gå i biografen, for
det først blive det dyrt og det er kun Blockbuster film der bliver vist.

At hjælpe de små Biografer økonomisk er faktis en rigtig god ide, da det
giver de små filmselskber en mulighed for at få deres film ud, og igen
ville giver en meget større spænd i film udbud.

Skrevet den: 30-Juli-2008 kl. 00:37
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

At hjælpe de små Biografer økonomisk er faktis en rigtig god ide, da det giver de små filmselskber en mulighed for at få deres film ud, og igen ville giver en meget større spænd i film udbud.

Eller også skal vi bare se filmen hjemme i stuen?

-------------

Skrevet af: The-Bas
Skrevet den: 30-Juli-2008 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

At hjælpe de små Biografer økonomisk er faktis en rigtig god ide, da det giver de små filmselskber en mulighed for at få deres film ud, og igen ville giver en meget større spænd i film udbud.

Eller også skal vi bare se filmen hjemme i stuen?

Kevin Smith (manden bag Clerks mm.), siger i sit Q&A show at biografvisninger generelt kun er reklame for selve DVD-udgivelsen, da det er her de tjener deres penge.
Så ja, se filmen hjemme i stuen

-------------
----

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 15:20

Oprindeligt skrevet af The-Bas The-Bas skrev:

Kevin Smith (manden bag Clerks mm.), siger i sit Q&A show at biografvisninger generelt kun er reklame for selve DVD-udgivelsen, da det er her de tjener deres penge.
Så ja, se filmen hjemme i stuen

Det synes jeg er en underligt uansvarlig udtalelse (fra ham, ikke fra dig!). Det kan sådan set være rigtigt nok at de tjener flere penge på DVD udgivelserne end på selve biograf-fremvisningerne, det ved jeg ikke noget om - men fakta er at film der sendes direkte til DVD generelt indtjener meget lidt, i forhold til film der har været i biografen først, selv med en lille udbredelse. Selv hvis man anser biograf-fremvisningen for reklame, så er det en _nødvendig_ reklame, som er med til at hjælpe på det samlede regnestykke. Man kan ikke bare skære biograf-fremvisningen væk, selvom det ikke nødvendigvis er dér de store penge direkte tjenes.

Det største problem i forhold til digitaliseringen, er at selskaber som Nordisk Film sidder med et tveægget sværd: På den ene side kan de spare penge i distributionen ved at digitalisere biograferne, på den anden side tjener de penge på at have en tilnærmelsesvis monopol-tilstand på 35mm distributionen, og derfor har de ikke særligt travlt med at fremskynde digitaliseringen af biograferne - det vil gøre det meget nemmere for de små film-producenter at springe Nordisk Film helt over. Derfor er Nordisk Film meget tilbageholdende med at subsidiere digitaliseringen.

Det er jo ret grotesk at alle biografer med kontrakt med Dansk Reklamefilm i dag har en - ganske vist billig og uegnet til film-fremvisning - digital projektor stående der kun må bruges til reklame-fremvisning. Det er RIGTIGT mange penge der er spyttet i digitalisering, uden at selve forestillingerne har fået noget ud af det. Det viser bare hvor store penge der er på spil, at det kan betale sig for Dansk Reklamefilm at investere så mange millioner, for at spare på distributionen. Biograf-ejerne har derfor sådan set ret, det er distributions-selskaberne (læs: Nordisk Film) der sparer pengene, og dermed dem der burde spytte i kassen, men det sker som sagt ikke før NF er pinedød tvunget til det.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Selv hvis man anser biograf-fremvisningen for reklame, så er det en _nødvendig_ reklame, som er med til at hjælpe på det samlede regnestykke. Man kan ikke bare skære biograf-fremvisningen væk, selvom det ikke nødvendigvis er dér de store penge direkte tjenes.

Jeg forstår ikke logikken bag din skelnen mellem reklame og nødvendig reklame. Ingen firmaer reklamerer vel for sjov. De reklamerer for at tjene flere penge i det samlede regnestykke.

Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det synes jeg er en underligt uansvarlig udtalelse (fra ham, ikke fra dig!). Det kan sådan set være rigtigt nok at de tjener flere penge på DVD udgivelserne end på selve biograf-fremvisningerne, det ved jeg ikke noget om - men fakta er at film der sendes direkte til DVD generelt indtjener meget lidt, i forhold til film der har været i biografen først, selv med en lille udbredelse.

Mon ikke forklaringen er den at "straight to video" benyttes på mislykkede film hvor test screeninger har vist at filmen vil floppe totalt i biografen? Derfor kører den i biografen enkelte steder og samtidig smides den på DVD markedet.

Det er meget få "gode" film (hvordan vi så end skal definere det) som sendes på DVD markedet samtidig med biografen. Så vidt jeg ved er det kun sket enkelte gange på eksperimentel basis, givetvis fordi filmindustrien er ekstremt konservativ (ligesom musikindustrien, som overså internettet i 10 år, men det er en anden sag).

Jeg har aldrig forstået hvorfor forbrugerne ikke selv må bestemme om de vil se filmen i biografen eller i deres hjem når de har lyst? De tider er forbi hvor folk vil acceptere at betale tre gange (biograf, VHS-leje og senere VHS-køb når filmen allernådigst blev frigivet til køb; hmm hvem betaler egentlig?).

Takket være internettet, hvor information ønsker at være fri, kan folk få filmene når de ønsker det. Spørgsmålet er alene om der er mulighed for at betale, og når der ikke er det mister filmselskaberne penge (hvad man end mener om fildeling, positivt eller negativt, er det et fænomen som er kommet for at blive).

Biograferne bør ikke have noget at frygte fra hverken "pirateri" eller samtidig lancering på DVD. Hvis de ellers gad lette r*ven og få styr på teknikken, har de mulighed for at tilbyde kunderne en oplevelse som ikke kan matches hjemme i stuen. Om kunderne så vil betale er en anden sag, men hvis de ikke vil det, må biograferne lukke. Hvis forretningskonceptet for biograferne alene er at holde de andre ude (forsinke DVD lanceringen), er det alligevel kun et spørgsmål om tid før butikken må lukke og slukke.

-------------

Skrevet den: 07-September-2008 kl. 22:38

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Biograferne bør ikke have noget at frygte fra hverken "pirateri" eller samtidig lancering på DVD. Hvis de ellers gad lette r*ven og få styr på teknikken, har de mulighed for at tilbyde kunderne en oplevelse som ikke kan matches hjemme i stuen. Om kunderne så vil betale er en anden sag, men hvis de ikke vil det, må biograferne lukke. Hvis forretningskonceptet for biograferne alene er at holde de andre ude (forsinke DVD lanceringen), er det alligevel kun et spørgsmål om tid før butikken må lukke og slukke.

Citat Jesper Lund:

"har de mulighed for at tilbyde kunderne en oplevelse som ikke kan matches hjemme i stuen."

Hej

Hvis alle lande var lige så velordnet som DK, var jeg enig i at filmselskaberne ikke havde noget at frygte for piratkopering , men lande som Rusland og Kina har de organiseret kriminalitet i et helt andet omfang og jeg er ikke i tvivl om at de vil gøre hvad de kan for at bryde krypteringen og lave ilegale BD til salg over internettet.

Der er mange som har Hjemmebioer som saktens kan matche THX biografer, og når man så tænker på den frihed som hjemmebio gir iform af du kan side/ligge, sætte på pause når man vil. Er det klart at jeg foretrække hjemmebioen, selv publikum kan skaffes.

-------------
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Skrevet den: 08-September-2008 kl. 01:25
Jeg ville hele se en ny HD kopi på Blu-ray end en slidt 35 mm. kopi i en
Biograf, det sige vel alt.

Nogle Blu-ray overførlser har så høj kvaltet, at jeg tro ikke er der nogle
biografer film kopier der kan værre med her, tag bare filme The Omega Man
fra 1971 med Charlton Heston, det viser at det er mulig at lave Blu-ray
kopier der slå Biograf film kopier.

Skrevet den: 08-September-2008 kl. 15:31

Jeg ville hele se en ny HD kopi på Blu-ray end en slidt 35 mm. kopi i en
Biograf, det sige vel alt.

Nogle Blu-ray overførlser har så høj kvaltet, at jeg tro ikke er der nogle
biografer film kopier der kan værre med her, tag bare filme The Omega Man
fra 1971 med Charlton Heston, det viser at det er mulig at lave Blu-ray
kopier der slå Biograf film kopier.

Jeg er helt enig i at BD er ligeså godt som en celoidkopi i Biffen, Men den dag kommer hvor lyd - billede er på højde med de bedste hjemmebio. Men Biffen har stadig problemmet med omgivelserne, snakkende mennesker under forevisningen, ulækker toiletter, dyr kiosk, beskidte sale og svært at finde parkering.

Når man så tænker på fremtiden, når BD finder vej til biblioteket- mit bibliotek har 1000 vis af DVDér allerede, så er det næsten gratis på nær strøm at gå i hjemmebioen

-------------

Skrevet den: 11-September-2008 kl. 23:00

Hej

Den digitale biograf køre i øjeblikket med anolog billede med digital lyd, men bio lyden, er den bitreduceret? Jeg spørger fordi det er godt afkodet ellers.

-------------

Skrevet den: 02-Oktober-2008 kl. 19:11

Hej

Jeg hørte idag på Guld FM at Biografcenter Fotorama har offert en million på nyt udstyr til at vise film 3d. 3d kommer til næste år ,når Hollywood udsender dem. Det drejer sig i første omgang om sal 1, der er købt 268 briller, som alene koster 100000 kr.

3 d er prøvet før, men man har indtil nu ikke kunnet få fuldt udbytte på alle pladser. Men det kan man nu med den teknik der er instaleret i sal 1.

Læs mere:

http://www.viborg-folkeblad.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20081002/VSF/844462918/0/FORSIDE - http://www.viborg-folkeblad.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20 081002/VSF/844462918/0/FORSIDE

-------------

Skrevet af: tolo
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af ARTISTEN ARTISTEN skrev:

Hej

Den digitale biograf køre i øjeblikket med anolog billede med digital lyd, men bio lyden, er den bitreduceret? Jeg spørger fordi det er godt afkodet ellers.

Lyden er Komprimeret, desvære

-------------
MvH.
Claus

Print side | Luk vindue